Kuparikierukka ja vuodot

ruska32

Onko muille käynyt näin, että ensin kuukautisvuodon määrä lisääntyi, sitten niistä tuli normaalit ja sitten ns. räjähti potti? Tasaantuiko tilanne vielä uudelleen vai
käskikö gyne kierukan poistoon?

--
Kuparikierukka ollut 8kk. Ensimmäiset menkat kaameat, sitten tilanne oli sama kuin ennen kierukkaa. Vaan nyt on hurjaa menoa vuotaa ja vuotaa, oikein tunnen kuinka vuotaa ja olo on vetämätön (varmasti hb alhaalla). Kohtu supistelee aika lahjakkaasti myös, että lieneekö nyt sitten kyllästynyt koko kapistukseen.

11

7304

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,,,

Käy gynellä tarkastuttamassa onko kierukka paikoillaan. Kierukan liikkuminen paikoiltaan voi olla yksi selitys lisääntyneelle vuodolle ja kivuille.

• äiti kolmelle

Minulla toimi moitteettomasti 2,5 vuotta. Ilman syytä (kierukka oli hyvässä paikassa) alkoivat kivut ja jatkuva vuoto. Sain lähetteen sairaalaan, siellä gyne sanoi, että hän ottaa mielellään sen pois, että he eivät sairaalassa edes laita enään kuparikierukoita, on kuulemma muinaisjäänne.

Aloitin e-pillerit, vuoto ja kivut jäivät pois.

• ruska32

Oma gynekologini sanoi, että nykytiedon mukaan se on oikein hyvä ehkäisvaihtoehto ja ansaitsee aina kokeilun, jos ei ole vasta-aiheita ja on "varaa" mahdolliselle vuotojen lisääntymiselle ensimmäisiksi ½ vuodeksi. Nykyisin kuparikierukan mallejakin on hiukan muutettu, jotta sopivat paremmin myös synnyttämättömille.

Itse en kävisi tuollaisella gynellä, joka tuputtaa hormonia ja sanoo kuparikierukkaa muinaisjäänteeksi. Taitaa koko gyne olla itse muinaisjäänne. Pääsee joku päivä vielä muinaisjäännemuseoon (sorry vaan, en voi olla hekottelematta kun mietin gyneä, jolla on noin vanhat tiedot). Minun kierukkani (siis todellakin kupari) asennettiin julkisella sektorilla.

kiitos vastaajille, katselen tässä vielä ainakin huomisen; pitää nyt ainakin lankaa kokeilla ensin. En siitä kyllä helpolla luovu, sen verran hyvin sopii minulle. Syön sitten vaikka ylimääräistä rautaa kuukautisten aikana jos paikallaan on.

• fjdksläaj
        ruska32 kirjoitti:

Oma gynekologini sanoi, että nykytiedon mukaan se on oikein hyvä ehkäisvaihtoehto ja ansaitsee aina kokeilun, jos ei ole vasta-aiheita ja on "varaa" mahdolliselle vuotojen lisääntymiselle ensimmäisiksi ½ vuodeksi. Nykyisin kuparikierukan mallejakin on hiukan muutettu, jotta sopivat paremmin myös synnyttämättömille.

Itse en kävisi tuollaisella gynellä, joka tuputtaa hormonia ja sanoo kuparikierukkaa muinaisjäänteeksi. Taitaa koko gyne olla itse muinaisjäänne. Pääsee joku päivä vielä muinaisjäännemuseoon (sorry vaan, en voi olla hekottelematta kun mietin gyneä, jolla on noin vanhat tiedot). Minun kierukkani (siis todellakin kupari) asennettiin julkisella sektorilla.

kiitos vastaajille, katselen tässä vielä ainakin huomisen; pitää nyt ainakin lankaa kokeilla ensin. En siitä kyllä helpolla luovu, sen verran hyvin sopii minulle. Syön sitten vaikka ylimääräistä rautaa kuukautisten aikana jos paikallaan on.

Olithan varmasti tietoinen siitä, että kuparikierukka lisää vuodon määrää, vuodon kestoa, tiputtelee ja aiheuttaa koviakin kramppeja?

Minulle laitettiin yksityisellä kuparikierukka (olen synnyttämätön) ja gynekologi nimenomaan varmisti useita kertoja, että olen tietoinen näistä "sivuoireista", vaikka olin juuri selittänyt ja perustellut syyni haluta ei-hormonallinen ehkäisykeino.

Muutamat ensimmäiset kierrot olivat sellaisia, että täysin puhtaita päiviä kertyi kuukauteen 10-14 (kierto 26-27 päivää). Ensin tiputteli, sitten tuli normimenkat ja sen jälkeen vielä jälkitiputtelut. Tämä vaikutti myös hemoglobiiniin ja jaksamiseen. Söin rautatabletteja. Nykyään en enää tarvitse.

Nyt on tullut oireeksi järkyttävät kuukautiskivut. Navasta alaspäin olen "turtunut", kramppaa ja juilii. Kestää päivän-pari.

En tuota vuotomäärää ole tarkkaillut sen pahemmin, koska käytän kuukautiskuppia, joten valumista en tunne. Olo ei siis ole inhottava.

• ruska32
        fjdksläaj kirjoitti:

Olithan varmasti tietoinen siitä, että kuparikierukka lisää vuodon määrää, vuodon kestoa, tiputtelee ja aiheuttaa koviakin kramppeja?

Minulle laitettiin yksityisellä kuparikierukka (olen synnyttämätön) ja gynekologi nimenomaan varmisti useita kertoja, että olen tietoinen näistä "sivuoireista", vaikka olin juuri selittänyt ja perustellut syyni haluta ei-hormonallinen ehkäisykeino.

Muutamat ensimmäiset kierrot olivat sellaisia, että täysin puhtaita päiviä kertyi kuukauteen 10-14 (kierto 26-27 päivää). Ensin tiputteli, sitten tuli normimenkat ja sen jälkeen vielä jälkitiputtelut. Tämä vaikutti myös hemoglobiiniin ja jaksamiseen. Söin rautatabletteja. Nykyään en enää tarvitse.

Nyt on tullut oireeksi järkyttävät kuukautiskivut. Navasta alaspäin olen "turtunut", kramppaa ja juilii. Kestää päivän-pari.

En tuota vuotomäärää ole tarkkaillut sen pahemmin, koska käytän kuukautiskuppia, joten valumista en tunne. Olo ei siis ole inhottava.

Tiesin, ja tiesin sen ennen gynen varoitteluakin.Sielläoli paljon tietoa aiheesta, en lähde niitä toistamaan jos muistankin jotain väärin, mutta pääpiirteissään se joko sopii tai sitten ei :D. Kuulemma nykyisin on jo niin paljon käytännön kokemusta kuparikierukasta synnyttämättömille naisille, ettei enää voi sanoa, että lisää vuotoja ja kipuja kaikilla. Kaikki on niin kovin yksilöllistä.

Kuukuppia täälläkin käytetään. Veren valumisen tunnen ihan selvästi, tai tunsin, nyt on vuotoa jo vähän hiljemmalla hanalla, että tilanne lähinnä sama kuin "normaalisti".

Onko sinulla nuo kivut pahentuneet pikku hiljaa, vai alkoiko ne yhtäkkiä yhdessä kierrossa?

Noh, on tämä silti tähän astisista ehkäisyistäni ehdottomasti paras, kävi miten kävi. Jos tulee ulos, sitten koitetaan toista mallia. Eipä tässä mitään ruusunpunaisia kuvitelmia onneksi ole tehty.

• .-.
        fjdksläaj kirjoitti:

Kierukka EI lisää vuodon määrää, vuodon kestoa, tiputtelua ja kramppeja kaikille automaattisesti. Jokainen on yksilö ja kuparikierukan sopivuus selviää vain itse koittamalla.

Itsellä on ollu aina runsaat ja todella kivuliaat menkat, mutta päätin silti koittaa. Lääkäri kertoi kaikki riskit ja siitä mahdollisesti tulevat sivuvaikutukset, mutta halusin silti aivan itse asian todeta, koska hormonaalisia ehkäisyjä en halua. Kuparikierukka laitettiin ja ekat menkat olivat todella hurjat, kuten lääkäri sanoikin. Mutta tämän jälkeen ei ole ollut MITÄÄN ongelmaa. Ei tiputtelua, ei pahoja kramppeja, vuoto kestää noin 5-6 päivää. Runsahkot toki ovat, mutta ei niin paha etteikö sitä kestäisi, taikka että tarvitsisin rautatabletteja. Eihän se kaikille sovi, mutta itse olen ollut jostain syystä tämän asian kanssa onnekas :) Ja olen 23-vuotias synnyttämätön nainen ja kierukkana nova T380.

Ja aloittajalle, kannattaa varmaan lääkäriltä kysellä miten pitäisi edetä. Toki kropan tarvitsee siihen kapistukseen tottua, mut käsittääkseni jos vuotaa aivan hirveästi, kierukka saattaa liikkua tai valahtaa alaspäin. Tsemppiä!

• fjdkslaä
        ruska32 kirjoitti:

Tiesin, ja tiesin sen ennen gynen varoitteluakin.Sielläoli paljon tietoa aiheesta, en lähde niitä toistamaan jos muistankin jotain väärin, mutta pääpiirteissään se joko sopii tai sitten ei :D. Kuulemma nykyisin on jo niin paljon käytännön kokemusta kuparikierukasta synnyttämättömille naisille, ettei enää voi sanoa, että lisää vuotoja ja kipuja kaikilla. Kaikki on niin kovin yksilöllistä.

Kuukuppia täälläkin käytetään. Veren valumisen tunnen ihan selvästi, tai tunsin, nyt on vuotoa jo vähän hiljemmalla hanalla, että tilanne lähinnä sama kuin "normaalisti".

Onko sinulla nuo kivut pahentuneet pikku hiljaa, vai alkoiko ne yhtäkkiä yhdessä kierrossa?

Noh, on tämä silti tähän astisista ehkäisyistäni ehdottomasti paras, kävi miten kävi. Jos tulee ulos, sitten koitetaan toista mallia. Eipä tässä mitään ruusunpunaisia kuvitelmia onneksi ole tehty.

Saanko kysyä, mikä oli pointtisi aloittaa tämä keskustelu? Jos kerran olet täysin tyytyväinen, joitain seikkoja lukuunottamatta, tähän kapistukseen?

"Onko sinulla nuo kivut pahentuneet pikku hiljaa, vai alkoiko ne yhtäkkiä yhdessä kierrossa? "

Hmmm... Kierukan kanssa olen joutunut ottamaan parina päivänä burana600:sta. Ennen kierukkaa en yleensä tarvinnut särkylääkkeitä. Käsittääkseni kivunsietokykyni on melko suuri. En siis ihan joka särkyyn ja nipistykseen lääkkeitä ota.
        Syyskuun kierroksella minulla oli myös virtsatieinfektio, ehkä sen takia oli todella kovat krampit / kivulias kierros.
        Lokakuun kierroksella ei yhtäkään nipistystä mihinkään suuntaan.

• ruska32
        fjdkslaä kirjoitti:

Saanko kysyä, mikä oli pointtisi aloittaa tämä keskustelu? Jos kerran olet täysin tyytyväinen, joitain seikkoja lukuunottamatta, tähän kapistukseen?

"Onko sinulla nuo kivut pahentuneet pikku hiljaa, vai alkoiko ne yhtäkkiä yhdessä kierrossa? "

Hmmm... Kierukan kanssa olen joutunut ottamaan parina päivänä burana600:sta. Ennen kierukkaa en yleensä tarvinnut särkylääkkeitä. Käsittääkseni kivunsietokykyni on melko suuri. En siis ihan joka särkyyn ja nipistykseen lääkkeitä ota.
        Syyskuun kierroksella minulla oli myös virtsatieinfektio, ehkä sen takia oli todella kovat krampit / kivulias kierros.
        Lokakuun kierroksella ei yhtäkään nipistystä mihinkään suuntaan.

Eikös tuo lue aloitusviestissäni kolmella ensimmäisellä rivillä, että mikä oli pointti tähän keskusteluun?

Kuinka tyytyväisyyteni kierukkaan olisi este kysyä sitä mitä kysyin? Häviääkö tyytyväisyys kierukkaan heti kun tulee 1. runsaat ja "vaikeat" kuukautiset vaikkei tiedetä edes mistä se johtui? Ei minusta.

Tässä ei ole vielä itsellä niin paljon kokemuksia kierukan kanssa elämisestä, että vielä(kin) jos tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa, miettii mahdollisia syitä tarkemmin. Etenkin, kun kierukasta on itsellä vasta vähäinen kokemus. Siksi tällaiset palstat ovat hyväksi, joissa joku toinen on _saattanut_ kokea saman. Se jo kertoo suuntaviivoja...

Vaan ehkäpä minä ymmärrän tällaisten palstojen luonteen väärin.

• kohduton

Kyllä, minulla oli kuparikierukan asennuksen jälkeen jatkuvat, runsaat vuodot, niin että tunsin olevani jo huonokuntoinen. Vuoto kesti 2 vkoa/kk. Otettiin pois, tilanne rauhoittui.Luulin, että sitä kapistusta ei enää 2000-luvulla asennella. Etsi toinen kierukka, Mirena esim.Vuotaa ensin pari kk, mutta rauhoittuu muutamassa kuukaudessa ja pitää kohdun limakalvon rauhallisena.
      terveisin nykyisin kohduton

• xez

Minulla on ollut vuoden Flexi-T 300 kuparikierukka. Vuodot lisääntyivät verrattuna siihen, mitä olivat pillereitä syödessäni, mutta ovat edelleen niukat (käytän mini ja regular tampaxeja) . Muutaman ekan kierron aikana oli kukautiskipuja, mutta nykyisin ovat täysin kivuttomat. Olen synnyttämätön ja 25 vuotias. Ajattelin käyttää kuparikierukkaa ehkäisynä vaihdevuosiin saakka, mikäli kaikki sujuu jatkossakin näin hyvin. Olen lukenut, että Nova ja jokin aikaisemmin markkinoilla ollut kuparikierukka lisäisivät vuotoja ja kipuja enemmän kuin Flexi. Flexi-T:n pakkausselosteessa kerrotaan sen olevan uuden mallinen ja asetuvan kohtuun paremmin.

Jos harkitset kuparikierukkaa ja luet täältä kauhutarinoita, kannattaa aina muistaa, että huonoista kokemuksista kirjoitetaan keskustelupalstoille useammin kuin hyvistä. Pätee varmasti tässäkin.

• Risa781

Oletkos ajatellut rautavalmisteita, jotka ovat reseptivapaat. Tietty ruoka-aineet, jotka sisältää rautaa, ovat mukavin tapa parantaa hemppaa (hb) . Soijarouheessakin on rautaa. Obsidanissa myös c-vitamiini.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3683
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      38
      2393
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2185
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1609
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1552
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      286
      1372
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe