Hampaan poisto ja ruokavalio

Yks hampaaton

Hei Voisitteko kertoa mitä ruokaa pystyy syömään hampaan poiston jälkeen hyviä vinkkejä kaivataan. Käykö esim: kauravelli. Kiitos vastauksista

6

4672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saman kokenut

Yksi hammas? Mitä väliä onhan ihmisellä aivot ja voi syödä toisellakin posken puolella, kunhan varoo sitä hampaanpoisto aluetta.

• the_road

" Yksi hammas? Mitä väliä onhan ihmisellä aivot ja voi syödä toisellakin posken puolella, kunhan varoo sitä hampaanpoisto aluetta. "

Olipas taas harvinaisen fiksu vastaus. :o

Kovia, karkeita ja paljon pureskelua vaativia ruokia kannattaa välttää pari ensimmäistä päivää. Sosekeitot, pinaattikeitto(jos tykkää), puurot, vellit, mehukeitto, jugurtit, jne on hyviä vaihtoehtoja. Jäätelö auttaa kipuun hetkellisesti särkylääkkeiden lisänä.

Kahvia ei kannata kofeiinin takia juoda heti hammaslääkäristä päästyään (olen juonut myöhemmin samana päivänä, vaikka virallinen suositus on että vasta seuraavana päivänä saa juoda).

Muutenkin on hyvä välttää kuumia ruokia ja juomia. Teen, kahvin tai ruoan voi antaa jäähtyä ennen, kuin juo/syö.

Tupakointia olisi vältettävä vuorokauden verran. Samaten alkoholia ei kannata käyttää kipulääkkeenä tai lohdutuksena poiston jälkeen.

Kannattaa noudattaa ohjeita, ette todellakaan halua kokea sitä tilannetta, että verihyytymä ei muodostu kunnolla tai se irtoaa.

• saman kokenut
        the_road kirjoitti:

" Yksi hammas? Mitä väliä onhan ihmisellä aivot ja voi syödä toisellakin posken puolella, kunhan varoo sitä hampaanpoisto aluetta. "

Kovia, karkeita ja paljon pureskelua vaativia ruokia kannattaa välttää pari ensimmäistä päivää. Sosekeitot, pinaattikeitto(jos tykkää), puurot, vellit, mehukeitto, jugurtit, jne on hyviä vaihtoehtoja. Jäätelö auttaa kipuun hetkellisesti särkylääkkeiden lisänä.

Kahvia ei kannata kofeiinin takia juoda heti hammaslääkäristä päästyään (olen juonut myöhemmin samana päivänä, vaikka virallinen suositus on että vasta seuraavana päivänä saa juoda).

Muutenkin on hyvä välttää kuumia ruokia ja juomia. Teen, kahvin tai ruoan voi antaa jäähtyä ennen, kuin juo/syö.

Tupakointia olisi vältettävä vuorokauden verran. Samaten alkoholia ei kannata käyttää kipulääkkeenä tai lohdutuksena poiston jälkeen.

Kannattaa noudattaa ohjeita, ette todellakaan halua kokea sitä tilannetta, että verihyytymä ei muodostu kunnolla tai se irtoaa.

Kipukin on niin yksilöllistä. Itse en puudutuksen jälkeen tarvinnut mitään kipulääkkeitä, en siis edes buranaa. Että ihan pystyin syömään koviakin ruokia kun puudutus oli ohi.

Tosiaan kuumia ruokia tulisi välttää, unohdin.

• ap
        the_road kirjoitti:

Kiitoksia sinulle vastauksista enköhän mä näillä pääse eteenpäin. oon kuullut juttuja siitä kun hyytymä irtoaa ja kivut on kuulemma hirveät. sen takia halusin tietää mitä saa syödä ja mitä en.

• ap
        ap kirjoitti:

Kiitoksia sinulle vastauksista enköhän mä näillä pääse eteenpäin. oon kuullut juttuja siitä kun hyytymä irtoaa ja kivut on kuulemma hirveät. sen takia halusin tietää mitä saa syödä ja mitä en.

siis tämän vastauksen piti mennä the_roadille

• the_road
        saman kokenut kirjoitti:

Kipukin on niin yksilöllistä. Itse en puudutuksen jälkeen tarvinnut mitään kipulääkkeitä, en siis edes buranaa. Että ihan pystyin syömään koviakin ruokia kun puudutus oli ohi.

Tosiaan kuumia ruokia tulisi välttää, unohdin.

" Kipukin on niin yksilöllistä. Itse en puudutuksen jälkeen tarvinnut mitään kipulääkkeitä, en siis edes buranaa. Että ihan pystyin syömään koviakin ruokia kun puudutus oli ohi. "

Kovia ruokia vältetään siksi, että verihyytymä ei irtoaisi poistokuopasta. Siihen irtoamiseen voi riittää alkuvaiheessa ihan sekin, että pureskelee voimakkaasti toisella leuan puoliskolla.

Kipu, joka tulee, kun verihyytymä lähtee irti on sietämätöntä! Sitä kannattaa välttää.

Kipu on jopa hammaskohtaista, itselläni kaikista vaikein poisto oli jälkikivuiltaan kaikista lievin. Yksi burana 600 kun puudutus alkoi häviämään ja sen jälkeen en tarvinnut mitään.

Toisen poiston kohdalla tarvitsin muutaman 600mg eikä muuta. kolmannessa oli sietämättömät kivut vaikka oli helpoin kaikista poistoista, burana 600 ja panacod yhdessäkään eivät vieneet kipua täysin. Verihyytymä ei täyttänyt poistokuoppaa kunnolla, vaan leukaluuta oli paljaana.

Neljännessä oli hiukan kipua poiston aikana tulehduksen takia, mutta ei muuta. Särkylääkkeitä en silloin tarvinnut ollenkaan.

" Kiitoksia sinulle vastauksista "

=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe