Mitä kannattaa huomioida tai mitä papereita tulee saada ostaessasi käytetyn auton Virosta yksityiselta tai liikkeestä? Rekisteriote, luovutustodistus ym.ym? Kannattaako aina tehdä/pyytää kauppakirja(todiste? kaupoista. Ajattelin nyt aluksi hakea muutaman tonnin kaaran keväällä.
kiitti alustavista neuvoista.
Auto Virosta, muistilista?
14
2725
Vastaukset
- käyttä aivoja
...ei tarvitse mitään...!?!?!?...sen kun otat auton myyjältä auton avaimet ja ajat suomen laivaan...!?!?...mut kevälla ottais vähän euroja mukaan...!?!?!? :-) :-) :-)
- MT
Oletko ostanut aiemmin käytettyä autoa? Jos olet, niin hyvä, jos et, niin ostapa ensimmäinen Suomessa. Auto voi olla hyvännäköinen, siinä voi olla kaikki herkut ja se saattaa jopa kuullostaa hyvälle. Alla voi kuitenkin olla jotain muuta, joten teepä seuraavat:
1) lue esimerkkejä
http://liettua.blogspot.com/2010/07/autoa-ostamaan-liettuaan.html
http://liettua.blogspot.com/2010/09/autoni-kootut-fiksaukset.html
http://eiautoa-latviasta.blogspot.com/
2) lue auton historia. Jollet saa papereita ja huoltohistoriaa myyjältä, varoituslampun pitäisi alkaa vilkkumaan.
3) vie se tee-se-itse -halliin tai katsastusasemalle. Katso itse(kin) alle, tai pyydä katsastusmiestä arvioimaan kunto. Toivo, ettei opportunistinen myyjä päätä tässä vaiheessa nostaa hintaa, jos kaikki on paremmin kuin hyvin.
4) Tee kaikki paperit rekisteritoimistossa. Kauppakirja on toki pakollinen (miten muuten luulet sen maasta saavasi - miksi se auto olisi sinun?)
5) jos todellakin parilla tonnilla saat hyvän auton, voit onnitella itseäsi. Jos se on vm 2004 corolla, tai muu uudempi ja suositumpi automerkki, jotain on vialla, tulet huomaamaan. Varminta viedä Suomessa suoraan huoltoon.- Tipsu80
Tässä viron ark:n virallinen luovutuskirja/kauppakirja
http://www.ark.ee/atp/public/M_gileping2010.pdf
tullille kelpaa toi hyvin, jos teet pelkän oman luovarin tarvitset erikseen kaupasta kuitin tuossa virallisessa kummatkin tulee samassa. paikalliset osaa täyttää kyllä-
toi lappu oikein täytettynä rek. ote, on sellainen vihreä paperinen puolikkaan A4:n kokoinen, noi riittä että saa suomessa kilpiin. Lapsellisen helppoa.
Eurot käyny tähänkin asti ja vuoden vaihteen jälkee siirtyvät sielläkin euroihin, tod. näk. hinnat nousee joten sinuna hakisin vielä ennen vuoden vaihdetta. - asian tunteva
Tipsu80 kirjoitti:
Tässä viron ark:n virallinen luovutuskirja/kauppakirja
http://www.ark.ee/atp/public/M_gileping2010.pdf
tullille kelpaa toi hyvin, jos teet pelkän oman luovarin tarvitset erikseen kaupasta kuitin tuossa virallisessa kummatkin tulee samassa. paikalliset osaa täyttää kyllä-
toi lappu oikein täytettynä rek. ote, on sellainen vihreä paperinen puolikkaan A4:n kokoinen, noi riittä että saa suomessa kilpiin. Lapsellisen helppoa.
Eurot käyny tähänkin asti ja vuoden vaihteen jälkee siirtyvät sielläkin euroihin, tod. näk. hinnat nousee joten sinuna hakisin vielä ennen vuoden vaihdetta....Tässä viron ark:n virallinen luovutuskirja/kauppakirja---TUO LOMAKE EI OLE ARK-n VIRALLINEN OSTO-MYYNTI SOPIMUS,VAAN ESIMERKINOMAINEN OSTO-MYYNTI SOPIMUS/MALLI(ARK KOTISIVUILLA ON KIRJOITETTU PUNAISILLÄ KIRJAIMILLÄ,ETTÄ ON ESIMERKINOMAINEN!)TOSIAAN ARK-sä ON KÄYTÖSSÄ VIRALLINEN OSTO-MYYNTI SOPIMUKSEN LOMAKE,NIITÄ ON KAKSI`KIN !
...elikä asiantuntemusta,please :-) ei vääriä/vaan oikeitä tietoja ! - Real expert
asian tunteva kirjoitti:
...Tässä viron ark:n virallinen luovutuskirja/kauppakirja---TUO LOMAKE EI OLE ARK-n VIRALLINEN OSTO-MYYNTI SOPIMUS,VAAN ESIMERKINOMAINEN OSTO-MYYNTI SOPIMUS/MALLI(ARK KOTISIVUILLA ON KIRJOITETTU PUNAISILLÄ KIRJAIMILLÄ,ETTÄ ON ESIMERKINOMAINEN!)TOSIAAN ARK-sä ON KÄYTÖSSÄ VIRALLINEN OSTO-MYYNTI SOPIMUKSEN LOMAKE,NIITÄ ON KAKSI`KIN !
...elikä asiantuntemusta,please :-) ei vääriä/vaan oikeitä tietoja !Ei se nyt aivan noinkaan ole.
Vastauksessasi mainitut ARK:n 2 lomaketta ovat kyllä käytössä, mutta yksi niistä täytetään silloin, kun uusi omistaja tulee rekisteröimään autoa omalle nimelleen. LISÄKSI TARVITAAN KAUPPAKIRJA, JOKA ON ESIM. TIPSU80:n LINKITTÄMÄ LUOVUTUSKIRJA/KAUPPAKIRJA.
Toinen lomake täytetään siinä tapauksessa, jos MOLEMMAT OSTAJAT OVAT ARK:SSA PAIKALLA, MUTTA SILLOINKIN TARVITSEE ERIKSEEN TEHDÄ KAUPPAKIRJA. Kauppasopimus voi olla lomakkeen mukaan myös suullinen. Katso alla. Kirjoitetaan lepingu tüüp: suuline
Allakirjutanud kinnitavad, et sõiduki/veesõiduki võõrandamise leping (..........................................................................................)
(lepingu tüüp ja kuupäev)
on sõlmitud ja sõiduki/veesõiduki valdus üle antud ....................................................................................................................(kuupäev).
...elikä asiantuntemusta,please :-) ei vääriä/vaan oikeitä tietoja ! - asian tunteva
Real expert kirjoitti:
Ei se nyt aivan noinkaan ole.
Vastauksessasi mainitut ARK:n 2 lomaketta ovat kyllä käytössä, mutta yksi niistä täytetään silloin, kun uusi omistaja tulee rekisteröimään autoa omalle nimelleen. LISÄKSI TARVITAAN KAUPPAKIRJA, JOKA ON ESIM. TIPSU80:n LINKITTÄMÄ LUOVUTUSKIRJA/KAUPPAKIRJA.
Toinen lomake täytetään siinä tapauksessa, jos MOLEMMAT OSTAJAT OVAT ARK:SSA PAIKALLA, MUTTA SILLOINKIN TARVITSEE ERIKSEEN TEHDÄ KAUPPAKIRJA. Kauppasopimus voi olla lomakkeen mukaan myös suullinen. Katso alla. Kirjoitetaan lepingu tüüp: suuline
Allakirjutanud kinnitavad, et sõiduki/veesõiduki võõrandamise leping (..........................................................................................)
(lepingu tüüp ja kuupäev)
on sõlmitud ja sõiduki/veesõiduki valdus üle antud ....................................................................................................................(kuupäev).
...elikä asiantuntemusta,please :-) ei vääriä/vaan oikeitä tietoja !Ei se nyt aivan noinkaan ole....!?!?!?!?....
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LUE VIESTI "SULLE" UUDELLEEN-TUO SINUN KOMMENTI EI OLE YHTÄÄN ASIAN KUULUVA-EIKÖHÄN MIES OSA LUKEA-KUMMA KUN OLET SILTI PÄRJÄNNY AUTOKAUPOISSA VIROSSA(sinun väittämä lomake ei ole virallinen-on yksi vastaus ja toinen vastaus on see,mikä lomakeistä on virallinen) ?!?!...(siellä on musta valkoisella selvä VASTAUS, ei muuta, joka vaatisi lisäselvityksiä)!!!...
...olen myynyt Suomeen yli 200 henkilöautoa,mulla on käytössa erilaisia lomakeitä kymmeniä-niin että älä edes yritä mun kanssa väitellä koko asiasta !
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
...elikä asiantuntemusta,please :-) ei vääriä/vaan oikeitä tietoja ! -KASVA ISOKSI JA PIDÄ TUO SINULLE TERKOITETTU VIESTI MIELESSÄ,ENNEN KUIN ALOITAT VÄITTELYT! - Real expert
asian tunteva kirjoitti:
Ei se nyt aivan noinkaan ole....!?!?!?!?....
LUE VIESTI "SULLE" UUDELLEEN-TUO SINUN KOMMENTI EI OLE YHTÄÄN ASIAN KUULUVA-EIKÖHÄN MIES OSA LUKEA-KUMMA KUN OLET SILTI PÄRJÄNNY AUTOKAUPOISSA VIROSSA(sinun väittämä lomake ei ole virallinen-on yksi vastaus ja toinen vastaus on see,mikä lomakeistä on virallinen) ?!?!...(siellä on musta valkoisella selvä VASTAUS, ei muuta, joka vaatisi lisäselvityksiä)!!!...
...olen myynyt Suomeen yli 200 henkilöautoa,mulla on käytössa erilaisia lomakeitä kymmeniä-niin että älä edes yritä mun kanssa väitellä koko asiasta !
...elikä asiantuntemusta,please :-) ei vääriä/vaan oikeitä tietoja ! -KASVA ISOKSI JA PIDÄ TUO SINULLE TERKOITETTU VIESTI MIELESSÄ,ENNEN KUIN ALOITAT VÄITTELYT!Olen pahoillani, koska en ole ymmärtänyt mitä kirjoituksillasi halusit sanoa. Koska suomen kieli ei aikaisempien kirjoituksiesi perusteella selvästikään ole äidinkielesi, ole hyvä, ja kirjoita viron kielellä se, mitä halusit tuoda julki. Ehkä silloin molemmat ymmärrämme, mitä halusit ensimmäisessä viestissäsi kirjoittaa.
Ole hyvä, ja laita linkki tähän väitteeseen ensimmäisessä kirjoituksessasi:
TOSIAAN ARK-sä ON KÄYTÖSSÄ VIRALLINEN OSTO-MYYNTI SOPIMUKSEN LOMAKE,NIITÄ ON KAKSI`KIN !
Rakkain terveisin, Real expert - Tipsu80
Real expert kirjoitti:
Olen pahoillani, koska en ole ymmärtänyt mitä kirjoituksillasi halusit sanoa. Koska suomen kieli ei aikaisempien kirjoituksiesi perusteella selvästikään ole äidinkielesi, ole hyvä, ja kirjoita viron kielellä se, mitä halusit tuoda julki. Ehkä silloin molemmat ymmärrämme, mitä halusit ensimmäisessä viestissäsi kirjoittaa.
Ole hyvä, ja laita linkki tähän väitteeseen ensimmäisessä kirjoituksessasi:
TOSIAAN ARK-sä ON KÄYTÖSSÄ VIRALLINEN OSTO-MYYNTI SOPIMUKSEN LOMAKE,NIITÄ ON KAKSI`KIN !
Rakkain terveisin, Real expertJuu en ota väittelyyn muuten osaa kuin että pyydän kauheasti anteeksi suurta virhettäni.
ehkä tärkeintä että tuo linkittämäni paperi kelpaa suomessa tullille ja se lienee tärkeintä?
Itse olen useammankin auton tuonut ja minulle helpompaa kun yhdessä lapussa on kummatki, kauppakirja sekä luovutuskirja.
Ps. en puhu sanaakaan viroa. - Real expert
Tipsu80 kirjoitti:
Juu en ota väittelyyn muuten osaa kuin että pyydän kauheasti anteeksi suurta virhettäni.
ehkä tärkeintä että tuo linkittämäni paperi kelpaa suomessa tullille ja se lienee tärkeintä?
Itse olen useammankin auton tuonut ja minulle helpompaa kun yhdessä lapussa on kummatki, kauppakirja sekä luovutuskirja.
Ps. en puhu sanaakaan viroa.Kuten varmasti huomasitkin, ei kritiikkini ja äidinkieliheittoni koskenut Sinua millään lailla. En olisi osallistunut tähän keskusteluun lainkaan, jollei "asian tunteva"-nimimerkki olisi alkanut kommentoimaan omasta mielestäni täysin asiallista kirjoitustasi.
Kunnioittaen, Real expert - Tipsu80
Real expert kirjoitti:
Kuten varmasti huomasitkin, ei kritiikkini ja äidinkieliheittoni koskenut Sinua millään lailla. En olisi osallistunut tähän keskusteluun lainkaan, jollei "asian tunteva"-nimimerkki olisi alkanut kommentoimaan omasta mielestäni täysin asiallista kirjoitustasi.
Kunnioittaen, Real expertasiantuntijalle minäkin huomautin, ei Real experttiä vastaan mitään ole, ei aina vaan jaksa ymmärtää sitä että yrittää muita auttaa ihan ilmaiseksikin vielä ja silti aina löytyy joku joka yrittää kaataa päälle paskaa.
Hyvää joulua kaikille! :D - ei ..... suomalainen
Tipsu80 kirjoitti:
asiantuntijalle minäkin huomautin, ei Real experttiä vastaan mitään ole, ei aina vaan jaksa ymmärtää sitä että yrittää muita auttaa ihan ilmaiseksikin vielä ja silti aina löytyy joku joka yrittää kaataa päälle paskaa.
Hyvää joulua kaikille! :D...väittävät tietävänsä, ho, ho ... hooo ....kerro mummille ja itke myös hieman !
- Tipsu80
ei ..... suomalainen kirjoitti:
...väittävät tietävänsä, ho, ho ... hooo ....kerro mummille ja itke myös hieman !
Aika tasokasta keskustelua. ei......suomalainen taitaa olla sama kirjoittaja kuin asian tuntevakin.
- mies ilman autoa
RAUHALLISTA JOULUA JA HUOLETONTA UUTTA VUOTTA...teille`kin :-))
hei mul olisi kysyttävää 1 autosta tartusta jos joku hakenu /myyny mailaa mulle maksan iitä kiitos
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831