tabulatuurit vai nuotit

qwerty...

elikkä olen 14v poeka ja osaan soittaa tabulatuureilla ja yrittänyt nuotteja ja olen hiukan epätoivoinen koska mietin että onko nuotit pakko oppia? tykkään soitella kitaraa suorastaan rakastan sitä :D mutta esteenä on se että mitä jos en osaa nuotteja ?! elikkä onko tabsut hyvä osata ja pärjääkö niillä? jos jotain kiinnostaa minä soitan nirvana tapaista musiikkia eli covereita ja grungea. ja onko jotain häpeämistä ettei osaa soittaa nuotteja vaan pelkkiä tabsuja ja sointuja? täälläpäin ei ole mtn musakouluja :(

ps.olen etsinyt paljon tietoa että pärjäiskö pelkillä tabuilla mutta en ole löytänyt mitään ja nirvana inspiroi minua kamalasti toisinkuin nykyajan musa.

13

880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

.... ei sun tarvitse kaikkea kerralla oppia ja minusta olet ihan oikeilla jäljillä kun pidät koko ajan huomion siinä musiikissa. Mielestäni tabit ja nuotit eivät ole mitään toisensa poissulkevia musiikin kirjoitustapoja vaan enemmänkin täydentäviä. Tabulatuureihinhan kirjoitetaan ohjeita miten jokin juttu soitetaan jollakin tietyllä soittimella ja tietyllä virityksellä. Nuoteilla kirjoitetaan vain se musiikki ottamatta kantaa siihen miten soitetaan (se jää niinkö soittajan päätettäväksi).

Opettelet nuotit sitten kun/jos koet ne mielekkäiksi ja tarpeellisiksi. Ts. jos käytät sitä taitoa johonkin. Mitä mieltä opetella lukemaan ja kirjoittamaan jos ei aio lukea ja kirjoittaa. Jos taas aikoo niin se on mitä hyödyllisin taito. Sen taidon oppiminen ei kuitenkaan vie kauaa ja sen voi opetella koska tahansa joten ei sun sitä juuri nyt tarvitse ratkaista.

Kaikkein työläin ja vaikein juttu on kuulokuvan ja soittotatsin kehittäminen. Meinaan sitä sisäistä käsitystä siitä miltä musiikin pitäisi kuulostaa ja toisaalta sellaista tuntumaa soittimeen että jutut on lihasmuistissa ja ei tarvitse ajatella mistä ja miten mikäkin nuotti löytyy. Sellainen musiikkinäkemyksen kehittyminen/kehittäminen on meille kaikille elämän mitainen projekti. Sen sijaan teoria, luki ja kirjoitustaito on toki tärkeitä asioita, mutta niiden oppiminen ei ole mitenkään kriittisiä vasta kun sitten kun niitä taitoja tarvitsee. Musiikin luku ja kirjoitustaitoa ja teoreettista tietoa tarvitset kommunikoidaksesi muiden muusikoiden kanssa. Ymmärtääksesi mistä puhutaan ja ymmärtääksesi annettuja ohjeita. Mielestäni voit lähestyä ihan hyvin asiaa tarpeen kautta eli huomaat kyllä sitten kun se tulee ajankohtaiseksi.

• kkiiddi

Nirvanaa ja vastaavia varten ei tarvitse osata nuotteja eikä edes tabulatuureja jos joku näyttää otteet. Tokkopa Kurt itsekään osasi nuotteja lukea. Mutta kyllähän nuottien lukutaito on erittäin hyvä taito ja nuotit sisältävät myös rytmin toisin kuin tabulatuurit. Ei ole häpeämistä jos ei osaa lukea nuotteja, niin moni kitaristi on itseoppinut.

• qwerty...

tässäpä luen kurt cobainin päiväkirjaa jonka lainasin kirjastosta ja ai että on hyvä! suosittelen ! :D

• qwerty...

kiitos kummallekkin tästä avusta! :D

ps.totta että se kurt mikään paras kitaristi ollut mutta ainakin hyvä sanoituksissa ja huumorintajussa esiintymisessä! :D

• mika2

Kyllä se Kurt vaan oli kova kitaristi ja nimenomaan grungekitaristi. "paras kitaristi" määre on minusta vähän hämärä, kun ei oikein ole sellaisia mittareita millä tuota asiaa voisi lähestyä. Jokaisella tyylisuunnalla on omat suuret mestarinsa ja lisäksi tekniikkataitureita ja ammattilaisia jotka hallitsevat useampia keskeisiä tyylilajeja. Asia on vaan niin, että on kitaristeja, jotka soittaa mitä tahansa tabulatuureista ja sitten on kitaristeja, jotka kirjoittaa ne tabulatuurit;-). Kurt talsi käymättömiä korpimaita ja oli oman lajinsa pioneereja ja loi hienoa ja omaperäistä musiikkia ja ansaitsee tulla muistetuksi myös energisenä ja omaperäisenä kitaristina.

Minusta kaikki jotka saavat puritetuksi soittimestaan ulos jotakin, mitä sisällään tuntevat, ovat hyviä kitaristeja.

• qwerty...
        mika2 kirjoitti:

Kyllä se Kurt vaan oli kova kitaristi ja nimenomaan grungekitaristi. "paras kitaristi" määre on minusta vähän hämärä, kun ei oikein ole sellaisia mittareita millä tuota asiaa voisi lähestyä. Jokaisella tyylisuunnalla on omat suuret mestarinsa ja lisäksi tekniikkataitureita ja ammattilaisia jotka hallitsevat useampia keskeisiä tyylilajeja. Asia on vaan niin, että on kitaristeja, jotka soittaa mitä tahansa tabulatuureista ja sitten on kitaristeja, jotka kirjoittaa ne tabulatuurit;-). Kurt talsi käymättömiä korpimaita ja oli oman lajinsa pioneereja ja loi hienoa ja omaperäistä musiikkia ja ansaitsee tulla muistetuksi myös energisenä ja omaperäisenä kitaristina.

Minusta kaikki jotka saavat puritetuksi soittimestaan ulos jotakin, mitä sisällään tuntevat, ovat hyviä kitaristeja.

totta! :D

• vypyr 15wy
        qwerty... kirjoitti:

Muistaakseni Kotiteollisuuden laulaja/kitaristi Hynynen ei tiedä nuoteista mitään. Hänen sanoin "joitan pampuloita keppien päissä." Niitä ei periaatteessa tarvi osata, lukee vain tabeja. Jos itse sävellät, silloin ne on osattava

• vypyr 15wy
        qwerty... kirjoitti:

Muistaakseni Kotiteollisuuden laulaja/kitaristi Hynynen ei tiedä nuoteista mitään. Hänen sanoin "joitan pampuloita keppien päissä." Niitä ei periaatteessa tarvi osata, lukee vain tabeja. Jos itse sävellät, silloin ne on osattava

• allu1996
        vypyr 15wy kirjoitti:

Jooh, elikkä minäkään en tajua niistä nuoteista yhttään mittään :D ''Jotain pampuloita keppien päissä'' :D
        Ei täällä Kuhmossa päinkään mitään musiikkikoulua, missä vois opetella rauhassa ja askele kerrallaan. Tai no 1 musiikkikoulu on, mutta se maksaa maltaita. Vaikka jotkut kaverit kehuu että osaavat soittaa ihan helvetin hyvin päläpälä sen musiikkikoulun takia. Ite alkaapi pikkuhiljaa vituttaa, kun ei osaa vielä tuossa kitaransoitossa ihan kaikkea. Mutta mielummin haluan opetella itse, ja maksuttomasti. Vaatii vaan sitkeyttä.

• teyj
        vypyr 15wy kirjoitti:

"Jos itse sävellät, silloin ne on osattava"
        ??, jaa miksi, ainakin jos jotain nirvanan tapaista säveltää, niin ei tarvitse osata. moni säveltäjä ei osaa

• pelkästään

korvakuulolta. Niin ne tabulatuuritkin on tehty - joku on opetellut korvakuulolta soittamaan biisin ja sitten kirjoittanut tabit. Ja yleensä väärin...

• ghkmgh

ei tarvitse, itse opettelin nuotit "ajankuluksi" vasta 6 vuoden jälkeen. hyvin pärjää ilman

• NoJust...

Oma suhtautumiseni nuottienlukutaitoon on varsin kaksipiippuinen.

Itse en koskaan opetellut lukemaan niitä. Sanotaan että pitäisi opetella lukemaan nuotteja vaikka välttävästi, muttakun ei ole tarvetta sellaisella taidolla. Ehkä jossain tilanteissa olisi ns. PrimaVista -lukutaidosta hyötyä, mutta sellaisen taidon oppiminen ja ylläpitäminen vaatii niin paljon aikaa ja vaivaa...etten pidä taitoa riittävän tarpeellisena.
      Kappaleiden opettelun suhteen olen jopa sitä mieltä, että kuuntelemalla oppiminen on kehittymisen kannalta huomattavasti tärkeämpi, kuin suoraan nuoteista "kopioiminen"...tabloista puhumattakaan.
      Minulla on paljon kitaraa soittavia kavereita/tuttuja, mutta kukaan ei taida osata lukea nuotteja?!

Kitaran soiton oppii siis hyvin ilma nuottejakin

...toisaalta jos kenties sitten myöhemmin haluaa lähteä opiskelemaan musiikkia ns. vakavasti, niin kyllä silloin nuotinlukutaito ois välttämätön! Mitä ennemmin sen on aloittanut, niin sitä paremmin sen varmasti hallitsee!
      Ehkä se oleellisin asia, mitä nämä musiikin ammattilaiset/opettajat eniten "pelkäävät" nuotinlukutaidon puuttuessa on se, että ei opita ymmärtämään soitinta. Kitaristeista puhuttaessa tämä monesti korostuu. Siis että opetellaan vaan sointujen sormituksia ja skaala"laatikoita" ilman, että edes tiedetään mitä säveliä ne sisältävät ja tätä kautta musiikin syvällisempi ymmärtäminen jää puolitiehen.

Minusta tärkeintä on juuri tuo, että oppisi ymmärtämään mitä soittaa...vaikka ei nuotteja osaisikaan! Yhtälailla nuottien lukutaitoisella saattaa olla kiusaus olla ymmärtämättä yhtään mitään musiikin teoriasta vaan soittaa ainoastaan, mitä lapulla näkee.
      Mitä tahansa soittaa, niin se perustuu johonkin ja minusta aina kannattaa yrittää keksiä mihin. Eli analysointia vaan kehiin! Teoriaa musiikissa tottakai riittää hyvin yhden elämän verran, mutta kun on koko ajan sellainen "haistelu" päällä, että miksi toi tekee ton noin ja miksi tässä kohtaa on tällainen...niin perus teoriaosaamisella pärjää hyvin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1098
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      863
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe