automaattivaihteista kysyttävää

0987654ertyuiklö

mitä virkaa on automaattilootassa 1 ja 2 vaihteella? jos lähden liukkaassa mäessä 1:llä liikkeelle ja auto alkaa huutaa hoosiannaa vauhdin kiihtyessä ni voinku tuupata 2:n päälle kesken ajamisen? vai pitäskö vaihteiden vaihtojen välissä olla pysähyksissä?

eli hajoaako jotain jos runttailen vaihteita ajon aikana automaatti autossa?

18

3413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto Masentaja 2

      Miksi et lähde suoraan D:llä? Kyllä se laatikko huolehtii AUTOMAATTISESTI että ykkösellä liikkeelle lähdetään ja kun olosuhteet vaativat kakkosta, niin se AUTOMAATTISESTI vaihtaa kakkoselle jne.
      Se ykkönen vain merkitsee sitä, että laatikko ei vaihda isommalle kuin ykkönen. Samoin kakkosen valinta huolehtii siitä, että liikkeelle lähdetään ykkösellä ja sitten kun tarve vaatii, vaihdetaan kakkoselle eikä enää isommalle.
      Näitä eteenpäinajovaihteita saat vapaasti vaihdella auton liikkuessa. Ihan niin kuin auton ohjekirjassakin kerrotaan.

      • automatick

        Paitsi älä missään nimessä laita p:tä päälle kun olet liikkeessä.


      • E.d.K.

        " Se ykkönen vain merkitsee sitä, että laatikko ei vaihda isommalle kuin ykkönen. "

        Mikä saa kertomaan vain luulon varaista uskoa muka tietona ?

        Se mitä laatikossa tapahtuu 1,2 -vaihteilla löytyy jopa netistä, jos viitsii hiemankin syventyä.


      • löydy ...
        E.d.K. kirjoitti:

        " Se ykkönen vain merkitsee sitä, että laatikko ei vaihda isommalle kuin ykkönen. "

        Mikä saa kertomaan vain luulon varaista uskoa muka tietona ?

        Se mitä laatikossa tapahtuu 1,2 -vaihteilla löytyy jopa netistä, jos viitsii hiemankin syventyä.

        etkä ymmärrä edes netistä lukemaasi. Yrität viisastella, mutta et mitään asiasta ymmärrä.
        "Se ykkönen vain merkitsee sitä, että laatikko ei vaihda isommalle kuin ykkönen."

        Näin juuri on esim. tuon ykkösvaihteen osalta, Tämä on fakta ja oleellinen asia 1-vaihteen osalta.


      • E.d.K.
        löydy ... kirjoitti:

        etkä ymmärrä edes netistä lukemaasi. Yrität viisastella, mutta et mitään asiasta ymmärrä.
        "Se ykkönen vain merkitsee sitä, että laatikko ei vaihda isommalle kuin ykkönen."

        Näin juuri on esim. tuon ykkösvaihteen osalta, Tämä on fakta ja oleellinen asia 1-vaihteen osalta.

        Kuten ilmeisesti tiesitkin, automaatti toimii siten että planeettapyörästön eri osia pyöritetään tai jarrutetaan niin että välitystä saadaan muutettua.
        Kytkentä on yleensä toteutettu vapaakytkimillä siten että kun suurempi vaihde kytkeytyy, niin edellistä ei tarvitse vapauttaa, joten vaihto toimii jouheasti, samoin pienemmälle vaihtaessa ei tarvitse kuin vapauttaa suurempi.
        Luonnollisesti tästä seuraa, että ne vaihteet, jotka on kytketty vapaakytkimellä eivät voi (moottori) jarruttaa.

        1 , ja 2 - vaihteiden valinta-asento on tarkoitettu lukitsemaan vaihde moottorijarrutukselle ja käyttötarkoitus ensisijaisesti vuoristoisessa maastossa alastullessa vähentämään jarrujen rasitusta moottorijarrulla.
        Niinku edellä selvis niin vapaakytkimellinen kytkin pitää vain toiseen suuntaan ja haluttaessa jarrutus on lukittava toisella kytkimellä.
        1 -vaihteella voidaan käyttää peruutusvaihteen kytkintä, mutta yleensä kummassakin on oma erillinen kytkin, joko pakka tai panta, ja 2-toiminen puristussylinteri, joka varmistaa ettei vaihtohetkellä edellinen vaihde jää kantamaan.
        Samanaikaisesti nestepaine ohjataan ylipaineventtiilin jouselle, joka nostaa järjestelmän painetta ym (D,M-piirit), ja vaihdot tapahtuvat nopeammin(hidastimena yleensä screeni) samalla kun puristusvoima kasvaa .
        Nämä lukituskytkimet ei ole tarkoitettu (mitoitettu) jatkuvaan käyttöön hidastamaan tai jarruttamaan pyörintää, vaan pitämään paikallaan olevaa rumpua tai pakkaa aloillaan, ja mm kitkapintojen mitoitus on sen mukainen.

        Moottorijarrutus, tuuppimalla valitsimesta vauhdissa pienemmälle on yleisin ja tehokkain tapa lyhentää laatikon korjausväliä.

        "autollun perusasiat" on hyvä opetella esimerkiksi edellämainitun nimimerkin ohjein, tulee halvemmaksi, etenkin kun laatikoitakin on nykyään vähän joka lähtöön, niin muita yleisohjeita ei automaatteihin juuri ole, kuin " älä veivaa automaattia"

        Ps.
        Jos edelleen pysyt väitteessäsi että 1 tai 2 asento ainoastaan estää vaihteen vaihtumista suuremmalle, niin kerrotko missä sellainen on ja mitä tarkoitusta varten ?


      • ymmärtäminen?
        E.d.K. kirjoitti:

        Kuten ilmeisesti tiesitkin, automaatti toimii siten että planeettapyörästön eri osia pyöritetään tai jarrutetaan niin että välitystä saadaan muutettua.
        Kytkentä on yleensä toteutettu vapaakytkimillä siten että kun suurempi vaihde kytkeytyy, niin edellistä ei tarvitse vapauttaa, joten vaihto toimii jouheasti, samoin pienemmälle vaihtaessa ei tarvitse kuin vapauttaa suurempi.
        Luonnollisesti tästä seuraa, että ne vaihteet, jotka on kytketty vapaakytkimellä eivät voi (moottori) jarruttaa.

        1 , ja 2 - vaihteiden valinta-asento on tarkoitettu lukitsemaan vaihde moottorijarrutukselle ja käyttötarkoitus ensisijaisesti vuoristoisessa maastossa alastullessa vähentämään jarrujen rasitusta moottorijarrulla.
        Niinku edellä selvis niin vapaakytkimellinen kytkin pitää vain toiseen suuntaan ja haluttaessa jarrutus on lukittava toisella kytkimellä.
        1 -vaihteella voidaan käyttää peruutusvaihteen kytkintä, mutta yleensä kummassakin on oma erillinen kytkin, joko pakka tai panta, ja 2-toiminen puristussylinteri, joka varmistaa ettei vaihtohetkellä edellinen vaihde jää kantamaan.
        Samanaikaisesti nestepaine ohjataan ylipaineventtiilin jouselle, joka nostaa järjestelmän painetta ym (D,M-piirit), ja vaihdot tapahtuvat nopeammin(hidastimena yleensä screeni) samalla kun puristusvoima kasvaa .
        Nämä lukituskytkimet ei ole tarkoitettu (mitoitettu) jatkuvaan käyttöön hidastamaan tai jarruttamaan pyörintää, vaan pitämään paikallaan olevaa rumpua tai pakkaa aloillaan, ja mm kitkapintojen mitoitus on sen mukainen.

        Moottorijarrutus, tuuppimalla valitsimesta vauhdissa pienemmälle on yleisin ja tehokkain tapa lyhentää laatikon korjausväliä.

        "autollun perusasiat" on hyvä opetella esimerkiksi edellämainitun nimimerkin ohjein, tulee halvemmaksi, etenkin kun laatikoitakin on nykyään vähän joka lähtöön, niin muita yleisohjeita ei automaatteihin juuri ole, kuin " älä veivaa automaattia"

        Ps.
        Jos edelleen pysyt väitteessäsi että 1 tai 2 asento ainoastaan estää vaihteen vaihtumista suuremmalle, niin kerrotko missä sellainen on ja mitä tarkoitusta varten ?

        "Jos edelleen pysyt väitteessäsi että 1 tai 2 asento ainoastaan estää vaihteen vaihtumista suuremmalle,..."

        Eihän tuollaista kukaan ole väittänytkään, mutta 1 tai 2 vaihde kyllä estävät vaihdon suuremmalle. Siinä on asia pelkistetysti sanottuna ja ihan oikein.

        Ilmeisesti et ymmärrä suomenkielen rakennetta kovinkaan hyvin jos kuvittelit tuon aiemmin mainitun "vain" sanan tarkoittavan, "että 1 tai 2 asento ainoastaan estää vaihteen vaihtumista suuremmalle,..."

        Sama lause synonyymisella ilmaisulla on esim seuraava:

        ""Se ykkönen yksinkertaisesti merkitsee sitä, että laatikko ei vaihda isommalle kuin ykkönen."
        Ja näin on!


      • E.d.K.
        ymmärtäminen? kirjoitti:

        "Jos edelleen pysyt väitteessäsi että 1 tai 2 asento ainoastaan estää vaihteen vaihtumista suuremmalle,..."

        Eihän tuollaista kukaan ole väittänytkään, mutta 1 tai 2 vaihde kyllä estävät vaihdon suuremmalle. Siinä on asia pelkistetysti sanottuna ja ihan oikein.

        Ilmeisesti et ymmärrä suomenkielen rakennetta kovinkaan hyvin jos kuvittelit tuon aiemmin mainitun "vain" sanan tarkoittavan, "että 1 tai 2 asento ainoastaan estää vaihteen vaihtumista suuremmalle,..."

        Sama lause synonyymisella ilmaisulla on esim seuraava:

        ""Se ykkönen yksinkertaisesti merkitsee sitä, että laatikko ei vaihda isommalle kuin ykkönen."
        Ja näin on!

        Voihan olla että olet tarkoittanut jotain muuta, mutta kun yhdistää lainauksen kokonaisuuteen, jossa mm. "Näitä eteenpäinajovaihteita saat vapaasti vaihdella auton liikkuessa ... ", ei voine välttyä käsitykseltä että et tosiaankaan ole perillä automaatin toiminnasta.

        Tämän jälkiselittelysi muka suomenkielen väärinymmärryksestä olisit tosin voinut jättää esittämättä, ei se enää auttanut, päinvastoin.


      • Ikävä juttu ...
        E.d.K. kirjoitti:

        Voihan olla että olet tarkoittanut jotain muuta, mutta kun yhdistää lainauksen kokonaisuuteen, jossa mm. "Näitä eteenpäinajovaihteita saat vapaasti vaihdella auton liikkuessa ... ", ei voine välttyä käsitykseltä että et tosiaankaan ole perillä automaatin toiminnasta.

        Tämän jälkiselittelysi muka suomenkielen väärinymmärryksestä olisit tosin voinut jättää esittämättä, ei se enää auttanut, päinvastoin.

        Se vastaushan oli ihan asiallinen siihen alkuperäiseen kysymykseen, joka kieltämättä oli hieman alokasmainen.
        Joku vain näki tarvetta viisastella ja yritti päteä "paremmalla" tuntemuksellaan, vaikka kysymyksen perusidea oli jo selvitetty ytimekkäästi yhdellä lauseella.
        Eikä muuten ollut minun vastaukseni.

        Paljon melua tyhjästä - ikävä todeta!


      • Klassinen tapaus.
        Ikävä juttu ... kirjoitti:

        Se vastaushan oli ihan asiallinen siihen alkuperäiseen kysymykseen, joka kieltämättä oli hieman alokasmainen.
        Joku vain näki tarvetta viisastella ja yritti päteä "paremmalla" tuntemuksellaan, vaikka kysymyksen perusidea oli jo selvitetty ytimekkäästi yhdellä lauseella.
        Eikä muuten ollut minun vastaukseni.

        Paljon melua tyhjästä - ikävä todeta!

        Itseään asiantuntijana pitävä tarinoi läpiä päähänsä, ja kun asiaa oikaisrtaan , kärähtää perperin helmat ja alkaa selittelyt tyyliin ' kyllä minä tiesin ja olin oikeassa '.


    • älä veivaa automaatt

      käyttöohjekirjasta löydät ohjeet kuinka autollasi kuuluu ajaa.

    • Drive*

      Pieniä vaihteita on hyvä käyttää silloin kun halutaan välttää vaihteen vaihtumista kovan vedon aikana, jolloin on myös nykimisen ja sutimisen vaara vähenee. Tämä on tärkeää esim vedettäessä venettä trailerilla ylös luiskalta. Pakottamalla vaihdelaatikko pienelle vaihteelle voidaan myös käyttää suurempia tehoja ja kierroksia esim vedettäessä painavaa vaunua pitkään ylämäkeen tai hinattaessa toista autoa.
      Vaihteita voi myös vaihdella hiljaisessa vauhdissa kesken vedon ylös tai alas, mutta reilummassa vauhdissa ei ole enää syytä runttailla pientä sisään.
      Aut. ei jarruta juurikaan suoralla vaihteella, mutta pikku vaihteilla saadaan jarrutusefekti aikaan vaikka vuoriston serpentiiniä alas laskettaessa ja tarvii käyttää vain harvoin oikeita jarruja. Kuorma-autoissa on vielä lisäksi pakokaasujarru.
      Vetohommissa on vielä järkevää käyttää sitä toista nappia varsinaisen lukitus napin alla eli kytketään ylivaihden kokonaan pois käytöstä (od off) . Tälläinen on mm. Aisin laatikoissa. Euroopplaisissa taas on niitä sport ja winter nappeja, joilla voi laatikkoa esisäätää.

    • ei voi ymmärtää

      mitä virkaa on automaattilootassa 1 ja 2 vaihteella?

      mikä kysymys tuo nyt oikeen on?
      Pitäiskö niissä olla sitten vaan suoraan "3-vaihde"? Häh?

      vaihteiden vaihtojen välissä olla pysähdyksissä?
      MITÄ? Joo, ensin lähdetään ykkösellä,sitten pysähdyt, laitat kakkosen ja sitten taas pysähdyt ja kolmonen.
      HALOOOOO

      Mistä tää kaveri on yleensä edes ajokortin saannut?

      • tarpeen on

        Automaatin toimintaa voidaan rajoittaa pienimpiin vaihteisiin valitsemalla asento '1' tai '2' normaalin 'D' tms sijaan.

        Voihan sitä hyvinkin epäillä, että ajon aikana tuota valintaa ei voi muuttaa. Pysähdyksistä voi lähteä millä vaan noista liikkeelle.


      • ymmärrätkö itse
        tarpeen on kirjoitti:

        Automaatin toimintaa voidaan rajoittaa pienimpiin vaihteisiin valitsemalla asento '1' tai '2' normaalin 'D' tms sijaan.

        Voihan sitä hyvinkin epäillä, että ajon aikana tuota valintaa ei voi muuttaa. Pysähdyksistä voi lähteä millä vaan noista liikkeelle.

        vaihteisto jossa AUTO PITÄÄ PYSÄYTTÄÄ KUN VAIHTAA VAIHDETTA?

        Kyllä se nyt hieman ihmetyttää kun sellaisia kyselee.

        Omassa automaatissani voin ajaa D:llä tai sitten itse räpätä
        vaihteita 1-7 välillä.

        Asia on kuitenkin hieman hämäävä koska oikeasti laatikko hoitaa vaihtamisen
        jokatapauksessa, en saa "manuaalilla" konetta ylikierroksille enkä toisaalta
        saa vaihdettua liian pienee. Myös laatikko vaihtaa itse ylöspäin vaikka
        yrittäisin pitää vaihdetta päällä.

        Mutta ainakaan minä en ole koskaan ajanut;
        a) mopoa
        b) mönkijää
        c) moottoripyörää
        d) autoa, joka olisi pitänyt PYSÄYTTÄÄ kun vaihtaa vaihdetta.
        >> sellaista ei ole olemassakaan.


      • Autogear
        ymmärrätkö itse kirjoitti:

        vaihteisto jossa AUTO PITÄÄ PYSÄYTTÄÄ KUN VAIHTAA VAIHDETTA?

        Kyllä se nyt hieman ihmetyttää kun sellaisia kyselee.

        Omassa automaatissani voin ajaa D:llä tai sitten itse räpätä
        vaihteita 1-7 välillä.

        Asia on kuitenkin hieman hämäävä koska oikeasti laatikko hoitaa vaihtamisen
        jokatapauksessa, en saa "manuaalilla" konetta ylikierroksille enkä toisaalta
        saa vaihdettua liian pienee. Myös laatikko vaihtaa itse ylöspäin vaikka
        yrittäisin pitää vaihdetta päällä.

        Mutta ainakaan minä en ole koskaan ajanut;
        a) mopoa
        b) mönkijää
        c) moottoripyörää
        d) autoa, joka olisi pitänyt PYSÄYTTÄÄ kun vaihtaa vaihdetta.
        >> sellaista ei ole olemassakaan.

        Taitaa olla taas Essonbaarin miehet selittämässä miten laatikko toimii ja miten ei. Ja sitten yksi besserwisser asiasta mitään tietämättä lainailee googlettamiaan teknisiä selostuksia ymmärtämättä, että laatikoiden toiminnassakin on eroja.

        Useammalla (amerikkalainen, japanilainen, saksalainen) automaattilaatikkoisella autolla ajaneena olen Automasentaja2:n kanssa yhtä mieltä: Oli laatikossa kuinka monta vaihdetta tahansa, se toimii esim näin:

        1 - käytössä vain vaihde 1, esim. sysvässä lumessa ja jyrkässä mäessä.
        2 - käytetään vain vaihteita 1 - 2.
        3 tai D3 - käytetään vaihteita 1 - 2 - 3 esim taajama-ajossa ja vaunua vedettäessä.
        D tai OD käytetään koko laatikon vaihdevalikoimaa.

        Olisi hyvä ymmärtää, että auto voi toimia eri tavallakin kuin oma multitronicci....


      • Heh heh
        Autogear kirjoitti:

        Taitaa olla taas Essonbaarin miehet selittämässä miten laatikko toimii ja miten ei. Ja sitten yksi besserwisser asiasta mitään tietämättä lainailee googlettamiaan teknisiä selostuksia ymmärtämättä, että laatikoiden toiminnassakin on eroja.

        Useammalla (amerikkalainen, japanilainen, saksalainen) automaattilaatikkoisella autolla ajaneena olen Automasentaja2:n kanssa yhtä mieltä: Oli laatikossa kuinka monta vaihdetta tahansa, se toimii esim näin:

        1 - käytössä vain vaihde 1, esim. sysvässä lumessa ja jyrkässä mäessä.
        2 - käytetään vain vaihteita 1 - 2.
        3 tai D3 - käytetään vaihteita 1 - 2 - 3 esim taajama-ajossa ja vaunua vedettäessä.
        D tai OD käytetään koko laatikon vaihdevalikoimaa.

        Olisi hyvä ymmärtää, että auto voi toimia eri tavallakin kuin oma multitronicci....

        Anna jo olla tuo epätoivoinen selittely.
        Katsos nyt mitä kirjoitit ja mieti mikä sitä Essonbaarin tietoa oikein on, ja kuinka ajaminen muutamalla autolla tekee toisista omasta mielestään asiantuntijan.

        Huvittavaa !


      • Autogear
        Heh heh kirjoitti:

        Anna jo olla tuo epätoivoinen selittely.
        Katsos nyt mitä kirjoitit ja mieti mikä sitä Essonbaarin tietoa oikein on, ja kuinka ajaminen muutamalla autolla tekee toisista omasta mielestään asiantuntijan.

        Huvittavaa !

        Kiitos neuvosta. Ei todellakaan kannata heittää helmiä sioille. Niitähän täällä Suoli24:llä riittää. Oikeast autoilufoorumit on ihan muissa osoitteissa.

        Essonbaarista ei valitettavasti voi enää saada tietoa...niitä kun ei ole.


      • Olet oikeassa
        Autogear kirjoitti:

        Kiitos neuvosta. Ei todellakaan kannata heittää helmiä sioille. Niitähän täällä Suoli24:llä riittää. Oikeast autoilufoorumit on ihan muissa osoitteissa.

        Essonbaarista ei valitettavasti voi enää saada tietoa...niitä kun ei ole.

        Täällä Suomi24 palstalla notkuu vain tyhmiä sikoja, ja helmien heitto niille on turhaa.
        Me, sinä ja minä, jotka olemme jopa ajaneet automaatilla, ja vielä monenmaalaisella, olemme tietenkin parhaita tietäjiä ja keskustelemmekin yleensä vertaistemme kanssa paremmissa piireissä emmekä täällä sikojen joukossa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3560
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3533
    3. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2779
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      42
      1704
    8. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1635
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1400
    Aihe