Laulutuntien sisältö

tiro

Sellaista haluaisin kysyä teiltä, jotka käytte laulutunneilla, että millä tavalla teillä tunnin sisältö yleensä muodostuu? Teettekö äänenavauksia tunnilla vai jo kotona ennen tuntia? Onko jotain äänenmuodostusharjoituksia? Minkä verran panostatte laulujen esittämisen/tulkinnan opiskeluun? Jos olette jo useamman vuoden opiskelleet, onko tuntien sisältö muuttunut ajan myötä?

3

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon laulanut

      Laulutunneilla aivan aluksi avataan ääni erilaisilla harjoitteilla. Harjoitteiden tarkoitus on myös saada opiskelija ymmärtämään äänen oikea sijoitus. Tuntiin sisältyy myös laulujen opiskelua, eli niiden avulla opitaan oikea tapa laulaa ja myös taiteellista ilmaisua.
      Kotona on hyvä harjoitella muutamia tunteja päivässä, mutta ei liikaa ainakaan alussa, sillä väärillä harjoituksilla voi ääni pilaantua. Toki kannattaa opiskella niitä lauluja nuoteista, joita opettaja on opiskeluohjelmaan tuonut.

    • Riippuu opettajasta

      Yleensä kannattaa vähän availla yläkroppaa ennen laulua. Kävellä reippaasti laulutunnille mentäessä, venytellä tms. Kulkee paremmin.
      Ääntäki voi kevyesti "availla", jos haluaa.
      Tunnilla yleensä
      - tehdään hengitysharjotuksia
      - tehdään ääniharjoituksia (jotka siis ei ole mitään kuoron äänenavausta, vaan niillä jo harjoitellaan ja haetaan sijoitusta ja erilaisia toimintoja)
      - tehdään myös puhe- ja ilmaisuharjoituksia
      - lauletaan kappaleita, ja niiden kautta opetellaan tekniikkaa ja ilmaisua.
      Laulaminen on itsensä ilmaisua musiikin keinoin.
      . mietitään uutta, juuri sulle sopivaa ja mieluista ohjelmistoa.
      Voit itse myös toivoa, mitä haluat sinun tunneillasi painotettavan ja mitä tunnet tarvitsevasi eniten.
      Mulla on ollut monta opettajaa, tällasia useinpien tunneilla tehdään.

    • Kärsivällisyyttä!

      Mitä raskaampi koneisto, sitä isompi on lämmittelyn tarve.
      Matala miesääni voi vaatia parinkin tunnin lempeän johdattelun
      ennen kuin ollaan perillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe