Ylistetyt LP-levyt

Ihmettelen...

Olen aina ihmetellyt sitä, kuinka vielä nykyäänkin ylistetään vanhojen LP-levujen soundia verrattuna cd tai mp3 musiikkiin. Itselläni on todella laadukas levysoitin ja täysin virheettömiä LP-levyjä vinopino.
LP levyä kuunnellessa soi niiden ensimmäinen biisi hyvin ja loppua kohden ääni suorastaan
muuttuu kamalaksi sekasopaksi. Lp levyissä loppua kohden mentäessä raita pienenee ja nopeus lisääntyy saaden äänen aina särisemään vaikka kyseessä olisi aivan ensisoitto ja uudella neulalla.
Olen tämän asian huomannut jo siis vuosikymmeniä sitten ja cd:n tulo oli aikoinaan todella
mahtava asia musiikinkuunteluun.
Myös aikoinaan olemassaolleet supersound-LP-singlet ylistetiin taivaisiin, mutta nekään ei yllä cd:n tasolle
sama singlelevyn loppua kohden tapahtuva äänensärö on kuultavissa jopa niissä!

Ymmärrän jos joku kehuu LP-levyjen ensimmäistä biisiä, mutta loppua kohden ääni on jo aivan surkea.
Cd tai mp3 soittaa kappaleet loppuun asti virheettömästi ja äänenlaatu on mahtava verrattuna LP-levyihin.
Tästä asiasta ei voi edes väitellä vaikka monet tuntuvat olevan erimieltä.
Ihmettelen todella jos joku ostaa vielä nykyäänkin saatavilla olevia versioita albumeista.

5

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinyl-dude

      Kannattaa varmaan hommata toimivat ja ehjät soittopelit ennen kuin rupeaa kritisoimaan vinyylilevyjä. Kuvailemaasi ilmiötä ei toimivilla hyvillä laitteilla ole olemassa.

      Vinyyli kieltämättä on mediana alempiarvoinen kuin CD tai jopa MP3 hyvällä pakkauksella, kiitos huonomman dynamiikan ja rätinät, poksahdukset sun muut häiriöt. Mutta asiat jotka puhuvat vinyylin puolesta ja puolustavat sen paikkaa vielä nykyaikanakin on se, että CD mediana on raiskattu täydellisesti. Lähes kaikki nykymusiikki kompressoidaan CD:lle niin tehokkaasti ettei hiljaisemman ja voimakkaimman kohdan välillä ole eroa kuin muutama desibeli. Toisin sanoen, nykymusiikki kuulostaisi ihan yhtä "hyvältä" riippumatta siitä kuunnellaanko sitä kasetilta vai CD:ltä!

      Vinyylille tätä äänimurhaa ei pysty niin helposti tekemään median ominaisuuksien takia eikä mitään tarvetta olekaan, koska vinyyliä kuunnellaan yleensä kotona vinyylisoittimella, eikä millään autostereolla tai kymmenen euron radiolla meluisassa ympäristössä.

    • T A Edison

      > LP levyä kuunnellessa soi niiden ensimmäinen biisi hyvin ja loppua kohden ääni suorastaan
      muuttuu kamalaksi sekasopaksi. Lp levyissä loppua kohden mentäessä raita pienenee ja nopeus lisääntyy

      Niinpä Edison ei uskonutkaan, että levystä saa kunnollista tallennusvälinettä. Hän oli sitä mieltä, että rulla on ainoa oikea.



      Vinyylin häiriöt ovat erilaisia kuin mp3-musiikin. Napsahduksia, rahinaa. Mp3- ja CD-musiikissa on kaikua ja säröä., joka särökin on erilaista kuin vinyylissä. Niinpä vinyyliin tottuneen ensivaikutelma digimusiikista on sellainen, että jumatsukka, tässähänei ole häiriöitä ollenkaan. toimisiko se sitten myös toisinpäin?

    • FlacFan

      mietityttänyt, että kun tuolla eräillä sivustoilla on näitä Vinyli Rippejä, niin onks toi nyt jotain huuhaata vai pystyykö se LP sisältämään tuollaista laatua kuin 24-bit /192-kHz?

      On mulla itelläkin LP soitin ja muutama levy. Omasta mielestä LP-levyssä on jotenkin kirkkaammat ylä-äänet ja ääni ei ole pelkkää bassoa, niin kuin monella CD-levyllä.
      Kuitenkin mielummin ostan CD-levyjä ja rippaan koneelle FLAC muotoon. Kuuntelen sitten näitä FLAC tiedostoja.

      • jiagoewnigorewg

        Oon harkinnu lp-soittimen ostoa niin tuli mieleen, että voisiko joku kertoa minkälaista huoltoa soitin ja levyt tarvitsee ja kuinka usein? Ja noilla nyky lp-soittimillahan saa vissii muutettua levyn vinyylilta vaikka tietokoneelle mp3-muotoo, ni kuinkas hyvää jälkeä tästä tulee, että kuulostaako se mp3-na enää yhtää vinyyliltä?


      • FlacFan
        jiagoewnigorewg kirjoitti:

        Oon harkinnu lp-soittimen ostoa niin tuli mieleen, että voisiko joku kertoa minkälaista huoltoa soitin ja levyt tarvitsee ja kuinka usein? Ja noilla nyky lp-soittimillahan saa vissii muutettua levyn vinyylilta vaikka tietokoneelle mp3-muotoo, ni kuinkas hyvää jälkeä tästä tulee, että kuulostaako se mp3-na enää yhtää vinyyliltä?

        huoltelele. Soittimesta puhaltelee ylimääräiset pölyt vähemmäksi. Levyjä käsittelee reunoista ja kuuntelun jälkeen levy suoraan "koteloon". Levyjen säilytys tietenkin pystyasennossa.

        Hiilikuituharja on hyvä olla.

        Tuolta lisää vinkkejä:

        http://kauppa.vinyyliklubi.com

        Tuo digisointi on aikaa vaativaa puuhaa ja laatu riippuu monesta asiasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9556
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2807
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      158
      2559
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1623
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1484
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1419
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe