Inhoan yövuoroja!

Hui!

Teen 3-vuoroa ja inhoan siihen kuuluvia yövuoroja! Esim. yhdessäkin listassa 3 peräkkäistä yötä ja vapaata nukkumispäivän lisäksi vain yksi päivä! Sitten tuleekin aamuvuoro. Koko elämä tuntuu pyörivän sen tosiasian ympärillä, että milloin nukutaan ja milloin pitää olla työkunnossa. Stressaan jo etukäteen tuota kolmea peräkkäistä yötä. Myöskään työvuoroissa ei ole mitään selkeää vaihtuvuutta tai kiertoa. Ne menevät ihan miten sattuu. Miten selvitä yövuorosta kunnialla läpi? Itse oikein tunnen, miten kroppani menee kuin lepotilaan. Sykkeeni hidastuu, olen hidas ja kävelen kuin unessa. Täysin luonnotonta valvoa koko yö läpi, kun kroppa haluaisi nukkua. Päivän nukkumisesta huolimatta olo on jo yhden valvotun yön jälkeen kuin humalassa olisi. Onko mitään niksejä vuoroista selviämiseen?

8

2073

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • b gbvftrgvgbtr

      siirryin pvtyöhön, kun ei pomo joustanut vaikka kävin pyytämässä erilaista yövuorosuunnittelua.

    • hölghölgf

      Periaatteessa vuorotyöhön täytyy vain tottua ajan kanssa tai sitten ei sovi vuorotyöhön. Kummankinlaisia ihmisiä löytyy. Periaatteessa vuoron vaihtumiseen täytyy aina varautua aina vähintään päivää ennen, eli jos vahtuu yöhön niin pitää päivää ennen nukkua vajailla unilla, että sitten vuoron jälkeen tulee uni. Sama sitten kun vaihtuu päivään eli pitää nukkua vähät unet. Perseestähän se ihmisen terveydelle on, ei siitä pääse mihinkään. Onneksi siitä sentään useimmilla aloilla maksetaan suht kohtuullinen korvaus, se on se ainoa lohtu. Jotkut nukkuvat vuorotyössä kahdet lyhyet torkut vuorokaudessa, sitäkin voi kokeilla, itse en ole kokeillut...
      Niin ja, kahvi on vuorotyöläisen ystävä. Tämä on ihan tutkittu juttu!

      • Ap

        Parhaiten sopisi 2-vuorotyö. Mulla on niin kummallinen rytmi, että aivot ja kroppa nukahtaa monesti vasta aamukahdelta. Joskus vieläkin myöhempään. Joten perus päivätyökään ei tule kysymykseen, sillä joutuisin jatkuvasti menemään muutamien tuntien unilla ja nukkumaan illat, jotta jaksaisin. Iltavuorot onkin melkein ku lepoa. Yövuorossa sitten tuleekin tajuton väsymys aamuyön tunneilla ja olen kuin horroksessa. Päivänvalon aikaan nukkuminen ei kuitenkaan ole sama, kuin saisi yöllä edes muutaman tunnin unta. Mun aivot pyrkii näköjään nukahtamaan vain tiettyyn aikaan yöllä ja kun se aika menee ohi valvoessa, niin uni ei ole enää samaa. Sen sijaan iltanukkuminen kyllä onnistuu.


      • Niin.
        Ap kirjoitti:

        Parhaiten sopisi 2-vuorotyö. Mulla on niin kummallinen rytmi, että aivot ja kroppa nukahtaa monesti vasta aamukahdelta. Joskus vieläkin myöhempään. Joten perus päivätyökään ei tule kysymykseen, sillä joutuisin jatkuvasti menemään muutamien tuntien unilla ja nukkumaan illat, jotta jaksaisin. Iltavuorot onkin melkein ku lepoa. Yövuorossa sitten tuleekin tajuton väsymys aamuyön tunneilla ja olen kuin horroksessa. Päivänvalon aikaan nukkuminen ei kuitenkaan ole sama, kuin saisi yöllä edes muutaman tunnin unta. Mun aivot pyrkii näköjään nukahtamaan vain tiettyyn aikaan yöllä ja kun se aika menee ohi valvoessa, niin uni ei ole enää samaa. Sen sijaan iltanukkuminen kyllä onnistuu.

        Toiselle sopii ja toiselle ei.. Jos kovin ongelmalliseksi kokee asian fysiikan puoleen ajan kanssa, niin asiat eivät ainakaan parane. Esim. sydänsairaille eivät yövuorot ja rasittavat vuorot sovi lainkaan. Itselläkin niin hemmetin sydän/verisuonitautinen sukurasitetausta, että reilun vuoden kokeilin tehdä kohtalaisen kevyessä hommassa kiertoa jossa oli aika paljon yötä (vaikkakin ihan fiksussa rytmissä) mutta kun jo kovin nuorella iällä alkoivat rytmihäiriöt lisääntyä ja lääkärikin asiaan kommentoida, niin ykskantaan totesin että en anna terveyttä pois vaikka hommasta pidänkin. Tiesihän se liksan putoamista jonkin verran ja hommien vaihtoa, mutta pitkällä juoksulla paras ratkaisu ehdottomasti.

        En nyt tarkoita, että jokaiselle käy mitenkään huonosti ajallaan ja terveys alkaa prakata yöhommissa mutta totuushan on kyllä se, että jos jo alussa alkaa kokea kovin rasittavaksi niin riski terveysmurheisiin mahd. lyhyessäkin ajassa on aika kova. Sitä kautta kannattaa aina toki myös miettiä. Pari omaakin sukulaista on kupsahtanut saappaat jalassa työn ääreen yötöissä. Toisen sydänkohtauskuolema yllättäen 37 vuotiaana sai vähän mietteliääksi kyllä. Etenkin kun paljastui, että pitkään miettimänsä outo väsymys osoittautui sisäiseksi vaivaksi joka yötöissä mahdollisesti oli pahentunut paljonkin kun rytmi ollut koholla koko ajan liikaa, mutta turrutti vain välillä nappaamalla rytmihäiriölääkkeitä.


      • Ap
        Niin. kirjoitti:

        Toiselle sopii ja toiselle ei.. Jos kovin ongelmalliseksi kokee asian fysiikan puoleen ajan kanssa, niin asiat eivät ainakaan parane. Esim. sydänsairaille eivät yövuorot ja rasittavat vuorot sovi lainkaan. Itselläkin niin hemmetin sydän/verisuonitautinen sukurasitetausta, että reilun vuoden kokeilin tehdä kohtalaisen kevyessä hommassa kiertoa jossa oli aika paljon yötä (vaikkakin ihan fiksussa rytmissä) mutta kun jo kovin nuorella iällä alkoivat rytmihäiriöt lisääntyä ja lääkärikin asiaan kommentoida, niin ykskantaan totesin että en anna terveyttä pois vaikka hommasta pidänkin. Tiesihän se liksan putoamista jonkin verran ja hommien vaihtoa, mutta pitkällä juoksulla paras ratkaisu ehdottomasti.

        En nyt tarkoita, että jokaiselle käy mitenkään huonosti ajallaan ja terveys alkaa prakata yöhommissa mutta totuushan on kyllä se, että jos jo alussa alkaa kokea kovin rasittavaksi niin riski terveysmurheisiin mahd. lyhyessäkin ajassa on aika kova. Sitä kautta kannattaa aina toki myös miettiä. Pari omaakin sukulaista on kupsahtanut saappaat jalassa työn ääreen yötöissä. Toisen sydänkohtauskuolema yllättäen 37 vuotiaana sai vähän mietteliääksi kyllä. Etenkin kun paljastui, että pitkään miettimänsä outo väsymys osoittautui sisäiseksi vaivaksi joka yötöissä mahdollisesti oli pahentunut paljonkin kun rytmi ollut koholla koko ajan liikaa, mutta turrutti vain välillä nappaamalla rytmihäiriölääkkeitä.

        Hui, karmealta esimerkiltä kuulostaa nuo sukulaisesi! Rytmihäiriöitä esiintyy myös minulla, mutta niitä on myös aamuvuorossa. Itse asiassa enemmän kuin yöllä. Yöllä sen sijaan tunnen hidastuvani. Mulla siis väsyneenä pienikin kävely tai toiminta saa sydämen hakkaamaan ja silmissä sumentumaan. Lääkärille olen joskus maininnut asiasta, mutta eivät ota tosissaan.


    • Fu

      PÖÖÖÖÖÖÖ

      • Ap

        Onhan se aikamoista laiskuutta mennä monta vuorokautta muutaman tunnin unilla! Ja laiskaahan se on, jos kroppa yrittää nukkua. Voihan sen tietysti näinkin ajatella! Sinä se et sitten varmaan nuku ollenkaan, jos meinaan olet ahkerampi kuin minä?


    • moigdgsd

      pitäisi työn olla siedettävää.. mä mielummin oisin työtön kun leikkisin mielenterveydellä unettomuudesta johtuen.. uni on tosi tärkeetä. ja tollanen työ rajottaa sun koko elämään. aika kärsimykseltä vaikuttas :P ite ainakin oon ihan räjähdysaltis ja keskittymisongelmainen jos en saa edes yhteen yöhön nukuttua.... tai sitten jos saisit vaihettua vuoroja tjs... ei paskaa pidä sietää. en usko et mitää niksei on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4965
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3144
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe