Olen 20-vuotias ja käyttänyt nyt kaksi vuotta Mercilonin e-pillereitä. Aluksi kuukautiset tulivat normaalisti, viisi päivää kestävinä nin kuin ennenkin. Sitten olikin enää kolme vuotopäivää, kaksi vuotopäivää ja lopulta vuotoa tuli vain yhtenä päivänä. Nyt kuukautisia ei ole tullut muutamaan kuukauteen ollenkaan. En ole raskaana, se on testattu. Kuukautiseni ovat jääneet joskus stressin takia väliin, mutta nyt en olr ollut niin stressaantunut.
Kävin lääkärillä ja tämä suurinpiirtein nauroi minut huolineni ulos huoneestaan. Kerroin, että olen lukenut netistä/lehdistä ja kuullut tutuiltani, että monilla pillereiden lopettamisen jälkeen on mennyt jopa vuosi ilman kuukautisia ja ne on pitänyt käynnistää lääkityksen avulla. Mutta lääkärini sanoi, että monilla loppuu kuukautiset pillereiden käytön aikana, minun ei pitäisi uskoa kaikkea, mitä luen/kuulen ja että hän voi taata, että kuukautiseni alkavat heti, kun lopetan pillerit ja niiden poissaolo on "täysin luonnollista". En usko, että mikään hormoneihin vaikuttava lääke on täysin luonnollinen...
Kun sanoin, että olemme ajatelleet mieheni kanssa palata kondomin käyttöön, jotta saadaan mun kuukautisrytmi normaaliksi, lääkäri nauroi ja oli, että "no jos raskaaksi haluat tulla, niin lopeta vaan, ei kondomi ole läheskään niin varma. Että jos et mua usko ja haluat lapsen saada nyt, niin siitä vaan..." Hieman asiatonta. Lääkäri oli nuori, vasta erikoistumassa.
Kertokaa te viisaammat kokemuksianne kuukautisten pois jäämisestä, niiden palaamisesta ja mitä suosittelisitte minun tekevän?
Kävin lääkärillä ja tämä suurinpiirtein nauroi minut huolineni ulos huoneestaan. Kerroin, että olen lukenut netistä/lehdistä ja kuullut tutuiltani, että monilla pillereiden lopettamisen jälkeen on mennyt jopa vuosi ilman kuukautisia ja ne on pitänyt käynnistää lääkityksen avulla. Mutta lääkärini sanoi, että monilla loppuu kuukautiset pillereiden käytön aikana, minun ei pitäisi uskoa kaikkea, mitä luen/kuulen ja että hän voi taata, että kuukautiseni alkavat heti, kun lopetan pillerit ja niiden poissaolo on "täysin luonnollista". En usko, että mikään hormoneihin vaikuttava lääke on täysin luonnollinen...
Kun sanoin, että olemme ajatelleet mieheni kanssa palata kondomin käyttöön, jotta saadaan mun kuukautisrytmi normaaliksi, lääkäri nauroi ja oli, että "no jos raskaaksi haluat tulla, niin lopeta vaan, ei kondomi ole läheskään niin varma. Että jos et mua usko ja haluat lapsen saada nyt, niin siitä vaan..." Hieman asiatonta. Lääkäri oli nuori, vasta erikoistumassa.
Kertokaa te viisaammat kokemuksianne kuukautisten pois jäämisestä, niiden palaamisesta ja mitä suosittelisitte minun tekevän?
Vastaukset 5
Vanhimmat
Niin.. kuukautiset tai siis oikeasti tyhjennysvuoto saattaa jäädä joskus tulematta taukoviikon aikana. Se ei ole mitenkään vakavaa.
Mutta sen sijaan jos vuoto jää useamman kerran tulematta, niin lääkäriin pitäisi ottaa yhteys. Jos oikeasti olet saanut tuollaista kohtelua, tee valitus. (Minipillereitä käyttäessä kuukautisten poisjäänti on yleistä, mutta yhdistelmäpillereissä ei pitäisi sellaista tapahtua.)
"että monilla pillereiden lopettamisen jälkeen on mennyt jopa vuosi ilman kuukautisia ja ne on pitänyt käynnistää lääkityksen avulla"
Miten pillereiden lopettaminen nyt liittyi tähän sinun tilanteeseesi? Siis jos vielä syöt pillereitä, niin miksi tätä mietit? On totta, että kun pillerit lopettaa kokonaan, niin kuukautisten alkamiseen saattaa mennä pitkiäkin aikoja. Joskus tämän vuoksi joutuu syömään keltarauhashormonikuurin.
"olemme ajatelleet mieheni kanssa palata kondomin käyttöön, jotta saadaan mun kuukautisrytmi normaaliksi"
Tämän vuoksi ei kannata pillereitä lopettaa, vaan syy niiden poisjääntiin tulisi muuten selvittää. Kuten jo itsekin sanoit, pillereiden lopettamisen jälkeen monien kierto on hyvin pitkän aikaa sekava.
Kiitos vastauksesta! Siksi kirjoitin tuosta pillerien jälkeisestä kuukautisten käynnistämisestä, että luulisi jotenkin, että ne alkaa helpommin, kun kuukautiset on jääneet pois vaan muutamana kuukautena kuin muutamana vuotena (jos jatkan näitä). Eli jos lopettaisin nyt, ne vois jopa alkaa, mutta jos vetelen näitä vielä viitisen vuotta ja oon sen ajan ilman kuukautisia, niin alkaako ne enää järin helposti sitten...
Ja tosiaan, kävin jo siellä lääkärissä ja tämä sanoi, että pillereiden kanssa on täysin luonnollista, että kuukautiset jää jopa kokonaan pois. Ja antaako ne mulle muuta lääkäriä kuin tuon mun omalääkärin, joka on myös gynenä tuolla terveyskeskuksessa? Ei, koska alueittainhan nuo lääkärit on jaettu. Yksityiselle mulla ei ole mitenkään varaa.
Tuskinpa omalääkärisi on gynenä terveyskeskusksessa, hän on silloinkin ihan vain yleislääkäri kun gynekologisia tutkimuksia tekee. Tietyn tutkimuksen tekeminen kun ei vaihda lääkärin titteliä yleislääkäristä erikoislääkäriksi (joka gynekologi on).
"Eli jos lopettaisin nyt, ne vois jopa alkaa, mutta jos vetelen näitä vielä viitisen vuotta ja oon sen ajan ilman kuukautisia, niin alkaako ne enää järin helposti sitten... "
Jos kehollasi on taipumus häiriintyä pillereistä, se tapahtuu yhtä suurella todennäköisyydellä riippumatta siitä lopetatko ne nyt vai viiden vuoden päästä.
Turhaan pohdit tuollaisia nyt etukäteen. Nettiä ei tosiaan kannata uskoa: netistä löydät aina "poikkeuksia", sillä ne ihmiset, joilla ei ole ollut mitään ongelmia pillereiden kanssa, ei niin kovin paljoa niistä keskustele palstoilla.
Jos tahdot ajatella hedelmällisyyttä, niin lopeta särkylääkkeiden käyttö (esimerkiksi ibuprofeenin pakkauksessa lukee, että sen käyttö voi heikentää tilapäisesti raskautumista), lopeta samoin tein säilöntäaineisden käyttö ja mahdollinen tupakointi. Näillä on paljon suurempi vaikutus hedelmällisyyteen ja kuukautiskiertoon sekä ovulaatioon kuin pillereillä tai niiden lopettamisella.
Tässä mielessä lääkärisi oli oikeassa kun kehotti sinua jatkamaan pillereiden käyttöä. jos hän on sinut tutkinut ja todennut ettei mitään elimellistä syytä ole, ei ole syytä uskoa, että lääkrin vaihdos toisi jotain uutta asiaan. Jos tahdot vuodot, pyydä lääkäriäsi kirjoittamaan reseptin toiselle lääkkeelle. Jos pillereiden syöminen ketuttaa liikaa, lopeta ne ja toivo että kondomi kestää. So simple.
Kiitos myös sinulle vastauksesta! Ja kyllä mä sen verran omaa terveyttäni ajattelen, etten todellakaan polttaisi ikinä yhtäkään tupakkaa, säilöntäaineita totta kai käytän, mutta mahd. vähän ja särkylääkkeisiin turvaudun äärimmäisen harvoin, ainoastaan, jos on ihan pakko.
Ja lääkäri ei tutkinut minua lainkaan, ei ole koskaan tutkinut. Katsoi potilastiedoistani, että hänen kanssaan samaan aikaan opiskellut kollegansa on tutkinut minut aiemmin muista syistä ja jos kaikki oli silloin kunnossa, niin on nytkin. Ja hän sanoi olevansa erikoistumassa naistentautien erikoislääkäriksi eli gynekologiksi, joten eiköhän hän silloin ole.
No eiköhän kantsis silti varata aika ihan yksityiselle gynelle, ei se nyt maltaita maksa, ja kela korvaa osan. Kannattais tehdä perusteellinen sisätutkimus, ultrata munasarjat ja kohtu, että kaikki on ok. E-pillereiden, tässä tapauksessa yhdistelmäehkäisypillerien kanssa kun tosiaan sen vuodon kuuluisi tulla, eikä jäädä pois kuten lääkäri väittää. Minipillereissä poisjäänyt vuoto on normaalia, yhdistelmissä ei.
Jos itselle kävis noin, huolestuisin todella. Olen vuoden syönyt minejä, eikä menkkoja ole tullut kertaakaan, mutta en ole huolissani sillä kuuluu minejen ominaisuuksiin ja olen yksityisellä käynyt vuosi takaperin tutkimuksissa ihan toisesta syystä kylläkin, mutta kaikki oli ok.