Karenssi kun irtisanoudun itsei? Saanko ansiosidonnaista?

ensi kertaa näin

Osaako kukaan kertoa:
aikeissani on irtisanoutua itse.
Tiedän, että saan karenssia, ilmeisesti 90 arkipäivää.

MUTTA saanko tuon ajan jälkeen ansiosidonnaista päivärahaa (kuulun kassaan) vaiko vain peruspäivärahan?

12

25936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansiosidonnaistaaa

      ansiosidonnaista

    • hanker

      90 päivän (aikaan lasketaan myös viikonloput) karenssin lisäksi tulee vielä 7 päivän omavastuuaika minkä jälkeen olet kärsinyt rangaistuksen ja jatkossa sinua pitäs kohdella kuin jos olisi irtisanottu..

      Itse olen tekemässä vastaavan liikeen ja siksi olen ottanut asioista selvää. 3 kk karenssilta ei voi välttää
      oikein mitenkään.

      • 3+11

        jos on erittäin hyvät perustelut irtisanoutumiselle. Työkkäristähän tulee selvityspyyntö. Itse harkitsen samaa liikettä ja aion ainakin yrittää vedota siihen, että työnantaja on edellyttänyt kohtuuttoman pitkiä työpäiviä ( 50 tuntia kuukaudessa kausittain, välillä normaali 40 t), työmatkoihin menee lyhimmillään 2,5 tuntia päivässä, oma elämäntilanteeni on muuttunut työsopimuksen solmimisen jälkeen merkittävästi, työnkuvaa on muutettu sopimuksen kirjoittamisen jälkeen, työtilat eivät ole asianmukaiset ja esimies on välillä tavoittamattomissa päiväkausia. Esimies on myös omalla välinpitämättömyydellään hukannut useamman päivän työni.

        Voisin tehdä pelin likaiseksikin halutessani, mutta sen jälkeen tälle alalle ei kannattaisi enää hakea töihin.

        Otan nyt kuitenkin ensin puheeksi reippaan palkankorotuksen ja työtuntien vähentämisen ja katson mikä on reaktio. Irtisanoutumisaikani on 14 vrk ja työnantajani on isossa lirissä jos päätän lähteä sillä varoitusajalla.

        Mutta ellei tilanne muutu niin otan tuon karenssinkin mieluummin kuin jatkan nykytilanteessa. Kai tuossa ajassa jo uudenkin työn löytää.


      • adadadadadad
        3+11 kirjoitti:

        jos on erittäin hyvät perustelut irtisanoutumiselle. Työkkäristähän tulee selvityspyyntö. Itse harkitsen samaa liikettä ja aion ainakin yrittää vedota siihen, että työnantaja on edellyttänyt kohtuuttoman pitkiä työpäiviä ( 50 tuntia kuukaudessa kausittain, välillä normaali 40 t), työmatkoihin menee lyhimmillään 2,5 tuntia päivässä, oma elämäntilanteeni on muuttunut työsopimuksen solmimisen jälkeen merkittävästi, työnkuvaa on muutettu sopimuksen kirjoittamisen jälkeen, työtilat eivät ole asianmukaiset ja esimies on välillä tavoittamattomissa päiväkausia. Esimies on myös omalla välinpitämättömyydellään hukannut useamman päivän työni.

        Voisin tehdä pelin likaiseksikin halutessani, mutta sen jälkeen tälle alalle ei kannattaisi enää hakea töihin.

        Otan nyt kuitenkin ensin puheeksi reippaan palkankorotuksen ja työtuntien vähentämisen ja katson mikä on reaktio. Irtisanoutumisaikani on 14 vrk ja työnantajani on isossa lirissä jos päätän lähteä sillä varoitusajalla.

        Mutta ellei tilanne muutu niin otan tuon karenssinkin mieluummin kuin jatkan nykytilanteessa. Kai tuossa ajassa jo uudenkin työn löytää.

        Näin kertoi yksi juristu karenssista..

        Karenssia ei voi välttää, jos itse irtisanoutuu. Ainoastaan silloin, jos
        työnantaja on törkeästi rikkonut tai laiminlyönyt keskeisiä työnantajan
        velvollisuuksia, esim. palkanmaksua tai työturvallisuutta huolehtimisen, voi
        itse irtisanoutunut työntekijä välttää karenssin. Tällöinkin työ- ja
        elinkeinotoimisto edellyttää työntekijän esittävän irtisanoutumiseen
        johtaneista olosuhteista luotettavan selvityksen mahdollisine todistajineen, ja
        arvioi karenssi-asian sen pohjalta tapauskohtaisesti.


      • +++++++++++++++
        3+11 kirjoitti:

        jos on erittäin hyvät perustelut irtisanoutumiselle. Työkkäristähän tulee selvityspyyntö. Itse harkitsen samaa liikettä ja aion ainakin yrittää vedota siihen, että työnantaja on edellyttänyt kohtuuttoman pitkiä työpäiviä ( 50 tuntia kuukaudessa kausittain, välillä normaali 40 t), työmatkoihin menee lyhimmillään 2,5 tuntia päivässä, oma elämäntilanteeni on muuttunut työsopimuksen solmimisen jälkeen merkittävästi, työnkuvaa on muutettu sopimuksen kirjoittamisen jälkeen, työtilat eivät ole asianmukaiset ja esimies on välillä tavoittamattomissa päiväkausia. Esimies on myös omalla välinpitämättömyydellään hukannut useamman päivän työni.

        Voisin tehdä pelin likaiseksikin halutessani, mutta sen jälkeen tälle alalle ei kannattaisi enää hakea töihin.

        Otan nyt kuitenkin ensin puheeksi reippaan palkankorotuksen ja työtuntien vähentämisen ja katson mikä on reaktio. Irtisanoutumisaikani on 14 vrk ja työnantajani on isossa lirissä jos päätän lähteä sillä varoitusajalla.

        Mutta ellei tilanne muutu niin otan tuon karenssinkin mieluummin kuin jatkan nykytilanteessa. Kai tuossa ajassa jo uudenkin työn löytää.

        Eipä nuo esittämäsi syyt työkkäriä hetkauta, vaan karenssia pukkaa.

        Karenssin voi itse irtisanoutuessa välttää vain aniharvoin, ei juuri koskaan, sillä yleensä homma paukahtaa näyttökysymykseen.

        Sellainen tilanne olisi selkeä, jos työnantaja laiminlöisi palkanmaksun, mutta tuossakin tilanteessa asia olisi ensin yritettävä selvittää liiton tai työsuojeluviranomaisen kanssa ja heidän lausuntonsa on ratkaiseva.

        Jotta voisi vedota työnantajan huonoon kohteluun, niin siinä pitäisi olla jonkinasteinen väkivaltatilanne taustalla ja sekin pitäisi vedenpitävästi pystyä osoittamaan, kuten esim. useamman työtoverin lausunnolla tai sitten työsuojeluorganisaation edustajan lausunnolla.

        Sairaus riittää aniharvoin perusteeksi, koska työkkärit käyttävät ns. vakuutuslääkäreitä ja hehän ovat tunnettuja siitä, että kävelevät iloisesti hoitavan lääkärin lausunnon yli. Esim. vakava psykoositasoinen sairaus voisi mennä läpi. Muissa tilanteissa työkkäri lakonisesti toteaa, että olisi pitänyt hoitaa tilanne sairauspoissaoloilla.


      • vierestä seurannut
        adadadadadad kirjoitti:

        Näin kertoi yksi juristu karenssista..

        Karenssia ei voi välttää, jos itse irtisanoutuu. Ainoastaan silloin, jos
        työnantaja on törkeästi rikkonut tai laiminlyönyt keskeisiä työnantajan
        velvollisuuksia, esim. palkanmaksua tai työturvallisuutta huolehtimisen, voi
        itse irtisanoutunut työntekijä välttää karenssin. Tällöinkin työ- ja
        elinkeinotoimisto edellyttää työntekijän esittävän irtisanoutumiseen
        johtaneista olosuhteista luotettavan selvityksen mahdollisine todistajineen, ja
        arvioi karenssi-asian sen pohjalta tapauskohtaisesti.

        Keväällä olin töissä esimiehenä kahdelle henkilölle eräässä pienemmässä firmassa. Firma oli kokenut hieman vastoinkäymisiä ja talous oli aika tiukillaan 7 henkilön firmassa. Firmalla oli kuitenkn välttämätön tarve saada vaastohenkilö palkattua. Omistaja saikin sitten työvoimatoimiston kautta nuoren kaverin 2 vuoden oppisopimuksella töihin. Näin hän vältti lisäpalkkakustanuksia ja pitkäaikaistyötön sai töitä. Omistaja kuitenkin kohteli häntä kuin orjaa ja piruilli joka käänteessä. Stressi taloudesta sai hänet purkaamaan agressionsa poikaan ja sai muutkin hieman kyytiä. Minä ehkä säästyin asemani ja 45 vuoden ikäni takia. Nuorella kaverilla oli velvoite pysyä töissä eikä voinnut irtisanoa itseään ilman karenssia ja muita sanktioita.
        Kaveri sai kuiten luvan TE toimistolta irtisanoa itsensä ilman sanktioita. Siihen auttoi minun ja erään toisen työntekijän kirjallinen lausunto tilanteesta johon emme nähneet mahdollisuuksia muuttua.


    • fdhjhvlljköö

      Kannattaa kyllä miettiä jääkö pois tässä tilanteessa kun töitä saa huonosti. Ennemminkin kannattaa yrittää saadfa oikeutta toista kautta.

      • ++++++++++++++++

        Olen samaa mieltä. Se kun on niin, että työttömänä on vaikea ellei lähes mahdoton saada työtä, sillä työnantajat pyrkivät laittamaan työttömän työhakemukset pinon alimmaisiksi ellei suorastaan mappiin ö, kiitos vuosi jatkuneiden työttömien leimaamisten, mistä tälläkin palstalla on oivia esimerkkejä.


      • osa- aikatyötön

        Miksiköhän duunaria suorastaan pakotetaan pysymään työssä vaikka ei kiinnostaisi...? jos otat loparit niin rangaistuskarenssia pukkaa. Itse tein niin että etsin kesähommia raksalle ja otin loparit keväällä. Karenssi ja kysely tietysti. Viikko omaa lomaa ja toukokuun lopulla raksalle. karennsi haihtui siellä taustalla pois.
        Eli hyvä keino mennä etsiä lyhytaikainen työsuhde ja viettää karenssiaika siten. Itselle poiki ko. systeemi vakituisen kesätyöpaikan. Ainoa haitta on että hommat on kesällä mutta yli puolen vuoden "vapaa" on ihan mukava. Kuulemma jopa eläkekin karttuu jonkun verran.


    • hempppavvn

      vähennetäänkö se 90 päivää eli karenssi ansiosidonnaisen kokonaisajasta?

      • Lisäpäivilläjo

        Latenssi ei vähennä mitenkään korvattavien päivärahojen määrää jotka alkavat juosta vasta Mårtensson ja omavastuuajan jälkeen. Olen itsekin irtisanoutunut eikä se vaikuta mitenkään sinun kohteluun TE-toimistossa vaan olet samalla viivalla muiden kanssa.


    • Irtisanoutunut

      Itse irtisanouduin juurinkin.
      En edes miettinyt karenssia sen pahemmin.
      Seksuaallisen käsiksikäyminen ja huutaminen tehneet sellaisen stressin että en näe yksinkertaisesti pystyväni jatkamaan työtä.
      On jo yksi aijempi sairasloma asiasta ja huomenna haen toisen, ettei tarvi olla 14vrk töissä ja kärsiä varmasti vielä isommasta paskasta mitä normaalisti.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe