Niin, lohkolämmittimen toimivuutta mietiskelen. Miten sen voi varmistaa tai huomata? Pitäisikö moottorin lämpötilamittarissa viisarin olla siirtynyt johonkin siitä ala-asennosta, esim. tunnin esilämmityksen jälkeen, tai jos moottorin kierrosluvut ovat tyhjäkäynnillä normaalia alemmat, voiko siitä päätellä lohkolämppärin toimivan?
Tiedän tolpan toimivan, sillä se raksuttaa kuin mummon kello ja ajastin toimii, mutta jotenkin vaan mietityttää. Moottori saavuttaa tunnin esilämmityksen jälkeen normilämpötilan (viisari maksimissa) n. 6-7 min., se tuntuu jotenkin pitkältä. Kiitti jos jollakin on jotain tietoa tai omakohtaista kokemusta asiasta!
Toimiiko lohkolämmitin?
12
19514
Vastaukset
- lohkolämppäristä.
Itselläni ollut kymmenkunta lohkolämmitimellä varustettua autoa, ja yhdessäkään ei ole pakkasella lämpömittari värähtänytkään vaikka olisi lämppäri ollut päällä pitempäänkin.
Voit todeta lohkolämmittimen toiminnan kahdella tavalla. Kun laitat auton lämmitykseen, avaa konepelti ja kuuntele korva höröllä, lämmittmestä alkaa kuulua vaimea sihinä.
Ja sitten kun auto on ollut jonkin aikaa lämmityksessä, paikanna lämmittimen sijainti, ja kokeile kädellä lohkon kylkeä lämmitysvastuksen vierestä, jos lohko on lämmin, aparaatti toimii
Olettaen että autossasi on varsinainen lohkolämmitin, eikä joku toisentyyppinen.- mistä tietää?
Kiitti vastauksesta. Defan lohkolämmitin 13 vuotta vanhassa autossa. Joo, mutta siis tarkemmin ajateltuna eikös tuo lohkolämppärin toimintaperiaate ole sellainen, että se lämmittää jäähdytysnesteen eikä niinkään moottoria? Se tavallaan selittäisi, miksi koneen lämpömittari on nollassa, vaikka esilämmitys olisikin tapahtunut.
Kylmänä startatessa kone käy hieman kierroksilla (automaattiryyppy päällä), nyt esilämmitettynä se on heti lähdöstä normaaleilla joutokäyntikierroksilla. Tuo on ainoa viite, josta olen päätellyt lohkolämpppärin toimivan. Mutta sitten taas itse starttihetki on kuulostanut pikkuisen vaikealta. Auto ei ole jokapäiväisessä käytössä, mutta vielä pari kuukautta sitten hörähti nätimmin käyntiin. Hmm, mahtaako ongelma sitten piillä pikemmin akussa tai laturissa kuin lohkolämppärissä? Täytyypä kai testauttaa. - Gilead Jantteri
mistä tietää? kirjoitti:
Kiitti vastauksesta. Defan lohkolämmitin 13 vuotta vanhassa autossa. Joo, mutta siis tarkemmin ajateltuna eikös tuo lohkolämppärin toimintaperiaate ole sellainen, että se lämmittää jäähdytysnesteen eikä niinkään moottoria? Se tavallaan selittäisi, miksi koneen lämpömittari on nollassa, vaikka esilämmitys olisikin tapahtunut.
Kylmänä startatessa kone käy hieman kierroksilla (automaattiryyppy päällä), nyt esilämmitettynä se on heti lähdöstä normaaleilla joutokäyntikierroksilla. Tuo on ainoa viite, josta olen päätellyt lohkolämpppärin toimivan. Mutta sitten taas itse starttihetki on kuulostanut pikkuisen vaikealta. Auto ei ole jokapäiväisessä käytössä, mutta vielä pari kuukautta sitten hörähti nätimmin käyntiin. Hmm, mahtaako ongelma sitten piillä pikemmin akussa tai laturissa kuin lohkolämppärissä? Täytyypä kai testauttaa.Siellä lämpömittarin asteikossa vasen reuna tarkoittaa suunnilleen kaikkia lämpötiloja alle 50 asteen. Mittari näyttää samaa olipa moottorissa -30 tai 40 astetta. Käynnistäessä ei siis eroa näe. Jollain 20 asteen pakkasella kyllä lämmityksen vaikutuksen kuulee heti avaintakin kääntäessä pyörimisnopeudesta. Nollakelillä ei eroa ole juuri siinäkään.
Lämmittimen vaikutus näkyy kuitenkin siinä, että lämpö nousee nopeammin normaaliin. Ainakin omassa autossani nollakelistä lähtiessä ilman lämmitintä menee 4-5 minuuttia ennen kuin lämpö saavuttaa normaalin. Lämmityksen jälkeen riittää 2-3 minuuttia. Ja kun vakioreittejä monesti ajellaan, eron kyllä havaitsee.
Syyskuussa hyvin toiminut akku voi tosiaan olla vaikeuksissa marraskuun pakkasella. Varsinkin jos ajoa on vähän, akku saattaa yksinkertaisesti olla vajaassa latauksessa. Se kyllä tuntuu heti käynnistymisessä kylmällä ilmalla. - mistä tietää?
Gilead Jantteri kirjoitti:
Siellä lämpömittarin asteikossa vasen reuna tarkoittaa suunnilleen kaikkia lämpötiloja alle 50 asteen. Mittari näyttää samaa olipa moottorissa -30 tai 40 astetta. Käynnistäessä ei siis eroa näe. Jollain 20 asteen pakkasella kyllä lämmityksen vaikutuksen kuulee heti avaintakin kääntäessä pyörimisnopeudesta. Nollakelillä ei eroa ole juuri siinäkään.
Lämmittimen vaikutus näkyy kuitenkin siinä, että lämpö nousee nopeammin normaaliin. Ainakin omassa autossani nollakelistä lähtiessä ilman lämmitintä menee 4-5 minuuttia ennen kuin lämpö saavuttaa normaalin. Lämmityksen jälkeen riittää 2-3 minuuttia. Ja kun vakioreittejä monesti ajellaan, eron kyllä havaitsee.
Syyskuussa hyvin toiminut akku voi tosiaan olla vaikeuksissa marraskuun pakkasella. Varsinkin jos ajoa on vähän, akku saattaa yksinkertaisesti olla vajaassa latauksessa. Se kyllä tuntuu heti käynnistymisessä kylmällä ilmalla.Ai vasen reuna < 50 astetta, just just. No se selittäisi tuon viisarin elottomuuden.
Mhm, sinulla taitaa olla uudempi auto tai jotain hämminkiä on omassa bensa-autossani (Skoda Octavia 1.8 92 kW), mutta ei se kyllä lähellekään 2-3 minuutissa saavuta normaalia maksimia lämmitettynäkään...
Tuota akkua epäilen hieman itsekin. Huolimatta vähästä ajosta (ehkä keskimäärin kaksi ajokertaa viikossa) olen yrittänyt niistä vähistäkin ajoista tehdä normaalia pidemmät, yli 50 km, jotta akku ja muut releet tykkäisivät hyvää. Pari viikkoa sitten ajoin maantieajona 360 km saman päivän aikana, jolloin olisi kuvitellut akun saavan taas itseensä täyden latingin. Jos siis laturi on kunnossa.
- sdfsdf
Tai sitten haet marketista energiamittarin ja kattot syökö virtaa
http://www.centrel-verkkokauppa.com/product_info.php/products_id/285
Lidlissä vastaavia on saanut joskus alle kympillä ja samalla vehkeellähän saat selville myös muiden sähkölaitteiden toimivuuden- lölölölölök
Mittareita,riittää jos on joku roikkavalaisin tai muu mieluiten hehkulampullinen valaisin..Sen kun kytkee samaan pistorasiaan ja kiinnittää ja irrottaa lämmittimen johtoa,sen kyllä näkee että himmeneekö lamppu samalla kun lämmittimen johdon laittaa kiinni..
Jos mitään havaittavaa ei tapahdu on lämmitimen vastus paskana. - mistä tietää?
lölölölölök kirjoitti:
Mittareita,riittää jos on joku roikkavalaisin tai muu mieluiten hehkulampullinen valaisin..Sen kun kytkee samaan pistorasiaan ja kiinnittää ja irrottaa lämmittimen johtoa,sen kyllä näkee että himmeneekö lamppu samalla kun lämmittimen johdon laittaa kiinni..
Jos mitään havaittavaa ei tapahdu on lämmitimen vastus paskana.Okei, tuo kuulosti sopivan halvalta ja näppärältä ratkaisulta, kiitti vaan! Mutta mikä sen lämmittimen vastuksen olisi hajottanut kesän aikana? Olen suhteellisen varma, että viime talvena käytettyäni lämppäriä viimeisen kerran se olisi toiminut moitteetta. Olisiko sitten ikä vaan tullut vastukselle vastaan, montako tuntia tuollaisen vastuksen pitäisi jaksaa lohkolämppärissä?
- lölölölölk
mistä tietää? kirjoitti:
Okei, tuo kuulosti sopivan halvalta ja näppärältä ratkaisulta, kiitti vaan! Mutta mikä sen lämmittimen vastuksen olisi hajottanut kesän aikana? Olen suhteellisen varma, että viime talvena käytettyäni lämppäriä viimeisen kerran se olisi toiminut moitteetta. Olisiko sitten ikä vaan tullut vastukselle vastaan, montako tuntia tuollaisen vastuksen pitäisi jaksaa lohkolämppärissä?
Se on kunnossa,mutta joskus nekin voi tulla tiensä päähän,jos esim. lämmitin on ollut päällä ja jäähdytysneste vähissä on vastus jossain tapauksissa voinut olla "kuivilla",se on yleensä saman tien selvä.
Itselle on käynyt kerran niin. - ölkjölkjökljöklj
mistä tietää? kirjoitti:
Okei, tuo kuulosti sopivan halvalta ja näppärältä ratkaisulta, kiitti vaan! Mutta mikä sen lämmittimen vastuksen olisi hajottanut kesän aikana? Olen suhteellisen varma, että viime talvena käytettyäni lämppäriä viimeisen kerran se olisi toiminut moitteetta. Olisiko sitten ikä vaan tullut vastukselle vastaan, montako tuntia tuollaisen vastuksen pitäisi jaksaa lohkolämppärissä?
Sen kuulee, toimiiko lohkolämmitin vai ei. Kun painat korvan konepeltiin, alkaa lohkolämmittimen kytkemisen jälkeen konehuoneesta kuulua vaimeaa napsuttelua/kohinaa, mikä aiheutuu jäähdytinnesteen lämpenemisestä vastuksen vieressä. Noin 5 sekuntia kytkemisestä menee, niin pitäisi alkaa kuulua.
- öklklkökökl
ölkjölkjökljöklj kirjoitti:
Sen kuulee, toimiiko lohkolämmitin vai ei. Kun painat korvan konepeltiin, alkaa lohkolämmittimen kytkemisen jälkeen konehuoneesta kuulua vaimeaa napsuttelua/kohinaa, mikä aiheutuu jäähdytinnesteen lämpenemisestä vastuksen vieressä. Noin 5 sekuntia kytkemisestä menee, niin pitäisi alkaa kuulua.
Tuo ei oikein onnistu,sen verran on aina taustamelua.
Vähintäänkin pitää konepelti olla auki ja korva lähellä vastusta. - mistä tietää?
ölkjölkjökljöklj kirjoitti:
Sen kuulee, toimiiko lohkolämmitin vai ei. Kun painat korvan konepeltiin, alkaa lohkolämmittimen kytkemisen jälkeen konehuoneesta kuulua vaimeaa napsuttelua/kohinaa, mikä aiheutuu jäähdytinnesteen lämpenemisestä vastuksen vieressä. Noin 5 sekuntia kytkemisestä menee, niin pitäisi alkaa kuulua.
Asun kyllä kaupungissa ja ihan keskustassakin. Avasin konepellin, pistin johdon tolppaan, naama melkein kiinni jäähdytysnestesäiliöön/moottoriin ja kuuntelin: KUULIN sellaista tasaista kohinaa, kahinaa, joten ilmeisesti siellä se lohkolämmitin toimii! Hurraa. Ellen sitten kuullut tuota kohinaa jostain taustalta... :)
No, menen seuraavaksi (1-2) tunnin päästä starttaamaan koneen. Täytyy kai kokeilla jostain sieltä konehuoneesta, josko tuntisin sitä lämpöä. Haaroitusjohto oli selvästi siinä konehuoneen päällä, mutta sitä lohkaria oli jotenkin vaikea paikantaa. Sehän ei kai ole kovin iso? Noh, nyt ainakin tietää, että käynnistysongelmat ovat ilmeisesti akussa. Ajattelin heittää pitkän rundin, eiköhän tunnin ajo pitäisi ladata akun täyteen.
- mistä tietää?
Okei, kiitoksia kaikille vinkeistä & huomioista! Jos jotakuta vielä kiinnostaa, mitä tälle jannulle tapahtui niin... Lopputulos "tutkimukselleni" on, että lohkolämmitin toimii. Piti ääntä ja löysin jostain sieltä lohkolämmittimen johtojen ja moottorin välistä kohdan, joka oli lämmin. Ja eihän muutaman päivän seisoneessa autossa voi muuta kohtaa olla lämpimänä kuin tuo lohkari.
Mutta tosiaan 1,5 h esilämmitys ei muuttanut sitä, että käynnistys sujui jälleen nihkeästi. Ajoinpa sitten samantien akkuliikkeeseen, jossa kaveri testasi akun ja totesi, ettei akku oikein kestä kuormitusta. Uusi akku tilalle ja johan oli käynnistys! Startti ulvahti kuin F1:ssä! Satanen meni, vaikkakin palvelu oli hyvää, mutta olen silti tyytyväinen etenkin kun katselin tuota ensi viikon sääennustusta. Kovat pakkaset luvassa tänne Etelä-Suomeenkin. Huonoimmassa tapauksessa tuo vanha akkuni olisi jäätynyt pystyyn.
Pistän piakkoin uuden keskustelun pystyyn akun tiimoilta, joten tervetuloa taas sinne keskustelemaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723073
- 552735
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322345- 792188
- 952006
- 571949
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171547Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301390Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301361