Lasse Virén

VHH vai RHH?

Kirjassa Lasse Virenin menestyksen portaat, kirjoittanut Lassen valmentaja Rolf Haikkola, sanotaan sivulla 410:

"Kun hapenkulutus on alle 50 % maksimista, rasva on hallitseva energianlähde, mutta hiilihydraattejakin kuluu. Kun hapenkutus on on 60-65 % maksimista, rasvan ja hiilihydraattien kulutus on yhtä suuri. Tätä rasittavammassa juoksussa hiilihydraatit ovat tärkein energianlähde.

Ihanteellisen ruokavalion energiasta ollaan monta mieltä, mutta yksi suositus on tämä: 55-50 % tai jopa 70 % saadaan hiilihydraateista, 15-25 % rasvasta ja 15- 20 % proteiinista."

Tässä yksi esimerkkipäivä (s. 263), elokuulta 1972, keskiviikko:

Ennen aamulenkkiä:
1-2 siivua paahdettua leipää, appelsiinimarmeladia, juustoa, voita, 1 lasi vettä 2tl hunajaa

Lenkin jälkeen:
1 lasi puolukkamehua, 1 purkki mansikkajogurttia, 1-2 palaa ruisleipää, 2 keitettyä munaa, riisipuuroa, mustikkakeittoa, 1-2 lasia maitoa

Iltalenkin jälkeen:
Keitettyä makaronia, perunoita, 1-2 wieninleikettä, lehtisalaattia kermakastikkeessa, 1-2 ananasrengasta, tomaattia, kukkakaalia, porkkanaraastetta, 1-2 palaa ruisleipää, voita, 1-2 lasia maitoa

Illalla: kahvia ja leivos

11

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kaukana

      lautasmallista ! Karmaiseva esimerkki hilloineen ja leivoksineen sekä sokerijogurtteineen. Normi-ihmiselle 99% todennäköisyydellä tulisi diabetes !

    • Veijo

      "Ihanteellisen ruokavalion energiasta ollaan monta mieltä, mutta yksi suositus on tämä: 55-50 % tai jopa 70 % saadaan hiilihydraateista, 15-25 % rasvasta ja 15- 20 % proteiinista.""

      Haiskahtaa pitkälle kuolleilta ja kuopatilta luuloilta.

      • heh !

        >

        Heh, milloin WHO on suosituksensa kuopannut ?

        Uskotko ihan oikeasti, että näin on käynyt ? Niin, siitä voit miettiä, kuka elää harhamaailmassa kun nuo suositukset on erittäin hyvin voimassa - eikä ole edes näköpiirissä mitään, mikä niitä radikaalisti muuttaisi.


    • vh2010

      Eihän tuo ruokavalio ainakaan VHHta ole, lähempänä runsashiilihydraattista, mutta ei tuo ainakaan mitään leipätiedotuksen mallia noudata, tuossahan syödään leipää "vain" 3 - 6 palaa, kun taas leipätiedotuksen suositus on 6 - 9 palaa.

      Jokainenhan ymmärtää varmaan sanomattakin että mikäli paino on tarkoitus pitää normaalirajoissa, niin aktiiviurheilijan ruokavalion tulisi olla erilainen kuin henkilön jonka liikkuminen rajoittuu lähinnä sohvan ja jääkaapin väliin. Tuolle suositukselle että jokaisen ihmisen tulisi saada 50 - 60 energiaprosenttia hiilihydraateista, en ole löytänyt mitään tieteellistä perustetta, vaan pidän tätä suositusta lähinnä maatalouspolitiikasta johtuvana. Noin suuri hiilihydraattimäärä voi sopia aktiiviselle liikunnan harrastajalle tai hyvin raskasta työtä tekevälle, mutta ei varmaankaan aivan kaikille yhtä hyvin.

      t. Vesa Halonen

    • kohtuus kaikessa

      Ihan ok ruokavalio ja arvatenkin kaikkea käytetään kohtuudella. Itse olen syönyt tuohon tapaan koko ikäni ja olen aina ollut hoikka. Lenkkeillyt olen toki ikäni, mutta vain 3-4 krt viikossa. Tuo iltapala on melkoinen yllätys, no kai sillä hoidetaan mieltä eli se on ikäänkuin palkkio pulkkaan menneestä päivästä :)

    • heihauki

      varmaan lihois tuollasella ruokamäärällä muodottomaksi.Harvassa porukkaa joka liikkuu ja kuluttaa niinkuin Viren teki.
      Tietty on sitten niitä jotka eivät liho vaikka söisivät pelkkää rasvaa tai sokeria.

      • sitten kyse

        siitä nk. läpipasko-ilmiöstä ?


      • kohtuus kaikessa

        Missäs tuossa puhuttiin määristä?

        Hassu tuo VHH-laisten suhtautuminen ruokaan: jos syödään muuta kuin VHH-pöperöitä, niin niitä syödään valtavia määriä. Senkö takia lihoitte "virallisterveellisellä" muodottomiksi?

        Lassen annoskoko on täytynyt olla kohtuullinen jo sen takia, että mies harjoitteli pari kertaa päivässä. Isot annokset painaisivat vatsassa ja haittaisivat harjoittelua.


    • Anonyymi

      Alko sitten purraa puolestaan tämä kirja meni meillä huusiin

      • Anonyymi

        Siellähän sitä saa rauhassa lukea...


    • Anonyymi

      Puuroa, leipää, jogurttia, hedelmiä. Niitä minä syön ja olen hoikka liikunnan harrastaja. Keto-VHH sopii ehkä sohvan ja jääkaapin väliä liikennöivälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe