UUSI E10 BENSIINI KÄY KAIKKIIN AUTOIHIN?

myyntikikka

Ykköset-ilmaisjakelulehdessä oli juttua että uusi E10-bensiini käy kaikkiin autoihin ja vanhoihin jopa paremmin kuin uusiin! Puheet uuden bensiinin soveltumattomuudesta joihinkin autoihin on vaan automyyjien markkinointikikka. Esimerkkikysymys vanhojen autojen omistajille;
Oletko käyttänyt autossasi koskaan jäänestoainetta? Vastaus olisi lähes kaikilta että olen.
Onko ollut ongelmia? Vastaus on ei.
Kyllä sitten myös uusi bensiini toimii ongelmitta! Myös Ladoissa!!!!

21

1869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kielletty!

      Kyllä minun ruiskuissa on jäänesto ollut pikään kielletty!

      • frangröbbä

        saa ruiskuun laittaa jäänestoa mutta sen vain pitää olla sitä oikeaa


    • 30v.autoilua takana

      eihän kukaan järkevä käytä mitää jäänestoa nykyautoissa, ensinnäkin valmistaja kieltää sen ja toiseksi auto ei sitä tarvitse.
      Ehkä jossain 70-80 lukujen kaasariautoissa voi käyttää, mutta ei niissäkään tarvitse.

      • GJGJGKL

        Lähes tietenkin kaikki autovalmistajat tyrmää jääneston käytön.Annetaan vain kuva huoltovapaudesta ja huolettomasta ajosta.Todellisuudessa ruiskukonekkin alkaa muutaman vuoden jälkeen jo pikkupakkasilla oireilla.Kierrokset alkaa sahailla ja paikkapaikoin alkaa käydä kolmella pytyllä käynnistyksestä tai sammua tullessa risteyksiin.Silloin jäänestoa tankkiin.


      • hgdsfghsfghsfgsdgsdf
        GJGJGKL kirjoitti:

        Lähes tietenkin kaikki autovalmistajat tyrmää jääneston käytön.Annetaan vain kuva huoltovapaudesta ja huolettomasta ajosta.Todellisuudessa ruiskukonekkin alkaa muutaman vuoden jälkeen jo pikkupakkasilla oireilla.Kierrokset alkaa sahailla ja paikkapaikoin alkaa käydä kolmella pytyllä käynnistyksestä tai sammua tullessa risteyksiin.Silloin jäänestoa tankkiin.

        Meinaat että polttoaineeseen sekoitettava jäänestoaine auttaa tyhjäkäyntisäätimen jäätymisessä?

        Mielenkiintoinen ajatus.


    • Gasoholisti

      Sama haloo oli silloinkin, kun lyijyllinen bensa katosi, että moottorit ei kestä vanhoissa.. Hyvin on kestänyt. Tosin niissä käytetään lisäainetta, kuten oon itse käyttänyt, jos ei ole karkaistuja pakovenaseetejä..

      Saakohan USAssa muutakin bensaa pumpulta kuin etanoolilitkua? Jos ei, yhtälailla siellä vanhojakin autoja käytetään. Siellä on saatavana myös annostelupulloista lisäainetta etanoolilitkun haittavaikutuksien estämiseen.

      • Jurpoooo

        Lyijyttömällä ajelin Escortin kannen remppakuntoon pariinkin otteeseen. Tehtiin kansiremppa ja sama homma uusiksi vajaan 50 tkm jälkeen. Oireita tosin alkoi ilmetä jo 20 tkm jälkeen. Varmaan joku liäaine (lyijy) olisi saattanut auttaa.

        Ihan samoja ongelmia tulee e10 kanssa. Eihän nyt kukaan jaksa ja muista lisäaineita erikseen lisäillä jos ne nyt sitten edes mitään auttaa.


      • Jurpoooo kirjoitti:

        Lyijyttömällä ajelin Escortin kannen remppakuntoon pariinkin otteeseen. Tehtiin kansiremppa ja sama homma uusiksi vajaan 50 tkm jälkeen. Oireita tosin alkoi ilmetä jo 20 tkm jälkeen. Varmaan joku liäaine (lyijy) olisi saattanut auttaa.

        Ihan samoja ongelmia tulee e10 kanssa. Eihän nyt kukaan jaksa ja muista lisäaineita erikseen lisäillä jos ne nyt sitten edes mitään auttaa.

        Valmistaja sanoo, että minun Ranskan Rapeassani on ehdottomasti käytettävä lyijyllistä polttoainetta. Nyt kuitenkin olen ajanut sillä yli 300 000 km lyijyttömällä bensalla eikä mitään haittoja ole ilmennyt. Puristukset on OK, kulutus OK ja käynti OK.

        Mikä sen Escortin kannen rikkoi, ts. miten se rikkoutui?
        Ihmettelen vain, kun Ranskan Rapeassa ei lyijyttömyys haittaa ollenkaan.
        Kertokaa muutkin miten lyijyn puute rikkoi moottorin jos sellaista on tapahtunut! Ihan vain lisäopin vuoksi kyselen...

        Sitä jäänestoainetta ei ole tarvinnut käyttää vuosikymmeniin sen takia, että Neste on pannut sitä bensan joukkoon valmiiksi jo vuosikymmeniä.


      • pitää silti neuvoa
        sitroen kirjoitti:

        Valmistaja sanoo, että minun Ranskan Rapeassani on ehdottomasti käytettävä lyijyllistä polttoainetta. Nyt kuitenkin olen ajanut sillä yli 300 000 km lyijyttömällä bensalla eikä mitään haittoja ole ilmennyt. Puristukset on OK, kulutus OK ja käynti OK.

        Mikä sen Escortin kannen rikkoi, ts. miten se rikkoutui?
        Ihmettelen vain, kun Ranskan Rapeassa ei lyijyttömyys haittaa ollenkaan.
        Kertokaa muutkin miten lyijyn puute rikkoi moottorin jos sellaista on tapahtunut! Ihan vain lisäopin vuoksi kyselen...

        Sitä jäänestoainetta ei ole tarvinnut käyttää vuosikymmeniin sen takia, että Neste on pannut sitä bensan joukkoon valmiiksi jo vuosikymmeniä.

        Kannatti taas tulla selittämään, vaikkei ole haisuakaan siitä, mistä on kyse.

        Ongelma ei ole moottorin särkyminen, vaan polttoainejärjestelmän kumiletkut yms. materiaalit, jotka saattavat olla mallia "liukenee etanoliin". 5 % vielä menee, mutta pitoisuuden noustessa syöpymisriksi kasvaa. Toki tuurilla voi mennä korkeatkin pitoisuudet, mutta se on sitten tuurista kiinni, jos/kun materiaaleja ei ole suunniteltu eikä testattu kestämään korkeita etanolipitoisuuksia. Sama juttu on myös lyijyttömän kanssa - moottori voi hyvin sietää lyijytöntäkin polttoainetta, mutta paha sitä on valmistajan mennä moista lupaamaan, jos ao. polttoaine ei aikanaan ole kuulunut suunnittelukriteereihin. Kysehän on siitä kuka lystin maksaa. Valmistajaa tuskin kiinnostaa teettää testejä joillekin 10-15 v takaisille moottorityypeille ... eikä kannata luvatakaan, että kyllä se kait kestää, koska silloin voi joutua maksumieheksi, jos ei kestäkään.

        Eikä jollain 10-15 ikäisillä pommeilla ajavat nyt muutenkaan taida olla kovin kiinnostava kohderyhmä.


      • pitää silti neuvoa kirjoitti:

        Kannatti taas tulla selittämään, vaikkei ole haisuakaan siitä, mistä on kyse.

        Ongelma ei ole moottorin särkyminen, vaan polttoainejärjestelmän kumiletkut yms. materiaalit, jotka saattavat olla mallia "liukenee etanoliin". 5 % vielä menee, mutta pitoisuuden noustessa syöpymisriksi kasvaa. Toki tuurilla voi mennä korkeatkin pitoisuudet, mutta se on sitten tuurista kiinni, jos/kun materiaaleja ei ole suunniteltu eikä testattu kestämään korkeita etanolipitoisuuksia. Sama juttu on myös lyijyttömän kanssa - moottori voi hyvin sietää lyijytöntäkin polttoainetta, mutta paha sitä on valmistajan mennä moista lupaamaan, jos ao. polttoaine ei aikanaan ole kuulunut suunnittelukriteereihin. Kysehän on siitä kuka lystin maksaa. Valmistajaa tuskin kiinnostaa teettää testejä joillekin 10-15 v takaisille moottorityypeille ... eikä kannata luvatakaan, että kyllä se kait kestää, koska silloin voi joutua maksumieheksi, jos ei kestäkään.

        Eikä jollain 10-15 ikäisillä pommeilla ajavat nyt muutenkaan taida olla kovin kiinnostava kohderyhmä.

        Niinpähän tunnut neuvovan, vaikka et mitään tiedä.

        Tetraetyylilyijyähän aikanaan käytettiin nimenomaan oktaaniluvun nostamiseen ja se istukkapintojen "voitelu" oli kyllä humpuukipuhetta. Harmaata karstaa se lyijy moottoriin ja pakoputkiin teki ja syövytti sytytystulppia. Ja huokoinen karstakerros pakoputkessa imi itseensä kosteutta mikä ruostutti putkea sisältä päin. Lyijyn poisjääminen lisäsi pakoputkien ja sytytystulppien ikää huomattavasti.

        Polttoainejärjestelmän osien mahdollinen syöpyminen tai liukeneminen ei ole ainut riskitekijä kaasutinmoottoreissa käytettäessä alkoholiseoksia.
        Alkoholi tarvitsee palaakseen vähemmän happea kuin bensa eli seosta pitäisi rikastaa ettei moottori turmeltuisi liian laihasta polttoaineseoksesta. Tähän ei kaasutin pysty, mutta ruiskukone hoitelee homman lambda-anturin ohjaamana. Kuinka suuri alkoholipitoisuus sitten alkaa olla vaaraksi kaasutinmoottorille, sitä en mittaamatta ala arvailemaan. Kaasutinmoottorit on säädetty käymään jo muutenkin laihalla ajettaessa osakuormalla, koska moottorin hyötysuhde on silloin paras ja siis kulutus pienin. Kuinka suuri sitten on marginaali lisälaihennukselle, jää arvailujen varaan. Tuskin kuitenkaan kovin paljoa. Jo nykyiselläkin 5 %:n alkoholipitoisuudella sytytystulppien väri kertoo laihasta seoksesta.

        Lähes pelkällä alkoholilla ajettaessa on vielä lisäbonuksena alkoholin epätäydellisestä palamisesta tulevien haitta-aineitten (mm etikkahappo) kulkeutuminen männänrenkaitten ohi moottoriöljyä pilaamaan. Tarkoitan samaa vuotoa mikä aiheuttaa dieselmoottoreitten öljyjen nopean mustumisen.


      • Jurpoooo
        sitroen kirjoitti:

        Valmistaja sanoo, että minun Ranskan Rapeassani on ehdottomasti käytettävä lyijyllistä polttoainetta. Nyt kuitenkin olen ajanut sillä yli 300 000 km lyijyttömällä bensalla eikä mitään haittoja ole ilmennyt. Puristukset on OK, kulutus OK ja käynti OK.

        Mikä sen Escortin kannen rikkoi, ts. miten se rikkoutui?
        Ihmettelen vain, kun Ranskan Rapeassa ei lyijyttömyys haittaa ollenkaan.
        Kertokaa muutkin miten lyijyn puute rikkoi moottorin jos sellaista on tapahtunut! Ihan vain lisäopin vuoksi kyselen...

        Sitä jäänestoainetta ei ole tarvinnut käyttää vuosikymmeniin sen takia, että Neste on pannut sitä bensan joukkoon valmiiksi jo vuosikymmeniä.

        normaalia huomattavasti nopeemmin kun ei ollut lyijyä voitelemassa: nokka-akseli, venttiilien nostimet, hydraulinen säätömekanismi jne. Alkoi pikkuhiljaa naputtaan, pölläytteli, lopulta alkoi käydä vajaalla (tehot hävis ja kävi miten sattu).


      • Senjasen kaappi
        sitroen kirjoitti:

        Niinpähän tunnut neuvovan, vaikka et mitään tiedä.

        Tetraetyylilyijyähän aikanaan käytettiin nimenomaan oktaaniluvun nostamiseen ja se istukkapintojen "voitelu" oli kyllä humpuukipuhetta. Harmaata karstaa se lyijy moottoriin ja pakoputkiin teki ja syövytti sytytystulppia. Ja huokoinen karstakerros pakoputkessa imi itseensä kosteutta mikä ruostutti putkea sisältä päin. Lyijyn poisjääminen lisäsi pakoputkien ja sytytystulppien ikää huomattavasti.

        Polttoainejärjestelmän osien mahdollinen syöpyminen tai liukeneminen ei ole ainut riskitekijä kaasutinmoottoreissa käytettäessä alkoholiseoksia.
        Alkoholi tarvitsee palaakseen vähemmän happea kuin bensa eli seosta pitäisi rikastaa ettei moottori turmeltuisi liian laihasta polttoaineseoksesta. Tähän ei kaasutin pysty, mutta ruiskukone hoitelee homman lambda-anturin ohjaamana. Kuinka suuri alkoholipitoisuus sitten alkaa olla vaaraksi kaasutinmoottorille, sitä en mittaamatta ala arvailemaan. Kaasutinmoottorit on säädetty käymään jo muutenkin laihalla ajettaessa osakuormalla, koska moottorin hyötysuhde on silloin paras ja siis kulutus pienin. Kuinka suuri sitten on marginaali lisälaihennukselle, jää arvailujen varaan. Tuskin kuitenkaan kovin paljoa. Jo nykyiselläkin 5 %:n alkoholipitoisuudella sytytystulppien väri kertoo laihasta seoksesta.

        Lähes pelkällä alkoholilla ajettaessa on vielä lisäbonuksena alkoholin epätäydellisestä palamisesta tulevien haitta-aineitten (mm etikkahappo) kulkeutuminen männänrenkaitten ohi moottoriöljyä pilaamaan. Tarkoitan samaa vuotoa mikä aiheuttaa dieselmoottoreitten öljyjen nopean mustumisen.

        "Tetraetyylilyijyähän aikanaan käytettiin nimenomaan oktaaniluvun nostamiseen ja se istukkapintojen "voitelu" oli kyllä humpuukipuhetta."

        Jaa.. satusetä. Kun USAssa siirryttiin lyijyttömään 70-luvulla, niin siellä auton valmistajat heti kovetuttivat kansien venttiiliseetit (hardened valve seats for unleaded fuel), mutta kuitenkin ihan huvikseen varmaan.


      • dauphine
        sitroen kirjoitti:

        Valmistaja sanoo, että minun Ranskan Rapeassani on ehdottomasti käytettävä lyijyllistä polttoainetta. Nyt kuitenkin olen ajanut sillä yli 300 000 km lyijyttömällä bensalla eikä mitään haittoja ole ilmennyt. Puristukset on OK, kulutus OK ja käynti OK.

        Mikä sen Escortin kannen rikkoi, ts. miten se rikkoutui?
        Ihmettelen vain, kun Ranskan Rapeassa ei lyijyttömyys haittaa ollenkaan.
        Kertokaa muutkin miten lyijyn puute rikkoi moottorin jos sellaista on tapahtunut! Ihan vain lisäopin vuoksi kyselen...

        Sitä jäänestoainetta ei ole tarvinnut käyttää vuosikymmeniin sen takia, että Neste on pannut sitä bensan joukkoon valmiiksi jo vuosikymmeniä.

        Minun rapeassani oli joustava laippa kaasuttimen ja imusarjan välillä. Laipan molemmissa pinnoissa oli kumit fulkanoitu alumiiniseen laipparunkoon. Lyijyllisen bensiinin loputtua korvaava lisäaine turvotti nuo kumit niin paljon ettei moottori enää saanut oikeaa seosta, vaan kävi laihalla. Sinä ammatti-ihmisenä tiedät mikä oli seuraus. Venttilivauriohan siitä tuli. Valmistaja vaihtoi kumin koostumutta, eikä turpoamista enää tapahtunut. Uskoisin samaa tapahtuvan myös tällä uudella polttoaineella. Nykyautot eivät ole enää kaasutinversioita, mutta kyllä niitä tiivisteitä ja putkia on lukematon määrä joidenka kanssa polttoaine joutuu tekemisiin. Jos valmistaja ei ilmoita polttoaineen soveltuvan autoosi kannattaa käyttää toista polttoainetta. Suomen autokanta on keski-iältään niin vanhaa ,että on paljon autoja joihinka uusi polttoaine ei sovellu. Tehdas ei edes ilmoita soveltuvuudesta. Autokantahan kyllä nuorentuu, kun näiden vanhojen autojen rikkoutuneita moottoreita ei kannata korjata.


      • Koneparta
        Jurpoooo kirjoitti:

        normaalia huomattavasti nopeemmin kun ei ollut lyijyä voitelemassa: nokka-akseli, venttiilien nostimet, hydraulinen säätömekanismi jne. Alkoi pikkuhiljaa naputtaan, pölläytteli, lopulta alkoi käydä vajaalla (tehot hävis ja kävi miten sattu).

        "Kaikki liikkuvat osat vaan kuluivat normaalia huomattavasti nopeemmin kun ei ollut lyijyä voitelemassa"

        Uiko sun koneen sisuskalut bensassa? Yleensä sitä on vaan kaasuttimen ja imusarjan kautta palotiloihin ilmaan sekoitettuna. Ettet ny vaan sekoita bensaa öljyyn. Käytä kunnon mineraalia vanhassa moottorissa, mielellään sellaista missä on sinkkiä mukana voitelemassa nokkaa, nostajia ym, niin vältät ongelmat.


      • Jurpoooo
        Koneparta kirjoitti:

        "Kaikki liikkuvat osat vaan kuluivat normaalia huomattavasti nopeemmin kun ei ollut lyijyä voitelemassa"

        Uiko sun koneen sisuskalut bensassa? Yleensä sitä on vaan kaasuttimen ja imusarjan kautta palotiloihin ilmaan sekoitettuna. Ettet ny vaan sekoita bensaa öljyyn. Käytä kunnon mineraalia vanhassa moottorissa, mielellään sellaista missä on sinkkiä mukana voitelemassa nokkaa, nostajia ym, niin vältät ongelmat.

        Eipä tuon bensa pitäisi nostajiin ja nokka-akseliin vaikuttaa. Ehkä syynä olikin venttiilien ja seetien kuluminen. Tiedä sitten jos jotenkin edesauttoi nokka-akselin kulumista??? Tästä nyt on aikaa jo pirusti mutta sen muistan, että lyijytöntä bensaa epäiltiin kannen nopean kulumisen aiheuttajaksi. Tottahan ne öljytkin vaikuttaa, mutta mielestäni käytin vastaavia öljyjä ennen ja jälkeen remonttien.


      • venttiilit
        Jurpoooo kirjoitti:

        Lyijyttömällä ajelin Escortin kannen remppakuntoon pariinkin otteeseen. Tehtiin kansiremppa ja sama homma uusiksi vajaan 50 tkm jälkeen. Oireita tosin alkoi ilmetä jo 20 tkm jälkeen. Varmaan joku liäaine (lyijy) olisi saattanut auttaa.

        Ihan samoja ongelmia tulee e10 kanssa. Eihän nyt kukaan jaksa ja muista lisäaineita erikseen lisäillä jos ne nyt sitten edes mitään auttaa.

        hävisi tehot ja venttiilit.


    • Vastakysymys

      - Oletko käyttänyt autossasi koskaan jäänestoainetta? Vastaus olisi lähes kaikilta että olen.

      - Oletko käyttänyt autossasi koskaan jäänestoainetta noin 10 % tilavuudesta ?

      Vastaus olisi lähes kaikilta että ? ?.

    • 42yv4

      -kerää kosteutta ja näin ruostuttaa polttoainejärjestelmän
      -huuhtele öljyt pois voideltavilta pinnoilta
      -kovettaa ja tuhoaa kumiosat

      En laittaisi tuota tankkiin vaikka kaikkien lähteiden mukaan kävisikin autooni.

      • asdasdsa

      • uusivuosi ja tinat

        Kuten kaikki tietävät, niin Uuden Vuoden tinat ovat noin 98% lyijyä, vain se noin 2% lyijyä, palainen sellaista tankkiinkin, kun varsinkin liukenee hitaasti sinne, on oktaaniongelmat ohi.

        Tuo ei ole laitonta, mutta en suosita kyseistä ennen katsastusta, lyijypitoisuusarvot saattavat ylittää sallitun..

        Ei ainakaan pahaa tee sylintereille lisälyijy..


    • kusetus kusettaa

      ensin huudetaan ja kiukutellaan kun valmistajat eivät kerro kaikkea mahdollisia vikakohteita autosta, esim. Bemun imupuolen muovilärpäkkeet tai VW:n turbopuolen jäätymis ongelmat.
      Nyt sitten itkätään ja väitetään kusetukseksi kun valmistajat kertovat mihin moottoreihin ei kannata tuota uutta bensaa työntää.
      Aina kusetetaan ja viilataan linssiin tekevät tehtaat tai kauppiaat mitä hyvänsä, vai??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe