Financial Controller palkka

Epätietoinen-82

Paljonko Financial Controllerina uskallan vaatia palkkaa? Ylennys on organisaatiomuutoksen myötä tulossa ja siirryn Assinstant Controller tehtävistä Financial Controlleriksi. Koulutusasteena on vastavalmistunut tradenomi. Olen ollut yhtiössä töissä noin 4 vuotta joista viimeisen reilun vuoden Controller tehtävissä. Työtehtävät keskittyvät paljolti raportointiin. Vastuullani on yhtiön talousraportoinnin kehittäminen ja yhteinäistäminen yhtiön sisällä. Lisäksi raportointia yhtiön hallituksesta lähtien sekä tunnuslukujen laskentaa. Aivan tarkkaa tehtävän kuvausta vielä ei ole olemassa mutta nämä ovat päätehtävät joka tapauksessa. Yhtiö on suuri julkisen sektorin toimija pääkaupunkiseudulla.

10

15965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bussinessctrlr

      Pyytäisin sinuna 3200-3400 euroa, 3000 olisi aika realistinen palkka kun olet kuitenkin vain tradenomi.

      • Epätietoinen-82

        Kiitos mielipiteestä. Hieman enemmän kyllä tulen pyytämään/toivomaan. Tällä hetkellä palkkani on Assistant Controllerina jo hieman päälle 3000 euroa, joten kyllä päälle 3500 eurona olisi toiveissa minimissään päästä. Vanhemmat Business/Financial Controllerit tienaavat käsitykseni mukaan noin 4000-6000 euroa täällä, mutta heillä on kokemusta huomattavasti minua enemmän.
        Lisäksi käsittääkseni palkkaan vaikuttaa pääsääntöisesti tehtävien vaativuus/vastuu sekä pärstäkerroin eikä niinkään tuo koulutustaso, joten argumenttisi että olen vain tradenomi. Näin ainakin täällä ymmärtääkseni...


      • trd77
        Epätietoinen-82 kirjoitti:

        Kiitos mielipiteestä. Hieman enemmän kyllä tulen pyytämään/toivomaan. Tällä hetkellä palkkani on Assistant Controllerina jo hieman päälle 3000 euroa, joten kyllä päälle 3500 eurona olisi toiveissa minimissään päästä. Vanhemmat Business/Financial Controllerit tienaavat käsitykseni mukaan noin 4000-6000 euroa täällä, mutta heillä on kokemusta huomattavasti minua enemmän.
        Lisäksi käsittääkseni palkkaan vaikuttaa pääsääntöisesti tehtävien vaativuus/vastuu sekä pärstäkerroin eikä niinkään tuo koulutustaso, joten argumenttisi että olen vain tradenomi. Näin ainakin täällä ymmärtääkseni...

        Huhhuh...
        Jopas on julkisella puolella kovat palkat ja toiveet. Tyytyväinen saat olla jos tuohon 3,5k€ pääset, yksityisellä et pääsisis lähellekään noita liksoja tuolla kokemuksella ja koulutuksella.
        Minun ymmärtääkseni kyllä julkisella puolella sillä koulutuksella juuri on merkitystä ja sitä tuijotellaan tiukemmin nimenomaan palkoista päätettäessä.

        Onnea joka tapauksessa neuvotteluihin! Kerrohan sitten miten meni...


      • Epätietoinen-82
        trd77 kirjoitti:

        Huhhuh...
        Jopas on julkisella puolella kovat palkat ja toiveet. Tyytyväinen saat olla jos tuohon 3,5k€ pääset, yksityisellä et pääsisis lähellekään noita liksoja tuolla kokemuksella ja koulutuksella.
        Minun ymmärtääkseni kyllä julkisella puolella sillä koulutuksella juuri on merkitystä ja sitä tuijotellaan tiukemmin nimenomaan palkoista päätettäessä.

        Onnea joka tapauksessa neuvotteluihin! Kerrohan sitten miten meni...

        Missäköhän firmassa Controllerit tyytyvät oikeasti paljoakaan alle 4 tonnin liksoihin, edes vähäisellä kokemuksella?? Jos siis työtehtävät ovat oikeasti Controllerille tarkoitettuja, eikä vain nimikkeellä kikkailua. Mielestäni on hyvinkin erikoista, jos koulutus vaikuttaa paljolti palkkaukseen. Mielestäni sen pitäisi olla enemmänkin vaatimustaso, joka on täytettävä päästäkseen tehtävään. Mikäli vaatimustaso täyttyy, määräytyy palkka kokemuksen ja osaamisen perusteella eikä koulutustason. Näin ainakin olen ymmärtänyt meillä homman toimivan.

        Pitääpä kertoa kunhan palkka-asiat selviävät mikä oli lopputulos, mutta kyllä voin kertoa jo nyt olevani erittäin pettynyt, jos Assistant Controllerina palkkani on täysin avustavissa tehtävissä ollut 3000 euroa ja Financial Controllerina vaatimustason ja vastuun noustessa korotusta tulisi vain muutama satanen. Etenkin kun "tiedän" muiden Controllereiden palkkatason yhtiössä. Lisäksi olen kyllä tiimini kokemattomin, mutta sen voin varmuudella sanoa, että pätevyydessä en kyllä häviä heille, ainakaan suurimmalle osalle. Tällöin pidänkin perin outona ja epäoikeuden mukaisena tilannetta jossa toiset tienaavat useita satoja, jopa tuhat euroa enemmän vastaavista tehtävistä... Oli kyseessä valtionomisteinen firma tai ei...


      • KTM -02
        Epätietoinen-82 kirjoitti:

        Missäköhän firmassa Controllerit tyytyvät oikeasti paljoakaan alle 4 tonnin liksoihin, edes vähäisellä kokemuksella?? Jos siis työtehtävät ovat oikeasti Controllerille tarkoitettuja, eikä vain nimikkeellä kikkailua. Mielestäni on hyvinkin erikoista, jos koulutus vaikuttaa paljolti palkkaukseen. Mielestäni sen pitäisi olla enemmänkin vaatimustaso, joka on täytettävä päästäkseen tehtävään. Mikäli vaatimustaso täyttyy, määräytyy palkka kokemuksen ja osaamisen perusteella eikä koulutustason. Näin ainakin olen ymmärtänyt meillä homman toimivan.

        Pitääpä kertoa kunhan palkka-asiat selviävät mikä oli lopputulos, mutta kyllä voin kertoa jo nyt olevani erittäin pettynyt, jos Assistant Controllerina palkkani on täysin avustavissa tehtävissä ollut 3000 euroa ja Financial Controllerina vaatimustason ja vastuun noustessa korotusta tulisi vain muutama satanen. Etenkin kun "tiedän" muiden Controllereiden palkkatason yhtiössä. Lisäksi olen kyllä tiimini kokemattomin, mutta sen voin varmuudella sanoa, että pätevyydessä en kyllä häviä heille, ainakaan suurimmalle osalle. Tällöin pidänkin perin outona ja epäoikeuden mukaisena tilannetta jossa toiset tienaavat useita satoja, jopa tuhat euroa enemmän vastaavista tehtävistä... Oli kyseessä valtionomisteinen firma tai ei...

        "Missäköhän firmassa Controllerit tyytyvät oikeasti paljoakaan alle 4 tonnin liksoihin, edes vähäisellä kokemuksella?? Jos siis työtehtävät ovat oikeasti Controllerille tarkoitettuja, eikä vain nimikkeellä kikkailua."

        Lähes vuosikymmenen alaa seuranneena voin sanoa, että kyllä ne "oikeiden" controllereiden palkat lähtevät sieltä 3 tonnista ja jopa alle. Eli vastaus: lähes missä firmassa tahansa.
        Yli 4-5 tonniin pääsevät lähinnä kokeneemmat, yleensä konsernitason controllerit kun taas konsernin alayksiköiden controllerit harvoin saavat yli 3,5 tonnia, vaikka hekin tekevät ihan oikeita controllerin töitä eli eivät ole mitään kirjanpitäjiä joita on muodin vuoksi vaan alettu sanoa controllereiksi.

        Palkat oli parempia jokunen vuosi sitten ja syytä tähän ei tarvi paljoa miettiä, lama on päällä ja KTM:iä ja etenkin tradeja pukkaa ulos kouluista jatkuvalla syötöllä eli nykyään on mistä valita ja jos joku lähtee niin aina löytyy tekijä tilalle.

        Varaudu siis pettymykseen palkkaneuvotteluissa, edes sinä et ole korvaamaton. Jos saat lähellekään sen mitä pyydät niin pidä kiinni paikastasi ja lujaa sillä parempaa liksaa et yksityiseltä tule saamaan, se on varma se.


      • Epätietoinen-82
        KTM -02 kirjoitti:

        "Missäköhän firmassa Controllerit tyytyvät oikeasti paljoakaan alle 4 tonnin liksoihin, edes vähäisellä kokemuksella?? Jos siis työtehtävät ovat oikeasti Controllerille tarkoitettuja, eikä vain nimikkeellä kikkailua."

        Lähes vuosikymmenen alaa seuranneena voin sanoa, että kyllä ne "oikeiden" controllereiden palkat lähtevät sieltä 3 tonnista ja jopa alle. Eli vastaus: lähes missä firmassa tahansa.
        Yli 4-5 tonniin pääsevät lähinnä kokeneemmat, yleensä konsernitason controllerit kun taas konsernin alayksiköiden controllerit harvoin saavat yli 3,5 tonnia, vaikka hekin tekevät ihan oikeita controllerin töitä eli eivät ole mitään kirjanpitäjiä joita on muodin vuoksi vaan alettu sanoa controllereiksi.

        Palkat oli parempia jokunen vuosi sitten ja syytä tähän ei tarvi paljoa miettiä, lama on päällä ja KTM:iä ja etenkin tradeja pukkaa ulos kouluista jatkuvalla syötöllä eli nykyään on mistä valita ja jos joku lähtee niin aina löytyy tekijä tilalle.

        Varaudu siis pettymykseen palkkaneuvotteluissa, edes sinä et ole korvaamaton. Jos saat lähellekään sen mitä pyydät niin pidä kiinni paikastasi ja lujaa sillä parempaa liksaa et yksityiseltä tule saamaan, se on varma se.

        Noniin nyt on palkkakeskustelut vihdoin käyty ja palkka saatu nostettua. Hieman alhaisemmaksi tuo jäi kuin toivoin, mutta kyllä se 3500 euroa kuitenkin ihan tyydyttää tällä kokemuksella ja vasta valmistuneena. Lisäksi tulevaisuuden näkymät firmassa ovat hyvät ja vastuuta on luvassa kokoajan lisää joten eiköhän tuo palkka tuosta pikku hiljaa nouse sille tasolle jolle sen lopulta haluaisin. :)


      • trd77
        Epätietoinen-82 kirjoitti:

        Noniin nyt on palkkakeskustelut vihdoin käyty ja palkka saatu nostettua. Hieman alhaisemmaksi tuo jäi kuin toivoin, mutta kyllä se 3500 euroa kuitenkin ihan tyydyttää tällä kokemuksella ja vasta valmistuneena. Lisäksi tulevaisuuden näkymät firmassa ovat hyvät ja vastuuta on luvassa kokoajan lisää joten eiköhän tuo palkka tuosta pikku hiljaa nouse sille tasolle jolle sen lopulta haluaisin. :)

        Ihan hyvinhän tuo sitten meni kun kuitenkin tuntuvan korotuksen sait.
        Millaiset olivat muuten vastapuolen perustelut... siis sille, että haluamaasi ei maksettu?


      • Epätietoinen-82
        trd77 kirjoitti:

        Ihan hyvinhän tuo sitten meni kun kuitenkin tuntuvan korotuksen sait.
        Millaiset olivat muuten vastapuolen perustelut... siis sille, että haluamaasi ei maksettu?

        Kiitos onnitteluista!!
        Aikalailla perusteena oli kokemus ja omalla tavallaan näyttöjen puuttuminen vielä tässä vaiheessa uraa. Puheena oli kyllä että palkka nousee kohtuu pikaisesti korkeammalle kun kokemus kasvaa ja jos/kun tuloksia saa aikaan uudessa roolissa. Eli ihan tyytyväinen olen tässä vaiheessa kuitenkin. Sen verran nopeaa nousua olen kuitenkin urallani tehnyt tähän mennessä.


      • Anonyymi
        KTM -02 kirjoitti:

        "Missäköhän firmassa Controllerit tyytyvät oikeasti paljoakaan alle 4 tonnin liksoihin, edes vähäisellä kokemuksella?? Jos siis työtehtävät ovat oikeasti Controllerille tarkoitettuja, eikä vain nimikkeellä kikkailua."

        Lähes vuosikymmenen alaa seuranneena voin sanoa, että kyllä ne "oikeiden" controllereiden palkat lähtevät sieltä 3 tonnista ja jopa alle. Eli vastaus: lähes missä firmassa tahansa.
        Yli 4-5 tonniin pääsevät lähinnä kokeneemmat, yleensä konsernitason controllerit kun taas konsernin alayksiköiden controllerit harvoin saavat yli 3,5 tonnia, vaikka hekin tekevät ihan oikeita controllerin töitä eli eivät ole mitään kirjanpitäjiä joita on muodin vuoksi vaan alettu sanoa controllereiksi.

        Palkat oli parempia jokunen vuosi sitten ja syytä tähän ei tarvi paljoa miettiä, lama on päällä ja KTM:iä ja etenkin tradeja pukkaa ulos kouluista jatkuvalla syötöllä eli nykyään on mistä valita ja jos joku lähtee niin aina löytyy tekijä tilalle.

        Varaudu siis pettymykseen palkkaneuvotteluissa, edes sinä et ole korvaamaton. Jos saat lähellekään sen mitä pyydät niin pidä kiinni paikastasi ja lujaa sillä parempaa liksaa et yksityiseltä tule saamaan, se on varma se.

        Minä tienasin kesätöissä junior controllerina noin 19.5€/h yksityisellä, eli se teki 19.5*160=3120€/kk. Kun työllistyin tähän yritykseen financial controlleriksi tienasin 24.75€/h eli 3960€ ja nyt 3 vuoden jälkeen tienaan samassa positiossa 30.45€/h eli 4872€


    • Anonyymi

      Ttradenomi joka työskentelee controllerina. Aloituspalkka 3500€, 3-vuoden jälkeen 3800€. Kokemuksen ja vastuun kasvamisen myötä palkka kyllä nousee edelleen. Ja ei todellakaan ole kiinni maisterinpapereista. Enemmän vaikuttaa mm. oma asenne ja halu oppia uutta ja kehittyä tehtävässä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe