Fiat Albea

auto hakusessa

Olen harkinnut Albeaa, sitä halpis-Sedania. Kertokaas omistajat kokemuksia. Näyttäis piisaavan maavaraa ainakin.

41

7218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matiketo

      Olen ajellut jonkinverran Albealla, on ihan hyvä käyttöauto. Sanoisin, että moninverroin parempi ja laadukkaampi kuin uusimmat Lada, joten suosittelen Albeaa, et pety.

      • auto hakusessa

        Ladoista puhui myös 1 autolehti: http://www.kaleva.fi/index.cfm?m=alasivu&osio=auto&ka=95 Lainaus "Itse asiassa monen Lada-kuskin uskoisin pitävän autoa todella hyvän näköisenä. Ainakin itse voisin nimittäin kuvitella, että mikäli perusladaa olisi aikoinaan kehitetty normaalien, länsimaisten autojen tapaan, siitä olisi kehittynyt jossakin vaiheessa jotakuinkin tämän näköinen auto." Juuri maavara ja takakontti saavat minut harkitsemaan Albeaa. Olen jo löytänyt muutaman mielenkiintoisen.


      • 500
        auto hakusessa kirjoitti:

        Ladoista puhui myös 1 autolehti: http://www.kaleva.fi/index.cfm?m=alasivu&osio=auto&ka=95 Lainaus "Itse asiassa monen Lada-kuskin uskoisin pitävän autoa todella hyvän näköisenä. Ainakin itse voisin nimittäin kuvitella, että mikäli perusladaa olisi aikoinaan kehitetty normaalien, länsimaisten autojen tapaan, siitä olisi kehittynyt jossakin vaiheessa jotakuinkin tämän näköinen auto." Juuri maavara ja takakontti saavat minut harkitsemaan Albeaa. Olen jo löytänyt muutaman mielenkiintoisen.

        Juuri samaisista syistä päädyin Albeaan kun ostin sen 2007. Tavaratila on uskomattoman suuri ja maavaraa niin paljon ettei routaista mökkitietä tarvitse pelätä. Täällä Helsingissä parkkipaikkojen etsintä ei ole tuottanut ongelmia kun ei tarvitse pelätä pohjakosketuksia. Harmi ettei auto kelvannut kuluttajille.


    • vanha ladailija

      Auto on vaikuttanut minun käytössäni luotettavalta. Olen ajanut sillä kohta 150.000 km, eikä suurempia ongelmia ole ollut.

      • auto hakusessa

        Löysyn halvalla vähän ajetun Lada 111:n.


      • Anonyymi
        auto hakusessa kirjoitti:

        Löysyn halvalla vähän ajetun Lada 111:n.

        Löysin itsekin halvalla Lada 111:n parisen vuotta sitten, millä ajan ajoni vieläkin.
        150tkm oli ajettu ostohetkellä, katsastusta reilu 8kk jäljellä jne, hinta oli 290€.
        Jotain pikkuvikoja oli muutama, mutta ei mitään pahoja.
        Myyjä vain halusi sada sen myytyä toisen auton tieltä pois, joten oli laittanut sen sellaisella hinnalla myyntiin, että menee varmasti. Sanoin piruuttani, että jos alle 300 eurolla myyt tuon, niin ostan sen heti enkä tule valittamaan siinäkään tapauksessa, jos siinä ilmenisi isojakin vikoja. Joten siitä tuo 290€ myyntihinta, 400-500€ välillä taisi olla alkuperäinen pyyntihinta, mikä ei olisi ollut sekään paha.


    • A. V.

      Vaikkakin nyt löysit jo auton, on pakko kommentoida tähän. Ostimme Albean 2007 joka on nyt ollut meillä kohta 4-vuotta. Hyvin palvelee, joka päivä, takakontti on iso ja muutenkin pirun hyvä perus auto, 3 lasta mahtuu takapenkille jne. MUTTA, on kyllä ihan pikkasen varaosat kivenalla.. Öljysuotimet ja jarrupalat olen saanut hankittua muualta kuin maahantuojalta, mutta muuten ei tunnu löytybän mitään osia mistään, eikä kukaan tai mikään manuaali tunne koko autoa. Maahantuojalla, suhteutettuna muihin saman kokoluokan autoihin varaosat maksavat hunajata. Tänä iltana olen etsinyt pakoputkea, jota ei vai yksinkertaisesti löydy miltää tarvike osien valmistajalta. Pitänee ajaa se ihan pakoputkikorjaamolle, jossa ne tekevät sen pakoputken omista osistaan, koska sekin tulee hirveästi halvemmaksi kuin maahantuojalla. Maahantuojalla pelkkä putken takaosa, siis pelkkä osa, ei työt, maksaa yli 300e tommoseen kinderiin.. Minusta se on kallista. Öljyn suodatin 20e (no ei paha, mutta muissa saman koko luokan autoissa halvempia), etujarrupalat 88e (löytyy muuten motonetistä 27e:llä stilon palat jotka sopivat täydellisesti), alatukivarren puslia ei ole saatavilla ollenkaan, että kun semmonen menee, niin 170e/puoli koko alatukivarren hinta. Toki fiksulle korjaajalle kun vie niin ottaa tukivarren irti mittaa ja katsoo, missä fiatissa on samanlainen(olikohan se nyt vanhassa puntossa sama, jos en väärin muista jolloin hinta oli 11e/kpl). Lopuksi tiivistettynä. Pirun hyvä käyttö auto jolla pääsee paikasta A - paikkaan B, jos vaan jaksaa etsiä jokaisen varaosan erikseen jostain muualta kuin maahantuojalta ja painaa mieleen mistä ne löytyy seuraavaa laukeamis kertaa varten.

      • Seicento-fani

        Fiiun osia saa hyvin autonosat24.fi sivuilta ja ovat älyttömän edullisia,


    • fiat

      se on hyvä

    • ooin

      5 vuotta meni että joku vastas?

      • Oskuusstt

        Eikä tietoja ole paljon sittenkään. Autot maksaa mikä mitäkin, eikä kokaan tiedä mistä mitäkin maksaa. Meinaatko vaihtaa kurkkaa omasi hinta.
        Ei se kurkkaus mitään maksa meneepähän kuitenkin rahaa. Silleen ovelasti.
        Pitää muitten kin tienata


    • kannattaajoo

      Yksi parhaista autoista mitä saa edullisesti, ajanut yli 80000 kilometriä ja ei ainuttakaan vikaa ja katsastuksesta aina heittämällä läpi.
      Talvella samalta parkkipaikalta vietiin premiumautoja hinurilla kun pakkasta oli -30 astetta, hyppäsin albeaan ja avaimesta käyntiin, lasia skrabaamaan ja liikenteeseen, bemari ja volkkarikuskit oli ihmeissään kun niitten kotterot oli hyytynyt, pisti vähän enemmänkin hymyilyttämään.

      • Fiatriippuvainen

        Tiedän tunteen! Fiatilta löytyy kyllä mainioita automalleja nykyisin! Laatu parantunut monen mallin kohdalla.


      • AivanUUnona

        Mistähän päin Albeaa löytyy tuulettimen moottori? Ihan pienellä etsimisellä ei kyllä löytynyt.


    • suomussalmen_ukki

      Punainen Albea vm 2007 ollut nyt 6 vuotta ja mittarissa 135 tkm. Muutaman kerran varoitusvaloja vilkutellut ja huollossa testerillä kuitattu pois. Akku meni pohjoisen kovissa pakkasissa pari talvea sitten. Muuten käypä soiva peli ja iso maavara harvinaista herkkua. Lämminkin se on kun paahtaa 50 km maantietä -30 asteen pakkasessa. Keulapeite on tietysti, tein pahvista. Hyvä peli ja eukko tykkää kanssa.

    • kiinnostaaa

      Mistä noita enään saa?

    • Seicento-fan

      Kun hieman pohditaaan, tulee väkisinkin vastaan asioita jotka ovat olleet ensin Fiiatissa. 60 luvulla kusiainen veti jonoa, ei ollut nopeusrajoituksia kasipuolikas meni jo yli 110km/h Tipparellu ja mini oli samankokoisella moottorilla, mini pärjäsi rellu ei. Mosset oli 1200cc ja meni 140. kun tuli japsit, muistuu mieleen isuzu 1500cc koneella. 150kmh oli jo vauhtia, jenkit 4 litran pikku-kutosilla, ja 5.8 litran kaseilla, fiiut pärjäs kuitenkin. Nykyiset pumppusuutin dieselit tais olla Alfassa ensin, Opel siirtyi fiiatin diiseliin 2005, 1,3 on corsassa 1,9 oli jo vectrassa, chrysler käyttää fiiun koneita. Ducato on maailman maineessa, ja uusi toyota pro-aceon saasteettomalla maranellon sukuisella koneella, pösö ja citikka hdi on pitkälti samaa ideaa mm jaguar 2,7 ja uudempi 3,0 peugeot indenor moottori, samaa käyttää range-rover... Osta siis huoleti Fiiatti, se on oikeesti Ferrarin sukua, Wartburgia ja Audia yhdistää sukulaisuus DKV merkkiseen keksintöön. Ranskalaiset on hyviä lautasella, Nissan renaultin omistaa valtaosin mersu, jonka uusin pikkupaku tulee Dacian tehtaalta. Myös lada omistaa palan yhtiöstä. Fiiatti on italiasta, euroopasta. ei kiinasta niinku volvo.

    • Fiideeee

      Olen harkinnut vaihtavan skodasta joko ladaan tai fiattiin. Jotenkin olen kyllästynyt skodaan ja siihen fiilikseen jota Kaalikärry tuo. Fiatti voisi olla hyvä vaihtoehto myös...kumpikohan on luotettavampi skoota vai fiude?

    • Fiiiu

      Hyvä auto, oli parivuotta sitten sellainen. Nyt taas ko. peli alla 😀 pienen johtotähti hairahduksen jälkeen ... Albeassa ilmenneet viat 100000 km asti olivat oikea raidetangonpää ja pakoputken takapönttö.

      • ollikolli

        ostin 1.11-17. 15 tkm ajanut. raidetangon pää katsastukseen uus. ostin katsomatta liikkeestä kotiin toimituksella. 122 tkm oli lukema. kulutus 5.5-7l. kaikissa olosuhteissa. kolmas fiiu ja tuntuu turkkilaiseksi "peltovankkuriksi toimivan entisiä paremmin. meluisa työauto. toisaalta hinta 1/3 mukamast hiiaanommist. tulos vissii vanhax, ku kelepaa tämmössii.. ajel. stadin huuhkaja 48.


    • jonne3

      mee töihi

    • Anonyymi

      ALBEA ON AIKA NÄTTI.. MUN FAVO TOINEN ON MEGANE

      • Anonyymi

        Eikö albea oo turkissa tehty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö albea oo turkissa tehty

        Oli kaiketi ensisijaisesti tarkoitettu Itä-Euroopan markkinoille ja valmistusmaita olivat Kiina, Turkki ja Venäjä.
        Käsitin, ettei sitä ole missään vaiheessa valmistettu Italiassa. Mutta sinänsä ei ihme, halpisauto joten valmistusmaa sen mukaan.


    • Anonyymi

      Erittäin hyvä ja varmatoiminen,korkea maavara iso takakontti,hyvin käynnistyy pakkasella,miinuksena ajo ominaisuus tuulisella kelillä.tosi hyvä peli ajanut 200 000 km, kerran vuoteen öljyt vaihdellut.

    • Anonyymi

      Itse olen ollut ainakin tyytyväinen.
      Ihan eka auto mulla oli vanha Fiat 128 sedan, mutta sen jälkeen olen aina ajanut uusina/uudehkoina hankituilla halpiaisilla ja Albea on ollut kieltämättä paras niistä.
      Eka auto mulla oli Skoda Favorit, mikä päätyi mulle mun papalta, millä ehti ajaa vajaan vuoden ja muutaman tuhat kilsaa ennen kuin meni sen verran heikoksi, ettei auton rattiin ollut enää hänellä mitään asiaa.
      Sitten mulla oli euro-Samara, mikä vaihtui aika pian Suzuki Altoon ja sen jälkeen 2007 vaihdoin tosiaan Albeaan.
      Ainoa lisävaruste, minkä siihen otin, oli etumatkustajan turvatyyny mikä toi jotain 200-300€ lisää hintaa autoon. Toki joskus helteillä harmitti, kun siinä ei ollut ilmastointia, mutta eipä se nyt niin kauhean tärkeä ollut loppupeleissä.
      Mutta tosiaan, viime talvena vaihdoin toiseen Albeaan. Ihan sillä, kun sattui löytymään samalla perheellä uudesta asti ollut ja hyvin pidetty Albea liikkeen kautta ja sillä oli ajettu jotain 65-70tkm, eikä hintakaan ollut kovin paha. Vanhasta sain vielä hieman hyvitystä, joten tämä yksilö ei maksanut mulle edes kahta tonnia. Muuten olisin ehkä hommanutkin jonkun uuden halpiaisen, jos tätä Albeaa ei olisi löytynyt ja /tai edellinen olisi ollut pettymys. Kokeillut ehkä Daciaa..
      Tuolla ekallani ajoin reilu 15v aikana yli 280tkm ja vasta loppuvaiheessa alkoi tulemaan vikoja selvästi enemmän/useammin, mutta ei nekään nyt olleet mitään tolkuttoman isoja. Ja ihmekös tuo toisaalta noilla kilsoilla...
      Tavaratila tosiaan näissä on julmetun kokoinen, reilusti yli 500 litraa ja maavara myöskin on todella hyvä. Ja tilava perussedan muutenkin, mikä on aikas varmatoiminen ja itse ainakin löysin aina ihan hyvin osia silloin, kun jotain korjaamistarvetta tuli, ja osien hintatasokin oli ihan hyvä.
      Kun jotkut ovat moittineet, että näihin monet osat ovat vaikeita löytää ja hintaakin niillä tuppaa olemaan hitosti monen muun merkin vastaaviin verraten.
      Ajo-ominaisuudet tietysti näissä on omanlaisensa, mutta itse ainakin niihin olen tottunut ja eipä ainakaan vielä ole tullut nykyisellä ja edellisellä Albealla vastaan sellaista tilannetta, kun olisin inhonnut näiden ajettavuutta. Ja ohjaustehostin on ainakin hiton hyvä, hydraulinen tehostin, niin ajotuntuma on huomattavasti parempi kuin näissä, joissa tehostin on sähköinen. Ne ovat tosi tunnottomia ja siksi surkeita. Jopa mersuissa.
      Kulutus ja tehot nyt on vähän huonot näissä, niiden suhde siis, vaikka on kyllä taloudellisuudessaan vielä ihan ok.
      Meinaan kun ottaa huomioon, että 1,4-litrainen ja 77hv kone on nokalla, niin on vähän tussu ainakin joissain tilanteissa ja keskikulutus on lähemmäksi 7l/100km. Itsellä ainakin ko lukemat ovat olleet kesäajossa 6,5-7l/100km-tasolla.
      Kun vertaa japsiautoihin, kaverin Nissan Almerassa on 1,5-litrainen ja 90hv moottori ja siinä on kulutus pyörinyt muutamaa desiä pienemmissä lukemissa satkulle ja muijalla on tänä aikana ollut yksi Micra ja nyt on Yaris menossa, niin niissäkin on reilummin tehoa pienemmissä koneissa ja keskikulutus on pyörinyt siinä 6l/100km tienoilla.
      Mutta ei silti, ihan ok lukemat silti, mutta uskoisin, että tästä Fiatin 1,4-pannustakin olisi saanut vähän järkevämmän tehtyä taloudellisuuden suhteen.
      Mutta tosiaan, kaiken kaikkiaan Albea on kyllä hyvin onnistunut paketti ja järkiautoa haluavalle hyvä valinta.
      Eka Albeani kesti liki 300tkm ilman isoja murheita ja tällä nykyiselläkin olen ehtinyt ajamaan jo yli kymppitonnin 7 kuukauden aikana ongelmitta.
      Harmi vaan, kun tosiaan valmistus tai ainakin maahantuonti loppui jo 2012 tai 2013:(

      • Anonyymi

        Varmasti hyvä auto, mutta pistää miettimään tuo halpiksilla ajaminen. On se, että uhraat 2.000 euroa auton ostamiseen ja polttoaineeseen laitat 35.000 euroa.

        Eikö olisi järkevämpää laittaa hieman enemmän siihen auton ostamiseen. Siinä saattaa saada vähän lisää mukavuutta ja turvallisuutta sillä rahalla.

        Ymmärrän jos ajaa vuodessa muutaman tuhat km, että hankkii siihen tarkoitukseen halpiksen, mutta isoon käyttöön, yli 15tkm vuodessa, ostaisin itse ainakin ihan oikean auton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti hyvä auto, mutta pistää miettimään tuo halpiksilla ajaminen. On se, että uhraat 2.000 euroa auton ostamiseen ja polttoaineeseen laitat 35.000 euroa.

        Eikö olisi järkevämpää laittaa hieman enemmän siihen auton ostamiseen. Siinä saattaa saada vähän lisää mukavuutta ja turvallisuutta sillä rahalla.

        Ymmärrän jos ajaa vuodessa muutaman tuhat km, että hankkii siihen tarkoitukseen halpiksen, mutta isoon käyttöön, yli 15tkm vuodessa, ostaisin itse ainakin ihan oikean auton.

        Albea on ihan oikea auto, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Ja 15000€ on mulla maksimi, mitä voin eli haluan laittaa auton ostoon rahaa. En senttiäkään yli sen. Ja pidän kaikkia uutena max 15000€ maksavia autoja halpiaisina.
        Siksi kirjoitin, että ehkä olisin kokeillut Daciaa.. sanderon alkaenhintahan on käsittääkseni noin 10000€.
        Ja sillä ostin käytetyn Albean, koska olin ekaani todella tyytyväinen ja onhan tuo nykyinen iästään ja hinnastaan huolimatta melkeinpä käyttämätön.
        65000km ajettu ja hyvin pidetty.
        Toisekseen käyttökuluja ei autosta ikinä saa pois, joten sinänsä turha tuo "2000€ autoon ja 35000€ polttoaineeseen"-kommentti..
        Miten muuten laskit sen? 70l bensaa per 1000km ja sen kerroit 280:lla, mistä saadaan tuo vanhalla ajamani kilsat ja siihen kuluneet polttoainemäärät?
        Ja arvioit sen perusteella sen, paljonko tulen ajamaan nykyisellä albeallani? Ja siihen kuluvan polttoainemäärän hinnan laskit määrittelemälläsi polttoaineen litrahinnalla saaden summaksi tuon 35000 euroa?
        Sähköautoahan en osta ennen kuin polttomoottorilla olevia autoja ei enää saa markkinoilta ja niiden katoamiseen menee vielä hyvinkin 20v.. Nimittäin jos olet joku sähköauto-fani.
        Ja tyhmää sekin on ostaa vaikka 35000€hintainen auto ja laittaa sen polttoaineisiin kymmeniä tuhansia, jos on tämäkin mielestäsi, että ostaa parilla tonnilla hyväksi todetun auton, mikä on muiltakin kuluiltaan edullinen, ja ostaa siihen polttoainetta sen mitä siihen tarvitsee.
        No, kukin tavallaan. Itse en tuijota kulutuslukemia pelkästään, vaikka pieni kulutus on tärkeä pointti autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti hyvä auto, mutta pistää miettimään tuo halpiksilla ajaminen. On se, että uhraat 2.000 euroa auton ostamiseen ja polttoaineeseen laitat 35.000 euroa.

        Eikö olisi järkevämpää laittaa hieman enemmän siihen auton ostamiseen. Siinä saattaa saada vähän lisää mukavuutta ja turvallisuutta sillä rahalla.

        Ymmärrän jos ajaa vuodessa muutaman tuhat km, että hankkii siihen tarkoitukseen halpiksen, mutta isoon käyttöön, yli 15tkm vuodessa, ostaisin itse ainakin ihan oikean auton.

        Niin ja auto on kulkemista varten, joten tuo mainitsemasi mukavuus..no..
        Jotkut ovat tyytyväisiä perusautoihin ja joillekin ei riitä se hienoin luksusautokaan tyydyttämään mukavuudenhalua.
        Ja tärkein ja merkittävin turvatekijä/turvalaite on penkin ja ratin välissä, eli kuski.
        Jos kuski on paska, niin turvallisuutta ei paranna mitkään apulaitteet.
        Sen verran vielä käyttökuluista..:
        Työkaverillani on reilu 10v vanha diesel-bemari. 3-litrainen V-moottori nokalla.
        Keskikulutus reilu 5l/100km. Eli aika edullinen polttoainekulutukseltaan, vaikka siihen tuleekin dieselvero päälle.
        Mutta esim jarruhuolto pelkästään eteen maksaa 1500€. Sisältää levyt+palat+työt.
        Omaan vastaava huolto maksaa noin 200€.
        Eli kumpi sitten oikeasti on järkevämpää? Maksaa vähän polttoainekuluja ja helvetisti huolloista, vai maksaa polttoaineista hieman enempi huoltojen ollessa lähestulkoon ilmaiset?
        Fiatini on joka tapauksessa halvempi pitää kuin uudempi ja kalliimpi auto ja saan kuljettua menoni sillä yhtä hyvin kuin kalliimmalla autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Albea on ihan oikea auto, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Ja 15000€ on mulla maksimi, mitä voin eli haluan laittaa auton ostoon rahaa. En senttiäkään yli sen. Ja pidän kaikkia uutena max 15000€ maksavia autoja halpiaisina.
        Siksi kirjoitin, että ehkä olisin kokeillut Daciaa.. sanderon alkaenhintahan on käsittääkseni noin 10000€.
        Ja sillä ostin käytetyn Albean, koska olin ekaani todella tyytyväinen ja onhan tuo nykyinen iästään ja hinnastaan huolimatta melkeinpä käyttämätön.
        65000km ajettu ja hyvin pidetty.
        Toisekseen käyttökuluja ei autosta ikinä saa pois, joten sinänsä turha tuo "2000€ autoon ja 35000€ polttoaineeseen"-kommentti..
        Miten muuten laskit sen? 70l bensaa per 1000km ja sen kerroit 280:lla, mistä saadaan tuo vanhalla ajamani kilsat ja siihen kuluneet polttoainemäärät?
        Ja arvioit sen perusteella sen, paljonko tulen ajamaan nykyisellä albeallani? Ja siihen kuluvan polttoainemäärän hinnan laskit määrittelemälläsi polttoaineen litrahinnalla saaden summaksi tuon 35000 euroa?
        Sähköautoahan en osta ennen kuin polttomoottorilla olevia autoja ei enää saa markkinoilta ja niiden katoamiseen menee vielä hyvinkin 20v.. Nimittäin jos olet joku sähköauto-fani.
        Ja tyhmää sekin on ostaa vaikka 35000€hintainen auto ja laittaa sen polttoaineisiin kymmeniä tuhansia, jos on tämäkin mielestäsi, että ostaa parilla tonnilla hyväksi todetun auton, mikä on muiltakin kuluiltaan edullinen, ja ostaa siihen polttoainetta sen mitä siihen tarvitsee.
        No, kukin tavallaan. Itse en tuijota kulutuslukemia pelkästään, vaikka pieni kulutus on tärkeä pointti autossa.

        Just just.

        Minä pidän halpiksena 2000 euroa autoa, enkä 15.000 euron autoa.

        Eli, unohda kaikki mistä sanoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just just.

        Minä pidän halpiksena 2000 euroa autoa, enkä 15.000 euron autoa.

        Eli, unohda kaikki mistä sanoin.

        2000€ auto on halpis, kyllä.
        Mutta niin oli esim Fiat Albea uutenakin 13995€ alkaen hinnallaan. Oli kuitenkin melkeinpä ainoa alle 15000€ hintainen alemman keskiluokan sedan aikanaan uusissa autoissa. Lada taisi olla melkeinpä ainoa, missä sai myös näitä "isompia pikkuautoja" alle 15 tonnin hinnalla. Farkku-Lada muistaakseni maksoi tuolloin noin 13000€ ja Lada Niva 14800€.
        Eli halpiaisia on kahta laatua, halvat käytetyt ja halvat uutuudet.
        Ja syy, miksi ostin tämän toisen Albeani, oli ihan yksinkertaisesti se, että niitä ei valmisteta tai ei ainakaan tuoda Suomeen enää. Ja olin kuitenkin sen verran tyytyväinen tähän ekaani, että tuli ostettua sitten käytettynä samanlainen. 16v iästään huolimatta on uudenveroinen ja jos ajan tällä nyt edes 5-6v ilman isompia murheita, niin on ollut siinä vaiheessa jo hyvinkin kannattava kauppa. Toki jos Albeaa vielä saisi tehdasuutena liikkeestä ja edes suurin piirtein yhtä edullisesti kuin mitä sai tuolloin aikanaan, niin toki olisin sellaisen ostanut.
        Ja taasen jos tätä käytettyä Albeaa ei olisi löytynyt, niin olisin ostanut jonkun toisen uuden halpiaisen. Dacia Sandero ainakin houkuttelee hinnallaan, alkaen hinta on jotain 10000-12000€ luokkaa jälleenmyyjällä. Sen laadusta en tosin tiedä mitään.
        Vähän tarkkuutta lukemiseen..
        Ja kirjoitukseni oli ihan totta mitä kirjoitin aikaisemmin omasta Albea-kokemuksestani.
        Ainoa miinus tosiaan on tuo teho-taloudellisuus-hyötysuhde.
        Ne nyt on Albeassakin ihan ok tasoa, riittävät arkiajoon hyvin eivätkä rasita lompakkoa pahasti, mutta tosiaan monen muun merkin vastaavissa autoissa suhteet on hieman paremmat, vaikka ovat kyllä sitten myöskin hieman hintavampia vehkeitä muuten.
        Että sitä olisin toivonut hieman paremmaksi tämän mallin fiiussa.
        Niin ja tosiaan, olen oikeastaan kaikki autoni ostanut uutena.
        Eka ja nykyinen Fiat ovat käytettynä ostetut ja tuo Favorit tuli papalta mulle vuoden ikäisenä ja vajaa 10000km ajettuna, eli sekin oli käytännöllisesti katsoen uusi.
        En muista varmaksi Favoritin hintaa, mutta taisi olla markka-aikana hieman vajaa 50000mk, euro-Samara maksoi reilu 40000mk(viimeiset yksilöt myytiin "käytettyinä", vaikka olivatkin tehdasuusia, minkä ostin itsekin).
        Alto maksoi hieman yli 10000€. Lähtöhinta oli vajaa kymppitonni, mutta otin siihen lisävarusteena lohkolämmittimen ja sisätilapistokkeen, niin hinta nousi just aavistuksen yli kympin.
        Ja edellinen Albea maksoi tuon matkustajan etuturvatyynyn kera 14245€.
        Eli halpiaisa nuokin olivat ostaessa. Vaikka onhan tuo 15000€ iso raha laittaa mihin van kiinni, mutta tuliterästä ja ajamattomasta autosta se on kuitenkin aikas vähän. Kun esim Toyotalla ja vastaavilla merkeillä halvimmat mallit taitaa olla jo vähintään 20000€. No ehkä Aygo ja vastaavat voivat maksaa vähemmän mutta silti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti hyvä auto, mutta pistää miettimään tuo halpiksilla ajaminen. On se, että uhraat 2.000 euroa auton ostamiseen ja polttoaineeseen laitat 35.000 euroa.

        Eikö olisi järkevämpää laittaa hieman enemmän siihen auton ostamiseen. Siinä saattaa saada vähän lisää mukavuutta ja turvallisuutta sillä rahalla.

        Ymmärrän jos ajaa vuodessa muutaman tuhat km, että hankkii siihen tarkoitukseen halpiksen, mutta isoon käyttöön, yli 15tkm vuodessa, ostaisin itse ainakin ihan oikean auton.

        Mitä eroa sillä sitten on siihen verrattuna, että ostat vaikka tuon 35000€ hintaisen auton ja laitat 15000€ polttoaineeseen tai edes 10000€...???...
        35000 euron auto on jo kuitenkin sen verran uusi, että huoltokulut ovat huomattavasti kalliimmat kuin vanhassa autossa, joten ei siinä ainakaan säästä rahaa.
        Tuostakin itseasiassa kun laskee, niin 2000€ halpiainen 35000€ polttoainekuluilla tulee silti selvästi halvemmaksi kuin 35000€ auto 15000€ polttoainekuluilla, vaikka tuohon ei lasketa huoltokuluja mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eroa sillä sitten on siihen verrattuna, että ostat vaikka tuon 35000€ hintaisen auton ja laitat 15000€ polttoaineeseen tai edes 10000€...???...
        35000 euron auto on jo kuitenkin sen verran uusi, että huoltokulut ovat huomattavasti kalliimmat kuin vanhassa autossa, joten ei siinä ainakaan säästä rahaa.
        Tuostakin itseasiassa kun laskee, niin 2000€ halpiainen 35000€ polttoainekuluilla tulee silti selvästi halvemmaksi kuin 35000€ auto 15000€ polttoainekuluilla, vaikka tuohon ei lasketa huoltokuluja mukaan.

        Entäs jos kyse ei ollutkaan vain siitä, millä pääsee halvimmalla, vaan mukavimmalla ja luotettavimmalla, järkevillä kustannuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs jos kyse ei ollutkaan vain siitä, millä pääsee halvimmalla, vaan mukavimmalla ja luotettavimmalla, järkevillä kustannuksilla.

        Albea on mulle ainakin mukava ja luotettava sekä järkevillä ylläpitokustannuksilla oleva auto.
        Mutta tarkennahan nyt aika paljonkin, että mitä nyt haet takaa eli tarkoitat tuolla mukavimmalla ja luotettavimmalla autolla, millä on järkevät kustannukset?
        Esimerkkinä voidaan ottaa ainakin omalla asuinalueellani vaikuttava Autokeskus.
        En ole ihan varma, onko heillä joku yleistaksa vai merkkikohtainen taksa, mutta ainakin Nissan-huolto laskuttaa jo työstä 160€/tunti. Ja niin hyvä automerkki kuin Nissankin on(tai on ollut ainakin), niin itse en kyllä ala tästä "mukavuudesta" maksamaan tuollaisia huoltohintoja. Ei ole niin paljoa mukavampi auto ajella joku uusi Nissan sentään. Vaikka varmaan onkin Fiatia parempi.
        Mutta kerro tosiaan nyt suoraan, että mikä on tuo tarkoittamasi mukavin ja luotettavin, järkevillä kustannuksilla oleva auto, mistä nyt pidät tiukasti kiinni. Ei oikein riitä mielenkiinto tuollaiseen "kaartelemiseen ja kiertelemiseen".
        Mersuista ja bemareista on ihan turha selittää, niissä laatu on laskenut huomattavasti siitä jo, mitä olivat vielä 90-luvulla ja ylläpitokulut taasen ovat nousseet ihan hitosti. Eli huonoin mahdollinen yhtälö. Heikentynyt laatu->useammin korjauksia, varaosien sekä korjaamoiden nousseet tuntihinnat-> maksat hitosti enemmän korjauksista ja huolloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Albea on mulle ainakin mukava ja luotettava sekä järkevillä ylläpitokustannuksilla oleva auto.
        Mutta tarkennahan nyt aika paljonkin, että mitä nyt haet takaa eli tarkoitat tuolla mukavimmalla ja luotettavimmalla autolla, millä on järkevät kustannukset?
        Esimerkkinä voidaan ottaa ainakin omalla asuinalueellani vaikuttava Autokeskus.
        En ole ihan varma, onko heillä joku yleistaksa vai merkkikohtainen taksa, mutta ainakin Nissan-huolto laskuttaa jo työstä 160€/tunti. Ja niin hyvä automerkki kuin Nissankin on(tai on ollut ainakin), niin itse en kyllä ala tästä "mukavuudesta" maksamaan tuollaisia huoltohintoja. Ei ole niin paljoa mukavampi auto ajella joku uusi Nissan sentään. Vaikka varmaan onkin Fiatia parempi.
        Mutta kerro tosiaan nyt suoraan, että mikä on tuo tarkoittamasi mukavin ja luotettavin, järkevillä kustannuksilla oleva auto, mistä nyt pidät tiukasti kiinni. Ei oikein riitä mielenkiinto tuollaiseen "kaartelemiseen ja kiertelemiseen".
        Mersuista ja bemareista on ihan turha selittää, niissä laatu on laskenut huomattavasti siitä jo, mitä olivat vielä 90-luvulla ja ylläpitokulut taasen ovat nousseet ihan hitosti. Eli huonoin mahdollinen yhtälö. Heikentynyt laatu->useammin korjauksia, varaosien sekä korjaamoiden nousseet tuntihinnat-> maksat hitosti enemmän korjauksista ja huolloista.

        jos menetät malttisi siitä että fiatisi on halpis ja ei kummoinen kippana niin eihän sulle tarvi enempää selittää, tiedät itsekin mistä on kysymys

        koitahan jaksella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos menetät malttisi siitä että fiatisi on halpis ja ei kummoinen kippana niin eihän sulle tarvi enempää selittää, tiedät itsekin mistä on kysymys

        koitahan jaksella

        En ole menettänyt malttiani, ainakaan tuosta syystä kuin mitä mainitsit.
        Tiesin jo ostaessa, että fiatini on halpis. Uutena oli jo halpis(ensimmäinen siis) 13995 euron alkaen hinnallaan ja tämä toinenkin on halpiainen 2000€ hinnallaan käytettynä.
        Ja on hyvä, itse olen tyytyväinen.
        Pidän vain outoja ja oudosti käyttäytyviä ihmisiä jotenkin vastenmielisenä ja ihan syystäkin. Olet yksi hyvä todiste oudosta ihmisestä.
        Ja kirjoittelusi on todellakin outoa, minkä perusteella olet ihmisenäkin jo tosiaan jotenkin outo.
        Mutta ei siinä mitään, jos pidät jotain bemaria, mersua tai ylipäätään jotain ylläpitokuluiltaan todella kallista automerkkiä parhaimpana automerkkinä, niin ihan vapaasti. Omahan on taakkasi/mieltymyksesi tai miksikä niitä voikaan sanoa. Mutta taidat hävetä kuitenkin tai olla kateellinen ainakin, kun joku osaa suhteuttaa kulunsa oikein ja löytää hyvää laatua halvemmallakin.
        Otetaanpa vaikka 2000-luvun 5-sarjalaisen bemarin kuluja esimerkkinä, ihan sillä kun kaverillani on sellainen.
        Maksoi käytettynä 40000€(oli ostohetkellä 137tkm ajettu). Oli mielestäni jo aika järjetön veto maksaa käytetystä autosta sellaista summaa, mutta ajattelin että omatpahan ovat rahansa... Tai no, omahan on velkansa, kun osti sen vielä velkarahalla.
        No, eteen jarruhuolto ko tasoiseen bemuun on jo 1500€/kerta, sisältää osat ja työn.
        Herää vain kysymys että mikä järki tuossa on...? Muista kuluista puhumattakaan.
        Ei se ajomukavuus kuitenkaan niin hienoa ole, että siitä viitsisi kukaan järkevä ainakaan tuollaisia summia maksaa pitääkseen tuon tasoisen koslan ajokunnossa.
        Ja olen ajanut sillä bemulla, joten tiedän siitä ajomukavuudestakin jotain.
        Toki onhan se nyt eri juttu, kun autossa on 200hv diesel-kone nokalla, automaattivaihteet ja ties mitä, mutta ei kuitenkaan tehnyt mitenkään vaikutusta minuun ainakaan. Ainakaan tosiaan sen vertaa, että itse viitsisin ostaa tuon tasoista autoa.
        Ajelen edelleenkin mielelläni tällaisella "ei kummoisella halpiskippanalla". Yhtä lailla pääsee kulkemaan kuin kalliimmalla ja "mukavammalla laatuautolla". Ei ole vain niin persaukinen, kuin tuollaisen "laatuauton" omistaja.
        Mutta voisitko nyt lopettaa tuon oudon kiertelyn ja kaartelun, vai eikö ole kanttia tai todellista perustetta sanoa, millä ajelet ja millä perusteella puolustelet omaa paukkulautaasi?
        Toki voit jatkaa tuota outoa ihmevänkyttämistäsi edelleenkin, jos se helpottaa jotenkin sen ongelman oireita, mikä sinua nyt riivaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole menettänyt malttiani, ainakaan tuosta syystä kuin mitä mainitsit.
        Tiesin jo ostaessa, että fiatini on halpis. Uutena oli jo halpis(ensimmäinen siis) 13995 euron alkaen hinnallaan ja tämä toinenkin on halpiainen 2000€ hinnallaan käytettynä.
        Ja on hyvä, itse olen tyytyväinen.
        Pidän vain outoja ja oudosti käyttäytyviä ihmisiä jotenkin vastenmielisenä ja ihan syystäkin. Olet yksi hyvä todiste oudosta ihmisestä.
        Ja kirjoittelusi on todellakin outoa, minkä perusteella olet ihmisenäkin jo tosiaan jotenkin outo.
        Mutta ei siinä mitään, jos pidät jotain bemaria, mersua tai ylipäätään jotain ylläpitokuluiltaan todella kallista automerkkiä parhaimpana automerkkinä, niin ihan vapaasti. Omahan on taakkasi/mieltymyksesi tai miksikä niitä voikaan sanoa. Mutta taidat hävetä kuitenkin tai olla kateellinen ainakin, kun joku osaa suhteuttaa kulunsa oikein ja löytää hyvää laatua halvemmallakin.
        Otetaanpa vaikka 2000-luvun 5-sarjalaisen bemarin kuluja esimerkkinä, ihan sillä kun kaverillani on sellainen.
        Maksoi käytettynä 40000€(oli ostohetkellä 137tkm ajettu). Oli mielestäni jo aika järjetön veto maksaa käytetystä autosta sellaista summaa, mutta ajattelin että omatpahan ovat rahansa... Tai no, omahan on velkansa, kun osti sen vielä velkarahalla.
        No, eteen jarruhuolto ko tasoiseen bemuun on jo 1500€/kerta, sisältää osat ja työn.
        Herää vain kysymys että mikä järki tuossa on...? Muista kuluista puhumattakaan.
        Ei se ajomukavuus kuitenkaan niin hienoa ole, että siitä viitsisi kukaan järkevä ainakaan tuollaisia summia maksaa pitääkseen tuon tasoisen koslan ajokunnossa.
        Ja olen ajanut sillä bemulla, joten tiedän siitä ajomukavuudestakin jotain.
        Toki onhan se nyt eri juttu, kun autossa on 200hv diesel-kone nokalla, automaattivaihteet ja ties mitä, mutta ei kuitenkaan tehnyt mitenkään vaikutusta minuun ainakaan. Ainakaan tosiaan sen vertaa, että itse viitsisin ostaa tuon tasoista autoa.
        Ajelen edelleenkin mielelläni tällaisella "ei kummoisella halpiskippanalla". Yhtä lailla pääsee kulkemaan kuin kalliimmalla ja "mukavammalla laatuautolla". Ei ole vain niin persaukinen, kuin tuollaisen "laatuauton" omistaja.
        Mutta voisitko nyt lopettaa tuon oudon kiertelyn ja kaartelun, vai eikö ole kanttia tai todellista perustetta sanoa, millä ajelet ja millä perusteella puolustelet omaa paukkulautaasi?
        Toki voit jatkaa tuota outoa ihmevänkyttämistäsi edelleenkin, jos se helpottaa jotenkin sen ongelman oireita, mikä sinua nyt riivaakin.

        Monet vanhemmat autot ovat hyviä ja jopa parempiakin ajaa kuin monet nykyautot, jos vaan ovat hyvässä kunnossa pidettyjä.
        Hydraulinen ohjaustehostin on yksi syy siihen, antaa paremman vasteen ja sitä kautta ajotuntuma on parempi.
        Sähköiset tehostimet ovat tunnottomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just just.

        Minä pidän halpiksena 2000 euroa autoa, enkä 15.000 euron autoa.

        Eli, unohda kaikki mistä sanoin.

        Niin parin tonnin käytetty on jo halpiainen.
        Joillekin halpiainen on max. 1000€ maksava auto, joilkekin halpiaisen hintaraja on vaikka kolme tonnia.
        Uusien hinnoissa taasen tuollainen 14000-15000€ hintainen, keskiluokan kokoinen sedan on jo halpiainen, jos muiden valmistajien vastaavat mallit maksaa vaikja 20000€ tai niitä myydään vaikka alkaen 17990€ hinnalla. Eli hinta nousee varustetason mukaan.
        Eli halpiais-käsite on suoraan yhteydessä hintaluokkaan.
        Uusissa tosiaan voidaan puhua halpiaisista, jos auton hinta on nyt edes vaikka 3000-4000€ halvempi kuin kilpailijoiden vastaavat mallit.


    • Anonyymi

      Itsellänikin on ollut Albea uudesta asti ja hyvin on toiminut, jotain oikeasti pieniä remppoja on ollut silloin tällöin, muttei tosiaan mitään isoja eikä kalliita. Ja itse ainakin olen varaosia löytänyt hyvin ja ovat olleet vähintäänkin siedettävissä hinnoissa, ei mitään älykalliita kuten joku tässä ketjussa väitti.
      Tosin ei tällä ole ajettukaan vasta kuin noin 160tkm, mulla tulee noin kymppitonni vuodessa kilsoja. Rauhallista normiarkiajoa sekä säännölliset huollot, niin kyllä niillä näköjään tällainen halpiainenkin kestää käyttöä.
      Sen verran satsasin mukavuuteen, että otin ilmastoinnin tähän lisävarusteena, vaikka olikin 900 euron lisämeno tuolloin. Sekin toimii vielä hyvin.

    • Anonyymi

      Albea on ihan ok perusauto.
      Varmaan on parempiakin, mutta itse olen ainakin päässyt omallani liikkumaan ihan hyvin siinä, missä olisin kalliimmallakin autolla.
      En ole kertaakaan jäänyt tien päälle eikä siinä nyt ole ollut muutenkaan isompia vikoja ja tuossa nyt ei ole hirveästi rahaa kiinni kuitenkaan. Ja on käyttökuluiltaankin ihan hyvää tasoa.

    • Anonyymi

      Kokemusta Albeasta löytyy lähipiirin ja oman laskien kaikkinensa 6-7 yksilön verran.
      Ja noiden perusteella ainakin pidän Albeaa ihan ok-perusautona, vaikka seassa on myös varmasti näitä segunda-yksilöitä. Tai maanantai-kappaleita kuten sanotaan.
      Parilla tutulla, jotka ostivat aikanaan Albean uutena, ne olivat aika susia melko uudesta lähtien. Tai no, ekat 1-2v kestivät ihan hyvin, mutta sitten alkoi vikoja tulla.
      Tosin toisen perheen käyttötavat ovat sitä luokkaa, että niillä saa kyllä minkä tahansa auton hajalle jo melko uudestakin sekä kulumaan muutenkin nopeasti loppuun. Huollot tehdään miten ja milloin sattuu ja ajotyyli ym ovat.. no eivät sääli autoa ainakaan.
      Mutta nuo muut ovat olleet hyviä ja aika huolettomia yksilöitä.
      Oma Albea päätyi minulle läheiseltäni, hän osti sen itsensä ja vaimonsa eläkeautoksi uutena ja he ajoivat sillä kolmisen vuotta ennen kuin muuttivat palvelujen lähelle ja autontarve jäi olemattomaksi. Vuoden pitivät sitä itsellään vielä, vaikka oli jo mulla enempi käytössä ja sitten ostin sen heiltä.
      Itse ajoin sillä vielä noin 2v ja reilu 40000km ilman ongelmia. Ja ajelisin luultavasti vieläkin, mutta jouduin sen kanssa onnettomuuteen, se klassinen eli vastapuoli tuli hidastamatta edes kolmion takaa eteen ja rysähtihän siinä sitten ja Albea päätyi lunastukseen.
      Muilla tutuilla nuo ovat olleet hyviä autoja, itse ovat ainakin olleet tyytyväisiä.
      Esim nykyinen naapuri osti omansa 2009 vähän käytettynä ja on ajanut sillä aika pitkiäkin reissuja ja ylipäätään ilman ihmeempiä murheita. Viimeiset pari vuotta tosin on tullut suurimmaksi osaksi hänellä perusarkiajoa, mutta kuitenkin. Kesällä teki tosin pitkän lomareissun, reilu 1500km kahdessa viikossa ja ainoa "murhe" oli se, kun bensaan paloi jonkun verran rahaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe