SUKUTUTKIMUKSESTA

Kuka hän on?

Isäni puoleista sukua on tutkittu ja melko kauas taakse päin, ja itselläni on erittäin hyvät tiedot sukupuustamme, mutta ärsyttää, kun nyt huomasin, että joku on tutkiskellut ulkomailla englanninkielisellä sukututkinta-ohjelmalla isäni puoleista sukupuuta, ja ei mieltä ylennä, kun siellä on ilmiselviä virheitä, vallan oleellisissa kohdissa esim. mummoni sisaruksineen omaasukua nimi on väärin, ja esim. isäni kuolinvuosi on väärin; ja omassakin nimessäni on virheitä. Miten noita tietoja pääsisi korjaamaan?
Mistä saa tietää ko. sukututkijan nimen?
Kertokaa, ken tietää!

13

1482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sukuaan tutkiva myös

      mitään keneen vois ottaa yhteyttä sivuston pitäjä tms?joku osoite jossain..

      • selvittänyt jo

        koko sukututkimuksen tekijän ja tietää, kuka sitä on tehnyt tuolla jenkeissä, eli tämäpä tästä.
        Ylipäätänsä en vaan jaksa sulattaa, että kuka tahansa tekee sukututkimuksia laittaen nettiin kansainväliseen jakoon koko homman kysymättä vielä elossa olevilta suvun jäseniltä lupaa, ja kuten tässäkin tapauksessa, jossa minun sukuani on tutkinut, ei tiedä sitten kuitenkaan tai ei ole osannut kirjoittaa mummoni omaasukua sukunimeä oikein jne.


      • suku on ...
        selvittänyt jo kirjoitti:

        koko sukututkimuksen tekijän ja tietää, kuka sitä on tehnyt tuolla jenkeissä, eli tämäpä tästä.
        Ylipäätänsä en vaan jaksa sulattaa, että kuka tahansa tekee sukututkimuksia laittaen nettiin kansainväliseen jakoon koko homman kysymättä vielä elossa olevilta suvun jäseniltä lupaa, ja kuten tässäkin tapauksessa, jossa minun sukuani on tutkinut, ei tiedä sitten kuitenkaan tai ei ole osannut kirjoittaa mummoni omaasukua sukunimeä oikein jne.

        Vielä kamalampaa on löytää oma kuvansa useaan kertaan parista blogista. Tein havainnon juuri äsken. Ja olen siis ns. tavis.

        Mieheni on sukututkija, joten tiedän jonkin verran suomalaisista sukututkimuksen säännöistä. Minulle tuli täytenä yllätyksenä, että äitini mainitsemaa isoisää (kuvan kera) ei ole olemassakaan.


    • Ei oo helppoo

      Usein sa huomata, että julkaisuissa on virheellisiä tietoja. Sukututkimus on tarkkaa työtä, ja tietojen saaminen ei aina onnistu.
      Ikävää, jos et saa yhteyttä tutkimuksen tekijään. Luulisi, että häntä kiinnostaisi saada palautetta.

      Minulle kävi päinvastaisesti aikanaan, kun jaoin suvulle vuosien työn tulokset. Eräät serkut valittelivat, että olin jättänyt yhden esi-isäön tyttären pois kokonaan. He eivät olleet itse sukututkijoita, mutta muistelivat, että olivat kauan sitten kuulleet siitä kolmannesta lapsesta. Kaksi lasta eli aikuiseksi, mutta se kolmas kuollut pienenä. Sanoin, että oli tutkinut kaikki kirkonkirjat, jotka koskivat näitä perheitä, ja olin tietenkin merkinnyt kaikki löytöni sukutauluihin. Vakuutin, että ko. lasta ei ole missään papinkirjassa, ei syntyneissä, ei kuolleissa.
      He kohauttelivat olkapäivään: "Olisihan se kuitenkin ollut mukavaa, jos tutkimus olisi tarkempi."

      Niinpä urbaani legenda elää edelleen, ja salaperäinen tytär on vain huhupuheena. Koko tutkimukseni on kyseenalaistettu.

      • -.-.-

        Kirkonkirjoja pitäisi katsoa vuosikymmenien jaksoilta, että ei jäisi mitään pois tai alkuvuosilta olisi mukana nekin jotka sitten ovat jostain syystä pois perheluettelosta. Olen nähnyt painettuna kirjana tutkimuksia joissa osa isoäitini sisaruksista puuttuu, (oli katsottu vain yhden kirkonkirjan tiedot).
        Papit ovat myös tehneet virheitä ja niitä ei voi saada mitenkään korjattua. Kuten mormonien filmeissä (ja yhdessä kirkonkirjassa) isoisäni äiti on naimisissa poikansa kanssa, tämä virhe ei ollu enää mukana seuraavan jakson kirkonkirjoissa.


      • virheitä tulee

        Ehkä se tytär on ollutkin jonkun muun kuin vihityn vaimon kanssa? Silloin se tieto ei helposti tule vastaan, vaikka olisi käyty tunnustamassakin. Toki papin virheet ja muutot sotkevat.

        Minä puolestaan olen löytänyt lapsia, joita ei tiedetty olevankaan. Lapsena kuolleista eivät sisarukset niin paljon puhuneet, kun mielikuvia ei juuri ollut jäänyt. Vanhimmalta sisarelta kuultu heitto sai tutkimaan. En ole vielä varsinaisesti sukua tutkinut, mutta yhteen historiakirjaan halusin kylällä tunnetun pariskunnan lasten määrän.


      • sukututkimuksissa...
        virheitä tulee kirjoitti:

        Ehkä se tytär on ollutkin jonkun muun kuin vihityn vaimon kanssa? Silloin se tieto ei helposti tule vastaan, vaikka olisi käyty tunnustamassakin. Toki papin virheet ja muutot sotkevat.

        Minä puolestaan olen löytänyt lapsia, joita ei tiedetty olevankaan. Lapsena kuolleista eivät sisarukset niin paljon puhuneet, kun mielikuvia ei juuri ollut jäänyt. Vanhimmalta sisarelta kuultu heitto sai tutkimaan. En ole vielä varsinaisesti sukua tutkinut, mutta yhteen historiakirjaan halusin kylällä tunnetun pariskunnan lasten määrän.

        ,mutta silti jotain oikeaakin tietoa sukututkimuksissa. Minullekin on selvinnyt noita jo lapsena kuolleita sukumme jäseniä esi-aikalaisten perheistä sukupuuta tutkaillessani, joista ei ole ollut puhetta aiemmin.


    • jk

      enosaa sanoa

    • jk

      en osaa sanoa

    • jk

      en osaa sanoa

    • jk

      vaikea sanoa

    • jk

      en tiedä

    • jk

      et mistään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe