Mihin käytät tietokonetta?

Netti-letti-petti

Entä nettiä?
Mitä mieltä olet Facebookista?

23

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

täyttää aloituksillasi koko etusivun??

Ei kiinnosta sun Naamakirjasi.

• Hervannan kaup.osa.

Pääasiassa seuranhakuun. 5 vuoden aikana lähes 50 tapaamista ja yksi kihlaus.

• Netti-nen

Tapan aikaa, maksan laskut, luen lehtiä, teen ostoksia, käyn keskutelupalstoilla, facebookissakin käyn päivittäin, on monia hyviä kavereita.
      En pärjäisi ilman nettiä, sieltä saa vastauksen lähes joka pulmaan:=)

• pankkiasiointiin, ja joihinkin asiakirjoihin, sekä yhteyden pitoon työnantajan kanssa, ja ostoksiakin jonkun verran netin kautta teen, - huvia tämä muuten..:)

Naamakirjaankin on tullut liityttyä, mutta en ole oikein jaksanut siitä innostua..

• yhteydenpitoväline, jota ilman monen asian hoitaminen olisi paljon työläämpää ja veisi enemmän aikaa. Sähköposti, tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta-, PowerPoint- ja kuvankäsittelyohjelmat helpottavat ja nopeuttavat työskentelyä.

Netin avulla melkein koko maailma on avautuu muutamalla näppäimen painalluksella. Voi esim. katsella kamerakuvia haluamastaan kaupunki- tai luontokohteesta lähellä tai kaukana, lukea koti- ja ulkomaisia lehtiä, suunnitella ja varata matkoja, vierailla paikallisilla keskustelupalstoilla ja kysyä mielipiteitä tai neuvoja, hoitaa viranomaisasiat ja pankkiyhteydet, hankkia tietoa melkein mistä tahansa asiasta, katsoa monia televisio-ohjelmia silloin kun haluaa, etsiä eri alojen uusinta tutkimustietoa, opiskella ja työstää opintosuorituksia, hallinnoida kuvagalleriaa, hoitaa yhteisiä asioita eri yhteisöjen sivuilla, tiedottaa, etsiä tietoja yhteisöistä, yrityksistä ja henkilöistä jne.

Kartaston avulla voi suunnitella matkareitin ja saa heti selville matkan pituuden sekä siihen tarvittavan ajan.
      Webbikameran avulla voi tarkastella säätä, reittiä ja kohdetta luonnossa. Voi vaikka kurkistaa uuden tuttavan kotitaloa ja pihapiiriä, jos uteliaisuus vaivaa.;)

Suhteellisen uusi tuttavuus minulle on doodle.com, jonka avulla suurikin joukko voi nopeasti ja helposti sopia yhteisen tapaamisen ajankohdan. Suosittelen.

Netin suurin haitta on mielestäni se, että usein eksyy katselemaan kaikenlaista muutakin, vaikka aikoisi vain pistäytyä hankkimassa jonkin yksittäisen tiedon. Toinen haitta on valtava tiedon ja tietolähteiden määrä, jolloin sen oikean löytämiseen joutuu käyttämään aikaa. Tiedon ja tietolähteen luotettavuutta joutuu myös itse arvioimaan.

FB tarjoaa mielestäni monenlaisia mahdollisuuksia, mutta ennen joidenkin hyödyntämistä kannattaa miettiä mitä siitä saattaa seurata. Monet erikoispalvelut, pelit, testit yms. avautuvat käytettäväksi vain, jos ensimmäisellä kertaa sellaista avatessaan antaa avoimen luvan omien tietojensa vapaaseen käyttöön. Niitä en avaa, vaikka kaverit houkuttelisivat. Yhteydenpitoon ja kavereiden kanssa viestittelemiseen FB on hyvä. Kun kaverit ovat aktiivisia, seuraavat aikaansa ja liikkuvat maailmalla, pysyy itsekin ajan tasalla ja kuulee kaikenlaista. Yhteisösivujen avulla säästyy paljon aikaa ja rahaa, jätepaperivuoretkin pienenevät.

Tietokone ja netti ovat hyviä välineitä, mutta niiden kanssa täytyy pitää varansa. Muuten väline saattaa alkaa hallita ihmistä, eikä päinvastoin.

Jään kiinnostuneena odottamaan, jos joku vaikka kertoisi uusista mielenkiintoisista linkeistä.

• koko maailma edessä

Ninulle tietokone on 24 vuoden tuttavuus, ja siitä siirtynyt välttämättömäksi kodinkoneeksi. Jos hella hajoaa, ja tietokone hajoo, tietokoneelle löytyy ennemin rahaa, kuin helllalle. Tällainen suhde meillä tai minulla on tietokeeseen. Pankkiasiat olen hoitanut jo yli 24 vuotta tietokoneella kotoa käsin.

Olin myös postin ensimmäisiä sähköisen kirjeen käyttäjiä -90 luvun alussa. Silloin aniharvalla vielä oli tietokentta, joten postin tarjoama sähköinen kirje olli todella kova sana minulle, jolle postiin oli matkaa, ja matka aiheutti kustannuksia.

Nyt tuo palvelu on menettänyt merkityksensä, mutta eräissä tapauksissa yrittävät näkökjään kehitellä ideaa vielä eteenpäin.
        NetPostin asiakas olen ollut sen luomisajoista alkaen. Ja olen todella tyytyväinen. Kotoa käsin tietokoneelta saa seurattua, missä seikkailee tilaamani tuote ja koska sen voi hakea. Ilmoituskortti tulee vasta päivänviiveellä.

Yritän olla toistamatta mainitsemiasi asioita. Ne ovat minunkin maailmaani.

Minusta on mukava, kun esimerkiksi kirjanpito-ohjelmakin on automaattisesti päivittyvä. Kirjanpito-ohjela oli yksi pääsyistä, minkä tähden alunperinkään hankin tietokoneen.

Niin, kotisivuja teen, ja markkinoin sähköpostin kautta sekä internetsivujen kautta. Varsinkin alkuvuosina - 90 luvun lopulla netin kautta tuli ahkeraan tilauksia. Ja vielä -2000 luvun alkuvuosina myös. Nyt täytyy tehdä moniverroin enemmän työtä saadakseen saman määrän tulosta internetissä, kun tarjoajia on paljon.

Aivan mahtavaa tuo viranomistenkin siirtyminen nettiin. Ja heidän kanssaan voi jo kommunikoida netinkin välityksellä. Muistan aikoja, kun esim. veroviranomaisella ei ollut kuin yksi ainoa pankki, ja se oli silloinen Postisäästöpankki. En muista, missä vaiheessa se mihinkin nimiin siirtyi. Postipankki, monta nimeä elinkaarensa aikana, ja ne nimet nyt lähinnä viimeisen 20 vuoden sisällä.

Kun viime yönä tarkistelin, mistä kuluista olin hakenut korvauksia ja mistä en. Ei muuta kuin menin Kelan sivustoille omilla tunnuksillani, ja siltä näkee omat tietonsa, jotka on käsitelty. Aivan ihana edistysaskel jo sekin, vaikka ihan alkutekijöissähän Kela vasta tuossa palvelumuodossaan on. Ikäänkuin Suomi olisi kehitysmaa tietotekniikan saralla.

No naamakairja, sivuni siellä ovat, mutta en sitä käytä. En kuukausitolkkuihin ole siellä käynyt enkä vaihda juurikaan ajatuksia siellä. Ei ole mun juttu.

Mutta voi sitä kaameutta, jos nettilinjat kaatuu ja yhteyksiä ei saada. Elämältä putosi melkein pohja siltä istuimelta.
        Se on syrjaseutulaisellekkin mahtava kommunikaatiioväline, ja tuntuu tosiaan kuin koko maailma olisi tuossa edessäni.
        Tietotekniikan edessä ei tunne itseään yksinäiseksi, jollei hautaannu luoden itseään saavuttamattomaksi.

• lelu ..

Sähköhellalla saa tehtyä sentään hyvää ruokaa..nytkin nautin tässä omaa tekemääni kakku kahvia, kun te täällä jaarittelette tyhjän päiväisiä asioita.

Naamani näytän pian marketissa kassatytöille jotka kyllä jo minut muistaa muutenkin.

• ...

Ja sitten pari nettikonetta erikseen. Oikeastaan koneella tulee tehtyä kaikki muu, paitsi just joku Facebook ei kiinnosta pätkääkään. Muutenkin tympiinnyin aikanaan koko sosiaaliseen mediaan, johtuen sen täydellisestä assosiaalisuudesta. Mun duuneja ei muuten ole voinut tehdäkkään enää pariin kymmeneen vuoteen. Ja kun duuneja on harvakseen, tulee roikuttua sitten netissä ja kirjoitettua muistelmia tai jotain :D. Ei tällaisilla pakkasilla viiti pimeässä halkojakan hakata.

=DW=

• lelu ..

mä otin ison kasan puita (rakennusjäte puita) olohuoneeseen, ja tein niistä takkapuita, käsisirkkelillä. Aivan hiljan.. ;)

• ...
        lelu .. kirjoitti:

mä otin ison kasan puita (rakennusjäte puita) olohuoneeseen, ja tein niistä takkapuita, käsisirkkelillä. Aivan hiljan.. ;)

Ja pystyssäkin olisi. Iteasiassa pitäs tohon uunin kylkeen rakentaa sellanen iso teline, vois sitten pukella kottikärryllä isomman satsin sisälle. Ei tarvis kahlailla pinoille pakkasessa ja pimeässä. Liiteriä en ole viittinyt alkaa tekemään, iso homma ja sitten kuitenkin pitäs tarpoa hangessa, pakkasessa ja pimeässä.

=DW=

• mh:lä

pankkiasioihin, käsityö- ja ruokaohjeiden hakuun, yhteydenpitoon ihmisten kanssa ym. Ihmettelen, miten ennen on pärjätty ilman nettiä...

Tämäkin on sosiaalinen media...

Facebookiin olen tehnyt profiilin. Seuraan lähinnä nuorison (lastenlasten ja heidän kaveriensa) touhuja ja joskus kommentoin jotain varovasti. Facebook on lähinnä nuorison touhuja ja ns. hömppää, en minä siellä asioitani kertoile. Omanikäisiäni tuttavia en sieltä ole löytänyt kovin montaa.

• ...
        mh:lä kirjoitti:

pankkiasioihin, käsityö- ja ruokaohjeiden hakuun, yhteydenpitoon ihmisten kanssa ym. Ihmettelen, miten ennen on pärjätty ilman nettiä...

Tämäkin on sosiaalinen media...

Facebookiin olen tehnyt profiilin. Seuraan lähinnä nuorison (lastenlasten ja heidän kaveriensa) touhuja ja joskus kommentoin jotain varovasti. Facebook on lähinnä nuorison touhuja ja ns. hömppää, en minä siellä asioitani kertoile. Omanikäisiäni tuttavia en sieltä ole löytänyt kovin montaa.

Tai kai jotkut laskee keskustelupalstat sosiaaliseen mediaan. Ite tottunut vertaamaan netin keskustelupalstoja lehtien yleisönosasto kirjoituksiin. Homma meni netissä plörinäksi, kun alettiin tunkemaan mukaan kaiken maailman profiileja ja rekisteröitymisiä. Anonyymiteetti hävisi. Ei mua kiinnosta silleen, kenelle kirjoittaa tai kuka vastaa.

Chatit meni pilalle just ton takia. Alkoi tuleen kuppikuntia ja kaikenmaailman miittejä, jutut sitten just sitä luokkaa "joko söit sen pitsan, mikä haettiin kimassa kaupasta". Ei oikein mielipiteen vaihtoa, vain tuttujen keskinäistä jaarittelua.

Vaan tarpeensa kullakin.

En jaksa alkaa kirjoittamaan netin vaaroista. Jos ei tiedä, eikä hokannut, omapahan asiansa, mitä nettiin tunkee.

=DW=

• lelu ..
        ... kirjoitti:

Ja pystyssäkin olisi. Iteasiassa pitäs tohon uunin kylkeen rakentaa sellanen iso teline, vois sitten pukella kottikärryllä isomman satsin sisälle. Ei tarvis kahlailla pinoille pakkasessa ja pimeässä. Liiteriä en ole viittinyt alkaa tekemään, iso homma ja sitten kuitenkin pitäs tarpoa hangessa, pakkasessa ja pimeässä.

=DW=

Keräsin kaikki laudanpätkät tuonne olohuoneen oven ulkopuolelle jo kesällä. Siitä on helppoa ottaa vaikka tulis kuinka pimeää. Tosin tässä missä asun harvemmin on pimeää, kun katuvalot on molemmin puolin taloani. Eli, näin säästän myös pihavalaistuksessakin..

• Tietsikalla on erilaisia tietoja joista nyt mieleeni tulevat terveyden seurantaan liittyvät, yhdistystoiminnan tiedot, valokuvat, matkahistoria, ok:n kuntotutkimus (myynnistä 7v ), perhebudjetin seuranta exelissä, ym. mikä ei nyt tule mieleeni.
      En viitsi käydä kurkkaamassa resurssien hallinnasta.

Netti?
      Talouden heilahdukset (yhteys omaan taulukointiin), koko rahaliikenne, matkat, hotskut, autot, sää matkakohteissa, katunäkymät siellä, yhteydenpito tuttaviin, kaikki mieleen juolahtava tiedon hankinta ( ei kannat uskoa varauksetta kaikkeen), keskustelufoorumit, aikuisviihde ym. ym.

FB:n olen kirjaantunut ja hieman käyttänyt mutta en ole pahemmin innostunut.

Mielikuvittelen itseni melko tyypilliseksi ikäluokkani hepun edustajaksi.

• Tilja K

...en käytä sitä. Liityin siihen kurillani ja laitoin sinne itsestäni osittain vääriä tietoja. Eipä ole tullut tappouhkauksia. Minulle riittää mainiosti tavallinen sähköposti ja oma päiväkirjani. Niin että sellainen käyttäjä olen.

• meirikki

Laskujen maksuun ja yleisesti asioiden hoitamisiin. Lueskelen aika laajasti aviiseja, ja myös työnteossani oiva peli.
      Naamakirjaa en ole avannut, en oikein ole edes tutustunut koko juttuun, tämä netti piisaa .

• piipiloo

tuli v 2002 ja käytän sitä laskujen maksamiseen,tiedon etsimiseen milloin mistäkin asiasta.Facebook ei kiinnosta eikä muutkaan linkkiytymiset,sähköposti kirjoitteluun ystäville yms.

Aika vähän tarvitsen mutta puuttuessaan huomaan tarvitsevani,ei kulje mukana esim mökillä.Siellä ei istuta netin ääressä.
      Ai niin,musiikkia kuuntelen ja seuraan maailman tapahtumia.

• Näytön ohjain kykenee samaan, joten luontodokumentteja, minua nuorempien naisten kuvia, Ralliautoilua, valokuvauksenniksejä.... ei tytöistä vaan luonnosta jne.
      Ei Chattia, ei Facee, ei Twitteriä, täällä 60 vain tapahtuu tuo oikea elämä.

• T.M...la

Kaikki pankkiasiat olen hoitanut tietsikalla jo vuosia. Luen sanomalehdet, jorisen eri keskustelupalstoilla.
      Ystävien ja sukulaisten kanssa höpötän ilmaiseksi Skypellä.
      Valokuvausharrastuksessa tämä on oiva peli. Kuvankäsittelyohjelmalla voi tehdä vaikka mitä, esim. joulukortit teen omista kuvista, osan printtaan kartongille jä lähetän "etanapostina", osan sähköpostina.
      Onhan tälle sen miljoona käyttötapaa:))

• viivatiina

on työväline kotona lelu facebook on tosi hyvä meinaan tehdä sinne fanisivut meidän kaupastakin itse pidän sitä kautta yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin ja oikeestaan vaan sitä kautta lähetän henkilökohtaista postia.

• Nettimäinen

on ollut tärkein työvälineeni viimeiset 25 vuotta.

Käytän nettiä päivittäin töissä ja vapaa-aikana. Hoidan pankkiasiat, teen nettiostoksia, luen lehtiä, haen tietoa, meilailen, scannaan ja läträän kuvien kanssa, surffailen hieman ja kunhan hankin ipadin, niin lainaan kirjatkin netin kautta. :)

• Korppis

Käytän tietokonetta sorminäppäryyden ylläpitoon sekä aivojumppaan.

• käytän moniin tarkoituksiin, samoin nettiä, täälläkin käyn pilaamassa palstaa.
      Facebookissa olen ollut, en tykännyt, poistuin kiireen vilkkaa.
      Ei niin hirveesti kiinnosta mitä kukakin on minäkin päivänä tehnyt, enkä haluakaan sadoille kavereille
      kuulumisiani kertoilla. En myöskään lukea heidän tekemisistään.
      Tosin ei mulla ollutkaan kuin parikymmentä kaveria, heistä tunsin oikeasti vain pienen osan. Loput olivat näitä nettituttuja, ihan kivoja ihmisiä kuitenkin, terkut heille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1484
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      57
      1435
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      107
      1125
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1081
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      746
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      701
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      139
      653
    8. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      572
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      370
      568
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe