pernan poisto

luumu

Olen 2,5 v tytön äiti ja 1,5 vuotta sitten minulta poistettiin perna,sen jälkeen sairastelen kerran kuukaudessa.Angiinat,flunssat,korvatulehdukset,influenssat jne..Syön vitamiinit,gingen-juurta,ternimaitokapseleita ja kaikenlaisia litkuja.Olen väsynyt sairasteluun....Perna poistettiin ITP (idiopaattisen trombosytopenian )takia.Onko kohtalotovereita tai kokemuksia tapauksesta?

54

27898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juse

      Joo pernan poiston jälkeen oon saanut sairastaa kaikki mahd. liikuvat taudit. itsellä alkaa kanssa sairastelu riittämään,vaan kunnalisessa sairaanhoidossa tuntuu että on vaikea saada ymmärrystä. Perna poistettiin itp takia kolme vuotta sitten ja siihen loppuivat terveet kuukaudet.

      • Nippe

        Moi!
        Multa poistettiin perna autoimmuuni trombosytopenian takia reilu vuosi sitten. Tuntuu että on aina pientä kuumetta ja ei ole enää energiaa kuin ennen. Veriarvot korjaantuivat suht koht, mutta muuten olo ei ole entisenlainen. Poskiontelo tulehduksia jatkuvasti jne.


      • enkuliiiiiina
        Nippe kirjoitti:

        Moi!
        Multa poistettiin perna autoimmuuni trombosytopenian takia reilu vuosi sitten. Tuntuu että on aina pientä kuumetta ja ei ole enää energiaa kuin ennen. Veriarvot korjaantuivat suht koht, mutta muuten olo ei ole entisenlainen. Poskiontelo tulehduksia jatkuvasti jne.

        Äidiltäni poistettiin perna ideopaattisen trombosytopenian vuoksi hänen nuoruudessaan ja pernan poisto oli ns. viimeinen oljenkorsi. Kaikki meni hyvin ja sairastelut loppuivat sen siliäntien!Nyt itselläni todettiin sama sairaus.Mietityttäähän se mutta eiköhän tästäkin selvitä tällä suomalaisella sisulla!!!


      • ittemkk

        multa poistettiin v.1971 perna,olen käyttänyt sen jälkeen mm.kk,alkoholi,eri vaikutusta'


      • ittemkk
        ittemkk kirjoitti:

        multa poistettiin v.1971 perna,olen käyttänyt sen jälkeen mm.kk,alkoholi,eri vaikutusta'

        oon suht kon hyvin selvinnyt 30 vuotta no ongelmia,viski maistuu ja spaddu


      • pete vlk

        Ei kai sentään kaikkia kulkutautia voi sairastaa .On myös itseltäni perna poistettu 04 ITP takia .(33 vuotta olen tässä pyristellyt eteenpäin ) Olen naimisissa ja on 2 täysin tervettä poikaa .Jotain iloa tähän elämään on. Ulkoilu liikunta on joka päiväistä ohjelmaa kipujen puiteissa rajoissa . ENSUO TÄTÄ TAUTIA KENELLEKKÄÄN MITÄ ITSE OLEN KOKENUT .EImuuta kuin lippu korkealle . T,pete vlk


    • Ellu-

      Multa myös poistettiin perna, 7 vuotta sitten. Se repesi onnettomuudessa. Sen jälkeen oon noin kuukauden välein ollut milloin lääkärissä milloin sairaalassa. Nytkin parhaillaan kuumeessa. Keuhkokuumekkin on tullut koettua.
      Ja sehän se vasta hupaisaa onkin, kun lääkärit ei tunnu tajuavan että se pernan poisto oikeasti vaikuttaa tulehdustautien sietokykyyn...

    • onni97

      Pojalleni harkitaan pernan poistoa ITPn-takia. Rokotettiinko teitä ennen poistoa virustauteja vastaan ja söittekö poiston jälkeen antibiootteja päivittäin 2-5 vuoden ajan? Tälläinen suunnitelma olisi poikani tapauksessa, emme vain osaa päättää mitä tehdä..

    • Pernaton

      26 vuotiaana perna poistettiin hereditäärisen sferosytoosin takia. Vointi on ollut mitä mainion sen jälkeen. Ehkä päänsärkyä on ilmentynyt enemmän kuin aiemmin. Painoa on tullut terveelliset 15kg lisää, kun on alkanut liha tarttua elimistöön :D. Ennen leikkausta painoin 64kg, pituutta on 176cm.

      • Pernaton

        Otsikon kuului olla muotoa, Perna lähti 15kk sitten


      • pernaton väinö

        kaaduin ja perna jouduttiin poistamaan, kaikki meni hyvin. olen toipumassa siitä, ei mitään ongelmia tähän asti. ulkoilen ja nukun hyvin ruokakin maittaa. sain neljä piikkiä lähtiessä sairaalasta, flunssa piikki otettava joka syksy, viiden vuoden välein annetaan vahvistus rokotus. selvisin 67 vuotta ilman sairaalaa, nyt sekin on koettu.operaatio tehty tayssissa. viikko sairaalassa, eikä mitään lääkitystä kotona.


      • Nimetön
        pernaton väinö kirjoitti:

        kaaduin ja perna jouduttiin poistamaan, kaikki meni hyvin. olen toipumassa siitä, ei mitään ongelmia tähän asti. ulkoilen ja nukun hyvin ruokakin maittaa. sain neljä piikkiä lähtiessä sairaalasta, flunssa piikki otettava joka syksy, viiden vuoden välein annetaan vahvistus rokotus. selvisin 67 vuotta ilman sairaalaa, nyt sekin on koettu.operaatio tehty tayssissa. viikko sairaalassa, eikä mitään lääkitystä kotona.

        Hei olen vibeke!
        Hienoa kun löysin keskustelupalstanne. Vertaistukea ja -kokemuksia vailla olin myös minä pitkän aikaa.
        Pernani poistettiin ITP.n vuoksi viisi vuotta sitten. Olin ollut siihen asti täysin terve. Työtoverini olivat aina naureskelleet "että kun viiskymppiä täyttää alkaa kaikki vaivat". Siitä juhlapäivästä kului minun osaltani tasan kuusi viikkoa, kun heräsin eräänä aamuna alaraajat petekkioita täynnä, suun limakalvot veripahkuroilla. Sokinhan siitä sai. Sairaalassa aloitettu suuriannoksinen kortisoni ei antanut vastetta, joten laitettiin leikkauskuntoon ja perjantaiksi 13.12 suunniteltiin pernan poisto... sitä ennen annettiin hemophilus influenzae, pneumokokki ja meningokokki rokotteet. Leikkaus sujui hyvin. Sairaslomalla olin kaiken kaikkiaan kaksi kuukautta. Oikein mitään kotihoito-ohjeita en saanut. Vuosittain on otettava influenssarokote (kuulumme riskiryhmään!), lisäksi pneumokokki rokote otettava viiden vuoden välein. Trombosyyttejä kontrolloin kahdesti vuodessa.Hematologi sanoi että ne ovat alussa korkealla, laskien pikkuhiljaa alaspäin. Minulla ne ovat olleet viitearvojen yläpuolella... sieltä on sitten varaa tulla alaspäin.. Myös se on huomioitava, että mikäli kuume nousee 40.een asteeseen on viipymättä lähdettävä sellaiseen sairaalaan, jossa voidaan otattaa veriviljelyn. Sillä kontrolloidaan ettei mitään vakavaa infektio ole syntymässä. Niin ja malaria-alueelle ei saa mennä. Nykyiset lääkkeet eivät tehoa potilaille, joilta on perna poistettu. Mutta Kanarialle saa mennä, ja Euroopassakin on nähtävää :-)
        Näiden viiden vuoden aikana olen elänyt samanlaista elämää kuin ennenkin. Ehkä vähän painoa on tullut lisää. Kahdesti vuodessa olen ollut noin kahden viikon ajan nuha-kuumeessa. Muita tulehdusoireita ei ole ollut.
        Tsemppiä Teille kaikille ! Kertokaa lisää kokemuksitanne, niin autetaan porukalla toisiamme.


      • vibeke
        Nimetön kirjoitti:

        Hei olen vibeke!
        Hienoa kun löysin keskustelupalstanne. Vertaistukea ja -kokemuksia vailla olin myös minä pitkän aikaa.
        Pernani poistettiin ITP.n vuoksi viisi vuotta sitten. Olin ollut siihen asti täysin terve. Työtoverini olivat aina naureskelleet "että kun viiskymppiä täyttää alkaa kaikki vaivat". Siitä juhlapäivästä kului minun osaltani tasan kuusi viikkoa, kun heräsin eräänä aamuna alaraajat petekkioita täynnä, suun limakalvot veripahkuroilla. Sokinhan siitä sai. Sairaalassa aloitettu suuriannoksinen kortisoni ei antanut vastetta, joten laitettiin leikkauskuntoon ja perjantaiksi 13.12 suunniteltiin pernan poisto... sitä ennen annettiin hemophilus influenzae, pneumokokki ja meningokokki rokotteet. Leikkaus sujui hyvin. Sairaslomalla olin kaiken kaikkiaan kaksi kuukautta. Oikein mitään kotihoito-ohjeita en saanut. Vuosittain on otettava influenssarokote (kuulumme riskiryhmään!), lisäksi pneumokokki rokote otettava viiden vuoden välein. Trombosyyttejä kontrolloin kahdesti vuodessa.Hematologi sanoi että ne ovat alussa korkealla, laskien pikkuhiljaa alaspäin. Minulla ne ovat olleet viitearvojen yläpuolella... sieltä on sitten varaa tulla alaspäin.. Myös se on huomioitava, että mikäli kuume nousee 40.een asteeseen on viipymättä lähdettävä sellaiseen sairaalaan, jossa voidaan otattaa veriviljelyn. Sillä kontrolloidaan ettei mitään vakavaa infektio ole syntymässä. Niin ja malaria-alueelle ei saa mennä. Nykyiset lääkkeet eivät tehoa potilaille, joilta on perna poistettu. Mutta Kanarialle saa mennä, ja Euroopassakin on nähtävää :-)
        Näiden viiden vuoden aikana olen elänyt samanlaista elämää kuin ennenkin. Ehkä vähän painoa on tullut lisää. Kahdesti vuodessa olen ollut noin kahden viikon ajan nuha-kuumeessa. Muita tulehdusoireita ei ole ollut.
        Tsemppiä Teille kaikille ! Kertokaa lisää kokemuksitanne, niin autetaan porukalla toisiamme.

        Lisäys edelliseen viestiini:
        - miten pernanne poistettiin
        - minkälaisia kotihoito-ohjeita saitte
        - mikä tai mitkä asiat olette kokeneet hyviksi (lisäravinteet,tietty ilmasto
        - mitä vältätte tietoisesti


      • pernaton väinö
        Nimetön kirjoitti:

        Hei olen vibeke!
        Hienoa kun löysin keskustelupalstanne. Vertaistukea ja -kokemuksia vailla olin myös minä pitkän aikaa.
        Pernani poistettiin ITP.n vuoksi viisi vuotta sitten. Olin ollut siihen asti täysin terve. Työtoverini olivat aina naureskelleet "että kun viiskymppiä täyttää alkaa kaikki vaivat". Siitä juhlapäivästä kului minun osaltani tasan kuusi viikkoa, kun heräsin eräänä aamuna alaraajat petekkioita täynnä, suun limakalvot veripahkuroilla. Sokinhan siitä sai. Sairaalassa aloitettu suuriannoksinen kortisoni ei antanut vastetta, joten laitettiin leikkauskuntoon ja perjantaiksi 13.12 suunniteltiin pernan poisto... sitä ennen annettiin hemophilus influenzae, pneumokokki ja meningokokki rokotteet. Leikkaus sujui hyvin. Sairaslomalla olin kaiken kaikkiaan kaksi kuukautta. Oikein mitään kotihoito-ohjeita en saanut. Vuosittain on otettava influenssarokote (kuulumme riskiryhmään!), lisäksi pneumokokki rokote otettava viiden vuoden välein. Trombosyyttejä kontrolloin kahdesti vuodessa.Hematologi sanoi että ne ovat alussa korkealla, laskien pikkuhiljaa alaspäin. Minulla ne ovat olleet viitearvojen yläpuolella... sieltä on sitten varaa tulla alaspäin.. Myös se on huomioitava, että mikäli kuume nousee 40.een asteeseen on viipymättä lähdettävä sellaiseen sairaalaan, jossa voidaan otattaa veriviljelyn. Sillä kontrolloidaan ettei mitään vakavaa infektio ole syntymässä. Niin ja malaria-alueelle ei saa mennä. Nykyiset lääkkeet eivät tehoa potilaille, joilta on perna poistettu. Mutta Kanarialle saa mennä, ja Euroopassakin on nähtävää :-)
        Näiden viiden vuoden aikana olen elänyt samanlaista elämää kuin ennenkin. Ehkä vähän painoa on tullut lisää. Kahdesti vuodessa olen ollut noin kahden viikon ajan nuha-kuumeessa. Muita tulehdusoireita ei ole ollut.
        Tsemppiä Teille kaikille ! Kertokaa lisää kokemuksitanne, niin autetaan porukalla toisiamme.

        hei vibeke, kiitos palautteesta. kysyit leikkauksesta, päivällä 16-1 2007 kaaduin vasemmalle kyljelle. siinä meni ilman oireita noin nelisen tuntia, sitten alkoi kova vatsan poltto, tuli tuskan hiki. poika tuli töistä ja näki tilanteen, sanoi nyt lähdetään. mentiin ambulamnssilla teveyskeskukseen, onneks siellä oli nuori lääkäri, passitti heti keskussairaalaan. sitten mentiinkin pillit päällä, verenpaine mitattiin ambulanssissa alapaine oli 34 kuume 34. siinä vaiheessa alkoi muistikin pettään, muistan sairaalan leikkaus salista lääkärin. sillä oli punainen hame ja nimi tuula, leikkaus tehtiin ilta yöstä, sitten seuraavana päivänä heräsin kun vietiin osastolle, lääkäri oli ollut tuula,leikkaavaa lääkäriä en sitten nähnytkään. 6 päivää sairaalassa sitten kotiin, ne samat piikit sain lähteissä. ei ole mitään jälkitarkastuksia määrätty,ei ole kyllä mitään oireitakaan. onneks on koira mikä pitää huolen lenkkeilystä, kuumetta ei minulla ole ollut vuoden kuusikymmentä. perokkaa olen juonut päivittäin flnssat ei ole kiusannut. kysyn tässä samalla onko muille sanottu, etä pitäis kylpylöitä välttää. kysyin oma lääkäriltä hän sanoi ei ole kuullutkaan semmosesta. tosin en ole niissä koskaan käynytkään, olen kyllä pärnun tervis kylpylä hotellissa ollut. kylpylä jäi väliin. kanarian ole kolunnut aika tarkkaan, seuraava kohde on kreikka. toistaiseksi pitkät istuma jaksot ei ole hyväks, mutta joka päivä haava paranee. hyvää kevään alku vaan kaikille, kirjoitelkaa kun aikaa tulee. väiski


      • Pernaton
        vibeke kirjoitti:

        Lisäys edelliseen viestiini:
        - miten pernanne poistettiin
        - minkälaisia kotihoito-ohjeita saitte
        - mikä tai mitkä asiat olette kokeneet hyviksi (lisäravinteet,tietty ilmasto
        - mitä vältätte tietoisesti

        Vastauksi kyssäreihin
        - Perna poistettiin laparoskopialla(?), eli suomeksi, tehtiin tähystysleikkaus.
        Aikoivat ensin leikata ihan perinteisesti suurella viillolla. Kaverini on melkein valmis lääkäri ja ihmetteli asiaa, koska kyseessä kuitenkin TYKS, jossa luulisi olevan tietotaitoa tähystysleikkauksen tekemiseen. Päätin sitten vaatia tähystysleikkauksen. Pienen pullikoinnin jälkeen suostuivat. Nyt on 5 pientä arpea yhden piiitkän viillon sijaan (voin väittää luodinrei-iksi:))

        - Koti-hoito ohjeista en muista muuta kuin ne uusittavat rokotteet.

        - Huono kokemus: Minun sairauden tapauksessa, kun perna hajottaa liikaa punasoluja bilirubiini saattaa kasautua sappirakkoon. Lääkäri, joka sai minut suostumaan pernaleikkaukseen, kysyi minulta onko minulla ollut sappikiviä. Vastasin ettei ole, ei ollut ollut mitään ongelmia vatsan kanssa. Pari kuukauden kuluttua mentiin leikkaukseen. Sain sairaalasta lähdettyäni kipulääkitykseksi Panacodeja ja Buranaa.
        Panacod sisältää Kodeiinia, joka jotenkin silentää ja herkentää sappirakon seinämiä.
        Siinä sitten parin päivän kuluessa tuli hirmukivut, meikäläinen söi panacodeja vaan lisää kipuun, kunnes oli pakko lähteä ensiapuun, kun alkoi tuskasta kangistumaan.
        Ensiavussa sanoivat, että olin menossa shokkiin.
        No siellä sain samantien jonkun jöötipiikin joka rauhoitti tilanteen.
        Lääkäri katseli ultraäänellä pernan tilan että kaikki kunnossa... siis pernaa ei näy :D, ja vetäisi ultraääni-kojeen toiselle puolelle vatsaa josta jopa minä näin samantien kaksi loistavaa sappikiveä.

        No jouduin vielä kertaalleen tämän jälkeen sairaalaan kipujen vuoksi, sappikivien leikkausta ehdotettiin. Mutta kivut jäivät pois kun kodeiini lähti ruumiista.

        Tulipa vain mieleen että kumma etteivät nämä lääkärit, ennen sitä pernaleikkausta, katsoneet sen sappirakon vointia. Kuitenkin muistan maanneeni ainakin 5 kertaa pernan takia ultraäänessä. Kuitenkin taudinkuvaan yleisesti kuuluu sappikivet.


      • kreivi
        vibeke kirjoitti:

        Lisäys edelliseen viestiini:
        - miten pernanne poistettiin
        - minkälaisia kotihoito-ohjeita saitte
        - mikä tai mitkä asiat olette kokeneet hyviksi (lisäravinteet,tietty ilmasto
        - mitä vältätte tietoisesti

        Hei,

        Mitä sinulle kuuluu?

        Luin viestisi ja olisin kiinnostunut miten voit nykyään. Minulta on perna poistettu 05/08.
        tämä palsta on näköjään aika kuollut, pernanpoisto-potilaita ei ole verkossa näkymyt


    • Markku V

      Auto tönäisi kun olin 5 vuotias ja perna repesi.
      Perna poistettiin.
      Olen jatkuvasti ollut flunssanen 15vuoden ajan.
      Olen 40vuotias.Auttaisiko jokin vitamiini hoito tai tutkimus.Olen väsynyt sairastamaan.

      • pernaton väinö

        markku v , kannattaisko kokeilla berokkaa. olemme koko perhe käyttänyt berokkaa, ei ole vuosiin flunssa kiusannut. kysyin lääkäriltä onko joku muu hyvä, sanoi käytä berokkaa vaan on hyvä. sairaalassa kun sain flussa piikin , hoitsu sanoi nyt saat flunssan, eipä ole vielä tullut.siitä on jo yli kaksikuukautta. enkä ole koskaan ennen ottanut flunsspiikkiä, nyt oli kuulemma pakko. joka syksy pitää uusia, tähän asti ei mitään oireita. hyvää kevättä vaan kaikille


      • Markku V
        pernaton väinö kirjoitti:

        markku v , kannattaisko kokeilla berokkaa. olemme koko perhe käyttänyt berokkaa, ei ole vuosiin flunssa kiusannut. kysyin lääkäriltä onko joku muu hyvä, sanoi käytä berokkaa vaan on hyvä. sairaalassa kun sain flussa piikin , hoitsu sanoi nyt saat flunssan, eipä ole vielä tullut.siitä on jo yli kaksikuukautta. enkä ole koskaan ennen ottanut flunsspiikkiä, nyt oli kuulemma pakko. joka syksy pitää uusia, tähän asti ei mitään oireita. hyvää kevättä vaan kaikille

        Kiitos neuvosta.Täytyy kokeilla.
        Varmaan kannattaa kokeilla muitakin vitamiineja.
        Hyvää kevättä.


    • Puuha Pete

      13 vuotiaana jäin auton alle ja siinä perna repeytyi, mikä poistettiin tays:ssa. Silloin sain kaikki rokotteet ja veri arvoja seurattiin koko viikko kun olin sairaalassa, lähteissä annettiin pneumovax rokote joka pitää uusia 5 vuoden välein
      ja käskettiin välttää alkoholia onko joku muu kuullut tästä jotain?
      Noin 2 vuotta sitten minua puri supi ja onnex menin lääkäriin kun siellä vasta sain kuulla että jos perna on poistettu niin on tosi tärkeetä mennä mahd. pian lääkäriin jos joku eläin puree, silloinkin sain jotkut rokotteet.

      • Puuha Pete

        Silloin nuorempana sairastelin jonkun verran mutta nyt vanhemmiten olen jatkuvasti sairas, flunssassa,kurkkukipee tai jotain muuta.
        Sellainen ilmiö mulle tuli onnettomuuden jälkeen en tiä johtuuko pernan poistosta vai mistä mutta kuumetta saa olla tosi paljon ennen kuin huomaan että jotain vois olla ja joskus parhaillaan kun kuume oli 41 niin lääkärikin joutui mittaan 2 eri mittarilla kun ei uskonut kun olin ihan normaalin oloinen vaikka kuumetta olikin jo jonkun verran.
        Kesäisin olen useimmiten kipeenä.
        ja jotkut antibiootit on mulle ihan tehottomia.


      • def1
        Puuha Pete kirjoitti:

        Silloin nuorempana sairastelin jonkun verran mutta nyt vanhemmiten olen jatkuvasti sairas, flunssassa,kurkkukipee tai jotain muuta.
        Sellainen ilmiö mulle tuli onnettomuuden jälkeen en tiä johtuuko pernan poistosta vai mistä mutta kuumetta saa olla tosi paljon ennen kuin huomaan että jotain vois olla ja joskus parhaillaan kun kuume oli 41 niin lääkärikin joutui mittaan 2 eri mittarilla kun ei uskonut kun olin ihan normaalin oloinen vaikka kuumetta olikin jo jonkun verran.
        Kesäisin olen useimmiten kipeenä.
        ja jotkut antibiootit on mulle ihan tehottomia.

        Olen 19v mies ja minulta poistettiin perna 1994 perinnöllisen sferosytoosin takia. Ennen leikkausta ei oikein ruoka maistunut ja oli muutenkin väsynyt ja hemoglobiini alhaalla. En tiedä tarkalleen kuinka alhaalla.

        Leikkauksen jälkeen ruoka alkoi maistua, kunto ja yleisvointi parani eikä mitään ongelmia ollut. Nykyisin hemoglobiini n. 170. Poskiontelotulehdus oli nuorempana n. 2-3 kertaa vuodessa ja olin joskus tiputuksessa mutta nekin ovat vähentyneet, eikä välttämättä johdu edes pernan poistosta, vaan ontelokanavat ovat selvästi tavallista ahtaampia.
        Nykyisin korkeintaa kerran vuodessa.

        Minulla ei ole mitään huonoa kokemusta pernan poistosta, se ei vaikuta mitenkään elämääni. En koe olevani tavallista useammin kipeänä, ehkä silloin kun olen, flunssa kestää pari päivää kauemmin mitä "normaaleilla". Tuollainen 40c kuume on varmaan ollut viimeksi viisi vuotta sitten ja sekin mononukleoosin takia. Ehkä ainoat merkit on että imusolmukkeet on hieman isommat, nehän kai tekevät pernan tehtäviä kun sitä ei ole, ja tuo imusolmukkeiden kokohan on ihan yksilöllistä kait. Ja tietysti tuo arpi mahassa muistuttaa siitä mutta ei se elämää haittaa :)


    • Browning

      Onko kellään kokemusta onko pernan poiston jälkeen mitään riskiä ottaa esim. tatuointi?

    • KPTAAA

      Minulta on poistettu perna v. 1987 Hodginin tautia
      sairastaessani. Tauti parani, kun sain sytostaatteja ja sädehoitoa.
      Sen jälkeen en ole saanut minkäänlaista piikkiä, flunssa tai mitään muutakaan.
      En ole kyllä sairastanutkaan influenssaa.
      Pieniä flunssia on ollut harvakseen.
      Nyt veriarvoissa on jotain muutoksia ja lääkäri
      sanoi, että voi johtua pernan poistosta.

    • kreivi

      Moi, multa poistettiin perna 1.5 kk sitten.
      eri ihmiset vähättelevät riskiä sairastua vakavaan infektioon ja toiset taas suurin piirtein kieltävät menemästä mihinkään kotoaan ettei vaan pöpö iskis, mikäköhän on totuus?

      • Pusuri

        Olethan saanut tarvittavat rokotteet? Minulla jäi aikanaan saamatta tehosteet ja sen seurauksena sairastuin vakavaan sepsikseen. Vakavin seurauksin. Vaikka ei rokotteetkaan sataprosenttista suojaa anna, niistä on kuitenkin hyötyä.


      • kreivi
        Pusuri kirjoitti:

        Olethan saanut tarvittavat rokotteet? Minulla jäi aikanaan saamatta tehosteet ja sen seurauksena sairastuin vakavaan sepsikseen. Vakavin seurauksin. Vaikka ei rokotteetkaan sataprosenttista suojaa anna, niistä on kuitenkin hyötyä.

        Moi, olen saanut rokotukset pari viikkoa sitten .kiva kun vastasit viestiini, olisi kiva kuulla muidenkin u u s i a kokemuksia aiheesta.

        Milloin Sinulta on poistettu itseltäsi perna?
        Mitä vakavia oireita sait sepsiksestä?
        Olen itse myyntityössä asiakaspalvelussa ja kauhulla ajattelen ens talvea kun joka toinen pärskii päin pläsiä bakteerejaan et onkohan sitä sitten koko ajan kipeenä....


      • Pusuri
        kreivi kirjoitti:

        Moi, olen saanut rokotukset pari viikkoa sitten .kiva kun vastasit viestiini, olisi kiva kuulla muidenkin u u s i a kokemuksia aiheesta.

        Milloin Sinulta on poistettu itseltäsi perna?
        Mitä vakavia oireita sait sepsiksestä?
        Olen itse myyntityössä asiakaspalvelussa ja kauhulla ajattelen ens talvea kun joka toinen pärskii päin pläsiä bakteerejaan et onkohan sitä sitten koko ajan kipeenä....

        Perna on poistettu 10 vuotta sitten Hodgkinin taudin uusiessa. Pneumokokin aiheuttamaan sepsikseen sairastuin neljä vuotta sitten. Oireet olivat aluksi kuin kovassa flunssassa; päänsärkyä, kuumetta, horkkaa... Kun jalat meni alta, oli tilanne jo vakava. Olin teholla viikkoja, sairaalassa kuukausia, mutta selvisin hengissä vaikka fyysisiä vammoja jäikin ja olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä.

        Aina arveluttaa kaikki flunssat ja aika herkästi lähden vaikka päivystykseen jos olo on vähänkään epämääräinen. Mieluummin käyn turhaan kuin koen uudestaan tuon sairastumisen. Ottavat kyllä tosissaan viimeistään siinä vaiheessa, kun kertoo pernan poistosta.

        Olen ottanut syksyisin influenssarokotteen ja muuten sitten yritän parhaani mukaan vältellä "tautisia".


    • Mamiarsu

      Hei! Minulta on poistettu myös perna itp:n takia.Ihme kyllä olen säästynyt kaikilta ylimääräisiltä taudeilta. Oletkos saanut rokotusohjelman mukaiset rokotteet neuvolasta? Itselleni selvisi vasta jokin aika sitten että pneumovax rokotteen(keuhkonkuumetta vastaan) ja jokavuotisen influenssarokotteen lisäksi ainakin meningokokki rokote(aivokalvon tulehduksen varalle) on otettava säännöllisin väliajoin ja muutenkin kaikki rokotteet tulee huolehtia ajallaan otetuksi. Minä olen ainakin henk.koht. törmännyt lääkäreiden tietämättömyyteen asiasta, etenkin päivystyspuolella saa aina olla selittämässä omaa tilannettaan ja tietoa on ollut vaikea saada. Itseltäni poistettiin 94 ja nyt vasta tällä viikolla sain tietää kuinka vakavasta asiasta lopen on kyse. Aina olen vain kuullut vähättelyä ettei tilanteessani mitään vaarallista enää ole. Itse olin vasta 12v kun sairastuin, enkä muista juurikaan mitään sairastumisestani tai siitä mitä lääkäri on sanonut. Tietoa on ollut erittäin vaikea todellakin saada. Onneksi löysin toisen ihmisen joka on menettänyt aikuisiällä pernansa ja osasi sanoa mitä kaikkea pernanpoisto tarkoittaa.

      • kreivi

        Hei, olen seuraillut tätä palstaa ja tuntuu että aihe on täysin kuollut. Kiva että joku vastasi,
        asiaan. Tietoa on todellakin vaikea saada ja tuntuu että lääkäritkin vähättelevät koko asiaa
        eikä tietoa ole kellään tarpeeksi.
        Olen itse kaivanut tietoa netistä mutta kuten joskus joku on todennut niin tietohan tunnetustoi lisää tuskaa...

        Jos saan sinuun vielä yhtyden tätä kautta niin
        kirjoitellaan lisää....

        t. kreivi


      • nurtsille
        kreivi kirjoitti:

        Hei, olen seuraillut tätä palstaa ja tuntuu että aihe on täysin kuollut. Kiva että joku vastasi,
        asiaan. Tietoa on todellakin vaikea saada ja tuntuu että lääkäritkin vähättelevät koko asiaa
        eikä tietoa ole kellään tarpeeksi.
        Olen itse kaivanut tietoa netistä mutta kuten joskus joku on todennut niin tietohan tunnetustoi lisää tuskaa...

        Jos saan sinuun vielä yhtyden tätä kautta niin
        kirjoitellaan lisää....

        t. kreivi

        Hei!

        Minulta poistettiin perna viime tammikuussa toisen leikkauksen yhteydessä, kun se vaurioitui. Nyt olen kuta kuinkin toipunut, mutta olen kolmatta viikkoa flunssassa ja se tympii. Minunkin kokemukseni on, että lääkärit vähättelevät pernan poiston vaikutuksia. Minulle asia ilmaistiin niin, että perna joudutaan mitä todennäköisimmin poistamaan, mutta sillä ei ole mitään väliä, kunhan saan rokotteet. Olen ne saanutkin, mutta kauhistuttaa nyt lukea ihmisten kokemuksia näistä jatkuvista sairasteluista.


    • Tiltu Tuulikki

      Moi!

      Täällä kysellään näköjään elämästä ilman pernaa.
      Mulla se on poistettu 40 vuotta sitten 2 päivän iässä johtuen että se oli suurentunut, ja se taas johtui siitä että äiti oli RH- -veriryhmään kuuluva ja minä sitten kai isän peruja Rh ryhmää ja joku hylkimisreaktio juttu se oli.

      Noin 7 vanhaksi sain aina lääkekuurin jos edes aivastinkaan, luultavasti kuurit tuli "turhaan" mene ja tiedä. Sen jälkeen en ole oikeastaan sairastellut sen kummemmin, (ehkä siksi kun en ole tiennyt :-))

      En ole edes tiennyt ennenkuin noin viitisen vuotta että kovassa kuumeessa heti sairaalaan yms. Sitä elävää sokeripala -poliorokotetta lääkärit vähän empi mun kohdalla mutta olen sen saanut kuitenkin.

      Noita ylimääräisiä rokotteita en ole tiennyt ottaa ennenkuin noin viitisen vuotta sitten tuli työterveyshuollossa ihan vahingossa puheeksi että mulla ei ole pernaa, ja niistäkin olen saanut vasta tuon pneumovaxin, muut ovat hiukan vielä siinä että pitäisi ottaa... Se on kumma kun ihmisistä on ties mitä tietoja kaikissa rekistereissä jotka näkyy milloin missäkin, mutta sitten tällaiset oleelliset terveysasiat ei kullje perässä vaan pitää ite muistaa sanoa. Mites sanot jos olet vaikka tajuton tai 41 asteen horkkakuumeessa...

      Onneksi en nuorempana ehtinyt totetuttaa kaikkia hurjia aikomuksiani, nyt tiedän ettei kannata kait matkustaa kovin kauas, saanee eurooppa ja kanarian saaret riittää..

      Mutta ihan normaalia elämää ja tervettä sellaista olen saanut viettää, alkoholia otan vain vähän ja harvoin kun sitähän pitää välttää että pernan korvaava maksa pysyy kunnossa, vaikka tosin nuorempana kun en edes tiennyt niin tulipa sitä välillä oltua ihan hirveessä kännissä... Ja tupakka kuuluu vältettäviin kanssa, enemmän kuin muulla väestöllä.

      Mutta ei ainakaan vielä mitään kummempaa mitä nyt väsynyt kahden alle kouluikäisen äiti aina on..

      • SuperNurse

        Hei!
        Löysin tämän keskustelupalstan vasta ja olen mielenkiinnolla lukenut toisten kokemuksia elämästä parnattomana.Itse kuulun sukuun, jossa esiintyy perinnöllistä sferosytoosia.Lähisuvusta perna on poistettu itseltäni v.-86, sisareltani v.-84, äidiltäni v.-82.Kolmesta lapsesta kahdella on perna poistettu, toisella v.-99 ja toisella v.-01, lisäksi kolmelta tädiltäni vuosikymmeniä sitten, muutamilta serkuiltani 70-80 luvuilla ja lastemme pikkuserkuilta 2000-luvulla.Varhaisimmat tiedetyt tapaukset ovat 50-luvulta. Kokemukseni mukaan toiset sairastavat runsaasti infektioita ja toiset elävät terveinä.Lääkäreiden tietämys asiasta vaihtelee ja suojarokotteiden merkitys on ymmärretty vasta viime vuosina. Leikkaustekniikoissa on tapahtunut kehitystä, samoin tiedottamisessa; antibioottisuojan on saanut meistä vain muutama. Suvussamme esiintyy myös sappivaivoja, monelta on sappikin poistettu.
        Sairaanhoitaja-opiskelijana katson asiaa myös ammatilliselta kantilta; tarvitaanko lisätietoa, jos niin millaista?
        Laita vinkkejä/ ehdotuksia palstalle, mietiskelen aihetta opinnäytetyölle...
        HYVIÄ VOINTEJA JOKAISELLE JA LAITTAKAA IDEOITA TULEMAAN!


      • Ei enää pernaa
        SuperNurse kirjoitti:

        Hei!
        Löysin tämän keskustelupalstan vasta ja olen mielenkiinnolla lukenut toisten kokemuksia elämästä parnattomana.Itse kuulun sukuun, jossa esiintyy perinnöllistä sferosytoosia.Lähisuvusta perna on poistettu itseltäni v.-86, sisareltani v.-84, äidiltäni v.-82.Kolmesta lapsesta kahdella on perna poistettu, toisella v.-99 ja toisella v.-01, lisäksi kolmelta tädiltäni vuosikymmeniä sitten, muutamilta serkuiltani 70-80 luvuilla ja lastemme pikkuserkuilta 2000-luvulla.Varhaisimmat tiedetyt tapaukset ovat 50-luvulta. Kokemukseni mukaan toiset sairastavat runsaasti infektioita ja toiset elävät terveinä.Lääkäreiden tietämys asiasta vaihtelee ja suojarokotteiden merkitys on ymmärretty vasta viime vuosina. Leikkaustekniikoissa on tapahtunut kehitystä, samoin tiedottamisessa; antibioottisuojan on saanut meistä vain muutama. Suvussamme esiintyy myös sappivaivoja, monelta on sappikin poistettu.
        Sairaanhoitaja-opiskelijana katson asiaa myös ammatilliselta kantilta; tarvitaanko lisätietoa, jos niin millaista?
        Laita vinkkejä/ ehdotuksia palstalle, mietiskelen aihetta opinnäytetyölle...
        HYVIÄ VOINTEJA JOKAISELLE JA LAITTAKAA IDEOITA TULEMAAN!

        Jouduin onnettomuuteen ja perna poistettiin 2/09. Aluksi ei pahemmin oireita ollut, sain sairaalassa piikit ja Panacodeja mukaan. Nyt olen kesän aikana ja jälkeen ollut jatkuvakestoisessa nuhassa, kuumetta ollut lähes joka viikko, angiina monen vuoden jälkeen oli kahdesti alkusyksystä, jokavuotinen allergiani on tavallista pahempi koska on levinnyt koko kroppaan. Painoa tullut n.10kg lisää, syön useammin, väsyttää helposti ja energia kadonnut kokonaan johonkin hornaan.


    • Kaiken kokenut

      Minulta poistettiin perna ITP;n vuoksi -88. Olin juuri saanut kaksi lasta. Nyt minulla on neljä tervettä lasta.
      Kaksi tein pernan poiston jälkeen. Itse myös aloitin jatkuvan sairastelun pernan poiston jälkeen. Sain vesirokon, korvatulehduskierteen (koskaan aiemmin ei ollut), kurkunpääntulehduksia, n. 14 virtsatieinfektiota vuodessa, puhkesi haavainen paksusuoli jne. Tähän tai näihin löytyi selitys vuonna 2004 kun jälleen kerran terveyteni romahti ja veriseerumeita käytiin tutkimaan. Kohdallani oli pernan poiston yhteydessä " unohdettu" rokotukset. Silloin sain ( 2004 ) ekan kerran rokotukset Meningovax A C, Hib ja Pneumovax. Ihmeiden aika ei ollut ohitse. Sen jälkeen en kummemmin ole sairastellut, flunssa kerran pari vuodessa, yksi virtsatieinfektio on ollut ja haavainen paksusuoli kyllä jäi muistoksi, mutta sekin on rauhoittunut ja nyt olen selvinnyt ilman kortisonia. Nämä kyseiset rokotteet minun tulee ottaa viiden vuoden välein hamaan hautaan asti koska oma vasta-aine tuotanto pernan poiston takia on heikko. Nyt jännäämme, kun kaikilla 4 lapsellani oli synnynnäinen ITP, joka korjaantui heidän tultuaan 4 kk ikään kulkeeko tämä suvussa perintönä, siityykö se lapsen lapsiin jne. Muuten elän nyt hyvää ja täyttä elämää......

    • Mie34.

      Te, joilta on perna poistettu syövän yhteydessä, kun perna on ollut turvonnut, niin aiheuttiko se turvotus oireita? Esimerkiksi jonkilaista painon tunnetta tai muuta. Itselläni epäillään imusolmukesyöpää, jota tutkitaan kyllä vielä, mutta minulla on jatkuva painon ja puristuksen tunne vasemmalla ylävatsassa. Joka asennossa tuntuu ikävältä, nyt pelottaa että se repeää.

      Katsottiin ultralla joku aika sitten, mutta mitään ei näkynyt. Pitäisikö turvonneen pernan näkyä ultrassa?

      • t-solu

        itse huomasin kasvaneen pernan rarhaiten selällään makuulla vatsan vasemmalle puolelle tuli möykky jota pystyi ihon läpi kädellä liikuttamaan
        perna poistettiin joulukuussa (imusolmukesyöpä) nyt on kantasoluhoidot käyty ei mitään jälki tauteja ole ollut


    • hlöägp

      heissan...omalta pojaltani harkitaan nyt pernen poistoa itp takia ,miten onko itp parantunut teillä kenellä se on poistettu?onko leikkaus siis ollut sen arvoinen ei nämä pitkät hoitojaksotkaan ole mukavia...

    • pernan tehtävät
    • pernaton "arto"

      moikka.löysin tän linkin kans vasta nyt.multa poistettin perna kolme viikkoa sitten haimanhännän typistämisen yhteydessä.sanottiin myös ettei ihminen tartte pernaa ku piikit vaan muistaa ottaa.hirvittää nyt kun oon lukenu näitä juttuja.haava on kipeä ja sitä "kinnaa"aivan kuin suonenvetoa ajoittain,suoli ei toimi kunnolla,aluksi viikon kovalla sitten ruikulla nyt taas kovalla,alavatsassa outoja polttoja,sain kyllä kipulääkkeitä koto-oloihinkin mm.oxycontin para-tabs litalgin.oon koittanu niitä kyllä jo jättää poiski osaa ainakin.vasemmalle ylävatsaan jäi pieni monttu ja se kohta kipeytyy syönnin aikana ja useinmiten ruokailu pitää lopettaa kesken.saikkua sain 4 viikkoa enkä tosiaa käsitä kuinka pystyy kokopäivätöihin tän jälkeen,kun joka päivä on pakko kaatua sänkyyn pariksi tunniksi,muuten nukahtaa pystyyn.koitetaan mennä kuitenki eteenpäin "sano mummo lumessa".terv.teille kaikille.

    • Hei! Jos olet kiinnostunut liittymään perustamaani ITP-vertaistukiryhmään facebookissa, hae hakusanalla ITP Suomi. Yritetään saada ITP:n kanssa painivia yhteen, vertaistukea tarvitaan. Voimia kaikille!

      • Jukka71

        Ja tässä linkki nimimerkki hoppfull mainitsemaan tukiryhmään (ei löytänyt Google tätä): www.facebook.com/ITPvertaistuki Linkin kautta avautuvasta sivusta voit pyytää kutsua suljettuun tukiryhmään.


      • mike-70
        Jukka71 kirjoitti:

        Ja tässä linkki nimimerkki hoppfull mainitsemaan tukiryhmään (ei löytänyt Google tätä): www.facebook.com/ITPvertaistuki Linkin kautta avautuvasta sivusta voit pyytää kutsua suljettuun tukiryhmään.

        minulta perna poistettu 23 vuotta sitten kolarin seurauksena. Käytän aika paljon alkoholia maksa-arvot kohollaan. onko totta että pernan poisto voi viedä keskimäärin 15v pois oletetusta eliniästä?


    • Anonyymi

      Minulta perna poistettu 2003.. joka vuosi infulenssarokotus ja 5 vuoden välein kaksi erityisrokotetta. olen 72 v ..ei tähän mennessä mitään vaivoja

      • Anonyymi

        MInulta poistettiin perna 41 vuotta sitten kun siihen oli kasvanut iso kysta. Ensimmäinen vuoteni ilman pernaa oli kyllä aikamoista sairastelua, tuntui, että sain kaikki liikkeellä olevat flunssat sun muut. Sen jälkeen ei pernattomuudesta ole ollut mitään vaivaa. Olen koko elämäni työskennellyt lasten parissa, eikä infektiot tartu sen kummemmin kuin työtovereihinikaan. En ole mikään terveysintoilija, mutta olen aina liikkunut paljon, pyrin syömään suht terveellisesti ja nuorempana alkoholia kului ihan reippaastikin ajoittain. Rokotuksista en edes tiennyt ennen kuin lähes 20 vuotta leikkauksen jälkeen! Sen jälkeen olen ottanut pneumogokkirokotteen, eikä minulle ole mistään muista rokotteista ikinä terveyden huollossa puhuttukaan. Influenssarokotteesta tajusin aikoinani itse sentään kysyä. Koronasta kysyessäni pandemian ensi metreillä, oli lääkäri sitä mieltä, että ei huolta vaikka pernaa ei olekaan. Onneksi hain parempaa tietoa muualta ja sain rokotteet ajoissa.


    • Anonyymi

      Hei, minulta on myös poistettu perna v. 2003 ITP:n takia. Olen huolehtinut rokotuksista melko huolettomalla otteella, mutta korona on muuttanut suhtautumiseni kokonaan.

      Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa pernasta ja koronasta toivoen, että vastaan tulisi tieto ettei ole syytä huoleen. Huomaan, että olen välillä tosi peloissani tartuntamahdollisuudesta. Luin jostain, että rokotevaste voi olla pernattomilla heikko. Tällaista ei kuitenkaan kunnolla nosteta missään esille.

      Vertaistuellisesti kiinnostaisikin kuulla, oletteko muut olleet miten varovaisia tai huolissanne korona-aikana?

      • Anonyymi

        Hei,
        Kiva kuulla vähän tuoreempaakin tarinaa pernattomilta. Aika vähän tietoa ja vinkkejä tähän aihealueeseen löytää. Oma pernani poistettiin lymfooman takia 02/ 2021 ja sain kaikki mahdolliset rokotteet sekä tähän mennessä 4 koronarokotetta (olemmehan I riskiryhmää). Olen 47 vuotias nainen , perusterve aina ennen tätä ja poistonkin jälkeen edes flunssa ei ole tarttunut kuumeesta puhumattakaan.
        Nyt 4 rokotteen jälkeen elän perusvarovaisesti koronan suhteen. Kaksi teinilasta elää ja kulkee joten en voisi senkään puolesta pysyä eristyksissä. Itsekkin miettynyt mitenhän käy jos korona pääse iskemään, auttaako meillä tuo rokotteen teho lieventämään oireita...
        Itse olen mietityttänyt, että miten toimitte jos saatta kuumetta, missä vaiheessa hakeudutte jo lääkäriin? Entä miten tämä legenda kylpyläkiellosta? Itse olin reilu kuukausi sitten kylpylässä ja sen jälkeen sain aivan ihmeellistä rakkulaihottumaa pitkin kehoa, ei ole ollut koskaan ennen. Mietin vaan liittyykö se tuohon kylpylänveteen ja kykyyn taistella bakteereita vastaan ilman pernaa vai onko muuten vaan sattumaa että puhkesi juuri nyt.
        Olisi kiva kuulla saman vaivan kanssa arkeaan elävien vinkkejä :)
        t. Kaarina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Kiva kuulla vähän tuoreempaakin tarinaa pernattomilta. Aika vähän tietoa ja vinkkejä tähän aihealueeseen löytää. Oma pernani poistettiin lymfooman takia 02/ 2021 ja sain kaikki mahdolliset rokotteet sekä tähän mennessä 4 koronarokotetta (olemmehan I riskiryhmää). Olen 47 vuotias nainen , perusterve aina ennen tätä ja poistonkin jälkeen edes flunssa ei ole tarttunut kuumeesta puhumattakaan.
        Nyt 4 rokotteen jälkeen elän perusvarovaisesti koronan suhteen. Kaksi teinilasta elää ja kulkee joten en voisi senkään puolesta pysyä eristyksissä. Itsekkin miettynyt mitenhän käy jos korona pääse iskemään, auttaako meillä tuo rokotteen teho lieventämään oireita...
        Itse olen mietityttänyt, että miten toimitte jos saatta kuumetta, missä vaiheessa hakeudutte jo lääkäriin? Entä miten tämä legenda kylpyläkiellosta? Itse olin reilu kuukausi sitten kylpylässä ja sen jälkeen sain aivan ihmeellistä rakkulaihottumaa pitkin kehoa, ei ole ollut koskaan ennen. Mietin vaan liittyykö se tuohon kylpylänveteen ja kykyyn taistella bakteereita vastaan ilman pernaa vai onko muuten vaan sattumaa että puhkesi juuri nyt.
        Olisi kiva kuulla saman vaivan kanssa arkeaan elävien vinkkejä :)
        t. Kaarina

        Miten hemmetissä se kylpylän vesi siihen pernaan liittyy?! Ajatuksenakin niin outo, etten tiiä mitä tähän sanoisin.
        Mulla poistettiin perna 06/21 ja olen käynyt viikottain uimassa heti kun siihen kuntoon toivuin. Ei mitään oireita, enkä ymmärrä miksi tulisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,
        Kiva kuulla vähän tuoreempaakin tarinaa pernattomilta. Aika vähän tietoa ja vinkkejä tähän aihealueeseen löytää. Oma pernani poistettiin lymfooman takia 02/ 2021 ja sain kaikki mahdolliset rokotteet sekä tähän mennessä 4 koronarokotetta (olemmehan I riskiryhmää). Olen 47 vuotias nainen , perusterve aina ennen tätä ja poistonkin jälkeen edes flunssa ei ole tarttunut kuumeesta puhumattakaan.
        Nyt 4 rokotteen jälkeen elän perusvarovaisesti koronan suhteen. Kaksi teinilasta elää ja kulkee joten en voisi senkään puolesta pysyä eristyksissä. Itsekkin miettynyt mitenhän käy jos korona pääse iskemään, auttaako meillä tuo rokotteen teho lieventämään oireita...
        Itse olen mietityttänyt, että miten toimitte jos saatta kuumetta, missä vaiheessa hakeudutte jo lääkäriin? Entä miten tämä legenda kylpyläkiellosta? Itse olin reilu kuukausi sitten kylpylässä ja sen jälkeen sain aivan ihmeellistä rakkulaihottumaa pitkin kehoa, ei ole ollut koskaan ennen. Mietin vaan liittyykö se tuohon kylpylänveteen ja kykyyn taistella bakteereita vastaan ilman pernaa vai onko muuten vaan sattumaa että puhkesi juuri nyt.
        Olisi kiva kuulla saman vaivan kanssa arkeaan elävien vinkkejä :)
        t. Kaarina

        Mutta tosiaan, tuota kuumetta mietit itekin, että miten herkällä sen kanssa pernattomat on tai pitäisi olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tosiaan, tuota kuumetta mietit itekin, että miten herkällä sen kanssa pernattomat on tai pitäisi olla?

        Kiinnostava kuulla näistä eri ohjeista tai suosituksista, mitä pernattomille on annettu! Mulle ei koskaan kukaan ole sanonut, että kuumeesta tulisi huolestua. Enkä ole kuullut mistään kylpyläsuosituksestakaan.
        Suomessa toimii pari kansainvälistä pernapotilaiden ryhmää, joissa eri maista nousee esille erilaisia suosituksia. Esim. Osa ei syö tuoreita kasviksia bakteerien pelossa, osa ei uskalla hankkia koiraa, osa pelkää punkkeja, osa kuumetta, matkustamista jne jne jne. Osa taas elää ihan normaalisti ilman suurempia huolia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostava kuulla näistä eri ohjeista tai suosituksista, mitä pernattomille on annettu! Mulle ei koskaan kukaan ole sanonut, että kuumeesta tulisi huolestua. Enkä ole kuullut mistään kylpyläsuosituksestakaan.
        Suomessa toimii pari kansainvälistä pernapotilaiden ryhmää, joissa eri maista nousee esille erilaisia suosituksia. Esim. Osa ei syö tuoreita kasviksia bakteerien pelossa, osa ei uskalla hankkia koiraa, osa pelkää punkkeja, osa kuumetta, matkustamista jne jne jne. Osa taas elää ihan normaalisti ilman suurempia huolia.

        Tarkoitin siis että kansainväliset ryhmät toimivat somessa !


    • Anonyymi

      ...tuota...khöm, khöm. Voiko uroskin olla äiti? Miten tälläinenkin aihe kelpaa provoilun aiheeksi?

    • Anonyymi

      Olen 27v nainen, multa poistettiin perna 2017 autokolarin takia, se repesi siinä ja vuoti verta niin paljon että melkein kuolin. En muista sainko heti poiston jälkeen rokotuksia. No, kuitenkin, elämä on ollut sen jälkeen yhtä sairastelua. Nytkin kipeänä. Rokotukset käyn uusimassa aina kun pitää. Kaikki mahdolliset taudit tarttuu muhun. Olin kolme viikkoa sairaalassa poiston jälkeen. Toipuminen kesti 3kk. Minut avattiin ihan ylhäältä alas asti, niin kuin keisarinleikkauksessa. Pelkäsin kokoajan että tikit repeää leikkauksen jälkeen. Luin juuri tietoa pernan poiston riskeistä ja aloin pelkäämään sitä oliko se nyt opsi tauti mikä voi tulla. Kuolleisuus 70 % ja riski koko eliniän. Mietityttää ulkomaille lähtö, että uskaltaako sitä lähteä ollenkaan, kun ei ole vastustuskykyä enää.. Olen väsynyt jatkuvaan sairasteluun. Normaalia elämä ei ole ollut pernan poiston jälkeen.

      • Anonyymi

        Sinulta kun perna repesi ja vuoti verta niin se veri vuotaa vatsaonteloon. Miten se lähti sieltä pois, poistettiinko veri jotenki vai luonnollista kautta ajankanssa virtsatessa.? Oliko virtsa punaista? Kysyn kun on itselleni ajankohtaista


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe