Paljonko maksaa auton vaihto 3v välein?

ehkä uutta alle

Onko kokemusta, paljonko Auris/Golf/yaris/ceed tai jonkun muun yleisen, näin pienen perheen käyttöön sopivan auton vaihtaminen maksaa, jos sen vaihtaa 3 vuoden välein? Ei siis millään muilla kuluilla ole tässä vaiheessa väliä, lähinnä kiinnostaa minkälaisella välirahalla olette saaneet vaihdettua aina uuteen?

Voisi harkita tuollaista kuviota, kunhan saisi vähän varmistusta sille, paljonko se väliraha oikeasti on. Paljon on aina huhupuheita siitä, että toyota hyvittää erinomaisesti vaihdettaessa toyotasta uuteen toyotaan, mutta kukaan ei ole kuitenkaan tarkkoja summia välirahasta kertonut.

27

5232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halpisautoilija

      jos ajatellaan talouden kannalta tämä on se kaikista huonoin tapa vaihdella autoa. Uuden auton arvo tippuu rajusti ja ensimmäiset vuodet ovan ne kalleimmat. Tuolla tavalla saat varata 5 000 euroa per vuosi pelkästään auton pääoman tippumiseen, eikä välttämättä riitäkään. Tähän laitetaan päälle uuden auton arvokkaat huollot ja vakuutukset. On tosi kallista minusta.

      Näin siis jos ajattelee rahaa. Jos ajattelet autoa harrastuksena, johon olet valmis sijoittamaan 5 tonnia vuodessa, niin mikäs siinä sitten.

      Itse olen valitettavan monta kertaa törmännyt uskomukseen, että auto kestää 5 vuotta tai 100 00 kilometriä. Näitä puheita olen kuullut sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät kuitenkaan ole autosta muuten kiinnostuneita, kuin vain liikuntavälineenä. Tämän liikkumisen voi kuitenkin hoitaa ihan yhtä hyvin muutaman tonnin autolla. Kolmella tonnilla jo alkaa saada ihan ok autoja (siis liikkumisen ei näyttämiseen). Autokauppiaatko ne takoo näiden autoja vähemmän tuntevien päihin tätä kauhua, että 100 tuhannen kilometrin jälkeen ollaan riskirajoilla? Näiltä, jotka tämän mukaan elävät, eivätkä pidä autoa harrasteena kiskotaan kyllä törkeitä määriä rahaa ihan suotta.

      • yr8,t7um8y9 i

        typerykset ajelevat vanhoilla turvattomilla autoilla.


      • 20+4=?

        KAlleinta autonvaihtoa on se, kun auto vaihdetaan jo ennen kuin se edes otetaan vastaan uutena.
        ...pari sellaistakin olen nähnyt...

        JA jos sanot että Yariksen arvo tippuu 5 t€ vuodessa niin kyllä jossain pitäisi olla aika halpoja Yariksia, eihän sellainen maksa paljoakaan yli 15 t€.

        Toiset vaan tykkää ajaa uudella autolla.
        Ja sinä saat sitten ostaa minulta vanhaksi jääneen halvalla, ole hyvä!


      • Halpisautoilija
        20+4=? kirjoitti:

        KAlleinta autonvaihtoa on se, kun auto vaihdetaan jo ennen kuin se edes otetaan vastaan uutena.
        ...pari sellaistakin olen nähnyt...

        JA jos sanot että Yariksen arvo tippuu 5 t€ vuodessa niin kyllä jossain pitäisi olla aika halpoja Yariksia, eihän sellainen maksa paljoakaan yli 15 t€.

        Toiset vaan tykkää ajaa uudella autolla.
        Ja sinä saat sitten ostaa minulta vanhaksi jääneen halvalla, ole hyvä!

        se hinta tippuu rajusti. Muistelen, että n. 15-20 % ekana vuotena ja sen jälkeen karkeasti 10 %/vuosi. 30 tonnin autosta 15% on esimerkiksi 4 500 euroa. Jos ostaa käytetyn vaikka 5 tonnilla, niin silloin ekana vuonna 10% pois, eli pääomakuluja 500 euroa. Siis arvonalenema pienenee ajankuluessa, tämänhän me kaikki ymmärrämme?

        EIkä siinä mitään jos tykkää uudesta autosta. Eihän siinä mitään pahaa ole. Hinta on sille karkeasti tuo minkä aiemmin esitin. Tuntuu, että sitä ei monikaan käsitä, vaan odottelee palkkapäivää kieli pitkällä ja pihassa uusi auto. Jos rahat ei riitä normielämiseen, niin ehkä ei kannattaisi hankkia uusia autoja.

        Itse ostin 4500 eurolla auton 5 vuotta sitten. Takana nyt 80 0000 itse ajettua kilometriä. Nykyisin tuon auton arvo on noin 2000. Eli pääomiin arvion mukaan kulunut 500 vuodessa. Mikä parasta kyseessä on ihan luotettava auto, ei ihmeempiä ongelmia. Ja kaippa se pitää sanoa vielä, että varaa olisi kyllä paljon uudempaakin, mutta käytän mieluummin muuhun ne rahat.

        Voin kyllä ostaa tuon sulle vanhaksi jääneen, jos on merkki mieleen ja hyvin pidetty ja itsellä auton haku päällä....


      • Halpisautoilija
        Halpisautoilija kirjoitti:

        se hinta tippuu rajusti. Muistelen, että n. 15-20 % ekana vuotena ja sen jälkeen karkeasti 10 %/vuosi. 30 tonnin autosta 15% on esimerkiksi 4 500 euroa. Jos ostaa käytetyn vaikka 5 tonnilla, niin silloin ekana vuonna 10% pois, eli pääomakuluja 500 euroa. Siis arvonalenema pienenee ajankuluessa, tämänhän me kaikki ymmärrämme?

        EIkä siinä mitään jos tykkää uudesta autosta. Eihän siinä mitään pahaa ole. Hinta on sille karkeasti tuo minkä aiemmin esitin. Tuntuu, että sitä ei monikaan käsitä, vaan odottelee palkkapäivää kieli pitkällä ja pihassa uusi auto. Jos rahat ei riitä normielämiseen, niin ehkä ei kannattaisi hankkia uusia autoja.

        Itse ostin 4500 eurolla auton 5 vuotta sitten. Takana nyt 80 0000 itse ajettua kilometriä. Nykyisin tuon auton arvo on noin 2000. Eli pääomiin arvion mukaan kulunut 500 vuodessa. Mikä parasta kyseessä on ihan luotettava auto, ei ihmeempiä ongelmia. Ja kaippa se pitää sanoa vielä, että varaa olisi kyllä paljon uudempaakin, mutta käytän mieluummin muuhun ne rahat.

        Voin kyllä ostaa tuon sulle vanhaksi jääneen, jos on merkki mieleen ja hyvin pidetty ja itsellä auton haku päällä....

        Olen siis ajellut tuolla autollani 80 000km, ei 800 000 km....


      • uudella autolla

        "Tähän laitetaan päälle uuden auton arvokkaat huollot ja vakuutukset. On tosi kallista minusta."

        Jos uutta autoa pitää kolme vuotta ja ajomäärä on keskimääräistä luokkaa, tulee pitoajalle yleensä yksi öljynvaihtohuolto (hieman merkistä riippuen toki) joka maksaa ehkä 250-300 euroa. Ehkä tuntuu nopeasti ajateltuna kalliilta, mutta vanhemmalla käytetyllä autolla tuo sama summa menee kolmen vuoden aikana jo pelkkiin pakollisiin vuosikatsastuksiin (ainakin oman paikkakunnan katsastushinnoilla), uutta autoahan ei tarvitse katsastuksessa käyttää. Vakuutukset voi olla kalliimpia, mutta eniten vaikuttaa se minkälaiset vakuutukset autoon ottaa, uuteenkaan autoon ei ole pakko kaskoa ottaa.

        Arvonalennuksen suhteen en usko että kaikissa autoissa ne ensimmäiset vuodet ovat kalleimpia, hyvänä esimerkkinä vaikka uusi Skoda Octavia, uuden perusmallin hinta varusteineen on karkeasti noin 22000 tienoilla, ja 3-4 vuotta vanhojen pyyntihinnat liikkuvat yleisesti 16000 - 17000 välillä. Jos ostaa tuollaisen muutaman vuoden vanhan käytetyn ja pitää sitä seuraavat kolme vuotta on hankala päästä ainakaan merkittävästi pienempään arvonalennukseen kuin mitä uuden vastaavan arvonpudotus olisi. Toki on myös automerkkejä/malleja joissa arvonpudotus on ensimmäisinä vuosina huomattavasti suurempi jolloin se tekee niistä käytettyinä houkuttelevia hankintoja, mutta kaikissa tapauksissa yleinen olettamus/luulo että uudella autolla ajetaan kalleimmat kilometrit ei mielestäni pidä paikkaansa.

        Aloittajan kysymykseen liittyen jos ostaa auton joka pitää hyvin hintansa ja muistaa tietyt perussäännöt (kannattaa valita suht. perusmalli ja ilman lisävarusteita, niistä ei hyvitetä käytettynä extraa), niin alle kympin välirahalla (ehkä 7-9 tonnia) pitäisi kolmen vuoden välein selvitä.


      • totuus tuli.
        uudella autolla kirjoitti:

        "Tähän laitetaan päälle uuden auton arvokkaat huollot ja vakuutukset. On tosi kallista minusta."

        Jos uutta autoa pitää kolme vuotta ja ajomäärä on keskimääräistä luokkaa, tulee pitoajalle yleensä yksi öljynvaihtohuolto (hieman merkistä riippuen toki) joka maksaa ehkä 250-300 euroa. Ehkä tuntuu nopeasti ajateltuna kalliilta, mutta vanhemmalla käytetyllä autolla tuo sama summa menee kolmen vuoden aikana jo pelkkiin pakollisiin vuosikatsastuksiin (ainakin oman paikkakunnan katsastushinnoilla), uutta autoahan ei tarvitse katsastuksessa käyttää. Vakuutukset voi olla kalliimpia, mutta eniten vaikuttaa se minkälaiset vakuutukset autoon ottaa, uuteenkaan autoon ei ole pakko kaskoa ottaa.

        Arvonalennuksen suhteen en usko että kaikissa autoissa ne ensimmäiset vuodet ovat kalleimpia, hyvänä esimerkkinä vaikka uusi Skoda Octavia, uuden perusmallin hinta varusteineen on karkeasti noin 22000 tienoilla, ja 3-4 vuotta vanhojen pyyntihinnat liikkuvat yleisesti 16000 - 17000 välillä. Jos ostaa tuollaisen muutaman vuoden vanhan käytetyn ja pitää sitä seuraavat kolme vuotta on hankala päästä ainakaan merkittävästi pienempään arvonalennukseen kuin mitä uuden vastaavan arvonpudotus olisi. Toki on myös automerkkejä/malleja joissa arvonpudotus on ensimmäisinä vuosina huomattavasti suurempi jolloin se tekee niistä käytettyinä houkuttelevia hankintoja, mutta kaikissa tapauksissa yleinen olettamus/luulo että uudella autolla ajetaan kalleimmat kilometrit ei mielestäni pidä paikkaansa.

        Aloittajan kysymykseen liittyen jos ostaa auton joka pitää hyvin hintansa ja muistaa tietyt perussäännöt (kannattaa valita suht. perusmalli ja ilman lisävarusteita, niistä ei hyvitetä käytettynä extraa), niin alle kympin välirahalla (ehkä 7-9 tonnia) pitäisi kolmen vuoden välein selvitä.

        ollaan Avensis Corolla kierteessä.
        Vaihdetaan harmaa tylsä japsi 3v välein pienellä välirahalla.
        Tuo kierre ei minua kiinnosta.
        Auto pitää olla sellainen, että sen haluaa omistaa.
        Eli ostetaan sellainen kaikilla varusteilla ja pidetään seuraavat 10-15vuotta.

        Hyvää varusteltua autoa ei tarvitse vaihtaa.


      • Halpisautoilija
        uudella autolla kirjoitti:

        "Tähän laitetaan päälle uuden auton arvokkaat huollot ja vakuutukset. On tosi kallista minusta."

        Jos uutta autoa pitää kolme vuotta ja ajomäärä on keskimääräistä luokkaa, tulee pitoajalle yleensä yksi öljynvaihtohuolto (hieman merkistä riippuen toki) joka maksaa ehkä 250-300 euroa. Ehkä tuntuu nopeasti ajateltuna kalliilta, mutta vanhemmalla käytetyllä autolla tuo sama summa menee kolmen vuoden aikana jo pelkkiin pakollisiin vuosikatsastuksiin (ainakin oman paikkakunnan katsastushinnoilla), uutta autoahan ei tarvitse katsastuksessa käyttää. Vakuutukset voi olla kalliimpia, mutta eniten vaikuttaa se minkälaiset vakuutukset autoon ottaa, uuteenkaan autoon ei ole pakko kaskoa ottaa.

        Arvonalennuksen suhteen en usko että kaikissa autoissa ne ensimmäiset vuodet ovat kalleimpia, hyvänä esimerkkinä vaikka uusi Skoda Octavia, uuden perusmallin hinta varusteineen on karkeasti noin 22000 tienoilla, ja 3-4 vuotta vanhojen pyyntihinnat liikkuvat yleisesti 16000 - 17000 välillä. Jos ostaa tuollaisen muutaman vuoden vanhan käytetyn ja pitää sitä seuraavat kolme vuotta on hankala päästä ainakaan merkittävästi pienempään arvonalennukseen kuin mitä uuden vastaavan arvonpudotus olisi. Toki on myös automerkkejä/malleja joissa arvonpudotus on ensimmäisinä vuosina huomattavasti suurempi jolloin se tekee niistä käytettyinä houkuttelevia hankintoja, mutta kaikissa tapauksissa yleinen olettamus/luulo että uudella autolla ajetaan kalleimmat kilometrit ei mielestäni pidä paikkaansa.

        Aloittajan kysymykseen liittyen jos ostaa auton joka pitää hyvin hintansa ja muistaa tietyt perussäännöt (kannattaa valita suht. perusmalli ja ilman lisävarusteita, niistä ei hyvitetä käytettynä extraa), niin alle kympin välirahalla (ehkä 7-9 tonnia) pitäisi kolmen vuoden välein selvitä.

        Eräs keskeisimmistä syistä itsellä on vanhalla autolla ajeluun (arvonlaskun lisäksi) huoltojen hinnat. Autojen rakenne on muuttunut sellaiseksi, että aika harvat huollot pystyy itse tekemään, jos lainkaan. Vähintäänkin pitää sitten josasin kuittauttaa järjestelmä yms. Joka tapauksessa DIY on vaikeaa. Sitten huoltojen hinnoittelu: onko millään muulla sektorilla, kuin autohuoloilla käsittämätön hinnoittelu.

        Ajatellaan vaikka tätä ns. öljynvaihtohuoltoa, joka maksaa esim. 300: 4 litraa täyssynteettistä öljyä maksaa n. 30 euroa ja öljynvaihtotyö kestää ehkä 20 minuuttia. Jolloin siis työn osuus on 270, tuntihintana työstä tuo on 810 euroa. Ajattelepa jos miesten hiustenleikkaus maksaisi 400 euroa...

        Monestihan tuohon ns. pikkuhuoltoon sisältyy pitkä lista muita töitä päällisin puolin. Mutta kun listan käy huolella läpi niin huomaa, että ne ovat ihan näennäisiä töitä tyyliin saranoiden liikkuvuuden tarkistus, pakoputken tarkistus, pissapojan nesteiden tarkistus (aineesta veloitetaan erikseen) yms.


      • kuin ennenkin
        Halpisautoilija kirjoitti:

        Eräs keskeisimmistä syistä itsellä on vanhalla autolla ajeluun (arvonlaskun lisäksi) huoltojen hinnat. Autojen rakenne on muuttunut sellaiseksi, että aika harvat huollot pystyy itse tekemään, jos lainkaan. Vähintäänkin pitää sitten josasin kuittauttaa järjestelmä yms. Joka tapauksessa DIY on vaikeaa. Sitten huoltojen hinnoittelu: onko millään muulla sektorilla, kuin autohuoloilla käsittämätön hinnoittelu.

        Ajatellaan vaikka tätä ns. öljynvaihtohuoltoa, joka maksaa esim. 300: 4 litraa täyssynteettistä öljyä maksaa n. 30 euroa ja öljynvaihtotyö kestää ehkä 20 minuuttia. Jolloin siis työn osuus on 270, tuntihintana työstä tuo on 810 euroa. Ajattelepa jos miesten hiustenleikkaus maksaisi 400 euroa...

        Monestihan tuohon ns. pikkuhuoltoon sisältyy pitkä lista muita töitä päällisin puolin. Mutta kun listan käy huolella läpi niin huomaa, että ne ovat ihan näennäisiä töitä tyyliin saranoiden liikkuvuuden tarkistus, pakoputken tarkistus, pissapojan nesteiden tarkistus (aineesta veloitetaan erikseen) yms.

        "Autojen rakenne on muuttunut sellaiseksi, että aika harvat huollot pystyy itse tekemään, jos lainkaan. Vähintäänkin pitää sitten josasin kuittauttaa järjestelmä yms."

        Tuosta olen eri mieltä, toki jotain merkki/mallikohtaisia eroja voi olla. Perushuollot, kuten öljyjen ja suodattimien vaihdot, jarrupalojen vaihdot yms. tapahtuu käytännössä ihan samoilla periaatteilla kuin vanhemmissakin, ei se perheautojen perustekniikka siitä juuri ole muuttunut. Huoltomuistuttimenkin pystyy monessa autossa nollaamaan itse ja vikakoodin lukijoitakin on nykyään saatavana ihan inhimillisellä hinnalla. Jos taas haluaa auton ilman mitään sähköisiä huoltomuistuttimia tai vastaavia, menee kalusto sitten jo aika vanhaksi, käytännössä johonkin 80-luvun lopun tai 90-luvun alun automalleihin.


      • Halpisautoilija
        kuin ennenkin kirjoitti:

        "Autojen rakenne on muuttunut sellaiseksi, että aika harvat huollot pystyy itse tekemään, jos lainkaan. Vähintäänkin pitää sitten josasin kuittauttaa järjestelmä yms."

        Tuosta olen eri mieltä, toki jotain merkki/mallikohtaisia eroja voi olla. Perushuollot, kuten öljyjen ja suodattimien vaihdot, jarrupalojen vaihdot yms. tapahtuu käytännössä ihan samoilla periaatteilla kuin vanhemmissakin, ei se perheautojen perustekniikka siitä juuri ole muuttunut. Huoltomuistuttimenkin pystyy monessa autossa nollaamaan itse ja vikakoodin lukijoitakin on nykyään saatavana ihan inhimillisellä hinnalla. Jos taas haluaa auton ilman mitään sähköisiä huoltomuistuttimia tai vastaavia, menee kalusto sitten jo aika vanhaksi, käytännössä johonkin 80-luvun lopun tai 90-luvun alun automalleihin.

        Ei ole noista uusista autoista omakohtaista kokemusta, kuulopuheista olen näitä asioita ihmetellyt. Mutta muutamissa malleissa ei esim. ole moottorinlohkossa öljynpoistoproppua laisinkaan vaan öljyt vaihdetaan saman korkin kautta, tämähän vaatii oman laitteensa. Toinen riesa ovat nämä polttimoiden vaihdot, jotka vaativat esim. puskurin irroittamisen. Totta lienee se myöskin, että tässä on merkki/mallikohatisai eroja, toisten ollessa aika hankalia huollettavia ja jotkut lienevät yhtä helppoja kuin kultaisella 80-luvulla.

        Itseltä löytyy vm. 1975, 1991, 1996 autot. Näissä ei todellakaan mitään huoltomuistuttimia, moottoreissa 2 venttiiliä per sylinteri, ja kun konepellin avaa niin moottori näkyy. Hienoin sähkölaite lienee keskuslukitus (joka ei toimi kaukosäätimellä vaan avaimella). Noissa kahdessa uusimmassa on niin paljon pellin alla ylimääräistä huoltotilaakin, että puolta isompikin kone sinne mahtuisi. Huolto on siis helppoa tältä osin, mm. nokkahihnan vaihto lapsellisen helppoa. Polttoainetaloudessa näissä häviää, mutta toisaalta huoltaminen ja osat ovat erittäin edullisia.


      • ehkä uutta alle
        totuus tuli. kirjoitti:

        ollaan Avensis Corolla kierteessä.
        Vaihdetaan harmaa tylsä japsi 3v välein pienellä välirahalla.
        Tuo kierre ei minua kiinnosta.
        Auto pitää olla sellainen, että sen haluaa omistaa.
        Eli ostetaan sellainen kaikilla varusteilla ja pidetään seuraavat 10-15vuotta.

        Hyvää varusteltua autoa ei tarvitse vaihtaa.

        Nykyinen auto on sellainen että sen "haluaa omistaa". Hinta on käytettynäkin tippunut viime vuodet sitä 5000 euroa vuodessa tahtia. Huoltohinnat on samat kuin uudessakin, korjauksia on tähän saakka ollut vähän, mutta ylimääräistä kuitenkin verrattuna uuteen. Kaikilla muutamankin vuoden ikäisen auton omistajilla ei ole näin, ja epäilen ettei itselläkään tuuri jatku loputtomasti.
        Ajattelin siis, että ehkä voisin ajaa vähän harmaammalla autolla, jos sen samaan hintaan saa koko ajan pidettyä takuun alaisena. Eikai tässä mitään pahaa ole? Lähtökohta vain erilainen kuin sinulla.

        Ei siis kiinnosta tietää onko se järkevää muiden mielestä vai ei, vaan että mitä se maksaa KOKEMUSTEN perusteella.


      • esko ei tiiä

        ihme porukkaa jos joku kysyy jotain, niin parikymmentä vastausta tulee ihan asian vierestä, eli kysymys kuului: Onko kokemusta, paljonko Auris/Golf/yaris/ceed tai jonkun muun yleisen, näin pienen perheen käyttöön sopivan auton vaihtaminen maksaa, jos sen vaihtaa 3 vuoden välein? Ei siis millään muilla kuluilla ole tässä vaiheessa väliä, lähinnä kiinnostaa minkälaisella välirahalla olette saaneet vaihdettua aina uuteen? tässä ei kysytty arvauksia eikä merkkien paremmuuksia, vaan onko kokemusta siitä että on vaihtanut autoa 3v välein ja mitä maksaa...


      • Halpisautoilija
        esko ei tiiä kirjoitti:

        ihme porukkaa jos joku kysyy jotain, niin parikymmentä vastausta tulee ihan asian vierestä, eli kysymys kuului: Onko kokemusta, paljonko Auris/Golf/yaris/ceed tai jonkun muun yleisen, näin pienen perheen käyttöön sopivan auton vaihtaminen maksaa, jos sen vaihtaa 3 vuoden välein? Ei siis millään muilla kuluilla ole tässä vaiheessa väliä, lähinnä kiinnostaa minkälaisella välirahalla olette saaneet vaihdettua aina uuteen? tässä ei kysytty arvauksia eikä merkkien paremmuuksia, vaan onko kokemusta siitä että on vaihtanut autoa 3v välein ja mitä maksaa...

        Aloin tosiaan höpöttämään vähän asian vierestä...


    • Uusi kaara

      Uudessa autossa hinta putoaa 1-3vuoden aikana suhteelisesti eniten. Muistelen lukeneeni ,että noin 4vuoden jälkeen olisi puolet uuden arvosta! Kyllä ajokilometrit ja autonkunto ja siisteys vaikuttaa myös hyvityshintaan. Seuraa autoliikeiden hintoja ja vähennät pyyntihinnasta 2000euroa ,seon sinun autosi hyvityshinta suurin piirtein. Autoliikeen pitää pyytää ja ottaa toi summa myyntipalkkiota ja muita kuluja korvaamaan esim. takuu jne ! Yleensä samaan merkkiin vaihto arvo on hieman parempi , mutta kannattaa pyytää tarjouksia eri liikkeiltä ja jopa eri paikkakunnilta. Toivon Sinulle hyviä kauppoja ja turvallista matkaa, muista uusi on aina uusi ja uusinta tekniikaa!

      • vaihtoautohyvityksis

        Korjaus. Auton siisteys ja kunto ei vaikuta tippaakaan. Vain vuosimalli sekä ajokilometrit. Itse kävin kyselemässä uudesta autosta tarjouksia ja vaihdossa antamastani 2005 mallisesta autosta , niin ikkunasta sisältä vain vilkaisivat autoa. Syöttävät vain auton rekisterinumeron johonkin hakuun ja kysyvät huoltohistorian that is. Ulos pakkaseen eivät vaivautuneet kuntoa ihmettelemään. Tämä myös itseä harmitti, kun auto oikesti siisti ja erittäin hyvin pidetty. Lisävaihtoarvoa tästä ei saa. Eli kanattaa unohtaa myös täysin lisäruostesuojaukset ym. jos autoliikkeessä auton taas vaihdat.


    • perheautoilija

      Miksi vaihtaa uuteen kolmen vuoden välein? Jos sen sijaan vaihdatkin kolmen vuoden välein kolme vuotta vanhaan autoon. NÄin säästät ainakin 3000-4000 euroa, ja vaikka siitä vähentäisi katsastusmaksut niin aika hulppeasti jää plussan puolelle, saisit säästyneillä rahoilla vaikkapa etelänmatkan perheellesi.

      Toinen, vielä parempi vaihtoehto on ostaa uusi auto ja ajaa sillä ainakin niin kauan kun jälleemyyntiarvo on enemmän kuin vuotuiset käyttökustannukset. Hyvällä ylläpidolla se tarkoittaa toistakymmentä vuotta. Jää vielä enemmän rahaa lomailuun, asuntosäästöön tai mihin nyt rahansa haluaakin käyttää.

      • 5.5v auton omistaja

        Onko tosiaan näin? Oman autoni hinta on tippunut lähes samanverran kun ostin sen 3 vuotta vanhana, ja nyt se on 5.5 vuotta vanha, kuin mitä se ensimmäisenä 3 vuotena tiputti hintaa. Voisi sanoa että 6 vuotta vanhana on ehkä 2, korkeintaan 3 tonnia vähemmän tippunut hintaa kuin ensimmäisenä 3 vuotena.
        Huollot on nyt olleet nyt kalliimpia. Ensimmäinen omistaja huollatti kerran, 250 eurolla. Seuraava huolto päätyi juuri 3 vuoden kohdalla minulle, 500 euroa. Seuraavan vuoden huolto vajaa 500 euroa. Nyt kolmannen vuoden huolto 700 euroa. (sisälsi ilmastointilaitteen huollon jarrupalat yms. kuluvaa mitä ei ensimmäisenä 3 vuotena tehdä) Vielä ylimääräiset korjaukset 350 ja 400 euroa.
        "Säästin" siis 2000 euroa siinä että arvo ei ihan niin paljoa tippunut kuin jos olisin ostanut uutena, mutta huolto ja korjauskuluja lähes samanverran lisää. Jos 3 vuodelle säästyi tällä tavalla muutama satanen vuodessa, niin en kyllä sillä säästöllä mitään lomaa perheelle kata. Ja kyllä me muutenkin siellä etelässä on päästy käymään. Ja mikä tuuri ettei autossa ole sentään mennyt mitään kallista rikki. Turboa, syöttöpumppua tai vaihteistoa, näillä pienempi arvonalennus nollautuu, ja muuttuu negatiiviseksi, sen lisäksi että ottaa päähän. Sitten olisi tullut halvemmaksi vaihtaa pariinkiin kertaan se uusi auto alle.

        Jos olet täysin eri mieltä, pistätkö esimerkin siitä, millaisen auton ostit mihin hintaan 3 vuotta vanhana, ja paljonko sait 6 vuotta vanhana myydessä, ja mitä korjauksia tai huoltoja tuona aikana oli? Sitten voidaan katsoa oliko säästösi todellakin 4000 euroa verrattuna ensimmäiseen omistajaan. Oman kokemuksen perusteella en hetkeäkään usko väitettä!

        PS. Ja edelleenkään vastauksesi, kuten ei minunkaan, liity MILLÄÄN TAVALLA alkuperäiseen kysymykseen. Täällä lienee yleistä että luetun ymmärtäminen vähän tökkii.


      • Näin mulla.
        5.5v auton omistaja kirjoitti:

        Onko tosiaan näin? Oman autoni hinta on tippunut lähes samanverran kun ostin sen 3 vuotta vanhana, ja nyt se on 5.5 vuotta vanha, kuin mitä se ensimmäisenä 3 vuotena tiputti hintaa. Voisi sanoa että 6 vuotta vanhana on ehkä 2, korkeintaan 3 tonnia vähemmän tippunut hintaa kuin ensimmäisenä 3 vuotena.
        Huollot on nyt olleet nyt kalliimpia. Ensimmäinen omistaja huollatti kerran, 250 eurolla. Seuraava huolto päätyi juuri 3 vuoden kohdalla minulle, 500 euroa. Seuraavan vuoden huolto vajaa 500 euroa. Nyt kolmannen vuoden huolto 700 euroa. (sisälsi ilmastointilaitteen huollon jarrupalat yms. kuluvaa mitä ei ensimmäisenä 3 vuotena tehdä) Vielä ylimääräiset korjaukset 350 ja 400 euroa.
        "Säästin" siis 2000 euroa siinä että arvo ei ihan niin paljoa tippunut kuin jos olisin ostanut uutena, mutta huolto ja korjauskuluja lähes samanverran lisää. Jos 3 vuodelle säästyi tällä tavalla muutama satanen vuodessa, niin en kyllä sillä säästöllä mitään lomaa perheelle kata. Ja kyllä me muutenkin siellä etelässä on päästy käymään. Ja mikä tuuri ettei autossa ole sentään mennyt mitään kallista rikki. Turboa, syöttöpumppua tai vaihteistoa, näillä pienempi arvonalennus nollautuu, ja muuttuu negatiiviseksi, sen lisäksi että ottaa päähän. Sitten olisi tullut halvemmaksi vaihtaa pariinkiin kertaan se uusi auto alle.

        Jos olet täysin eri mieltä, pistätkö esimerkin siitä, millaisen auton ostit mihin hintaan 3 vuotta vanhana, ja paljonko sait 6 vuotta vanhana myydessä, ja mitä korjauksia tai huoltoja tuona aikana oli? Sitten voidaan katsoa oliko säästösi todellakin 4000 euroa verrattuna ensimmäiseen omistajaan. Oman kokemuksen perusteella en hetkeäkään usko väitettä!

        PS. Ja edelleenkään vastauksesi, kuten ei minunkaan, liity MILLÄÄN TAVALLA alkuperäiseen kysymykseen. Täällä lienee yleistä että luetun ymmärtäminen vähän tökkii.

        Myin edellisen uutena ostetun auton n.8 vuotiaana. Arvon alennus oli 78% / 8 vuotta. Ostin n.3,5 vuotta vanhan jonka arvon alennus oli n. 54% /3,5 vuotta. Näyttäisi olevan arvon lasku suurempaa vuotta kohden uudella autolla. Molemmat autot samaa merkkiä keskenään, mutta ei noita sinun merkkivaihtoehtojasi.


    • vaihtaja veli

      Vaihdoin tänä vuonna kaksi vuotiaan Yariksen uuteen. 500€ arvo laski vuotta kohti.
      Ehkä seuraavankin vaihdan saman ikäisenä.

      • Takuuhuoltokierre

        Sehän on selvä. Maailmahan on täynnä ihmisiä, jotka ostavat mielellään kaksi vuotta vanhan auton tonnin verran alle uuden hinnan.


    • ghhmlreva

      Nyrkkisääntö on että pikkuautot ostetaan aina uutena ja keskikokoiset yli 25te maksavat käytettynä.

      Esim noita Kia Ceed farkkuja saa 2010 malleja alle 100t ajettuna 15-18te hintaan.
      Itsellä oli tarjous vastaavasta uudesta 2v sitten 23te- Eli arvo tippunut 3v aikana sen 8te.

      Ainakaan Kiiaa ei kannata uutena ostaa jos 50t ajetun saa 17te hintaan. Nyt tietysti kun uusi malli tullut asiaa ei ole enään näin helppo. sillä uuden mallin hintaa nostettu ja auto huomattavasti laadukkaampi.

      Voihan tästä aiheesta muutenkin keskustella kun vastata pelkkään aloittelijan kysymykseen

    • budjettiautoilija

      Riippuu toki myös merkistä ja mallista sekä kyseisen kombinaation arvon säilymisestä.

      Jos uusi maksaa 30 k€, tyypillinen hyvityshinta 3-vuotiaana on 17-18 k€.

      Tuolta lisätietoa
      http://www.ajovalo.net/Arvo1.htm

    • ostin ja säästin

      Maksaa niin paljon että on aivan hölmöläisen hommaa. Mutta jatkakaa toki uusien ostamista samaan malliin tai jopa entistä ahkerammin että niitä uudenveroisia käytettyjä löytyy jatkossakin puolella uuden hinnasta.

      • kirpparikalle

        Toiset ostaa uusina ja toiset käytettyinä.


    • reidari6

      Itse ostan 3-5 vuoden välein uuden auton ja ajan sillä alle 100 tkm. Saan aina takuun lähes koko ajaksi, katsastus korkeintaan kerran, ei tarvitse laittaa renkaisiin rahaa, ei ruostesuojauttaa ja saa sen värisen ja niillä varusteilla kuin haluaa.
      Eri automalleja ostaneena sanoisin, että jos haluat maksimoida hankinnan taloudellisuuden, osta Toyota,Volkkari tai Skoda. Ao. pitävät hinnan käsittämättömän hyvin, autoliikkeet kilpailevat niistä vaihdokeista.
      Vielä jos ostat perusmallin ilman turhia härpäkkeitä on hinnan lasku uutenakin minimaalista.

    • hyvän kun löytää

      Siis miksi vaihtaa kolmen vuoden välein, itse olen vaihtanut usein puolen vuoden välein. Nykyinen kylläkin kohta kolme vuotta vanha. Mutta onhan jo 37:s auto.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe