Ostin raakaa tuulilasinpesunestettä ja tein siitä 1:1 sekoituksen, jonka piti tuoteselosteen mukaan kestää -20 asteen pakkasta. No sehän jähmettyi jo -6 asteessa ja -15 oli koko säiliö umpijäässä. Että tosi hyvin piti tuoteseloste paikkansa. No sain sitten sulateltua jäätynyttä nestettä sen verran, että lorautin Lasolia joukkoon. Vieläkin siellä säiliön pohjalla tuntuu olevan jääkerrostuma. Nyt ei ole mahdollisuutta ajaa autoa lämpimään tilaan, jotta sitä voisi sulatella. Olisikos jotain vinkkiä, että miten tuon jään voisi sulattaa? Siellä on varmaan koko järjestelmä jäässä letkuja myöten.
Tuulilasinpesuneste jäätyy
47
18611
Vastaukset
- ouyouiyouiy
Jos vasta -15 asteessa jäätyi, niin tuo kyllä sulaa itsestään viikon sisällä. Ei tuollaiset paukkupakkaset pitkään jatku.
- frangröbbä
lämminilma puhaltaja konehuoneeseen ja suuttimet puhallat sit kans lämpimällä
- uusi asia, wauh!
ajoviima, se vaikuttaa aikaspaljon tuohon pakkaslukemaan.
- 12+12
Siis miten ajoviima vaikuttaa siihen jäätymiseen? Jos pesunesteen pitäisi kestää -10 astetta, niin kyllä se kestää sen -10 asteen pakkasessa auton olleessa liikkeessä tai paikallaan.
- pakkasukko vaan
Jos ajoviima lisää pakkasasteita, niin eihän -25 asteessa tahdo sitten pysyä mikään sulana. Johan siinä öljytkin jähmettyy. Ei tuo pidä paikkaansa.
Voihan olla, että sekoitussuhde ei sitten mennytkään tasan 1:1, vaikka mittakannulla sekoitinkin 2,5l raakaa ja 2,5l vettä. Tähän saakka ei kyllä mikään sekoitettu neste ole näin helposti jäätynyt. - koppalakki
pakkasukko vaan kirjoitti:
Jos ajoviima lisää pakkasasteita, niin eihän -25 asteessa tahdo sitten pysyä mikään sulana. Johan siinä öljytkin jähmettyy. Ei tuo pidä paikkaansa.
Voihan olla, että sekoitussuhde ei sitten mennytkään tasan 1:1, vaikka mittakannulla sekoitinkin 2,5l raakaa ja 2,5l vettä. Tähän saakka ei kyllä mikään sekoitettu neste ole näin helposti jäätynyt.Jospa sinulla oli siellä säiliössa vanhaa nestettä, joka ei kestä pakkasta yhtään. Silloin lisäämäsi neste on laimentunut ja jäätynyt.
- se on fysiikkaa
12+12 kirjoitti:
Siis miten ajoviima vaikuttaa siihen jäätymiseen? Jos pesunesteen pitäisi kestää -10 astetta, niin kyllä se kestää sen -10 asteen pakkasessa auton olleessa liikkeessä tai paikallaan.
kun autonlasilla on vettä pisaroina ja lämpötila nollan vaiheilla ja sitten lähdet liikkeelle, niin pysyvätkö pisarat vetenä vai jäätyyvätkö lasiin?
- fyysikon poika
pakkasukko vaan kirjoitti:
Jos ajoviima lisää pakkasasteita, niin eihän -25 asteessa tahdo sitten pysyä mikään sulana. Johan siinä öljytkin jähmettyy. Ei tuo pidä paikkaansa.
Voihan olla, että sekoitussuhde ei sitten mennytkään tasan 1:1, vaikka mittakannulla sekoitinkin 2,5l raakaa ja 2,5l vettä. Tähän saakka ei kyllä mikään sekoitettu neste ole näin helposti jäätynyt.eikös moottori käy kun auto liikkuu, ainakin pääsääntöisesti ja silloin moottoria jäähdytetään.
Kyllä se öljy siellä notkeana pysyy. - vahingossa
pakkasukko vaan kirjoitti:
Jos ajoviima lisää pakkasasteita, niin eihän -25 asteessa tahdo sitten pysyä mikään sulana. Johan siinä öljytkin jähmettyy. Ei tuo pidä paikkaansa.
Voihan olla, että sekoitussuhde ei sitten mennytkään tasan 1:1, vaikka mittakannulla sekoitinkin 2,5l raakaa ja 2,5l vettä. Tähän saakka ei kyllä mikään sekoitettu neste ole näin helposti jäätynyt.Ettei vaan olisi käynyt sama moka kuin minulle viime talvena. Se melkein täysinäinen kanisteri, josta tein 1:1 laimennuksen olikin jo valmiiksi 1:1 tai 1:2 -lamennettua, mutta olin asian autuaasti unohtanut.
Tuli piiiitkä riesa, kun säiliö oli piripintaan täynnä nestettä, joka napsahti umpijäähän jo muutaman asteen pakkasella. - käytä pipoa!
se on fysiikkaa kirjoitti:
kun autonlasilla on vettä pisaroina ja lämpötila nollan vaiheilla ja sitten lähdet liikkeelle, niin pysyvätkö pisarat vetenä vai jäätyyvätkö lasiin?
Puhe oli säiliössä olevan liuoksen jäätymisestä....
- Anonyymi
käytä pipoa! kirjoitti:
Puhe oli säiliössä olevan liuoksen jäätymisestä....
jesss upeeta mahtavaa
- löölölökk
Takia pitää sulattaa,ei näillä pakkaisilla tarvita lasille mitään nesteitä ja lämpimillä keleillä ne sulaa.
- tulos on tässä
Esim. illalla vielä -15, aamulla lauhtuu muutamassa tunnissa -5 asteeseen (normi suoritus rannikoilla) -> suolapaskaa aamulla lentää niin, että tuulilasi muurautuu umpeen 0,5 km matkalla. Tässä kelissä olisi kiva, kun pissapoikakin toimisi, mutta eihän se umpijäässä oleva säiliö muutamassa tunnissa sula, vaan siihen menee vuorokausi tjsp.
- kikkamies
Minä laitoin sisälämmittimen maahan etupuskurin alle puhaltamaan kuudeksi tunniksi, niin johan suli palikaksi jäätynyt säiliö. Lämpimähkö ilma täyttää moottoritilan ja pyörii siellä.
Sivutuotteena sain moottorinkin käyntiin, joka ei aikaisemmin inahtanutkaan, vaikka lohkari oli ollut päällä pari vuorokautta putkeen. Pakkasta oli pidellyt viikon päivät noin 25 astetta. - pakkasukko vaan
Eilen laitoin vähän lisää Lasolia säiliöön, kun tuntuviksi on jääkerrostuma säiliön pohjalla. Korkissa oleva letku ei mene pohjaan asti. Tuli siinä sitten kokeiltua pyöräkotelon kautta säiliötä ihan tarkistaakseni, että vuotaako, niin vuotaahan se. Edellinen omistaja on jotain tehnyt säiliölle, kun on sisälokariin tehty reikä säiliön kohdalle. Jos säiliö on halki jäätymisen takia, niin eipä olis uskonut.
- kallis korjaus?
Lokakuun loppupuolella teetin huollon ja pidin itsestään selvänä, että samalla tarkastetaan nesteiden, myös pesunesteen, pakkasen kestävyys. Ennen huoltoa täytin säiliön laimentamattomalla -20 C° kestävällä nesteellä. Sisällä oli vain pieni määrä kesäpesunestettä. Pakkasella on säiliö ilmeisesti kuitenkin haljennut ja pesunesteet vuotivat maahan. Huollon yhteydessä ei ilmeisesti kuitenkaan ole mitattu nesteen pakkasen kestävyyttä. Huollon tehnyt liike ei ota syytä niskoilleen. Sanovat tarkastavansa aina kaikki nesteet. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tuollaista on päässyt tapahtumaan ja olihan viime talvena myös kovempiakin pakkasia. Menettikö talvipesuneste tehonsa kesän kuumuudessa?
- huoltomiehen poika
kallis korjaus? kirjoitti:
Lokakuun loppupuolella teetin huollon ja pidin itsestään selvänä, että samalla tarkastetaan nesteiden, myös pesunesteen, pakkasen kestävyys. Ennen huoltoa täytin säiliön laimentamattomalla -20 C° kestävällä nesteellä. Sisällä oli vain pieni määrä kesäpesunestettä. Pakkasella on säiliö ilmeisesti kuitenkin haljennut ja pesunesteet vuotivat maahan. Huollon yhteydessä ei ilmeisesti kuitenkaan ole mitattu nesteen pakkasen kestävyyttä. Huollon tehnyt liike ei ota syytä niskoilleen. Sanovat tarkastavansa aina kaikki nesteet. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tuollaista on päässyt tapahtumaan ja olihan viime talvena myös kovempiakin pakkasia. Menettikö talvipesuneste tehonsa kesän kuumuudessa?
ei huollossa pissapojan nestettä mitata paljonko se kestää pakkasta.
Yleensä vai lisäävät raakaa Lasolia jos mahtuu. - Vinkki.
huoltomiehen poika kirjoitti:
ei huollossa pissapojan nestettä mitata paljonko se kestää pakkasta.
Yleensä vai lisäävät raakaa Lasolia jos mahtuu.Tässä olisi tuulilasin pesunesteen pakkaskestävyyden mittari, tosin aika tyyris.
https://www.tyokalutori.fi/optinen-pakkas-ja-akkuhappomittari.html - pakkasukko vaan
kallis korjaus? kirjoitti:
Lokakuun loppupuolella teetin huollon ja pidin itsestään selvänä, että samalla tarkastetaan nesteiden, myös pesunesteen, pakkasen kestävyys. Ennen huoltoa täytin säiliön laimentamattomalla -20 C° kestävällä nesteellä. Sisällä oli vain pieni määrä kesäpesunestettä. Pakkasella on säiliö ilmeisesti kuitenkin haljennut ja pesunesteet vuotivat maahan. Huollon yhteydessä ei ilmeisesti kuitenkaan ole mitattu nesteen pakkasen kestävyyttä. Huollon tehnyt liike ei ota syytä niskoilleen. Sanovat tarkastavansa aina kaikki nesteet. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tuollaista on päässyt tapahtumaan ja olihan viime talvena myös kovempiakin pakkasia. Menettikö talvipesuneste tehonsa kesän kuumuudessa?
Viikonloppuna turasin säiliön kanssa. Pistin defan puhaltamaan sisälokarin reiästä puskurin sisään ja annoin sen puhallella n. 4-tuntia. Sitten pistin letkun säiliöön ja imaisin sieltä sulaneet nesteet kanisteriin. Lopuksi vielä kuuma Lasolpaukku (Lasolia vettä) säiliöön ja jonkun minuutin päästä imin nekin pois. Sitten vaan raakaa ja sekoitettua nestettä sekä vielä Lasolia perään. Vielä jos jäätyy niin sitten kyllä jäätyy muillakin! Jos tuo säiliö on nyt mennyt halki, niin pitääpä ensi kesänä ottaa se irti ja paikata vaikka lasikuidulla.
- Anonyymi
Anteeks 9 vuotta vanha viestiketju, mutta pakko kans kertoa että eräällä kaverilla oli kans samaa ongelmaa Pissapojansäiliön kans talvella, aina jokakerta umpijäässä, näin ollen sitä ei voinut käyttää. laitoimme lasolia joukkoon mutta siitä huolimattakin jääty, no sitten sain kätevän idean kun aikoinaan Mersussani oli sellainen lämmittävä pissapoika, jossa oli sellainen kiepille vedetty putki, jossa kiersi lämmin jäähdytysneste niin lämmityslaitteen putkilta rakensimme erillisen T-Haaroituksen josta meni pissapojan säiliöön sellainen kupariputkesta taivutettu kierukka niin johan pelasi, eikä ongelma enään kiusannut, tietty toki jos auto oli seissyt yön-yli paikallaan, ilman mitään lämmityksiä, niin sitten se saattoi jäätyäkkin, mutta muuten toimiva systeemi.
- Anonyymi
Eikö olisi helpompaa laittaa jo ajoissa säiliöön pakkasen kestävää seosta, kun ne maksaakin vain 3 euroa / kanisteri. Ei tarvitsisi tehdä mitään kotikutoisia virityksiä.
Ja kesäisin 6 kuukautta säiliöön vain vettä ja halpaa astianpesuainetta.
(Tästä tuli taas Lasol-kätyreille ripuli) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö olisi helpompaa laittaa jo ajoissa säiliöön pakkasen kestävää seosta, kun ne maksaakin vain 3 euroa / kanisteri. Ei tarvitsisi tehdä mitään kotikutoisia virityksiä.
Ja kesäisin 6 kuukautta säiliöön vain vettä ja halpaa astianpesuainetta.
(Tästä tuli taas Lasol-kätyreille ripuli)Mitä jos voittoa tavoittelevat (kiinalaiset) valmistajat ovatkin valehdelleet jäätymispisteen? Siis myyvät tenttua -20-asteisena vaikka ei kestäkään kuin -5-astetta. Kun pistää vettä enemmän ja tehoainetta vähemmän, voittaa enemmän. Vesi on halpaa, eta- ja metanoli kallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos voittoa tavoittelevat (kiinalaiset) valmistajat ovatkin valehdelleet jäätymispisteen? Siis myyvät tenttua -20-asteisena vaikka ei kestäkään kuin -5-astetta. Kun pistää vettä enemmän ja tehoainetta vähemmän, voittaa enemmän. Vesi on halpaa, eta- ja metanoli kallista.
Monivuotiset kokemukset osoittavat, että halpa -18 seos kestää ajoviimassa noin -13 eli jonkin verran optimistinen on arvio pakkaskestosta. Mutta kun syksyllä lanttaa puoliksi pari ensimmäistä säiliötä, niin sen jälkeen voi kaataa täyttä ainetta, mikä maksaa vain kympin/ kolmen kanisterin satsi. Ei ole kallista jos vertaa vaikka ylihinnoitettuun Lasoliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö olisi helpompaa laittaa jo ajoissa säiliöön pakkasen kestävää seosta, kun ne maksaakin vain 3 euroa / kanisteri. Ei tarvitsisi tehdä mitään kotikutoisia virityksiä.
Ja kesäisin 6 kuukautta säiliöön vain vettä ja halpaa astianpesuainetta.
(Tästä tuli taas Lasol-kätyreille ripuli)No en mä niinkään sanois. Saksalaisesta laadukkaasta insinöörityöstä vähän mallia ja saimme toteutettua hienosti toimivan systeemin 80-luvun Japsi Toyotaan. Mut sit pitää tietää mitä tekee jotta siitä saadaan täysin varmasti toimiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en mä niinkään sanois. Saksalaisesta laadukkaasta insinöörityöstä vähän mallia ja saimme toteutettua hienosti toimivan systeemin 80-luvun Japsi Toyotaan. Mut sit pitää tietää mitä tekee jotta siitä saadaan täysin varmasti toimiva.
Ruiskuttaako tuon "lämmönvaihtimen" ansiosta oikein lämmintä/kuumaa vettä lasille.
Kyllähän sillä jo jäät ja härmät lähtee tuulilasista ennätysajassa, mutta kestääkö sitä leikkiä kylmä lasi vai tuleeko jännityksistä halkeamia ?
- Anonyymi
"halpa -18 seos kestää ajoviimassa noin -13 eli jonkin verran optimistinen on arvio pakkaskestosta. "
Ei pakkasneste tunnista ajoviimaa! Jäätyminen on toki nopeampaa ilmanvaihtumisen vuoksi, mutta kyllä lämpömittari näyttää -18 tai -13 viimasta huolimatta. Viimalla ei ole vaikutusta jäätymispisteeseen.- Anonyymi
Olet ainoa, joka puhuu pakkasnesteestä .
Muut keskustelevat lasinpesuaineen luvatusta pakkaskestävyydestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ainoa, joka puhuu pakkasnesteestä .
Muut keskustelevat lasinpesuaineen luvatusta pakkaskestävyydestä.Suomeksi pakkasneste on nesteeseen sekoitettava lisäaine, ja tarkoitus on alentaa nesteen jäätymispistettä. Ymmärräthän sen, onpa kyse jäähdytinnesteestä tai tuulilasinpesunesteestä.
Viimalla ei ole vaikutusta jäätymispisteeseen, vain mitattu lämpötila ratkaisee. Olethan samaa mieltä? - Anonyymi
> Ei pakkasneste tunnista ajoviimaa! Jäätyminen on toki nopeampaa ilmanvaihtumisen vuoksi, mutta kyllä lämpömittari näyttää -18 tai -13 viimasta huolimatta. Viimalla ei ole vaikutusta jäätymispisteeseen.
No ei, mutta joskus muinoit tuli näitä "halvin hinta, muulla ei väliä" litkuja käytettyä ja niissä oli pari jännää ilmiötä
- kovalla pakkasella (siis -10 C tai alle) pissapojan tankkiin alkoi muodostua jäähilettä ... eli se jäätymätön liuos (mitä lie metanolimyrkkyä oli) pysyi nesteenä, mutta sekaan lisätty vesi jäätyi
- ja sitten kun sieltä jäähielpöntöstä ruikki nestettä lasille, niin siinä oli jo liian korkea alkoholi/mikälie tehoainepitoisuus -> jäätymistä estävä aine haihtui ajoviimassa pikavauhtia ja haihtuminen kun tunnetusti vaatii lämpöä, niin lasi vetikin jäähän
- no, uusi ruikkaus ainetta sulatti jään hetkeksi (pari sekuntia), mutta tehoaineen haihduttua lasin pintaan nasahti entistäkin paksumpi jääkerros
En ole enää piiitkään aikaan halpapaskoihin sekaantunut eikä ilmiö ole siksi toistunut. Voi olla, ettei tätä nykyään enää tapahdukaan, onhan metanoli viimeinkin saatu kiellettyä. Vai olisi taas kiinanpojat olleen ovelia ja vaihtaneet koostumusta takaisin siihen halvempaan vaihtoehtoon....?
Muita vaihtoehtoja oudolle jäätymiselle:
On ostettu halpaa -18 seosta ja laimennettu 1:1 ... taitaa jäätymispiste mennä tällä kikalle jonnekin -7 luokkaan eli jäätyyhän se.
Tai on ostettu kunnon tavaraa (jäätymispiste -40 tjsp), käytetty viime keväänä puolet, lisätty pönttö täyteen vettä ja unohdettu koko asia. Syksyllä pänikkä taas käyttöön ja tällöin on kuviteltu, että kyseessä on raaka liuos, joka 1:1 laimennettuna kestää jotain -17 C. Eli sekaan puolet vettä -> kuviteltu jäätymispiste -17 ja todellinen -7 tjsp. Tämäkin moka kerran tullut tehtyä...
- Anonyymi
En tiedä onko ongelma yleinen, mutta itsellä uudessa KIA:ssa tuulilasinpesunestettä ei tullut lasille heti kun tuli pikkupakkanenkin. Säiliössä oli laimentamatonta -22C litkua, mutta siitä huolimatta pienikin pakkanen aiheutti "jäätymisen".
No koska tiesin, että pakkasenkestosta ei ole kyse, vein auton huoltoon...tosin melko taitamattomaan huoltoon. Ensimmäisellä kerralla eivät löytäneet vikaa, eivätkä seuraavalla, kolmannella käynnillä vaihtoivat pesimen moottorin...ja ongelma poistui pysyvästi. Pesunestepumpun jäykistyminen pikkupakkasellakin aiheutti myös tuulilasin takuuvaihdon, sen verran monta kertaa kuraista tuulilasia ehti sulat raaputtaa ennen vian löytymistä. - Anonyymi
Sama juttu. Tarvis saada pirturesepti!!
- Anonyymi
Usein epäillään pesunesteiden pakkasen kestävyyttä . Ostin Tokmannilta kympillä kolme kanisteria laimennettua (-18 C)ja jätin ne auton jalkatilaan muutamaksi päiväksi. Pysyivät hyvin nesteenä ainakin -16, -18 ja -20 kylmyydessä.
Purkin kyljessä oleva lukema on siis melkoisen luotettava.
Sitä jämäkämpää eli -36 kestävää ei täällä etelässä pysty testaamaan, joten pitäisikö hurauttaa ainakin Kuusamon korkeudelle todellisen keston selville saamiseksi. - Anonyymi
Ajoviima on paljon kylmempää kuin mitä mittarit näyttää.
Voit vaikka katsoa Ilmatieteenlaitoksen ennustekuvaa, siellä kerrotaan esim. -10 astetta ennuste ja alla sanotaan "tuntuu kuin-15 astetta" silloin lasketaan mukaan tuulen vaikutus.Ei kun täsmälleen niin kylmää. Jäätymispisteeseen sillä ei ole mitään vaikutusta. Jos jäätyy, niin jäätymisen nopeuteen kylläkin.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ei kun täsmälleen niin kylmää. Jäätymispisteeseen sillä ei ole mitään vaikutusta. Jos jäätyy, niin jäätymisen nopeuteen kylläkin.
Kyllä se neste vaan tahtoo jäätyä helpommin ajossa kun karkkisella.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ei kun täsmälleen niin kylmää. Jäätymispisteeseen sillä ei ole mitään vaikutusta. Jos jäätyy, niin jäätymisen nopeuteen kylläkin.
Eikö se ole silloin viimassa kylmempää jos jäätyy nopeammin.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se neste vaan tahtoo jäätyä helpommin ajossa kun karkkisella.
Ei helpommin, mutta nopeammin. Vesi jäätyy, jos lämpötila on alle nolla. Jos lämpötila on 1, ei vesi jäädy, vaikka ajaisit 1000 km/h nopeutta (itse asiassa päin vastoin, mutta ei puututa siihen nyt).
Toisaalta, jos auton sisällä on plusasteita ja ulkona pakkasta, voi vesi pysyä sulana paikallaan, mutta liikkuvan auton lämpötila ei riitä kumoamaan pakkasen vaikutusta, koska vesi tuulilasilla jäähtyy nopeammin...
Usko pois, ei vaikuta viima lämpötilaan. Mutta kyllä siihen, miten se koetaan.Anonyymi kirjoitti:
Eikö se ole silloin viimassa kylmempää jos jäätyy nopeammin.
Ei. Miksi olisi?
- Anonyymi
Vastaan tähän aiheeseen koska joku muu nosti aiheen ylös.
Teit ilmeisesti sen virheen, että ostit lasinpesunestettä joka oli valmiiksi laimennettu kestämään -20c lämpötilaa. Sitten laimensit vedellä lasinpesunesteen pakkasen kestävyyttä vielä heikommaksi.
Se tuulilasin pesunesteen pakkauksessa oleva isokokoisella fontilla merkitty pakkasen kestolukema on lähes poikkeuksetta juuri se pakkasen lämpötila mitä lasinpesuneste kestää jo valmiiksi ilman minkäänlaista laimentamista. Jos laimennat esim lisäämällä vettä lasinpesunesteen joukkoon niin silloin lasinpesunesteen pakkasen kestokyky huononee alkuperäistä huonommaksi.
Se lasinpesunesteen pakkauksessa oleva laimennusohje on useimmiten sitä varten jos haluat laimentaa lasinpesunesteen pakkasen kestävyyttä alkuperäistä heikommaksi. Ellei pakkauksessa toisin mainita. - Anonyymi
Halvoissa nuo seokset tahtoo olla mitä sattuu, harvoin yllättävät positiivisesti.
- Anonyymi
Eipä ne juuri luvattua kylmemmässä toimi. Juuri ja juuri säilyvät nesteinä luvatuissa asteissa tai alkavat jopa sohjoontua lähellä luvattua. Mullakin vähän konepellin suuttimet temppuili, mutta kun kaadoin pari litraa lisää sitä halvempaa tavaraa, niin alkoi ruikkimaan puhtaasti.
Ylihinnoiteltua Lasolia en ole tarvinnut ainakaan 40:een vuoteen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä ne juuri luvattua kylmemmässä toimi. Juuri ja juuri säilyvät nesteinä luvatuissa asteissa tai alkavat jopa sohjoontua lähellä luvattua. Mullakin vähän konepellin suuttimet temppuili, mutta kun kaadoin pari litraa lisää sitä halvempaa tavaraa, niin alkoi ruikkimaan puhtaasti.
Ylihinnoiteltua Lasolia en ole tarvinnut ainakaan 40:een vuoteen.Lasol toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasol toimii.
Kallista on. 10 l tonkka -40 °C kestävää Motoxia, laimennus 1:1, toimii.
Kestää periaatteessa –17 °C. Kovalla pakkasella jäätyy, mutta se jää ei ole mitään "teräsjäätä" = ei hajoa paikat. Tiesuola ryytyy -10 °C tietämissä, joten kylmemmässä ei kura lennä.
Halpiksista paljon vaihtelevampia kokemuksia. Osa ihan ihmeellisiä, esim kusipojan säiliöön muodostuu jäähilettä/sohjoa ja paljon ennen luvattua jäätymispistettä. Tai liemet tulee tuulilasille, mutta jäätyy saman tien.
Halpikset valmiiksi laimenettuja = jäätymispiste -18…-20 °C. Jos näitä jatkaa vedellä, niin sitten jäätyvät kovalla pakkasella oikein kunnolla = voi hajota paikat. Tosin sama tulee Motoxillakin, jos liikaa laimentaa (esim 1:4). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallista on. 10 l tonkka -40 °C kestävää Motoxia, laimennus 1:1, toimii.
Kestää periaatteessa –17 °C. Kovalla pakkasella jäätyy, mutta se jää ei ole mitään "teräsjäätä" = ei hajoa paikat. Tiesuola ryytyy -10 °C tietämissä, joten kylmemmässä ei kura lennä.
Halpiksista paljon vaihtelevampia kokemuksia. Osa ihan ihmeellisiä, esim kusipojan säiliöön muodostuu jäähilettä/sohjoa ja paljon ennen luvattua jäätymispistettä. Tai liemet tulee tuulilasille, mutta jäätyy saman tien.
Halpikset valmiiksi laimenettuja = jäätymispiste -18…-20 °C. Jos näitä jatkaa vedellä, niin sitten jäätyvät kovalla pakkasella oikein kunnolla = voi hajota paikat. Tosin sama tulee Motoxillakin, jos liikaa laimentaa (esim 1:4).Pesunesteen sekaan kannattaa kaataa pullollinen etikkaa. Ei jäädy tuulilasi yölläkään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kallista on. 10 l tonkka -40 °C kestävää Motoxia, laimennus 1:1, toimii.
Kestää periaatteessa –17 °C. Kovalla pakkasella jäätyy, mutta se jää ei ole mitään "teräsjäätä" = ei hajoa paikat. Tiesuola ryytyy -10 °C tietämissä, joten kylmemmässä ei kura lennä.
Halpiksista paljon vaihtelevampia kokemuksia. Osa ihan ihmeellisiä, esim kusipojan säiliöön muodostuu jäähilettä/sohjoa ja paljon ennen luvattua jäätymispistettä. Tai liemet tulee tuulilasille, mutta jäätyy saman tien.
Halpikset valmiiksi laimenettuja = jäätymispiste -18…-20 °C. Jos näitä jatkaa vedellä, niin sitten jäätyvät kovalla pakkasella oikein kunnolla = voi hajota paikat. Tosin sama tulee Motoxillakin, jos liikaa laimentaa (esim 1:4).Kallista, mutta toimii.
Lasol laimennussuhde:
4 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -7 °C
3 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -9 °C
2 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -15°C
1 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -29 °C
"raakana" noin -60 ° C
- Anonyymi
Paljonko kestää kypsennettynä, eli kypsänä.
En esimerkiksi syö raakaa kalaa enkä raakaa lihaa.
Voisiko lasinpesunesteen saada kypsänä kun en raa-asta tykkää.
Medium lasinpesuneste voisi käydä, mutta raaka lasinpesuneste ei käy. - Anonyymi
Lasol ainoa kunnon tuulilasinpesuneste. Maksaa kyllä hieman enemmän mutta on riittoisaa. Pienikin ruiskaisu saa lasin kirkkaaksi. Ja pyyhkijän sulat kestää pidempään! Halvat pesunesteet kuivattaa pyyhkijänsulat koppuraksi. Eli tule halpa pesuaine halvaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829