onko kyse empatian puutteesta vai mistä?
toisen häpeän mitätöinti
25
453
Vastaukset
- ariella.a
Osittain se johtuu siitä kai, tai sitten ei vaan ymmärrä sitä toista.
Osaatko hävetä puolestani? mitätöinti on aika ilkeetä, emptaiakyvytöntä minusta ... häpeänpakoilu liittyy mielestäni myös tuohon, eikös se ole siellä mitätöinnin takana, oma häpeä, jota ei halua nähdä peilistä, siis myöntää itselleen ...
"Narsistille häpeä on niin sietämätön tunne, että hän kehittää kaikenlaisia keinoja olla kokematta sitä laisinkaan. Tätä kutsutaan myös häpeän ohittamiseksi. Narsistinen häpeämättömyys ilmenee tyypillisimmillään kylmänä välinpitämättömyytenä, pinnallisuutena ja jopa täydellisenä piittaamattomuutena. Kun häpeä ujuttautuu narsistisen suojamuurin lävitse, narsistin silmissä välähtää loukkaantuminen, jota seuraa yleensä raivo ja syytteleminen. Kun häpeän löyhkä pääsee tunkeutumaan narsistin suojamuurin läpi, hän pyrkii välittömästi karkottamaan sitä vimmatusti. Narsismin taustalla piilevä tunne onkin juuri häpeä ja kyvyttömyys käsitellä sitä terveillä tavoilla: kohtaamalla ja neutraloimalla sen sekä siirtymällä eteenpäin terveen ihmisen tavoin"
http://www.mtv3.fi/helmi/ihmissuhteet/artikkeli.shtml/1002707
SAATANA MIE OON NARSISTI :(- ariella.a
Monte, minussakin on noita piirteitä. Mä uskon että kaikista löytyy tuota narsistisuutta.
ariella.a kirjoitti:
Monte, minussakin on noita piirteitä. Mä uskon että kaikista löytyy tuota narsistisuutta.
No mutta niin on minussakin ... ihan normijuttu, jota ei kenenkään pidä pelätä. Turhaa hössötystä, kun ne oikeet tyypit on aika harvassa kuitenkin ... ehkä yksi 36:sta ... ja sitten ollaan me kaikki muut narsistisella skaalalla 0-98%
:Dpiittaamattomuutta ja empatiakyvyttömyyttä kun mietit ittees. Välitätkö muiden asioista aidosti yhtään ja tunnetko myötätuntoa toista ihmistä kohtaan? Luulenpa että vastaat kumpaankin kyllä. Se siitä :)
ariella.a kirjoitti:
mut löytyykö niin paljon et ne rikkoo parisuhteet???
Toljake kirjoitti:
piittaamattomuutta ja empatiakyvyttömyyttä kun mietit ittees. Välitätkö muiden asioista aidosti yhtään ja tunnetko myötätuntoa toista ihmistä kohtaan? Luulenpa että vastaat kumpaankin kyllä. Se siitä :)
mut toi minkä linkitin ja kopsasin tuohon on aivan täysin mun käyttäytymismalli, se raivo on niin suurta et sillä vois räjäyttää tämä planeetta.
- ariella.a
monte24 kirjoitti:
mut löytyykö niin paljon et ne rikkoo parisuhteet???
Niin, missä ne suhteet on? Mutta onko kyse narsistisuudesta?..uskallan sanoa että ei ole.
Sulta puuttuu paljon sellasta mikä liityy narsistiseen henkilölle, en ala luettelee mitä, koska sä voisit vaikka suuttua. monte24 kirjoitti:
mut toi minkä linkitin ja kopsasin tuohon on aivan täysin mun käyttäytymismalli, se raivo on niin suurta et sillä vois räjäyttää tämä planeetta.
Viha on vain tunne ... ilman tunteita elämä olis aika kylmän mustavalkoisen helppoo, vai mitä?
monte24 kirjoitti:
Menee nyt ihan arvailuksi, mutta luulenpa että sun raivon syy on aivan eri kuin narsissilla. Jos siis tuon kohdan häpeä-sanaa ajatellaan, niin sen enempää tietämättä olen kohtuullisen varma, että sinun ja narsissin häpeät ovat aivan eri asioita ja syntyvät täysin eri syistä.
Narsissilla se sen häpeä uhkaa romuttaa koko sen oman maailman, koska se maailma on itse rakennettu kulissi johon uskominen pitää narsissin jaloillaan ja muiden yläpuolella. Siksi ei voi olla häpeää, on vain ehdotonta ylivertaisuutta.
Pitäisköhän taas antaa olla tän kyökkipsykologisoinnin, kun kuitenkin on oikeita psykkia jotka ainakin ovat kouluttautuneet hommaansa :)temppuilija kirjoitti:
Viha on vain tunne ... ilman tunteita elämä olis aika kylmän mustavalkoisen helppoo, vai mitä?
psykopaatin tunteet ja nuorena haaveilin kouluttavani omasta lapsesta mahdollisimman tunteettoman.
hiukka myöhemmin päätin etten hommaa lapsia tähän elämään.ariella.a kirjoitti:
Niin, missä ne suhteet on? Mutta onko kyse narsistisuudesta?..uskallan sanoa että ei ole.
Sulta puuttuu paljon sellasta mikä liityy narsistiseen henkilölle, en ala luettelee mitä, koska sä voisit vaikka suuttua.lupaan olla hiiltymättä :)
Toljake kirjoitti:
Menee nyt ihan arvailuksi, mutta luulenpa että sun raivon syy on aivan eri kuin narsissilla. Jos siis tuon kohdan häpeä-sanaa ajatellaan, niin sen enempää tietämättä olen kohtuullisen varma, että sinun ja narsissin häpeät ovat aivan eri asioita ja syntyvät täysin eri syistä.
Narsissilla se sen häpeä uhkaa romuttaa koko sen oman maailman, koska se maailma on itse rakennettu kulissi johon uskominen pitää narsissin jaloillaan ja muiden yläpuolella. Siksi ei voi olla häpeää, on vain ehdotonta ylivertaisuutta.
Pitäisköhän taas antaa olla tän kyökkipsykologisoinnin, kun kuitenkin on oikeita psykkia jotka ainakin ovat kouluttautuneet hommaansa :)monesti näin saa parhaimmat neuvot ja ideat
- ariella.a
monte24 kirjoitti:
lupaan olla hiiltymättä :)
tuli.
... on kasvattava tunne .... =)
monte24 kirjoitti:
vilahti just toi ajatus et "se mikä ei tapa niin vahvistaa" oon hiukka eri mieltä.
jokseenkin samaa mieltä iivarin kanssa, häpeä kertoo missä menee itten rajat. Ja kun tuntee jostain syystä häpeää, niin sitä voi tutkia ja ottaa sen aiheuttaneista asioista oppia ja siitä seuraa kasvua sekä oikeanlaista nöyryyttä. Tai silleen ite siitä ajattelen, häpeä on 'kasvamista' varten, jos vain suostuu kasvamaan.
monte24 kirjoitti:
vilahti just toi ajatus et "se mikä ei tapa niin vahvistaa" oon hiukka eri mieltä.
...tekee jotain mitä jälkeenpäin osaa itse hävetä... =)
Mutta vastoinkäymisistä joiden kanssa joutuu taistelemaan vahvistavat, tiettyyn rajaan asti...
" Liiaksi karaistunut teräs katkeaa helposti... "Toljake kirjoitti:
jokseenkin samaa mieltä iivarin kanssa, häpeä kertoo missä menee itten rajat. Ja kun tuntee jostain syystä häpeää, niin sitä voi tutkia ja ottaa sen aiheuttaneista asioista oppia ja siitä seuraa kasvua sekä oikeanlaista nöyryyttä. Tai silleen ite siitä ajattelen, häpeä on 'kasvamista' varten, jos vain suostuu kasvamaan.
häpeäni osa-aluetta niin tiukasti ettei siinä ole juurikaan tilaa inhimillisyydelle.
iivar-runoilija kirjoitti:
...tekee jotain mitä jälkeenpäin osaa itse hävetä... =)
Mutta vastoinkäymisistä joiden kanssa joutuu taistelemaan vahvistavat, tiettyyn rajaan asti...
" Liiaksi karaistunut teräs katkeaa helposti... "syy titanicin uppoamiseen oli myös tuo :) nykyisillä laivateräksillä titanic ei olisi uponnut
monte24 kirjoitti:
syy titanicin uppoamiseen oli myös tuo :) nykyisillä laivateräksillä titanic ei olisi uponnut
niin pienestä kiinni välillä
- narskupipari
Ohutnahkainen narsisti häpeää helposti ja kantaa muidenkin häpeää, hän tarvitsee muita ja yrittää olla loukkaantumatta tai peittää lopukkaantumisensa, ettei tulisi hylätyksi. Paksunahkainen on ohutnahkaisen vastakohta. Hän ei tarvitse muita, hän ei piittaa kenestäkään, eikä kenenkään tunteista. Paksunahkainen narsku loukkaa toisia ja mitätöi toisia häpeämättömästi ja jos hän tunteekin häpeää hän laittaa sen röyhkeästi toisten kannettavaksi. Kyky ymmärtää ja tunnistaa toisen ihmisen tunteita vaatii empatiakykyä ja kaikenlainen mitätöinti on merkki empatiakyvyttömyydestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174666
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1942545Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731667Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291575- 211299
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon221255Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641217- 1341025
Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42952- 171924