Painatteko vasemmalla jalalla automaattivaihteisen autonne jarrupoljinta vai oikealla kun ajatte? Itse ehdottomasti vasemmalla koska se on kätevämpää ja nopeampaa kuin siirtää aina oikea jalka kaasulta jarrupolkimelle. Tuttuni väitti että minulla olisi väärä tapa ajaa automaattia mutta olen eri mieltä kokemusteni mukaan.
Automaattivaihteisen auton ajaminen
45
4962
Vastaukset
- kjölkjlk
Yleensä ne kun ajaa pelkästään automaatilla, hoitelee polkimet oikealla ja vasen lepää. Oikea jalka siirretään kaasulta kun jarrutetaan.
Jos ajaa automaatilla harvoin, kannattaa vasen jalka laittaa koukkuun liki penkin alle ettei tuu vahingossa äkkijarrytusta. - automaateista paras
jalalla, oikea jalka on ns.kaasupolkimella, polkimelta menee sähköinen tieto commonrailin ohjauselektroniikka yksikölle. Vasen jalka lepäilee ylen aikaa autossa istuttaessa. Siis oikea jalka hoitaa tarvittaessa jarrutuksen. Eli ajotapasi on ehdottoman väärä.
- traktoria
Massey Ferguson teolisuustraktoria ajetaan siten, että oikealla jalalla painetaan kahta eri poljinta, jolloin traktori menee joko eteenpäin tai taaksepäin polkimesta riippuen. Vasemmalla jalalla hoidetaan se lattialla vasemmalla puolen oleva jarrupoljin. TRaktorissa on siis turbiini.
Nyt on kuitenkin kyseessä auto. Voihan sitä jarrua painaa vasemmalla jalalla tai vaikka sateenvarjolla tai Närpiön kurkulla, mutta helpoiten se sujuu samalla tavalla kuin manuaalilla ajettaessa eli oikea jalka hoitaa työn ja siinä on samalla hyvä tuntuma jarrutukseen. Järkisyyt siis kehiin.
Kun bonuksena vieressä oleva nainen vielä hoitaa keskijalan, niin matkan teko on oikein leppoisaa. Jihaa!!
- oikealla ajetaan
Tietty kun oppii voi vasenta käyttää mutta kyllä pääsääntöisesti
oikealla jalalla myös jarrutetaan.
Kummalla jalalla jarrutat manuaalivaihteissa autossa?
Itselläni on ollut 10 vuotta automaatteja ja kyllä 95% jarrutan vasemmalla.- automaateista paras
vasen jalka huilaa, olet ajanut täysin väärin, alahan käyttämään nyt sitä oikeata jalkaa jarrutukseenkin. Itselläni on ollut automaatti 16 vuotta mutta en muista vasemmalla jalalla koskeneeni jarrupolkimeen. Koska silloin kun hyppäsin automaatin puikkoihin niin sanottiin että naulaa vasen jalka lattiaan ettet vahingossakaan sillä jarrupolkimeen kajoa.
automaateista paras kirjoitti:
vasen jalka huilaa, olet ajanut täysin väärin, alahan käyttämään nyt sitä oikeata jalkaa jarrutukseenkin. Itselläni on ollut automaatti 16 vuotta mutta en muista vasemmalla jalalla koskeneeni jarrupolkimeen. Koska silloin kun hyppäsin automaatin puikkoihin niin sanottiin että naulaa vasen jalka lattiaan ettet vahingossakaan sillä jarrupolkimeen kajoa.
Ja syynä on se, että joskus kuitenkin painat samaan aikaan kaasua ja jarrua ja laatikon öljyt turhaan lämpiää ja polttoainetta turhaan kuluu... Tämän estäminen siis on se syy, miksi vasemmalla jalalla ei saa jarruttaa.
- kiki.
Että missä pitää oikeaa kättä kun ajaa autoamatilla, palstalaisten mielestä se on varmaan väärä tapa pitää sitä "vaihdekättä" ratissa kiinni, vaan sekin pitäisi vain "huilata"
Eli jos kahdella jalalla ajo tuntuu sujuvalta, niin senkun annat mennä vaan, ei siitä mitään haittaa ole, koska ei ole kolmatta poljinta jota pitäisi painaa...
Muutamia automaattiautoja tulee mieleen jossa tuo ei onnistu, Esim MAN ja vanhanmallinen Sprinter- todettu sata kertaa
taida polkimia olla. Koita nyt variksenpelätin pysyä pois täältä, sinulla ei ole mitään asiaa kun et mistään mitään tiedä.
- näin meillä
no sillä voi hoidella puhelut, tietysti
- kiki.
todettu sata kertaa kirjoitti:
taida polkimia olla. Koita nyt variksenpelätin pysyä pois täältä, sinulla ei ole mitään asiaa kun et mistään mitään tiedä.
Etkö sä rassukka edes uskalla käyttää vakionimimerkkii...
No ehkä joskus... ehkä....
- thrilled
eli jarrua käytän vasurilla ja kaasua oikealla jalalla ja hyvin on sujunut. Eipä ole tullut painettua kaasua ja jarrua yhtäaikaa vahingossa. Automaatti on muuten mukavan vaivaton ajettava manuaalin jälkeen kun makuun kerran pääsee. Itse ajoin 20 v. manuaalilla ja nyt sain automaatin. En vaihtaisi enää manuualivaihteiseen autoon jos ei ihan pakko.
- 24
Suomalaiset on asuneet vasta vähän aikaa kaupungeissa, joten vie vielä jonkin aikaa kunnes sorateiden virtuoosien asenne muuttuu. Mutta nautitaan me edelläkävijät automaatista.
- 30 vuotta
24 kirjoitti:
Suomalaiset on asuneet vasta vähän aikaa kaupungeissa, joten vie vielä jonkin aikaa kunnes sorateiden virtuoosien asenne muuttuu. Mutta nautitaan me edelläkävijät automaatista.
Ostin automaatin jo 1980 ja muutaman sen jälkeenkin. En ole toki unohtanut käsivaihtamistakaan, kun työnantajan väkisinhämmennettävää on saanut ohjustaa vieläkin pidempään. On se rasittavaa.
Automaatti on mukavan letkeä kesällä ja talvellakin niin vaivaton ja helppo lähteä liikennevaloista ja muista liukkaista paikoista. Vähän vaan säännöstelee kaasua, niin ei tarvi vinguttaa nastoja irti niinkuin viereisellä kaistalla usein tuntuvat/kuuluvat tekevän.
- KMF
Automaattivaihde= vasemman jalan vapaapäivä.
- mahtava keksintö
niin mukava ja helppo ajettava että en ymmärrä miksi se ei yleisty Euroopassa nopeammin käyttöön. Muualla maailmassahan suurin osa autoista on jo automaattivaihteistolla varustettuja. Eli maailman autoista on jo yli 50% automaatteja.
- siihenon,.,.,.
kun jos ostat auton automaattina niin se maksaa enemmän, täällä euvostoliitossa autot on huomattavasti kalliimpia kun muualla, ei suomalaisella ole varaa ylimääräiseen jos ostetaan uusi hieno auto niin se on manuaali ilman mitään lisävarusteita eli listan halvin! sitten naapurille joka on tuonut autonsa saksasta elvistellään että köyhät hakee saksasta, erona että suomiautossa veivataan lasit auki, hikoillaan kesällä, veivataan keppiä kun saksan tuonti autoilija laittaa deen silmään painaa kaasua jos on kuuma niin laittaa ilmastoinnin päälle ja jos tarvii avata ikkunaa se käy kätevästi nappia painamalla
- 26
siihenon,.,.,. kirjoitti:
kun jos ostat auton automaattina niin se maksaa enemmän, täällä euvostoliitossa autot on huomattavasti kalliimpia kun muualla, ei suomalaisella ole varaa ylimääräiseen jos ostetaan uusi hieno auto niin se on manuaali ilman mitään lisävarusteita eli listan halvin! sitten naapurille joka on tuonut autonsa saksasta elvistellään että köyhät hakee saksasta, erona että suomiautossa veivataan lasit auki, hikoillaan kesällä, veivataan keppiä kun saksan tuonti autoilija laittaa deen silmään painaa kaasua jos on kuuma niin laittaa ilmastoinnin päälle ja jos tarvii avata ikkunaa se käy kätevästi nappia painamalla
Ei automaattien vähäisyys johduu niiden kalleudesta, vaan siitä että suomalaiset ovat keskimäärästä parempia autoilijoita, jotka ajavat mutkaisia asfaltti ja sorateitä päivästä päivään, heille vaihtamisen nautinto on lähes orgastinen kokemus. Tosin olemassa kasvava joukko myös myös meitä kaupunkilaisia, joiden ajataito on kertaluokkaa huonompi, kun joudumme matelemaan ruuhkajonoissa ja liikennevaloissa. Tälläisen toistaitosen on paljon mukavampi syädä jäätelöä tai puhua kännykkäänkin, kun ei tarvitse vaihdekeppiä sohlata.
- mitä soopaaa
26 kirjoitti:
Ei automaattien vähäisyys johduu niiden kalleudesta, vaan siitä että suomalaiset ovat keskimäärästä parempia autoilijoita, jotka ajavat mutkaisia asfaltti ja sorateitä päivästä päivään, heille vaihtamisen nautinto on lähes orgastinen kokemus. Tosin olemassa kasvava joukko myös myös meitä kaupunkilaisia, joiden ajataito on kertaluokkaa huonompi, kun joudumme matelemaan ruuhkajonoissa ja liikennevaloissa. Tälläisen toistaitosen on paljon mukavampi syädä jäätelöä tai puhua kännykkäänkin, kun ei tarvitse vaihdekeppiä sohlata.
tää oli viikon surkein!
Hehhhh - automaattina tietty
hinnat alkaen mallit ovat harvoin automaatteja kun ostaja on niin sniidu
ettei se raaski hankkia automaattia tai siihen onnetomaan riisikuppiin sitä ei ole saatavilla.
Mutta jos katsotaan isompia Bemareita, Audeja, Mersuja tai vaikkapa V70 Volvoja
niin alkaa manuaalit olemaan harvinaisuus. Koita löytää vaikkapa 530 Biimeri manuaalina?
Saatikka ns edustusautot, kukaan sivistynyt edustusautossa iskuva ei halua nyökkivää manuaalia.
Samoin kalliit ja nopeat urheiluautot sekä isot SUV/Maasturit ovat järjestään automaatteja.
Money talks, bullshit walks :)) - 14
automaattina tietty kirjoitti:
hinnat alkaen mallit ovat harvoin automaatteja kun ostaja on niin sniidu
ettei se raaski hankkia automaattia tai siihen onnetomaan riisikuppiin sitä ei ole saatavilla.
Mutta jos katsotaan isompia Bemareita, Audeja, Mersuja tai vaikkapa V70 Volvoja
niin alkaa manuaalit olemaan harvinaisuus. Koita löytää vaikkapa 530 Biimeri manuaalina?
Saatikka ns edustusautot, kukaan sivistynyt edustusautossa iskuva ei halua nyökkivää manuaalia.
Samoin kalliit ja nopeat urheiluautot sekä isot SUV/Maasturit ovat järjestään automaatteja.
Money talks, bullshit walks :))Ei 2000 euron ero karvalakkikansanpirssissäkkään hirveältä tunnu:
http://www.skoda.fi/files/pdf/Skoda_Octavia_Combi_HB-hinnasto.pdf?timestamp=13122010_19217 - muttakuitenkin
automaattina tietty kirjoitti:
hinnat alkaen mallit ovat harvoin automaatteja kun ostaja on niin sniidu
ettei se raaski hankkia automaattia tai siihen onnetomaan riisikuppiin sitä ei ole saatavilla.
Mutta jos katsotaan isompia Bemareita, Audeja, Mersuja tai vaikkapa V70 Volvoja
niin alkaa manuaalit olemaan harvinaisuus. Koita löytää vaikkapa 530 Biimeri manuaalina?
Saatikka ns edustusautot, kukaan sivistynyt edustusautossa iskuva ei halua nyökkivää manuaalia.
Samoin kalliit ja nopeat urheiluautot sekä isot SUV/Maasturit ovat järjestään automaatteja.
Money talks, bullshit walks :))mutta kalliit ja nopeat urheiluautot ovat yleensä manuaaleja..
esim uutta c6 vetteä myydään enemmän manuaalina, vaikka se kuulostaa kuinka hassulta, vieläpä amerikkalainen. ja siellähän kukaan ei edes osaa keppilaatikolla ajaa....
samaten saksassa koeajoin uusia 2010 farkkubemareita niin järjestään oli koeajoautot malliltaan diesel,keppilaatikko ja stop and go sammutusautomatiikka - tarkista tietosi
muttakuitenkin kirjoitti:
mutta kalliit ja nopeat urheiluautot ovat yleensä manuaaleja..
esim uutta c6 vetteä myydään enemmän manuaalina, vaikka se kuulostaa kuinka hassulta, vieläpä amerikkalainen. ja siellähän kukaan ei edes osaa keppilaatikolla ajaa....
samaten saksassa koeajoin uusia 2010 farkkubemareita niin järjestään oli koeajoautot malliltaan diesel,keppilaatikko ja stop and go sammutusautomatiikka"kalliit ja nopeat urheiluautot ovat yleensä manuaaleja.."
Ferrari? Lambo? tai vaikkapa se kaikkein nopein Bugatti - mikä vaihteisto mahtaa löytyä?
Ferrari 599 GTB tai vaikkapa 458 Italia ei edes saa manuaalina!
En tiedä tilastoja mutta varmaan Vetteistäkin suurin osa on silti automaatteja,
kun otetaan huomioon kaikki myydyt mallit.
Nykyaikaiset automaatit ovat niin paljon nopeampia kuin manuaali,
siihen vielä jopa parempi polttoaineen kulutus niin ei ihme että automaatteja myydään. - A3SB
tarkista tietosi kirjoitti:
"kalliit ja nopeat urheiluautot ovat yleensä manuaaleja.."
Ferrari? Lambo? tai vaikkapa se kaikkein nopein Bugatti - mikä vaihteisto mahtaa löytyä?
Ferrari 599 GTB tai vaikkapa 458 Italia ei edes saa manuaalina!
En tiedä tilastoja mutta varmaan Vetteistäkin suurin osa on silti automaatteja,
kun otetaan huomioon kaikki myydyt mallit.
Nykyaikaiset automaatit ovat niin paljon nopeampia kuin manuaali,
siihen vielä jopa parempi polttoaineen kulutus niin ei ihme että automaatteja myydään.Kyllä mainitsemissasi autoissa on todellakin yleensä sähköhydraulisesti ohjattu manuaali eli ns läpsykkävaihteisto. Perinteinen automaatti on sitten rakenteeltaan ja toiminnaltaan aivan eri juttu ja on tarkoitettu ennemminkin toimimaan itsekseen kuin kuljettajan ohjaamana.
- faktaa lisää
A3SB kirjoitti:
Kyllä mainitsemissasi autoissa on todellakin yleensä sähköhydraulisesti ohjattu manuaali eli ns läpsykkävaihteisto. Perinteinen automaatti on sitten rakenteeltaan ja toiminnaltaan aivan eri juttu ja on tarkoitettu ennemminkin toimimaan itsekseen kuin kuljettajan ohjaamana.
mitä sä nyt oikeen hölötät noiden vaihteistojen suhteen?
esim. Ferrari 458 Italiassa ja Californiassa on kaksoiskytkinvaihteisto.
Porschessa taasen on PDK kaksoiskytkinvaihteisto joita voidaan käyttää
"läpysköillä" mutta myös ihan kuin perinteistä automaattivaihteistoa.
Porsche käyttää myös S-tronic/Tiptronic -vaihteistoa mm. Cayennessa,
vaihteisto on sukua VAG:n S-tronicille joka on 6 vaihteinen.
Audi R8:ssa on ns. R-Tronic
jne onhan näitä esimerkkejä muitakin - A3SB
faktaa lisää kirjoitti:
mitä sä nyt oikeen hölötät noiden vaihteistojen suhteen?
esim. Ferrari 458 Italiassa ja Californiassa on kaksoiskytkinvaihteisto.
Porschessa taasen on PDK kaksoiskytkinvaihteisto joita voidaan käyttää
"läpysköillä" mutta myös ihan kuin perinteistä automaattivaihteistoa.
Porsche käyttää myös S-tronic/Tiptronic -vaihteistoa mm. Cayennessa,
vaihteisto on sukua VAG:n S-tronicille joka on 6 vaihteinen.
Audi R8:ssa on ns. R-Tronic
jne onhan näitä esimerkkejä muitakinKaksoiskytkinvaihteisto - perinteinen manuaalilaatikko kahdella kytkinlevystöllä joka on ohjattu sähköhydraulisesti.
S-tronic/Tipronic - Momentinmuuntimeen perustuva automaattivaihteisto.
- A3SB
Ei tapasi väärin ole, ennemminkin päinvastoin. Harvempi kuitenkaan hoitaa jarrutusta ja kaasutusta eri jalalla vaan yleensä kaasutus ja jarrutus tapahtuu automaattivaihteisessakin oikealla jalalla ja vasen lepää, tai ainakin itse teen näin ja uskon että suurin osa muistakin automaativaihteisilla ajavista tekeen näin. Yleisempi tapa vaan taitaa tässä olla se huonompi tapa joten jatka vaan niinkuin olet tottunut tekemään.
- bullshit
itse en ole ikinä automaatilla ajanut, mutta sokea reettakin tietää, että automaatilla ajettaessa vasen jalka lepää JA VAIN LEPÄÄ. on se jumaliste kumma kun tuo asia on joillekin epäselvä.
- bullshit
bullshit kirjoitti:
itse en ole ikinä automaatilla ajanut, mutta sokea reettakin tietää, että automaatilla ajettaessa vasen jalka lepää JA VAIN LEPÄÄ. on se jumaliste kumma kun tuo asia on joillekin epäselvä.
...meinaan, jos tulee hätäjarrutus niin vasemmalla jalalla otetaan tukea lattiasta. järjenkäyttö sallittu.
- ouiuu
bullshit kirjoitti:
itse en ole ikinä automaatilla ajanut, mutta sokea reettakin tietää, että automaatilla ajettaessa vasen jalka lepää JA VAIN LEPÄÄ. on se jumaliste kumma kun tuo asia on joillekin epäselvä.
Häpeä jo...olet nolo.
- hätätilassa
bullshit kirjoitti:
...meinaan, jos tulee hätäjarrutus niin vasemmalla jalalla otetaan tukea lattiasta. järjenkäyttö sallittu.
JOs jarrutat ja kaasutat eri jaloilla, niin hätätilassa runttaat vasemmalla jarrua. Miten käy ????
Samalla liuút eteenpäin ja painat oikealla kaasua. Eli käy kuin amerikkalaisille tojokuskeille että auto vaan kiihtyy vaikka panoit mukamas jarrua. Kiva siinä on rysäyttää naapurin perään ja selitellä mutku mutku mä vaan jarrutin. - 28
hätätilassa kirjoitti:
JOs jarrutat ja kaasutat eri jaloilla, niin hätätilassa runttaat vasemmalla jarrua. Miten käy ????
Samalla liuút eteenpäin ja painat oikealla kaasua. Eli käy kuin amerikkalaisille tojokuskeille että auto vaan kiihtyy vaikka panoit mukamas jarrua. Kiva siinä on rysäyttää naapurin perään ja selitellä mutku mutku mä vaan jarrutin.Eikö ole tiedossa ralliässien peruskonsti. Kaasupohjassa jarru runtataan pohjaan, jolla saadaan ennen kurvia vauhtia pois kierrosten laskematta. Kyllä abs huolehtii että pyörät pyörivät ja mennään siihen suuntaa mihin renkaat osoittaa.
- porp
jarruttamiselle. Jos yritän painaa jarrua oikealla jalalla niin se on hankalaa koska jarrupoljin on korkealla mutta vasemmalla se onnistuu hyvin mukavasti pienellä jalan liikkeellä.
- bullshit
nolo tai en, mutta kyllä juttu on niin, että vasuria ei automaatissa käytetä. eräänkin kerran kävin autolikkeessä katsomassa automaattivaihteista autoa ja istuin kuskinpenkillä myyjän ollessa vierellä oviaukossa.
no, tietenkin minulla oli vasuri jarrulla kun olen manuaalilla ajaessa tottunut tekemään jotain sillä vasemmalla jalalla. tämän huomatessaan myyjä äyskäisi että "unohda se vasen jalka!" -kyseinen myyjä sattuu itse harrastamaan jenkkiautoja jotka luonnollisesti ovat automaatteja.
ja se aiemmin mainitsemani hätäjarrutus automaatilla: jos jarruttaa vasurilla, eikö ole vaarana että hädissään survoo samalla kaasunkin pohjaan? - 28
bullshit kirjoitti:
nolo tai en, mutta kyllä juttu on niin, että vasuria ei automaatissa käytetä. eräänkin kerran kävin autolikkeessä katsomassa automaattivaihteista autoa ja istuin kuskinpenkillä myyjän ollessa vierellä oviaukossa.
no, tietenkin minulla oli vasuri jarrulla kun olen manuaalilla ajaessa tottunut tekemään jotain sillä vasemmalla jalalla. tämän huomatessaan myyjä äyskäisi että "unohda se vasen jalka!" -kyseinen myyjä sattuu itse harrastamaan jenkkiautoja jotka luonnollisesti ovat automaatteja.
ja se aiemmin mainitsemani hätäjarrutus automaatilla: jos jarruttaa vasurilla, eikö ole vaarana että hädissään survoo samalla kaasunkin pohjaan?ihmetteln tätä vasurilla jarrun polkemista (ei automaatilla ajavien mielikuvissa) perinteisellähän vasurilla painetaan kytkin ja oikealla jarru.
- eripituiset
Jos on jo vuosia ajanut manuaalia, niin oikealla jarrutus sujuu rutiinilla. Yleensä polkimet on samalla tasalla tai ne voi säätää siihen.
Jos ei ole koskaan ajanut autoa, niin voi tietysti opetella painamaan vasemalla automaattivaihteisen jarrua jo heti alusta alkaen. - 28
eripituiset kirjoitti:
Jos on jo vuosia ajanut manuaalia, niin oikealla jarrutus sujuu rutiinilla. Yleensä polkimet on samalla tasalla tai ne voi säätää siihen.
Jos ei ole koskaan ajanut autoa, niin voi tietysti opetella painamaan vasemalla automaattivaihteisen jarrua jo heti alusta alkaen.Muutaman kerran alkuun vasuri hakee sitä kytkinpoljinta mutta se menee ohi yleensä jo ensimmäisen ajolenkin jälkeen. Automaatilla ajaminen jättää aikaa tarkkailla liikennetä, eikä jalankulkijat ja pyöräilijät yllätä, joten jarrua tarvitsee harvemmin. Risteysajokin on sujuvampaa kun riittää yleensä kaasun löysäys ja sittten pieni hipaisu jarrua että saa ryömimisen tarvittaessa pysähtymään ja liikkeelle lähtökin onnistuu talvikelissä sutomatta, kun malttaa antaa auton lähteä ensin pienellä pintakaasulla liikkeelle.
- näin on
28 kirjoitti:
Muutaman kerran alkuun vasuri hakee sitä kytkinpoljinta mutta se menee ohi yleensä jo ensimmäisen ajolenkin jälkeen. Automaatilla ajaminen jättää aikaa tarkkailla liikennetä, eikä jalankulkijat ja pyöräilijät yllätä, joten jarrua tarvitsee harvemmin. Risteysajokin on sujuvampaa kun riittää yleensä kaasun löysäys ja sittten pieni hipaisu jarrua että saa ryömimisen tarvittaessa pysähtymään ja liikkeelle lähtökin onnistuu talvikelissä sutomatta, kun malttaa antaa auton lähteä ensin pienellä pintakaasulla liikkeelle.
jos vasemmalla jalalla jarutat.Jos ajaa aina automaatilla niin varmaan sama millä jarruttaa,mutta jos ajaa molemmilla vaihteistotyypeillä jatkuvasti...esim työssä manuaalilla ja oma automaatti on syytä jarruttaa aina kaasujalalla eli oikealla jalalla.Äkki tilanteessa nimittäin jalat pelaa automaattisesti kytkin pohjaan ja oikea jarrulle.Jos automaatti niin käykin hullusti ja auto lähtee lapasesta.Nykyisin ajotietokoneet muuten rekisteröi kaiken eli onnettomuuden jälkeen voidaan tutkia mitä se kuski teki.Jos käy ilmi että jarrua ja kaasua painettu samaan aikaan pohjaan eli väärin lain mukaan(lukee jotta aina jarrutettava kaasujalalla ei oikealla)saa syytteen koska aiheuttanut vaaratilanteen ajotavallaan:=)
- bullshit
näin on kirjoitti:
jos vasemmalla jalalla jarutat.Jos ajaa aina automaatilla niin varmaan sama millä jarruttaa,mutta jos ajaa molemmilla vaihteistotyypeillä jatkuvasti...esim työssä manuaalilla ja oma automaatti on syytä jarruttaa aina kaasujalalla eli oikealla jalalla.Äkki tilanteessa nimittäin jalat pelaa automaattisesti kytkin pohjaan ja oikea jarrulle.Jos automaatti niin käykin hullusti ja auto lähtee lapasesta.Nykyisin ajotietokoneet muuten rekisteröi kaiken eli onnettomuuden jälkeen voidaan tutkia mitä se kuski teki.Jos käy ilmi että jarrua ja kaasua painettu samaan aikaan pohjaan eli väärin lain mukaan(lukee jotta aina jarrutettava kaasujalalla ei oikealla)saa syytteen koska aiheuttanut vaaratilanteen ajotavallaan:=)
nimimerkille ''näin on'' antaisin plus-pisteitä 10 mutkun ei saa äänestää kuin kerran.
- oped
näin on kirjoitti:
jos vasemmalla jalalla jarutat.Jos ajaa aina automaatilla niin varmaan sama millä jarruttaa,mutta jos ajaa molemmilla vaihteistotyypeillä jatkuvasti...esim työssä manuaalilla ja oma automaatti on syytä jarruttaa aina kaasujalalla eli oikealla jalalla.Äkki tilanteessa nimittäin jalat pelaa automaattisesti kytkin pohjaan ja oikea jarrulle.Jos automaatti niin käykin hullusti ja auto lähtee lapasesta.Nykyisin ajotietokoneet muuten rekisteröi kaiken eli onnettomuuden jälkeen voidaan tutkia mitä se kuski teki.Jos käy ilmi että jarrua ja kaasua painettu samaan aikaan pohjaan eli väärin lain mukaan(lukee jotta aina jarrutettava kaasujalalla ei oikealla)saa syytteen koska aiheuttanut vaaratilanteen ajotavallaan:=)
niin auto ei ryntää koskapa auton jarrut on mitoitettu niin että jarrut ovat voimakkaammat kuin auton moottorin voima. Eli auto ei karkaa käsistä.
- automatic fan
eli jarrutan automaattia vasemmalla ja sujuu todella hyvin. Ajokokemusta yli 20 vuotta ja niistä melkein kaikki manuaalilla. Automaatti on mahtava ajettava. En todellakaan vaihda enää manuaaliin.
- vasen huilaa
automaattivaihteisella, vasen jalka on kokoajan joutilaana paikallaan, oikealla jalalla suoritetaan tarvittavat toimenpiteet, kaasutukset ja jarrutukset.
- bullshit
vasen huilaa kirjoitti:
automaattivaihteisella, vasen jalka on kokoajan joutilaana paikallaan, oikealla jalalla suoritetaan tarvittavat toimenpiteet, kaasutukset ja jarrutukset.
tämä on jo sinällään hyvin ällistyttävä keskustelu, sillä ennenkuin löysin tämän neljä päivää sitten, en tiennyt että kukaan käyttää vasuria automaatissa. siis just siksihän automaatti on keksitty että tarvii mahdollisimman vähän liikauttaa eviään - eli miksi ihmeessä joku edes vaivautuu käyttämään sitä vasuria??? ei jummarra.
- kokemusta on
vasen huilaa kirjoitti:
automaattivaihteisella, vasen jalka on kokoajan joutilaana paikallaan, oikealla jalalla suoritetaan tarvittavat toimenpiteet, kaasutukset ja jarrutukset.
ongelmia ajossa. Muutama vuosi jo ajettu noin. Mistä näitä besserwissereitä oikein riittää jotka sanoo mitä kenenkin pitäisi tehdä jotta se olisi oikein :) Muuten kolareita ei ole tullut yhtään kappaletta.
- bullshit
kokemusta on kirjoitti:
ongelmia ajossa. Muutama vuosi jo ajettu noin. Mistä näitä besserwissereitä oikein riittää jotka sanoo mitä kenenkin pitäisi tehdä jotta se olisi oikein :) Muuten kolareita ei ole tullut yhtään kappaletta.
niin, no kai se on sama vaikka niitä polkimia painaa vaikka banaanilla kunhan ei kolaroi.
- 8+19
bullshit kirjoitti:
tämä on jo sinällään hyvin ällistyttävä keskustelu, sillä ennenkuin löysin tämän neljä päivää sitten, en tiennyt että kukaan käyttää vasuria automaatissa. siis just siksihän automaatti on keksitty että tarvii mahdollisimman vähän liikauttaa eviään - eli miksi ihmeessä joku edes vaivautuu käyttämään sitä vasuria??? ei jummarra.
On siihen vasemman jalan jarrutukseen perusteetkin:
a) Reaktio aika on nopeampi jos ottaa vasemman jalan ikäänkuin ennakkon polkimelle
b) Talvella etuvetoisessa mahdollisuus auttaa kääntymistä jarrun ja kaasun samanaikaisella käytöllä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006