hammassärky

pike

onkohan mitään kauheempaa ku hammassärky joka ei helpota yölläkään vaikka nappailisit vähän väliä jotain tabletteja.

165

120549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä

      vieläkin kamalampaa, mutta tosi surkeata se hammassärkykin on, alkaa jostain kumman syystä aina illalla kun hammaslääkäriin ei pääse ja yleensä vielä perjantaina, että saa kitua viikonlopun:( On Hammasärkyynkin (isolla:) joitain lääkkeitä, mutta ne ovat reseptin takana, kunnon hammassärkyyn mikään vapaasti apteekista saatava lääke ei tehoa, jos tuuria käy, niin voi auttaa jos on jotain antibioottia(penisiliiniä), se tehoaa yleensä aika nopeasti. Tietysti täytyy katsoa, ettei ole allerginen ko.antibiootille. Ja vaikka kipu lähtisikin, niin silti vauhdilla hammaslääkäriin.

      • Nalle.74

        Kamalaa! Mulla on ollut hammas nyt jo yli viikon kipee. kylmä.lämmin kaikki ottaa niin että itku pääsee. ei auta särkylääkkeet ei antipiootit. 3 kertaa käynyt sen takia haamaslääkärissä ei puudu vaik puudutusta on annettu 3 piikkiä kerralla. lääke, väliaikainen paikka paikka pysyy kolonaisen 4 tuntia lääke vaikuttaa muutaman tunnin. ihan kamalaa.. lauantaina hammaskirurgille aika poistetaan koko hammas. mutta miten kun se ei puudu???? tulehtunut.ärtynyt. en ole nukkunut viikkoon.
        Mikä pahinta mulla on hammaslääkäri kammo kauhea pelko....


      • Joo op

        Todellakin xD


      • toivo
        Nalle.74 kirjoitti:

        Kamalaa! Mulla on ollut hammas nyt jo yli viikon kipee. kylmä.lämmin kaikki ottaa niin että itku pääsee. ei auta särkylääkkeet ei antipiootit. 3 kertaa käynyt sen takia haamaslääkärissä ei puudu vaik puudutusta on annettu 3 piikkiä kerralla. lääke, väliaikainen paikka paikka pysyy kolonaisen 4 tuntia lääke vaikuttaa muutaman tunnin. ihan kamalaa.. lauantaina hammaskirurgille aika poistetaan koko hammas. mutta miten kun se ei puudu???? tulehtunut.ärtynyt. en ole nukkunut viikkoon.
        Mikä pahinta mulla on hammaslääkäri kammo kauhea pelko....

        nakki kiskalle vaan leukoja paukutteleen eiköhän joku linttaa leekot kurkkuun niin on kipukin pois


      • nauruntirskahdus

        Ite oon kärsinyt juurihoitokivuista nyt pari vuorokautta ja turvauduin 24 keskusteluun. Pissat tirahti housuun kun nauroin nimim. joo-o herjaan kärsivälle. Äidinkielen opiskelu ekana - luoja miten riettaan hyvä heitto kärsivälle! Tämän takia kannattaa kärsiä kipuakin. Kiitti veesti ;-)


      • ärtynyt
        Nalle.74 kirjoitti:

        Kamalaa! Mulla on ollut hammas nyt jo yli viikon kipee. kylmä.lämmin kaikki ottaa niin että itku pääsee. ei auta särkylääkkeet ei antipiootit. 3 kertaa käynyt sen takia haamaslääkärissä ei puudu vaik puudutusta on annettu 3 piikkiä kerralla. lääke, väliaikainen paikka paikka pysyy kolonaisen 4 tuntia lääke vaikuttaa muutaman tunnin. ihan kamalaa.. lauantaina hammaskirurgille aika poistetaan koko hammas. mutta miten kun se ei puudu???? tulehtunut.ärtynyt. en ole nukkunut viikkoon.
        Mikä pahinta mulla on hammaslääkäri kammo kauhea pelko....

        hammasta pakottanut jo toista päivää eikä lääkkeet auta! kauhea pelko hammaslääkäriin:( mikä konsti olisi viisain?


      • Ei auta muu...
        ärtynyt kirjoitti:

        hammasta pakottanut jo toista päivää eikä lääkkeet auta! kauhea pelko hammaslääkäriin:( mikä konsti olisi viisain?

        Viisain konsti on mennä sinne hammaslääkärin juttusille, vaikka kuinka pelottaisi! Heti huomenaamulla aikaa varaamaan, hopi hopi! :) Mulla ainakin kunnon hammaskipu on voittanut hammaslääkäri pelon. Tarpeeksi kova särky, niin hammaslääkäristä tulee pelastava enkeli — en tosin tiedä pitäisikö hammaslääkärini tästä "tittelistään", kun hän sattuu olemaan mies ;D — , ainakin jos kohdalle osuu mukava ja ymmärtäväinen hml, kuten itselleni. Siinä kävi niin, että nyt hän ei pääse minusta eroon millään, kun korjattavaa riittää ja kukaan toinen hlääkäri ei saa edes koskea :) En vaan pysty luottamaan muihin vieläkään.


      • PIIPII
        ärtynyt kirjoitti:

        hammasta pakottanut jo toista päivää eikä lääkkeet auta! kauhea pelko hammaslääkäriin:( mikä konsti olisi viisain?

        osta kluontaistuote kaupasta semmoista tuotetta kuin REGULAT.SE ONKALIS,MUTTA SE AUTTAA SITTREN MUUHUNKIN.SAATN. 60 EUROLLA TÄMÄNPULON JA KIRJAN

        KAADA ASITÄ SEMOISENAA LSIIN JA KURLAA SILLÄ KIPEÄTÄ HAMMASTA. JOS ET PYSTY NESTETTÄ PITÄMÄÄNSEMMOISENAAN SUUSSA, NIINLAITA VETTÄ SEKAAN JA SAMA JUTTU. HAMMASKIVUNPITÄIDI HÄVITÄ ALLE PUOLEN TUNNIN.

        TOIVON, ETTÄ PÄÄSET SÄRYSTÄSI. MUTTA MENE KUITENKINHAMMASLÄÄKÄRIINJHOIDATA HAMPAASIKUNTOON. SE ONPARAS TAE, ETTÄ ET SAA SÄTKYKOHTAUSTA UUDELLEEN...


      • töröhammas
        PIIPII kirjoitti:

        osta kluontaistuote kaupasta semmoista tuotetta kuin REGULAT.SE ONKALIS,MUTTA SE AUTTAA SITTREN MUUHUNKIN.SAATN. 60 EUROLLA TÄMÄNPULON JA KIRJAN

        KAADA ASITÄ SEMOISENAA LSIIN JA KURLAA SILLÄ KIPEÄTÄ HAMMASTA. JOS ET PYSTY NESTETTÄ PITÄMÄÄNSEMMOISENAAN SUUSSA, NIINLAITA VETTÄ SEKAAN JA SAMA JUTTU. HAMMASKIVUNPITÄIDI HÄVITÄ ALLE PUOLEN TUNNIN.

        TOIVON, ETTÄ PÄÄSET SÄRYSTÄSI. MUTTA MENE KUITENKINHAMMASLÄÄKÄRIINJHOIDATA HAMPAASIKUNTOON. SE ONPARAS TAE, ETTÄ ET SAA SÄTKYKOHTAUSTA UUDELLEEN...

        jee ja teguilaa vielä suu täyteen niin turtuu vihlova hammas sekä kieli siinä samassa..auttaa tosin vain hetkellisesti.


    • tarja

      synnytys satu minun mielestäni tai minun kohdallani(kolme takana)niin paljon kun juuri perjantai-iltana alkanut hammassärky,yrität lievittää kipua kaikin mahdollisin ja mahdottomimminkin keinoin(lääkkeet,neilikka,viinaa hampaaseen),tuloksetta,ainoa keino lienee tai voisin kuvitella ois tuo viina ihan perinteiseen tapaan ja runsaasti.Sitä en oo kokeillu.Ja onpa pitkä aika ennenkuin maanantaiaamu koittaa...Olen kyllä joutunut lähtemään viikonloppuna myös lähimpään kaupunkiin päivystävälle lääkärille....

    • hammaspeikko

      mee hyvä ihminen pika pikaa hampilekuriin!!

      • Anonyymi

        Pika sika,sika.Voi halvattu sentään nuo valkotakkiset osaavat keräillä vain rahaa.Ota yhteyttä jos vielä sattuu.Voi perhana sentään onko 4v muka lyhyt aika.Missä oppilaitoksissa nuitakin ammatti asiantuntijoita valmistuu???Vai plagioivatko kaverin opinnot.Saamari omassa työssäni oli vain onnistuttava.


    • virolainen

      virossa on tapana panna puserrettu valkosipulinkynsi pienen sideharsopalan sisään ja pitää sitä vähän aikaa särkevän hampaan päällä. Kokeilin sitä itse just tänään..:-)...kirveli kyllä aluksi mutta hammassärky (viisaudenhammas) hävisi varttissa....:-)
      suosittelen kokeilla

      • lennardsson

        aika jees.. toimi


      • epätoivoinen

        Kiitos vinkistä. Aloin jo olla epätoivoinen että tätä särkyä ei saa edes hetkeksi pois, että voisin nukahtaa. kokeilin tuota ja kipu hävisi. Tuli kyllä uudestaan, mutta pitänee pitää vähän kauemmin tuota tuppulaa suussa. en ole mikään valkosipulin ystävä.


    • Buranaa

      Tällä hetkellä juurihoidossa olevaa hammasta särkee tasaisin väliajoin varttitunnin verran kerrallaan.Vaan leikkiä tämä on verrattuna iskiassärkyyn jota kärsin nelisen kuukautta yhtämittaa putkeen ennen leikkausta.Hyvä vertaus iskiassärystä oli eräällä ko. vaivaa kärsivällä potilaalla kun hän vertasi itseään kalaan jota suomustetaan elävältä.

    • koekiisseli

      On todellakin. Esimerkiksi murtunut käsi tai jalka :D

    • pawa

      miulla on eikä lähe mtnkään poiss..

      • potilasX

        Kylmä auttaa särkyyn yleensä, jos mikään muu ei toimi. Kylmä käyttää samoja hermoratoja kuin kipu, joten kipu lievenee. Joten suu täyteen jäämurskaa vaan ja sitten ensitilassa hammaslääkäriin, kun pääsee.


      • gkmhyhmdjmm
        potilasX kirjoitti:

        Kylmä auttaa särkyyn yleensä, jos mikään muu ei toimi. Kylmä käyttää samoja hermoratoja kuin kipu, joten kipu lievenee. Joten suu täyteen jäämurskaa vaan ja sitten ensitilassa hammaslääkäriin, kun pääsee.

        Aivan.Perkele tässä ollaan nyt 2päivää oltu jääpäla suussa heti kun jääpala on sulanu on alkanu helvetinmoinen kipu.Särkis ees välillä vaikka päähän eikä tuohon hampaaseen.


      • hammaskipu
        potilasX kirjoitti:

        Kylmä auttaa särkyyn yleensä, jos mikään muu ei toimi. Kylmä käyttää samoja hermoratoja kuin kipu, joten kipu lievenee. Joten suu täyteen jäämurskaa vaan ja sitten ensitilassa hammaslääkäriin, kun pääsee.

        auttaakaa mua! eilen illalla alko särkeen vasemmalle puolelle alaleukaan ja -hampaisiin. särky säteilee myös päähän, takaraivoon ja korvaan. mitkään särkylääkkeet ei auta. oon pitäny vähän väliä kylmäpakkausta poskella, mutta se auttaa vain pariksi minuutiksi. on viikonloppu joten hoitoon ei pääse. Ja tottakai kun huomenna soitan hammaslääkärin ajanvaraukseen, niin saan kahden viikon päähän ajan, kun ei ole muuten vapaita aikoja. Miten saan lievitettyä kipua??


    • jounas

      hammassärky ei oo kivaa varsinkaa

    • ssssssssssss

      hammassärky on niin KAMALAA! ei tehoa pillerit eikä muutkaan niksit, pitää siis odottaa yönyli ja mahdollisesti vielä ehkä toinen ja kolmas, miten sitten pääseekin hammaslääkäriin. :'((((

    • MehuKattiBöö

      Hammassärky ei todellakaan ole kivaa, ja inhoon sitä! Itselläni on juuri sitä, enkä pääse hammaslääkäriin. Kauheaa...
      Pahenee vaan, kun päsen hammaslääkäriin...

      • tippoja

        kipeeseen hampaaseen,puuduttaa hermon hetkeksi:)jos ei muuten mee niin vaikka topsin kastelet ja painat sillä!


    • ihan mälytöntä

      MAHA KIPU! jos on kova maha kipu... puhun semmosesta että pyörtyy ja sekun kestää 3 päivää niin toivois et kuolema kuittais univelat! jekejeke

    • Potilas 13

      oon nyt vuorokauden valvonut tämän vitun hammassäryn takia. se on siis niin kovaa kipua koko ajan taukoamatta ja hammaslääkäriinkin sai ajan vasta huomisaamuksi. kai se on pakko vain yrittää kestää..

    • piia83

      tiedän tunteen itselläni jumalaton hammas särky....oon ottanut särkylääkkeitä ja vähän kaikkea oon kokeillut mutt tuntuu ettei mikään auta....voiko vanhempana olla vielä maitohampaita??? mull pitäisi olla kaikki lähtenyt kun ikääkin on 24wee mutt kun tuo viisauden hampaasta edellinen heiluu ja särkee viimeisen päälle....en tiiä voisiko johtuu et joku hammas tulee sen alta vai mikä mahtaa olla homman nimi??? onko jollain hyviä neuvoja muutakin kuin meno hammaslääkäriin??? mull on jonkun mallinen neula kammo ja hammaslääkäri kammo kiitos viimeisen hammaslääkärin...pitäisi kait haastaa se oikeuteen. kun mollasi ja ei ajatellut ollenkaan potilaan tunteita ja kipu kynnystä kun mulla on se aika alhainen....

      • oxatti

        minä en tiiä mittää pahempaa kipua ku hammassärky.
        kävin hammaslääkärissä tänään ja oli kuulemma iso reikä viisarissa. aijaijaiajai.... vasta 3 viikon päästä pääsen taas sinne hamppiin ja sit ne repii sen irti :S . sain jotai antibiootteja ja sit kolmiolääkkeitä. mut nekös muka auttaa!? silti vaa jomottaa ikävästi.. oon iha tokkurassa ku oon niitä napsinu suuripiirtei 2 tunnin välein.

        Hyvä niksi on muuten laittaa kessuja hampaaseen.
        sillee niinku muovailee pallon ja sit painaa sen pallon kipeeseen hampaaseen muutaman minuutin ajaksi. se lamauttaa se nikotiini ne hermot. mut hyi jos sitä kielelle tippuu nii eiku pöntölle yrjöömää :S


      • Reppana potilas
        oxatti kirjoitti:

        minä en tiiä mittää pahempaa kipua ku hammassärky.
        kävin hammaslääkärissä tänään ja oli kuulemma iso reikä viisarissa. aijaijaiajai.... vasta 3 viikon päästä pääsen taas sinne hamppiin ja sit ne repii sen irti :S . sain jotai antibiootteja ja sit kolmiolääkkeitä. mut nekös muka auttaa!? silti vaa jomottaa ikävästi.. oon iha tokkurassa ku oon niitä napsinu suuripiirtei 2 tunnin välein.

        Hyvä niksi on muuten laittaa kessuja hampaaseen.
        sillee niinku muovailee pallon ja sit painaa sen pallon kipeeseen hampaaseen muutaman minuutin ajaksi. se lamauttaa se nikotiini ne hermot. mut hyi jos sitä kielelle tippuu nii eiku pöntölle yrjöömää :S

        Sama vaiva minulla, eli aivan helvetillinen hammassärky.

        Kokemusta on kahdesta synnytyksestä ilman puudutusta ja kyllä tämä särky kohta neljä päivää kestäneenä alkaa viemään voiton.

        Tässä on kurjaa se kun ei tiedä milloin tämä loppuu tai loppuuko lainkaan.

        Itsellä särkee juurihoídettu hammas jonka juuren päähän on tullut tulehduspesäke. Kaksi erilaista antibioottia menossa ja buranaa kertaallinen määrä ja siltikään ei helpotusta. Voi voi.
        600mg burana antaa lievän helpotuksen pariksi tunniksi mutta ei vie kipua kokonaan pois.

        En olisi näin 30-vuotiaana kyllä vielä valmis luopumaan yhdestäkään hampaastani mutta jos särky ei muutoin lopu niin ei kai siinä muutakaan mahdollisuutta ole. Ihan itkettää.


        Toisinaan Life Sucks!


      • hammaskeijo
        Reppana potilas kirjoitti:

        Sama vaiva minulla, eli aivan helvetillinen hammassärky.

        Kokemusta on kahdesta synnytyksestä ilman puudutusta ja kyllä tämä särky kohta neljä päivää kestäneenä alkaa viemään voiton.

        Tässä on kurjaa se kun ei tiedä milloin tämä loppuu tai loppuuko lainkaan.

        Itsellä särkee juurihoídettu hammas jonka juuren päähän on tullut tulehduspesäke. Kaksi erilaista antibioottia menossa ja buranaa kertaallinen määrä ja siltikään ei helpotusta. Voi voi.
        600mg burana antaa lievän helpotuksen pariksi tunniksi mutta ei vie kipua kokonaan pois.

        En olisi näin 30-vuotiaana kyllä vielä valmis luopumaan yhdestäkään hampaastani mutta jos särky ei muutoin lopu niin ei kai siinä muutakaan mahdollisuutta ole. Ihan itkettää.


        Toisinaan Life Sucks!

        Minulla myös tulehdus juurihoidetun hampaan juuressa, eikä ihan eka kerta. Onneksi on aika varattu poistolle, alkaa jo kyseinen hammas hieman ketuttamaan.
        Kefeksiiniä ja flagylia kuuri menossa, mutta aikansa vie nekin kivun poistoon.
        Lääkäriltä oppineena 2 x burana 400 ja 2 x Panadol 500 kolme kertaa päivässä.
        Yksinään kumpikaan ei auta, mutta yhdessä poistavat kivun ja tuvralilsia käyttää koska molemmissa eri mekanismi kivun poistoon.
        Viinaa ei tietty kannata juoda samaan aikaan.
        Ja köyhänä kandee ostaa Ibumax ja Paramax, säästyy rahaa ihan huolella.
        Lähdenkin apteekkiin hakemaan noin 4 eurolla santsipaketit.


    • minä!!!!

      no niin olen kärsinyt hammassärystä n. 3kuukautta ja mikään ei tehoo ei lääkkeet ei puudutus, nyt tilasin ajan hammaslääkäriin jossa nukutuksessa korjataan kaikki hampaat ja leikataan kirurgisesti viisaudenhampaat pois...

      • SarChe

        mistä helvetistä sellaisen saa....
        tahtoo kanssa. kolme kertaa korjailtu nyt samaa hammasta ja taju lähtee kun särkee niin.
        rukoilin itkien että ottaisivat sen hampaan pois, ei kuulemma voi päivystyksessä.
        on se saatana kun aikuinen nainen itkee ja ulvoo ku vauva.


      • minä!!!
        SarChe kirjoitti:

        mistä helvetistä sellaisen saa....
        tahtoo kanssa. kolme kertaa korjailtu nyt samaa hammasta ja taju lähtee kun särkee niin.
        rukoilin itkien että ottaisivat sen hampaan pois, ei kuulemma voi päivystyksessä.
        on se saatana kun aikuinen nainen itkee ja ulvoo ku vauva.

        itse asun pirkanmaalla ja käyn tampereella yksityisellä hammaslääkärissä. sellainen kuin oraltiimi tekee ainakin nukutuksessa toimenpiteitä. nyt on leikattu viisurit ja nukutus hoito tehty, vie yks käynti ni sit o ohi... 3 viisurin leikkaus n. 800€ nukutus 500€ hampaitten paikkaukset päälle. Pieni hinta siihen verrattuna kun kestää särkyä... Näitä nukutushoitoja tehdään isommilla paikkakunnilla ainakin.


      • sa

        Kaikenlaisii kolmio lääkkeit vedetty ja ei oo auttanu mut sit kokeiltii aitoa kissanminttua nii kipu lakkas! Suosittelen testaamaan jos hammaskipua on!


    • tuo hammassärky

      Itsellä on kanssa sama hammas vaivannut jo pidemmän aikaa, nyt viikko takaperin alko pahemmin särkeen. Burana auttaa hetkellisesti mutta ei vie kipua kokonaan pois. Mullakin on varmaan tuo juuritulehdus tai mikälienee.. Minäkään en kyllä vasta parikymppisenä haluaisi hampaistani luopua, mutta minkäs teet jos ei muuta voi..

    • ........

      Itselläkin särkee tälähetkellä hamppia siihen malliin, etä tekis mieli mennä hamppilekuriin pyyttään että ne repii kaikki hampaat pois ja korvaa ne tekareilla. Olis edes pieni kiusa noille saatanan hammaspasiliskoille. Siinähän koittasivat purra muovia tai mitä ne tekarit lieneekin.

      • särkee hammasta

        tällä hetkellä niin paljon, että ihan tosissaan tuntuu että järki lähtee...en saa nukuttua enkä syötyä ja huomenna aion pyytää hammaslääkäriä repimään koko hampaan irti suusta. Pyytää? En hitossa, vaan vaatia! Kyseistä hammasta ei särkenyt IKINÄ ennen kuin se juurihoidettiin. Saisivat hoitaa kuntoon ilmaiseksi, kun itse ovat kivutkin aiheuttaneet.


      • joku
        särkee hammasta kirjoitti:

        tällä hetkellä niin paljon, että ihan tosissaan tuntuu että järki lähtee...en saa nukuttua enkä syötyä ja huomenna aion pyytää hammaslääkäriä repimään koko hampaan irti suusta. Pyytää? En hitossa, vaan vaatia! Kyseistä hammasta ei särkenyt IKINÄ ennen kuin se juurihoidettiin. Saisivat hoitaa kuntoon ilmaiseksi, kun itse ovat kivutkin aiheuttaneet.

        Oireeton suuni kuvattiin hammastarkastuksen yhteydessä ja alaleuasta löytyi paikatusta hampaasta "juuripesäke", täysin oireeton siis. Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että kantsii hoitaa ennekuin yhtäkkiä aktivoituu. No pari päivää sitten hammas avattiin ja juurihoito. Tulipa sitten seuraavana päivänä aivan jumalattoman kipeeksi. Mistään en ole saanut apua. Kahdet antibiootit menossa, 800:sta Buranaa huiviin n. 5 tunnin välein, taitaa vuorokausiannostus ylittyä, eikä edes auta kuin hetkeksi katkaisee kivulta terävimmän kärjen. Tänään hakeuduin uudelleen vastaanotolle, jossa hammas aukaistiin uudelleen, kanavat putsattiin, lääkettä juureen, viillot molemmille puolille ientä, että märkä pääsisi ulos. Ja lupaus, että iltaan menessä pitäisi asettua... Hahhah. Juuri nappasin pari Panacodia, että selviän joten kuten taas hetken aikaa. No nyt on hampaan lisäksi vatsakin tosi kipeä.
        Maanantaihin asti pitäisi jotenkin selvitä. Kävin jo terveyskeskuksestakin kysymässä tehokkaampaa kipulääkettä, eivät antaneet. Kehottivat itse poistamaan paikan, jotta paine helpottuu!! Millähän senkin hakkaisi irti...että näin kehittynyttä hoitoa 2000-luvulla!


    • iiiiiiiiiiiiiiiiii

      Kauheampaa on se kun vielä porataan vinkuporalla sitä kipeää hammasta ilman puudutusta.

      • Potilas saarinen

        Jos hammaslääkäriin pitkä jono niin lääkäriin vaan vinkuun kivusta, lyö pöytään hyvän reseptin. Itse sain todella vahvoja lääkkeitä. Nukkuu kuin vauva.


    • hgjhghj

      Hammasta särkee ja ampiainen pisti sormeen...

      • Kipuaaa

        Hammas kipeen pari päivää Buranan otin illalla ja sit helpotti seuraavana päivän josksu illalla alko taas särkeä , pitäs varmaa men hammaslääkärii mut pelottaa...
        en haluu mitää juurihoitoo helvetti ku se sattuu , viimeks revittii hammas juurinee pois ja oli viel tulehtunu ja puudutus ei tehonnut, siit jäi kiva kammo . toivottavasti siin vaa pieni reikä ja tarvis korjata se ja jos ne juurihoitoo ehdottaa vedän niitä päähän ja ne saa nukuttaa mut . nukutusta pelkään myös mitä jos en herää siitä?


      • EavyDoll
        Kipuaaa kirjoitti:

        Hammas kipeen pari päivää Buranan otin illalla ja sit helpotti seuraavana päivän josksu illalla alko taas särkeä , pitäs varmaa men hammaslääkärii mut pelottaa...
        en haluu mitää juurihoitoo helvetti ku se sattuu , viimeks revittii hammas juurinee pois ja oli viel tulehtunu ja puudutus ei tehonnut, siit jäi kiva kammo . toivottavasti siin vaa pieni reikä ja tarvis korjata se ja jos ne juurihoitoo ehdottaa vedän niitä päähän ja ne saa nukuttaa mut . nukutusta pelkään myös mitä jos en herää siitä?

        Mä en kanssa tiedä MITÄÄN niin tuskallista kun hammassärky! Mielummin kestän pään jomotuksen, oksennustaudin tai mitä tahansa muuta. Veikkaan että särkyni johtuu viisaudenhampaan puhkeamisesta. Mutta särky säteilee koko poskeen, leukaan, otsaan, ohimoille, niskaan... Ja kuumettakin on noussut hieman. Tuo kipu on niin kauheaa että meinaa taju lähteä! En viime yönä nukkunut kirjaimellisesti sekuntiakaan. Olen ihan lopen uupunut. Onneksi pääsin heti aamulla hammaslääkärille ja kävin samantien röntgenissä. Huomenna soittelen milloin tulokset tulevat. Olisko teillä tietoa kauan niiden käsittelyssä menee? Haluan tämän mahd. pian pois alta. :( Määrättiin 800mg buranaa kolme kertaa päivässä, mutta lievittää kipua vain pikku hetkeksi. Sama homma jääpussin kanssa.


      • onnex en oo ainoo pelko
        EavyDoll kirjoitti:

        Mä en kanssa tiedä MITÄÄN niin tuskallista kun hammassärky! Mielummin kestän pään jomotuksen, oksennustaudin tai mitä tahansa muuta. Veikkaan että särkyni johtuu viisaudenhampaan puhkeamisesta. Mutta särky säteilee koko poskeen, leukaan, otsaan, ohimoille, niskaan... Ja kuumettakin on noussut hieman. Tuo kipu on niin kauheaa että meinaa taju lähteä! En viime yönä nukkunut kirjaimellisesti sekuntiakaan. Olen ihan lopen uupunut. Onneksi pääsin heti aamulla hammaslääkärille ja kävin samantien röntgenissä. Huomenna soittelen milloin tulokset tulevat. Olisko teillä tietoa kauan niiden käsittelyssä menee? Haluan tämän mahd. pian pois alta. :( Määrättiin 800mg buranaa kolme kertaa päivässä, mutta lievittää kipua vain pikku hetkeksi. Sama homma jääpussin kanssa.

        potilas. mulla rupes torstai iltana särkee hammasta. to-pe yö meni nukkuessa mut viime yöllä heräsin neljän aikaa ja otin ibumaxin..
        onnex sain sitte nukuttuu viel pari tuntia..
        sit aattelin et parempi se on mennä päivystykseen näin lauantaina..

        oon koko elämäni pelänny hammaslääkärin tuolia ja niitä kaikenmaailman sörkkimisvälineitä...
        tärisin odotushuoneessa ja kun mut kutsuttiin sisään ni jäin tyhmänä tärisemään siihen oven luokse.
        Hamppilääkäri kehotti monesti mua istumaan siihen tuoliin mutten saanut jalkojani liikkumaan askeltakaan...oli tuskien taival se noin kahden metrin matka siihen tuoliin.
        apuri sano mulle että rentoudu (HAHHAH johan vitsin murjas...)
        ihmettelin ettei lääkäri edes puuduttanu vaan sorkki sillä terävällä välineellä suoraan ikeneen...
        auts auts..
        lääkäri sano et hammas on ihan hyväs kunnossa vaan sulla on täällä ientulehdus...
        se putsas sen hampaan ympäristön ja laitto jotain lääkettä siihen ja pisti reseptillä V-PEN MEGA antibiootti ja FLAGYL antibiootti....
        nyt vaan kituun maanantaihin asti et sais noi lääkkeet haettuu apteekista..mul ois kyl pari v.penin tabuu edelliseltä kuurilta mutten tiiä auttasko se tähän hätään...särkylääkkeet ei auta.
        ei meinaan ku ei pienest jomotuksesta tahdo tulla loppua....

        Oisin tosi iloinen jos saisin itseni hoidattamaan mun hampaani kuntoon..ihan valkasuun asti.
        mut se kaikki siel hammaslääkärihuoneen sisäl pelottaa..
        sen tiiän et mul ainakin on juurihoitoja ja hammaskiven poistoa ja yms ennenku saa valkasta hampaansa.


      • SATTUUuuuuu
        onnex en oo ainoo pelko kirjoitti:

        potilas. mulla rupes torstai iltana särkee hammasta. to-pe yö meni nukkuessa mut viime yöllä heräsin neljän aikaa ja otin ibumaxin..
        onnex sain sitte nukuttuu viel pari tuntia..
        sit aattelin et parempi se on mennä päivystykseen näin lauantaina..

        oon koko elämäni pelänny hammaslääkärin tuolia ja niitä kaikenmaailman sörkkimisvälineitä...
        tärisin odotushuoneessa ja kun mut kutsuttiin sisään ni jäin tyhmänä tärisemään siihen oven luokse.
        Hamppilääkäri kehotti monesti mua istumaan siihen tuoliin mutten saanut jalkojani liikkumaan askeltakaan...oli tuskien taival se noin kahden metrin matka siihen tuoliin.
        apuri sano mulle että rentoudu (HAHHAH johan vitsin murjas...)
        ihmettelin ettei lääkäri edes puuduttanu vaan sorkki sillä terävällä välineellä suoraan ikeneen...
        auts auts..
        lääkäri sano et hammas on ihan hyväs kunnossa vaan sulla on täällä ientulehdus...
        se putsas sen hampaan ympäristön ja laitto jotain lääkettä siihen ja pisti reseptillä V-PEN MEGA antibiootti ja FLAGYL antibiootti....
        nyt vaan kituun maanantaihin asti et sais noi lääkkeet haettuu apteekista..mul ois kyl pari v.penin tabuu edelliseltä kuurilta mutten tiiä auttasko se tähän hätään...särkylääkkeet ei auta.
        ei meinaan ku ei pienest jomotuksesta tahdo tulla loppua....

        Oisin tosi iloinen jos saisin itseni hoidattamaan mun hampaani kuntoon..ihan valkasuun asti.
        mut se kaikki siel hammaslääkärihuoneen sisäl pelottaa..
        sen tiiän et mul ainakin on juurihoitoja ja hammaskiven poistoa ja yms ennenku saa valkasta hampaansa.

        Mulla ollu perjantaista asti oikee ala rivistö ihan VITUN kipee, särky säteilee niin etten osaa paikantaa hammasta, en oo ikinä kokenu mitään yhtä kauheeta ja tuskasta ku nää viikonlopun päivät,mulla on huomena aika omalle h-lekurille muista syistä mutta onnex...luoja olen laskenut tunteja huomiseen. Eilen olin päivystyksessä ku meinasi oikeesti taju lähteä, sielä oli joku nuori harjoittelija poika kuka ei tienny mitään:/ :`( kirjotti kuitenkin antibiotot ja panacodit että selviin maanantaihin..noh nyt oon sit vaan oksennellu tän päivän ku kovat kuurit päällä ja syömään en ees pysty :(( päähän sattuu ja mua pelotaa et toi levii kurkkuun tai päähän!!


    • niilo pertu

      kummatki alaviisurit poistettu leikkauksel kuukauden sisää ja oli kipua vaan leikkauspäivänä, eli hyvin meni mulla ainaki :D

      • Jone8414

        Kummasti helpottaa omaa hammaskipua, kun lukee näitä juttuja :D


      • TulehdusJuurikko
        Jone8414 kirjoitti:

        Kummasti helpottaa omaa hammaskipua, kun lukee näitä juttuja :D

        Kolmisen viikkoa sitten kävin korjaamassa lohjenneen hampaan vasemmalta kunnallisessa, oikein mukavassa paikassa. Sitä kun sitten varoin pari päivää rasittamasta, kipeytyi oikean puolen purukalusto. Ensin vaan hieman tuntui oudolle, ihan kuin hammas olisi koholla. Loppuviikosta se sitten alkoi vähän särkeä, niin että pari särkylääkettä päivässä auttoi eteenpäin. Jos olisi ollut fiksu, niin olisi sille tilannut ajan jo silloin.

        Maanantaina sitten tilasin sille kiireellisen ajan, olisin saanut hoitoa samana päivänä, mutten olisi työkiireistä johtuen ehtinyt paikalle. Samoin tiistain osalta lykkäsin toimenpidettä työjutuista johtuen - joka kyllä oli tällä hetkellä ajateltuna vihonviimeinen virhe.

        Tänään tiistaina onkin sitten mennyt koko lääkekaapin sisältö vatsaan joka ei tunnu suuresta lääkemäärästä oikein pitävän - ja kipu senkun säilyy. Vodkallakin uitin hammasta, joka on selvästi ienrajasta turvonnut. Vaikutus on hyvin lyhyt. Löytyipä vielä jokin voimakkaaseen kipuun tarkoitettu opiaatti, joten sekin kaiken edellisen jatkoksi napanderiin - nyt vaikutusta odotellessa - jos sais edes tunnin pari unta kuuppaan.

        Kaikenkaikkiaan pitää sanoa, että olen kunnassamme saanut varsin hyvää hammashoitoa ja ihan tarvittavalla tiheydellä - josta kiitos mm. sille että emme ole (vielä) liittyneet suureen naapurikuntaamme.

        Kannattaa katsoa kunnan/kaupungin kotisivulta terveydenhuollon alueelta ohjeita päivystyksestä, monella paikkakunnalla on mahdollisuus saada esimerkiksi yöllä tai viikonloppuna lähete johonkin yksityiselle - ei sitten tarvitse kaikkea kärsiä omasta pussista raskaimman kautta!


      • au
        TulehdusJuurikko kirjoitti:

        Kolmisen viikkoa sitten kävin korjaamassa lohjenneen hampaan vasemmalta kunnallisessa, oikein mukavassa paikassa. Sitä kun sitten varoin pari päivää rasittamasta, kipeytyi oikean puolen purukalusto. Ensin vaan hieman tuntui oudolle, ihan kuin hammas olisi koholla. Loppuviikosta se sitten alkoi vähän särkeä, niin että pari särkylääkettä päivässä auttoi eteenpäin. Jos olisi ollut fiksu, niin olisi sille tilannut ajan jo silloin.

        Maanantaina sitten tilasin sille kiireellisen ajan, olisin saanut hoitoa samana päivänä, mutten olisi työkiireistä johtuen ehtinyt paikalle. Samoin tiistain osalta lykkäsin toimenpidettä työjutuista johtuen - joka kyllä oli tällä hetkellä ajateltuna vihonviimeinen virhe.

        Tänään tiistaina onkin sitten mennyt koko lääkekaapin sisältö vatsaan joka ei tunnu suuresta lääkemäärästä oikein pitävän - ja kipu senkun säilyy. Vodkallakin uitin hammasta, joka on selvästi ienrajasta turvonnut. Vaikutus on hyvin lyhyt. Löytyipä vielä jokin voimakkaaseen kipuun tarkoitettu opiaatti, joten sekin kaiken edellisen jatkoksi napanderiin - nyt vaikutusta odotellessa - jos sais edes tunnin pari unta kuuppaan.

        Kaikenkaikkiaan pitää sanoa, että olen kunnassamme saanut varsin hyvää hammashoitoa ja ihan tarvittavalla tiheydellä - josta kiitos mm. sille että emme ole (vielä) liittyneet suureen naapurikuntaamme.

        Kannattaa katsoa kunnan/kaupungin kotisivulta terveydenhuollon alueelta ohjeita päivystyksestä, monella paikkakunnalla on mahdollisuus saada esimerkiksi yöllä tai viikonloppuna lähete johonkin yksityiselle - ei sitten tarvitse kaikkea kärsiä omasta pussista raskaimman kautta!

        Ei varmaa tietoa mikä poski hammas syynä. Koskee kylmä ja kuuma. Nyt kipeä yli viikon. Torstaina hammaslääkärillä kaksi paikkaa. Ei taida olla tavallinen paikkauksen jälkeinen kipu, kun kuumetta välillä.


      • APUVA!
        au kirjoitti:

        Ei varmaa tietoa mikä poski hammas syynä. Koskee kylmä ja kuuma. Nyt kipeä yli viikon. Torstaina hammaslääkärillä kaksi paikkaa. Ei taida olla tavallinen paikkauksen jälkeinen kipu, kun kuumetta välillä.

        muuta, kuin ensiapua hammassärylle! Juurihoito ollu päällä jo 5-vuotta ihan omasta syystä ja nyt saa kärsiä oikeen olantakaa! Tänään kävin päivystyksessä, koska paikka oli lähtenyt hampaasta ja särky alkoi. Huomasivat kuvissa, että juuret tulehtuneet... Lekuri sitten avas juurikanavia jotta "höyryt" pääsevät pois ja sanoi että hammas pitää poistaa! no selvä homma sitten.. ei laittanut mitää suojaa juurikanavien päälle taikka hoitavaa ainetta! Nyt särkee niin paljon koko leukaa, että kieltäkin kun liikutan sattuu nii PALJON, että ei tiedä huutaako vai itkeekö vai kumpaakin samaan aikaan, mutta sekin sattuu! Burana 600mg tullu vedettyä tänään 3kpl ja Paramax-cod:eja 500mg 4kpl ! Kipu ei hellitä hetkeksikään ja hutera olo vain! Siirto tuli tosiaan yksityiselle ja sanovat että tulee lappu kotiin missä lista minne yksityiselle voin mennä, että pääsen samoilla kuluilla kuin kaupungin h-lääkärillä. En vain käsitä miten hemmetissä mä kestän ton n~3-päivää kun tuntuu että en kestä seuraavia 3-tuntia! särky olisi nyt pienempi jos olisin jättänyt tämänpäivän päivystyksen käymättä! Mielessäni kävi, että jos sitä lähtisi ihan perus lekurillä kääntymässä kerjäämässä jotain särkylääkettä kipuun, että kestän nämä muutamat päivät päästäkseni yksityiselle!

        Kipu on niin sietämätön, että kohta avaan työkalupakin ja sieltä kärkipihdit ja hammas huitsin v*ttuun!

        T:Käsittämätön kipu! AI SAATANA!


    • ei säre enää:)

      Päivystävä hammaslääkäri löytyy Erottajankadulta, sieltä sain itse helpotuksen, kiitos

    • TL

      Joo, ei muutakuin jääkylmää vettä, jäitä tai jätskiä jotta kipu hellittää hetkeksikään. Ei auta panacodit, tramalit tahi buranat. Helvetti sentään, alkoi perjantaina kausittaisilla kipupiikeillä ja sillon vielä toimi särkylääkkeet. Maanantaina sitten muuttui kokopäiväiseksi helvetin kipeäksi säryksi, joka ei tosiaan hellitä muutakuin kylmällä. Vielä pitäs jaksaa valvoa 6 tuntia, jotta pääsee päivystykseen.

      HUHHUH. Kipu on kyllä kovinta mitä ikinä on ollut.

      -TL

      • Ikimuistoinen joulu

        Täällä kärsitään aattona vihlovissa tunnelmissa - hammaslääkärit lomalla ja jo neljäs päivä särkyä, tauotonta sellaista. Kaikki kotikonstit on kokeiltu, kylmä on ainoa mikä auttaa! Maha sekaisin lääkkeistä, jouluherkkuja ei voi syödä. Huomisaamua odotan, jotta pääsisin soittamaan särkypäivystykseen. Nyt jos koskaan sitä apua tarvitaan! Hampaassa lääkepaikka ollut jo useita kuukausia ja olen toivonut että se hoidettais. Kunnalliseen aikaa vaan saa niin huonosti ja kun oli aika varattu, se käytettiinkin pari viikkoa sitten oireettoman lohjenneen hampaan hoitoon. :P Nyt sitten tämä hammas alkoi oireilla ihan mielettömästi! Koko leuka ja oikea ohimo soi. Taitaa olla mätä jo koko leuka... Tonget olis ollu paras joululahja tänä vuonna. Ikimuistoinen joulu.


      • tuskaaaaa
        Ikimuistoinen joulu kirjoitti:

        Täällä kärsitään aattona vihlovissa tunnelmissa - hammaslääkärit lomalla ja jo neljäs päivä särkyä, tauotonta sellaista. Kaikki kotikonstit on kokeiltu, kylmä on ainoa mikä auttaa! Maha sekaisin lääkkeistä, jouluherkkuja ei voi syödä. Huomisaamua odotan, jotta pääsisin soittamaan särkypäivystykseen. Nyt jos koskaan sitä apua tarvitaan! Hampaassa lääkepaikka ollut jo useita kuukausia ja olen toivonut että se hoidettais. Kunnalliseen aikaa vaan saa niin huonosti ja kun oli aika varattu, se käytettiinkin pari viikkoa sitten oireettoman lohjenneen hampaan hoitoon. :P Nyt sitten tämä hammas alkoi oireilla ihan mielettömästi! Koko leuka ja oikea ohimo soi. Taitaa olla mätä jo koko leuka... Tonget olis ollu paras joululahja tänä vuonna. Ikimuistoinen joulu.

        23.12 kipu niin paha et päivystykseen. Ei selvinnyt mikä hammas syyllinen. Illalla tilanne paheni ja valvotun yön jälkeen päivystyksen jonossa 5 tuntia, eikä vieläkään tehty mitään ku en osannu sanoa mikä hammas. Kipua mielestäni ylhäällä ja alhaalla takana.
        800 buranaa sain. Ei auta. Toinen yö nukkumatta. Pitää koko ajan laittaa kylmää vettä suuhun hampaiden kohdalle. Pirusti väsytti. Aamulla ajoissa päivystykseen. Pääsin ekana. Aukaistiin alahammas juurikanaviin asti. Sattu. Kuulemma aiheuttaja löytyi:). Kotona suoraan nukkuun, kun kipu kerta oli hellittäny. 5 tunnin unien jälkeen jouluruokailu ja pakettien jako päivän myöhässä. Ehti vähän nauttia viikon vanhan esikoisen seurasta:) Sitten se taas alkoi kahdeksan maissa illalla. Kipu kohdistuu enemmän ylähampaaseen. Pitäisköhän vain vetää pois?
        Nyt yö taas valvottu ja kohta päivystykseen. Kyl se tästä... joskus... kait...


      • Ikimuistoinen joulu
        tuskaaaaa kirjoitti:

        23.12 kipu niin paha et päivystykseen. Ei selvinnyt mikä hammas syyllinen. Illalla tilanne paheni ja valvotun yön jälkeen päivystyksen jonossa 5 tuntia, eikä vieläkään tehty mitään ku en osannu sanoa mikä hammas. Kipua mielestäni ylhäällä ja alhaalla takana.
        800 buranaa sain. Ei auta. Toinen yö nukkumatta. Pitää koko ajan laittaa kylmää vettä suuhun hampaiden kohdalle. Pirusti väsytti. Aamulla ajoissa päivystykseen. Pääsin ekana. Aukaistiin alahammas juurikanaviin asti. Sattu. Kuulemma aiheuttaja löytyi:). Kotona suoraan nukkuun, kun kipu kerta oli hellittäny. 5 tunnin unien jälkeen jouluruokailu ja pakettien jako päivän myöhässä. Ehti vähän nauttia viikon vanhan esikoisen seurasta:) Sitten se taas alkoi kahdeksan maissa illalla. Kipu kohdistuu enemmän ylähampaaseen. Pitäisköhän vain vetää pois?
        Nyt yö taas valvottu ja kohta päivystykseen. Kyl se tästä... joskus... kait...

        Vuosi vaihtui ja hammasta lääkittiin, elämä voittaa!


    • hammasss

      Itse (lauantai päivä) odottelen maanantaita,että pääsis hammaskipupäivystykseen...siitä huomaa kipuluokituksen jos tajunta alkaa hämärtyä(9-10)...vaikee kirjottaa tätäki selvästi.Vois perkule olla paremmi viikoloppusi hammaspäivystykset,ainut mikä pahempi tulee kipukokemuksesta mieleeni oli myrkytys, puolituntia aikaa selviänkö vai ei,tuntu ku sisuskaluja olis sytkärillä poltellu/morfiinitkaan auttan mitään teholla....Nimim:kipushokkiin meinannut kuolla.

    • hammasss

      Jokaisen kivun tuntemus on yksilöllistä ja siinä otetaan huomioon kipuhistoria,psyyke,fysiikka.
      Joku kestää hyvin luunmurtumat,joku taasen päänsäryt.Toinen taas kokee sietämättömänä esim vatsavaivat.Ja mikä itseäni eniten on auttanut kivunhoidossa(ei lääke) että edes koittaa alitajuntaisestikkin "unohtaa" kyseisen kipuärsykkeen...leffat,pelit su muut...Kaikki sipuli muut "poppa" konstit perustuukin paljolti placeboho.Mutta tuo tupakka mikä on mainittu on fakta juttu,auttaa varmasti jonkinverran.Tupakointi=pintaverenkierto huononee,ikenet su muut saa vähempi verta,vähempi kipua...norttia vaan ketjussa :D samaan perustuu jäät su muu kylmä.Kuhan jupisen ja koitan keskittyä muuhun ku hampaaseen minkä kohta meen talttaamaan irti ;D

      • töissä vai ei

        Ku toi hammassärky alkaa nyt komottaa, nii kyselen, miten te olette jaksaneet käydä koulua, opiskella, käydä töissä sen säryn kans?
        Iha oikeeesti, mua pelottaa, jos täytyy jaksaa....vaik kui särkis...

        On nimittäin joskus särkenyt nii paljo, että pelko jäi... Hamm.lääk ei kirjoittanut sairista ni sit itkin vaa. Onneks työkaveri sano, että voi olla poissa kolme päivää... KVTES-sopimuksen mukaan. Sit alko helpottaa parin päivän päästä.
        Elikkäs oletteko olleet pois koulusta, töistä jne, ku on hitsisti särkeny?


      • R0lf
        töissä vai ei kirjoitti:

        Ku toi hammassärky alkaa nyt komottaa, nii kyselen, miten te olette jaksaneet käydä koulua, opiskella, käydä töissä sen säryn kans?
        Iha oikeeesti, mua pelottaa, jos täytyy jaksaa....vaik kui särkis...

        On nimittäin joskus särkenyt nii paljo, että pelko jäi... Hamm.lääk ei kirjoittanut sairista ni sit itkin vaa. Onneks työkaveri sano, että voi olla poissa kolme päivää... KVTES-sopimuksen mukaan. Sit alko helpottaa parin päivän päästä.
        Elikkäs oletteko olleet pois koulusta, töistä jne, ku on hitsisti särkeny?

        Luulin, että olen ainoa, jolla on näin vittumainen hammassärky... (olen 4lk poika...)
        Olen valvonut like 3vuorokautta putkeen, ja kauhea hammassärky vaivaa. :/


      • Sattuuu!
        R0lf kirjoitti:

        Luulin, että olen ainoa, jolla on näin vittumainen hammassärky... (olen 4lk poika...)
        Olen valvonut like 3vuorokautta putkeen, ja kauhea hammassärky vaivaa. :/

        Saatana suu täynnä jäätä, 3jääpussia poskella ja särkee niin vitusti! Vetänyt viimeviikolla 7 700mg puranaa, jonka takia lääkräiin mahanhuuhteluun. :P Vittu sitte lekurillakin se määräs vaan jotain vitun xij384 paska löääkettä, joka maistuu lehmän oerseeltä, ja se ei auta kun 10minuutiks! Vittu semmonen kipuhelvetti on ollut, että vittu tekis miel ampua itteni (sori pienestä kiroilusta sun muusta, ymmärrätte kai, olen valvonut 11päivää putkeen hammassäryn takia...)


      • Sukkamehu
        Sattuuu! kirjoitti:

        Saatana suu täynnä jäätä, 3jääpussia poskella ja särkee niin vitusti! Vetänyt viimeviikolla 7 700mg puranaa, jonka takia lääkräiin mahanhuuhteluun. :P Vittu sitte lekurillakin se määräs vaan jotain vitun xij384 paska löääkettä, joka maistuu lehmän oerseeltä, ja se ei auta kun 10minuutiks! Vittu semmonen kipuhelvetti on ollut, että vittu tekis miel ampua itteni (sori pienestä kiroilusta sun muusta, ymmärrätte kai, olen valvonut 11päivää putkeen hammassäryn takia...)

        Tänään alko hammasta paha enteisesti jomotella ja täytyykin huomenna varailla jo aikaa hampilekurista. Edellisen kerran kun ei ajoissa varannu aikaa ja hammas ehti tulehtua, niin siitä kirjaimellisesti voi nauttia. Aivan sama mitä pillereitä napsii, ainoa mikä autto hetkeks oli hammastahna kun sitä laittoi kipeen hampaan ympärille. Ja särky on pahempaa kun nilkn murtuminen jos kunnolla tulehtunut hammas on ;)


      • Hammas

        Minulla tänään avattiin tulehtunut juurikanava josta tuli etovan hajuista kaasua joka kuulemma oli hammaslääkärin mukaan yksi särkyä yllläpitävä tekijä.Oli kyllä miellyttävä ja rauhallinen nuori mieslääkäri joka pisti kaksi puudutuspiikkiä eikä sitten sattunut yhtään.Turvotus alkoi laskeA NIIn alkoi jomotus mutta kuulemma buranalla rauhoittuu ja menee ohi parissa päivässä.Hammasläääkäripelkoni on historiaa.


    • onnistaa...

      Aina voi koettaa homeopatiaa, jos vaikka tärppäisi. Itsellä Rhus tox. D 12 ( ko vahvuus sattui löytymään kaapista, eikä sitä kukaan homeopaatti ollut määrännyt nimenomaan hammassärkyyn) lopetti useamman hampaan säryt kokonaan. Ko lääkettä käytetään moniin vaivoihin, muun muassa hermosärkyyn ja hermotulehdukseen. Oli sinänsä mielenkiintoinen kokeilu. Korjaantuivatko reikäiset hampaat selviää myöhemmin, jahka ehdin tarkastukseen hammaslääkärille. Kiirettä ei ole, kun säryt ovat poissa.

      • m&e

        Mites kun on kaikki reiät vasta paikattu ja koskemalla koskee vasemmalle yläpuolelle hampaisiin? Ei pysty mitään makeaa syömään niin, että ei koskis. Suklaa on pahin. Ennen paikkaamistakin oli samalla lailla kipeä, luulin että siitä johtuisi. Mistä vois johtua?


      • ezzi_
        m&e kirjoitti:

        Mites kun on kaikki reiät vasta paikattu ja koskemalla koskee vasemmalle yläpuolelle hampaisiin? Ei pysty mitään makeaa syömään niin, että ei koskis. Suklaa on pahin. Ennen paikkaamistakin oli samalla lailla kipeä, luulin että siitä johtuisi. Mistä vois johtua?

        Viime yönä kahden aikaan alkoi kamala hammassärky oikean puoleisissa ylä- ja alahampaissa. Viideltä otin yhden 500 mg Paratabsin, sain sitten vasta nukutuksi. Tänään särky on jatkunut ajoittain, nyt on särkenyt putkeen kahdeksasta asti. Puhuminen vaikeutui ihan yhtäkkiä, ihan pientä turvotusta poskessa. Ihan kamala hammaslääkäripelko!! Sen takia viimeksi kävin hammaslääkärissä 18 vuotiaana ja nyt kesällä täytän 24... Tiedän, omaa tyhmyyttäni varmasti tämäkin särky on, mutta kunnallinen hammaslääkäri on jättäny niiiiiiin kamalat kammot että jo hammaslääkärin haju laittaa mahan sekasin.. :( En tiedä pitäisikö tästä lähteä Jorviin päivystykseen vai kitua huomisen ja tiistaina (jos saa ajan) mennä lääkäriin.. Samanlainen kipu iski puolisen vuotta sitten juuri perjantai-iltana ja loppui sunnuntai-iltana ja en tyhmänä ja pelokkaana sitten mennyt lääkäriin.. *lyö päätä seinään*


      • nomitävittuaoikeesti
        ezzi_ kirjoitti:

        Viime yönä kahden aikaan alkoi kamala hammassärky oikean puoleisissa ylä- ja alahampaissa. Viideltä otin yhden 500 mg Paratabsin, sain sitten vasta nukutuksi. Tänään särky on jatkunut ajoittain, nyt on särkenyt putkeen kahdeksasta asti. Puhuminen vaikeutui ihan yhtäkkiä, ihan pientä turvotusta poskessa. Ihan kamala hammaslääkäripelko!! Sen takia viimeksi kävin hammaslääkärissä 18 vuotiaana ja nyt kesällä täytän 24... Tiedän, omaa tyhmyyttäni varmasti tämäkin särky on, mutta kunnallinen hammaslääkäri on jättäny niiiiiiin kamalat kammot että jo hammaslääkärin haju laittaa mahan sekasin.. :( En tiedä pitäisikö tästä lähteä Jorviin päivystykseen vai kitua huomisen ja tiistaina (jos saa ajan) mennä lääkäriin.. Samanlainen kipu iski puolisen vuotta sitten juuri perjantai-iltana ja loppui sunnuntai-iltana ja en tyhmänä ja pelokkaana sitten mennyt lääkäriin.. *lyö päätä seinään*

        Mene hyvä ihminen yksityiselle! Kunnallisella on väki niin elämäänsä kyllästyneitä, ettei paljo välitä tuleeko hampaat kuntoon.. Yksityiset tietty kustantaa hiukka enemmän, mutta mielummin tili miinuksella ku hirveet säryt.


      • molemmista löytyy
        nomitävittuaoikeesti kirjoitti:

        Mene hyvä ihminen yksityiselle! Kunnallisella on väki niin elämäänsä kyllästyneitä, ettei paljo välitä tuleeko hampaat kuntoon.. Yksityiset tietty kustantaa hiukka enemmän, mutta mielummin tili miinuksella ku hirveet säryt.

        Koskaan ei pitäisi yleistää. Minulla on kokemusta sekä kunnallisista, että yksityisistä ja molemmista löytyy sekä hyviä että huonoja. Nykyinen hammaslääkärini on kunnallinen ja mukavampaa on vaikea löytää. Ei taatusti ole kyllästynyt työhönsä tai elämäänsä.


      • Sannatar
        nomitävittuaoikeesti kirjoitti:

        Mene hyvä ihminen yksityiselle! Kunnallisella on väki niin elämäänsä kyllästyneitä, ettei paljo välitä tuleeko hampaat kuntoon.. Yksityiset tietty kustantaa hiukka enemmän, mutta mielummin tili miinuksella ku hirveet säryt.

        ....sun kans. Mä kävin yksityisellä. Jouduin odottamaan 2 viikkoa ennenkuin pääsin vast.otolle. Jos olisin mennyt terveyskeskuksen hammaslääkäriin siihen olisi mennyt puoli vuotta tai vuosi ennen kuin pääsee sinne. Tottakai se maksaa enemmän mutta palvelu paljon parempi. Ainakin mun mielestä.


      • Mirata
        ezzi_ kirjoitti:

        Viime yönä kahden aikaan alkoi kamala hammassärky oikean puoleisissa ylä- ja alahampaissa. Viideltä otin yhden 500 mg Paratabsin, sain sitten vasta nukutuksi. Tänään särky on jatkunut ajoittain, nyt on särkenyt putkeen kahdeksasta asti. Puhuminen vaikeutui ihan yhtäkkiä, ihan pientä turvotusta poskessa. Ihan kamala hammaslääkäripelko!! Sen takia viimeksi kävin hammaslääkärissä 18 vuotiaana ja nyt kesällä täytän 24... Tiedän, omaa tyhmyyttäni varmasti tämäkin särky on, mutta kunnallinen hammaslääkäri on jättäny niiiiiiin kamalat kammot että jo hammaslääkärin haju laittaa mahan sekasin.. :( En tiedä pitäisikö tästä lähteä Jorviin päivystykseen vai kitua huomisen ja tiistaina (jos saa ajan) mennä lääkäriin.. Samanlainen kipu iski puolisen vuotta sitten juuri perjantai-iltana ja loppui sunnuntai-iltana ja en tyhmänä ja pelokkaana sitten mennyt lääkäriin.. *lyö päätä seinään*

        Kannattaa hoitaa hampaat kuntoon koska jos et hoida niitä ajoissa sun oma terveys kärsii. Kun tilaat ajan hammaslääkärille niin sano siinä vaiheessa että sä pelkäät sitä kauheesti. Ei tarvitse ujostella sitä pelkoa vaan sanoa suoraan että pelkäät sitä. Heidän pitäis kohdella asiakasta siten ettei pelkää kauheesti. Mulla oli sellainen ongelma että yökkäilen jos mun suuhun laitetaan liikaa tavaraa suuhun. Siihen löytys hoito, yökkäily jäi pois.


    • rm

      mulla oli maanantaina hammaslääkäri..ennen sitä ei sattunu yhtää nytten menny 3 päivää ja sattuu niin paljon että hyvä että itku meinaa tulla..aivan kamala särky..kohta syöny 10 buranaa 400mg eikä auta! :/

      • hammaspeikkoko?

        mulla hampaassa hiusmurtuma ollut jo muutaman kuukauden, lekuri yritti korjata muttei onnistunut ja nyt oireillut pitemmän aikaa, tästä aamusta sattunut niin vietävästi kun syön tai juon jotain eikä buranat auta :((
        Onneksi keskiv. uusi aika ja ehotan että repisvät koko hampaan veks!


      • CHalibansssss
        hammaspeikkoko? kirjoitti:

        mulla hampaassa hiusmurtuma ollut jo muutaman kuukauden, lekuri yritti korjata muttei onnistunut ja nyt oireillut pitemmän aikaa, tästä aamusta sattunut niin vietävästi kun syön tai juon jotain eikä buranat auta :((
        Onneksi keskiv. uusi aika ja ehotan että repisvät koko hampaan veks!

        Syökää niitä kyytabletteja/jos kovia tyyppejä olette, pistäkää semmonen "puudutuspiikki" (pitäisi saada eläinlääkäristä) suoraan poskeen. Itse tein noin, sattu poskeen 2min ihan saatanasti, sitten kipu hellitti 3päiväksi :) JA sit ku taas alko, kyllästyin, hain työkalupakin ja vetäsin pihdeillä hampaan irti. mut lähti vaan puolet, ja sattu aivan helvetisti. Toinen puolikas: sinne tais jäädä jtn palasia, jotka alkoi särkemään A I V A N
        Kauheasti, sitte lekurilla se korjaa toisen hampaan, eikä edes kuuntele mua =/ Toisella kerralla kerroin edellisestä, sitte ne palaset poistettiin. Nyt taas eilen särkee Vasempaa takahammasta, huomen lekuriin.
        Ps. otan osaa särkyihinne.


      • Hah hah,just joo
        CHalibansssss kirjoitti:

        Syökää niitä kyytabletteja/jos kovia tyyppejä olette, pistäkää semmonen "puudutuspiikki" (pitäisi saada eläinlääkäristä) suoraan poskeen. Itse tein noin, sattu poskeen 2min ihan saatanasti, sitten kipu hellitti 3päiväksi :) JA sit ku taas alko, kyllästyin, hain työkalupakin ja vetäsin pihdeillä hampaan irti. mut lähti vaan puolet, ja sattu aivan helvetisti. Toinen puolikas: sinne tais jäädä jtn palasia, jotka alkoi särkemään A I V A N
        Kauheasti, sitte lekurilla se korjaa toisen hampaan, eikä edes kuuntele mua =/ Toisella kerralla kerroin edellisestä, sitte ne palaset poistettiin. Nyt taas eilen särkee Vasempaa takahammasta, huomen lekuriin.
        Ps. otan osaa särkyihinne.

        "Tässä hyvä neuvo!
        Syökää niitä kyytabletteja/jos kovia tyyppejä olette, pistäkää semmonen "puudutuspiikki" (pitäisi saada eläinlääkäristä) suoraan poskeen. Itse tein noin, sattu poskeen 2min ihan saatanasti, sitten kipu hellitti 3päiväksi :) JA sit ku taas alko, kyllästyin, hain työkalupakin ja vetäsin pihdeillä hampaan irti. mut lähti vaan puolet, ja sattu aivan helvetisti. Toinen puolikas: sinne tais jäädä jtn palasia, jotka alkoi särkemään A I V A N
        Kauheasti, sitte lekurilla se korjaa toisen hampaan, eikä edes kuuntele mua =/ Toisella kerralla kerroin edellisestä, sitte ne palaset poistettiin. Nyt taas eilen särkee Vasempaa takahammasta, huomen lekuriin.
        Ps. otan osaa särkyihinne. "

        Uskokoon ken tahtoo tuota tarinaa- minä en. Kukaan ei tongeilla revi itseltään suusta yhtään mitään. Kovasti haluaisit olla kovis, mutta kun et oo.Etkä tuu.


    • yuljuytrewqsj

      Tässä pari helppoa neuvoa hammassärkyyn (vain väliaikainen ratkaisu):

      1. Pese ensin hampaat. Pureskele sitten xylitol-purkkaa niin, että siitä tulee tahmaista ja tarttuvaa. Tämän jälkeen asettele purkkapallo kipeän hampaan päälle. Pureskele ja asettele purkka niin, että se pysyy hampaassa kiinni. Poista ylimääräinen purkka, jos purkka ei tunnu pysyvän tai se tuntuu epämukavalta suussa.
      Tämä purkkaviritelmä ei vaikuta heti, mutta sitten kun se alkaa vaikuttaa, se vaikuttaa pitkään.
      Itsellä kipu lähti tai lieveni olellisesti 1-2 tunnissa.

      2. Nopeampi apu kipuun: osta apteekista Elmexin hammashuudetta, joka suojaa hammaskiilteen menetykseltä. 10ml kurlaus ja kipu lievenee samantien, tosin purkkaviritelmää kantsii käyttää lisänä.

      • larry83

        no moi te ketkä kärsitte siitä samast kun mäkin esim nyt. oon 27v. ok mut en pelkää hammaslääkäriä kun on pakko koska ei oo ja nyt yläleuan osa hammashermoista vaivanu pari max. viikoa ja huomen pitäs päästä särkypäivystykseen. i hope so... no mut jotenkin en vaan tykkää hammas kivuista mut toisaalta oon jo tottunu niihin. kun mulla on kipee käytän joko särylääkettä tai sit..( pure alkohol.) huom. mut ei samaan aikaan.


      • Gägylä
        larry83 kirjoitti:

        no moi te ketkä kärsitte siitä samast kun mäkin esim nyt. oon 27v. ok mut en pelkää hammaslääkäriä kun on pakko koska ei oo ja nyt yläleuan osa hammashermoista vaivanu pari max. viikoa ja huomen pitäs päästä särkypäivystykseen. i hope so... no mut jotenkin en vaan tykkää hammas kivuista mut toisaalta oon jo tottunu niihin. kun mulla on kipee käytän joko särylääkettä tai sit..( pure alkohol.) huom. mut ei samaan aikaan.

        Joopasta joo. Hammas lohkesi jo hemmetin pitkän aikaa sitten. Intissä siihen aloitettiin juurihoito, joka oli aika tuskaa. No, intin paikka kesti alta vuoden ja hammas lohkesi vielä enemmän! Sitten kävin paikallisessa särkypäivystyksessä, lääkepaikka ja hyvin pelitti. Työkiireiden takia en kerennyt jatkoajalle, jossa hoito päätettäisiin(kenelläkään käryjä, mitä julkisella maksaa juurihoito edes!?). No anyways perjantai-iltana paikka loikkasi pois paikoiltaan kun olin kuppia ottamassa, illalla ei juurikaan oireillut. Lauantai aamulla herään sitten 11:50 jäätävään tuskaan, äkkiä katsomaan netistä, milloin päivystys menee kiinni. No tietenkin klo 12 ja oli tänä viikonloppuna vielä perhana naapurikunnassa! ARGH! Tässä nyt pitäisi siis vielä maanantaihin asti jaksaa näiden perhanan surkeiden kotinappien kera, eipähän juurikaan auta ja ei varmasti tee vatsalle, eikä maksalle hyvää popsia nappeja kuin karkkia.

        Suora yhteys lohjenneesta hampaasta tuonne hampaan ytimeen on kyllä aika tuskallinen, hoh :)


    • minävain1991

      Menin tässä muutama viikko sitten hammaslääkäriin valitellen särkyä ylähampaassa,hammaslääkäri ei nähnyt hampaassa tulehdusta,tai reikiä,mutta teki silti juurihoidon.Mainitsi myös,että mulla on ien vetäytynyt ja antoi sensodyne hammastahnaa. No,kotona sitten armoton särky,joka säteili kaikkiin ympärillä oleviin hampaisiin. Nyt parin viimeisen viikon sisällä kipu hellitti,vaikka välillä olikin ärsyttävä tunne ylähampaissa..no,eilen olin hammaslääkärissä,ja paikkasivat alhaalta kulmahampaan,kun pääsin kotiin ja puudutus lakkasi hammasta alkoi vihlomaan-se meni kuitenkin ohi,mutta nyt mulla on taas kipeänä tämä ylähammas,en tosin edes ole varma,mistä hampaasta on kyse,kun armoton kipu tuntuu kaikissa ylähampaissa. En ole saanut nukuttuakaan,ja kokoajan kamala särky jomottaa tuolla hampaissa..
      Mitä pitäisi tehdä,kun en tiedä,mistä kipu johtuu,ja mikä hammas se oikeastaan edes on,joka särkee?

    • Hammasärky

      AIIIIIIIIIIII HELVETTI ETTÄ SÄRKEE tekis mieli repii koko hammas jollain pihdillä irti nii ei ainakaa särkis enään.

    • Perkule

      olin täs about kuukaus sitten hl ja ne laitti vasempaa ylähampaaseen paikan. Nyt sitten n-2-3viikkoa sitten se lohkesi kunnolla, se paikka. No tilasin ajan ja unohin tietenkin mennä sinne. Nyt juuri äsken rupesi särkemään niin pirun kovin ja eikä ole laisinkaan kivaa :(((((((((((((((

    • sattuuuu!!!

      aspirin zipp rakeet toimii :)
      kaada suoraan kipeitten hampaitten päälle, ne sulaa sinne ja vaikutus on nopea. ei tosin kovin pitkäaikainen mutta hetkellisesti pääsee pois helvetillisestä tuskasta!
      paracetamol tabuja voi kans pureskella kipeellä kohdalla.

      • hammasperkele

        Mulla on alahampaiden oikeanpuoleinen etummainen aivan saat*nan kipee,,,
        Kaikki alkoi kun söin kivikovan kuivuneen ruisleivän (tyhmää,tiedän) ja se hammas lohkesi. Pari viikoa eteenpäin ja hammas oli satunnaisesti kipeä.
        Lopulta pääsin yksityiselle ja todettiin paikan menneen ja hammas on jälleen kasassa.

        Mutta nyt,,,

        Hammas on entistä kipeempi. Burana 400mg on vedetty sikana eikä se auta kuin vähän. Unta olen ihme kyllä saanut mutta kipu on entisestään yltynyt joten saa nähdä. Pitänee soittaa yksityiselle ja varata aika, ei tätä helvetin kipua jaksa Erkkikään enää.

        Pitää kahtoa toimiiko toi valkosipuli, oon valmis käyttämään kaikki keinot jotta kipu häviäis.


    • ainakin 9 reikää

      arghhh toinen yö putkeen valveilla kun ei hammasta vaan hampaita särkee ihan SAATANASTI sain ajan 2.5 viikon päähän ja jos kipua haluaa lievittää niin tupakilla käy tiuhaan niin auttaa hiukan mutta muuten on yhtä helvettiä ja vielä vkl ei baarissa tullu juotuu ku 1 pitkä ja kun se vihlas lujaa

      koittakaa jaksaa :)

    • kIPUko Jatkuu O_o

      Menkää Nyt Hemmetti sinne Hammaslääkäriin!!!!!!!!!!!!!!!! :D

      Ei se kirpase, kun kerran ja HELPOTTAA!!

      Aikuiset immeiset!! ;)

      Ei vaan.. itellä kans kova paniikki, kun OLI pakko jo mennä..
      Mutta ihana hammaslääkäri ja tälläkin hetkellä juurihoito menossa JOKA EI SATU!!!!!!! :)

      Kauhulla ootin juurihoitoo, mutta pyh..

      Huomenna kuitenkin mentävä näytille.. kipu...AARGGHH!!!
      **OOtan innoissani huomista** JiiiJee!! :)

    • Kakkapökäle666

      laittaakaa karkki kipeän hampaan päälle niin särky lakkaa

    • 435w4efdrsfrsfdrsf

      Meikäisellä oli noin vuosi sitten lohjennut iso pala vasemmasta poskihampaasta joka sitten hammaslääkärissä paikkailtiin. Reikä oli juurikanavaan asti mutta juuri vaikutti olevan silti terve. Lääkäri kyllä varoitteli että tämä on todennäköisesti juurihoidon paikka jossain vaiheessa tulevaisuudessa, oli se sitten vuosi tai 10 vuotta mutta kuitenkin.

      Paikkauksen jälkeen alkoi satunnaiset kipukohtaukset. Aluksi kerran viikossa, sitten tiheämmin ja lopuksi ehkä vain kerran kaksi kuukaudessa. Yleensä kuuma, sauna, liikunta yms.. joka nosti kehon lämpötilaa aiheutti ikävä "nyppimistä" hampaassa. Kun kipukohtaus tuli, se saattoi kestää tunteja eikä mikään ilman reseptiä saatava lääke autanut.

      Muutama viikko sitten hammas kipeytyi kuitenkin viikonloppuna kovemmin ja tällä kertaa yllättäen burana auttoikin kipuun. Ajattelin että tämä on nyt varmasti tulehdussärkyä ja tilasin lääkärille ajan. Lääkärillä otettiin röntgeni ja lievää tulehduspesäkettä näkyi tällä kertaa. Edellisessä kuvassa n. 4kk takaa hampaassa ei ollut vielä mitään vikaa. Päätettiin juurhoidosta ja juurikanavien aukaisu ja mitälie tehtiin samalla kertaa ja päälle väliaikainen lääkepaikka.

      Perään reseptit V-Pen ja Flagyl antibiootteja ja varmuuden vuoksi särkyyn Panacodia. Ajattelin etukäteen että tuskin tarvii buranaa kummempaa napsia mutta luulo oli väärä. Heti kun puudutus lakkasi niin alkoi aivan käsittämätön särky. Kipu asteikolla 1 - 10 oli luokkaa 11. Eli aivan täysin sietämätöntä repimisitä. Tuntui kuin kuumalla terävällä terällä olisi tökitty suoraa hermoon sydämen sykkeen tahdissa.

      Heitin huiviin 600mg buranaa.. Ei vaikutusta.. Sitten perään Panacodia.. Ei vaikutusta.. Lopuksi naamass aoli 3 x Panacod eli 1500Mg parasetamolia ja 90mg Kodeiinia. EI MITÄÄN VAIKUTUSTA. Pää vain takussa ja sairas euforian tunne päällä samalla kun hammasta särkee niin että järki lähtee. Koomasin loppuillan sängyssä kylmäkalle poskella ja jossain välissä olin sitten nukahtanut. En tajua miten kukaan pystyisi nukahtamaan tuollaisissa kivuissa mutta ilmeisesti lääketokura vei voiton.

      Herätessäni kaikki kivut olivat poissa ja jäljellä vain satunnaisia lieviä kipuiluja. Nyt olis sitten aika mennä jatkamaan juurihoitoa ja toivon todellakin ettei samaa kipua tarvisi kärsiä toistamiseen.

      Varsinaisia vittupäitä noi hampaat. Hammassärky on todellakin pahinta mitä itse olen kokenut.

    • leegoland rules

      nivea visagea kipeisiin leegoihin ja puudutaa heti. saapahan yön nukuttua paremmin vaikka maku ei hurmaa
      hermoradoista kun on kyse kannatta tarkistaa onko punkka edes nukkumiskelpoinen
      sitten välttelee päiväseen aikaan kipeällä hampaalla pureskelua sekä tarpeettomia välpaloja säästyypähän hampaat :D

    • dgfhjg

      Mitäs sitten tehdään kun hammasta särkee, maanantaina kävin hammaslääkärissä ja röntgenkuvassa ei näy reikää eikä tulehdusta. Juurihoidettua (10v sitten tehty) kipeää hammasta vaan hiottiin alhaisemmaksi. Kipua kuitenkin vielä on joka ei siis kestä syömistä sillä puolella (sijaitsee ylhäällä oikealla takana) ja kun hammasta painaa sattuu siihen. Kylmä ja kuuma ei haittaa. Ibumaxia kun syö (onneksi vain pari puolikasta päivässä) niin helpottaa. Voi olla että ehkä puren leuat yhteen nukkuessani mutta enpä tiedä kun asun yksin. Olen jo vuosia harjanut hampaat sensodyne-hammastahnalla (vihlovat ikenet on) ja nyt ostin colgate sensitive pro-relief hammastahnaa. Kyseinen hammas sattui jo tammikuussa ja silloin oli sama juttu mutta lievempänä kipuiluna joka kuitenkin kesti vain pari päivää.

    • anna8611

      laittakaa kipeeseen kohtaan reilusti hammastahnaa ja antakaa olla siellä. auttaa tai ainakin mulla auttoi todella kovaan särkyyn. kannattaa kokeilla.

    • hamppi1234

      Menkää lääkäriin, itse taistelin kivun kanssa pitkään, lopulta avokki pakotti kun pyörryin lattialle (hammas niin kipeä ettei pystynyt moneen päivään syömään) no päivystyksessä tuomio; juurihoitoa mätivään ikeneen. Puudutusta pistettiin muutama piikki, ei vaikutusta, vielä muutama lisää, ei auttanut. Hamppitäti sanoi että koska hammas on niin tulehtunut ei puudutus oikeastaan auta. Kävi tuuri (?!) ja saatiin juurihoito tehtyä melkein kokonaan kerralla. 1,5 tuntia makasi tuolissa ja itkin kuin lapsi. Nykyään tarkkailen hampaita ja käyn säännöllisesti tarkastuttamassa, oli sen verran kovaa kidutusta

    • Yleisliima

      Nyt on kolme päivää vasemman puolen alahammasta särkenyt, viime yönä niin jumalattasti että nukuin vain pari tuntia. Yksi hammas on koholla, ja syöminen on vaikeaa. Kipu säteilee myös leukaan, korvaan ja lähellä oleviin hampaisiin.
      Lisäksi on hirveä hammaslääkärikauhu, ja vielä pahempi nyt kun olen ulkomailla (entä jos lekuri ei ymmärrä mitä yritän sanoa?). Host-äiti on kuitenkin varaamassa tänään ajan, toivottavasti saan sen pian että voi keskittyä koulussa.

    • fuckthedentists

      joo...
      mulla on 3 kertaa paikattu SAMA hammas.
      Ekalla kerralla se pysy siinä päivän. Söin käynnin jälkeen, koska he sanoivat että saa syödä.
      Tokalla kerralla en syönyt 3-4 tuntiin, söin ja se lähti taas.
      kolmannella kerralla se oli suussani jopa 2 päivää, jonka jälkeen sekin hävisi sieltä.
      Mitä helvettiä?

    • eisaatana

      Itellä nasahti nyt viikonloppuna aivan tuskallinen hammassärky, mikään särkylääke ei auttanut. Otin tonget ja revin hampaan vittuun niin lähti kivut..:D

      • ........

        aika helvetin kova jätkä oot , ei mulla muuta :D


      • voehan vitalis

        nostan hattua tolle tempaukselle :D


    • hampeihin koskee

      Mullakin särkee hampaita millon mistäkin syystä... Viimeksi kun kävin hammastarkastuksessa & valitin samalla särkevästä hampaasta, niin sanoivat vaan että: "Kiillevaurioita, ei näy siinä hampaassa reikiä." Siinä 'sivussa' kuitenkin huomasivat kaheksan muuta reikää, - kiva:-) No, kaikki tuli parin kerran sisällä paikattua ja kaikki meni ihan ok, mutta se viimenen... Sen paikkauksen jälkee vihlo PITKÄÄN ihan tajuttomasti. Etenki kylmä otti siihen tosi pahasti. Kävin valittamassa kesken koulupäivänki niille että mua sattuu siihen ja kovaa, lääkäri vaa viilas vähän matalemmaks paikkaa ja tokas:
      "Joo, toisinaan menee se parikin kuukautta ennen ku tämmösee hampaasee paikka asettuu."
      Teki mieli tintata sitä ja sanoa, että ette sitte ENNEN paikkausta voinu kertoa että kipeytyy, nii en olis antanu paikata ollenkaa-.- Mitää oireita ei nääs ennen paikkausta ollu.

      Nyt vihlominen on kuitenki loppunu siitä hampaasta. Mulla on aina ollu tosi heikot hampaat, nyt puol vuotta kuitenki jo pysyny reiättöminä. Eilen huomasin ala kulmahampaaseen tullee ihan pikkiriikkisen vaaleanruskean tasareunasen reiän, jossa tuntuu ihan pieni kolokin. Mitään oireita ei oo, ei kipuile tms. Voiko olla jokin muu kuin reikä kyseessä?

      Lisäksi teille joilla särkee hammasta, peskää kipeetä hammasta Sensodyne-tahnalla ja purskutelkaa sen jälkeen Listerinellä. Kyllä se siitä tokenee.

    • piupapa

      Itellä myös ollut jo jonkin aikaa hammassärkyä, mikä on onneksi helpottanut vielä särkylääkkeillä. Kauan olen jo viivytellyt tuon ajan varaamisen kanssa, mulla kun on nimittäin "puhelinfobia", en kykene siis soittamaan vieraisiin numeroihin saatika vastaamaan niihin. Onneksi nykyään saa varattua netistäkin oman kunnan hammaslääkäripalveluita, josta varasinkin itselleni heti huomiselle kiireellisen hammaslääkäri ajan. Yöunet meni särkyillessä, otin yhteensä 1000mg särkylääkettä ja nyt vasta kipu helpotti.
      Tsemppiä kaikille säryistä kärsiville, menkää ihmeessä hammaslääkäriin, koska se on se ainoa oikea apu!

    • Miiiiiila

      Apua!
      ...Niin, osaiskohan kukaan sanoa, mistä vois olla kyse, kun:
      Eilen iltapäivällä kaksikuukautta vanha serkkupoika pamautti otsansa kulmahampaaseeni. Vauvaan ei tuntunut sattuvan, ei edes parahtanut. Itseäni kuitenkin vähän vihlas, mutta kipu lähti nopeesti.
      Illallakaan ei enää kipuja ollut, eikä mitään muitakaan tuntemuksia siinä hampaassa.

      Noh, tänä aamuna kun heräsin, niin jomotus oli aikamoinen. Ei varsinaisesti satu, ellen koske - tai pure hampaalla, mutta tuntuu erilaiselta kuin muut. Ihan kuin heiluisi, mutta ei tunnu liikkuvan. Kielellä kun silittelee hammasta niin alkaa jomottaa. Äitini hokee että olen liian herkkä, kun on hänelläkin ollut kuusi lasta ja on tulllut montakin kolahdusta ja milloin mihinkin, eikä ole mitään suurempia vaurioita tullut.
      Tämä on kuitenkin mulle uutta, ja tahtoisin tietää, kannattaako huolestua?

    • tunnustanolenlapsi

      Ite sattuu hampaaseen kokoajan olin parivuotta sitte nukutus hoidossa mutta kohta on taas aika normaalissa pelkään neuloja :/ ja hammaslääkäriä eilen heräsin yöllä kun hampaaseen sattu :( no täytyy kestää joku 3viikkoa :((

    • Joanica

      Btw, kivun lievitystä ja myöskin jännityksen lievitystä saa hammaslääkäreistä.
      Itseltäni poistettu jokainen viisauden hammas (muutama tulehtunut) ja niin hyvän esilääkityksen sain että nukuin koko operaation - selviämishuoneeseen ja kotiin. Ei paha.
      Nyttemmin suu täys reikiä ja 3 hammaslääkäri kertaa takana, ensimmäinen puudutuksella ja rauhoittavalla (diapam) ja nyt jo 2 kertaa uskaltanut käydä pelkän puudutuksen kanssa :)
      Kerran aiemmin ilman puudutusta porattu "ihan pieni- eiku hups tää onki iso reikä" josta hammaslääkäri kammo johtuu.

      Toinen lievitys kunnallisella ja toinen yksityisellä! Suosittelen. Nyttemmin oon huomannut myös että hammaslääkärin taidoilla puuduttaa on iso merkitys, muutamat on onnistunu pistää nii p*rkeleesti ja toiset niin etten ees oo tajunnut että puudutettu.

      Äkkiä sinne lääkäriin vaikka kammo ois, se kipu siellä lääkärissä vaan pahenee mitä pahemmaks hampaat päästää :)

    • 420time

      Terveellinen luonnon lääke kannabis on paras kivunlievittäjä ilman päihdyttävää määrää. =)

    • Noppa

      Minulla on sama ongelma.

    • joooo-o

      Heido!
      ...Kerrankin MÄ voin rohkaista ihmisiä enkä vaan valitella omaa kipuani:-D Mulla siis särkee hampaita tosi usein, kolottaa milloin mistäkin & isältäni olen perinyt hirveän heikon hammasluun, kiitti isi♥ No joo, minkäs sille mahtaa.

      Joka tapauksessa, viime viikolla alkoi 'tuikkiva' hammaskipu, joka tuli tasaisin välein. En sitten vaivautunut hampilekurille, kun aattelin että menee ajan kanssa ohi. Toissayönä sitten kipu äity niin pahaksi, että hädin tuskin sain unen. Aamulla kipu oli jo laantumaan päin, mutta kävin koulun hammaslääkärillä kattomassa, oisko paikalla. Eipä ollut.
      Särky jatkui, koveni ja koveni. Nyt tykyttää etuhampaassa kivasti.... Kävin tänäänkin katsomassa joko olis lääkäri paikalla, - ei ollut. Köksäntunnilta sitte soitin sinne lääkäriin ja varasin ajan. Huomiseksi sain, ah, nyt jo alkaa kipu lakata kun ajattelen että huomenna paranee lopullisesti!
      Ensiavuksi lääkäri siinä puhelimessa ehdotti KETOriinia, ja kun kotiin tulin niin onnekseni meillä oli sitä jo, iskällä kun on juurihoito myös nyt kesken... :):) Tsemppiä kivusta kärsiville, särkylääkkeitä naamaan & hampilekurille heti kun mahollista!

      • SATTUU!!

        Saat olla onnellinen, jos ketorinilla pärjäät! :)
        Meikä syö 800mg buranaa ja 500mg Panacodia yhtä aikaa ja sekään ei meinaa riittää. Soitin hampilekurilleni, kun ei pelkkä burana auttanut yhtään, niin laittoi puhelinreseptin apteekkiin panacodille ja sanoi, että "koita nyt pärjätä siellä". ;) Eipä tässä paljon muutakaan voi, kuin koittaa pärjätä. Tiistaina jos sais tikit pois. Samalla pääsis näytille omalle hampitohtorille, kun ei tää nyt näin kipeä pitäis olla ainakaan enää.


    • hamputkunniaan

      sama vaiva täälläkin.
      Kylmää, tippoja ja purkkaa että hammastahnaa ja lääkitystäkin kokeiltu.
      Niistä mikään ei auttanut. mutta kun söin muutaman viinirypäleen. Niin OHO, kipua ei ollut enää. tiedä nyt mikä noista sitten auttoi, mutta ei tunnu enää kuin pieni arkuus kipeen hampaan kohdalla.

      huh, jos tällä selviäs huomiseen, niin sais tuon hoidettua. aamulla pitää kylläkin soittaa särkyaikaa hampulekulta.

      nyt hieman yltyy, ehkä pitäisi taas laittaa viinirypäle suuhun.

      tsemppiä, ja ei sitä hampulekua tartte pelätä, vaikka itekin pelkää :D

    • Kuiskaaja

      Moro !

      Yksi hyvä tapoja välttää ns. kosketuksesta aiheutuvaa kipua
      (jota tulee vaikka kylmistä- tai kuumistajuomista)
      on murskata burana tms. aspiriini pieneen määrään vettä - sekoittaa,
      ja juoda yhdellä kulauksella.

      Sen jälkeen voi vaihtoehtoisesti esimerkiksi sipulinkynttä murjoa
      ns. kasaan, kääriä "harvaan" harsoon (esimerkiksi tuppoharso - sideharso käy myös) sipulin pala, pitää palaa hampaanalueella n. 10 min.

      Ehkä yleisimmät syyt jotka aiheuttavat syvää vihlontaa ovat;
      valkaisevat hammastahnat (liuottaa hampaankiillettä pois),
      virvoitusjuomat (etenkin ne, jotka sisältävät erilaisia happoja).
      suuret vaihtelut pH:ssa suun alueella.
      Syöminen/juominen happohyökkäyksen aikana,
      hampaiden pesemisen laiminlyönti satunnaisesti,
      paljon sokereita sisältäviä asioiden juonti/syönti (koska sokeri ruokkii kariesbakteeria, joka taas tuottaa happoa hampaanpintaan),
      valkoiset hampaat (ovat alttiimpia reikiintymiselle).

    • Jepjep

      Kaikkia kellä särkee hammasta tässä on hyvä ohje ! Toimii myös kaikkiin kipuihin !
      Ensimmäiseksi laitatte hammastikun varpaan ja kynnen väliin ja potkaisette seinään ! Kyllä kipu lähtee !

      • tyttistattis

        Taidat olla hölmö ei kipu lähde vaan siirtyy toiseen paikkaan.


      • the_road
        tyttistattis kirjoitti:

        Taidat olla hölmö ei kipu lähde vaan siirtyy toiseen paikkaan.

        Hah, ei se edes siirry. Tulee vaan toinenkin paikka kipäks ja entistä kurjempi olo! Nimimerkki "Jep jep" voi vaikka seuraavalla kerralla kokeilla, kun on kipua jossain päin kroppaa, niin satuttaa vaan itseään johonkin toiseen paikkaan.

        Tuossa viime viikonloppuna ja alkuviikosta oli itsellä sen tason hammaskipu, että teki kieltämättä mieli hakata päätä seinään. En kuitenkaan kokeillut, koska eipä siitä hyötyä olisi ollut vaan päinvastoin. ;D Sen sijaan menin hammaslääkärille.


    • rohkaistunut

      Minulla lohkesi hammas noin vuosi sitten. Poden todella kovaa hammaslääkäripelko, joka ei ainakaan ole helpottunut sillä etten ollut käynyt tarkastuttamassa legojeni kuntoa ainakaan seitsemään vuoteen. Lohjennut hammas ei aluksi oireillut mitenkään, mutta neljä päivää sitten alkoi NIIN sietämätön kipu. Mikään särkylääke ei auttanut ja töiden hoitaminen ei onnistunut. Noin kovassa kivussa jopa hammaslääkärifobia sai luvan siirtyä! Tänään sain yliopiston hammaslääkärissä väliaikaisen paikan ja helpottaa jo huomattavasti. Ja vaikka minua odottavatkin juurihoidot hyvin läheisessä tulevaisuudessa olen erittäin tyytyväinen itseeni että sain raahauduttua hammaslääkäriin! Puoli naamaa liikkumattomana raahauduin kotiin ja pienestä särystä huolimatta oli todella hyvä fiilis, tein jotakin semmoista mitä en uskonut koskaan uskaltavani tehdä!

      Rohkaisenkin kaikkia kärsiviä menemään pikimmiten hammaslääkärille, joillakin saattaa olla vielä onni matkassa ja vältytte juurihoidolta. :) Minun lääkärini ainakin suhtautui hyvin kerrottuani että pelkään ihan p*keleesti.

    • hammasmätä81

      Tässä näitä juttuja lukien, hammaslääkäripelkoinen ja puhelinfobiasta kärsivä myös. Särky alkoi bussimatkalla kotiin, illalla pari tuntia sitten. Pari Ibumaxia naamaan, ei auta, pitäis kai olla tuota Paramaxia lisänä. Isäni lääkäri oli ohjeistanut tuota samaa konstia jota joku tuossa aiemmin mainosti eli Buranaa ja Panadolia. Särkypäivystykseen maanantaina, nyt laitan kyllä piru vie hampaat kuntoon makso mitä makso, pelko täytyy nyt saada kuriin. Hampaat on olleet huonot syntymästä lähtien ja niistä on kärsitty kaikki nämä pitkät vuodet. Valkosipuli muuten auttoi pahimpaan. Huomenna apteekkiin. Pitäiskö vielä kokeilla tuota tahnaa. Ei tässä mitään ainakaan häviä.

    • hjhfdj

      neilikkaöljyä hierot pumpulitupolla hampaan ikeneen niin auttaa. kyseistä tuotetta ei vaan tahdo löytää enää mistään luontaistuotekaupasta. varmaan tullut käsky ylemmiltä lääkefirmoilta poistaa tuote myynnistä kun kalliiden särkylääkkeiden myynti kärsii.

    • hermotmeneeNYT

      perkele ku särkee hammasta kolmatta päivää putkeen, säteilee korvaankin ja alkaa pikkuhiljaa päässäkin tuntua... Ja vieläpä kuumekin nousi tossa yöllä niin jep jep. Särkylääkkeet loppu eilen, ne sentään auttoivat n. 3h. Pakko kai se on huomenna soittaa lekurille vaikka ei kyllä mitenkään innosta mennä sinne nälvittäväksi ja vittuilun kohteeksi...

      • höh*

        Miksi menet lääkärille joka nälvii ja vittuilee?


    • tämmöstä täälä

      vttu itellä oli juurihoitokipuja ja vielä siinä samas hampaas reikä, ei lääkkeet auttanu ja lääkäri oli lomal, ei auttanu ku repii hammas ite pois

    • hammassärky

      mummoni aikanaan kerto, että ennen olis käytetty piippuun kertyvää tupakasta tulevaa mössöä tappamaan hermoja hampaasta. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa kun ei ole piippua :)

    • vadsd

      Multa lohkesi posken ylähammas puraistuani porkkanaa. Huomasin, että pala lähti ja soitin hammaslääkäriin. Tämä tapahtui siis torstaina ja sain ajan tiistaille. Aluksi hammas ei ollut kipeä ja mainitsin tästä tilatessani aikaa mutta perjantain juuri illalla alkoi pirunmoinen kipu. Yöllä meni buranaa ja makaaminen oli yhtä tuskaa joten käppäilin kämppää ympäri ja kirosin mielessäni sitä miten kestän tätä tiistaihin saakka. Sain kuitenkin nukuttua lopulta sellaiset 3-4 tuntia. Nyt lauantaina olo on siedettävämpi ja pakostus poskessa ei häiritse merkittävästi. Silti toivoisi, että tiistai tulisi mahdollisimman nopeasti. Huomasin, että hieromalla kipeää kohtaa varovasti kipu hellitti sen verran, että sain olotilan siedettäväksi.

    • PER****

      Sen verran juilii että taju himmenee. Nyt lähtee leego omatoimisesti. =(

      • PER****

        ½ tuntia se kesti, mutta helpotti heti. verenmakukin voittaa ton äskeisen.


    • hammaspeikot%#!¤"

      Itellä on juurihoitohammasta operoitu jo lähes 5-7 kertaa. Kerran ollaan oltu jo naama turvoksissa kiireellisenä hoitamassa hammasta kun naama turposi la-su yönä ja maanantaina oli jo siinä pisteessä että vähänkin myöhemmin jos olisin mennyt niin se tulehdus ja turvotus olisi saattanut levitä kurkun alueelle.. ei hyvä ei.

      JA nyt on taas sama homma edessä paitsi että turvotus alkoi jo tänään aamulla ja kauhea vihlonta ja särky samasta prkleen hampaasta. Panacodia on otettu 1 mutta ei auta ei sitten millään ja kylmä ei auta myöskään. Hulluksihan tässä tulee ja perkele aivan varmasti teen tutkintapyynnön tosta saakutin hammaslääkäristä joka hosuu ja poranterät irtoilee kesken porauksien.. ties mikä valelääkäri..

      yli 600-700 euroa on jo mennyt ja prkle nyt saa luvan lähteä koko hammas.

    • EuforiaaKohti

      Viel 7 tuntia ja sitten hoitoon :) Hiukan ottaa pannuun etten mennyt jo tänään, vaikka eilen(pe) jo joitakin tunteja enteili. Tasan vuosi sitten meni(juurihoitoon) ylhäältä vastaava lego kuin nyt tämän puolen säryn aiheuttaja, kai, paha sanoo kun särkee niin julmetusti. Alko kolmen aikaa päiväl ~12 tuntia sitten särkemään niin että kylmää vettä minuutin välein suuhun. Sitten alkoi testi, neljältä 800 burana naamaan, ei auta, kahdeksalta panacod naamaan, ei auta, kymmeneltä panadol naamaan 1000g, ei auta, ja puoleltaöin 600 burana ja yhdeltä meni särky ohi :) Eli ei ole olemassa liian kovaa kipua vaan liian vähän lääkettä. Kai vois uuden panacodin vetää et sais unta jopa hetkeksi. Kuuden tunnin päästä sit jo ajelemaan kohti apua :P Ehkä elämä alkaa taas hymyillä, tosin harmittaa jo valmiksi se juurihoito, mikä tulee kuitenkin jonkin verran sattumaan. Eiköhän tä tästä, iso paikka tossa hampaassa jota epäilen ja paikka ollu siinä 4-6kk, että hyvin ehtiny siinä ajas mätänemää.

    • in pain

      Mullakin alkoi eilen illalla, eli perjantaina paha särky ja joudun odottamaan maanantaihin, että pääsen menemään kipupäivystykseen. Maksaa sellaset mukavat 80 €... Kyl pistää miettimään, että tarviiko niitä sitrus hedelmiä syödä ja limuja juoda, kun joutuu tällä tavalla kärsimään.
      Itelläni hirvee hammaslääkäri kammo, mut kyl tää kipu on voittanu pelon!
      Mun hammas särkyä hellittää se, et harjaan sen kipeen hampaan ympäriltä runsaalla vihlontaa estävällä hammastahnalla, ja jätän sitä siihen hampaan päälle ja ympärille. Ei kokonaan auta, ja vieläki jomottaa, mut vihlonta on silleen siedettävää. Vieltä kestän maanantaihin.

    • hammaslääkäripelko

      multa porattiin etuhammas ku siinä oli pieni alkava reikä eikä tuntunu missään mutta kävin hammaslääkärissä ja se porattiin sattu ihan helvetisti poraaminen sitten sen jälkeen en voi juua mitään kylmää tai kuumaa en voi ees polkee kunnolla pyörällä ku hengitän niin vihloo tota etuhammasta!

    • maatuuuuuskai

      mulle hammaslääkäri on neuvonut esim ku hammaspoistettiin, ja yhtä hammasta pakotti kun oli lääkepaikka vasta laitettu ennen juurihoitoja, niin että ottaa

      1x 800mg buranan, ja siihen vielä samanaikaisesti 1x 500mg Panadolin ja voin sanoa,etä kipu lähtee!!

      ennen söin pelkkää buranaa eikä auttanu. Muttako tollasen cocktailin ottaa ni jo helepottaa!

    • ei uni tuu

      Mulla on taas aika inhottava tilanne... Oon hirveässä flunssassa ja nyt sitten iski kaiken muun lisäks vielä hammassärky... oikein kunnon särky, koko oikea yläreuna/poski jomottaa ni en tiiä mikä hammas kipee... Vähän epäilen ettei kyllä pysty makaa hampilääkärin tuolissa operoitavana ku nenä vuotaa ja yskittää... tässä sitten valvoessa mietin et meenkö huomenna päivystykseen lääkärille flunssan takia vai hammaslääkärille hampaan takia...

    • kopiokoko

      Huhhui, itellä on ollut jo pari viikkoo sellainen pieni jytinä leuassa, nyt kun hammaslääkäri on jo varattu parin viikon päähän, alkoi kunnon humppa hampaassa. Mitään panadolia kovempaa kipuun ei voi ottaa mahakatarrin takia joten jippii. Kaikille kipuileville, heti lääkäriin, oikeasti. Ja jos menee ihan hireeks, niin ensiapuun, ainakin Tampereella pääsee viikonloppunakin hammasensiapuun koan kivun perusteella.

    • Elävästä elämästä

      Hoitakaa nyt hyvät ihmiset hampaanne säännöllisesti peloista huolimatta!
      Tiedän nimittäin pari tapausta, jossa pitkään särkyä sietänyt henkilö on kuollut siihen, että mätä ja bakteerit olivat muhineet suussa ja levinneet muualle päähän niin, ettei hammaslääkäriin menosta ollut enää apua. Verenmyrkytys ja henki pois!
      Molemmat olivat muuten keski-ikäisiä miehiä..

    • 14V

      Kävin pari pv sitten hammaslääkärissä . Hampaassa iso reikä särkee ihan kamalasti mitä tehdä? Kun hampaaseen on laitettu jo lääkintä paikka ja vasta 4 kuukauden päästä juurihoitoon

    • 15v :/

      Itsellä alkoi hammas-särky tänään äkillisesti, koko päivän syönyt jäätelöä ja jääpaloja. Särkylääkkeistä ei ole tietoakaan kun vanhemmat ovat ne kaikki syöneet. Aiemmin meinasi tulla itku tuon kivun kanssa, nyt se on onneksi siedettävissä rajoin.

      • Umppu1

        Missä kipu? Paikallistuuko yhteen hampaaseen vai onko vain yleisemmin jollain alueella? Millainen kipu? Sattuuko koko ajan vai vain purressa tai kylmää/kuumaa nauttiessa? Jatkuuko vielä vai loppuiko jo? Saitko nukuttua? Söitkö jääpaloja ja jätskiä kivun lievittämiseksi vai alkoiko kipu siitä? Jos mahdollista, kipaiseppa huomenna päivystykseen.


      • 15v :/
        Umppu1 kirjoitti:

        Missä kipu? Paikallistuuko yhteen hampaaseen vai onko vain yleisemmin jollain alueella? Millainen kipu? Sattuuko koko ajan vai vain purressa tai kylmää/kuumaa nauttiessa? Jatkuuko vielä vai loppuiko jo? Saitko nukuttua? Söitkö jääpaloja ja jätskiä kivun lievittämiseksi vai alkoiko kipu siitä? Jos mahdollista, kipaiseppa huomenna päivystykseen.

        Joopajoo, oikeapuoli lievästi turvoksissa, nähtävissä peilin kautta kuitenkin ihan selvästi. Yöllä nukuttu parisentuntia, ja kyllä, kyllä olen jääpaloja syönyt koko helvaten yön :/

        Kipu kohdistuu tuonne yhteen hampaaseen. Rippikoulu ois ihanasti alkamassa tiistainperukoilla, mää oon hyvinkin kuollut ihminen, jos en nyt kerkeä fiksailemaan tätä kuntoon ennen sitä.


      • Jozzucca
        15v :/ kirjoitti:

        Joopajoo, oikeapuoli lievästi turvoksissa, nähtävissä peilin kautta kuitenkin ihan selvästi. Yöllä nukuttu parisentuntia, ja kyllä, kyllä olen jääpaloja syönyt koko helvaten yön :/

        Kipu kohdistuu tuonne yhteen hampaaseen. Rippikoulu ois ihanasti alkamassa tiistainperukoilla, mää oon hyvinkin kuollut ihminen, jos en nyt kerkeä fiksailemaan tätä kuntoon ennen sitä.

        Oireesi kuulostavat siltä, että hampaan juureen on kehittynyt märkäpesäke. Suosittelen erittäin vahvasti hammaslääkäripäivystykseen menemistä, sillä hoitamattomana tulehdus voi pahimmassa tapauksessa viedä henkesi. Lievemmessäkin tapauksessa märkää valuu suuhusi koko rippikoulun ajan. Suomessa kuolee vuosittain useita ihmisiä hammasperäisiin tulehduksiin, ethän ole yksi heistä.......


      • 15 :/
        Jozzucca kirjoitti:

        Oireesi kuulostavat siltä, että hampaan juureen on kehittynyt märkäpesäke. Suosittelen erittäin vahvasti hammaslääkäripäivystykseen menemistä, sillä hoitamattomana tulehdus voi pahimmassa tapauksessa viedä henkesi. Lievemmessäkin tapauksessa märkää valuu suuhusi koko rippikoulun ajan. Suomessa kuolee vuosittain useita ihmisiä hammasperäisiin tulehduksiin, ethän ole yksi heistä.......

        Voiko kipu alkaa yllättäen? Söin eilen leipää jonka aikana kyseinen kipu alkoi, ja loppua ei näkynyt. Nyt kipu on lievempää, ja turvotuskin jon laskemassa o.O

        -> Jospa siellä lääkärissä silti kävisi...


    • 15v :/

      Kyse olikin aivan tuskaisesta hermokivusta, joka aiheutti jonkunasteen turvotusta myös kaiketi, tein eilen jtn mun hampaalle ja se kipu loppu kun seinään en tiedä kuoliko se hermo vai mitä hittoa. Tänään hammaslääkäriin -->


      -> Kiitos kaikille!

      • Umppu1

        Kun karies tai muu syy aiheuttaa hampaan ytimen kuoleman, homma menee tyypillisesti suunnilleen näin (aina ei ole kaikkia vaiheita ja oireetkin voivat vaihdella):
        - hammas vihloo kylmälle
        - hammas alkaa vihloa myös kuumalle ja joskus purressa
        - hammas jää välillä jomottamaan esim. syömisen jälkeen
        - jossain vaiheessa jomottelu ei enää lakkaakaan itsestään vaan jää päälle. Kipu on tylsää ja jomottavaa ja sitä on vaikea paikallistaa yhteen hampaaseen, joskus on jopa vaikea sanoa, tuntuuk se ylä- vai alaleuassa
        - kipu kovenee ja paikallistuu selvästi yhteen hampaaseen. Käsikauppasärkylääkkeet tepsivät huonosti. Kipu kestää muutaman päivän ja sitten häviää
        - hammasydin on kuollut eikä enää oireile. Hammasydin on kuitenkin jo infektoitunut tai infektoituu jossain vaiheessa. Bakteerien aiheuttama tulehdus jyllää hampaan juuren kärjen alueella ja aiheuttaa (valitse näistä): luun syöpymistä tulehdusalueelta, luun tiivistymistä tulehduksen ympärillä, paiseen muodostumisen, hampaan juuren syöpymisen, suun avausrajoituksen, yleisoireita kuten kuumetta jne. aina verenmyrkytykseen ja kuolemaan asti.

        Hyvä, että olet menossa hammaslääkäriin.


      • vihmoo
        Umppu1 kirjoitti:

        Kun karies tai muu syy aiheuttaa hampaan ytimen kuoleman, homma menee tyypillisesti suunnilleen näin (aina ei ole kaikkia vaiheita ja oireetkin voivat vaihdella):
        - hammas vihloo kylmälle
        - hammas alkaa vihloa myös kuumalle ja joskus purressa
        - hammas jää välillä jomottamaan esim. syömisen jälkeen
        - jossain vaiheessa jomottelu ei enää lakkaakaan itsestään vaan jää päälle. Kipu on tylsää ja jomottavaa ja sitä on vaikea paikallistaa yhteen hampaaseen, joskus on jopa vaikea sanoa, tuntuuk se ylä- vai alaleuassa
        - kipu kovenee ja paikallistuu selvästi yhteen hampaaseen. Käsikauppasärkylääkkeet tepsivät huonosti. Kipu kestää muutaman päivän ja sitten häviää
        - hammasydin on kuollut eikä enää oireile. Hammasydin on kuitenkin jo infektoitunut tai infektoituu jossain vaiheessa. Bakteerien aiheuttama tulehdus jyllää hampaan juuren kärjen alueella ja aiheuttaa (valitse näistä): luun syöpymistä tulehdusalueelta, luun tiivistymistä tulehduksen ympärillä, paiseen muodostumisen, hampaan juuren syöpymisen, suun avausrajoituksen, yleisoireita kuten kuumetta jne. aina verenmyrkytykseen ja kuolemaan asti.

        Hyvä, että olet menossa hammaslääkäriin.

        Yhtenä oireena on että hammas vihloo kylmälle mutta kyllä ainakin minä saan kaikki hampaat vihlomaan jos hörppään suun täydeltä jääkylmää vettä tai tai jäätelöä.


      • Ei bakteeriperäinen
        Umppu1 kirjoitti:

        Kun karies tai muu syy aiheuttaa hampaan ytimen kuoleman, homma menee tyypillisesti suunnilleen näin (aina ei ole kaikkia vaiheita ja oireetkin voivat vaihdella):
        - hammas vihloo kylmälle
        - hammas alkaa vihloa myös kuumalle ja joskus purressa
        - hammas jää välillä jomottamaan esim. syömisen jälkeen
        - jossain vaiheessa jomottelu ei enää lakkaakaan itsestään vaan jää päälle. Kipu on tylsää ja jomottavaa ja sitä on vaikea paikallistaa yhteen hampaaseen, joskus on jopa vaikea sanoa, tuntuuk se ylä- vai alaleuassa
        - kipu kovenee ja paikallistuu selvästi yhteen hampaaseen. Käsikauppasärkylääkkeet tepsivät huonosti. Kipu kestää muutaman päivän ja sitten häviää
        - hammasydin on kuollut eikä enää oireile. Hammasydin on kuitenkin jo infektoitunut tai infektoituu jossain vaiheessa. Bakteerien aiheuttama tulehdus jyllää hampaan juuren kärjen alueella ja aiheuttaa (valitse näistä): luun syöpymistä tulehdusalueelta, luun tiivistymistä tulehduksen ympärillä, paiseen muodostumisen, hampaan juuren syöpymisen, suun avausrajoituksen, yleisoireita kuten kuumetta jne. aina verenmyrkytykseen ja kuolemaan asti.

        Hyvä, että olet menossa hammaslääkäriin.

        Entä kuinka etenee ei bakteeriperäinen ärsytystila? Esim. virheellisestä hammaskontaktista johtuva ylirasitustila.


      • Umppu1
        Ei bakteeriperäinen kirjoitti:

        Entä kuinka etenee ei bakteeriperäinen ärsytystila? Esim. virheellisestä hammaskontaktista johtuva ylirasitustila.

        Prosessi hampaan kuolemassa menee jokseenkin samalla tavalla, riippumatta onko pulpaärsytyksen takana karieksen kautta tuleva bakteeriärsytys, kylmästä tai kuumasta (esim. hionnasta ilman jäähdytystä), purentarasituksesta tai äkillisestä traumasta. Pulpassa aiheutuu ärsytystila eli pulpiitti. Tähän kohtaan sopii lievemmät kipuoireet ja vihlomiset. Jos oireiden aiheuttaja poistetaan, oireilu pysähtyy ja pulpiitti saadaan pysähtymään ja hampaan hermot ja verisuonet topivuat.
        Kun tietty sietokynnys on ylitetty, pulpa ei pysty enää toipumaan vaan kuolee, vaikka alkuperäinen oireiden aiheuttaja poistettaisiin. Oireet pahenevat ja alkavat paikallistua selkämmin.
        Muutamassa päivässä kipu yleensä alkaa hellittää hampaan ytimen kuoltua. Jos pulpa on kuollut steriilisti eli ilman bakteeri-infektiota, oireeton vaihe voi jatkua vuosia ja voi pahentua vasta kuolleen ytimen myöhemmin infektoituessa. Bakteeritulehduksen ollessa syynä uusi oireilu voi alkaa piankin hampaan kuoleman jälkeen. Tässä jälkimmäisessä infektiovaiheessa hampaan sisällä ei enää ole hermoa, joka reagoisi vaan kipu johtuu hampaan ytimessä majailevien bakteerien ja juuren kärjen ulkopuolella olevan elimistän oman puolustuksen välisestä reaktiosta juuren kärkeä ympäröivässä luussa.

        Heti, jos voidaan varmuudella todeta, että hampaan ytimessä ei enää ole eloa, hammas on syytä juurihoitaa. Kuollut hammas ei parane itsekseen vaan sen juurihoito tulee myöhemmin olemaan yhä hankalampaa.


    • 15v :/

      Jeesh, juuri tuo. Lääkärissä käyty ja juurihoidot tehty. Helevate kun alkoi porailemaan aluksi ilman puudutusta, kun kerran kunnolla siinä karjahdin niin johan sain puudutukseni :3

      Kiitokset kaikille vinkkejä antaneille, ei siihen todellisuudessa auttanu mikään muu kuin kylmä ja sekin hetkellisesti :(

      Kenenkään ei tarvitsisi ikinä tälläistä kipua kokea...

    • Särky

      Yhdellä tutulla oli kerran järjetön hampaan hermosärky, joka kesti kaksi viikkoa! Tosi tuskallista seurata, kun oli niin kipeä, että itki ihan. Hammaslääkäri ei voinut tehdä mitään, kun ei löytynyt oikeaa hammasta, kaveri osasi sanoa vaan, että vasemmalle sattuu. Röntgenkuvissakaan ei näkynyt mitään. Lopulta oikea hammas sit löytyi kun kipu siirtyi siihen kohtaan ja tehtiin juurihoito. Oli auttanut heti. Eli hammaslääkäriin on pakko mennä, ei kannata odottaa, muuten voi vain kärsimys pitkittyä.

    • SATTUU!!

      Sattuu oikealla olevaa takahampaaseen aiva pirkuleesti ! aina viikonloppusin lauantaina sattuu niin että itku pääsee ja mikään ei auta. hammaslääkäri on kuitenkin maanantaina vaikka haluaisin päästä samantien! kipu alkaa noin 10aikaa sitten loppuu ja kun menen nukkumaan herään 3-4 aikaa hirveään kipuun!

    • pahatapa mutta autta

      Itellä ainakii yks ei nii hyvä tapa helpottaa hammassärkyy mut se sentäs auttaa hetkeks! Tupakan savu auttaa hammaskipuun en tiiä mistä johtuu mutta se vaan helpottaa kipua ja ne jotka ei polta tupakkaa ni vedelköö poskareita seki jo helpottaa mutta se tupakansavu helpottaa oikeasti! kokeilkaa jos ette muutakaan keksi särynlievityksee...

    • Kärsivällinen

      Tässä nyt siekkaillaan hammassäryn parissa. Ei todellakaan auta mitkään reseptittomat särkylääkkeet. Prokaiinin (=novokaiinin) pistos auttaisi varmasti, mutta mistäs sitä sais? Elikkäs kun hammasjuuri tulehtuu, silloin kun koko naamaa särkee niin että tekis mieli repiä pään irti, ei auta mikään muu kuin vanha kunnon viina-annos. 2 - 3 desiä turpaan ja nukkumaan, sitten kun herää järkytävään särkyyn, taas 2 - 3 desiä ja taas nukkumaan. Ja aamulla hoitoon.

      Kaikki muut niksit, kuten valkosipuli, aspiriini, jääpala, erilaiset voiteet ja hammastahnat suoraan hampaaseen vain pahentavat tilannetta. Ja saa sitten kuunnella hammaslääkärin kiroilua, että mitäs vittua menit hampaasis panemaan. Kokemusta on.

      Parasetamoolia voi ottaa viinan kanssa korkeintaan 5 grammaa / päivä, se edesauttaa hieman. Muttei enempää eikä ibuprofeenia ja parasetamoolia sekaisin, kuinka tässä aiemmin neuvottiin.

      Ja BTW, ibuprofeeni (elikkäs Burana tms. kipulääkkeet) ei auta yhtään tätä hammassärkyä. Terveisin hammaslääkäri.

    • viinurilla

      lääkkeet ja viina auttaa

    • Reikäpää

      Kävin tänään paikkauttamassa takaa hampaan ja aloin pohtimaan kun ilman puudutusta tehtiin ,niin meinasi taju lähteä kun sattui niin pirusti ! Ja nyt on todella kipeä hammas eikä auta paramaxit tms ,ajattelin käydä huomenna rutisemassa siellä päivystyksessä jollei tokene että taisi ukko porata liikaa johonkin hermoon koska koko ajan jomottaa ihan törkeesti!

    • stjusru

      no ei ole

    • nonpoj

      Taitaa hammas mennä juurihoitoon.

      • juurihoito

        mulla itellä meni jännästi pari vuotta sitte. todettiin että hammas pitää juurihoitaa (käyn kunnallisessa) nii kunnallisesta hammaslääkäristä sanoivat että varata aika yksityisellle että kjnta maksaa (olen alaikäinen) :D mahtavaa palvelua eikä edes sattunut kun laittoivat puudutusainetta suoraan hampaaseen :)


    • fdhfdhr

      Mulla tuli kanssa juurihoito

    • Stombaa

      Joo toi Acutan hammashoito täällä Tampereella on kyllä TOSI jees! Torstaina alko vasemmalla puolella alhaalla viisaudenhammas reistaileen ja lauantaina lähtikin tunto vasemmalta puolelta poskesta ja leuasta :o Lukkiutui leuka melkolailla kokonaan siinä samalla. Tänä aamuna sitten ku 3 valvottu yö oli takana ni päätin acutaan mennä ja sie otettiin kuvat hampaista ni mätäähän sie oli ja jonkinmoinen hermovauriokin oli tullu.. 5 puudutuspiikkiä laitettiin eli oli niinku omasta takaa jo puudutusta ja 5 piikkiä perään vie lisäks :s puudutus onnistu vaikka mätää kuvissa näky ja 30 minuutin operoinnin jälkeen se hammas sieltä si viimein irtos.. Hermovauriosta sanoivat sen verran et ei kannata ihmetellä jos esimerkiks vie joskus 2-3 viikon jälkeen puutuu vasen puoli poskesta. sitä se hermovaurio kuulemma voi aiheuttaa ja hermoilla kestää kauan korjautua ni pahimmassa tapauksessa voi mennä useitakin kuukausia et on hermo korjaantunut kokonaan ja loppuu kihelmöinti leuassa ja poskessa. Kaikki siis vaan hammaslääkäriin! Ei se hampaan repiminen satu!! Ja jos joku ny vähän kihelmöi ni se on se kun laitetaan puudutuspiikki

    • helinä

      Juurihoidetun hamappaani paikka lohkesi kun puraisin kovaa karkkia. Seuraavana päivänä hammaspaikka uusittiin. Hammas kuvattiin, ei näkynyt vikaa, muuta kun lihaksessa jokin rasitusjälki, näin sen itsekkin. Nyt kulunut kolme viikkoa korjauksesta ja hammasta särkee yleensä ruokailun jälkeen, säteilee koko alaleukaan, sellaista inhottavaa jäytämistä, vaikka on yläpuolen sivulla. Joinakin päivinä ei ole särkyä ollenkaan.Kuin olis ok.
      Taas tänään alkoi. Epäilen, että hampaassa on hiusmurtuma, koska se on juurihoidettu aikanaan ja siksi heikompi, hiusmurtumaa lekurikin epäili, ellei särky lakkaa, ja silloinhan ei auta muu kun poistaa hammas kokonaan. Hampaseen näyttää jäävän poiston jälkeen kovn lyhyt rako. Saakohan siihen implantin laitettua, ja mikä sitten neuvoksi jos ei implantti onnistu ?

    • mmpbugbu

      Toivottavasti syy löytyy

    • Tämä auttaa!!!

      Aivan mahtava konsti hammassärkyyn on että ottaa puolikkaan paramax 1000 ja pureskelee sen kipeällä hampaalla niin että lääkettä menee kunnolla ikeneen/juureen/reikään sisään. Auttoi helvetissä ja alkoi vaikuttamaan jo 5min. sitten kun on pureskellu juokaa vettä päälle ja purskuttakaa! :) Sitten nielkää ja lisää vettä päälle että paha maku lähtee! :) Tää on super hyvä konsti! Testatkaa! Ps. Säörkylääkkeet ei auta hevon vittuakaan! :/

      • särky raskausviikolla 37

        Pari päivää särkenyt. Tänään (pe) varasin ajan hammaslääkäriin. En voi muuta käyttää kuin panadolia (rv37) ei auttanu. Päätin kokeilla nikotiinipurkkaa, pureskelin hetken ja painoin kielellä hampaan ja ikenen ympärille. Auttaa ainakin nukkumisen ajan.. Puuduttaa hyvin.


      • täällänäin
        särky raskausviikolla 37 kirjoitti:

        Pari päivää särkenyt. Tänään (pe) varasin ajan hammaslääkäriin. En voi muuta käyttää kuin panadolia (rv37) ei auttanu. Päätin kokeilla nikotiinipurkkaa, pureskelin hetken ja painoin kielellä hampaan ja ikenen ympärille. Auttaa ainakin nukkumisen ajan.. Puuduttaa hyvin.

        Ite jouduin käydä hammaslääkärissä särkypäivystyksessä rv 39 3. Viikon päästä alko uudelleen jomotus ja mietin pärjäänkö synnytyksen yli vai mitä teen, no päädyin kuitenkin uudelleen hammaslääkäriin tänään eli rv 40 3.. Vähä jännitti lävähtääkö lapsivedet siihen hammaslääkärin tuolille! Puudute oli jotain miedompaa ja hävisi lähes saman tien joten puoli päivää särki niin että meinasi taju lähteä ja itkin kuin lapsi. Sitten helpotti ja voin sanoa että synnytän mieluummin 5 lasta putkeen kuin kärsin moista hammassärkyä! Synnytyksen jälkeen sitten heti juurihoitamaan hammas loppuun. Sitten kuulemma saa tujummat puudutuksetkin taas ja lisäksi saa vetää kunnon särkylääkkeet päälle.


    • Jännä särky!

      Mulla taas on sama hammas (etuhammas) lohjennunt kahesti yli puolen välin ja vähän aikaa sit sellanen ihanpieni pala ku ennenkun paikkattiin se pieni palanen niins itä särki. Se paikkattiin eikä ollut pariin päivään kipeä mutta nyt se alkoi vielä hirveämpi kipu! Kipu vielä tuntuu hampaassa ja ikenessä :( Ma - Ke leirikoulussa niin ei voi ottaa hammaslääkäri aikaa ja mitkään pilleritkään ei auta :( On se aika harmillista 12 vuotiaana... :(

    • KippeeOn

      Itsellä helpottaa hammassärky purskuttelemalla vettä suussa :D Tosin on Sunnuntai kello 5.30 ja apteekki aukeaa vasta kahdeltatoista että saa haettua särkylääkettä

    • kannattaisi_kokeilla

      Hammaslääkäriä ;-)

    • onhbuvygf

      Ei ole olemassakaan

    • epoe

      minulla auttoi taitettu talouspaperi. ei kostutettu... sillein että se suojaa hammasta...

    • Anonyymi

      Ei se tulehdus ainakaan ollut,ei.

    • Anonyymi

      Hammassärky on varmasti kauheimpia kipuja ja tulheduksen leviäminen on vaarallista. Mutta kysymys on siitä etteivät kaikki uskalla mennä hammaslääkäriin. Mulla ei ole mikään kova kipukynnys ja joskus nuorempana kun porattiin pientäkin reikää ilman puudutusta se sattui hirveästi. Se viiltävä kipu kun hammasta porataan on pahinta. Mun on sanottava jos minulle jouduttaisiin tekemään juurihoito ja puudutus ei tehoaisi. En kerta kaikkiaan kestäisi sitä kipua. En tiedä mitä tossa tilanteessa tekisin. Minusta liikaa vaadittu ja lääketieteen häpeä ei potilaan että pitäisi kestää kun tulehtunutta hammasta ronkitaan ilman puudutusta. Miksei näissä tapauksissa joissa hammas ei puudu voida antaa vaikka morfiinia tai jotain muuta niin voimakasta kipulääkettä että se kykenee viemään kivun tai edes painamaan sen siedettäväksi.

    • Anonyymi

      Ei todellakaan ole mitään pahempaa ku helvetinmoinen hammassärky. Ibuprofeiini parasetamoli kombo, kylmällä suolavedellä purskuttelu, tupakka ja pään roikottaminen alaspäin auttaa itsellä yleensä jonku verran, mutta hyvin väliaikainen apu näistäkin.

    • Anonyymi

      Tää ketju auttaa kummasti 3 päivää jatkuneeseen infernaaliseen hammaskipuun, vaikka särkeekin huutonauraessa niin perkeleesti, niin itse kipu vähenee naurauessa...toimii paremmin kuin popsitut Ibubofeiinit ja Panacodit :D

    • Anonyymi

      Hammaskipu on sietämätöntä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2024
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1745
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1168
    Aihe