Manipuloiva, kateellinen sisko

nujerrettu sisar

Ongelmani on siskoni. Olemme reilu parikymppisiä, yleensä tulemme hyvin toimeen keskenämme. Jopa erittäinkin hyvin, meillä on oikein hyvät välit, mutta valitettavasti siskollani on myös huonokin puolensa joka aika-ajoin aiheuttaa kränää välillemme, nykyisin välillä niinkin paljon että tuntuu suorastaan että haluaisin katkaista häneen välit. Olen vasta hiljattain alkanut ajattelemaan kuinka hän on vuosien varrella ovelasti nujertanut minua moninkin tavoin. Hän osaa olla hyvinkin hallitseva ja itsensä jalustalle asettava, ja manipuloi toiset puolelleen ilman että kukaan näkee hänen lävitseen. Hän ei kestä sitä että minulla olisi joku asia paremmin kuin hänellä, tai että olisin jossakin asiassa häntä parempi. Meillä on yhteinen ystäväpiiri, mutta vuosien aikana minä olen alkanut jäädä tämän porukan ulkopuolelle, ja uskon tämän johtuvan siitä että siskoni mm. puhuu minusta heille pahaa (jäänyt siitä kiinni). Ihan normaaliahan se on että siskokset kinastelee ja sitä sitten puretaan muille, mutta siskoni ei vain pura tuntojaan, vaan hän manipuloi ja kääntää toistet puolelleen niin että minua aletaan kohdella syrjivästi ja huomaan että seuraani vältellään. Siskoni mm. puhuu minulle kahden ollessamme normaalisti, mutta kun joku yhteisistä ystävistämme on paikalla, siskoni äänensävy ja käytös minua kohtaan muuttuu selkeästi tylyksi (vastailee minulle ärtyneesti, tai ei noteeraa puheitani ollenkaan saatika vastaa niihin ja puhuu päälleni), ikäänkuin yrittäisi näyttää ystävillemme kuinka huonoa seuraa olen. Muutenkin esiintyy kaikenlaista ulkopuolelle jättämistä, ollaan vaikka sovittu ystäviemme kanssa että mennään yhdessä shoppailemaan, ja minulle ei sitten ilmoitetakaan mitään vaan lähtevävät keskenään, sisko jopa joskus sulkenut puhelimensa varmasti tarkoituksellisesti. On ikävää alkaa tuntea itsensä perässä roikkuvaksi riesaksi omien ystävien ja siskoni seurassa, vaikka ennen olemme olleet niin läheisiä.

Jopa vanhemmillemme hän mustamaalaa minua, puhuu siitä kuinka itsekäs, saamaton, huono ja ilkeä ihminen minä olen, on uskomatonta kuinka hän on saanut heidätkin ikäänkuin puolelleen, minä olen aina se "ilkeä sisko" kun sisareni taas on se viaton enkeli. Kaikki vanhempien sympatiat menevät siskolleni, he eivät kertakaikkiaan näe siskon toista puolta, sitä kuinka hän manipuloi muita puolelleen esittäen itse viatonta uhria. Minua vanhempani puhuttelevat nimelläni, kun siskoani puhuttelevat suorastaan hellittelynimillä (rakkaalla lapsella kun on monta nimeä, vaikka aikuinen onkin). Kun vanhemmillani on uutisia kerrottavana, on siskoni aina se joka niistä ensimmäisenä kuulee, ikäänkuin olisi vähemmän tärkeää kertoa minulle mitään. Tai jos äiti kaipaa juttelukaveria niin se on automaattisesti siskoni, en minä. On surullista nähdä kuinka minulla ei ole samanlaisia välejä vanhempiini kuin siskollani, vaikken tosiaankaan usko sitä omalla käytökselläni ansainneeni. MInä en ole riidanhaluinen tai ilkeilevä ihminen, olen muut ihmiset huomioon ottava ja positiivisella tuulella vaikka olisi kuinka huono päivä.

(jatkuu)

25

7317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nujerrettu sisar

      (jatkuu)

      Olemme siis suht samanikäisiä ja usein käymme myös ulkona juhlimassa tyttöporukassa yhdessä. Jos tällöin esimerkiksi joku mies sattuu tulemaan minua jututtamaan, siskoni joko haukkuu minulle miestä siitä kuinka tyyppi aivan selkeästi on ärsyttävä ja muuten vaan kamala vaikkei koko ihmistä tuntisi, tai hermostuu ja haluaa yllättäen vaihtaa jopa koko ravintolaa. En ymmärrä millä tavalla se on siskoltani pois jos minä saan seuraa, hän kun ei itsekään miesseuran puutteesta kärsi, päin vastoin, miehet suorastaan piirittävät häntä enemmän kuin minua. Koulumenestyksenikin näyttää olevan häneltä pois jollain tavalla. Olen mm. opiskellut espanjaa ja pärjännyt siinä hyvin, niin siskopa alkoihin kovaan ääneen puhumaan ystäviemme kuullen kuinka espanja on ruma kieli ja onneksi hänen ei sitä tarvitse opiskella. Ja tätä rataa se on aina mennyt, kun minä olen jossain hyvä, löytää hän tarvittaessa kyllä tavan osoittaa minulle kuinka merkityksetöntä se on.

      Joskus olen todella alkanut oikeasti miettimään että onko siskoni oikeassa sanoessaan että minä olen hyvin ilkeä ja itsekäs ihminen. Etenkin kun perhe, ystävät ja kaikki ottavat siskoni puolen ja näyttävät pitävän tästä enemmän, on vaikea uskoa enää itsekään ettei minussa olisi vikaa. Välillä olen todella ottanut oman käytökseni suoranaiseen syyniin, ja varonut jokaista sanaani. Lopulta olen huomannut että olen aivan tavallinen ihminen eikä vika ole minussa, minä olen oikeastaan hyvinkin kiltti luonteeltani, liiankin, annan muiden ihmisten talloa varpailleni puolustautumatta. Kohtaan aina muut ihmiset positiivisena vaikka olisi kuinka huono päivä. Siskollani kun on huono päivä niin se kyllä näkyy ja kuuluu, on kuin myrskyn merkki ja kaikkien pitäisi olla mielistelemässä ja kyselemässä että mikä raukkaa vaivaa. Se joka ei kysy saa osakseen haukut selän takana siitä kuinka on piittaamaton ja itsekeskeinen.

      Alan todella kyllästyä siihen että minua lytätään ja itsetuntoni viedään vaivihkaa. Tunnen olevani hyvin yksinäinen, on kurjaa tuntea olonsa ulkopuoliseksi jopa perheen ja ystävien keskuudessa. Haluaisinkin kuulla onko kellään samankaltaisia kokemuksia? Miten voin koskaan korjata tilannetta ja yrittää nousta pitämään puoliani kun vastassa on niinkin ovela ihminen kuin siskonni? Mikä häntä ylipäätään voi pänniä?

      • ei oppi ojaan kaada

        siskosi on sinulle kateellinen, eihän sinulla saa olla mitään mitä hänellä ei ole.
        Koita oppia elämään sen asian kanssa ja älä koeta miellyttää tuollaista ihmistä, siinä vastassasi on loputon suo. Opettele elämään omaa elämääsi siskostasi ja mielipiteistään välittämättä. Ei tässä muuta neuvoa osaa antaa, niin ja opettele ajattelemaan itsenäisesti, se olisi parasta lääkettä sinulle tähän hätään.


      • Narsisti siskona?

        Ja jos et asu enää kotona, niin välttele pitkän aikaa tilanteita, joissa olisitte yhtä aikaa läsnä. Sukujuhlatkaan eivät ole mikään must, ja siellä voi kierrellä niiden muiden ihmisten seurassa. Jos sisko näyttää olevan lähestymässä, niin sinä vuorostasi vaihdat seuraa. Jos haluat tavata ystäviä (vai olisivatko niitä, etsi parempia...) tai vanhempia, niin pyri saamaan selville, milloin saatte olla ihan keskenänne. Jos sisko on kateellinen kaikilta näiltä ihmisiltä saadusta huomiostakin, niin parempi näin. Turha hänelle kertoa mistään kuulumisistakaan, kun hän etsii niistä jotain vikaa ja kadehtimisen aihetta. Puhele vain niitä ja näitä ja anna siskon puhua itsestään (jos jaksat kuunnella, puhelimeenkaan ei tarvitse vastata). Parempi etäännyttää suhde vähän muodollisemmaksi, kunnes sisko toivottavasti kasvaa.


      • a-leksis

        Kun pystyt näin selväsanaisesti ja loogisesti määrittelemään ongelman, kannattaa se myös sanoa siskollesi suoraan. Ystävät ovat sitä varten, että he kertovat kusipäisistä piirteistä. Kaverit sen sijaan ottavat etäisyyttä. Nyt olisi aika punnita siskosi ja sinun välistä ystävyyttä.

        Siskosi on kuvauksesi mukaan kaunis ja ulospäin suuntautunut, eli sellainen nuori nainen joka saa "kaiken". Hän ei ole vielä oppinut elämän ja itsensä huonoista puolista, koska on kasvatettu prinsessaksi. Mummoni on samanlainen. Hänen ongelmansa on tosin se, että hänelle ei kukaan koko elämän aikana kertonut, että vikaa on myös hänessä (eikä aina siinä toisessa) ja että hän on sairaalloisen itsekeskeinen. Nyt se on ysikymppiselle mammalle jo mahdotonta.

        Vaikutat niin viisaalta ihmiseltä, että saatat jopa onnistua saamaan siskosi ymmärtämään, että hän käyttäytyy typerästi. Asia kannattaa ilmaista ystävyydellä, varsinkin kun hänellä on taipumus kilahtaa. Riittää, että kerrot että ei tunnu kivalta, kun hän puhuu sinusta pahaa. Tilanteesi helpottuu sitä mukaan kuin voit puhua siitä ystävillesi. Varmaa on sekin, että siskosi haluaa olla mukava ihminen, hän ei vain vielä tiedä että miten.


      • a-leksis kirjoitti:

        Kun pystyt näin selväsanaisesti ja loogisesti määrittelemään ongelman, kannattaa se myös sanoa siskollesi suoraan. Ystävät ovat sitä varten, että he kertovat kusipäisistä piirteistä. Kaverit sen sijaan ottavat etäisyyttä. Nyt olisi aika punnita siskosi ja sinun välistä ystävyyttä.

        Siskosi on kuvauksesi mukaan kaunis ja ulospäin suuntautunut, eli sellainen nuori nainen joka saa "kaiken". Hän ei ole vielä oppinut elämän ja itsensä huonoista puolista, koska on kasvatettu prinsessaksi. Mummoni on samanlainen. Hänen ongelmansa on tosin se, että hänelle ei kukaan koko elämän aikana kertonut, että vikaa on myös hänessä (eikä aina siinä toisessa) ja että hän on sairaalloisen itsekeskeinen. Nyt se on ysikymppiselle mammalle jo mahdotonta.

        Vaikutat niin viisaalta ihmiseltä, että saatat jopa onnistua saamaan siskosi ymmärtämään, että hän käyttäytyy typerästi. Asia kannattaa ilmaista ystävyydellä, varsinkin kun hänellä on taipumus kilahtaa. Riittää, että kerrot että ei tunnu kivalta, kun hän puhuu sinusta pahaa. Tilanteesi helpottuu sitä mukaan kuin voit puhua siitä ystävillesi. Varmaa on sekin, että siskosi haluaa olla mukava ihminen, hän ei vain vielä tiedä että miten.

        kyllä tuossa on paljon siskoskateutta kuvassa jostain syystä.vaikka olen huomattavasti vanhempi olen läpikäynyt samantapaista oman siskoni kanssa.sitä on kestänyt koko tähänastisen elämämme ja vain jatkuu...minä kirjoitin suorat sanat mutta asiallisesti. kysyin mitä hänellä on minua vastaan ja miksi hän haluaa minulle pahaa? jo toisen sähköpostin jälkeen hänen kone hajos ja kaikki päättyi siihen.kuinka uskottavaa! silmäst silmään hän ei suostunut puhuun. voin vain todeta että jossain hänellä on omatunto kuitenkin. tunnut järkevältä, tee asiat selviksi ihan suoraan .pitemmän päälle sitä ei kuitenkaan jaksa eikä voi hyvin jos on jotain hampaankolossa. jos hän käyttäytyy huonosti kun olette samassa seurassa tee suora kysymys hänen käytöksen syyhyn! ehkä hän huomaa ja muut huomaa kans mistä on kyse.elä vaikene tulet vain voimaan huonosti ja siskosi saa yliotteen.puhu äitisi kanssa ja kerro mitä tunnet. on paljon ihmisä jotka ovat hyviä manipuloimaan ja ovat kieroja.mutta kerran se kupla särkyy ja kalikka kolahtaa omaan jalkaan.sinulla on jotain mitä siskollasi ei ole ja sitä hän kadehtii. elä anna hänen enään tuottaa mielipahaa sinulle vaikenemalla.minun siskoni levittelee juttuja vieläkin valitettavasti ja välttelee minua kun tietää että vois joutua tukalaan tilanteeseen puheistaan.


      • kjjhgvgvvvv

        kyllä sen kaikki huomaa jos on valehtelia. Siskosi on tyhmä ihmiset nauraa sen selän takana. Ingnoroi. Jos se on sulle semmonen niin se on semmoiijhb kaikille mmmuuillekkin. varmaamnn haukkuu sulle jottaii tyyppiii


      • sd mdmnbb
        kjjhgvgvvvv kirjoitti:

        kyllä sen kaikki huomaa jos on valehtelia. Siskosi on tyhmä ihmiset nauraa sen selän takana. Ingnoroi. Jos se on sulle semmonen niin se on semmoiijhb kaikille mmmuuillekkin. varmaamnn haukkuu sulle jottaii tyyppiii

        Ja pieksikkksin. 20v siirru ja sanoin et jos kentelet nniiin hejjjki piiiosys


      • iuui
        sd mdmnbb kirjoitti:

        Ja pieksikkksin. 20v siirru ja sanoin et jos kentelet nniiin hejjjki piiiosys

        kuin aloittajalla.Mutta näistä tapahtumista on jo aikaa n. 10 vuotta. Sisarussuhteemme hajosi kokonaan.
        Yksi syy on että teillä on yhteiset ystävät. Sinun täytyy itsenäistyä siten että hankit omat, tai puhut niille ystäville tästä vaikeasta tilanteesta yksitellen, ja katsot kummalle sisarelle he ovat lojaaleja. Ala pitämään itse yhteyttä noihin ystäviinne ilman sisartasi.
        Perussyy tälle käyttäytymiselle on että hän kokee olevansa uhattuna ja uskoo sinulla olevan asiat paremmin, ja siitä nousee liioiteltu halu omia vanhempanne itselleen, ja alkaa vastustamaan sinua, vanhempien rakkauden viejää häneltä. On sisarkateutta.
        Meilläkin oli pari yhteistä ystävää. Kaikki alkoi kun unohdin erään minulle rakkaan ystävän lähestyvät synttärit. Hän oli muistanut, oli ostanut lahjan erään toisen kaverimme kanssa hänelle, mutta ei tahallaankaan ollut halunnut minua mukaan siihen kimppaan.Koin että hän halusi tahallaan että unohtaisin muistaa tätä henkilöä, viime tipassa muistin.
        Minua ei ole viitsinyt edes kutsua enää synttäreidensä saunailtoihin, jonne saapui kaikki muut ystävät.Kuulin jälkeenpäin tästä. Lukemattomia samankaltaisia pikkumaisia tekoja. Luulee varmaan että en tajua kaikkia noita asioita. katkaisin välit kokonaan. Ei ole normaalia enää sellainen.
        Tuo vanhempiesi toiminta täytyy kyllä ottaa puheeksi.


      • iuui
        iuui kirjoitti:

        kuin aloittajalla.Mutta näistä tapahtumista on jo aikaa n. 10 vuotta. Sisarussuhteemme hajosi kokonaan.
        Yksi syy on että teillä on yhteiset ystävät. Sinun täytyy itsenäistyä siten että hankit omat, tai puhut niille ystäville tästä vaikeasta tilanteesta yksitellen, ja katsot kummalle sisarelle he ovat lojaaleja. Ala pitämään itse yhteyttä noihin ystäviinne ilman sisartasi.
        Perussyy tälle käyttäytymiselle on että hän kokee olevansa uhattuna ja uskoo sinulla olevan asiat paremmin, ja siitä nousee liioiteltu halu omia vanhempanne itselleen, ja alkaa vastustamaan sinua, vanhempien rakkauden viejää häneltä. On sisarkateutta.
        Meilläkin oli pari yhteistä ystävää. Kaikki alkoi kun unohdin erään minulle rakkaan ystävän lähestyvät synttärit. Hän oli muistanut, oli ostanut lahjan erään toisen kaverimme kanssa hänelle, mutta ei tahallaankaan ollut halunnut minua mukaan siihen kimppaan.Koin että hän halusi tahallaan että unohtaisin muistaa tätä henkilöä, viime tipassa muistin.
        Minua ei ole viitsinyt edes kutsua enää synttäreidensä saunailtoihin, jonne saapui kaikki muut ystävät.Kuulin jälkeenpäin tästä. Lukemattomia samankaltaisia pikkumaisia tekoja. Luulee varmaan että en tajua kaikkia noita asioita. katkaisin välit kokonaan. Ei ole normaalia enää sellainen.
        Tuo vanhempiesi toiminta täytyy kyllä ottaa puheeksi.

        Kirjoitin siis edellisen viestin. Älä enää hakeudu hänen seuraansa, tai hän koittaa viedä sinulta kaiken mahdollisen, koska itse ei saa mitään oikeilla keinoilla.
        Kävin itse todella pitkän tien ja luin psykologista kirjallisuutta koska se tilanne tuntui uskomattomalta. Ja löysin artikkelin: "family bullying" eli perhe-kiusaaja tms. Se osui kuin nyrkki silmään. Myös sellaiset mielenhäiriöt liittyvät tällaiseen , kuin: hiruistinen luonnehäiriö, ja dramaattinen ja huomiohakuinen persoona. Kyse on persoonallisuushäiriöstä, ja narsismista, josta hän SAATTAA kärsiä. He ovat äärettömän ovelia manipuloijia, käyttävät jopa lapsiaan apureinaan.Ja todellakin toinen vanhempani on täysin hänen talutusnuorassaan, sisarta ei saisi masennuttaa millään, vaan pitää paapoa ja huolehtia ettei vaan kullannuppu masennu.Heti jos joku dramaattinen tilanne tulee, niin äkkiä soittamaan itkien vanhemmalle, että se sanoi sitä ja tätä.


      • hyvää joulua !

        joo mun isosisko kanssa samanlainen ja välit löin poikki jo muutama vuosi sitten.äidillemme kyllä yrittää mollata minua.et arvaa mutta nyt äitinikin on jo mua arvostelemassa.en mä tollasta jaksa kuunnella ja siksi välejä jäädyttänyt äitiini myös.olen kolmekutonen nainen ja tämä sotamme alkoi jo kun olin noin parikymppinen.sitä ennen hoidin siskoni lastakin mutta vastapalveluksia ei tullut.vain arvostelua !äitini auttaa rahallisesti siskoani ja voinkin aivan ilman mitään tunnontuskia sanoa että mun loppuelämää eivät kumpikaan enää pilaa vittuiluillaan.paras kosto on kun ajattelen heidän olevan ilmaa. en auta heitä enää koskaan.eipä äitini ole kysynyt lastamme edes mummolaan yökylään.siskon lapsi on sinne kuitenkin tervetullut.itse kun ovat niin hyviä niin kyllä he ongelmansa ratkovat.äitini on arvostellut myös elämänhallintaani (ette uskokkaan jos kertoisin)l lapsemme nimeä myös.mieheni ihmetellyt äitini käytöstä myös ! lopuksi sanon että onneksi olen saanut järkeni päässä pidettyä kaikki nämä vuodet ja mun oma perhe henkisesti terve.


      • fyy-sikko.

        Veä systeriis kunnolla pataan, loppuupahan alistaminen.


      • Pohtia
        fyy-sikko. kirjoitti:

        Veä systeriis kunnolla pataan, loppuupahan alistaminen.

        Väkivalta ei ole oikein vaikka millainen viha ja kostonhimo piinaisi sisällä. Yksikin lyönti voi tappaa. Pitää yrittää kanavoida raivo jotenkin hyvin kuten unelmien toteuttamiseen.

        Sitä paitsi narsisti voi olla masokisti ja tahtoakkin että lyö tai sillä voi olla joku suunnitelma turvautua virka valtaan ja lisää musta maalata. Se on voinut suunnitella juttuja pitkälle.

        Ilkeät lapsellisesti käyttäytyvät ihmiset, voivat olla vielä ilkeämpiä kuin voi olettaa. Niillä voi olla ilkeitä suunitelmia ei pidä mennä helppoon ansaan.


      • minä vaan

        Ymmärrän hyvin sinua-minulla on sama tilanne sillä erolla vain että me olemme jo 60v.Toivottavasti saatte välinne korjattua ettei teidän riita jatku ihan näille kymmenille asti.Sinun siskosi on ilmiselvä narsisti joka ei välitä muista kuin itsestään ja joka osaa manipuloida muut ihmiset --minun suvussani on veljenvaimo samanlainen,niinkauan oli hyvä kun passasin ja tein kaiken niinkuin hän halusi ,olimme sovussa ,välit katkesi kun en jaksanut enää sen valehtelua ja komentelua .Narsisti on mestari manipuloinnissa ja ensi alkuun hän on mitä ihanin ja miellyttävin ihminen ..ennenkuin totuus paljastuu ..Minut on heitetty suvust a tämän veljenivaimon manipuloinnin ansiosta --muut uskoo kaiken kaiken mitä se sanoo ,kukaan ei kyseenalaista hänen puheitaan .Olen ajatellut jos on noin tyhmiä siskoni ja veljeni ,että eivät huomaa sen peliä ,niin ne on ansainnu toisensa --ajattele sinäkin itseäsi ja etsi itsellesi ystäviä joihin voit luottaa,niinkuin minä olen tehnyt..Voimia sinne..


      • Opsikelijaduunari
        aneerikkila kirjoitti:

        kyllä tuossa on paljon siskoskateutta kuvassa jostain syystä.vaikka olen huomattavasti vanhempi olen läpikäynyt samantapaista oman siskoni kanssa.sitä on kestänyt koko tähänastisen elämämme ja vain jatkuu...minä kirjoitin suorat sanat mutta asiallisesti. kysyin mitä hänellä on minua vastaan ja miksi hän haluaa minulle pahaa? jo toisen sähköpostin jälkeen hänen kone hajos ja kaikki päättyi siihen.kuinka uskottavaa! silmäst silmään hän ei suostunut puhuun. voin vain todeta että jossain hänellä on omatunto kuitenkin. tunnut järkevältä, tee asiat selviksi ihan suoraan .pitemmän päälle sitä ei kuitenkaan jaksa eikä voi hyvin jos on jotain hampaankolossa. jos hän käyttäytyy huonosti kun olette samassa seurassa tee suora kysymys hänen käytöksen syyhyn! ehkä hän huomaa ja muut huomaa kans mistä on kyse.elä vaikene tulet vain voimaan huonosti ja siskosi saa yliotteen.puhu äitisi kanssa ja kerro mitä tunnet. on paljon ihmisä jotka ovat hyviä manipuloimaan ja ovat kieroja.mutta kerran se kupla särkyy ja kalikka kolahtaa omaan jalkaan.sinulla on jotain mitä siskollasi ei ole ja sitä hän kadehtii. elä anna hänen enään tuottaa mielipahaa sinulle vaikenemalla.minun siskoni levittelee juttuja vieläkin valitettavasti ja välttelee minua kun tietää että vois joutua tukalaan tilanteeseen puheistaan.

        Toivottavasti noin tapahtuu. Itsekin kokenut samaa. Se ei se naru aina tule vetävän käteen niin pian kuin luulisi.


      • kuulostaa tutulta...

        oletko kenties teistä se isosisko?


      • Anonyymi
        Pohtia kirjoitti:

        Väkivalta ei ole oikein vaikka millainen viha ja kostonhimo piinaisi sisällä. Yksikin lyönti voi tappaa. Pitää yrittää kanavoida raivo jotenkin hyvin kuten unelmien toteuttamiseen.

        Sitä paitsi narsisti voi olla masokisti ja tahtoakkin että lyö tai sillä voi olla joku suunnitelma turvautua virka valtaan ja lisää musta maalata. Se on voinut suunnitella juttuja pitkälle.

        Ilkeät lapsellisesti käyttäytyvät ihmiset, voivat olla vielä ilkeämpiä kuin voi olettaa. Niillä voi olla ilkeitä suunitelmia ei pidä mennä helppoon ansaan.

        Totta. Noita luikerteleva käärmeitä on usein isoissa perheissä. Ovat tottuneet manipuloimaan saadakseen huomiota tai vaatteita yms. Muistan kyllä, että itsekin pienenä tein sitä, mutta muutamilla on se jäänyt päälle. Joillakin se on suorastaan narsismia. Aika rasittavaa. Vaikea saada kontaktia sellaisiin sisaruksiin. Saa aina pelätä,,että jos he ovat kivoja, niin taka- ajatuksena on jotain, jota he havittelevat multa. Yleensä se on totta.


    • ex-sisko

      Niin tuttua. Itselläni isosiskoni kanssa ei yhteisiä ystäviä, mutta sitä enempi on hän yrittänyt sotkea meidän kahden nuorimman siskon välejä. Vanhemmat on täysin sokeita hänelle. Hän ja hänen erinomainen jäkikasvunsa ja meriittinsä. Meidän perheessä on luopio-luuseri kaksoset ja aina yhtä erinomainen vanhin sisko. Siskopuoli joka manipuloi ja puhuu inhottavia meistä äitimme kanssa, sehän on ihan normaalia, vai onko? Puhe tai kirjeet ei ole ko. hlöön tehonnut, eihän hänessä ole vikaa...

      20 vuotta on tätä kiusantekoa kestänyt kunnes jäädytin välit ko. henkilöön ja puhuin äidille suoraan mitä mieltä olen hänen ja siskon kieroiluista. Siskon lapsia on hoidettu, kakkuja leivottu synttäreille ja ilman vastapalveluksia. Suoranaista ilkeilyä on kuunneltu ihan tarpeeksi. Ei yhtään sukujuhlaa ilman draamakuningattaren nostamaa haloota.

      Mulle riitti, kun viime kesänä arvon lapseni sylikummi päätti mennä väärään kirkkoon ja soitti kesken lapseni rippitilaisuuden raivoissaan. Tuli oikeaan kirkkoon myöhässä tervehtimättä syyttäen minua ihan omasta mokastaan ja jätti kaksi vanhempaa lastansa aulaan tojottamaan, jolloin luovutin paikkamme heille ja SEISOIN lapseni ripin ajan. Ei anteeksipyyntöä, ei mitään. Kehtasi vielä nostaa hirveän haloon kun toinen siskoni puhui epäsopivia juhlissa (=kertoi että töissä ollut rankkaa ja aviokriisi päällä) ja kun mieheni ei halunnut hänen lastansa ottaa lapselleni luvatulle rippilahjamatkalle mukaan.

      Et itseasiassa kun tätä luen niin miksi ihmeessä antaisin sille ääliölle koskaan anteeksi vaikka se polvillaan pyytäisi. Mun lapseni pilalle menneitä rippijuhlia ei saa takaisin koskaan. Olisihan se ollut ihan liian hienoa, jos olisi yhdet juhlat menneet ilman mielipahaa. 45-vuotiaan luulisi jo osaavan käyttäytyä.

      Puhupa asiat siskollesi ihan niinkuin ne koet ja katso löytyykö ymmärrystä. Jospa sisko tajuaisi? Jos ei tajua, niin eipähän tarvitse laillani harmitella, että miksi olen antanut vuosikaudet käyttää itseäni hyväksi ja kohdella kaltoin.

    • et silleen...

      Minulla on myös 3,5 v nuorempi sisko jolla oli kaikkeen ykkösasema. Kotona puhuttiin kaikki, kun Xxxx sanoo näin tai Xxxx on sitä mieltä.
      Opin katsomaan asioita niin kun Xxxx sanoo, oli kyse mielipiteestä tai mausta...
      vielä neljäkymmentä vuotta jälkeenpäin kykenen hyvin löytämään sen mitä mieltä Xxxx olisi asiatta.

      Nykyään se vain huvittaa minua..

      Xxxx avioitui Sveitsiin 31 vuotta sitten, enkä ole nähnyt häntä sen jälkeen emme kirjoitte tai soittele...

      Xxxx oli meillä asumassa, kun esikoiseni syntyi ja ollessani laitoksella Hän ja X-mieheni "eksyivät" samaan sänkyyn, Xxxx kertoi...mitään ei tapahtunut?

      Syy miksi asui meillä oli talouskoulu, haki sen käymällä lisäpisteitä terveysalan opiskeluun..
      Itse kävin edellisen oppijakson, siskon keksiarvo oli 7,3, vaikka sai kaikki minun kokeeni ja kirjani ja kysymykset olivat samat..
      Minun keskiarvo oli 9,7... Se ei mahtunut minun päähäni, koska oli jo 23 vuotta kuulut kuinka fiksu Xxxx on..

      Vanhempieni mielestä tuo ei ollut mitään, koska X-mies ei jättänyt minua..:D
      Minä lemmppasin X-miehen viiden vuoden päästä.
      Eroni sai aikaan uhka vaatimuksen, joka palaan avioliittoon tai en näe enää vanhempiani. Välirikko astui voimaan, neljä vuotta uhkauksesta, minun toimestani.

      .

    • NoMoreExcuses

      ^^ Teksti on jo aika vanha, mutta löydän niin itseni samasta tilanteesta. Sisko on aina ollut huomionkeskipisteessä ja neljän sisaruksen parvesta se "tykätyin". Muutaman vuoden aikana meistä on tullut parhaimpia ystäviä, asumme yhdessä ja teimme kaikkea kivaa yhdessä, kävimme usein yhdessä ulkona jne.

      Kunnes vuosi sitten tapasin entisen poikaystäväni ja aloimme tapailla uudestaan. Nyt jälkeenpäin ajateltunu, juuri näihin aikohin siskoni alkoi nimetellä minua päivittäin kutsumalla tyhmäksi lehmäksi ym. Jotenkin turruin joka päiväiseen haukkumiseen ja aloin ajatella, että jospa minä olenkin huono ihminen ja juuri sitä mitä siskoni sanoo minun olevan. Tämä alkoi heijastua pian parisuhteeseenikin, sillä siskon mielestä poikaystäväni ei ole hyväksi minulle ja hän on mitä pahin luuseri eikä oikeasti tykkää minusta. Aloin ajatella, että poikaystävä ajattelee juuri niin kuin siskoni sanoo ja aloin masentumaan pikkuhiljaa. Uusi opiskelupaikka siti minut jotenkin järjissäni kunnes alkoi tuntumaan etten jaksa edes aamulla lähteä kouluun enkä muutenkaan nähnyt enää missään mitään mielenkiintoa.

      Parisuhteeni kärsi tämän takia, sillä olin henkisesti niin lukossa, etten pystynyt ajattelemaan järkevästi ja mieheni jättäminen tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta. Vastikään siskoni tapasi miehen, jonka kanssa hänellä klikkasi heti. Hän on viettänyt kohta kaksi viikkoa tiiviisti miehen kanssa ja kertoo olevansa hyvin onnellinen ja että ei ole koskaan tavannut ihmistä, jonka kanssa on näin hyvä olla. Samalla olen itse jättämässä omaa miestäni, koska tunnen itseni arvottomaksi ja huonoksi siskoni sanojen takia siitä kuinka tyhmä olen ja kuinka huono valinta mieheni.

      Tänään vihdoin tajusin tänään kuinka tyhmä olen ja miten olen antanut siskoni painaa minut maan alle sanoillaan ja melkein jätin mieheni, jota olen kaivannut jo monta vuotta ja halunnut luoda yhteistä elämää! Onneksi en ehtinyt tehdä mitään peruuttamatonta ja aijon puhua miehelleni asiasta ja todellakin tehdä kaikkeni sen eteen, että pysymme yhdessä!

      En ole tajunnut miten kateellinen siskoni on minulle ollut, rakastan häntä silti todella paljon ja olen onnellinen, että hän on löytänyt mukavan miehen. En tiedä tajuaako hän itse, miten paljon hän on vaikuttanut mielialaani haukkumisellaan, mutta nyt itse tajuan kuinka suuri tekijä se on ollut masentumiseeni!

      Olen suunnitellut muuttavani yksin asumaan, sillä koen, että tarvitsen omaa tilaa ja ennen kaikkea hieman välimatkaa siskooni, jotta voin taas alkaa arvostamaan itseäni ja saada huumorintajuni ja parhaimmat puoleni takaisin!

    • Oletko lukenut luonne-/persoonallisuushäriöistä, narsismista? Voisi olla kiinnostavaa ja hyödyksi?

      • grapewine

        Kiinnostavaa ja hyödyksi miten? Ei kaIt tuossa tarinassa nyt mikään viittaa narsismiin. Vanha tuttu sisarkateus siinä nostaa päätään (siis kirjottajan siskolla). Siitähän näissä tarinoissa on enimmäkseen kyse. Ja osa täällä valittavista kirjoittajista on kateellisia ja v-mäisiä siskoja itsekin. Säälittävää.


      • Loukattu
        grapewine kirjoitti:

        Kiinnostavaa ja hyödyksi miten? Ei kaIt tuossa tarinassa nyt mikään viittaa narsismiin. Vanha tuttu sisarkateus siinä nostaa päätään (siis kirjottajan siskolla). Siitähän näissä tarinoissa on enimmäkseen kyse. Ja osa täällä valittavista kirjoittajista on kateellisia ja v-mäisiä siskoja itsekin. Säälittävää.

        Sisarparvessa saattaa hyvinkin olla narsisteja, varsinkin, jos on isosta perheestä kysymys. Meidän perheessä niitä on ainakin 6:-) Loput 3 ovat normaaleja. Monesti me muut ihmetellään sormi suussa, että miten ne jaksaa. Ollaan keksitty, että poistetaan heidät fb:stä ja joka paikasta eikä vastailla kirjeisiin. Vähän heitä ärsyttää, kun meillä muilla on niin hauskaa yhdessä:-) On se kuites hyvä, että on valinnanvaraa, kun on monta sisarusta. Ne muut ovat vielä keskenäänkin riidoissa. Hälmöläisten touhua


    • Loukattu

      Tuo on psyykkistä väkivaltaa. Pyydäpä häneltä apua esim. kirjoittaa joku artikkeli narsismista tai psykopatiasta. Keksi, että olet saanut sellaisen tehtävän. Kun hän lukee netistä narsistin käyttäytymistä, saattaa pian huomata,että itse on sellainen:-) Ole kavala ja viisas. Älä vain kirjoita kirjeitä siskollesi, se on kauhea loukkaus, vaikka oletkin oikeassa.

    • Surikka

      No eivät nuo sinunkaan ohjeesi ole kovin briljantteja. Kavala ja ilkeä sanoisin.

    • Anonyymi

      Minkähän diagnoosin minun siskoni saisi kun puhuu pahaa heti jostain joka poistuu paikalta 🤔 keksii jonkun vika piirteen kohteesta ja haukkuu sen ja ehkä imitoi , 40v . Ja nyt on minusta löytänyt yhden oletetun vian käytöksessäni kun ilmeisesti ei ole voinut kavereitaan tavata ja niistä keksiä jotain. Olettaa tietävänsä mitä ihmiset ajattelee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe