Hautajaiset päin v##tua

näinsitmennää

Olisi hauska kuulla juttua miten on mennyt hautajaisissa joku asia pieleen. Eli siis negatiivisia muistoja, niistä pitää puhua myös.

40

4857

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauhistunut...

      eräisiin hautajaisiin saapui (tietenkin) myös miehen tytär (täysin narkkari) sekä miehen ex-vaimo (sekakäyttäjä) sekä miehen ystäviä sankka joukko...mies oli kiltti mies mutta eksynyt väärään seuraan...
      Siunaustilaisuudessa vedettiin kunnon show, huudettiin tätä miestä "heräämään henkiin", hakattiin arkkua, itkettiin niin dramaattisesti ettei mitään rajaa (surunsa toki kullakin, itkeä saa, mutta meni jotenkin vähän yli..) yms todella epämiellyttävää..Päälimmäisenä jäi muistiin myötähäpeä niitä tavallisia sukulaisia kohtaan (joita ei montaa hautajaisissa ollut) ja papin kauhistunut katse...Arkkua tai uurnaa ei kannettu haudalle...en tiedä miksi.. Kahvittelujatkoja ei järjestetty mutta "me ollaan menossa tohon penalle ottaa vähän prenkkua, tulkaa sinne"..

      • k

        Ei voi ikinä ymmärtää tekopyhyyttä,mitä toi on todellakin on.Olkoot sukulaiset tai kaverit todellakin deekuja tai hörhöjä mutta muistavat uhrin sydämmessään paremmin kuin moni tekopyhä???????


      • Minkä uhri
        k kirjoitti:

        Ei voi ikinä ymmärtää tekopyhyyttä,mitä toi on todellakin on.Olkoot sukulaiset tai kaverit todellakin deekuja tai hörhöjä mutta muistavat uhrin sydämmessään paremmin kuin moni tekopyhä???????

        vainaja oli? Tappoiko hänet joku? Hautajaisissa on yleensä vainaja eikä uhri.


      • dskjgh
        k kirjoitti:

        Ei voi ikinä ymmärtää tekopyhyyttä,mitä toi on todellakin on.Olkoot sukulaiset tai kaverit todellakin deekuja tai hörhöjä mutta muistavat uhrin sydämmessään paremmin kuin moni tekopyhä???????

        Tuollainen sikailu hautajaisissa ei todellakaan ole vainajan kunnioittamista. Viina ja huumeet on tärkeämpiä kuin se vainaja. Jos ei voi sen verran kunnioittaa tilaisuutta ja kuollutta, että käyttäytyy kuin ihminen eikä eläin, niin on parempi jäädä pois.


      • Maallinen tilaisuus
        dskjgh kirjoitti:

        Tuollainen sikailu hautajaisissa ei todellakaan ole vainajan kunnioittamista. Viina ja huumeet on tärkeämpiä kuin se vainaja. Jos ei voi sen verran kunnioittaa tilaisuutta ja kuollutta, että käyttäytyy kuin ihminen eikä eläin, niin on parempi jäädä pois.

        Mutta jokainenhan saa juuri sellaisen hautaamisen kuin ansaitsee. Jos vainajakin oli käyttäynyt eläessään niin kuin "eläin" niin mitä häpeämistä siinä on, että hänen samankaltaiset ystävänsä muistavat häntä omilla 'eläimellisillä' tavoillaan. Pääasia kuitenkin lienee, että muistavat, se osoittaa, että sydän on vielä paikallaan.


      • skeidaajapena
        Maallinen tilaisuus kirjoitti:

        Mutta jokainenhan saa juuri sellaisen hautaamisen kuin ansaitsee. Jos vainajakin oli käyttäynyt eläessään niin kuin "eläin" niin mitä häpeämistä siinä on, että hänen samankaltaiset ystävänsä muistavat häntä omilla 'eläimellisillä' tavoillaan. Pääasia kuitenkin lienee, että muistavat, se osoittaa, että sydän on vielä paikallaan.

        hehhehheehhhee........meni skeida houduun kun auroin!


      • smaari

        Oma kokemukseni puolisoni hautajaisista oli farssi. Asun pienessä kylässä, jossa on 4 hautauatoimistoa, 5 kapakkaa, 5 ruokakauppaa, 3 pankkia ja R-Kioski ja linja-autoasema. Kylässä asuu alle 200 henkilöä. Kaikki kuuluu kaikille. Elin 22v. avoliitossa puolisoni kanssa. Hän sairastui 2 eri syöpään ja olin hänen omaishoitajanaan 3-vuotta. Kun hänen lähtönsä aika koitti oli maaliskuu ja edessä huhtikuu ja pääsiäinen jollei mielellään siunauksia toimiteta ainakaan tässä kylässä. Hautaustoimiston yrittäjä , tiedustellessani toivomustani saada pukea puolisoni viimeiselle matkalleen ilmoitti, että sellaista ei voi sallia. Tiesin, että jokaisella on oikeus puuttua ja päättää läheisensä viimeisistä toiveista. Kun pidin itsepäisesti pääni hän soitti "muka soitti" pääpaikalle ja ilmoitti sitten minulle, että hän voi saada luvan siihen! Pidin kiinni omasta päätöksestäni. Pääsiäisen vuoksi puolisoni oli meilahden patologian säilytyksessä 3 viikkoa. Sovin hautaustoimiston kanssa ajasta, milloin menen pukemaan puolisoni ja laittamaan arkkuun. Kun saavuimme ruumisauton kuljettajan kanssa Meilahteen ja alas patologian säilytykseen, kuljettaja veti ruumisluukun auki ja sanoi minulle, että katso onko oikea "USKOMATONTA"! Sanoin, että ON! Hän veti 3 viikkoa kuolleena olleen puolisoni ruumiin esille keskelle käytävää, jota patologian työntekijätkin katsoivat ihmetellen, koska he tekivät töitään! Vieressä oli iso puntari johon tuotiin vainajia punnittaviksi, ihmettelin sitä itsekin, mutta yritin keskittyä omaan puolisooni. Hautausurakoitsija oli koko ajan ihmeen hermostunut ja kaikki olisi hänen mukaansa pitänyt mennä pikaisesti. Minun tilannettani hän ei huomioinut. Hän tokaisi minulle, että tuossa on suojakäsineet ja sitten hän antoi minulle "likaisen kamman" Jolla voin kammata puolisoni hiukset siistiksi. Puolisoni ruumiin käsittely oli tyrmistyttävää koettavaa. Puin hänelle vain hänen lempivaatteensa, mitä hän kotona tykkäsi pitää. Hän rakasti omoa Reinojaan ja päätin laittaa ne hänen jalkoihinsa matkalleen. Hautausurakoitsija oli kireähermoinen ja tiuskaisi, että ei nuita "TOSSUJA" saa näihin kangistuneisiin jalkoihin. Olihan ne 3 viikossa kangistuneet, mutta mielestäni kunnioittava käytös vainajaa kohtaan pitää säilyttää loppuun asti, joten riuhtaisin "REINOT" hautausurakoitsijan kynsistä ja raivon vimmalla vedin ne puolisoni jalkoihin ja laitoin silkkiliinan kasvoille, kädet ristiin ja hänelle rakkaan valokuvan mukaan, Olin tehtäväni tehnyt ja tyytyväinen. Puolisollani oli silmät auki ja jo syvälle painuneet, en puuttunut siihen ennen kuin hautausurakoitsija rupesi pinseteillä vetämään luomia kiinni, silloin sanoin, että nyt riittää. Siunaustilaisuus tuli aikanaan ja kuinkas ollakkaan pappikin oli ensikertalainen vainajan siunauksessa. Pappi puhui kaikkea muuta kuin vainajasta, minua lohdutti ainoastaan se, että tiesin arkkua katsoessani "miten rakkaani siellä olet, mitkä vaatteet päällä ja missä asennossa, Minähän sinut matkalle saattelin. Puolisoni Uurnahaudattiin joten odottelin 2 viikkoa tietoa milloin voin uurnan haudata. Ollessani tavallisella päiväkävelyllä keskellä kylää, jossa myös hautaustoimisto sijaitsi, YKS yllättäen hautausurakoitsija kaahasi autollaan viereeni ja huusi auton ikkunasta, että "KYLLÄ SE VARMAAN TORSTAINA ON VALMIS, OTA MUOVIPUSSI TAI JOKU KASSI MUKAAN KUN VIET SEN KOTIIN" Kotiinko minä puolisoni uurnan veisin! Haudatahan minun se pitää! Aikanaan sain hänet haudan lepoon, mutta pitkään oli katkera mielipaha tällaisen pienen kylän kunniattomasta asenteesta tärkeitä asioita kohtaan.


      • k
        dskjgh kirjoitti:

        Tuollainen sikailu hautajaisissa ei todellakaan ole vainajan kunnioittamista. Viina ja huumeet on tärkeämpiä kuin se vainaja. Jos ei voi sen verran kunnioittaa tilaisuutta ja kuollutta, että käyttäytyy kuin ihminen eikä eläin, niin on parempi jäädä pois.

        lue oikein,tilaisuutta pitää kunnioittaa vaikka tekopyhä.


      • Höpö, höpö!!!
        smaari kirjoitti:

        Oma kokemukseni puolisoni hautajaisista oli farssi. Asun pienessä kylässä, jossa on 4 hautauatoimistoa, 5 kapakkaa, 5 ruokakauppaa, 3 pankkia ja R-Kioski ja linja-autoasema. Kylässä asuu alle 200 henkilöä. Kaikki kuuluu kaikille. Elin 22v. avoliitossa puolisoni kanssa. Hän sairastui 2 eri syöpään ja olin hänen omaishoitajanaan 3-vuotta. Kun hänen lähtönsä aika koitti oli maaliskuu ja edessä huhtikuu ja pääsiäinen jollei mielellään siunauksia toimiteta ainakaan tässä kylässä. Hautaustoimiston yrittäjä , tiedustellessani toivomustani saada pukea puolisoni viimeiselle matkalleen ilmoitti, että sellaista ei voi sallia. Tiesin, että jokaisella on oikeus puuttua ja päättää läheisensä viimeisistä toiveista. Kun pidin itsepäisesti pääni hän soitti "muka soitti" pääpaikalle ja ilmoitti sitten minulle, että hän voi saada luvan siihen! Pidin kiinni omasta päätöksestäni. Pääsiäisen vuoksi puolisoni oli meilahden patologian säilytyksessä 3 viikkoa. Sovin hautaustoimiston kanssa ajasta, milloin menen pukemaan puolisoni ja laittamaan arkkuun. Kun saavuimme ruumisauton kuljettajan kanssa Meilahteen ja alas patologian säilytykseen, kuljettaja veti ruumisluukun auki ja sanoi minulle, että katso onko oikea "USKOMATONTA"! Sanoin, että ON! Hän veti 3 viikkoa kuolleena olleen puolisoni ruumiin esille keskelle käytävää, jota patologian työntekijätkin katsoivat ihmetellen, koska he tekivät töitään! Vieressä oli iso puntari johon tuotiin vainajia punnittaviksi, ihmettelin sitä itsekin, mutta yritin keskittyä omaan puolisooni. Hautausurakoitsija oli koko ajan ihmeen hermostunut ja kaikki olisi hänen mukaansa pitänyt mennä pikaisesti. Minun tilannettani hän ei huomioinut. Hän tokaisi minulle, että tuossa on suojakäsineet ja sitten hän antoi minulle "likaisen kamman" Jolla voin kammata puolisoni hiukset siistiksi. Puolisoni ruumiin käsittely oli tyrmistyttävää koettavaa. Puin hänelle vain hänen lempivaatteensa, mitä hän kotona tykkäsi pitää. Hän rakasti omoa Reinojaan ja päätin laittaa ne hänen jalkoihinsa matkalleen. Hautausurakoitsija oli kireähermoinen ja tiuskaisi, että ei nuita "TOSSUJA" saa näihin kangistuneisiin jalkoihin. Olihan ne 3 viikossa kangistuneet, mutta mielestäni kunnioittava käytös vainajaa kohtaan pitää säilyttää loppuun asti, joten riuhtaisin "REINOT" hautausurakoitsijan kynsistä ja raivon vimmalla vedin ne puolisoni jalkoihin ja laitoin silkkiliinan kasvoille, kädet ristiin ja hänelle rakkaan valokuvan mukaan, Olin tehtäväni tehnyt ja tyytyväinen. Puolisollani oli silmät auki ja jo syvälle painuneet, en puuttunut siihen ennen kuin hautausurakoitsija rupesi pinseteillä vetämään luomia kiinni, silloin sanoin, että nyt riittää. Siunaustilaisuus tuli aikanaan ja kuinkas ollakkaan pappikin oli ensikertalainen vainajan siunauksessa. Pappi puhui kaikkea muuta kuin vainajasta, minua lohdutti ainoastaan se, että tiesin arkkua katsoessani "miten rakkaani siellä olet, mitkä vaatteet päällä ja missä asennossa, Minähän sinut matkalle saattelin. Puolisoni Uurnahaudattiin joten odottelin 2 viikkoa tietoa milloin voin uurnan haudata. Ollessani tavallisella päiväkävelyllä keskellä kylää, jossa myös hautaustoimisto sijaitsi, YKS yllättäen hautausurakoitsija kaahasi autollaan viereeni ja huusi auton ikkunasta, että "KYLLÄ SE VARMAAN TORSTAINA ON VALMIS, OTA MUOVIPUSSI TAI JOKU KASSI MUKAAN KUN VIET SEN KOTIIN" Kotiinko minä puolisoni uurnan veisin! Haudatahan minun se pitää! Aikanaan sain hänet haudan lepoon, mutta pitkään oli katkera mielipaha tällaisen pienen kylän kunniattomasta asenteesta tärkeitä asioita kohtaan.

        "Asun pienessä kylässä, jossa on 4 hautauatoimistoa, 5 kapakkaa, 5 ruokakauppaa, 3 pankkia ja R-Kioski ja linja-autoasema. Kylässä asuu alle 200 henkilöä."

        Toi EI VOI pitää paikkaansa, siis täysin skeidaa. Koko juttu varmaan samaa mielikuvituksen tuotetta.

        Alle 200 asukasta ja muka kolme pankkia ja viisi kapakkaa...EI, ei...en usko sanaakaan sun stoorista:DDD


      • Totuuden torvi
        Höpö, höpö!!! kirjoitti:

        "Asun pienessä kylässä, jossa on 4 hautauatoimistoa, 5 kapakkaa, 5 ruokakauppaa, 3 pankkia ja R-Kioski ja linja-autoasema. Kylässä asuu alle 200 henkilöä."

        Toi EI VOI pitää paikkaansa, siis täysin skeidaa. Koko juttu varmaan samaa mielikuvituksen tuotetta.

        Alle 200 asukasta ja muka kolme pankkia ja viisi kapakkaa...EI, ei...en usko sanaakaan sun stoorista:DDD

        Hyvä, en määkään uskonut kun luin. Toisaalta; että joku viittii, mutta toisaalta; minkä tarinankertojan maailma menettääkään jos hän ei kirjoittele muualle kuin tänne. Mielikuvitus ainakin lentää riehakkaasti, kielioppisääntöjä hänen tulisi opiskella ja tarkistaa ennen kuin aloittaa kirjailijan uran. Niin, joku totuudellisuuskin hyvällä tarinoijalla pitäisi olla, juttujen valheellisuudesta ei saa jäädä heti kiinni.


      • Ihan hyvä
        Totuuden torvi kirjoitti:

        Hyvä, en määkään uskonut kun luin. Toisaalta; että joku viittii, mutta toisaalta; minkä tarinankertojan maailma menettääkään jos hän ei kirjoittele muualle kuin tänne. Mielikuvitus ainakin lentää riehakkaasti, kielioppisääntöjä hänen tulisi opiskella ja tarkistaa ennen kuin aloittaa kirjailijan uran. Niin, joku totuudellisuuskin hyvällä tarinoijalla pitäisi olla, juttujen valheellisuudesta ei saa jäädä heti kiinni.

        juttu muuten, muta ei noin paksua sentään totena saa kertoa, jotakin rajaa sentään!


      • hauta

        Jutussa ei ole muuta uskomatonta kuin kylän koko suhteessa palveluiden määrään. Mitä siinä nyt on ihmeellistä.
        Kirjoittaja vaan on vähän tietämätön. Papin tehtävä ei ole puhua vainajasta vaan uudesta elämästä, katoamattomuudesta. Pappi voi halutessaan sanoa muutaman sanan vainajastakin. Omaisten tai ystävien tehtävä on sitten muistotilaisuudessa (halutessaan) puhua vainajasta. Muistotilaisuudessa voi olla pappi mukana ja joskus kanttorikin. Näin ei kuitenkaan automaattisesti ja aina ole. On joitain pieniä paikkoja joissa vielä automaattisesti pappi ja kanttori ovat muistotilaisuudessa, tämä ei kuitenkaan tarkoita että näin täytyisi olla tai näin aina ja joka puolella olisi.


      • Anonyymi
        Minkä uhri kirjoitti:

        vainaja oli? Tappoiko hänet joku? Hautajaisissa on yleensä vainaja eikä uhri.

        Hautajaiset on sukulaisten syöttämistä


      • Anonyymi
        k kirjoitti:

        Ei voi ikinä ymmärtää tekopyhyyttä,mitä toi on todellakin on.Olkoot sukulaiset tai kaverit todellakin deekuja tai hörhöjä mutta muistavat uhrin sydämmessään paremmin kuin moni tekopyhä???????

        Miksi pitäis käskee sukulaisia hautajaisiin jos ne ei ole olleet vainajan kanssa missään tekemissä hirveen tekopyhää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäis käskee sukulaisia hautajaisiin jos ne ei ole olleet vainajan kanssa missään tekemissä hirveen tekopyhää

        Tiedän hautajaiset ,lapset ei olleet isän kanssa oikeastaan yhtään tekemisissä ,mutta kun isä kuoli niin yhden pojan vaimo kuvasi itseään somessa pikkumusta päällä ja kehui että onneksi tää mahtuu vielä kun on juhlat tuntui aika pahalta ,kun olin elänyt kyseisen miehen kanssa 20 vuotta .voi olla kun saivat perintöä siksi oli juhlat.kyllä ahdisti kun ystävät soittivat että mene nyt katsomaan niitä insta sivuja.


    • höhx

      Pappi siunauspuheessaan sanoi koko ajan vainajan nimen väärin.

      • Hauta

        Miksi et korjannut? Äly hoi.


      • Anonyymi
        Hauta kirjoitti:

        Miksi et korjannut? Äly hoi.

        Pappi puhuu hautajaisissa maasta sinä olet tullut ja maaksi sinä olet tuleva toihan on ihan valetta mä olen ainakin tullu äidin pimperosta enkä mistään maasta


    • Mievaantäällätaas

      Nykyisin yleisin moka on kännykän pirinä kesken tilaisuuden.
      Oman läheiseni hautajaisissa tuo tapahtui ennen siunausta katsomistilaisuudessa. "Hei tietsä kuule mä olen hautajaisissa, joo muuten ihan hyvää............."
      Itse laitoin hieman ennen siunaustilaisuuden alkua sanan kiertämään:" Kännykät kiinni" Aika moni alkoi tosiaan vielä tuossa vaiheessa kaivamaan taskua.
      Olen sanonut tutuille että hautajaisiin mennessä pitää kännykkä sulkea, ottaa siitä akku irti ja jättää kotiin.

    • tädin hautajaisessa

      yks oli tippuu sinne hautaan

      • shamana

        ...että minun hautajaiseni olisivat vähemmän perinteiset...
        En kaipaa mitään jäykkislaumaa pönöttämään hautani äärelle,menkööt mieluummin kapakkaan ja ottakoot ilon irti elämästä.
        Niin olen koittanut tehdä itsekkin.Siis olla iloinen,en niinkään istua kapakassa....
        Tai menkööt minun muistokseni vaikka tunturipuron äärelle ja lausukoot muistosanansa siellä.
        Helpotan asiaa toivomalla polttohautauksen niin kenenkään ei tarvitse palella avoimen hautani äärellä.
        Vaikeinta tulee olemaan niillä,joiden on määrä toimittaa puolet tuhkistani mereen Espoon edustalla ja toinen puoli Savoon,kotiseudulleni.

        Hautaamiseen asetetaan näillä leveysasteilla hirmu negatiivinen lataus. Surua ja vakavuutta pitää olla.
        Miksi?? Jos vainaja eläessään on ollut humoristi ja veitikka niin miksi tehdä hautaamisesta surujuhla?
        Nykyaikana pitäisi tähänkin hommaan olla enemmän variaatioita.

        Ei kuoleminen aina ole vakavaa. On tilanteita joissa se voi olla helpotuskin ja jopa ilon asia.
        Miettikääpä lukijat eri variaatioita. Jos ette pysty,niin missä vika???


      • indiansoul
        shamana kirjoitti:

        ...että minun hautajaiseni olisivat vähemmän perinteiset...
        En kaipaa mitään jäykkislaumaa pönöttämään hautani äärelle,menkööt mieluummin kapakkaan ja ottakoot ilon irti elämästä.
        Niin olen koittanut tehdä itsekkin.Siis olla iloinen,en niinkään istua kapakassa....
        Tai menkööt minun muistokseni vaikka tunturipuron äärelle ja lausukoot muistosanansa siellä.
        Helpotan asiaa toivomalla polttohautauksen niin kenenkään ei tarvitse palella avoimen hautani äärellä.
        Vaikeinta tulee olemaan niillä,joiden on määrä toimittaa puolet tuhkistani mereen Espoon edustalla ja toinen puoli Savoon,kotiseudulleni.

        Hautaamiseen asetetaan näillä leveysasteilla hirmu negatiivinen lataus. Surua ja vakavuutta pitää olla.
        Miksi?? Jos vainaja eläessään on ollut humoristi ja veitikka niin miksi tehdä hautaamisesta surujuhla?
        Nykyaikana pitäisi tähänkin hommaan olla enemmän variaatioita.

        Ei kuoleminen aina ole vakavaa. On tilanteita joissa se voi olla helpotuskin ja jopa ilon asia.
        Miettikääpä lukijat eri variaatioita. Jos ette pysty,niin missä vika???

        Viettää muut kuin kirkolliset hautajaiset.
        Miksi kirkolla vain on hautausoikeus? Miksi pitää haudata vain kirkkomaahan?

        On olemassa joukko jota ei kiinnosta hautaus kirkkomaahan.

        Itse en usko kirkkoon,enkä sen oppeihin. Haluaisin tulla haudatuksi omalla tavallani,mutta se ei liene mahdollista.
        Miksi ihminen ei voi itse päättää viimeistä olinsijaansa?

        Toivottavasti tilanne muuttuu siihen mennessä kun on oma aikani.


      • Kolttanoita
        shamana kirjoitti:

        ...että minun hautajaiseni olisivat vähemmän perinteiset...
        En kaipaa mitään jäykkislaumaa pönöttämään hautani äärelle,menkööt mieluummin kapakkaan ja ottakoot ilon irti elämästä.
        Niin olen koittanut tehdä itsekkin.Siis olla iloinen,en niinkään istua kapakassa....
        Tai menkööt minun muistokseni vaikka tunturipuron äärelle ja lausukoot muistosanansa siellä.
        Helpotan asiaa toivomalla polttohautauksen niin kenenkään ei tarvitse palella avoimen hautani äärellä.
        Vaikeinta tulee olemaan niillä,joiden on määrä toimittaa puolet tuhkistani mereen Espoon edustalla ja toinen puoli Savoon,kotiseudulleni.

        Hautaamiseen asetetaan näillä leveysasteilla hirmu negatiivinen lataus. Surua ja vakavuutta pitää olla.
        Miksi?? Jos vainaja eläessään on ollut humoristi ja veitikka niin miksi tehdä hautaamisesta surujuhla?
        Nykyaikana pitäisi tähänkin hommaan olla enemmän variaatioita.

        Ei kuoleminen aina ole vakavaa. On tilanteita joissa se voi olla helpotuskin ja jopa ilon asia.
        Miettikääpä lukijat eri variaatioita. Jos ette pysty,niin missä vika???

        Wau, hienoa, että on muitakin, jotka ajattelevat kuolemasta / hautajaisista samalla tavalla kuin minäkin. Kiukuttaa kirkon itkettämismentaliteetti, surun suurentelu ja lopullisuuden tunne: " ... viimeisenä päivänä herätetään ... ". Ortodoksipappi sanoo, että maallinen kuori pannaan hautaan, sielu lentää taivaan tuuliin, voiko sen helpottavampaa ajatusta ja asennetta olla, kuolemasta tulee jotain muuta kuin totaalinen poistuminen. Valoisaa, vapauttavaa, voi iloita siitä, että elämä on eletty ja pääsee pois maanpäällisestä helvetistä, valoon ja vapauteen. Silloin hautajaisissakin voisi iloita ja mennä baariin panemaan jalalla koreasti.


      • k
        indiansoul kirjoitti:

        Viettää muut kuin kirkolliset hautajaiset.
        Miksi kirkolla vain on hautausoikeus? Miksi pitää haudata vain kirkkomaahan?

        On olemassa joukko jota ei kiinnosta hautaus kirkkomaahan.

        Itse en usko kirkkoon,enkä sen oppeihin. Haluaisin tulla haudatuksi omalla tavallani,mutta se ei liene mahdollista.
        Miksi ihminen ei voi itse päättää viimeistä olinsijaansa?

        Toivottavasti tilanne muuttuu siihen mennessä kun on oma aikani.

        Mutta onneksi siitä että suree sydämmellä ,ei vielä pystytä velottamaan.


      • vvvv88
        Kolttanoita kirjoitti:

        Wau, hienoa, että on muitakin, jotka ajattelevat kuolemasta / hautajaisista samalla tavalla kuin minäkin. Kiukuttaa kirkon itkettämismentaliteetti, surun suurentelu ja lopullisuuden tunne: " ... viimeisenä päivänä herätetään ... ". Ortodoksipappi sanoo, että maallinen kuori pannaan hautaan, sielu lentää taivaan tuuliin, voiko sen helpottavampaa ajatusta ja asennetta olla, kuolemasta tulee jotain muuta kuin totaalinen poistuminen. Valoisaa, vapauttavaa, voi iloita siitä, että elämä on eletty ja pääsee pois maanpäällisestä helvetistä, valoon ja vapauteen. Silloin hautajaisissakin voisi iloita ja mennä baariin panemaan jalalla koreasti.

        En tiedä olenko normaali kun lukee näitä tekstejä.
        Uskon elämään kuoleman jälkeen, eli siihen että sielu lähtee sinne jonnekkin jatkamaan elämäänsä. Siitä huolimatta rakastin poikaani ja itsekkäästi olisin halunnut hänen elävän ja haudanneensa minut, eikä toisiinpäin. En vaan voinnut iloita ja laittaa jalalla koreaksi...


      • Suru on moninaista
        vvvv88 kirjoitti:

        En tiedä olenko normaali kun lukee näitä tekstejä.
        Uskon elämään kuoleman jälkeen, eli siihen että sielu lähtee sinne jonnekkin jatkamaan elämäänsä. Siitä huolimatta rakastin poikaani ja itsekkäästi olisin halunnut hänen elävän ja haudanneensa minut, eikä toisiinpäin. En vaan voinnut iloita ja laittaa jalalla koreaksi...

        Olisiko kaksi ihan eri asiaa kyseessä ? Kun elämä on jo eletty, kun iäkäs ihminen kuolee, tulisi olla tyytyväinen, että ihminen pääsee pois, kun aikansa on, mitä suremista siinä on. Kun taas nuori ihminen, jonka aika ei ole tullut vielä täyteen, tai me emme hyväksy sitä, että se tuli, kuolee, niin siitä kumpuaa suru, ikävä, ahdistus, tilanne, jota ei jaksa hyväksyä, kun se ei ole oikeudenmukainen millään muotoa. Miksi nuori otetaan pois kun olisi niin paljon vaihtoehtoja vanhoissa ja sairaissa. Sitä on mahdotonta käsittää.

        Mutta se onkin sitten niitä kysymyksiä, joihin meillä immeisillä ei ole vastausta eikä se lohduta yhtään, että pappi tai joku sanoo, että kaikella on tarkoituksensa. Voi ollakin, sen käsittäminen vain on liian vaikeaa täällä maan päällä. Helpottaa kuitenkin ehkä vähän, kun voi ajatella, että elämä jatkuu toisessa olomuodossa jossain ...


      • ja viisas
        shamana kirjoitti:

        ...että minun hautajaiseni olisivat vähemmän perinteiset...
        En kaipaa mitään jäykkislaumaa pönöttämään hautani äärelle,menkööt mieluummin kapakkaan ja ottakoot ilon irti elämästä.
        Niin olen koittanut tehdä itsekkin.Siis olla iloinen,en niinkään istua kapakassa....
        Tai menkööt minun muistokseni vaikka tunturipuron äärelle ja lausukoot muistosanansa siellä.
        Helpotan asiaa toivomalla polttohautauksen niin kenenkään ei tarvitse palella avoimen hautani äärellä.
        Vaikeinta tulee olemaan niillä,joiden on määrä toimittaa puolet tuhkistani mereen Espoon edustalla ja toinen puoli Savoon,kotiseudulleni.

        Hautaamiseen asetetaan näillä leveysasteilla hirmu negatiivinen lataus. Surua ja vakavuutta pitää olla.
        Miksi?? Jos vainaja eläessään on ollut humoristi ja veitikka niin miksi tehdä hautaamisesta surujuhla?
        Nykyaikana pitäisi tähänkin hommaan olla enemmän variaatioita.

        Ei kuoleminen aina ole vakavaa. On tilanteita joissa se voi olla helpotuskin ja jopa ilon asia.
        Miettikääpä lukijat eri variaatioita. Jos ette pysty,niin missä vika???

        kirjoitus. "Muistohetki vaikka tunturipuron äärellä..." Noin minäkin haluaisin, pois teennäinen pönötys.


      • Surullista.
        ja viisas kirjoitti:

        kirjoitus. "Muistohetki vaikka tunturipuron äärellä..." Noin minäkin haluaisin, pois teennäinen pönötys.

        Käytännössä välejä ei ollut kuin isänsä elinaikana hitusen. Mahtoiko huono omatunto heillä perinnönjaosta.? Niin teennäistä sitten hautajaisiin. Jossa ei muita ollut.


      • Anonyymi
        indiansoul kirjoitti:

        Viettää muut kuin kirkolliset hautajaiset.
        Miksi kirkolla vain on hautausoikeus? Miksi pitää haudata vain kirkkomaahan?

        On olemassa joukko jota ei kiinnosta hautaus kirkkomaahan.

        Itse en usko kirkkoon,enkä sen oppeihin. Haluaisin tulla haudatuksi omalla tavallani,mutta se ei liene mahdollista.
        Miksi ihminen ei voi itse päättää viimeistä olinsijaansa?

        Toivottavasti tilanne muuttuu siihen mennessä kun on oma aikani.

        Olet aivan oikeassa hautaus on pelkkää rahastusta


      • Anonyymi
        vvvv88 kirjoitti:

        En tiedä olenko normaali kun lukee näitä tekstejä.
        Uskon elämään kuoleman jälkeen, eli siihen että sielu lähtee sinne jonnekkin jatkamaan elämäänsä. Siitä huolimatta rakastin poikaani ja itsekkäästi olisin halunnut hänen elävän ja haudanneensa minut, eikä toisiinpäin. En vaan voinnut iloita ja laittaa jalalla koreaksi...

        Ei ole elämää kuoleman jälkeen


    • Hauta

      Pieleen meneminen on ihmisen pään tuotetta. Ei siinä mikään mene pieleen jos kännykkä soi. Ei siinäkään jos ihmisen nimi sanotaan väärin. Voihan sen ystävällisesti korjata. Mitä pieleen menoa on jonkun tietyn värisessä paidassa tai kengissä. Saappaat on viisasta laittaa silloin kun sataa eikä suurta viisautta osoita se, jos haudalla palellaan ohuissa sukkahousuissa ja pikkukengissä. Kyllä välillä ihmetyttää ihmisten tyhmyys. Kysehän on tyhmyydestä, että palelluttaa itsensä sen takia että saattaa kuollutta ihmistä hautaan.
      Jos kanttori sattuu soittamaan väärin tai pappi sanoo jonkun väärän sanan, niin ei kai sellaiset inhimilliset asiat mitään pilaa? Olemmeko niin armottomia, että kaikkeen täytyisi sisältyä tarkat säännöt ja etiketit. Soopaa. Tyhjänpäivästä pätemistä. Mitä ikinä teemme, jos teemme sydämellä, niin silloin on kaikki hyvin. Pienet virheet ja joskus suuremmatkin kuuluvat elämään.

    • Mun yhet kaverit kerran vähän riiteli kesken sen arkun laskemisen ja toine sano jotai et: "Nyt pudota jo se aihe", kun ei enää halunnut keskustella asiasta. Mutta se jotenki painotti sanojaan silleen; varmaan kun tajus et ollaan hautajaisissa ni sano lopun sit hiljempaa; et muut vieraat ja pappi kuuli vaan "Pudota jo se!".

    • Anonyymi

      Yleensähän hautajaisiin tulee aina ne samat pallinaamat jotka aina tunkeutuvat joka kissanristiäiseen omaa erinomaisuuttaan alleviivaamaan.

      Toisia kuokkavieraita ovat erilaiset terapeutit. Ennen toisen surua osattiin kunnioittaa, miksi ei enää nykypäivänä?

      • Anonyymi

        Mä haluan hautajaisiini ainoastaan omat lapset ja lastenlapset


    • Anonyymi

      Miksi hautajaissa aina kehutaan vainajaa vaikka oikeesti se oli täys mulkku

      • Anonyymi

        TÄMÄ. Puolisoni ja lasteni isä, oli ihan eri ihminen puolisona(täyspaska), en voinut siunaus tilaisuudessa sanoa yhtään mitään , etten loukkaisi hänen läheisiään. Vielä n 15 v- olisi kuitenkin pitänyt, toki ymmärrän, mutta nämä vainajan, puolisoni, läheiset ovat sitä mieltä, että paras porukasta, en oikeasti halua tietää tätä toiseksi parasta.


    • Anonyymi

      Eräällä hautuuvieraalla oli avecciinaan pumpattava Barbara. Sen kädellä vei vielä kukkaseppeleen.

      • Anonyymi

        Se on kaikki kurjinta kun pitää kukkapuskan jättäessä haudalle pitää lukea se lappu en koskaan pysty lukemaan sitä itse se on on ihan tyhmä sääntö ihan kuin kirkko haluais oikee kärventää surioita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kaikki kurjinta kun pitää kukkapuskan jättäessä haudalle pitää lukea se lappu en koskaan pysty lukemaan sitä itse se on on ihan tyhmä sääntö ihan kuin kirkko haluais oikee kärventää surioita

        Barbarassa ei kyllä mitään pesulappua ollut.


    • Anonyymi

      On ollut kahdet hautajaiset joissa ei ihan kaikki mennyt niin kuin piti.
      1.Kolari oli lähellä. Kun olin alakouluikäinen lapsi olin mummin hautajaisissa. Isäni oli ammattiautoilija. Hän vuokrasi minibussin autovuokraamosta. Ne oli ortodoksiset hautajaiset. Kun lähdettiin viemään kirkosta vainajaa hautausmaalle, henkilöauto ajoi meidän auton eteen kolmion takaa. Ei törmätty,mutta isä joutui tekemään erittäin rajun jarrutuksen.

      2. Auto hajosi. Viisi vuotta sitten olin matkalla enon hautajaisiin,kun autoon soitettiim ,että toisen porukan auton on hajonnut. Meidän piti hakea tien varteen jäänyt porukka kyytin. Onneksi on kännykät keksitty.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe