Miten olla parempi ihminen?

allmächt'ge jungfrau

Näin joulun alla olisi kai hyvä ajatella vähän tuollaistakin.

Itse olen huomannut tulevani päivä päivältä huonommaksi ihmiseksi, ja se alkaa ärsyttää. Minulla oli ennen empatiakyky huomattavasti korkeammalla, enemmän kärsivällisyyttä, olin vähemmän sisäänpäinkääntynyt ja yleensäkin kommunikoin muiden kanssa - no, jos en hyvin, niin ainakin niin että osasin olla lohduttava ja kannustava.

Sosiaalisten kontaktien vähentymisellä, jonkinasteisella masennuksella ja elämäntilanteen huonoudella on selvä yhteys tähän "huonontumiseen", mutta en kai ole ainoa kuitenkaan. Ihmiset jäävät yksinäisiksi ja syrjäytyneiksi, ihmiset masentuvat, palavat loppuun, ja kaikkea muuta. Sitten ihmiset pääsevät myös yli ja rakentavat elämänsä uudelleen (jos suinkin pystyvät).

Mutta miten tuollaiset menetetyt ominaisuudet - empatiakyky, kärsivällisyys, toisten ihmisten ymmärtäminen ja/tai jopa sietäminen - rakennetaan uudelleen?

Jos ne kerran menetetään, tuleeko ihmisestä ikuisesti jotenkin kylmä ja kyyninen?

13

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei noin

      olet ihana ihminen. Ihan riittävän hyvä.

      • allmächtige jungfrau

        Olipa kiltisti sanottu. Kiitos.

        Jotenkin vaan tuntuu, että persoonallisuus on mennyt alamäkeä sitten vuoden... 2004 ehkä. Ja on alkanut pelottaa, että pystyykö siitä enää palaamaan ennalleen. Aivot kun kuitenkin ovat aika plastisia, ja ehkä kun persoonallisuus on riittävän kauaksi aikaa jäänyt tietyille urille niin siihen se sitten jääkin. Koska ihan oikeasti koen olevani yllämainitulla "huonompi" kuin ennen; se ei ole mitään huonon itsetunnon puhetta.

        Toisaalta jos aivot ovat plastisia, niin kaipa ne voivat muuttua takaisin... ääh, en minä tiedä enää.

        Enkä oikein tiedä mikä tämänkin ketjun ajatus oli. Itsekeskeisyys kai.


      • Ei noin
        allmächtige jungfrau kirjoitti:

        Olipa kiltisti sanottu. Kiitos.

        Jotenkin vaan tuntuu, että persoonallisuus on mennyt alamäkeä sitten vuoden... 2004 ehkä. Ja on alkanut pelottaa, että pystyykö siitä enää palaamaan ennalleen. Aivot kun kuitenkin ovat aika plastisia, ja ehkä kun persoonallisuus on riittävän kauaksi aikaa jäänyt tietyille urille niin siihen se sitten jääkin. Koska ihan oikeasti koen olevani yllämainitulla "huonompi" kuin ennen; se ei ole mitään huonon itsetunnon puhetta.

        Toisaalta jos aivot ovat plastisia, niin kaipa ne voivat muuttua takaisin... ääh, en minä tiedä enää.

        Enkä oikein tiedä mikä tämänkin ketjun ajatus oli. Itsekeskeisyys kai.

        Ota vertailukohteita. Esimerkiksi minuun verrattuna olet itse Gandhi.


    • m30.

      Jos haluat olla joulun kunniaksi parempi ihminen, niin anna puutteellisille.

      • Ei noin

        Taidan pyörähtää keskiviikkona radalla ja tarjota itseäni puutteessa kärvisteleville naisille. En ole helppo, olen varma.


      • allmächt'ge jungfrau

        Kiitos, m30. Nyt koin valaistumisen ja lähdenkin heti uutenavuotena iskemään miehiä.


      • m30.
        allmächt'ge jungfrau kirjoitti:

        Kiitos, m30. Nyt koin valaistumisen ja lähdenkin heti uutenavuotena iskemään miehiä.

        Turha venyttää niin pitkälle, jouluna on enemmän pukkeja liikkellä. Uutenavuotena joudut tyytymään venäläiseen pukkiin.


      • allmächt'ge jungfrau
        m30. kirjoitti:

        Turha venyttää niin pitkälle, jouluna on enemmän pukkeja liikkellä. Uutenavuotena joudut tyytymään venäläiseen pukkiin.

        Mutta ei tässä nyt ihan parissa päivässä ehdi tuollaista muutosta tekemään. Tarvii kai karvatkin ajella tai jotain.


    • "Jos ne kerran menetetään, tuleeko ihmisestä ikuisesti jotenkin kylmä ja kyyninen?"

      Ei tule, mutta ne on helpompi menettää taas uudestaan sen jälkeen, kun ne on saanut takaisin.

      • allmächt'ge jungfrau

        Saako udella, kuinka kauan kesti saada ne takaisin?

        Ja tuota vähän pelkäsinkin, että ne on helpompi menettää... mutta jospa ne saisi sitten takaisin uudelleen... ja uudelleen.


      • allmächt'ge jungfrau kirjoitti:

        Saako udella, kuinka kauan kesti saada ne takaisin?

        Ja tuota vähän pelkäsinkin, että ne on helpompi menettää... mutta jospa ne saisi sitten takaisin uudelleen... ja uudelleen.

        Itse menetin nuo asiat kymmeneksi vuodeksi keskivaikean masennuksen takia ja toipumisprosessi kesti vuoden. Olo oli kuin uudesti syntyneellä, mutta viimeisen kuukauden olen elämäntilanteesta johtuen ollut masentunut ja jollain tavalla henkisesti kuollut. Joulu on pahaa aikaa opiskelijalle, kun kaikki kaverit häipyvät kuka minnekin ja yksinäisyys konkretisoituu.


      • allmächt'ge jungfrau
        PelleCharmantti kirjoitti:

        Itse menetin nuo asiat kymmeneksi vuodeksi keskivaikean masennuksen takia ja toipumisprosessi kesti vuoden. Olo oli kuin uudesti syntyneellä, mutta viimeisen kuukauden olen elämäntilanteesta johtuen ollut masentunut ja jollain tavalla henkisesti kuollut. Joulu on pahaa aikaa opiskelijalle, kun kaikki kaverit häipyvät kuka minnekin ja yksinäisyys konkretisoituu.

        Olen pahoillani, että sinulla on noin vaikea kokemus takana - ja että takapakkia tuli kovan henkisen työn jälkeen. Toivottavasti tämä uusi masennuskausi menee pian ohi. Osaisinpa neuvoa jotenkin, mutta kun opettelen vasta itsekin.

        Ehkäpä masennus on kuitenkin kuin addiktion kanssa eläminen siinä suhteessa, että repsahdukset ovat osa prosessia ja tärkeintä on oppia niiden kanssa elämään. Toivottavasti joulun jälkeen elämäsi alkaa taas näyttää valoisammalta.


      • allmächt'ge jungfrau kirjoitti:

        Olen pahoillani, että sinulla on noin vaikea kokemus takana - ja että takapakkia tuli kovan henkisen työn jälkeen. Toivottavasti tämä uusi masennuskausi menee pian ohi. Osaisinpa neuvoa jotenkin, mutta kun opettelen vasta itsekin.

        Ehkäpä masennus on kuitenkin kuin addiktion kanssa eläminen siinä suhteessa, että repsahdukset ovat osa prosessia ja tärkeintä on oppia niiden kanssa elämään. Toivottavasti joulun jälkeen elämäsi alkaa taas näyttää valoisammalta.

        Ainakin olen lempeämpi kuin Stalin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe