Mistä johtuu, että täältä on poistettu aloittamani keskustelu, joka käsitteli lestadiolaisuuden suhtautumista homoseksuaalisuuteen? Aikaa keskustelun aloituksesta on varmaankin pari kuukautta. Sain ko. keskustelussa jonkun lestadiolaistaustaisen naispuolisen "Kirkko kuulolla"-henkilön vastauksenkin. Kun huomasin vastauksen, jatkoin vielä ottamalla esille SRK:n sivuilla olevan julkilausuman, jossa leimattiin homot perversseiksi. Oliko tuo liikaa ja aiheutti sensuroinnin? Saisinko vastauksen vai onko kirkko ollenkaan kuulolla?
Sensuuriako?
20
387
Vastaukset
- luterilainen.
Eli pidät sensuurina jos et löydä pari kuukautta vanhaa kysymystäsi etusivulta?
- anonyymix
En todellakaan pidä enkä niin myöskään sanonut. Sanoin "täältä on poistettu" ja tämän päättelin siitä, että hakutoiminto ei löytänyt aloitustani tietyllä avainsanalla, jota tiedän käyttäneeni.
- luterilainen.
anonyymix kirjoitti:
En todellakaan pidä enkä niin myöskään sanonut. Sanoin "täältä on poistettu" ja tämän päättelin siitä, että hakutoiminto ei löytänyt aloitustani tietyllä avainsanalla, jota tiedän käyttäneeni.
Eipä sillä ollut kovinkaan kiirettä sitten jos parin kuukauden kuluttua vasta aiheeseen heräsit. Olikohan palst edes oikea, eikö lestadiolaisilla ole oma palsta jossa he osaavat vastata paremmin?
- anonyymix
luterilainen. kirjoitti:
Eipä sillä ollut kovinkaan kiirettä sitten jos parin kuukauden kuluttua vasta aiheeseen heräsit. Olikohan palst edes oikea, eikö lestadiolaisilla ole oma palsta jossa he osaavat vastata paremmin?
Mikähän pakottava tarve sinulla on mitätöidä haluani saada vastauksia kysymyksiini?
En sanonut, että heräsin asiaan parin kuukauden kuluttua. Sanoin, että tein aloituksen pari kuukautta sitten. Noin kuukausi sitten huomasin vastauksen ja jatkoin uudella kysymyksellä. Nyt palasin katsomaan, onko uuteen kysymykseeni vastattu.
Voisitko antaa minulle selkeät ohjeet siitä, kuinka usein minun on tarkistettava, onko aloitukseeni vastattu, jotten pahentaisi sinua?
Mitä taas tulee kysymykseen oikeasta palstasta, tiedän kyllä lestadiolaisten kannan kysymättäkin. Kysyinkin täällä kirkon kantaa siihen, että kirkollisen herätysliikkeen internetsivuilla nimitellään homoja perversseiksi. Ja jotta et seuraavaksi takertuisi siihen, että SRK r.y. ei ole kirkon jäsen, kerron sinulle, että ko. nimittelyn takana on luterilaisen kirkon pappi.
Olenko vastannut kyllin tyhjentävästi sinulle, vaikka aloitukseni ei ollut suunnattu sinulle vaan jollekin "Kirkko mukamas kuulolla" -henkilölle? - luterilainen.
anonyymix kirjoitti:
Mikähän pakottava tarve sinulla on mitätöidä haluani saada vastauksia kysymyksiini?
En sanonut, että heräsin asiaan parin kuukauden kuluttua. Sanoin, että tein aloituksen pari kuukautta sitten. Noin kuukausi sitten huomasin vastauksen ja jatkoin uudella kysymyksellä. Nyt palasin katsomaan, onko uuteen kysymykseeni vastattu.
Voisitko antaa minulle selkeät ohjeet siitä, kuinka usein minun on tarkistettava, onko aloitukseeni vastattu, jotten pahentaisi sinua?
Mitä taas tulee kysymykseen oikeasta palstasta, tiedän kyllä lestadiolaisten kannan kysymättäkin. Kysyinkin täällä kirkon kantaa siihen, että kirkollisen herätysliikkeen internetsivuilla nimitellään homoja perversseiksi. Ja jotta et seuraavaksi takertuisi siihen, että SRK r.y. ei ole kirkon jäsen, kerron sinulle, että ko. nimittelyn takana on luterilaisen kirkon pappi.
Olenko vastannut kyllin tyhjentävästi sinulle, vaikka aloitukseni ei ollut suunnattu sinulle vaan jollekin "Kirkko mukamas kuulolla" -henkilölle?Otsikossa epäilit sensuuria, vaikka et ollut pariin kuukauteen käynyt tarkistamassa.
- anonyymix
luterilainen. kirjoitti:
Otsikossa epäilit sensuuria, vaikka et ollut pariin kuukauteen käynyt tarkistamassa.
Ilmeisesti et ymmärrä suomenkieltä. En käynyt kuukauteen tarkistamassa. Lisäksi yritin hakutoiminnolla löytää aloitustani enkä löytänyt.
Et edelleenkään antanut minulle sitovia ohjeita, kuinka usein minun on tarkistettava minulle mahdollisesti annetut vastaukset. - ateistix
anonyymix kirjoitti:
Ilmeisesti et ymmärrä suomenkieltä. En käynyt kuukauteen tarkistamassa. Lisäksi yritin hakutoiminnolla löytää aloitustani enkä löytänyt.
Et edelleenkään antanut minulle sitovia ohjeita, kuinka usein minun on tarkistettava minulle mahdollisesti annetut vastaukset.on ruksata Haluan ilmoituksen sähköpostiini, jos haluaa vastauksen tietoonsa. Tosin sekään ei kuulemma aina toimi, eikä tietenkään auta enää tässä tapauksessa.
Millä otsikolla viestisi lähetit? - anonyymix
ateistix kirjoitti:
on ruksata Haluan ilmoituksen sähköpostiini, jos haluaa vastauksen tietoonsa. Tosin sekään ei kuulemma aina toimi, eikä tietenkään auta enää tässä tapauksessa.
Millä otsikolla viestisi lähetit?Kiitos vastauksestasi. Aion tehdä noin jatkossa, jos keskustelen täällä, mutta annan sen vanhan viestini levätä roskakorissaan.
luterilainen. kirjoitti:
luterilainen. Sinun kotkotuksesi alkaa vihastuttamaan minua. älä yhtään ihmettele, minkä takia olen uskovaisille ylipäätänsä vihainen tai pilkkaan heitä!!
Olen todellakin huomannut saman ilmiön kuin "anonyymix", että monet kirjoitukset häviävät täältä, jos esimerkiksi hiukankin paheksuu ilkeällä poikkipuoleisella sanalla Päivi Räsästä tms. Suomessa on mielipiteen vapaus (joka ilmeisesti koskee vain Räsäsen puolustajia tällä palstalla), mutta jos Räsänen alkaa vastustamaan homoja kuin Hitler aikanaan juutalaisia tai romaneja, niin pitää olla vikaa päässä. Meillä historian opettaja peruskoulussa totesi, että Hitler oli hullu ja samaa voidaan sanoa Räsäsestä!
Ei kuulosta ollenkaan sellaiselta, joka olisi poistettu. Hakutoiminto ei toimi aina moitteettomasti, joten kannattaa etsiä manuaalisesti sen ajankohdan viestien joukosta.
pappi Sonja- anonyymix
Kiitos vastauksestasi! Tuskin viitsin mennä selailemaan niin kaukaisia viestejä, kun tämä sivusto ei ole mitenkään huippunopea. Mieluummin purkaisin tuntojani tässä ja nyt.
Kysymykseni pohjautui niihin ajatuksiin, joita mielessäni heräsi sen suuren homokeskustelun aikoihin ja sitten kirkolliskokouksen parisuhderukouspäätöksen yhteydessä. Jotenkin tuli sellainen vaikutelma, että kirkko halusi viestittää suhtautuvansa homoihin empaattisemmin kuin kansanedustaja Räsänen. Mutta kun minun mielestäni vaikutelmaa yritettiin luoda vain puheiden avulla. Kaipaisin joitakin tekojakin.
Kerronpa lyhyesti historiaani. Olen entinen vanhoillislestadiolainen, erosin liikkeestä kun en voinut sovittaa yhteen liikkeen käsityksiä ja omaa homoseksuaalisuuttani. Samalla kuitenkin tukahdutin lähes kaiken uskoon liittyvän itsessäni, sillä olin omaksunut niin hyvin SRK:n eksklusiivisen opin, etten uskonut mistään muualta mitään korvaavaa löytäväni. Jatkoin elämääni kirkkoon muodollisesti kuuluvana. Aina välillä kirkon homokannat ärsyttivät. Erityisen ärsyttävää oli se, kun solmin rekisteröidyn parisuhteen nykyisen puolisoni kanssa v. 2002, ja saimme molemmat seurakuntamme kirkkoherralta tuomiokirjeen kotiimme, juuri ennen kotona järjestämäämme juhlatilaisuutta, jonka yhteenä aiheena oli parsuhteemme virallistaminen. Toinen erityisen ärsyttävä oli SRK:n suviseuroissaan Perhossa v. 2005 antama julkilausuma "Oikea ja väärä", jonka julkistamistilaisuudesta on referaatti edelleenkin SRK:n internetsivuilla. Tässä referaatissa homoja nimitellään perversseiksi. Soitin tästä asiasta seurojen jälkeen silloiselle SRK:n pääsihteerille ja ilmaisin käsitykseni asioista. Vuoden 2005 lopulla tulin siihen tulokseen, että minulla ei ole mitään syytä kuulua kirkkoon ja erosin kirkosta.
Edelleen ainakin minusta tuntuu, että kirkon homomyönteisen julkisuuskuvan takana ei ole tekoja. Soitin v. 2002 hiippakuntamme piispalle ja keskustelin kirkkoherramme menettelystä. En saanut juuri mitään ymmärrystä osakseni, kantelun olisin kuulemma voinut tehdä, mutta se tuskin johtaisi mihinkään. Tuossa sensuroidussa kysymyksessäni yritin tiedustella, onko kirkolla mitään kantaa siihen, että kirkollisen herätysliikkeen internetsivuilla harrastetaan vihapuhetta. Mahdanko nyt saada vastausta? anonyymix kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! Tuskin viitsin mennä selailemaan niin kaukaisia viestejä, kun tämä sivusto ei ole mitenkään huippunopea. Mieluummin purkaisin tuntojani tässä ja nyt.
Kysymykseni pohjautui niihin ajatuksiin, joita mielessäni heräsi sen suuren homokeskustelun aikoihin ja sitten kirkolliskokouksen parisuhderukouspäätöksen yhteydessä. Jotenkin tuli sellainen vaikutelma, että kirkko halusi viestittää suhtautuvansa homoihin empaattisemmin kuin kansanedustaja Räsänen. Mutta kun minun mielestäni vaikutelmaa yritettiin luoda vain puheiden avulla. Kaipaisin joitakin tekojakin.
Kerronpa lyhyesti historiaani. Olen entinen vanhoillislestadiolainen, erosin liikkeestä kun en voinut sovittaa yhteen liikkeen käsityksiä ja omaa homoseksuaalisuuttani. Samalla kuitenkin tukahdutin lähes kaiken uskoon liittyvän itsessäni, sillä olin omaksunut niin hyvin SRK:n eksklusiivisen opin, etten uskonut mistään muualta mitään korvaavaa löytäväni. Jatkoin elämääni kirkkoon muodollisesti kuuluvana. Aina välillä kirkon homokannat ärsyttivät. Erityisen ärsyttävää oli se, kun solmin rekisteröidyn parisuhteen nykyisen puolisoni kanssa v. 2002, ja saimme molemmat seurakuntamme kirkkoherralta tuomiokirjeen kotiimme, juuri ennen kotona järjestämäämme juhlatilaisuutta, jonka yhteenä aiheena oli parsuhteemme virallistaminen. Toinen erityisen ärsyttävä oli SRK:n suviseuroissaan Perhossa v. 2005 antama julkilausuma "Oikea ja väärä", jonka julkistamistilaisuudesta on referaatti edelleenkin SRK:n internetsivuilla. Tässä referaatissa homoja nimitellään perversseiksi. Soitin tästä asiasta seurojen jälkeen silloiselle SRK:n pääsihteerille ja ilmaisin käsitykseni asioista. Vuoden 2005 lopulla tulin siihen tulokseen, että minulla ei ole mitään syytä kuulua kirkkoon ja erosin kirkosta.
Edelleen ainakin minusta tuntuu, että kirkon homomyönteisen julkisuuskuvan takana ei ole tekoja. Soitin v. 2002 hiippakuntamme piispalle ja keskustelin kirkkoherramme menettelystä. En saanut juuri mitään ymmärrystä osakseni, kantelun olisin kuulemma voinut tehdä, mutta se tuskin johtaisi mihinkään. Tuossa sensuroidussa kysymyksessäni yritin tiedustella, onko kirkolla mitään kantaa siihen, että kirkollisen herätysliikkeen internetsivuilla harrastetaan vihapuhetta. Mahdanko nyt saada vastausta?typeriin massoihin?
Siksi että nuo vajakit voivat tuntea olevansa muita parempia vaikka kaikki faktat osoittavat heille heidän olevan niitä vähäosaisia, himmeäkuuppaisia.
Puolivaloilla kaahaavia.anonyymix kirjoitti:
Edelleen ainakin minusta tuntuu, että kirkon homomyönteisen julkisuuskuvan takana ei ole tekoja. Soitin v. 2002 hiippakuntamme piispalle ja keskustelin kirkkoherramme menettelystä. En saanut juuri mitään ymmärrystä osakseni, kantelun olisin kuulemma voinut tehdä, mutta se tuskin johtaisi mihinkään. Tuossa sensuroidussa kysymyksessäni yritin tiedustella, onko kirkolla mitään kantaa siihen, että kirkollisen herätysliikkeen internetsivuilla harrastetaan vihapuhetta. Mahdanko nyt saada vastausta?Kiitos, että jaksoit ottaa asian uudestaan esille. Surullista, että olet joutunut taistelemaan oikeutesi puolesta ja kohdannut tuomiota ja syrjintää. Se on väärin. Olet toiminut hyvin, kun olet vienyt asiaa eteenpäin ja vaatinut vastauksia. Ikävää, ettei asiaan ole puututtu konkreettisesti. Tuon enempää ei oikeastaan voi tehdä.
Herätysliikkeilla on omat näkemyksensä, joita heille on oikeus tuoda esille, mutta heidän itse olisi ymmärrettävä, ettei suoraan vihamielinen viesti voi johtaa mihinkään hyvään. Se on ollut ehkä huonoa harkintaa heiltä.
Kirkossa edetään pienin askelin. Ja rukoushetken järjestämisen mahdollisuus parisuhteensa rekisteröineille antaa virallisen hyväksynnän kirkolta, että parisuhteen rekisteröiminen hyväksytään ja sen puolesta voidaan rukoilla. Pieni askel, mutta askel kuitenkin.
Koko yhteiskunnassahan suhtautuminen on muuttunut ymmärtäväisemmäksi, vaikka tuntuu hassulta, miten omaa itsestäänselvää ihmisarvoa voi joutua kyselemään joidenkin silmissä. Olet kokenut paljon vastoinkäymistä asiassa, jonka pitäisi olla vain kaunis ja onnellinen, kun olet löytänyt rakkauden.
Toivon voimia jaksaa sivuuttaa ilkeät kommentit ja muistaa se, että kirkko ymmärtää ja hyväksyy teidät. Tämä on virallinen kanta. Aina löytyy eri näkemyksiä mistä tahansa joukosta.
Siunausta elämääsi, toivon, että löytäisit myös sallivan seurakuntayhteyden :)
pappi Sonja- anonyymix
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kiitos, että jaksoit ottaa asian uudestaan esille. Surullista, että olet joutunut taistelemaan oikeutesi puolesta ja kohdannut tuomiota ja syrjintää. Se on väärin. Olet toiminut hyvin, kun olet vienyt asiaa eteenpäin ja vaatinut vastauksia. Ikävää, ettei asiaan ole puututtu konkreettisesti. Tuon enempää ei oikeastaan voi tehdä.
Herätysliikkeilla on omat näkemyksensä, joita heille on oikeus tuoda esille, mutta heidän itse olisi ymmärrettävä, ettei suoraan vihamielinen viesti voi johtaa mihinkään hyvään. Se on ollut ehkä huonoa harkintaa heiltä.
Kirkossa edetään pienin askelin. Ja rukoushetken järjestämisen mahdollisuus parisuhteensa rekisteröineille antaa virallisen hyväksynnän kirkolta, että parisuhteen rekisteröiminen hyväksytään ja sen puolesta voidaan rukoilla. Pieni askel, mutta askel kuitenkin.
Koko yhteiskunnassahan suhtautuminen on muuttunut ymmärtäväisemmäksi, vaikka tuntuu hassulta, miten omaa itsestäänselvää ihmisarvoa voi joutua kyselemään joidenkin silmissä. Olet kokenut paljon vastoinkäymistä asiassa, jonka pitäisi olla vain kaunis ja onnellinen, kun olet löytänyt rakkauden.
Toivon voimia jaksaa sivuuttaa ilkeät kommentit ja muistaa se, että kirkko ymmärtää ja hyväksyy teidät. Tämä on virallinen kanta. Aina löytyy eri näkemyksiä mistä tahansa joukosta.
Siunausta elämääsi, toivon, että löytäisit myös sallivan seurakuntayhteyden :)
pappi SonjaKiitos kauniista vastauksestasi :-) Oikein hyvää vuoden loppua ja Onnellista Uutta Vuotta!
- anonyymix
Huhuu! Kuuleeko kirkko?
- Kustaa Vaasa
Et näy kirjoittaneen mitään tammikuun 2009 ja joulukuun 2010 välillä.
http://keskustelu.suomi24.fi/allposting/anonyymix?sort=created - perusevlutti
Voiko asiattomasta vihapuheesta tehdä rikosilmoituksen? Tietääkö kukaan?
- anonyymix
Kustaa Vaasa kirjoitti:
Et näy kirjoittaneen mitään tammikuun 2009 ja joulukuun 2010 välillä.
http://keskustelu.suomi24.fi/allposting/anonyymix?sort=createdEn käyttänyt siinä vanhassa aloituksessani rekisteröityä nimimerkkiäni, mutta jatkossa aion aina käyttää. Kiitos vaivannäöstäsi :-)
- anonyymix
perusevlutti kirjoitti:
Voiko asiattomasta vihapuheesta tehdä rikosilmoituksen? Tietääkö kukaan?
Olen harkinnut tuota, kyseeseen tulisi ilmeisesti tutkintapyynnön tekeminen. En kuitenkaan ole selvittänyt, voisiko tutkintapyynnön tekijälle tulla joitakin seuraamuksia, jos pyyntö katsotaan aiheettomaksi. Joten toistaiseksi olen antanut asian olla. Helpottaa kuitenkin, kun täällä saa positiivista palautetta.
Asiaan liittyy minulla kyllä sekin, että ehkä vieläkin kaipaan elämääni hengellistä ulottuvuutta. En vain tiedä, miten sen löytäisin. Kuulin vasta, että Turussakin järjestetään nykyisin sateenkaarimessuja. Ehkä sieltä voisi aloittaa - kun vaan saisin tuon rekisteröidyn puolisoni mukaan; hän ei suhtaudu uskonnollisiin asioihin mitenkään innostuneesti, vaikka kuuluukin kirkkoon. - perus evlutti
anonyymix kirjoitti:
Olen harkinnut tuota, kyseeseen tulisi ilmeisesti tutkintapyynnön tekeminen. En kuitenkaan ole selvittänyt, voisiko tutkintapyynnön tekijälle tulla joitakin seuraamuksia, jos pyyntö katsotaan aiheettomaksi. Joten toistaiseksi olen antanut asian olla. Helpottaa kuitenkin, kun täällä saa positiivista palautetta.
Asiaan liittyy minulla kyllä sekin, että ehkä vieläkin kaipaan elämääni hengellistä ulottuvuutta. En vain tiedä, miten sen löytäisin. Kuulin vasta, että Turussakin järjestetään nykyisin sateenkaarimessuja. Ehkä sieltä voisi aloittaa - kun vaan saisin tuon rekisteröidyn puolisoni mukaan; hän ei suhtaudu uskonnollisiin asioihin mitenkään innostuneesti, vaikka kuuluukin kirkkoon.Ei minunkaan puolisoni lähde mukaan kirkkoon. Jokaisella on oma polkunsa ja oma aikansa ja lupa kulkea omaa tietään. Kirkkoon voi mennä yksinkin. Mukaan voi toki silloin tällöin pyydellä välinpitämätöntä, mutta anella ei kannata, sillä sellainen ei johda mihinkään.
Sateenkaarimessu on epäilemättä sateenkaariväelle turvallisin tie palata kirkon yhteyteen. Silti heterona toivoisin, ettei sateenkaarimessuja eikä muitakaan erityismessuja enää tarvittaisi, vaan kaikki voisivat kokea olonsa vapaaksi ihan tavallisessa messussa. Oman pohjoisen seurakuntani papeista 4 on ilmoittanut ihan julkisesti halustaan siunata samaa sukupuolta olevien parisuhteita (siis siunata parisuhteen eikä ainoastaan rukoilla puolisoiden puolesta). Ensimmäisen kerran törmäsin tällä kannalla olevaan pappiin jo 70 - 80 -lukujen taitteessa.
Kuten huomaat moni on odottanut jo pitkään, että kohtaamastanne ilkeämielisyydestä ja esteistä huolimatta jaksaisitte sinnitellä ja raivata tienne kirkkoon ja ottaa itsellenne sen teille ehdoitta kuuluvan paikan seurakuntalaisten joukossa omana itsenä.
Ja jotenkin minä olen aina vähän pettynyt, kun joku sanoo menevänsä sateenkaarimessuun, eikä tulekaan meidän messuun ... Meiltä jää silloin uupumaan sitä väriä, mitä muilla on. Olenkohan vähän kateellinen ja itsekäs kenties?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1751988Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli561417Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2051240Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi561152Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus781102Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e381037- 67957
- 62946
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy212893Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.95868