Paljonko kaloreita päivässä?

millllla

Tiedän että tästä on jo keskusteluita, mutta koska se määrä riippuu henkilöstä niin tein nyt sit ihan omani.

Eli tällä hetkellä painan suunnilleen 68kg ja pituutta n. 162cm (ja nainen siis olen jos sillä on jotain merkitystä). Muutama kilo pitäis vielä saada pois.

Oon nyt yrittäny syödä suunnilleen sillai että 1000 kcal silloin kun en varsinaisesti liiku, eli en käy lenkillä tai muutakaan, ja sit 1200 kcal lenkkipäivinä. Mut mulla ei ole hajuakaan siitä onko noi määrät sopivia vai ei.

Oon netistä muutamalla laskurilla koittanu kattoo mun peruskulutuskalorit, mutta kun joka laskuri näyttää eri tulosta... :/

Eli te jotka asiasta tiedätte, montako kaloria saan syödä päivässä, kun tarkotuksena olis laihtua n. 8 kg ja mitää pikadieettiä en halua, vaan laihtua pysyvästi. =)

12

4262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitää syödä

Syöt liian vähän.

Veikkaisin, että sulle sopisi sellainen 1500 kcal/päivä. Jos liikut, syö silloin enemmän. Jos sulla on tosi kevyt työ, voit syödä vähemmänkin. 1200 Kcal pvä on ihan minimi määrä, silloin lähtee vain lihakset, voimat, jaksaminen ja terveys.

Kun lopetat vähäkalorisen dieetin, lihot hyvin herkästi kaiken takaisin, usein vielä enemmänkin.Sulla on muuten ihan terve ajatus laihduttaa pysyvästi, mutta silloin sun täytyy opetella syömään oikein.

Kun en sua tunne enkä ole seuraillut syömisiäsi aikaisemmin, vaikea sanoa mitään. Mutta veikkaisin taas, että tuolla 1500 kcal ja reippaalla liikunnalla saat ylimääräiset kilosi pois alle puolessa vuodessa, terveellisesti.

• kmsglosggs

Nyt on ihan pakko osallistua keskusteluun kun kalorien laskemisesta puhutaan.

Omalta kohdaltani voin totea, että tämä keino toimii varmasti. Mutta suosittelemaan tätä en voi kenellekkään! Jäin itse siihen pahasti koukkuun, vaikka luulisi ettei se niinkään ole mahdollista edes. Se todellakin on. Tein laskelmilla hurjia vajepäiviä, jotka todellakin veivät painoa radikaalisti alas, mutta myös minut itseni sairaalaan. Onnekseni mitään kovin pahaa ei ole tapahtunut. Mutta siltikin on jo vahinkoa ehtinyt tuottaa.

ÄLÄ PILAA ELÄMÄÄSI TUOLLA!

Se on totta että laihduttaminen on niinkin yksinkertaista kuin " Syö vähemmän kuin kulutat", mutta järki kannattaa pitää mukana. Lisäksi energiankulutus riippuu täysin päivän aktiviteettitasosta. Katso Energynetin sivuilta kokonaisenergiankulutus, sen olen itse huomannut pitävän ainakin omalla kohdallani tarkkaan paikkaansa.

• millllla

Niin siis en mä mielestäni ole edes millää "vähäkalorisella dieetillä" että sit kun oon laihtunu muutaman kilon alkaisin syömään erilailla. Vaan jatkan näin, tietysti varmaan vähän lisään kaloreita sit ettei paino enää lähde lisää laskeen.

Lähinnä oon vaan alkanu syömään vähemmän. Eli ennen söin vaikksa ei ollu nälkä, söin keskellä yötä keksejä yms. En tiedä yhtää paljoko silloin tuli päiväs kaloreita. Varmaan tuplasti enemmän kun nyt.

Eli siis nyt oon jättäny karkit yms pois. Ja sokeriakaan en laita enää juuri mihkään. Eli näillä keinoilla mulla tulee ehkä liianki vähän kaloreita päiväs, mut nälkä mulla ei oo missään vaiheessa.

Esimerkiks eilenki söin ihan jouluruokaa, mutta vähän! Sit kahvin kanssa pienen palan kakkua. Illallakin söin vielä jugurttia, leipää yms. Mut silti ei tullu kaloreita kun n. 1100.

Ja en mä ajatellu tätä laskemista jatkaa loputtomiin, oon nyt 4 päivää vasta laskenu näitä ja lasken niin kauan että tavallaan opin sen paljoko saan syödä päivässä. Enkä tiedä vieläkää tarkalleen, mut niinku joku sano että pitäis 1200-1500 kcal päiväs, niin oon nyt nostanu sen tohon 1200 kcal. Tänäänki oon syöny jo vaikka mitä eikä nälkä ole yhtään, mutta silti kaloreita tähän mennessä 810. En nyt sit tiedä mitä iltapalaks vois enää syödä että tulis vielä ne 390 kaloria täyteen...

• hjp.
        millllla kirjoitti:

Niin siis en mä mielestäni ole edes millää "vähäkalorisella dieetillä" että sit kun oon laihtunu muutaman kilon alkaisin syömään erilailla. Vaan jatkan näin, tietysti varmaan vähän lisään kaloreita sit ettei paino enää lähde lisää laskeen.

Lähinnä oon vaan alkanu syömään vähemmän. Eli ennen söin vaikksa ei ollu nälkä, söin keskellä yötä keksejä yms. En tiedä yhtää paljoko silloin tuli päiväs kaloreita. Varmaan tuplasti enemmän kun nyt.

Eli siis nyt oon jättäny karkit yms pois. Ja sokeriakaan en laita enää juuri mihkään. Eli näillä keinoilla mulla tulee ehkä liianki vähän kaloreita päiväs, mut nälkä mulla ei oo missään vaiheessa.

Esimerkiks eilenki söin ihan jouluruokaa, mutta vähän! Sit kahvin kanssa pienen palan kakkua. Illallakin söin vielä jugurttia, leipää yms. Mut silti ei tullu kaloreita kun n. 1100.

Ja en mä ajatellu tätä laskemista jatkaa loputtomiin, oon nyt 4 päivää vasta laskenu näitä ja lasken niin kauan että tavallaan opin sen paljoko saan syödä päivässä. Enkä tiedä vieläkää tarkalleen, mut niinku joku sano että pitäis 1200-1500 kcal päiväs, niin oon nyt nostanu sen tohon 1200 kcal. Tänäänki oon syöny jo vaikka mitä eikä nälkä ole yhtään, mutta silti kaloreita tähän mennessä 810. En nyt sit tiedä mitä iltapalaks vois enää syödä että tulis vielä ne 390 kaloria täyteen...

Yläkanttiin on toi 1200 kcal, jos meinaat laihduttaa. Tietenkin riippuu liikunnastasi.
        Tärkeintä olisi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota laatuun kuin määrään pelkästään, joten kannattaakin opetella syömään terveellisesti, paljon kuituja, proteiinia, ja vitamiineja sisältävää ruokaa.

• Joulun tonttu???
        hjp. kirjoitti:

Yläkanttiin on toi 1200 kcal, jos meinaat laihduttaa. Tietenkin riippuu liikunnastasi.
        Tärkeintä olisi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota laatuun kuin määrään pelkästään, joten kannattaakin opetella syömään terveellisesti, paljon kuituja, proteiinia, ja vitamiineja sisältävää ruokaa.

"Yläkanttiin on toi 1200 kcal, jos meinaat laihdutta."

Siis mitä?? Oletko aivan ääliö, vai ymmärsinkö minä nyt väärin? Tarkoitatko ettei saa syödä kuin korkeintaan 1200 kcal jos mienaa laihduttaa?

VÄHINTÄÄN 1200 KCAL ON SAATAVA ENERGIAA, JOTTA LAIHTUU! Laihtumisella tarkoitan läskien tiputtamista. Jos syö vähemmän, lihakset kuihtuvat ja läski jää. Aineenvaihdunta hidastuu ja estää rasvan palamisen, jollei syö kunnolla. Puhumattakaan mitä väärin ja liian vähän syöminen tekee terveydelle...

Normaalisti kun pidetään painoa hallinnassa, peruskulutus on noin 2000 kcal. 500 kcal vaje tuohon normaalikulutukseen on ihanteellinen läskinlähdettäjä.

Tärkeintä on opetella syömään oikein, ei se että näännyttää itsensä jollain typerällä dieetillä. Tuollaisista kuihdutusdieeteistä ei ole kuin haittaa.

• tuota !
        Joulun tonttu??? kirjoitti:

Siis mitä?? Oletko aivan ääliö, vai ymmärsinkö minä nyt väärin? Tarkoitatko ettei saa syödä kuin korkeintaan 1200 kcal jos mienaa laihduttaa?

VÄHINTÄÄN 1200 KCAL ON SAATAVA ENERGIAA, JOTTA LAIHTUU! Laihtumisella tarkoitan läskien tiputtamista. Jos syö vähemmän, lihakset kuihtuvat ja läski jää. Aineenvaihdunta hidastuu ja estää rasvan palamisen, jollei syö kunnolla. Puhumattakaan mitä väärin ja liian vähän syöminen tekee terveydelle...

Normaalisti kun pidetään painoa hallinnassa, peruskulutus on noin 2000 kcal. 500 kcal vaje tuohon normaalikulutukseen on ihanteellinen läskinlähdettäjä.

Tärkeintä on opetella syömään oikein, ei se että näännyttää itsensä jollain typerällä dieetillä. Tuollaisista kuihdutusdieeteistä ei ole kuin haittaa.

>

Tämä on erittäin tunnettu urbaanilegenda. Katabolia kuitenkin riippuu proteiinisaannista ja treenistä. Näin ollen jo n. 50 g proteiinisaannilla, n. 600 kcal dieetillä laihduttajan lihakset voivat jopa kasvaa laihdutuksen aikana (tästä on tosiaan ihan tieteellisen tason tutkimuksia). Ei siis ole mitään perustetta, että tarvittaisiin 1200 kcal. Tietysti tätä pienemmät kalorimäärät vaativat melkein välttämättä jonkin lisäravinteen, koska alle 1200 kcal:sta ei oikein voi saada kaikkia suojaravinteita.

Tosiaan, lihaskato riippuu laihduttajasta itsestään (hänen aktiivisuudesta). Hitaalla kuurilla lihaskato voi olla ihan yhtä suurta (tai suurempaa), jos on passiivinen. Tietysti lihas katoaa hitaammin hitaalla kuurilla, mutta niin katoaa myös rasva. Näin jokaista kymmentä kiloa kohti lihaskato muodostuu kuitenkin suureksi, jos ei treenaa - olipa laihdutustapa ihan mikä tahansa.

>

Et ymmärtänyt väärin, mutta edellinen kirjoittaja ei myöskään ole ääliö. Ehkäpä Sinä vaan olet tietämätön.

Moni toki laihtuu parhaiten hitaalla tavalla, mutta vaikka tällaista suositellaan, se ei ole ainoa tapa - eikä varsinkaan ainoa ehdottoman oikea tapa.

>

Tämä on täyttä bullshittia. Ei ole mitään prosessia, joka estäisi energian käytön (rasva on energiaa) eikä aineenvaihduntakaan hidastu. Pieni PAV:n vähenemä on luonnollista (ja tätä tapahtuu myös pienellä kalorivajeella).

>

Varmasti ainakin parempaa kuin liikaa syöminen, vai mitä ?

>

Jos se on Sinulle ihanteellinen (miten se on muka määritetty), niin se ei tarkoita sitä, että sen olisi pakko pakko pakko olla sitä myös muille. Anna muiden hakea oma tyylinsä äläkä hyökkää niitä vastaan.

>

Tämä sentään on totta. Tosin siis oikein syömisen voi opetella myös laihdutuksen jälkeen.

• suklaata ja kinkkua
        tuota ! kirjoitti:

>

Tämä on erittäin tunnettu urbaanilegenda. Katabolia kuitenkin riippuu proteiinisaannista ja treenistä. Näin ollen jo n. 50 g proteiinisaannilla, n. 600 kcal dieetillä laihduttajan lihakset voivat jopa kasvaa laihdutuksen aikana (tästä on tosiaan ihan tieteellisen tason tutkimuksia). Ei siis ole mitään perustetta, että tarvittaisiin 1200 kcal. Tietysti tätä pienemmät kalorimäärät vaativat melkein välttämättä jonkin lisäravinteen, koska alle 1200 kcal:sta ei oikein voi saada kaikkia suojaravinteita.

Tosiaan, lihaskato riippuu laihduttajasta itsestään (hänen aktiivisuudesta). Hitaalla kuurilla lihaskato voi olla ihan yhtä suurta (tai suurempaa), jos on passiivinen. Tietysti lihas katoaa hitaammin hitaalla kuurilla, mutta niin katoaa myös rasva. Näin jokaista kymmentä kiloa kohti lihaskato muodostuu kuitenkin suureksi, jos ei treenaa - olipa laihdutustapa ihan mikä tahansa.

>

Et ymmärtänyt väärin, mutta edellinen kirjoittaja ei myöskään ole ääliö. Ehkäpä Sinä vaan olet tietämätön.

Moni toki laihtuu parhaiten hitaalla tavalla, mutta vaikka tällaista suositellaan, se ei ole ainoa tapa - eikä varsinkaan ainoa ehdottoman oikea tapa.

>

Tämä on täyttä bullshittia. Ei ole mitään prosessia, joka estäisi energian käytön (rasva on energiaa) eikä aineenvaihduntakaan hidastu. Pieni PAV:n vähenemä on luonnollista (ja tätä tapahtuu myös pienellä kalorivajeella).

>

Varmasti ainakin parempaa kuin liikaa syöminen, vai mitä ?

>

Jos se on Sinulle ihanteellinen (miten se on muka määritetty), niin se ei tarkoita sitä, että sen olisi pakko pakko pakko olla sitä myös muille. Anna muiden hakea oma tyylinsä äläkä hyökkää niitä vastaan.

>

Tämä sentään on totta. Tosin siis oikein syömisen voi opetella myös laihdutuksen jälkeen.

Lihasmassan kasvattaminen vaatii paitsi riittävästi proteiinia myös energian hieman yli tarpeen. Ja laihdutettaessa vähenee lihasmassa myös. Aina.

Sitä paitsi, jos pituutta on 162 kg ja painoa 68 kiloa, on BMI 25.9. Miksi laihdutat noin innolla? Riittää, että lopetat ne yösyöpöttelyt, keksit ym. ja lisäät liikkumista: kävelyä, hiihtoa, uintia, kuntosalia, zumbaa tai mitä nyt vaan. Kohota lihas- ja aerobistakuntoa ja pidä järki päässä ja mieti tarkasti millaisia oheita otat vastaan. Ei kaikkien tarvitse olle käveleviä olmin värisiä kusimatoja.

Niin, se perusaineenvaihdunnan aiheuttama energiankulutus on sinulla noin 1600 kcal päivässä. Siis se energia, jota menee pelkkään hengissä pysymiseen. Lisäksi lihastyön = liikkuminen aiheuttama kulutus. Olet ilmeisesti nuori ? jolloin kokonaienergiakulutuksesi vaikka liikkuisit vähänkin, menee yli 2000 kcal:n.

• hjp.
        Joulun tonttu??? kirjoitti:

Tuossa jo joku joka ymmärtääkin, ehti jo vastata sinulle.
        Mutta otetaanpa esimerkki, hieman aloittajaa pitemmällä, noemaalipainoisella naisella on laskennallinen peruskulutus n. 1350 kcal. Tuo sama kalorimäärä riittää aloittajalle, ja jos hän haluaa kuluttaa kroppansa läskit, pitää hänen saada selvästi vähemmän kaloreita kun tuo 1200kcal.
        Mitään "säästöliekkiä" ei tule syntymään.
        Tuollainen 2000 kcal tarve sopii isolle, keskiraskasta työtä tekevälle miehelle. Että sellainen ääliö!

• Ihmetteleväinen
        hjp. kirjoitti:

Tuossa jo joku joka ymmärtääkin, ehti jo vastata sinulle.
        Mutta otetaanpa esimerkki, hieman aloittajaa pitemmällä, noemaalipainoisella naisella on laskennallinen peruskulutus n. 1350 kcal. Tuo sama kalorimäärä riittää aloittajalle, ja jos hän haluaa kuluttaa kroppansa läskit, pitää hänen saada selvästi vähemmän kaloreita kun tuo 1200kcal.
        Mitään "säästöliekkiä" ei tule syntymään.
        Tuollainen 2000 kcal tarve sopii isolle, keskiraskasta työtä tekevälle miehelle. Että sellainen ääliö!

"Tuollainen 2000 kcal tarve sopii isolle, keskiraskasta työtä tekevälle miehelle. "

Täällä kirjoittelee tällainen parikymppinen neitokainen pituutta 162cm ja painoa 40-41kg.. joka syö vähintään tuon 2000kcal/vrk useimmiten kuitenkin 2000-2400kcal/vrk, tekee keskiraskasta työtä, harrastaa hyötyliikuntaa ja käy salilla punttitreenillä 4-5 kertaa viikossa, aerobista liikuntaa (lähinnä juoksu) tulee tehtyä kunnonkohotusmielessä 1-2 viikossa, keskimäärin 45min. kerrallaan. Paino meinaa koko ajan pudota.

Joten.. Miten minua painavampi aloittaja ei voisi syödä kuin jotain 1200-1500kcal päivässä... ?? Tokikaan itsellä ei ole vajetta, tarvetta laihtumiseen ei ole.. Varsinkin liikuntapäivinä kalorimäärät aloittajalla kuulostavat tosi vähäisiltä. Ihmettelenpä vaan. Ylipäätänsä laihduttaminen syömällä vain jotain 1000kcal päivässä, kuulostaa vähän hölmöltä. Ei sillä kyllä timmiä kroppaa saa. Heh. :)

• Niinpä myös
        Ihmetteleväinen kirjoitti:

"Tuollainen 2000 kcal tarve sopii isolle, keskiraskasta työtä tekevälle miehelle. "

Täällä kirjoittelee tällainen parikymppinen neitokainen pituutta 162cm ja painoa 40-41kg.. joka syö vähintään tuon 2000kcal/vrk useimmiten kuitenkin 2000-2400kcal/vrk, tekee keskiraskasta työtä, harrastaa hyötyliikuntaa ja käy salilla punttitreenillä 4-5 kertaa viikossa, aerobista liikuntaa (lähinnä juoksu) tulee tehtyä kunnonkohotusmielessä 1-2 viikossa, keskimäärin 45min. kerrallaan. Paino meinaa koko ajan pudota.

Joten.. Miten minua painavampi aloittaja ei voisi syödä kuin jotain 1200-1500kcal päivässä... ?? Tokikaan itsellä ei ole vajetta, tarvetta laihtumiseen ei ole.. Varsinkin liikuntapäivinä kalorimäärät aloittajalla kuulostavat tosi vähäisiltä. Ihmettelenpä vaan. Ylipäätänsä laihduttaminen syömällä vain jotain 1000kcal päivässä, kuulostaa vähän hölmöltä. Ei sillä kyllä timmiä kroppaa saa. Heh. :)

Ja täällä nainen 163 cm, 55 kg ja 40 vuotta, täytyy syödä n. 2000 kcal päivässä jotta paino pysyy hallinnassa.

Tietenkin jollei tarvitse lähteä kotoa mihinkään ja makaa vaan, kulutus voi olla pienempi. Normaalisti kulkevilla ihmisillä tuo 2000 kcal on aivan normaali kulutus.

• hjp.
        Ihmetteleväinen kirjoitti:

Voi hyvää päivää! Ei voi olla totta?
        Katso nyt omaasi ja aloittajan liikuntaa ja niiden määrää!!! Ymmärrätkö mitään eroa niissä? Tietysti voit syödä enemmän, koska kulutatkin paljon enemmäm.
        Mä olen hyvin keskikokoinen mies, mun laskennallinen tarve on 1750 kcal, mutta totta hitossa mäkin syön keskimäärin yli 2000, kun kulutuskin on 3-4 päivänä viikossa jotakin 4000 paikkeilla, muut päivät varmaan lähelle tuota laskennallista, riippuu vähän siitä kuinka noi harrastukset menee.
        Edelleenkin se tosiasia, että jos ei paljoa liiku, niin ei silloin pidä paljoa syödäkkään jotta paino putoaisi. ;-)

• phöhhöh
        hjp. kirjoitti:

Voi hyvää päivää! Ei voi olla totta?
        Katso nyt omaasi ja aloittajan liikuntaa ja niiden määrää!!! Ymmärrätkö mitään eroa niissä? Tietysti voit syödä enemmän, koska kulutatkin paljon enemmäm.
        Mä olen hyvin keskikokoinen mies, mun laskennallinen tarve on 1750 kcal, mutta totta hitossa mäkin syön keskimäärin yli 2000, kun kulutuskin on 3-4 päivänä viikossa jotakin 4000 paikkeilla, muut päivät varmaan lähelle tuota laskennallista, riippuu vähän siitä kuinka noi harrastukset menee.
        Edelleenkin se tosiasia, että jos ei paljoa liiku, niin ei silloin pidä paljoa syödäkkään jotta paino putoaisi. ;-)

No enpä usko että aloittajakaan makaa koko päivää sängyssä tekemättä mitään energiaakuluttavaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2413
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      907
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      848
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      841
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      807
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      786
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      755
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      742
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      694
    Aihe