miksi on erikseen talvi-kesä laatu

mjuy

Miksi on kesä,väli,ja talvi laatu dieseliä?Miksei tuolla talvi laadulla ajeta ymåri vuoden?
Joka vuonna vaan sama härdelli,kun mennään alkutalvella lappiin,ja auto hyytyy.kesä-väli dieseliä jää tankkiin,ja taas hyydytään.Huoltamoihin ei ole vaihdettu kunnon talvilaatua,ja taas hyydytään

16

1767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • d-power

      Ja miksi ei myös aina ajettaisi talvirenkain niin ei koskaan liukkaus yllättäisi. Elämässä pitää olla yllätyksiä.

      • zertor

        talvirenkaat ovat huonot ajaa kesällä, joten ne voivat aiheuttaa yllätyksiä kesäisin... samoin kuin kesärenkaat talvisin.

        polttoaine, talvilaatu, toimii ympärivuoden aivan samalla tavalla.


    • Jotenkin se niin menee, että kaasuöljyssä on periaatteessa kahdentyyppisiä hiilivetyjä: parafeeneja ja nafteeneja. Parafeeneilla on korkeampi setaaniluku kuin nafteeneilla eli ne käytännössä syttyvät herkemmin moottorissa. Toisaalta nafteenit säilyvät alemmissa lämpötiloissa juoksevampina kuin parafeenit. Tämän takia kesälaatuna myydään enemmän parafeeneja sisältävää polttoainetta ja talvilaatuna enemmän nafteeneja sisältävää laatua.
      Ja raakaöljyssä on molempia, nafteeneja ja parafeeneja. Ilmeisesti venäläisessä raakaöljyssä vähän enemmän nafteeneja kuin jossakin muussa. Molemmat pitää saada käytettyä järkevästi ja siksi tämä talvi- ja kesälaatu.

      • fgfds

        "Molemmat pitää saada käytettyä järkevästi ja siksi tämä talvi- ja kesälaatu"
        Miksei leutoihin maihin toimiteta kesälaatua,ja karuun pohjolaan vaan talvilaatua?


    • Kari_40

      Lähinnä se johtuu kai hinnasta että ajelemme kesällä jäykemmillä aineilla mutta vielä tärkeempi asia on se viskositeetti eli juoksevuus.Kesä kuumalla talvilaatu on liian notkeeta ja suuttimet alkaa suihkimisen sijasta räkimään eli ei tule kunnon suihkutusta.Toinen seikka on voitelevuus,liian notkea aine ei voitele kunnolla jos se on tehty -34 asteiseen pakkaseen ja käytetään 30 asteississa helteissä.Ainakin viime keväänä maataloudessa hajosi jakajapumpullisia traktoreita kun ei voidellu kunnolla kevään peltotöissä, rivipumppu kestää paremmin kun siellä on voiteluöljyt.

      • erityisesti___

        Ei tolla liene nykyään muuta merkitystä kuin voiton maksimointi polttoaineen valmistajalle/myyjälle.

        Kyllä nykyään pystytään tekemään dieselöljyä joka toimii yhtä hyvin kesällä ja talvella.


        Ihan naurettavaa pelleilyä toi eri laatujen kanssa sekoilu. Kannattaa ostaa nesteen huoltamoilta dieseliä syksyn tullen, siellä siirrytään talvilaatuun sen verran aikaisin että ongelmaa ei ole.

        Ongelma ei kylläkään ole ollenkaan niin paha kuin annetaan ymmärtää. Jotkut huoltamot ilmoittaa jotain "samepistettä" tms. -15 mutta se ei suinkaan tarkoita etteikö vois käyttää kylmemmälläkin. Tota oli myynnissä pitkälle syksyyn ja hyvin toimi. Parasta tietenkin ostaa aina parasta talvilaatua, yleensä nesteen huoltamoilta löytyy. Kait toi on jossain määrin automerkkikohtainenkin ongelma, VAGinat nyt ei meinaa toimia muutenkaan talvella, niissä ei kannata ostaa mitään muuta kuin järeintä talvilaatua ettei laukea kone käsille. Muissa merkeissä ei niin suurta väliä.


      • aikalailla.
        erityisesti___ kirjoitti:

        Ei tolla liene nykyään muuta merkitystä kuin voiton maksimointi polttoaineen valmistajalle/myyjälle.

        Kyllä nykyään pystytään tekemään dieselöljyä joka toimii yhtä hyvin kesällä ja talvella.


        Ihan naurettavaa pelleilyä toi eri laatujen kanssa sekoilu. Kannattaa ostaa nesteen huoltamoilta dieseliä syksyn tullen, siellä siirrytään talvilaatuun sen verran aikaisin että ongelmaa ei ole.

        Ongelma ei kylläkään ole ollenkaan niin paha kuin annetaan ymmärtää. Jotkut huoltamot ilmoittaa jotain "samepistettä" tms. -15 mutta se ei suinkaan tarkoita etteikö vois käyttää kylmemmälläkin. Tota oli myynnissä pitkälle syksyyn ja hyvin toimi. Parasta tietenkin ostaa aina parasta talvilaatua, yleensä nesteen huoltamoilta löytyy. Kait toi on jossain määrin automerkkikohtainenkin ongelma, VAGinat nyt ei meinaa toimia muutenkaan talvella, niissä ei kannata ostaa mitään muuta kuin järeintä talvilaatua ettei laukea kone käsille. Muissa merkeissä ei niin suurta väliä.

        Talvilaatuahan kuluu hitusen enemmän, koska se on kevyempää.


      • talvi/kesä laatu
        erityisesti___ kirjoitti:

        Ei tolla liene nykyään muuta merkitystä kuin voiton maksimointi polttoaineen valmistajalle/myyjälle.

        Kyllä nykyään pystytään tekemään dieselöljyä joka toimii yhtä hyvin kesällä ja talvella.


        Ihan naurettavaa pelleilyä toi eri laatujen kanssa sekoilu. Kannattaa ostaa nesteen huoltamoilta dieseliä syksyn tullen, siellä siirrytään talvilaatuun sen verran aikaisin että ongelmaa ei ole.

        Ongelma ei kylläkään ole ollenkaan niin paha kuin annetaan ymmärtää. Jotkut huoltamot ilmoittaa jotain "samepistettä" tms. -15 mutta se ei suinkaan tarkoita etteikö vois käyttää kylmemmälläkin. Tota oli myynnissä pitkälle syksyyn ja hyvin toimi. Parasta tietenkin ostaa aina parasta talvilaatua, yleensä nesteen huoltamoilta löytyy. Kait toi on jossain määrin automerkkikohtainenkin ongelma, VAGinat nyt ei meinaa toimia muutenkaan talvella, niissä ei kannata ostaa mitään muuta kuin järeintä talvilaatua ettei laukea kone käsille. Muissa merkeissä ei niin suurta väliä.

        kun ajelin kolme kappaletta passatin dieselillä varustetuilla vag-autoilla takseissa,niin ne saattoivat hyytyä keskellä matkaa lentoasemalle keskustasta tai kun palasin kentältä takaisin omalle liikenne alueelleni,vika korjaantuikin,kun vaihdoin pois VAG merkeistä ja kokeilin Toyotan avensista,niin siinä ei näitä ongelmia sattunut kertaakaan,että dieselin laadun takia olisin jäänyt tien sivuun,sama,kun nyt ostin volvon diiselin,niin en siinäkään ole huomannut eroja dieselin laadusta,vaan olen aina päässyt silläkin sinne minne minut on tilattu,mutta naapurini ajaa edelleen ainoastaan noilla passateilla ja joka talvi hän on jäänyt 2-3 kertaa tien poskeen sen takia,kun dieseli on ollu huonolaatuista kuulemma ja sisältänyt vettä,vaikka aika usein olemme samalta pumpulta tankanneet,jotta jotain perää tuossa esille tuomassa asiassasi on,ettei VAG:n vehkeet ole kuin todellakin tarkkoja laadusta,jos laatu ei ole sitten viimisen päälle talvilaatua,soittaa hän ja pyytelee,jos vetäisin hänet tallille,kun meillä on samassa tallissa kahden auton tallissa paikat.


    • 1) Hinta. Talvilaatu on kalliimpaa johtuen lisäaineista.
      2) Kulutus. Kesälaadulla auto kuluttaa vähemmän kuin talvilaadulla (katso kohta 1).

      • trfghjklöjhg

        Talvilaadusta prosessoidaan pois sellaisia jakeita, jotka hyytyvät kylmässä, siksi hinta nousee. Samalla dieselin energiapitoisuus pienenee ja kulutus tietysti kasvaa. Kesälaatu on lisäksi ruiskupumppua paremmin voitelevaa, olisi hulluutta ajaa kesät talvilaadulla. Jotkut dieseliä paljon kuluttavat kuorma-autoilijat pyrkivät ajamaan myös talvella kesälaadulla sen eduista johtuen, se ei ole mikään ongelma, jos auto on koko ajan ajossa ja hallissa muuten, polttoaine kiertää auton käydessä ja tankki pysyy lämpöisenä.


      • kpg1
        trfghjklöjhg kirjoitti:

        Talvilaadusta prosessoidaan pois sellaisia jakeita, jotka hyytyvät kylmässä, siksi hinta nousee. Samalla dieselin energiapitoisuus pienenee ja kulutus tietysti kasvaa. Kesälaatu on lisäksi ruiskupumppua paremmin voitelevaa, olisi hulluutta ajaa kesät talvilaadulla. Jotkut dieseliä paljon kuluttavat kuorma-autoilijat pyrkivät ajamaan myös talvella kesälaadulla sen eduista johtuen, se ei ole mikään ongelma, jos auto on koko ajan ajossa ja hallissa muuten, polttoaine kiertää auton käydessä ja tankki pysyy lämpöisenä.

        Dieseli kiertää tankista suodattimen läpi pumpulle ja ylijäämä palaa tankkiin. Suodattimen läpi virtaa tankkiautollinen polttoainetta vaihtovälillä. Sitten vika on muka polttoaineessa jos tulee ongelmia, mutta onko oikeasti suodattimen vaihto tehty ajallaan?
        Nuo vehkeet toimii ammatiajossa täydellisesti, amatööreillä ongelmia..


      • kjåplot9re4r
        trfghjklöjhg kirjoitti:

        Talvilaadusta prosessoidaan pois sellaisia jakeita, jotka hyytyvät kylmässä, siksi hinta nousee. Samalla dieselin energiapitoisuus pienenee ja kulutus tietysti kasvaa. Kesälaatu on lisäksi ruiskupumppua paremmin voitelevaa, olisi hulluutta ajaa kesät talvilaadulla. Jotkut dieseliä paljon kuluttavat kuorma-autoilijat pyrkivät ajamaan myös talvella kesälaadulla sen eduista johtuen, se ei ole mikään ongelma, jos auto on koko ajan ajossa ja hallissa muuten, polttoaine kiertää auton käydessä ja tankki pysyy lämpöisenä.

        ajavat kiitolinja rekat ajaa vain kjesädiidsdul,ero jo pelkäs kulutukses iso.Ja se voitelevuus lisää korkeapaine pumpun käyttöikää.Ja raskaammis on suodattimel lämmitys


      • kaikissa nykyään
        kjåplot9re4r kirjoitti:

        ajavat kiitolinja rekat ajaa vain kjesädiidsdul,ero jo pelkäs kulutukses iso.Ja se voitelevuus lisää korkeapaine pumpun käyttöikää.Ja raskaammis on suodattimel lämmitys

        Kyllä suodattimen lämmitys on kaikissa henkilöautoissakin tai ainakin kaikissa volkkarimoottorisissa, volvoissa, mersuissa, bmw:issä,.....


      • pekkut
        kaikissa nykyään kirjoitti:

        Kyllä suodattimen lämmitys on kaikissa henkilöautoissakin tai ainakin kaikissa volkkarimoottorisissa, volvoissa, mersuissa, bmw:issä,.....

        eli kukaan ei tiedä,eikä kiinnosta,mutta hymyssä suin hyydytään tien päälle.lopputulos:Suomessa sattuu olemaan erikseen kesä ja talvilaadut,niin se vaan aina ollut


    • iritijytriyjtkyjty

      on erikseen kesä ja talvilaaatu, talvilaatu höyrystyy helpommin ja auttaa kylmäkäynnistyksissä.

      • Viimeinen diesel

        Käykää esim. Nesteen sivuilla lukemassa "diesel polttoaine opas" Ei tarvitse höpöjä puhua.
        Rekat voivat käyttää alemman lämpötilan laatuja koska niissä tietääkseni on lämmitetyt tankit tms.
        Ja ne on jatkuvassa ajossa.

        Mutta Webasto. Omassa autossani on Webasto joka ei toimi silloin kun on yli 30 asteen pakkanen. Koska polttoaine jäykistyy sitä ennen ja Webastossa on ohut polttoaineputki, niin aine ei kulje enää läpi.
        Autot toimivat paremmin koska niissä on lämpimissä tiloissa ne putket ja suodattimet.
        Mitä Webastolla tekee kun se ei toimi silloin kun sitä eniten tarvitaan. Ja Ford Mondeossa oleva Webasto yrittää kuulemma pari kertaa käynnistyä ja kun ei onnistu niin pakko viedä korjaamolle jossa resetoivat jonkun jutun. Muuta sille ei tarvitse tehdä. Kyllä on suunnittelun kukkanen sellainen viritys. Auto on vajaa kaksi vuotta vanha.
        Jo ties kuinka mones diesel auto itselläni mutta nyt riitti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe