Miksi on kesä,väli,ja talvi laatu dieseliä?Miksei tuolla talvi laadulla ajeta ymåri vuoden?
Joka vuonna vaan sama härdelli,kun mennään alkutalvella lappiin,ja auto hyytyy.kesä-väli dieseliä jää tankkiin,ja taas hyydytään.Huoltamoihin ei ole vaihdettu kunnon talvilaatua,ja taas hyydytään
miksi on erikseen talvi-kesä laatu
16
1767
Vastaukset
- d-power
Ja miksi ei myös aina ajettaisi talvirenkain niin ei koskaan liukkaus yllättäisi. Elämässä pitää olla yllätyksiä.
- zertor
talvirenkaat ovat huonot ajaa kesällä, joten ne voivat aiheuttaa yllätyksiä kesäisin... samoin kuin kesärenkaat talvisin.
polttoaine, talvilaatu, toimii ympärivuoden aivan samalla tavalla.
Jotenkin se niin menee, että kaasuöljyssä on periaatteessa kahdentyyppisiä hiilivetyjä: parafeeneja ja nafteeneja. Parafeeneilla on korkeampi setaaniluku kuin nafteeneilla eli ne käytännössä syttyvät herkemmin moottorissa. Toisaalta nafteenit säilyvät alemmissa lämpötiloissa juoksevampina kuin parafeenit. Tämän takia kesälaatuna myydään enemmän parafeeneja sisältävää polttoainetta ja talvilaatuna enemmän nafteeneja sisältävää laatua.
Ja raakaöljyssä on molempia, nafteeneja ja parafeeneja. Ilmeisesti venäläisessä raakaöljyssä vähän enemmän nafteeneja kuin jossakin muussa. Molemmat pitää saada käytettyä järkevästi ja siksi tämä talvi- ja kesälaatu.- fgfds
"Molemmat pitää saada käytettyä järkevästi ja siksi tämä talvi- ja kesälaatu"
Miksei leutoihin maihin toimiteta kesälaatua,ja karuun pohjolaan vaan talvilaatua?
- Kari_40
Lähinnä se johtuu kai hinnasta että ajelemme kesällä jäykemmillä aineilla mutta vielä tärkeempi asia on se viskositeetti eli juoksevuus.Kesä kuumalla talvilaatu on liian notkeeta ja suuttimet alkaa suihkimisen sijasta räkimään eli ei tule kunnon suihkutusta.Toinen seikka on voitelevuus,liian notkea aine ei voitele kunnolla jos se on tehty -34 asteiseen pakkaseen ja käytetään 30 asteississa helteissä.Ainakin viime keväänä maataloudessa hajosi jakajapumpullisia traktoreita kun ei voidellu kunnolla kevään peltotöissä, rivipumppu kestää paremmin kun siellä on voiteluöljyt.
- erityisesti___
Ei tolla liene nykyään muuta merkitystä kuin voiton maksimointi polttoaineen valmistajalle/myyjälle.
Kyllä nykyään pystytään tekemään dieselöljyä joka toimii yhtä hyvin kesällä ja talvella.
Ihan naurettavaa pelleilyä toi eri laatujen kanssa sekoilu. Kannattaa ostaa nesteen huoltamoilta dieseliä syksyn tullen, siellä siirrytään talvilaatuun sen verran aikaisin että ongelmaa ei ole.
Ongelma ei kylläkään ole ollenkaan niin paha kuin annetaan ymmärtää. Jotkut huoltamot ilmoittaa jotain "samepistettä" tms. -15 mutta se ei suinkaan tarkoita etteikö vois käyttää kylmemmälläkin. Tota oli myynnissä pitkälle syksyyn ja hyvin toimi. Parasta tietenkin ostaa aina parasta talvilaatua, yleensä nesteen huoltamoilta löytyy. Kait toi on jossain määrin automerkkikohtainenkin ongelma, VAGinat nyt ei meinaa toimia muutenkaan talvella, niissä ei kannata ostaa mitään muuta kuin järeintä talvilaatua ettei laukea kone käsille. Muissa merkeissä ei niin suurta väliä. - aikalailla.
erityisesti___ kirjoitti:
Ei tolla liene nykyään muuta merkitystä kuin voiton maksimointi polttoaineen valmistajalle/myyjälle.
Kyllä nykyään pystytään tekemään dieselöljyä joka toimii yhtä hyvin kesällä ja talvella.
Ihan naurettavaa pelleilyä toi eri laatujen kanssa sekoilu. Kannattaa ostaa nesteen huoltamoilta dieseliä syksyn tullen, siellä siirrytään talvilaatuun sen verran aikaisin että ongelmaa ei ole.
Ongelma ei kylläkään ole ollenkaan niin paha kuin annetaan ymmärtää. Jotkut huoltamot ilmoittaa jotain "samepistettä" tms. -15 mutta se ei suinkaan tarkoita etteikö vois käyttää kylmemmälläkin. Tota oli myynnissä pitkälle syksyyn ja hyvin toimi. Parasta tietenkin ostaa aina parasta talvilaatua, yleensä nesteen huoltamoilta löytyy. Kait toi on jossain määrin automerkkikohtainenkin ongelma, VAGinat nyt ei meinaa toimia muutenkaan talvella, niissä ei kannata ostaa mitään muuta kuin järeintä talvilaatua ettei laukea kone käsille. Muissa merkeissä ei niin suurta väliä.Talvilaatuahan kuluu hitusen enemmän, koska se on kevyempää.
- talvi/kesä laatu
erityisesti___ kirjoitti:
Ei tolla liene nykyään muuta merkitystä kuin voiton maksimointi polttoaineen valmistajalle/myyjälle.
Kyllä nykyään pystytään tekemään dieselöljyä joka toimii yhtä hyvin kesällä ja talvella.
Ihan naurettavaa pelleilyä toi eri laatujen kanssa sekoilu. Kannattaa ostaa nesteen huoltamoilta dieseliä syksyn tullen, siellä siirrytään talvilaatuun sen verran aikaisin että ongelmaa ei ole.
Ongelma ei kylläkään ole ollenkaan niin paha kuin annetaan ymmärtää. Jotkut huoltamot ilmoittaa jotain "samepistettä" tms. -15 mutta se ei suinkaan tarkoita etteikö vois käyttää kylmemmälläkin. Tota oli myynnissä pitkälle syksyyn ja hyvin toimi. Parasta tietenkin ostaa aina parasta talvilaatua, yleensä nesteen huoltamoilta löytyy. Kait toi on jossain määrin automerkkikohtainenkin ongelma, VAGinat nyt ei meinaa toimia muutenkaan talvella, niissä ei kannata ostaa mitään muuta kuin järeintä talvilaatua ettei laukea kone käsille. Muissa merkeissä ei niin suurta väliä.kun ajelin kolme kappaletta passatin dieselillä varustetuilla vag-autoilla takseissa,niin ne saattoivat hyytyä keskellä matkaa lentoasemalle keskustasta tai kun palasin kentältä takaisin omalle liikenne alueelleni,vika korjaantuikin,kun vaihdoin pois VAG merkeistä ja kokeilin Toyotan avensista,niin siinä ei näitä ongelmia sattunut kertaakaan,että dieselin laadun takia olisin jäänyt tien sivuun,sama,kun nyt ostin volvon diiselin,niin en siinäkään ole huomannut eroja dieselin laadusta,vaan olen aina päässyt silläkin sinne minne minut on tilattu,mutta naapurini ajaa edelleen ainoastaan noilla passateilla ja joka talvi hän on jäänyt 2-3 kertaa tien poskeen sen takia,kun dieseli on ollu huonolaatuista kuulemma ja sisältänyt vettä,vaikka aika usein olemme samalta pumpulta tankanneet,jotta jotain perää tuossa esille tuomassa asiassasi on,ettei VAG:n vehkeet ole kuin todellakin tarkkoja laadusta,jos laatu ei ole sitten viimisen päälle talvilaatua,soittaa hän ja pyytelee,jos vetäisin hänet tallille,kun meillä on samassa tallissa kahden auton tallissa paikat.
1) Hinta. Talvilaatu on kalliimpaa johtuen lisäaineista.
2) Kulutus. Kesälaadulla auto kuluttaa vähemmän kuin talvilaadulla (katso kohta 1).- trfghjklöjhg
Talvilaadusta prosessoidaan pois sellaisia jakeita, jotka hyytyvät kylmässä, siksi hinta nousee. Samalla dieselin energiapitoisuus pienenee ja kulutus tietysti kasvaa. Kesälaatu on lisäksi ruiskupumppua paremmin voitelevaa, olisi hulluutta ajaa kesät talvilaadulla. Jotkut dieseliä paljon kuluttavat kuorma-autoilijat pyrkivät ajamaan myös talvella kesälaadulla sen eduista johtuen, se ei ole mikään ongelma, jos auto on koko ajan ajossa ja hallissa muuten, polttoaine kiertää auton käydessä ja tankki pysyy lämpöisenä.
- kpg1
trfghjklöjhg kirjoitti:
Talvilaadusta prosessoidaan pois sellaisia jakeita, jotka hyytyvät kylmässä, siksi hinta nousee. Samalla dieselin energiapitoisuus pienenee ja kulutus tietysti kasvaa. Kesälaatu on lisäksi ruiskupumppua paremmin voitelevaa, olisi hulluutta ajaa kesät talvilaadulla. Jotkut dieseliä paljon kuluttavat kuorma-autoilijat pyrkivät ajamaan myös talvella kesälaadulla sen eduista johtuen, se ei ole mikään ongelma, jos auto on koko ajan ajossa ja hallissa muuten, polttoaine kiertää auton käydessä ja tankki pysyy lämpöisenä.
Dieseli kiertää tankista suodattimen läpi pumpulle ja ylijäämä palaa tankkiin. Suodattimen läpi virtaa tankkiautollinen polttoainetta vaihtovälillä. Sitten vika on muka polttoaineessa jos tulee ongelmia, mutta onko oikeasti suodattimen vaihto tehty ajallaan?
Nuo vehkeet toimii ammatiajossa täydellisesti, amatööreillä ongelmia.. - kjåplot9re4r
trfghjklöjhg kirjoitti:
Talvilaadusta prosessoidaan pois sellaisia jakeita, jotka hyytyvät kylmässä, siksi hinta nousee. Samalla dieselin energiapitoisuus pienenee ja kulutus tietysti kasvaa. Kesälaatu on lisäksi ruiskupumppua paremmin voitelevaa, olisi hulluutta ajaa kesät talvilaadulla. Jotkut dieseliä paljon kuluttavat kuorma-autoilijat pyrkivät ajamaan myös talvella kesälaadulla sen eduista johtuen, se ei ole mikään ongelma, jos auto on koko ajan ajossa ja hallissa muuten, polttoaine kiertää auton käydessä ja tankki pysyy lämpöisenä.
ajavat kiitolinja rekat ajaa vain kjesädiidsdul,ero jo pelkäs kulutukses iso.Ja se voitelevuus lisää korkeapaine pumpun käyttöikää.Ja raskaammis on suodattimel lämmitys
- kaikissa nykyään
kjåplot9re4r kirjoitti:
ajavat kiitolinja rekat ajaa vain kjesädiidsdul,ero jo pelkäs kulutukses iso.Ja se voitelevuus lisää korkeapaine pumpun käyttöikää.Ja raskaammis on suodattimel lämmitys
Kyllä suodattimen lämmitys on kaikissa henkilöautoissakin tai ainakin kaikissa volkkarimoottorisissa, volvoissa, mersuissa, bmw:issä,.....
- pekkut
kaikissa nykyään kirjoitti:
Kyllä suodattimen lämmitys on kaikissa henkilöautoissakin tai ainakin kaikissa volkkarimoottorisissa, volvoissa, mersuissa, bmw:issä,.....
eli kukaan ei tiedä,eikä kiinnosta,mutta hymyssä suin hyydytään tien päälle.lopputulos:Suomessa sattuu olemaan erikseen kesä ja talvilaadut,niin se vaan aina ollut
- iritijytriyjtkyjty
on erikseen kesä ja talvilaaatu, talvilaatu höyrystyy helpommin ja auttaa kylmäkäynnistyksissä.
- Viimeinen diesel
Käykää esim. Nesteen sivuilla lukemassa "diesel polttoaine opas" Ei tarvitse höpöjä puhua.
Rekat voivat käyttää alemman lämpötilan laatuja koska niissä tietääkseni on lämmitetyt tankit tms.
Ja ne on jatkuvassa ajossa.
Mutta Webasto. Omassa autossani on Webasto joka ei toimi silloin kun on yli 30 asteen pakkanen. Koska polttoaine jäykistyy sitä ennen ja Webastossa on ohut polttoaineputki, niin aine ei kulje enää läpi.
Autot toimivat paremmin koska niissä on lämpimissä tiloissa ne putket ja suodattimet.
Mitä Webastolla tekee kun se ei toimi silloin kun sitä eniten tarvitaan. Ja Ford Mondeossa oleva Webasto yrittää kuulemma pari kertaa käynnistyä ja kun ei onnistu niin pakko viedä korjaamolle jossa resetoivat jonkun jutun. Muuta sille ei tarvitse tehdä. Kyllä on suunnittelun kukkanen sellainen viritys. Auto on vajaa kaksi vuotta vanha.
Jo ties kuinka mones diesel auto itselläni mutta nyt riitti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803