Apua, sanokaa nyt edes joku että e-pillereiden lopettaminen kannattaa.. Olisin lopettamassa kolme vuotta syötyäni e-pillerit mielialaongelmien ja migreenin takia, mutta kun lueskelee kokemuksia niiden lopetuksesta niin alkaa pikku hiljaa hirvittää.. Tiedän ettei pitäisi kaikkia kauhutarinoita uskoa!
Mutta ei paljoa houkuta jos kaikilla tukka lähtee päästä ja akne puskee naamaan :(
Ehkäisyä tarvitsen edelleen mutta haluan pillereistä eroon. Onko kenelläkään sujunut pillerien lopettaminen "kivuttomasti"?
Mutta ei paljoa houkuta jos kaikilla tukka lähtee päästä ja akne puskee naamaan :(
Ehkäisyä tarvitsen edelleen mutta haluan pillereistä eroon. Onko kenelläkään sujunut pillerien lopettaminen "kivuttomasti"?
Vastaukset 8
Vanhimmat
Varmasti monella on sujunut pillereiden lopettaminen melko kivuttomasti, mutta niin...
Kun pillereiden jälkeen elimistön oma hormonitoiminta alkaa käynnistyä (vrt. murrosikä), niin monille tulee näppylöitä normaalia enemmän ja kierto on hetken epäsäännöllinen jne. ennen kuin hormonit tasoittuvat. Joillakin kyseinen vaihe menee nopeammin ohi, toisilla siinä kestää kauemmin. Joskus esimerkiksi kuukautisten käynnistämiseen tarvitaan keltarauhashormonikuuri, mutta mitä järkeä tällaisia on etukäteen murehtia?
Jos sinusta tuntuu, että pillereiden lopettaminen on tarpeellista, niin lopetat. Mielialaongelmat ja migreeni ovat todella hyvä syy lopettaa! Jos kuitenkin ehkäisyä edelleen tarvit, niin toki voisit ensiksi kokeilla toista hormonaalista ehkäisyä; esim. minipillereitä, jos nyt syöt yhdistelmiä. Minipillerit toki eivät auta akneen tai muuta.
ps. Myös vanhempia aiheita voisi lukea, koska tästä on keskusteltu miljoonassa ketjussa....
Hiusten lähteminen on tosiaan myös yleistä (mutta ei sitäkään tietenkään kaikilla tapahdu), mutta ei siinä nyt mitään kaljuuntumista ole luvassa. Suihkussa ja harjatessa huomaa, että niitä lähtee hieman enemmän, mutta ainakin itselläni se meni muutamassa kk:ssa ohi.
lopetin pillerit puoli vuotta sitten ja miulla ei ollut ollenkaan hiustenlähtöä. pikkasen enemmän tuli finnejä kuin ennen, pillereillä ainoastaan kuukautisten aikaan yksi tai kaksi täblää naamassa. sekin on rauhoittunut tässä ajassa. ainut mikä harmittaa että miun kuukautiset ei oo alkaneet vielä ja olis ihana tietää lopullinen hormoni tasapaino.. miulla on kilpparin vajaatoimintaa ja sen takia kuukautiset ei ole alkaneet, jos olisin 100% terve olis varmasti alkanut
positiivisempi oon nyt, klitta herkempi on parhaimmat puolet lopetuksesta
..hakea lääkäriltä terolut-kuuri, jolla menkat saa alkamaan. Ei kuitenkaan ole ihan terveellistä, jos ei ainakin pari-kolme kertaa menkat vuodessa tule.
Kyllä monella ihan 'terveelläkin' menkat pysyy poissa pitkiä aikoja ja ne tarvitsee käynnistää hormoneilla.
miehän sanoin et miulla on kilpparin vajaatoiminta miksi mie tarviin terolutia? kuhan tyroksiinin annokset saa kuntoon niin kuukautiset alkaa, sen takiahan ne ei oo alkanu vielä. jos ei ala tyroxin kanssa niin sitten kuvittelen vasta ylimääräisiä hormoneja kumminki oon vasta syöny tota lääkettä vasta pari viikkoa ja annos on liian pieni veikkaisin.. kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy kuukautishäiriöt.
Tiedän kyllä, että siihen liittyy kuukautishäiriöt.
Mutta kohdun limakalvoille tekee hyvää välillä vuotaa pois, ettei se liian paksuksi kasva (= syöpäriski nousee ja muuta), joten siksi vain sanoin, että JOS EI menkkoja ala kuulua, niin kannattaa hakea tuo kuuri. Kestää yleensä 10 päivää; sis. pelkkää keltarauhashormonia ja vain hyvin harvoille aiheuttaa sivuvaikutuksia.
ole alkaneet puolessa vuodessa niin syy ei ole missään kilpirauhasessa. "miulla on kilpparin vajaatoimintaa ja sen takia kuukautiset ei ole alkaneet, jos olisin 100% terve olis varmasti alkanut" Mistä sinä tiedät miksi kuukautisesi eivät ole alkaneet????
Tosiaan, moni jolla ei ole mitään kilpirauhasen vajaatoimintaa tms. joutuu hakemaan kuurin jotta kuukautiset saadaan käyntiin.
Kilpirauhasen vajaa- ja liikatoimintaan liittyy kuukautishäiriöt, ei välttämättä kuukautisten _poisjäänti_.
Paljonko otat vuorokaudessa Thyroxinia ja milloin annosta on tarkoitus nostaa? Milloin kontrollikoe? Millaisilla arvoilla sinulla aloitettiin lääkitys.
Vähän vajaa puoli vuotta sitten, ehdin syödä niitä melkein neljä vuotta. Ei lähtenyt tukka, oikeastaan alkoi kasvaa nopeammin. Akneakaan ei tullut, hieman vain näppylöitä. Iho on rasvaisempi nyt, mutta oikeastaan sekin on vain parempi, sillä alkoikin tuntua jo turhankin kuivalta ja ohuelta vuosikausia pillereiden syönnin jälkeen. -Eli ihoni on nyt paremmassa kunnossa kuin loppuaikoina pillereitä syödessä, vaikka pillereiden kanssakin meni tosi pitkään hyvin. Olen tosin jo yli kolmikymppinen, mutta ei minulle ainakaan tullut mitään ikäviä vaikutuksia. Päänsäryt loppuivat ja muutenkin on ihan hyvä olo.