Maanviljelijät, yhteiskunnan tuki

pilareita..

Ihmettelen palstalla maanviljelijöitä solvaavaa kansanosaa.Mikäli Suomessa ei olisi omaa alkutuotantoa,olisiko parempi,että tuotteet tuotaisiin jostakin Romaniasta tai Bulgariasta?
Miksi maataloustuotantoa ei saisi Suomessa tukea,tuetaanhan teollisuuttakin paljon suuremmilla summilla?Saavathan eri syistä työelämästä sivuun joutuneetkin veronmaksajien maksamia tukia.Oma arvostukseni maanviljelijöitä kohtaan on suuri,olen tyytyväinen siitä,että voin ostaa kotimaisia puhtaita tuotteita.Itse en ole maataloutta harjoittava,olen johtotehtävissä oleva palkannauttija.

Tsemppiä kaikille maanviljelystä elantonsa saaville!

112

2097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on yhteiskunnan

ja ihmiskunnan henkivakuutus.

• Helppo sinun on siinä pullistella, kun olet johtotehtävissä ja todennäköisesti hyvää palkkaa nauttiva. Minä olen tavallinen kunnan naisvaltaisella alalla huonoa palkkaa saava duunarinainen. Hiki hatussa painan töitä ja hyvä että laskut saan maksettua. Mies on sairas ja työtön ja ei todellakaan saa yhteiskunnalta oikein mitään, sillä minun pieni palkkani vie häneltä sen pienenkin korvauksen. Hän on kyllä joskus painanut töitä itsekin hullun lailla. Ihan naurettava väite tuo, että maatalous on yhteiskunnan tuki. Miten se voi olla, jos sitä täytyy tukea, että se pysyy pystyssä? Itselläni on maanviljelijöitä ihan lähipiirissäkin. He rakentelevat komeita taloja, ostelevat uusia autoja ja suunnittelevat vain tilansa laajentamista. Ovat perineet tilansa, joten ei ole hirveästi tarvinnut uhrata, että on päässyt alkuun. Lähipiirissäni on myös kuljetusalan yrittäjiä. Heille ei kukaan maksa tukia ja korvauksia,kun auto hajoaa ja jää ajot ajamatta. Ei ainakaan mitään tukiaisia ole tarjottu. Saisi sitä tasapuolisuutta olla hieman enemmän. Itse maksan pienestä palkastani jos jonkinmoista maksua ja veroa. Takuuvarmasti teen töitä paljon enemmän, kuin saan palkkaa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ilman duunareita ei mikään täällä toimi. Kukapa maajussien viljalla ja elukoilla mitään tekisi, jos duunari ei niitä jalostaisi eteenpäin ja valmistaisi ruokaa kouluille, vanhainkoteihin ja päiväkoteihin jne. Puhumattakaan metalli-, rakennus- ja kuljetuspuolen ja muiden alojen duunareista. Yrittäjiäkin on niin monella alalla ja varmasti aivan yhtä tärkeitä tukipilareita kuin maajussitkin!

• ei..

maataloutta tueta, kuluttajaa tuetaan, viljelijät vastusti tukitalouteen siirtymistä. Maataloustuotanto on sitä alkutuotantoa missä syntyy uutta jaettavaa, siis työtä, ruokaa, varmuutta ja sitä työtä tekevillä on oikeus samaan tulotasoon ja etuihin kuin muullakin väestöllä..

• Kelol

Maatalous on tärkeintä, sen jälkeen teollisuus ja muu tuotanto, sitten palvelut ja lopuksi turhat työt. Vai onko mielestäsi tärkeämpää saada uusi auto vai ruokaa?

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        ei.. kirjoitti:

maataloutta tueta, kuluttajaa tuetaan, viljelijät vastusti tukitalouteen siirtymistä. Maataloustuotanto on sitä alkutuotantoa missä syntyy uutta jaettavaa, siis työtä, ruokaa, varmuutta ja sitä työtä tekevillä on oikeus samaan tulotasoon ja etuihin kuin muullakin väestöllä..

tukee ei maksella muille kun maajusseille kumma kyllä maatalous on tukineen katteetonta ja tehotonta toimintaa,suuri osa raskaasti tuetusta alkutuotannosta myyrään venäjälle maajussi pistää tuet taskuun ja kansa maksaa sitäkö tarkotat yhteiskunnan tukipilarista kun ryöstetään veroeuroi ja huurellaan perättömii,pitäsit eres pääs kii kun ei sulla ole aivoi.

• PERSEARSKA.
        ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,. kirjoitti:

tukee ei maksella muille kun maajusseille kumma kyllä maatalous on tukineen katteetonta ja tehotonta toimintaa,suuri osa raskaasti tuetusta alkutuotannosta myyrään venäjälle maajussi pistää tuet taskuun ja kansa maksaa sitäkö tarkotat yhteiskunnan tukipilarista kun ryöstetään veroeuroi ja huurellaan perättömii,pitäsit eres pääs kii kun ei sulla ole aivoi.

PERSEARSKA

• vfccc

joku ääliö ämmä näyttää typeryytensä. Kysy paljon kaverijusseillasi on velkaa. Ja kysy miksi näitä "tukia" heille maksetaan. Kyseessä on nimenomaan korvaus niistä ansiomenetyksistä, jotta sinäkin ääliö saat duunarin palkkasi riittämään halvan leivän ostoon. Kaiken maailman dorkia?? Kävisit edes jonkin taloustiedon peruskurssin, vaikka peruskoulu uudestaan.

• fcccd

toinen ääliö. Tukea maksetaan siitä hyvästä, että joku kehtaa tuottaa tuotantokustannuksia pienemmillä hinnoilla laisillesi idiooteille.

• vfccc kirjoitti:

joku ääliö ämmä näyttää typeryytensä. Kysy paljon kaverijusseillasi on velkaa. Ja kysy miksi näitä "tukia" heille maksetaan. Kyseessä on nimenomaan korvaus niistä ansiomenetyksistä, jotta sinäkin ääliö saat duunarin palkkasi riittämään halvan leivän ostoon. Kaiken maailman dorkia?? Kävisit edes jonkin taloustiedon peruskurssin, vaikka peruskoulu uudestaan.

Jos maajussien toimeentulo on niin huonoa, ei kukaan kiellä vaihtamasta tähän " ruhtinaallisesti" palkattuun duunarin hommaan. Ei kukaan pakota heitä tekemään sitä ja ottamaan helvetisti velkaa, että saa muutaman ylimääräisen traktorin, komean talon ja uuden auton. Kyllä meikäläinenkin velkaa saa, mutta sen verran taloudenpitoa ymmärrän, että en ota ja elän vaatimattomammin. Miksi maajussit aina valittaa, että tulot on niin huonot. Ei mun eteeni ole tullut vielä yhtään maajussia, joka eläisi kädestä suuhun. Ehkä ne tekee juuri siksi velkaa, että ei tartte tehdä niin, vaan käydään etelässä ja eletään leveästi, kun tukirahat tulee kuitenkin. Ja eihän sitä velkaa niin helvetisti saisi, jos ei olisi omaisuutta sen takuudeksi. Toista se oli silloin, kun omat vanhempani olivat pienviljelijöitä ja saivat todella tehdä töitä ruokansa eteen. Ei paljon tukiaisista puhuttu. Miten silloin tultiin toimeen? Asun vieläkin maalla. On tässä sitä paitsi muutakin koulua tullut käytyä, kuin vain peruskoulu. Kuinkas on itselläsi? Ei kai vain ole oma tukiaislehmä ojassa?

• meitillä
        vfccc kirjoitti:

vasta viisas mies on, seisaaltaan taidat kusta muuta miehen mittaa sulla ei ole, ikävä kyllä

• ,,..,,
        meitillä kirjoitti:

vasta viisas mies on, seisaaltaan taidat kusta muuta miehen mittaa sulla ei ole, ikävä kyllä

Mitä hyötyä minulle viljelijänä oli jos saisin muutaman ylimääräisen traktorin. Voihan kaikki maataloustuotannosta tulevät rahat laittaa kalustoon ja kaikkiin vähennyksiin kelpaaviin ostoksiin.
        Mutta mitä hyötyä siitä olisi ja millä sitten ottaisi yksityistalouden rahat.

Etkö ymmärrä, jos aikoo jatkaa tässä ammatissa ja jättää lapsille elinkelpoisen tilan, on tilaa kehitettävä. Ei nykyisin enää pärjäisi jos toimisi kuin vaikka seitsemänkymmentäluvulla.

"Toista se oli silloin, kun omat vanhempani olivat pienviljelijöitä ja saivat todella tehdä töitä ruokansa eteen.", kirjoitat.
        Sillä tilakoolla ja eläinmäärällä jolla ennen perhe eli, 10 hehtaaria peltoa ja kolme lehmää ei todellakaan enää elä, vaikka kuinka tekisi töitä.

"Ehkä ne tekee juuri siksi velkaa, että ei tartte tehdä niin, vaan käydään etelässä ja eletään leveästi, kun tukirahat tulee kuitenkin

Siis tehdään velkaa että elettään leveästi, ???. Nyt en ymmärrä, pankillehan pitää velka maksaa takaisin, ja velasta menee vielä korkoakin.

• Juumassi.
        ,,..,, kirjoitti:

Mitä hyötyä minulle viljelijänä oli jos saisin muutaman ylimääräisen traktorin. Voihan kaikki maataloustuotannosta tulevät rahat laittaa kalustoon ja kaikkiin vähennyksiin kelpaaviin ostoksiin.
        Mutta mitä hyötyä siitä olisi ja millä sitten ottaisi yksityistalouden rahat.

Etkö ymmärrä, jos aikoo jatkaa tässä ammatissa ja jättää lapsille elinkelpoisen tilan, on tilaa kehitettävä. Ei nykyisin enää pärjäisi jos toimisi kuin vaikka seitsemänkymmentäluvulla.

"Toista se oli silloin, kun omat vanhempani olivat pienviljelijöitä ja saivat todella tehdä töitä ruokansa eteen.", kirjoitat.
        Sillä tilakoolla ja eläinmäärällä jolla ennen perhe eli, 10 hehtaaria peltoa ja kolme lehmää ei todellakaan enää elä, vaikka kuinka tekisi töitä.

"Ehkä ne tekee juuri siksi velkaa, että ei tartte tehdä niin, vaan käydään etelässä ja eletään leveästi, kun tukirahat tulee kuitenkin

Siis tehdään velkaa että elettään leveästi, ???. Nyt en ymmärrä, pankillehan pitää velka maksaa takaisin, ja velasta menee vielä korkoakin.

Ensiksikin, jos omistan peltoa noin 70ha onhan siinä omaisuutta jota vastaan saa velkaa.
        Eikä kukaan pakota ottamaan velkaa. Eikä ketään pakota edes jatkamaan tässä ammatissa.
        Onneksi monikaan ei ajattele noin. Sellaista ajattelua voisi sanoa laiskuudeksi. Sellaisella
        ajattelumallilla ei olisi kovinkaan hyvät seuraukset. Tilamme olisivat kuin kuusikymmentäluvulla,
        muutama hehtaari peltoa, muutama lehmä, muutama sika, kanoja, ja lampaita.
        Kalustona Ferguson35, itsesitoja, puimakone, vanha hevoskylvökone josta on tehty traktorivetoinen.
        Heinät ja viljat seipäälle.
        Tätäkö "mörri2005" haluat että maataloutemme olisi. Sitten on täällä kyllä kirjoitella kustannustehokkuudesta tai pienistä yksikkökoosta.

• leipää.
        mörri2005 kirjoitti:

Jos maajussien toimeentulo on niin huonoa, ei kukaan kiellä vaihtamasta tähän " ruhtinaallisesti" palkattuun duunarin hommaan. Ei kukaan pakota heitä tekemään sitä ja ottamaan helvetisti velkaa, että saa muutaman ylimääräisen traktorin, komean talon ja uuden auton. Kyllä meikäläinenkin velkaa saa, mutta sen verran taloudenpitoa ymmärrän, että en ota ja elän vaatimattomammin. Miksi maajussit aina valittaa, että tulot on niin huonot. Ei mun eteeni ole tullut vielä yhtään maajussia, joka eläisi kädestä suuhun. Ehkä ne tekee juuri siksi velkaa, että ei tartte tehdä niin, vaan käydään etelässä ja eletään leveästi, kun tukirahat tulee kuitenkin. Ja eihän sitä velkaa niin helvetisti saisi, jos ei olisi omaisuutta sen takuudeksi. Toista se oli silloin, kun omat vanhempani olivat pienviljelijöitä ja saivat todella tehdä töitä ruokansa eteen. Ei paljon tukiaisista puhuttu. Miten silloin tultiin toimeen? Asun vieläkin maalla. On tässä sitä paitsi muutakin koulua tullut käytyä, kuin vain peruskoulu. Kuinkas on itselläsi? Ei kai vain ole oma tukiaislehmä ojassa?

eikä maksa, vaan maksattaa osan ruuastaan yhteikunnalla, maataloustuki on alentanut elintarvikkeiden hintoja niin että raha riittää muuhunkin kuin maitoon ja leipään. Supermarketeiden kassoilla riittää jupinaa ja sadattelua. Se on kuitenkin turhaa: ruoka on oikeasti halpaa! Vuonna 1951 ruuan osuus yksityisestä kulutuksesta oli peräti 46,2 prosenttia. Vielä 1980-luvullakin ruuan osuus kulutuksesta oli parhaimmillaan 21 prosenttia, mutta nykyään se on tippunut jo alle 13 prosentin.
        Toisin sanoen kansalaisten rahoista yhä pienempi osa kuluu ruokaan - sillä rahalla, mikä ennen meni suoraan leipään ja maitoon, ostellaan tänä päivänä taulutelevisioita ja Thaimaan-lomia.
        - Suomalaisten keskimääräiset ansiotulot ovat kasvaneet huomattavasti nopeammin kuin ruuan hinnat ovat nousseet.

• kirjottelet,
        mörri2005 kirjoitti:

että: "ei mun eteeni ole tullut vielä yhtään maajussia, joka eläisi kädestä suuhun."
        Monenko maajussin kirjanpitoon olet tutustunut? Ymmärtäisitkö edes, jos sinulle sellainen esiteltäisiin?

Ja että "eihän sitä velkaa niin helvetisti saisi, jos ei olisi omaisuutta sen takuudeksi. "
        Olet oikeassa. Ilman omaisuutta ei saa velkaa, mutta ei voi myöskään tuottaa ruokaa, jota nyt kuitenkin sinäkin tarvitset joka päivä, ilman katkoksia.

Ja edelleen: "Ei paljon tukiaisista puhuttu. Miten silloin tultiin toimeen? "
        Etkö muista, duunarin palkasta meni yli puolet ruokaan, nyt alle 20%. Siis mitä oikein valitat??

Ei tekisi sinullekkaan jatkokurssi ollenkaan huonoa.

• kuitenki
        leipää. kirjoitti:

eikä maksa, vaan maksattaa osan ruuastaan yhteikunnalla, maataloustuki on alentanut elintarvikkeiden hintoja niin että raha riittää muuhunkin kuin maitoon ja leipään. Supermarketeiden kassoilla riittää jupinaa ja sadattelua. Se on kuitenkin turhaa: ruoka on oikeasti halpaa! Vuonna 1951 ruuan osuus yksityisestä kulutuksesta oli peräti 46,2 prosenttia. Vielä 1980-luvullakin ruuan osuus kulutuksesta oli parhaimmillaan 21 prosenttia, mutta nykyään se on tippunut jo alle 13 prosentin.
        Toisin sanoen kansalaisten rahoista yhä pienempi osa kuluu ruokaan - sillä rahalla, mikä ennen meni suoraan leipään ja maitoon, ostellaan tänä päivänä taulutelevisioita ja Thaimaan-lomia.
        - Suomalaisten keskimääräiset ansiotulot ovat kasvaneet huomattavasti nopeammin kuin ruuan hinnat ovat nousseet.

paljonmainostettu 5€ tuntiliksa.

• eikö.
        kuitenki kirjoitti:

paljonmainostettu 5€ tuntiliksa.

hävetä teettää töitä toisella ja maksaa siitä nälkäpalkkaa

• ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.
        kirjottelet, kirjoitti:

että: "ei mun eteeni ole tullut vielä yhtään maajussia, joka eläisi kädestä suuhun."
        Monenko maajussin kirjanpitoon olet tutustunut? Ymmärtäisitkö edes, jos sinulle sellainen esiteltäisiin?

Ja että "eihän sitä velkaa niin helvetisti saisi, jos ei olisi omaisuutta sen takuudeksi. "
        Olet oikeassa. Ilman omaisuutta ei saa velkaa, mutta ei voi myöskään tuottaa ruokaa, jota nyt kuitenkin sinäkin tarvitset joka päivä, ilman katkoksia.

Ja edelleen: "Ei paljon tukiaisista puhuttu. Miten silloin tultiin toimeen? "
        Etkö muista, duunarin palkasta meni yli puolet ruokaan, nyt alle 20%. Siis mitä oikein valitat??

Ei tekisi sinullekkaan jatkokurssi ollenkaan huonoa.

AIKA LAILLA PIMEE OLET KAIKKI MIHIN MAATIAINEN SURKAUDELLAAN RYHTYY NIIN VERONMAKSAJAT MAKSELOO TODELLA PERSEESTÄ NÄITTEN KETALE PUMMIEN TOUHU HÄPEE JA PYYHI ALAPÄÄS PA,,ASTA...

• JA.

AIKA LAILLA PIMEE OLET KAIKKI MIHIN MAATIAINEN SURKAUDELLAAN RYHTYY NIIN VERONMAKSAJAT MAKSELOO TODELLA PERSEESTÄ NÄITTEN KETALE PUMMIEN TOUHU HÄPEE JA PYYHI ALAPÄÄS PA,,ASTA...

SOITTAA VIELÄ SUUTAAN, HÄPEÄ !!!

• ...
        JA. kirjoitti:

SOITTAA VIELÄ SUUTAAN, HÄPEÄ !!!

Antaa nyt vain hänen kirjoitella, turha provosoitua. Hänelläkin on oikeus kirjoitella, mutta mitään pakkoa kenenkään ei ole niitä kommentoida.

• voi ymmärtää,

että jotain pitää maksaa itsekkin.

• me
        voi ymmärtää, kirjoitti:

että jotain pitää maksaa itsekkin.

muut ymmärrämme, silloin vähävaraisilla on tuo mainitsemasi sosiaalietu, kadehtia jos ehdottomasti täytyy niin enneen maataloutta kun sosiaaliluukulla kävijää, että näin.

• mutta.
        ... kirjoitti:

Antaa nyt vain hänen kirjoitella, turha provosoitua. Hänelläkin on oikeus kirjoitella, mutta mitään pakkoa kenenkään ei ole niitä kommentoida.

joskus tulee kuppi täyteen.

• Kelol kirjoitti:

Maatalous on tärkeintä, sen jälkeen teollisuus ja muu tuotanto, sitten palvelut ja lopuksi turhat työt. Vai onko mielestäsi tärkeämpää saada uusi auto vai ruokaa?

Kirjoitat, että maatalous on tärkein ja sitten vasta muut. Miten olisi lääkärit, hoivahenkilökunta ja jne. Ihmettelen vaan, miten se ruoka päätyy vanhusten, sairaaloiden, päiväkotien ja koulujen pöytään. Mahtaa maistua hyvältä syödä raakaa lihaa tai viljaa. Taidat myös kyntää ja kylvää hevospelillä ja myös lypsää käsin. Ajattelin vaan, kun tuo teollisuus ei ole niin tärkeä. Hassua, että vertaat ruokaa ja autoa. Jotenkin tuntuu, että se auto on itsellesi tärkeämpi elintason merkki kuin minulle. Ajelen vanhalla autolla ja olen tyytyväinen. En minä tarvitse uutta autoa, enkä sen kummemmin etelänmatkaakaan. Itse työskentelen ruoan parissa, joten tiedän kyllä ruoasta jonkin verran ja arvostan sitä. Minua vain tässä kaikessa ihmetyttää se, että maanviljelijät sanovat aina olevansa se yhteiskunnan tukiranka. Pikkuisen vain arvostusta muillekin yrittäjille ja duunareille. Minä kaipaan vain hieman tasapuolisuutta. Ruoka on tärkeää, mutta ei se maata pystyssä pidä ilman muita tuotannon lenkkejä.

• et sano
        mörri2005 kirjoitti:

Kirjoitat, että maatalous on tärkein ja sitten vasta muut. Miten olisi lääkärit, hoivahenkilökunta ja jne. Ihmettelen vaan, miten se ruoka päätyy vanhusten, sairaaloiden, päiväkotien ja koulujen pöytään. Mahtaa maistua hyvältä syödä raakaa lihaa tai viljaa. Taidat myös kyntää ja kylvää hevospelillä ja myös lypsää käsin. Ajattelin vaan, kun tuo teollisuus ei ole niin tärkeä. Hassua, että vertaat ruokaa ja autoa. Jotenkin tuntuu, että se auto on itsellesi tärkeämpi elintason merkki kuin minulle. Ajelen vanhalla autolla ja olen tyytyväinen. En minä tarvitse uutta autoa, enkä sen kummemmin etelänmatkaakaan. Itse työskentelen ruoan parissa, joten tiedän kyllä ruoasta jonkin verran ja arvostan sitä. Minua vain tässä kaikessa ihmetyttää se, että maanviljelijät sanovat aina olevansa se yhteiskunnan tukiranka. Pikkuisen vain arvostusta muillekin yrittäjille ja duunareille. Minä kaipaan vain hieman tasapuolisuutta. Ruoka on tärkeää, mutta ei se maata pystyssä pidä ilman muita tuotannon lenkkejä.

kumpi on tärkeämpää ruoka vai auto, vinkki, tulemme kyllä toimeen ilman autoa tai muita hömpötyksiä mutta ilman ruokaa emme.

• et sano kirjoitti:

kumpi on tärkeämpää ruoka vai auto, vinkki, tulemme kyllä toimeen ilman autoa tai muita hömpötyksiä mutta ilman ruokaa emme.

Sinäpä paljon sanoit. Ensinnäkin, et näemmä edes ymmärtänyt tai edes halunnut ymmärtää mitä kirjoitin. Taisin sanoa ihan liikaakin ja asiaa, kun jakeluusi se ei oikein mahtunut. Taas se kuuluisa auto, joka taitaa olla oikein pakkomielle. Onhan maailmassa miljoonia arvoja, jotka ovat tärkeimpiä kuin auto. Ihmettelen vaan, miten te saatte viljan maahan ja korjattua sen ilman teollisuuden tekemiä laitteita. Ettehän tekään syö viljaa ja lihaa suoraan omalta tilalta, vaan joku ne on jalostanut eteenpäin. Vai kuinka? Entäs kun sairastutte, tulette vanhaksi? Miten se teidän viljelijöiden työ hoitaa teidät sitten? Lapsenne menevät kouluun ja joku heitä opettaa, laittaa koulussa ruokaa ja siivoaa. Eikö heidänkin työnsä ole yhtä tärkeää ja arvokasta? Tuliko kirjoitettua tarpeeksi selkeästi? Jos et nyt ymmärtänyt, niin ehkä olisi syytä käydä jonkun sortin lisäkoulutus peruskoulun lisäksi tai hakea muuta apua. Onko niin vaikeaa myöntää, että maailmassa on muitakin kuin viljelijät? Taatusti myös yhtä arvokasta työtä tekevää porukkaa. Eivät viljelijät ole maailman napa, vaikka antavatkin niin ymmärtää. Kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti, niin myös duunareita ja muita yrittäjiä. Me maksamme myös veroa ja muita maksuja. Anteeksi vaan, jos tuli taas liikaa tekstiä!

• Jegyl.
        mörri2005 kirjoitti:

Sinäpä paljon sanoit. Ensinnäkin, et näemmä edes ymmärtänyt tai edes halunnut ymmärtää mitä kirjoitin. Taisin sanoa ihan liikaakin ja asiaa, kun jakeluusi se ei oikein mahtunut. Taas se kuuluisa auto, joka taitaa olla oikein pakkomielle. Onhan maailmassa miljoonia arvoja, jotka ovat tärkeimpiä kuin auto. Ihmettelen vaan, miten te saatte viljan maahan ja korjattua sen ilman teollisuuden tekemiä laitteita. Ettehän tekään syö viljaa ja lihaa suoraan omalta tilalta, vaan joku ne on jalostanut eteenpäin. Vai kuinka? Entäs kun sairastutte, tulette vanhaksi? Miten se teidän viljelijöiden työ hoitaa teidät sitten? Lapsenne menevät kouluun ja joku heitä opettaa, laittaa koulussa ruokaa ja siivoaa. Eikö heidänkin työnsä ole yhtä tärkeää ja arvokasta? Tuliko kirjoitettua tarpeeksi selkeästi? Jos et nyt ymmärtänyt, niin ehkä olisi syytä käydä jonkun sortin lisäkoulutus peruskoulun lisäksi tai hakea muuta apua. Onko niin vaikeaa myöntää, että maailmassa on muitakin kuin viljelijät? Taatusti myös yhtä arvokasta työtä tekevää porukkaa. Eivät viljelijät ole maailman napa, vaikka antavatkin niin ymmärtää. Kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti, niin myös duunareita ja muita yrittäjiä. Me maksamme myös veroa ja muita maksuja. Anteeksi vaan, jos tuli taas liikaa tekstiä!

Joku on täällä tainnut provoilla tuollaisia tai joku "arska" kirjoittanut viljelijänä tuollaista. itse en ainakaan ole sellaista kirjoittanut. En pidä muita ammattejä tai ihmisiä huonompana, mutta loukkaannun kyllä jos minunkin ammaiani pidetään "surkeana harrasteluna" tai haukutaan ahneeksi, kuten tuo Misiip tai Jovain tekevät. Teen kyllä leipäni eteen töitä sen mitä muutkin palkansaajat tai yrittäjät, ei ole minun vikani että yhteiskunta haluaa maksaa osan tuotteiteni hinnasta. minulle on aivan yhdentekevää jos maitolitrasta saisi meijeriltä 80c litralta tai, kuten nyt meijeriltä 40c ja yhteiskunnalta toisen 40c, lopputulos olisi minun kannaltani aivan sama. Mutta 40c maitolitraa en pysty tuottamaan kuten ei pysty muutkaan eu maiden tuottajat maissa jossa on samanlainen elintaso kuin suomessa.

• Jegyl. kirjoitti:

Joku on täällä tainnut provoilla tuollaisia tai joku "arska" kirjoittanut viljelijänä tuollaista. itse en ainakaan ole sellaista kirjoittanut. En pidä muita ammattejä tai ihmisiä huonompana, mutta loukkaannun kyllä jos minunkin ammaiani pidetään "surkeana harrasteluna" tai haukutaan ahneeksi, kuten tuo Misiip tai Jovain tekevät. Teen kyllä leipäni eteen töitä sen mitä muutkin palkansaajat tai yrittäjät, ei ole minun vikani että yhteiskunta haluaa maksaa osan tuotteiteni hinnasta. minulle on aivan yhdentekevää jos maitolitrasta saisi meijeriltä 80c litralta tai, kuten nyt meijeriltä 40c ja yhteiskunnalta toisen 40c, lopputulos olisi minun kannaltani aivan sama. Mutta 40c maitolitraa en pysty tuottamaan kuten ei pysty muutkaan eu maiden tuottajat maissa jossa on samanlainen elintaso kuin suomessa.

Hienoa, löytyy maanviljelijä, joka ilmaisee asiansa ytimekkäästi ja muita aloja väheksymättä. Vihdoin on päästy asialliseen ja järkevään keskusteluun. Minä en ole missään vaiheessa teidän työtänne pitänyt surkeana harrasteluna. Olen vain hakenut tasapuolisuutta ja arvostusta muillekin aloille. Minä sen tiedän, kun teen pienellä palkalla aliarvostettua työtä.

• taitaa..
        mörri2005 kirjoitti:

Hienoa, löytyy maanviljelijä, joka ilmaisee asiansa ytimekkäästi ja muita aloja väheksymättä. Vihdoin on päästy asialliseen ja järkevään keskusteluun. Minä en ole missään vaiheessa teidän työtänne pitänyt surkeana harrasteluna. Olen vain hakenut tasapuolisuutta ja arvostusta muillekin aloille. Minä sen tiedän, kun teen pienellä palkalla aliarvostettua työtä.

olla ensimmäinen missä ei viljelijää jotenkin mollata mutta en kyllä allekirjoita sitä että viljelijät jotenkin halveksisivat muita ammatteja, isoon joukkoon mahtuu tietenkin kaikenlaista..

• Jegyl.
        mörri2005 kirjoitti:

Meidän viljelijöiden ei pitä loukkaantua noiden "arskojen" kirjoittelusta, samoin asiallisesti kirjoittavat henkilöt jotka eivät ole viljelijöitä pitä loukkantua täällä kirjoittelevista "peltoarskoista", saattaa vaikka olla sama henkilö joka kirjoittaa että saa
        vihaa viljelijöiden ja muiden välille.
        Olen viljan viljelijä ja ollut yli kolmekymmentä vuotta vieraalla töissä. Ei suomessa elä pelkällä viljan viljelyllä vaikka hehtaareita oli 100. En tunne ainuttakaan viljan viljelijää ketkä saisivat kaikki tulonsa viljaa viljelemällä vaikka yhdellä heistä on peltoa miltei 200ha.
        En tunne myöskään muita viljelijöitä jotka väheksyisivät muita ammatteja vaikka näitä palstoja lukemalla saa sellaisen käsityksen. Onhan esimerkiksi suomalaisen valtran myyntiosuus 50%, siis luotamme suomalaiseen työhön. Ohkohan jossain teollisuudessa sama osuus suomalaisia koneita jos on mahdollisuus valita myös ulkolaista. Ei ainakaan rekoissa suomalisen Sisun markkina osuus taida olla kovin suuri.

• "nykyaikaista"
        mörri2005 kirjoitti:

ajattelua.
        Tottakai yhteiskunnan kaikkien jäsenten työ on arvokasta, mutta väistämättä tulee mieleen kysymys, onko se "yhtä arvokasta", kun katselee palkkataulukoita. Kymmenet palkansaajat tienaavat yli miljoona euroa vuodessa!!
        Kuka sitten on se "maailman napa"? Sekö joka tienaa eniten yhteiskunnassa, vai se, jonka työn tuloksena yhteiskunnan olemassaolo on mahdollista.

• Minua itseäni
        Jegyl. kirjoitti:

Meidän viljelijöiden ei pitä loukkaantua noiden "arskojen" kirjoittelusta, samoin asiallisesti kirjoittavat henkilöt jotka eivät ole viljelijöitä pitä loukkantua täällä kirjoittelevista "peltoarskoista", saattaa vaikka olla sama henkilö joka kirjoittaa että saa
        vihaa viljelijöiden ja muiden välille.
        Olen viljan viljelijä ja ollut yli kolmekymmentä vuotta vieraalla töissä. Ei suomessa elä pelkällä viljan viljelyllä vaikka hehtaareita oli 100. En tunne ainuttakaan viljan viljelijää ketkä saisivat kaikki tulonsa viljaa viljelemällä vaikka yhdellä heistä on peltoa miltei 200ha.
        En tunne myöskään muita viljelijöitä jotka väheksyisivät muita ammatteja vaikka näitä palstoja lukemalla saa sellaisen käsityksen. Onhan esimerkiksi suomalaisen valtran myyntiosuus 50%, siis luotamme suomalaiseen työhön. Ohkohan jossain teollisuudessa sama osuus suomalaisia koneita jos on mahdollisuus valita myös ulkolaista. Ei ainakaan rekoissa suomalisen Sisun markkina osuus taida olla kovin suuri.

Viljelijänä loukkaa lähinnä se että täällä yritetään jostakin syystä valehdelle tukiin liittyvistä tosiasioista.

Tyypillinen väite: Suomella pienet tuet ja muilla jättisuuret.
        Tosiasia: Kansallinen tuki ja kansallinen rahoitusosuus nostavat tukemme EU-maiden korkeimpien joukkoon. Ranskan ja Saksan tuet ovat paperia. Varsinkin c-alueen tuet kotieläinpuolella sellaiset että taida misään muualta löytyä yhtä suuria.

Tyypillinen väite: ennen EUta ei ollut tukia.
        Tosiasia: Ennen EUta maataloutta tuettiin vähintään yhtä paljon, ilmeisesti hintatuki (rajasuoja) huomioiden jopa enemmän kuin EU-aikana. Oli myös suoria tuortantotukia.

Tyypillinen väite: kuluttajat halusivat tukitalouden kun äänestivät EUn puolesta.
        Tosiasia: EUn myötä siirryttiin tukitaloudesta toiseen ja kuluttajat halusivat maataloustuista eroon ja halvempaa ruokaa. Valitettavasti kansallisia tukia kerätään veronmaksajilta 1,1 miljardia edelleen joka vuosi, ruoka on jonkun verran halventunut.

Tuossa nyt suurimmat tukiin liittyvät. Muitakin mm verotukseen ja eläkkeisiin liittyviä valheellisia väittämiä esiintyy. Eniten ihmetyttää että miksi??? Jos kerran on haluttu kansallisella rahoituksella suuremmat tuet kuin muilla niin miksi sitä ei voi rehellisesti kertoa???

• Miesiip

Kuka täällä "solvaa" maanviljelijöitä?
      Arvostelun kohteena on ylimitoitettu maataloudentuki, jonka veronmaksajat joutuvat maksamaan, vuodesta toiseen.
      Puhun nyt kansallisista tuista, en EU tuista, jotka ymmärrän täysin.
      Maatalouttaharrastava (2-3kk vuodessa) elää poistojen suhteen kuin yrittäjä, mutta ansaintapuolella kuin sosiaalitoimiston asiakas.
      Kova väite, mutta niin se vain on.
      Siksi minusta Maataloudelle Suomessa pitää riittää EU:n tuki ja jos on osoitettavissa, että lapset ym. näkevät nälkää, niin sitten vaan sossuun!
      Näkeepähän sitten miten auliisti sieltä rahaa saa mönkijöihin, autoihin, traktoreihin, kesämökkeihin jne. jne.
      Luultavasti "herätys" olisi melko karu.

• ,,.,,

Jos asiat ovat noin niin miksei ketään 200 kansanedustajista poista kansallista tukea, kyllähän siihen joku syy pitää olla. Olisiko sitten niin että 20% edustajista määrää näistä asioista ja kolme eu edustajaa 730
        pystyy ne päättämään. Voitaisiin sanoa että 80% eduskunnasta on melko samatonta porukkaa tämän asian suhteen.
        Teekkö sinäkin aloittaja 11 kuukautta ja seitsämän päivää viikossa ilman talvilomia ja pekkasia töitä vuodessa kuten maidontuottajat.
        Miten muuten viljan viljelijä viljelisi maitaan ympärivuotisesti, minä ainakin kun miltei kaikki muutkin viljan viljelijät temme muuta töitä lopun ajan.

Kun vielä kerrot miten saamme pelloistamme saman määrän viljaa hehtaaria kohden kuin esimerkiksi ranskassa, olisin neuvosta kiitollinen. Silloinhan hehtaarin viitesatokin nousisi samalle tasolle kuin euroopassa ja kansalliset tuet voisi poistaa.

• siis kansallista
        ,,.,, kirjoitti:

Jos asiat ovat noin niin miksei ketään 200 kansanedustajista poista kansallista tukea, kyllähän siihen joku syy pitää olla. Olisiko sitten niin että 20% edustajista määrää näistä asioista ja kolme eu edustajaa 730
        pystyy ne päättämään. Voitaisiin sanoa että 80% eduskunnasta on melko samatonta porukkaa tämän asian suhteen.
        Teekkö sinäkin aloittaja 11 kuukautta ja seitsämän päivää viikossa ilman talvilomia ja pekkasia töitä vuodessa kuten maidontuottajat.
        Miten muuten viljan viljelijä viljelisi maitaan ympärivuotisesti, minä ainakin kun miltei kaikki muutkin viljan viljelijät temme muuta töitä lopun ajan.

Kun vielä kerrot miten saamme pelloistamme saman määrän viljaa hehtaaria kohden kuin esimerkiksi ranskassa, olisin neuvosta kiitollinen. Silloinhan hehtaarin viitesatokin nousisi samalle tasolle kuin euroopassa ja kansalliset tuet voisi poistaa.

pitää maksaa ettei naapurimaan yrittäjä menisi ansiotasossa edelle, voi v,,,u mitä höpinää aikuiselta ihmiseltä.

• Maaausko,
        ,,.,, kirjoitti:

"ja suunnittelevat vain tilansa laajentamista"

Eikö nyt suomen tilat enää olekaan pieniä kuten Misiip tuossa kerran väitti. Joku myös kirjoiit että tuet pitäisi poistaa niiltä jotka eivät kehitä tilaansa.

• laajentaminen
        Maaausko, kirjoitti:

Eikö nyt suomen tilat enää olekaan pieniä kuten Misiip tuossa kerran väitti. Joku myös kirjoiit että tuet pitäisi poistaa niiltä jotka eivät kehitä tilaansa.

mielestäsi kehittämistä?

• Geb
        Maaausko, kirjoitti:

"ettei naapurimaan yrittäjä menisi ansiotasossa edelle".

Missä ylläolevassa lukee niin?

Mutta miksi suomessa viljelijoiden pitäisi sada pienempää palkkaa kuin muiden.
        Olisitko itse valmis tekemään samaa työtä kuin vaikkapa naapurisi 30% pienemmällä palkalla.
        Tuo miisip taitaa olla yrittäjä, niin voit ilmoittaa hänelle että voit tulla hänen yritykseensä töihin pienemmällä palkalla, sano vielä että: "ei minua haittaa ollenkaan vaikka muut työntekijät menevät ansioissa edelle. Toiset saavat 17€/tunti, mutta sinulle riittäisi 10€.

• Jegyl.
        Geb kirjoitti:

Olisitko itse valmis tekemään samaa työtä kuin vaikkapa naapurisi 30% pienemmällä palkalla.
        Tuo miisip taitaa olla yrittäjä, niin voit ilmoittaa hänelle että voit tulla hänen yritykseensä töihin pienemmällä palkalla, sano vielä että: "ei minua haittaa ollenkaan vaikka muut työntekijät menevät ansioissa edelle. Toiset saavat 17€/tunti, mutta sinulle riittäisi 10€.

No miten sinusta päästäisiin täälläkin vaatittuihin isompiin ja kustannustehokkaampiin yksikkökokoihin muilla keinoilla. Jos pitäisi olla hehtaareita 200 tai lehmiä sama määrä kuin vaikkapa ruotsissa, niin millaisia muita keinoja sinulla on.
        Vastaustasi odotellen.

• aiempana joku
        Geb kirjoitti:

narisee jotain Ranskan maataloudesta, miksi pitäis saada pienempää korvausta kuin muut on ajatuksesi, maassa maan ehdoilla ja matikkaa voisit häväsen kohentaa %-laskun osalta, ei pidä yrittää kun ei osaa, maataloudessako noin prosenttilasku menee.

• Geb
        aiempana joku kirjoitti:

narisee jotain Ranskan maataloudesta, miksi pitäis saada pienempää korvausta kuin muut on ajatuksesi, maassa maan ehdoilla ja matikkaa voisit häväsen kohentaa %-laskun osalta, ei pidä yrittää kun ei osaa, maataloudessako noin prosenttilasku menee.

Älä nyt ala saivarella, tuo nyt oli karkea esimerkki enkä sitä alkanut laskimella laskea kun ajattelin että asia siitä kuitenkin selviää.
        Mutta miksi viljelijöille ei kuuluisi sama palkkataso kuin vastaavan elintason eu,ssa omaavilla mailla.
        Olen nähnyt netissä duunareiden palkkaneuvotteluiden aikana kirjoituksia missä he perustelevat palkkapyyntöään silläkin mitä vastaavissa toissä, vastaavan elintason ei maissa maksetaan.
        Enkä "narissut" ranskan maataloudesta, minusta heille kuuluu se palkka minkä he saavat kuten meillekin.

• Geb
        Geb kirjoitti:

Älä nyt ala saivarella, tuo nyt oli karkea esimerkki enkä sitä alkanut laskimella laskea kun ajattelin että asia siitä kuitenkin selviää.
        Mutta miksi viljelijöille ei kuuluisi sama palkkataso kuin vastaavan elintason eu,ssa omaavilla mailla.
        Olen nähnyt netissä duunareiden palkkaneuvotteluiden aikana kirjoituksia missä he perustelevat palkkapyyntöään silläkin mitä vastaavissa toissä, vastaavan elintason ei maissa maksetaan.
        Enkä "narissut" ranskan maataloudesta, minusta heille kuuluu se palkka minkä he saavat kuten meillekin.

Piti olla EU maissa, ei "ei" maissa kuten virheellisesti kirjoitin.

• olisi..

hyvä muistaa että solvaus on rikos josta voi saada vankeutta..

• käytäisiin
        Geb kirjoitti:

Piti olla EU maissa, ei "ei" maissa kuten virheellisesti kirjoitin.

vertaamalla muiden maiden tulotasoon, paljon kuultua ja luettua uskon mutta tuota väitettäsi valheeksi väitän/totean. Eeeeeeeeeeeeeei toteudu SAK:ssa aikä MTK:oon neuvotteluissa lopputuloksesta neuvoteltaessa!

• hetipian
        olisi.. kirjoitti:

kulkematta lähtöruudun kautta!

• ilmottauduit
        olisi.. kirjoitti:

sefulle, hui.

• Miesiip
        Geb kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt miksi maatalouttaharrastava rinnastetaan palkansaajaan?
        Yrittäjällä on poisto mahdollisuus, alv velvollisuus jne.
        Palkansaajalla ei näitä ole.
        Miksi siis kirjoitella tänne yrittäjän palkasta?
        Yrittäjän (sen oikean) palkka on täysin riippuvainen siitä, onko yritys tehnyt tulosta, urakassa, kuukaudessa, vuodessa jne.
        Olisi toki kiva, jos voisitte määritellä itsenne joko/tai lohkoon.
        Yrittäjä vai palkansaaja?
        Nyt ainakin minusta, molemmista otetaan "kermat päältä"!

• typeryyksiäsi..
        Miesiip kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt miksi maatalouttaharrastava rinnastetaan palkansaajaan?
        Yrittäjällä on poisto mahdollisuus, alv velvollisuus jne.
        Palkansaajalla ei näitä ole.
        Miksi siis kirjoitella tänne yrittäjän palkasta?
        Yrittäjän (sen oikean) palkka on täysin riippuvainen siitä, onko yritys tehnyt tulosta, urakassa, kuukaudessa, vuodessa jne.
        Olisi toki kiva, jos voisitte määritellä itsenne joko/tai lohkoon.
        Yrittäjä vai palkansaaja?
        Nyt ainakin minusta, molemmista otetaan "kermat päältä"!

vai onko tarkoitus vain provoilla..

• voisit..
        käytäisiin kirjoitti:

vertaamalla muiden maiden tulotasoon, paljon kuultua ja luettua uskon mutta tuota väitettäsi valheeksi väitän/totean. Eeeeeeeeeeeeeei toteudu SAK:ssa aikä MTK:oon neuvotteluissa lopputuloksesta neuvoteltaessa!

aukaista silmäsi mitä maailmassa tapahtuu..

• maksetaan..
        siis kansallista kirjoitti:

pitää maksaa ettei naapurimaan yrittäjä menisi ansiotasossa edelle, voi v,,,u mitä höpinää aikuiselta ihmiseltä.

myös tukea, kai Suomalaiselle viljelijälle pitää maksaa samat tuet..

• -
        laajentaminen kirjoitti:

mielestäsi kehittämistä?

-

• ,,..,,
        ilmottauduit kirjoitti:

sefulle, hui.

Jos käytin sanaa "palkka" maataloutuotannosta saamastamme rahasta, niin miksi sitä pitäisi kutsua.
        Miksi vastaavaa kutsutaan muilla yrittäjillä. Meillä on kuitenkin päättäjät päättäneet että osa tuosta voitosta, tuloksesta, tulosta, ansiosta, rahasta, korvauksesta työstä, ja lainausmerkeissä "palkasta" , miksi sitä nyt halutaankin sitten kutsua, tulee yhteiskunnalta.

Kun työntekijöiden palkka kuitenkin on eu,n parhaasta päästä ja meille viljelijöillekin osa tulee ikäänkuin palkkana niin miksi suomen viljelijöiden tulotaso pitäisi olla eu,n köyhempien maiden luokkaa, kun kustannustaso ei ei meillä kuitenkaan ole.

• Maausko.
        ,,..,, kirjoitti:

Jos käytin sanaa "palkka" maataloutuotannosta saamastamme rahasta, niin miksi sitä pitäisi kutsua.
        Miksi vastaavaa kutsutaan muilla yrittäjillä. Meillä on kuitenkin päättäjät päättäneet että osa tuosta voitosta, tuloksesta, tulosta, ansiosta, rahasta, korvauksesta työstä, ja lainausmerkeissä "palkasta" , miksi sitä nyt halutaankin sitten kutsua, tulee yhteiskunnalta.

Kun työntekijöiden palkka kuitenkin on eu,n parhaasta päästä ja meille viljelijöillekin osa tulee ikäänkuin palkkana niin miksi suomen viljelijöiden tulotaso pitäisi olla eu,n köyhempien maiden luokkaa, kun kustannustaso ei ei meillä kuitenkaan ole.

Onko sinulla misiip tietoa esimerkiksi vuoden 2009 vehnästä hehtaarilta saatavasta rahamäärästa ja paljonko hehtaarin tuotantokustannukset ovat. Jos nyt otetaan vaikka vain muuttuvat kustannukset ja lasketaan ne senhetkisten optimimäärien mukaan taulukosta, kylvömäärat, lannoitteet, kasvinsuojelu ja kaikki muut. Paljonko sait ja paljonko oli tulopuolella.
        No uskoisin että kierrät tapasi mukaan tämänkin kysymyksen, mutta laitoin nyt kuitenkin tämän tänne että näkisin minkä provon keksit.
        Mutta jos todella lasket tuon niin huomaaat varmaat että väitteesi: "Yrittäjän (sen oikean) palkka on täysin riippuvainen siitä, onko yritys tehnyt tulosta" on aika vaikea toteuttaa.
        Huomaat kyllä mitä tarkoitin kun saat tuon laskelman valmiiksi.

• juttu paljastuu
        Maausko. kirjoitti:

Onko sinulla misiip tietoa esimerkiksi vuoden 2009 vehnästä hehtaarilta saatavasta rahamäärästa ja paljonko hehtaarin tuotantokustannukset ovat. Jos nyt otetaan vaikka vain muuttuvat kustannukset ja lasketaan ne senhetkisten optimimäärien mukaan taulukosta, kylvömäärat, lannoitteet, kasvinsuojelu ja kaikki muut. Paljonko sait ja paljonko oli tulopuolella.
        No uskoisin että kierrät tapasi mukaan tämänkin kysymyksen, mutta laitoin nyt kuitenkin tämän tänne että näkisin minkä provon keksit.
        Mutta jos todella lasket tuon niin huomaaat varmaat että väitteesi: "Yrittäjän (sen oikean) palkka on täysin riippuvainen siitä, onko yritys tehnyt tulosta" on aika vaikea toteuttaa.

sitten kun tajuaa että tukiaiset on sitä varten että tehottoman tuottajan epäedullisessa olosuhteessa kasvattama alkutuotanto saadaan dumpattua maailman markkinoille, eikö tämä ole jo jotain muuta kuin hultovarmuuden ylläpitoa?

• on.
        juttu paljastuu kirjoitti:

sitten kun tajuaa että tukiaiset on sitä varten että tehottoman tuottajan epäedullisessa olosuhteessa kasvattama alkutuotanto saadaan dumpattua maailman markkinoille, eikö tämä ole jo jotain muuta kuin hultovarmuuden ylläpitoa?

tehokasta ja kulutetaan kotimaassa, saatko jotain kiksejä tuosta valehtelusta ???.

• ,,..,,
        on. kirjoitti:

tehokasta ja kulutetaan kotimaassa, saatko jotain kiksejä tuosta valehtelusta ???.

Viljan kokonaissato Suomessa on noin 3,5 - 4 miljardia kiloa, josta normaalivuonna viedään maailmalle 400 – 600 miljoonaa kiloa. Huomioi sana "normaalivuonna"

"Keskiarvoisilla satotasoilla tämän vuoden tuotanto olisi melkein
        riittänyt tyydyttämään kysynnän. Kesän huonot sääolosuhteet verottivat kuitenkin satotasoa
        ja huononsivat viljan ja öljykasvien laatua. Tämän satokauden viljatase olisi reilusti
        alijäämäinen jos markkinointivuoden alkuvarastoja ei otettaisi huomioon"

http://www.kaurayhdistys.fi/www/fi/liitetiedostot/erillisraportit/StrategiaraporttiVYRlokakuu2010.pdf

• .,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        Geb kirjoitti:

maihin verraten ,onneton tyhjäpää aukoo päätään taaas tyhjästä päästään tuet pois..

• MIKÄS KRIISI
        on. kirjoitti:

OLI HETKI SITTEN KUN VENÄJÄ SANOI ETTÄ NYT LOPPU TUONTI. MUISTELEN ETTÄ OLI LIHATALOT JA MEIJERIT HÄTÄÄ KÄRSIMÄSSÄ, TAIS OLLA OIKEIN PRESITENTTITASOLLA ASIASTA PUHETTA. NOTTA MIKSEI KULUTETTU KOTIMAASSA.....

• Makkaramaakari
        MIKÄS KRIISI kirjoitti:

OLI HETKI SITTEN KUN VENÄJÄ SANOI ETTÄ NYT LOPPU TUONTI. MUISTELEN ETTÄ OLI LIHATALOT JA MEIJERIT HÄTÄÄ KÄRSIMÄSSÄ, TAIS OLLA OIKEIN PRESITENTTITASOLLA ASIASTA PUHETTA. NOTTA MIKSEI KULUTETTU KOTIMAASSA.....

"kasvattama alkutuotanto saadaan dumpattua maailman markkinoille" eräs kirjoitti tuolla ylempänä.

Onko sinusta esimerkiksi makkara alkutuotantoa jota viedään venäjälle. Makkarassa on suurin osa suomalaisen elintarviketyöläisen työtä, samoin vaikkapa juustossa.
        Kuinkahan moni elintarviketyöläinen olisi saanut lopputilin jos tilanne olsi jatkunut pidenpään.

• suosita viennissä
        Makkaramaakari kirjoitti:

"kasvattama alkutuotanto saadaan dumpattua maailman markkinoille" eräs kirjoitti tuolla ylempänä.

Onko sinusta esimerkiksi makkara alkutuotantoa jota viedään venäjälle. Makkarassa on suurin osa suomalaisen elintarviketyöläisen työtä, samoin vaikkapa juustossa.
        Kuinkahan moni elintarviketyöläinen olisi saanut lopputilin jos tilanne olsi jatkunut pidenpään.

juurikin siksi että juustokiloon vaaditaan useita litroja maitoa. näin päästään eroon kätevästi ylimääräisestä maidosta. ja elintarviketyöläisen osuus maidossa on mitätön, muistaakseni muutama entti kun alkutuottaja saa yli 40 ja kauppa karkeasti saman.

• muistaa.
        suosita viennissä kirjoitti:

juurikin siksi että juustokiloon vaaditaan useita litroja maitoa. näin päästään eroon kätevästi ylimääräisestä maidosta. ja elintarviketyöläisen osuus maidossa on mitätön, muistaakseni muutama entti kun alkutuottaja saa yli 40 ja kauppa karkeasti saman.

että maidon tuotanto on tappiollista tuottajalle, kaikki muut tuotantoketjussa kuittaa täyden palkan työstään

• Jegyl.
        suosita viennissä kirjoitti:

Emmental juuston valmistukseen käytetääm 10l maitoa yhtä juustokiloa kohti joka on rahassa 4€, emmentaljuuston kilohinta on noin 12€, josta siis jää meijerille 9€ kilo jaettavaksi esimerkiksi työntekijöiden palkkaan.

• ovat kuitenkin
        Jegyl. kirjoitti:

Emmental juuston valmistukseen käytetääm 10l maitoa yhtä juustokiloa kohti joka on rahassa 4€, emmentaljuuston kilohinta on noin 12€, josta siis jää meijerille 9€ kilo jaettavaksi esimerkiksi työntekijöiden palkkaan.

edelleen merkittäviä Valion vientituotteita. Omista laaduista Polarin ohella vahva on Oltermanni, mutta nämä liikkuvat vientimarkkinoilla myös muilla nimillä. Venäjän markkinoiden valtias on sulatejuusto Viola.
        Juustovienti muuttuu kovaa vauhtia tuetusta ylijäämäkaupasta oikeaksi bisnekseksi. Vientituet ovat jo kutistuneet murto-osaan muutaman vuoden takaisesta ja ensi vuoden aikana poistuvat kokonaan".

http://www.talouselama.fi/uutiset/article169002.ece

• ei..
        Jegyl. kirjoitti:

jää viljelijän taskuun vaan menee tuotantokustannuksiin eli käytännössä sekin SAK:n jäsenten taskuun..

• -
        ,,..,, kirjoitti:

Viljan kokonaissato Suomessa on noin 3,5 - 4 miljardia kiloa, josta normaalivuonna viedään maailmalle 400 – 600 miljoonaa kiloa. Huomioi sana "normaalivuonna"

"Keskiarvoisilla satotasoilla tämän vuoden tuotanto olisi melkein
        riittänyt tyydyttämään kysynnän. Kesän huonot sääolosuhteet verottivat kuitenkin satotasoa
        ja huononsivat viljan ja öljykasvien laatua. Tämän satokauden viljatase olisi reilusti
        alijäämäinen jos markkinointivuoden alkuvarastoja ei otettaisi huomioon"

http://www.kaurayhdistys.fi/www/fi/liitetiedostot/erillisraportit/StrategiaraporttiVYRlokakuu2010.pdf

-

• ei ole..
        ovat kuitenkin kirjoitti:

edelleen merkittäviä Valion vientituotteita. Omista laaduista Polarin ohella vahva on Oltermanni, mutta nämä liikkuvat vientimarkkinoilla myös muilla nimillä. Venäjän markkinoiden valtias on sulatejuusto Viola.
        Juustovienti muuttuu kovaa vauhtia tuetusta ylijäämäkaupasta oikeaksi bisnekseksi. Vientituet ovat jo kutistuneet murto-osaan muutaman vuoden takaisesta ja ensi vuoden aikana poistuvat kokonaan".

maksettu vuosikausiin, nyt käytössä olevat ovat väliaikaisia ja tuklivat voimaan Venäjän torpattua maitotaloustuotteiden viennin..

Maidon maailmanmarkkinatilanteen parantumisen vuoksi vientituki poistui rasvattomalta maitojauheelta 23.10.2009 alkaen (komission asetus (EY) N:o 997/2009).
        Juuston ja rasvaisen maitojauheen vientituki poistui 6.11.2009 alkaen (komission asetus (EY) N:o 1056/2009).
        Voin vientituki poistui 20.11.2009 alkaen (komission asetus (EY) N:o 1113/2009).

• venäjälle on
        ovat kuitenkin kirjoitti:

erittäin tuottoisaa valtiolle

• eivät.
        venäjälle on kirjoitti:

erittäin tuottoisaa valtiolle

paljoa poraa täällä kun eurot villahtaa taskuun

• tilanne tuon
        muistaa. kirjoitti:

että maidon tuotanto on tappiollista tuottajalle, kaikki muut tuotantoketjussa kuittaa täyden palkan työstään

maamme kahtia jakavan tukirajan alapuolella, onko siellä tappiot vielä syvempiä kuin rajan yläpuolella vai onko tilanne niin että siellä pärjäävät ja pohjoisessa elävät prinsessan elämää. ja eikös nämä meijerit ole valtaosin tuottajaomisteisia osuuskuntia että taitavat jakaa voitot omistajilleen, ei työntekijöille. en ole kyllä kuullut missään mainittavan että juustoilla menee hyvin ja tukia voitaisiin laskea.

• tuota usko erkkikään
        muistaa. kirjoitti:

jos kerran tuottajahinta on euroopan korkein ja olosuhteet kompensoidaan euroopan parhailla tuilla niin ei kai enää voi huonoon kannattavuuteen ehtiä syyllistä muualta kuin peilistä.

• ...,,
        tilanne tuon kirjoitti:

maamme kahtia jakavan tukirajan alapuolella, onko siellä tappiot vielä syvempiä kuin rajan yläpuolella vai onko tilanne niin että siellä pärjäävät ja pohjoisessa elävät prinsessan elämää. ja eikös nämä meijerit ole valtaosin tuottajaomisteisia osuuskuntia että taitavat jakaa voitot omistajilleen, ei työntekijöille. en ole kyllä kuullut missään mainittavan että juustoilla menee hyvin ja tukia voitaisiin laskea.

"että taitavat jakaa voitot omistajilleen, ei työntekijöille".

http://www.mvl.fi/easydata/customers/mvl/files/liitet/MVL-ETL_valinen_neuvottelutulos_16.2.2010_allekirjoitukset.pdf

• ja suomen palkkataso

• Maausko.

• käsitykseen.

• Maitooo
        Jegyl. kirjoitti:

Puhumattakaan siitä, että maidosta juuston valmistuksessa erottuva sivuvirta, hera, osataan hyödyntää nykyisin varsin hyvin ihmisravintona konsentroimalla, haihduttamalla ja kuivaamalla herajauheeksi.

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että valmiin meijerituotteen hintaan vaikuttaa varsin moni asia kylmäketjussa. Takana on myös varsin paljon asiantuntemusta. Esim. Valio maksaa melko hyvää tuottajahintaa, tosin olen samaa mieltä yrityksen ylimmän johdon kanssa, että se tulisi olla korkeampi.

• prosentin korotuksia

• onkin
        prosentin korotuksia kirjoitti:

muutaman vuoden välein, entäs sitten viime vuosi maataloudessa, huonosti toki on mennyt, niin kuin aina ennenkin..... http://www.lantbruksstatistik.fi/tilasto/5

mielenkiintoinen taulukko, eipä silti ei nuo rosentit paljon rahana tee 5€ tuntiliksaan lisättynä.

• Geb
        onkin kirjoitti:

mielenkiintoinen taulukko, eipä silti ei nuo rosentit paljon rahana tee 5€ tuntiliksaan lisättynä.

Mitä tuosta taulukosta voidaan päätellä, no ei muuta että kuin että tuolla tarkastelujaksolla tuottajahinta noissa tuotteissa on noussut.

Jos vähääkään ymmärtää taloudesta pitää tietää myös hinnat pidelmältä ajanjaksolta, esimerkiksi edellisvuonna viljan hinta oli niin alhainen että hehtaaria kohdet viljely tuotti tappiota.
        Tuosta ei myöskään ilmennyt lainkaan mitkä kustannukset ovat nousseet tuona tarkastelujaksona tai pidemmällä aikavälillä.

"16.12.2010 Maatalouden kannattavuudessa 2000-luvun pohjalukemat
        Vuonna 2009 maa- ja puutarhatalouden kannattavuus oli koko 2000-luvun heikoin. Yrittäjätulo aleni 17 prosenttia. Maatalousyrittäjän palkaksi jäi alle viisi euroa, kertoo MTT:n tuore laskelma.

Kun kokonaistuotosta vähennetään tuotantokustannukset ilman yrittäjäperheen työstä ja omasta pääomasta aiheutuvia palkka- ja korkovaatimuskustannuksia, jää yrittäjätuloksi 16 100 euroa.

Tiedot perustuvat MTT:n taloustutkimuksessa vuosittain laskettaviin kannattavuuskirjanpitotuloksiin. Tulokset laskettiin 937 kirjanpitotilan luvuista painotettuna ja ne ovat yleistettävissä kuvaamaan Suomen 38 000 suurimman maatalous- ja puutarhayrityksen tuloksia".

https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/mtt/mtt/ajankohtaista/uutiset/Maatalouden kannattavuudessa 2000-luvun pohjalukemat

• Miisiip
        Maausko. kirjoitti:

Voisin esittää sinulle aivan vastaavat kysymykset rakennus, tietotekniikan jne. talouselämän puolelta, mutta en niin tee, koska palsta täyttyisi:)
        Vehnän hinta sinällään on abstrakti käsite, kuten rakennusindeksi.
        Mitä se oikeasti kertoo yrittäjän ongelmista ja reaalisesta kustannustasosta?
        Euroina asiat nykyään mitataan ja haluaisinkin nyt ihan rehellisesti kysyä;
        Mikä on "euroina" vaikkapa 100 hehtaaria/ tuotantopanos?
        Mikä on rakennusyrittäjän panos mies/ neliö?
        Mikä on oikea hyöty Yrittäjä/ maatalousyrittäjä, kun laskukaavasta tehdään realistinen ja otetaan huomioon maksetut verot ja tukiaiset?
        En jaksa jatkaa, mutta ilman muuta yhteiskunnasamme on ihmisiä, jotka eivät pärjää omillaan; vammaiset, köyhät, ikäihmiset, sairaat, jne.
        Mutta he eivät asu komeissa taloissa, lapset eivät ajele mönkijöillä, heillä ei ole miljoona omaisuutta jne...
        Siinä se ero!!!!

• miljoonaomaisuus
        Miisiip kirjoitti:

Voisin esittää sinulle aivan vastaavat kysymykset rakennus, tietotekniikan jne. talouselämän puolelta, mutta en niin tee, koska palsta täyttyisi:)
        Mikä on oikea hyöty Yrittäjä/ maatalousyrittäjä, kun laskukaavasta tehdään realistinen ja otetaan huomioon maksetut verot ja tukiaiset?
        En jaksa jatkaa, mutta ilman muuta yhteiskunnasamme on ihmisiä, jotka eivät pärjää omillaan; vammaiset, köyhät, ikäihmiset, sairaat, jne.
        Mutta he eivät asu komeissa taloissa, lapset eivät ajele mönkijöillä, heillä ei ole miljoona omaisuutta jne...
        Siinä se ero!!!!

riepoo kun se on valjastettu pelkästään yhteiskunnan hyödyksi, viljelijä itse tekee tappiota sen todistaa moni virallinen taho. kenties harmittaa kun et itse saa edes velkarahalla miljoonen edestä tavaroita kartanolle...

• Juuri näitä
        Miisiip kirjoitti:

Siinä se ero!!!!

yhteiskuntamme vähäosaisia varten on vasemmisto säätänyt maataloustuet.
        Ilman maajussien "miljoonaomaisuutta" ei näitä mainitsemiasi kansanryhmiä pystyttäisi edes ruokkimaan.
        Kerro, kuinka ruokaa tuotetaan ilman "miljoonaomaisuutta"??

• hämm

EU-tuet täysin, niin ymmärrätkö sitä, että Suomalainen jussi saa eu-tukia yli puolet vähemmän hehtaaria kohti kuin vaikkapa Ranskalainen jussi. Onko se mielestäsi oikein ?
        Suomen johto pakotti neuvottelijat hyväksymään erittäin huonon sopimuksen, kun piti kiireellä päästä tuohon EU-ihanuuteen. Vastapuoli oli vahvoilla neuvotteluissa, kun huomasivat miten kova halu Suomen johdolla oli päästä "Parempiin piireihin". Käytettin väsytystaktiikkaa, vuorokaudet ympäriinsä sopimusta laadittiin, vastapuoli tietysti vaihtoi neuvottelijoita, mutta meidän miehet oli samoja koko ajan.
        Tulos oli mikä oli. Sovittiin että Suomi maksaa itse puuttuvat rahat jusseille, Eu maksaa vain osan.

• ...
        hämm kirjoitti:

EU-tuet täysin, niin ymmärrätkö sitä, että Suomalainen jussi saa eu-tukia yli puolet vähemmän hehtaaria kohti kuin vaikkapa Ranskalainen jussi. Onko se mielestäsi oikein ?
        Suomen johto pakotti neuvottelijat hyväksymään erittäin huonon sopimuksen, kun piti kiireellä päästä tuohon EU-ihanuuteen. Vastapuoli oli vahvoilla neuvotteluissa, kun huomasivat miten kova halu Suomen johdolla oli päästä "Parempiin piireihin". Käytettin väsytystaktiikkaa, vuorokaudet ympäriinsä sopimusta laadittiin, vastapuoli tietysti vaihtoi neuvottelijoita, mutta meidän miehet oli samoja koko ajan.
        Tulos oli mikä oli. Sovittiin että Suomi maksaa itse puuttuvat rahat jusseille, Eu maksaa vain osan.

"http://e-aho-muutablog.blogspot.com/2008/11/suomi-liittyi-euhun-salaten-ja.html

"Kansaäänestyksen alla valtiovalta turvautui Anne Kosken mukaan julkiseen valheeseen. Koski tuo väitöksessään esille maatalouden 141-artiklan määräaikaisuuden ja maatalousministeri Mikko Pesälän julkisen valehtelun maanviljelijöille maksettavista lisähinnoista kaksi päivää ennen 1994 ollutta EU-kansanäänestystä. Lisävalaistusta asioille antavat myös entisen pääministeri Esko Ahon kirja Pääministeri sekä tohtori Ilkka Hakalehdon kirja EU-kaappaus. Voidaan perustellusti väittää, että Keskusta petti maanviljelijät".

• se otettiin
        ... kirjoitti:

"http://e-aho-muutablog.blogspot.com/2008/11/suomi-liittyi-euhun-salaten-ja.html

"Kansaäänestyksen alla valtiovalta turvautui Anne Kosken mukaan julkiseen valheeseen. Koski tuo väitöksessään esille maatalouden 141-artiklan määräaikaisuuden ja maatalousministeri Mikko Pesälän julkisen valehtelun maanviljelijöille maksettavista lisähinnoista kaksi päivää ennen 1994 ollutta EU-kansanäänestystä. Lisävalaistusta asioille antavat myös entisen pääministeri Esko Ahon kirja Pääministeri sekä tohtori Ilkka Hakalehdon kirja EU-kaappaus. Voidaan perustellusti väittää, että Keskusta petti maanviljelijät".

mitä saatiin, jos jäsenyyttä ei olisi hyväksytty niin seurauksena olisi ollut Ruotsin tie eli maatalouden teurastus.

• WIKILEE

ITSE PIENIPALKKAISENA AUTONKULJETTANA,PIDÄN TODELLAKIN SUURENA VÄÄRYYTENÄ,ETTÄ MAATALOUSTUKIIN KAIKKINEEN HYVINEEN UPPOAA LIKI VIISI MILJARDIA EUROA. NÄIDEN KESKUSTA MINISTERIEN HÄRSKI KOTTINPÄINVETO KAIKISSA TUKIASIOISSA ON KUVOTTAVAA. TARKASTELLESSA VAIKKA SIKA-ANTTILAN.MAURI RISUPAKETTI PEKKARISEN JAPASKALAKI URAANI LEHTOMÄEN TEMPAUKSIA,MONELLA MUULLAKIN VARMAAN NÄILLÄ PIENITULOISILLA KITUUTTAVILLA TULEE MIELEEN ONKO TÄÄ TODELLAKIN OIKEUSVALTIO.

• juuri sinä

hyödyt maataloustuista eniten.

• tuottajan osuus
        juuri sinä kirjoitti:

hyödyt maataloustuista eniten.

on kait sentti tai kaks, tonnikalassa ja riisissä ei ole tukea, leivässä tuottajan osuus tuottajan itsensä mukaan mitätön, miten siis köyhä opiskelija hyötyy tuista???? sentin kolikkoa kun ei ole käytössä....

• ihmetellyt,

kuinka pienipalkkaisilla on varaa ostaa tupakkaa ja viinaa. Silläkin rahalla saisi monta leipää ja puurotarvikkeita ym.

• WIKILEE
        ihmetellyt, kirjoitti:

kuinka pienipalkkaisilla on varaa ostaa tupakkaa ja viinaa. Silläkin rahalla saisi monta leipää ja puurotarvikkeita ym.

ei ole varaa ostaa juuri mitään koska palkastamenee noin 70% .erilaisiin veroihin ja veronluontoisiin maksuihin, joista huomattava osuus juuri näihin saamasi maataloustukiin.

• sanojasi rauhassa

maatalous työllistää tosi paljon autoilijoita ja autonkuljettajia. esimerkiksi valio lienee suurin lämpötilasäädeltyjen kuljetusten suorittaja suomessa tähän päälle tankkiautot, muut meijerit, rehu ja viljakuljetukset, konekuljetukset, maa-ainesten, kalkin ja apulannan ajo,,,,, jne jne. moni maanviljelijä hankkii myös lisäansiota auton ratissa, ovat mestareita liikkumaan pehmeissä ja ahtaissa olosuhteissa, hydrauliikan korjaukset ei saa viljelijää edes kynsäsemään päätään vaan homma käy käden käänteessä samoin muut korjaukset ja huollot.

• eikaiketi
        sanojasi rauhassa kirjoitti:

maatalous työllistää tosi paljon autoilijoita ja autonkuljettajia. esimerkiksi valio lienee suurin lämpötilasäädeltyjen kuljetusten suorittaja suomessa tähän päälle tankkiautot, muut meijerit, rehu ja viljakuljetukset, konekuljetukset, maa-ainesten, kalkin ja apulannan ajo,,,,, jne jne. moni maanviljelijä hankkii myös lisäansiota auton ratissa, ovat mestareita liikkumaan pehmeissä ja ahtaissa olosuhteissa, hydrauliikan korjaukset ei saa viljelijää edes kynsäsemään päätään vaan homma käy käden käänteessä samoin muut korjaukset ja huollot.

siinä vielä kaikki, vai oliko.Jussin ois ihan hyvä kehittää sitä maatalouspuolta eikä äheltää muiden leipää syömässä.Hydrauliikastan puheenollen putkien uusintaan taitaa jäädä, kun ensin maalikylässä käydään teettämässä, no osaamis luetteloa lisäävää toimintaa tuokin?

• ööhhmmn...
        WIKILEE kirjoitti:

ei ole varaa ostaa juuri mitään koska palkastamenee noin 70% .erilaisiin veroihin ja veronluontoisiin maksuihin, joista huomattava osuus juuri näihin saamasi maataloustukiin.

voikin muuttaa....
        http://www.kookas.fi/articles/read/5727

• Jegyl.
        eikaiketi kirjoitti:

siinä vielä kaikki, vai oliko.Jussin ois ihan hyvä kehittää sitä maatalouspuolta eikä äheltää muiden leipää syömässä.Hydrauliikastan puheenollen putkien uusintaan taitaa jäädä, kun ensin maalikylässä käydään teettämässä, no osaamis luetteloa lisäävää toimintaa tuokin?

Kyllä pitäisi kehittää, olen samaa mieltä. Minäkin en millään ole onnistunut kasvattamaan viljaa keskitalvella joten on pakko käydä muualla silloin töissä.
        Joku hankeen kylvettävä vilja varmaan olisi sellaista, mutta kun en ole selaista onnistunut saamaan.

• Talviduunari itsekin
        Jegyl. kirjoitti:

Kyllä pitäisi kehittää, olen samaa mieltä. Minäkin en millään ole onnistunut kasvattamaan viljaa keskitalvella joten on pakko käydä muualla silloin töissä.
        Joku hankeen kylvettävä vilja varmaan olisi sellaista, mutta kun en ole selaista onnistunut saamaan.

Samanlaisia on suomessa teiden asfaltoijat eteläeuroopassakin he tekevät töitä keskellä talvea ja ympäsivuotisesti mutta nämä meidän duunarit äheltävät muissa töissä toisten talvisin leipää syömässä:)

• niin tajuat, että
        tuottajan osuus kirjoitti:

on kait sentti tai kaks, tonnikalassa ja riisissä ei ole tukea, leivässä tuottajan osuus tuottajan itsensä mukaan mitätön, miten siis köyhä opiskelija hyötyy tuista???? sentin kolikkoa kun ei ole käytössä....

"köyhä opiskelija" hyötyy maataloustuista eniten. Tällä, omien laskelmiesi mukaan, sentin panostuksella saat joka päivä ruuassai olevan maataloustuotteen osuuden noin puoleen hintaan.

• kustannustietoisuus
        eikaiketi kirjoitti:

on kovassa huudossa maatiloilla, oma letkunpuristin naapurin kans kimpassa hankkii itsensä takaisin melko pian ja putkeenkin tulee helposti jatko rikkinäisen kohdan tilalle.

• kuullutkaan.

sen sijaan minullekin tarjottiin palkkatukirahaa jota voidaan myöntää yksityisille henkilöille, yrityksille, yhdistyksille, kunnalle jne.

• ole kaikkein
        ihmetellyt, kirjoitti:

pienipalkkaisimpia ja niiden on vara ostaa sadan tuhannen euron traktoreita.... jotta kullä se tupakka-aski on paljon ymmärrettävämpi.....

• toiminnasta.
        ole kaikkein kirjoitti:

pienipalkkaisimpia ja niiden on vara ostaa sadan tuhannen euron traktoreita.... jotta kullä se tupakka-aski on paljon ymmärrettävämpi.....

näemmä paljoakaan no eihän sitä sossun kirjoihin muuten pääsisikään

• aliarvio
        kustannustietoisuus kirjoitti:

on kovassa huudossa maatiloilla, oma letkunpuristin naapurin kans kimpassa hankkii itsensä takaisin melko pian ja putkeenkin tulee helposti jatko rikkinäisen kohdan tilalle.

ylipäätään ketään, mutta kummastelen investointihalukkuutta yleensä maataloudessa, kannattamattomuutta vaikeroidaan silti investoinnit poistaa tulot, elämä jatkuu hyvinkin näkyvästi, ei verotettavaa tuloa, ihmeiden aika ei ole ohi.

• ja.
        aliarvio kirjoitti:

ylipäätään ketään, mutta kummastelen investointihalukkuutta yleensä maataloudessa, kannattamattomuutta vaikeroidaan silti investoinnit poistaa tulot, elämä jatkuu hyvinkin näkyvästi, ei verotettavaa tuloa, ihmeiden aika ei ole ohi.

risukarhilla kylvetään 100 hehtaaria parissa viikossa

• vapaa markkinatalous
        ja. kirjoitti:

risukarhilla kylvetään 100 hehtaaria parissa viikossa

1. maito- jne muista kiintiöistä, jotka rajoittavat tuotantoa. Myöskin tuottajahinnat on vapautettava vapaan kilpailun piiriin.
        2. sekä maakohtaisista-, että EU -tuista.

- näillä keinoilla maatalous on samalla viivalla muun vapaan yritystoiminnan kanssa, sekä oikeuksien, että riskien puolesta.

- Jokainen maatalousyrittäjä saa tuottaa minkä kerkiää ja jaksaa ja tarjota sitten tuotteensa vapailla markkinoilla ostajalle parhaseen saamaansa hintaan. Mutta myös erilaiset tuet ja subventiot lopetetaan; firma joko kannatta tai sitten ei. paperiteollisuuskaan ei kannattanut ja ajetaan suomesta alas.

• lilpailulle ???
        vapaa markkinatalous kirjoitti:

1. maito- jne muista kiintiöistä, jotka rajoittavat tuotantoa. Myöskin tuottajahinnat on vapautettava vapaan kilpailun piiriin.
        2. sekä maakohtaisista-, että EU -tuista.

- näillä keinoilla maatalous on samalla viivalla muun vapaan yritystoiminnan kanssa, sekä oikeuksien, että riskien puolesta.

- Jokainen maatalousyrittäjä saa tuottaa minkä kerkiää ja jaksaa ja tarjota sitten tuotteensa vapailla markkinoilla ostajalle parhaseen saamaansa hintaan. Mutta myös erilaiset tuet ja subventiot lopetetaan; firma joko kannatta tai sitten ei. paperiteollisuuskaan ei kannattanut ja ajetaan suomesta alas.

maatalous on otettu yhteiskunnan valvontaan se on liian tärkeä ala jätettäväksi markkinavoimien armoille, tulemme kyllä toimeen ilman paperia mutta ilman ruokaa emme.

• vapaa markkinatalous
        lilpailulle ??? kirjoitti:

maatalous on otettu yhteiskunnan valvontaan se on liian tärkeä ala jätettäväksi markkinavoimien armoille, tulemme kyllä toimeen ilman paperia mutta ilman ruokaa emme.

- jokainen voi myydä oman työpanoksensa, osaamisensa ja taitonsa vapaasti markkinoilla.
        - Totta ilman ruokaa ei tulla toimeen, muissakin maissa syödään ja eletään pitkään ja terveinä. paperia ja ruokaa voidaan tehdä muissakin maissa, jos se ei suomessa kannata.
        Tai saattaa olla, että joidenkin alkutuotteiden teko kannattaa ja toisten ei. Aika näyttäisi.
        Yhteiskunnan valvonta on DDR;ää vuodelta -79.
        Ilman talojakaan ei talvisessa suomessa pärjää - jäätyy kuoliaaksi. On menestyviä rakennusliikkeitä ja sitten niitä, jotka kaatuvat. Vapaa yrittäjyys - ei tukiaisia.

• keskipalkka.
        vapaa markkinatalous kirjoitti:

- jokainen voi myydä oman työpanoksensa, osaamisensa ja taitonsa vapaasti markkinoilla.
        - Totta ilman ruokaa ei tulla toimeen, muissakin maissa syödään ja eletään pitkään ja terveinä. paperia ja ruokaa voidaan tehdä muissakin maissa, jos se ei suomessa kannata.
        Tai saattaa olla, että joidenkin alkutuotteiden teko kannattaa ja toisten ei. Aika näyttäisi.
        Yhteiskunnan valvonta on DDR;ää vuodelta -79.
        Ilman talojakaan ei talvisessa suomessa pärjää - jäätyy kuoliaaksi. On menestyviä rakennusliikkeitä ja sitten niitä, jotka kaatuvat. Vapaa yrittäjyys - ei tukiaisia.

siinä 100 euroa ja lomia, eläkkeitä ja sosiaalihuoltoa ei tunneta, ruuan tuotanto nyt ei kannata missään vaan se tuotantoa tuetaan kaikkialla, mainittakoon että viljelijät vastusti voimakkaasti tukitalouteen siirtymistä, vainovalkeat paloivat ja mustat liput liehuivat

• kumm
        WIKILEE kirjoitti:

Eräällä tuttavallani on tosi suuret tulot, 60 000 €/kk, ja hänen tuloistaan menee 51 % veroa.

• ennätykseen"
      • että.

ruuan hinnalla ja viljelijöillä ei ole mitään yhteyttä, ruuan hinnassa ei ole viljelijän palkkaa senttiäkään.

• P.A. Turvenuija

Maataloustukea maksetaan, jos olet sattunut perimään peltoa, hehtaarien mukaan vaikka et viljelisi mitään.
      Saat toimeentulosi palkkatyöstä kaupungissa, et ehkä edes asu tilalla.
      Ympäristötukea pelloista, missä naapurissa levitetään lietelantaa.
      Tyhjän tukeminen tulee lopettaa ja maksaa tuki vain oikeasti maanviljelyllä eläville tarveharkinnan mukaan.

• lakia on

muutettu??
        Käsittääkseni tälläiset lakiuudistukset olisivat olleet kissankorkuisilla kirjaimilla sanomalehdissä. Miksi ei ole näkynyt??

• Maausko.
        lakia on kirjoitti:

muutettu??
        Käsittääkseni tälläiset lakiuudistukset olisivat olleet kissankorkuisilla kirjaimilla sanomalehdissä. Miksi ei ole näkynyt??

Laitapa tietolähteesi "P.A. Turvenuija".

Minä laitan omani.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060106

"9 § Tavanomainen hyvä maatalouskäytäntö Luonnonhaittakorvausta, ympäristötukea ja erityistukea voidaan maksaa viljelijälle, joka noudattaa tavanomaista hyvää maatalouskäytäntöä. Jos viljelijä hakee 11 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulle viljelemättömälle peltoalalle luonnonhaittakorvausta siten, että vuosittaisella tukihakemuslomakkeella tällaisena alana on ilmoitettu tilan luonnonhaittakorvauksessa tukikelpoisen peltoalan kokonaismäärästä vähintään 50 prosenttia, viljelijän on viljeltävä loppuosaa kyseisestä peltoalasta tavanomaisen hyvän maatalouskäytännön mukaisesti. Tavanomaisella hyvällä maatalouskäytännöllä tarkoitetaan viljelyä, jota vastuuntuntoinen viljelijä harjoittaa paikkakunnan olosuhteet huomioon ottaen. Tämän viljelytavan mukaan pelto on muokattava ja lannoitettava tarkoituksenmukaisella tavalla ja kylvö on tehtävä niin, että se mahdollistaa tasaisen itämisen. Viljelyssä on käytettävä alueelle soveltuvia kasvilajeja ja -lajikkeita sekä alueelle soveltuvaa ja siemenkoon huomioon ottavaa siemenmäärää. Lisäksi viljelijän on torjuttava hukkakaura hukkakauran torjunnasta annetun lain (178/1976) mukaisesti, huolehdittava kasvinsuojelusta ja pyrittävä korjuu- ja markkinakelpoisen sadon tuottamiseen sekä korjattava sato asianmukaisesti. Kesannoinnilta edellytetään sitä, että maan tuottokykyä ei heikennetä ja se toteutetaan tarkoituksenmukaisella tavalla. Tähän viljelytapaan kuuluu myös se, että viljelijä noudattaa yleisiä ympäristömääräyksiä ja lainsäädännön velvoitteita".

• ketä on sattunut
        Maausko. kirjoitti:

Laitapa tietolähteesi "P.A. Turvenuija".

Minä laitan omani.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060106

"9 § Tavanomainen hyvä maatalouskäytäntö Luonnonhaittakorvausta, ympäristötukea ja erityistukea voidaan maksaa viljelijälle, joka noudattaa tavanomaista hyvää maatalouskäytäntöä. Jos viljelijä hakee 11 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulle viljelemättömälle peltoalalle luonnonhaittakorvausta siten, että vuosittaisella tukihakemuslomakkeella tällaisena alana on ilmoitettu tilan luonnonhaittakorvauksessa tukikelpoisen peltoalan kokonaismäärästä vähintään 50 prosenttia, viljelijän on viljeltävä loppuosaa kyseisestä peltoalasta tavanomaisen hyvän maatalouskäytännön mukaisesti. Tavanomaisella hyvällä maatalouskäytännöllä tarkoitetaan viljelyä, jota vastuuntuntoinen viljelijä harjoittaa paikkakunnan olosuhteet huomioon ottaen. Tämän viljelytavan mukaan pelto on muokattava ja lannoitettava tarkoituksenmukaisella tavalla ja kylvö on tehtävä niin, että se mahdollistaa tasaisen itämisen. Viljelyssä on käytettävä alueelle soveltuvia kasvilajeja ja -lajikkeita sekä alueelle soveltuvaa ja siemenkoon huomioon ottavaa siemenmäärää. Lisäksi viljelijän on torjuttava hukkakaura hukkakauran torjunnasta annetun lain (178/1976) mukaisesti, huolehdittava kasvinsuojelusta ja pyrittävä korjuu- ja markkinakelpoisen sadon tuottamiseen sekä korjattava sato asianmukaisesti. Kesannoinnilta edellytetään sitä, että maan tuottokykyä ei heikennetä ja se toteutetaan tarkoituksenmukaisella tavalla. Tähän viljelytapaan kuuluu myös se, että viljelijä noudattaa yleisiä ympäristömääräyksiä ja lainsäädännön velvoitteita".

perimään peltoa, melko harvinaista nykyään.

"Yleisin sukupolvenvaihdoskaupan muoto on ehdottomasti perinteinen myynti yhdelle
        jatkajalle kauppana. Tällöin jatkaja joutui ottamaan keskimäärin 80 % kauppahinnasta lainaa
        ja oman rahoituksen osuus oli vain 10 %.
        Suureksi ongelmaksi sukupolvenvaihdoksen kannalta muodostuu juuri jatkajan varojen
        sitoutuminen suurimmaksi osin tilan hankintaan, jolloin varat ovat poissa tilan kehittämisestä.
        Tällöin yrityksen jatkomahdollisuudet esimerkiksi investointihankkeiden osalta heikkenevät,
        jonka johdosta sukupolvenvaihdos voi lykkääntyä tai jäädä kokonaan tekemättä".

http://www.helsinki.fi/taloustiede/opiskelu/mae/docs/ksem_halme.pdf

• -

-

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      66
      4500
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3505
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      37
      3208
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2628
    5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      47
      2523
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      2139
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      22
      2014
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      197
      1913
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      395
      1552
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1418
    Aihe