AGM akun todelliset erot tavallisuun verrattuna?

E220CDI2007

Valmistaja vaatii autooni E220 CDI (2007) ehdottomasti 95Ah akun käytöä. Sama akku käy myös 4 litran V8 CDI mersuihin. Itselläni on alkuperäinen n. neljä vuotta vanha Vartan AGM akku, jonka kapasiteetista on jäljellä alle kolmannes. Päässyt nähtävästi alle vuoden vanhana autokaupassa tyhjenemään muutaman kerran ja ehkä ladattu väärin. Käynnistyy kuitenkin hyvin pakkasillakin.

Tietääkö joku oikeasti, miten auton latausjännite eroaa autosta, jossa käytetään tavallista akkua? Nyt latausjännite on aina n. 4,25 V. Ei pitäisi olla mitään ongelmaa minkä tahansa uuden akun kanssa.

AGM akun arvot ovat 30 % paremmat kuin jonkun 80-luvun perusakun, mutta eikö kaikkia muitakin akkuja ole jo vuosikymmen merkkinoitu ja kehitetty yli 30 % paremmiksi. Eli mikä erottaa AGM akun oikeasti esim. Bilteman hopea-kalsium akusta? Unohdetaan nyt Vehon ja muiden valheelliset ja epäasialliset tiedotteet. Pikkudiesel käynnistyy oikeilla öljyillä milla tahansa akulla. Ei tarvita mitään huippusuuria käynnistysvirtoja ja kaiken muun käytön hoitaa 200 A:n generaattori yli 14 V jännitteellä täysin riippumatta akusta.

Eihän auton generaattorissa eikä jännitteensäätäjässä ole yhtikäs mitään älykkyyttä akkuun littyen Kovilla pakkasilla nostetaan vain hetkeksi hiukan jännitettä.

Jos vaihdan autooni Bilteman 100 Ah hopea-kalsium akun mitä ongelmia odotettavissa? Sähköstä ja akuista ymmärtämättömät älkää paljastako tietämättömyyttänne. Vain oikeaa tietoa.

24

15058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akkumyyjä

      Agm akku kestää syklistä käyttöä noin 2 x paremmin juuri sen agm-teknologian takia (absorbent glass mat), eli esim webasto ei tyhjennä akkua läheskään yhtä nopeasti. Toinen asia on joka tekee agm:ästä paremman akun on se että koska akku on periaatteessa kuiva, happo imeytetty lasikuitumattoihin levyjen välissä, niin ne ei sulfatisoidu lähes yhtään ja varastointikestävyys on noin kaksi kertaa parempi pienemmän itsepurun takia.

      Lisäksi uusissa start-stop järjestelmällä varustetuissa autoissa on agm-akku pakollinen juuri nousseen virrankulutuksen takia.

      • E220CDI2007

        Miksi valehtelet? Kestää kaksi kertaa paremmin kuin mikä? Webasto, radio, valot ym purkavat AGM-akkua aivan samalla tavalla kuin tavallista akkua. Opettele sähköteknikan perusteeet äläkä toista mainoshörhöjen laatimia valheellisia esitteitä.

        Varastointikestävyys taas maagisesti kaksinkertainen!? Eikä autossani ei ole star-stop toimintaa. Väitätkö tosissasi, etta 95 Ah:n AGM-akusssa on paljon suurempi kapasiteetti kuin uusissa kehittyneissä 100 Ah:n akuissa? Yritä vastata esittämääni alkuperäiseen kysymykseen äläkä tee itsestäsi täyttä idioottia toistamalla valheellisia mainoksia. Et selvästkään tiedä akuista tai sähköopista yhtikäs mitään, joten suosittelen alan vaihtoa.


      • olet naurettava
        E220CDI2007 kirjoitti:

        Miksi valehtelet? Kestää kaksi kertaa paremmin kuin mikä? Webasto, radio, valot ym purkavat AGM-akkua aivan samalla tavalla kuin tavallista akkua. Opettele sähköteknikan perusteeet äläkä toista mainoshörhöjen laatimia valheellisia esitteitä.

        Varastointikestävyys taas maagisesti kaksinkertainen!? Eikä autossani ei ole star-stop toimintaa. Väitätkö tosissasi, etta 95 Ah:n AGM-akusssa on paljon suurempi kapasiteetti kuin uusissa kehittyneissä 100 Ah:n akuissa? Yritä vastata esittämääni alkuperäiseen kysymykseen äläkä tee itsestäsi täyttä idioottia toistamalla valheellisia mainoksia. Et selvästkään tiedä akuista tai sähköopista yhtikäs mitään, joten suosittelen alan vaihtoa.

        ...ihmeessä kyselet täällä, kun itse(mukamas)tiedät paremmin??? Tavallinen ääliö olet!
        Osta se Bilteman akku, kun ei näköjään persaus kestä AGM-akun ostamista.


      • Miksi?
        olet naurettava kirjoitti:

        ...ihmeessä kyselet täällä, kun itse(mukamas)tiedät paremmin??? Tavallinen ääliö olet!
        Osta se Bilteman akku, kun ei näköjään persaus kestä AGM-akun ostamista.

        Miksi?


      • se sama "pelle"
        olet naurettava kirjoitti:

        ...ihmeessä kyselet täällä, kun itse(mukamas)tiedät paremmin??? Tavallinen ääliö olet!
        Osta se Bilteman akku, kun ei näköjään persaus kestä AGM-akun ostamista.

        jos ei apu kelpaa nii piä turpa kiinni tai marise kotona, yritin vain auttaa.

        Ja tosiaan, agm:än parempi kestävyys perustuu huomattavasti parempaan syklisen käytön kestävyyteen.

        Kysy vaikka hifistelijöiltä mitä mieltä he ovat agm akuista, esim optima....

        Jos en olisi kirjottanu et olen alalla töissä et olisi nostanu älämölöä asiasta, enkä edes mainostanut mitään merkkiä.


      • 5+10
        Miksi? kirjoitti:

        Miksi?

        ai sääkö? Kato peiliin ja kysy siltä jätkältä, ku mä en voi tietää mistä teitä sikiää :D


      • E220CDI2007
        se sama "pelle" kirjoitti:

        jos ei apu kelpaa nii piä turpa kiinni tai marise kotona, yritin vain auttaa.

        Ja tosiaan, agm:än parempi kestävyys perustuu huomattavasti parempaan syklisen käytön kestävyyteen.

        Kysy vaikka hifistelijöiltä mitä mieltä he ovat agm akuista, esim optima....

        Jos en olisi kirjottanu et olen alalla töissä et olisi nostanu älämölöä asiasta, enkä edes mainostanut mitään merkkiä.

        Ymmärrän ja tiedän akuista enemmän kuin sinä. Jos sinulla olisi jotain faktatietoja olisit kertonut ne etkä puhunut pelkkää mainospaskaa "kaksi kertaa parempi", 37% halvempi, kaksinkertainen kapasiteetti jne ... Jos esittää jotain vertailuja on aina mainittava mihin vertaa, muuten kyse on valehtelemisesta.

        Tiedän että muutkin valehtelevat ja pidät sitä luonnolisena ja alaan kuuluvana käytäntönä, jos ei ole mitään perustietoja sähkötekniikasta.

        Kokeileppa vastata siihen ekassa viestissä asittämääni kysymykseen. Huomaat itse (kuten me kaikki muut jo huomasimme), ettet tiedä akuista mitään faktatietoja. Muiden kirjoittamien mainostekstien ulkoaopettelu ja niiden toistaminen faktoina on valehtelmista.


      • qwsdfghjk
        E220CDI2007 kirjoitti:

        Ymmärrän ja tiedän akuista enemmän kuin sinä. Jos sinulla olisi jotain faktatietoja olisit kertonut ne etkä puhunut pelkkää mainospaskaa "kaksi kertaa parempi", 37% halvempi, kaksinkertainen kapasiteetti jne ... Jos esittää jotain vertailuja on aina mainittava mihin vertaa, muuten kyse on valehtelemisesta.

        Tiedän että muutkin valehtelevat ja pidät sitä luonnolisena ja alaan kuuluvana käytäntönä, jos ei ole mitään perustietoja sähkötekniikasta.

        Kokeileppa vastata siihen ekassa viestissä asittämääni kysymykseen. Huomaat itse (kuten me kaikki muut jo huomasimme), ettet tiedä akuista mitään faktatietoja. Muiden kirjoittamien mainostekstien ulkoaopettelu ja niiden toistaminen faktoina on valehtelmista.

        Jos kuvittelee ostaneensa E220CDI2007:n, voi toki elämöidä jostakin akusta, jonka myös kuvittelee ostavansa.


      • BMW kusipää

        Jaaa,mitäs sitten seuravaksi Biltemasta, iskarit vai kenties jarrut...niiin, ja vaihdata samalla jotkut kura öljyt, kyllä se eteenpäin menee niilläkin..ainakin hetken ;)

        Kyllä se vaan on kuule niin että Biltemasta ostetaan osia oikeasti parin tonnin romuihin..EI vuoden 2007 E-sarjan mersuun!!
        Jos koet että merkkihuolto on liian kallis kehän sisäpuolella niin tule pois sieltä,ei sitä Espoon Veholle tarvitse viedä. ;)
        Pointtina, pidä mersu mersuna, äläkä tee siitä mitään Bilteman osien pilkaamaa purkkia!

        ps.Ota selvää osaako Emeelisi ns.keskustella muiden akkujen kuin AGM:ien.Uuden mallin BMW:t ei osaa.


      • kylläsaanauraa
        E220CDI2007 kirjoitti:

        Ymmärrän ja tiedän akuista enemmän kuin sinä. Jos sinulla olisi jotain faktatietoja olisit kertonut ne etkä puhunut pelkkää mainospaskaa "kaksi kertaa parempi", 37% halvempi, kaksinkertainen kapasiteetti jne ... Jos esittää jotain vertailuja on aina mainittava mihin vertaa, muuten kyse on valehtelemisesta.

        Tiedän että muutkin valehtelevat ja pidät sitä luonnolisena ja alaan kuuluvana käytäntönä, jos ei ole mitään perustietoja sähkötekniikasta.

        Kokeileppa vastata siihen ekassa viestissä asittämääni kysymykseen. Huomaat itse (kuten me kaikki muut jo huomasimme), ettet tiedä akuista mitään faktatietoja. Muiden kirjoittamien mainostekstien ulkoaopettelu ja niiden toistaminen faktoina on valehtelmista.

        Ei vittu näitä perseaukisia paskiaisia, tappivelalla mersua alle, eikä saatana ole enää varaa huollattaa sitä asianmukaisesti, biltemasta paskaa ku puolilmaseks saa.., varmaan pöydässäki on kotona kolme kertaa päivää kaurapuuroa.... Sama meininki on näköjää ollu viis vuotta sitte kun nykyäänki.


    • Auto Masentaja 2

      Eron huomaat vain kassalla, et koskaan missään muualla.
      Se AGM maksaa enemmän...

    • Elias2

      Hopea-kalsium akku ei käsittääkseni ole "tavallinen" akku. Onneksi akuista sentään kerrotaan akkuun kerralla mahtuva varauksen määrä (Ah). Esimerkiksi Duracell-alkaliparistoista saa tietää vain, että sellainen "kestää ja kestää", eli mitään ei luvata, ja kannattaa ostaa Duracell-paristojen sijaan halvempia. Aurinkosähköä varten tarvitaan akku, jonka kapasiteetti kertaa latauskertojen määrä on korkea suhteessa akun hintaan. Olen juuri etsimässä tietoa sopivasta akusta, mutta näyttää siltä, että yöllä käytetty aurinkoenergia tulee kalliimmaksi, kuin verkkosähkö, joka on minulla noin 12 senttiä / KWh.

      Akkuekspertti-liikkeessä myyjä kertoi geeliakun kestävän 600 lataussykliä ja tavallisen 150-200. Geeliakun kapasiteetin hinta oli muistaakseni 2,3 euroa / Ah, eli läpi kulkeneen energian hinta olisi 0,32 euroa / KWh. Tästä tietenkin säikähdin. Taitavasti tehdyllä energiajärjestelmällä voi käyttää energiaa suoraan aurinkopaneelista ja korvata puuttuvan osan verkkovirralla, niin ettei järjestelmässä ole akkua. Onko akku edes taloudellisesti kannattava?

      Wikipedian mukaan tavallinen lyijyakku kestää 500-800 latauskertaa, ilmeisesti mallista riippuen. Saman sivun mukaan huoltovapaa AGM-lyijyakku kestää 300-5000 latauskertaa (2 - 20 vuotta elinikää).
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku#Lyijyakku


      Biltema lupaa, että SMF-akku kestää 450 – 500 kertaa latausta 50 prosenttiin, eli edullisin maksaa elinkaarensa aikana 0,37 euroa per akussa käynyt KWh. (110Ah 109euroa nro.8031101)
      http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/SMF-akku-802201/

      AGM-akusta luvataan vain "kolme kertaa enemmän lataus- ja purkamiskertoja kuin tavallinen akku", eli se luultavasti tarkoittaa 3 * tavallisen akun kesto, vaikka kolme kertaa enemmän kirjaimellisesti tarkoittaa nelinkertaista (eli 1 3). Kertoimella ei tietenkään ole merkitystä, jos ei voi tietää mikä on "tavallinen akku". Jos akkuja kerran voi verrata, niin niistä tiedetään lataus- ja purkamiskertojen määrät, mutta miksi niitä ei sitten paljasteta?
      Edullisin löytämäni Bilteman AGM-akku oli: kerralla mahtuvan varauksen hinta 1,99 euroa / Ah, varauksen määrä 95Ah, tuotteen hinta 189€, nro. 80900.
      http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/AGM-akku-80700/

      Edullisin geeliakku Biltemassa 80830 (suppea valikoima).
      http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Varaosat/Akku/Geeliakut-moottoripyoriin-ja-skoottereihin-80810/

      Hopea-kalsium-akkuja oli Biltemassa edullisesti, ja sellaisen aiemmin ostin.
      http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/Auton-akut-8021005/
      Edullisin hopea-kalsium: 55Ah, 54,90euroa kpl., 0,998euroa/Ah kapasit., 4v takuu, tuote 802556
      Edullisin muu: 60Ah, 54,90euroa kpl,. 0,915euroa/Ah kapasit., 3v takuu, tuote 802602
      Autoon ei tietenkään saa välttämättä edullisinta, jos pitää olla juuri tietty korkeus, pituus ja leveys.

      Muuta akuista:
      Aurinkosähkötalo Eurosolar Oy: www.eurosolar.fi
      http://www.autowiki.fi/index.php/Akku
      http://www.akkuekspertti.fi/turku/huoltovinkit.html

    • mese kuskit on pa

      onko kaikki rahat menny mesen ostoon ja osamaksuihin ettei ole rahaa enää ostaa uutta akkua siihen, mikä siihen kuuluu laittaa!!!!!!!!! Taitaa olla myös se tilanne ettei sulla ole varaa ostaa leivänpäälle edes voita lauantaimakkaraa, saatikka savupalvi kinkkua!!!!!! Tyypillinen pers aukinen mese kuski jolle mikään ei sais maksaa normihintaa vaan kolmannes siitä, koska kaikki omat ja velkarahat on mersun paskaan ja sen korjausiin!!!!!!!!!!!

      • turhaa parjausta

        Eikös tässä kyselty AGM-akun todellisia eroja tavalliseen eikä ostajan lompakon paksuutta.
        Akun ominaisuudet ovat oleellisia tietoja ostopäätöstä tehdessä.


    • 20+17

      Nykyaikaislla autoilla hommahan ei mene niin että kun sammutat auto niin virran kulutus loppuu. AGM- on hyvä vaihtoehto nykyaikaiseen autoon koska se kestää syvä purkauksen paremmin.(Viikon etelän loman jälkeen auto pitää käynnistää parkkipaikan käynnistyspalvelun avulla)

      Mutta jos on perinteinen Defan akkulaturi lohkon
      yhteydessä niin ei ole mitään tarvetta rahaa tuhlata moisiin.

      Kesäkelit ei ole ongelma vaan se talvinen käynnistys joka ottaa reippasti ampeereita akusta ja niitä pitää saada sieltä hetkelliseti tarvittava määrä.

    • Pellehermanni666

      E220CDI2007: lle : Jos tiedät niin paljon enemmän kuin muuta, miksi runkkupelle sitten kysyt?
      Mee harrastaan nettipornoa tai muuta sulle sopivampaa, niin ei tarvitse asiatietoa hakevan sun ärsyttävää jeesustelua ja pätemistä katsella!!

    • Uusiakkueilataudu

      No nyt se selvisi mullekin tuo agm akun ero duracelliin. kiitos hyvästä keskusteluketjusta. Väittivät että olis autossa joku älylaturi. Höpö höpö juttua ja ihan hevon humppaa.

      • Visa.Credit

        AGM ei ole yksiselitteisesti parempi. Olen käyttänyt Optima-akkuja 15 vuoden ajan. AGM-akun kylmäkäynnistysvirta on jopa tupla tavan lyijyakkuun verrattuna. Käytännössä siis hyvässä latingissa oleva AGM pärskäyttää moottorin tulille -33 asteessa niin että heilahtaa. Pakkaskäynnistyksessä ero lyijyakkuun on kuin yöllä ja päivällä. Kuriositeettina mainittakoot että Optima tarjoili virtaa sen verran väkivaltaisesti että räjäytti erään startin ihan päreiksi.

        Tästä päästiin AGM-akun ongelmaan. Nykyautoissa eivät lataudu kunnolla pakkasessa. Pakkasessa AGM-akun varauksen vastaanottokyky on heikko. Siinä missä tavan lyijyakku toimii pakkaskaudella lyhyessä ajossa kuin iunan vessa, AGM-Optima (RT) tyhjenee vääjäämättä kunnes käyntiin lähteminen on ihan hilkulla ja on pakko ladata ylläpitolaturilla. Akkuliike ja maahantuoja eivät osaa selittää miksi näin käy. Mittausten mukaan samainen akku parempi kuin on spekseissä luvattu. Ongelmin olemassaolo todettu sama kolmella eri akkuyksilöllä. AGM:n pitkä kestoikä on totta. Tallin nurkassa 2002 mallin Optima joka on vielä aika hyvässä iskussa. Säilyttää n 12,6 V jännitteen puolisen vuotta ja virranantokyky on superia.

        Mainitaan vielä sellainen ihmeellisyys että vm 1985 ja 1987 autoissa samainen Optima RT joka ei lataudu nykyautoissa, latautui ja toimi ilman moitteen sanaa talvet läpeensä. Ei tarvinnut ylläpitolatausta. En tiedä miksi ei lataudu nykyautoissa.

        Itse palasin takaisin laadukkaisiin lyijyakkuihin ja siihen loppui ylläpitolatauksen tarve. Asenna paikoilleen ja unohda.


      • Lataamoonko

        AGM akku vaatii volttia korkeamman latausjännitteen tavalliseen lyijy-antimoniakkuun verrattuna.
        Kannattaa ladata välillä täyteen irtolaturilla jossa on lumihiutalesymboli.


    • PaavoArhmki

      Ei jaksa pyörittää 84 mossen tarttia eli joutaa kaatikselle agmi ja bygmi agut.

      • nomen-est-omen

        Älykkögalleria ?


      • Liian_pieni_akku

        Valitse sellainen akku joka jaksaa. AGM teknologia ei itsessään kerro akun käynnistystehosta mitään. Akkuja on monen laisia se että akussa on 100 Amppeerituntia ei vielä kerro mitään siitä että mitä se jaksaa käynnistää. sillä pärjää vanhoissa autoissa jo pitkälle että valitsee akun edeltäjänsä mukaan samalla kapasiteetilla (Amppeeritunti), jännitteellä (Voltti) ja purkuvirralla (Amppeeri).


    • Lukija22

      On tää kovaa settiä... 😂

      • Anonyymi

        On ihan helvetillistä tosiaan.Unohtuu itse asia ja asiallisuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe