missä kohtaa kipu tuntuu?
itselläni vasemmassa "silmän pohjassa", josta jymähtelee koko päähän ja niskaan
milloin migreenisi alkaa?
minulla yöllä, havahdun ihan normaalisti unestani ja tunnen lievän pääkivun, vaikka tiedän että pitäisi heti jaksaa mennä ottamaan särkylääke niin en koskaan umpiunessa jaksa ja hölmönä ajattelen sen menevän nukkumisella ohi vaikka tiedän ihan hyvin ettei mene. sitten aamulla se lääkkeen ottaminen on jo myöhäistä kun kipu yltyy hetkessä kovaksi.
olen yrittänyt mietiskellä migreeniä edeltäviä päiviä/päivää, mutta en vain löydä syitä laukeavalle kivulle. kai se on geeneissä
migreeni- gallup
36
9747
Vastaukset
- Tiuhti
Mun migreeni on ärhäkkää laatua,joskus tuntuu takaraivossa joskus ohimolla joskus otsassa ja joskus silmien pohjissa.
Migreeni alkaa aamupäivällä ja saattaa kestää lähes viikon.Yleensä kuun alussa iskee kohtaus ja silloin tekis mieli lyödä pää pölkylle.Kivut on lähes sietämättömiä. - mie vaan...
Minulla migreeni alkaa silleen, että vasempaa silmää alkaa särkemään... Päässä heitäää ja on turha syödä mitään vaikka kuinka nälkä olisi, kun saa juosta heti vessan...
Mulle migreenin joskus aiheuttaa aurinko. Mutta en tiedä, mistä se migreeni sitten loppujen lopuksi tulee... Lääkärissä olen käynyt, mutta eivät olem itään asialle tehneet. Eli kärsitään sitten joskus viikon mittaisesta migreenistä... - Neito
Minun kohtaukseni alkaa siten, että ensin kipu tuntuu tylppänä molempien silmien takana ja ilman lääkettä se siirtyy vasemmalle ohimolle. Lapsena oksentelin joka kohtauksen aikana, enää onneksi en.
Kohtaus alkaa yleensä iltapäivällä tai illalla. Jos nukun liikaa, saatan siihen aamulla herätäkin. Ja todella suhmuiseen oloon.
Pitää vielä mainita, että tavallisten kohtausten lisäksi minua vaivaavat oudot kolme päivää kestävät kipukohtaukset, jotka pahimmillaan lamaavat minut sängyn pohjalle. Kolmen päivän päänsärkykohtauksen voivat laukaista ainakin kuukautiset (vääjäämätöntä) sekä lisäaineista arominvahventeet ja makeutusaineet - joskus en taas keksi mitään syytä.
Tällainen kohtaus siis palaa kolmen päivän ajan takaisin aina kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Kivun sijainti voi vaihdella silmien takaa tai toiselta ohimolta takaraivolle ja niskaan. Lääkäreille nämä kohtaukset ovat täysi mysteeri.- migreenikko
On ihan pakko vastata sinulle Neito. Tekstisi oli kuin minä olisin sen kirjoittanut. Aivan uskomatonta! Minullakin migreeni "tavallinen" alkaa yleensä iltapäivällä. Öisin se alkaa, jos laitan todella väsyneenä nukkumaan ja narskutan hampaita. Pienempänä myös oksensin aina kun migreeni tuli, nykyisin todella harvoin.
Yllättävin yhtäläisyys on mainitsemasi tavallisten migreenikohtausten lisäksi olevat kolme päivää kestävät päänsäryt. Minulla ne ajoittuvat juuri ennen kuukautisia tai niiden alkuun. Olen vaihtanut e-pillerimerkkiä muutamia kertoja, mutta tuloksetta. Lääkäri ei keksinyt päänsärylle mitään selitystä. Oli todella ymmällään, ei ollut kuulemma kuullut ennen tällaisesta kolme päivää kestävästä säännöllisesti toistuvasta päänsärystä, vaikka kyseessä oli n. 45 v. naislääkäri. Apua en siis ole saanut ja lääkkeet (Miranax ja Imigran) eivät auta. Nämä kolme päivää kestävät päänsäryt tuntuvat yleensä nenän pielessä (poskiontelon tuntumassa) ja kipu jatkuu pään taakse korvan ohitse ja niskaan. Pahinta on, että kun tietää aiemman kokemuksen perusteella, että päänsärky saattaa kestää 3 päivää... se on todella tuskaista, koska kipu voimistuu ja vaimenee ja voimistuu taas.
Uskon myös itse, että aromivahventeet ja makeutusaineet saattavat laukaista kohtauksen. Eiväthän ne aina aiheuta, mutta todennäköisesti, jos niitä sisältäviä ruokia syö enemmän kuin vain maistiaisiksi. Itse vältän nykyisin myös raakaa tai puolikypsää paprikaa, säilöttyjä punajuuria, kuivamausteita, nachoja sekä chilillä maustettuja ruokia tms. Mielestäni myös huonosti kypsennetyt pataruuat ja esim. ratatoulle ovat aiheuttaneet minulle migreenin. - Neito
migreenikko kirjoitti:
On ihan pakko vastata sinulle Neito. Tekstisi oli kuin minä olisin sen kirjoittanut. Aivan uskomatonta! Minullakin migreeni "tavallinen" alkaa yleensä iltapäivällä. Öisin se alkaa, jos laitan todella väsyneenä nukkumaan ja narskutan hampaita. Pienempänä myös oksensin aina kun migreeni tuli, nykyisin todella harvoin.
Yllättävin yhtäläisyys on mainitsemasi tavallisten migreenikohtausten lisäksi olevat kolme päivää kestävät päänsäryt. Minulla ne ajoittuvat juuri ennen kuukautisia tai niiden alkuun. Olen vaihtanut e-pillerimerkkiä muutamia kertoja, mutta tuloksetta. Lääkäri ei keksinyt päänsärylle mitään selitystä. Oli todella ymmällään, ei ollut kuulemma kuullut ennen tällaisesta kolme päivää kestävästä säännöllisesti toistuvasta päänsärystä, vaikka kyseessä oli n. 45 v. naislääkäri. Apua en siis ole saanut ja lääkkeet (Miranax ja Imigran) eivät auta. Nämä kolme päivää kestävät päänsäryt tuntuvat yleensä nenän pielessä (poskiontelon tuntumassa) ja kipu jatkuu pään taakse korvan ohitse ja niskaan. Pahinta on, että kun tietää aiemman kokemuksen perusteella, että päänsärky saattaa kestää 3 päivää... se on todella tuskaista, koska kipu voimistuu ja vaimenee ja voimistuu taas.
Uskon myös itse, että aromivahventeet ja makeutusaineet saattavat laukaista kohtauksen. Eiväthän ne aina aiheuta, mutta todennäköisesti, jos niitä sisältäviä ruokia syö enemmän kuin vain maistiaisiksi. Itse vältän nykyisin myös raakaa tai puolikypsää paprikaa, säilöttyjä punajuuria, kuivamausteita, nachoja sekä chilillä maustettuja ruokia tms. Mielestäni myös huonosti kypsennetyt pataruuat ja esim. ratatoulle ovat aiheuttaneet minulle migreenin.- Onpa huojentavaa kuulla, että muillakin esiintyy pitkäkestoista migreeniä: olen jo välillä epäillyt, että jotenkin itse pidän kohtausta yllä, kun muhin sängyn pohjalla enkä kykene ryhdistäytymään. Kun särky ei kuitenkaan lamaavuudestaan huolimatta tunnu perinteiseltä migreeniltä. Huh, saan puistatuksia tuosta poskiontelo-niska -akselista, varsin osuvasti kuvattu. Kipu on jotenkin tavoittamattomissa ja kylmät kääreet ja pään painaminen tyynyyn eivät tunnu ulottuvan kipuun asti.
Minulle migreenistä tutkimuksia tehnyt neurologi totesi, ettei "kuukautispäänsärystä" voi puhua, vaan kyse on hänen mielestään aina migreenistä, lievästä tai pahemmasta. Oletteko huomanneet niskan ja pään seudun lihasten (päänahan ja otsan) kipeytyvän tämän särkyjakson aikana? Pidän sitä todella outona ilmiönä, kun tuntuu, että kohtauksen laukaisee kuitenkin selkeästi jokin "sisäinen", kuten hormonit tai lisäaineet. Kulmakarvojen ja hiusrajan sekä -pohjan kipeytyminen liittyvät tietääkseni lihasjännityspäänsärkyyn.
Jos käytätte pillereitä, keskustelkaa ihmeessä gynekologin/neurologin kanssa siitä, josko voisitte pitää taukoa vain parin levyn välein. Muutenkin olen huomannut, että pillereiden kanssa saa olla hirveän tarkkana: jos yhdenkin ottaa tunteja myöhässä, saattaa parin päivän päässä odottaa tuskaiset kolme päivää..! Eli kellon tarkkuutta pillerin ottoajankohtaan.
Minulle ei ollut apua mistään särkylääkkeestä ennen kuin yleislääkäri iski käteen Vioxxin (alunperin nivelreumaan, nykyisin myös migreeniin) päivystyspakkauksen ja käski kokeilla. Voi sitä autuutta! Yhdessä Imigranin kanssa saan sillä säryn helpottamaan kokonaan siksi aikaa, kun lääkkeiden vaikutus säilyy. Kipu tietenkin auttamatta palaa, mutta jotain tuokin. Lääkkeiden kanssa kaikki on tietysti kovin yksilökohtaista, mutta kokeilemisen arvoista. Mielestäni on kovasti kiintoisaa se, että migreenikohtauksen kestoksi mainitaan usein 2-72 tuntia. Mistä ihmeestä tulee tuo maaginen kolme päivää..?
Jaksamisia! =) - anna
migreenikko kirjoitti:
Uskon myös itse, että aromivahventeet ja makeutusaineet saattavat laukaista kohtauksen. Eiväthän ne aina aiheuta, mutta todennäköisesti, jos niitä sisältäviä ruokia syö enemmän kuin vain maistiaisiksi. Itse vältän nykyisin myös raakaa tai puolikypsää paprikaa, säilöttyjä punajuuria, kuivamausteita, nachoja sekä chilillä maustettuja ruokia tms. Mielestäni myös huonosti kypsennetyt pataruuat ja esim. ratatoulle ovat aiheuttaneet minulle migreenin.Minulla on samankaltaisia ongelmia, eikä Imigran auttanut. Kokeile Relertiä, se auttoi ainakin minua, huonopuoli vaan on se että kestää n.kaksi tuntia ennenkuin lääke tehoaa.
- Madame_Migreeni
Kuukautisiin liittyvä tyypillisesti kolmen päivän paha särkyputki on ehkä hankalimmin kuriin saatava migreenin laji. Sen hoitokäytäntö on nykyisin erilainen kuin muina aikoina esiintyvien migreenikohtausten:
Jos kuukautiset ovat säännölliset ja niihin liittyy säännöllisesti migreeni, säryn estohoito aloitetaan 1-2 päivää ennen odotettua särkyä ja sitä jatketaan 3-5 päivää. Estohoito voidaan toteuttaa joko tulehduskipulääkkeellä tai pitkävaikutteisella triptaanilla. Jos lääkkeitä menee pitkin kuukautta muutenkin lähelle särkylääkepäänsäryn riskirajoja, on kuukautisten aikaan tulevien pahojen kohtausten hoito suunniteltava todella ajatuksella.
Kuukautismigreenistä esitteessä http://www.migreeni.org/Pdf/esitteet/Naisten_migreeni_esite.pdf ja särkylääkesärystä esitteessä http://www.migreeni.org/Pdf/esitteet/Sarkylaakesarky_esite.pdf.
Suomalaisen migreeniprofiilitutkimuksen mukaan naisilla migreenit pitenevät ja vaikeutuvat, kun ikää tulee lisää. Joko hormonit tai aikaisemmin tehottomasti hoidetut kuukautismigreenit herkistävät migreenikivulle. - N45
Madame_Migreeni kirjoitti:
Kuukautisiin liittyvä tyypillisesti kolmen päivän paha särkyputki on ehkä hankalimmin kuriin saatava migreenin laji. Sen hoitokäytäntö on nykyisin erilainen kuin muina aikoina esiintyvien migreenikohtausten:
Jos kuukautiset ovat säännölliset ja niihin liittyy säännöllisesti migreeni, säryn estohoito aloitetaan 1-2 päivää ennen odotettua särkyä ja sitä jatketaan 3-5 päivää. Estohoito voidaan toteuttaa joko tulehduskipulääkkeellä tai pitkävaikutteisella triptaanilla. Jos lääkkeitä menee pitkin kuukautta muutenkin lähelle särkylääkepäänsäryn riskirajoja, on kuukautisten aikaan tulevien pahojen kohtausten hoito suunniteltava todella ajatuksella.
Kuukautismigreenistä esitteessä http://www.migreeni.org/Pdf/esitteet/Naisten_migreeni_esite.pdf ja särkylääkesärystä esitteessä http://www.migreeni.org/Pdf/esitteet/Sarkylaakesarky_esite.pdf.
Suomalaisen migreeniprofiilitutkimuksen mukaan naisilla migreenit pitenevät ja vaikeutuvat, kun ikää tulee lisää. Joko hormonit tai aikaisemmin tehottomasti hoidetut kuukautismigreenit herkistävät migreenikivulle.Hei,
"Suomalaisen migreeniprofiilitutkimuksen mukaan naisilla migreenit pitenevät ja vaikeutuvat, kun ikää tulee lisää. Joko hormonit tai aikaisemmin tehottomasti hoidetut kuukautismigreenit herkistävät migreenikivulle."
Lääkärini väitti minulle juuri noin, mutta toisin kävi. Aiempina vuosina kärsin kovista migreenikohtauksista, mutta kun ikää tuli enemmän, niin migreenikin vähentyi.
Olin kokeillut kaikenmaailman migreenilääkkeitä ja loppujen lopuksi sain särkylääkepäänsärkyjä. Olin kovin stressaantunut ja niska-hartia seutu oli jumissa, josta sainkin kovia päänsärkyjä.
Jouduin olemaan töistä usein pois ja otin lopputilin. Lepäsin 6kk ja migreeni oli lähes poissa, tuona aikana en lääkkeitä popsinut, kun ei tarvinnut stressaa jaksaako olla töissä. Nykyään pyrin siihen etten stressaa.
Nykyään saan migreenin yleensä mensujen aikaan ja sitä migreeniä voi kestää muutamia päiviä. - Madame_Migreeni
N45 kirjoitti:
Hei,
"Suomalaisen migreeniprofiilitutkimuksen mukaan naisilla migreenit pitenevät ja vaikeutuvat, kun ikää tulee lisää. Joko hormonit tai aikaisemmin tehottomasti hoidetut kuukautismigreenit herkistävät migreenikivulle."
Lääkärini väitti minulle juuri noin, mutta toisin kävi. Aiempina vuosina kärsin kovista migreenikohtauksista, mutta kun ikää tuli enemmän, niin migreenikin vähentyi.
Olin kokeillut kaikenmaailman migreenilääkkeitä ja loppujen lopuksi sain särkylääkepäänsärkyjä. Olin kovin stressaantunut ja niska-hartia seutu oli jumissa, josta sainkin kovia päänsärkyjä.
Jouduin olemaan töistä usein pois ja otin lopputilin. Lepäsin 6kk ja migreeni oli lähes poissa, tuona aikana en lääkkeitä popsinut, kun ei tarvinnut stressaa jaksaako olla töissä. Nykyään pyrin siihen etten stressaa.
Nykyään saan migreenin yleensä mensujen aikaan ja sitä migreeniä voi kestää muutamia päiviä.Nimimerkille N45 kävi onnekkaasti, eli juuri päinvastoin kuin tilastojen mukaan olisi voinut ennustaa: migreenit vähenivät vanhemmiten. Näin migreeni käyttäytyy: se on yksilöllinen sairaus, lähes kenelläkään se ei ole ihan samanlainen kuin toisilla. Siitä antavat hyvän kuvan tämänkin pitkän keskusteluketjun viestit.
Yksilöllisyydestä seuraa myös se, että hoidot ja lääkkeet purevat eri ihmisillä eri tavalla, myös lääkkeiden sivuvaikutukset vaihtelevat. Mikään migreenin hoito ei kuitenkaan ole tarkoitettu loppuelämäksi ja hoidon voi ja se pitää vaihtaa heti, jos huomaa että tulos ei vastaa tavoitetta, olipa sitten kyse ruokavaliosta, jostakin liikuntamuodosta tai kohtaus- tai estolääkkeestä. Siksi erilaisia hoitoja kannattaa rohkeasti kokeilla ja punnita huolellisesti hyötyjen ja haittojen suhde. Tässäkin auttaa päänsärkypäiväkirjan pito http://www.terveyskartoitus.fi/calendar/.
- maisu
Kipu alkaa tuntua yleensä ensin jossakin silmien seutuvilla lievänä ja on huipussaan tunnissa, jolloin tuntuu otsassa hiusrajassa kuin joku yrittäisi sahata päätä halki. Vihlaisee välillä vasemman ohimon yläpuolelta kohti vasenta silmää. Fyysinen ponnistus saa kivun sykkimään sydämenlyöntien tahtiin.
Alkamisella ei tarkkaa ajankohtaa. Vuoden alusta neljä kuukautta tahdilla 2-3 kohtausta kuussa, millon ennen tai jälkeen menkkojen ja milloin tentin jälkeisenä päivänä. Nyt ollut kuukauden särytöntä mutta pää silti jotenkin ihan pöhnä. Kohtausta edeltävät sahalaidat. En ole keksinyt mitään laukaisevaa tekijää... jos huomenna särkee, se on tentti ja stressin purkautuminen.- jomppa
Olen neidon ja migreenikon kohtalotoveri.
Mulla kipu on yleensä vasemmalla puolella silmän ja ohimon vaiheilla...kipu on sietämätöntä, tavallaan kiertävää jomotusta tai miten sitä kuvailisi.
Aina kun käytän hormonaalista ehkäisyä (tällä hetkellä minipillerit) niin mulla esiintyy usein näitä pitkittyneitä migreenikohtauksia, jotka tosiaan kestävät usein 2-3 päivää. Imigrania niihin nautin, kipu helpottaa(ei poistu) muutamaksi tunniksi ja palaa taas...ja imigraniahan saa ottaa korkeintaan 2 päivässä. Joten inhottavia nämä kohtaukset kun kivusta ei vaan pääse eroon. Ja vaikea koulussa ja työpaikoilla varmaan uskoa että migreeni todella kestää sen 3 päivää....
Pienenä myös oksensin aina tosi rajusti, nykyisin en, jollei kohtaus pääse aivan kauheaksi.
- blää
Mulla migreeni tuntuu vasemmassa silmässä, tuntuu että se pullahtaa ulos tai räjähtää.
Äitilläni on migreeni ja se on periytynyt kaikille lapsille. Mulla migreeni tulee yhtäkkiä, alkaa tulla näköhäiriröitä, kuten väreilyjä tai jotain läiskiä jotka peittää näön, outo olo ja sitte päänsärky ja silmäsärky, jonkin ajan päästä oksennan (joka kerta) eikä särkylääkkeet auta, otin kerran varmaan 1600 mg, eikä auttanu. Tosin oksensin välissä, kun eka otin 800 mg, mutta sen ois pitäny jo ehtiä vaikuttaa.
Mun migreeni alkaa aika usein koulussa, keskellä päivää.
Migreenin voi laukaista liian lyhyet unet ja huono syöminen, stressi, kirkkaat valot jne. - mirkku
Minulla myös vasemman silmän pohjassa kaivertava kipu ja vasen ohimo hellä. Otan triptaanit yleensä jo siinä vaiheessa kun vasenta silmää alkaa "kaivertamaan" ja tunnissa kipu sitten ohi.
- suvi
Kärsin voimakkaista migreeneistä (olen 21v.), joihin kuuluu sahalaidat, jyskyttävä voimakas pääkipu sekä vapina, viluntunne ja oksentelu. Kohtaukset ovt pitkiä (tiedän kyllä että migreeni voi joillakin kertää useamman päivänkin!) 2-8h. Aurat menevät ja tulevat yhä uudestaan, olo on kuin olisi kuume, vatsatauti ja päänsärky yhtä aikaa. Onneni on se, että kohtauksia tulee (vain) 0-10 vuodessa. En ole havainnut minkään tietyn tekijän laukaisevat oireita, mutta luulen kohtauksen olevan stressin, syömättömyyden ja tietokoneella/auringossa olo summa. Olen kokeillut Zomig-lääkettä (kallis!!) mutta ei tuntunut auttavan. Toistaiseksi olen vain napannut tuhteja särkylääkkeitä ja kärsinyt oireet alusta loppuun. toivottavasti migreeni hellittää ajan myötä, joillakin onnellisillahan niin käy.
- Katjuska
Taidan olla onnekas kun omiin kohtauksiin riittää 1-2 x Burana 400...
Kipu tuntuu samalta kuin monella teistä, kuin joku pistäisi terävän kynän toisen tai molempien (useimmiten vasemman) silmän ja ohimon sisään. Jos en saa lääkettä, kipu yltyy koko pään jomotukseksi.
Kohtaus kestää päivän ja lääkkeestä huolimatta olen tokkurainen ja väsynyt, kipu tuntuu jos liikahdan nopeasti. Migreeni iskee usein aamuyöllä, herään harvoin ensioireisiin joten aamulla on surkea olo. Rankka työputki laukeaa yleensä la- tai su-aamun kohtaukseen - ilman alkoholia! =)- kipumax
Me täällä ollaan raskaan sarjan migreenikkoja eli pelkät Buranat eivät auta! Sanoisinpa sinulle, että sulla ei ole migreeniä jos kerran pelkkä burana auttaa, mutta itsepähän tiedät parhaiten.
Joo, saat olla messissä:))
- heppu
Itselläni kipu alkaa silmien särkemisenä ja pahenee muutaman tunnin sisällä otsaan ja takaraivoon, jossa kipu tuntuu kuin olisi rautatanko työnnetty niskasta kohti päälakea. Kivun aikana valo ja melu pahentaa oloa ja usein myös oksennan.
Migreerini alkaa päivällä tai illalla, vielä en ole pystynyt selvittämään mistä se johtuu.
Joku tuossa jo kertoikin, että Vioxx-niminen kipulääke on auttanut; minulla sama juttu. En kauheasti tykkää lääkkeitä syödä, joten joskus olen pitkittänyt lääkkeen ottoa ja sitten se onkin ollut myöhäistä. Vioxx vaikuttaa hitaasti toisin kuin esim. aspiriini.- anna
Tiesitkö, että Vioxx on nykyään kielletyllä listalla, sen ainesosa Rofecoxib on todettu vaaralliseksi. saat lääkkeestä rahat takaisin, kun viet sen apteekkiin takaisin.
- jaana
Minun migreeni on kohtauksittaista, onneksi harvoin ilmenevää. Alkaa haukottelulla (hapenpuute) ja väsymyksellä, vilutuntemuksilla ja vatsassa olevalla epämääräisellä pahan olon tunteella. Migreenisärky sijoittuu minulla oikean silmän taakse; kipu kovaa ja invalidisoivaa. Fyysinen rasitus lisää särkyä. Joskus kirjoittaminen ja puhuminen takkuilee. Kohtaus päättyy rajuun oksentamiseen, josta epämiellyttävää tekee sekä pääkipu että se, että vatsani on kohtauksen aikana lamassa= ruoka ei sula. Jälkeenpäin on tosi väsynyt olo. Laukaisevia juttuja: kirkas, suoraan silmään (oik.) osuva valo. Chilimauste aiheuttaa säryn aina ,minulla maustesekoitukset/glutamaatit eivät sitä tee. Aamuöisiltä kohtauksen aluilta olen välttynyt aika hyvin; syömällä illalla viimeiseksi ruisleipää, yms diabetesruokavalion tyyppistä= pitkäkestoista välipalaa : silloin verensokeri pysyy yön tasaisena.
- sarrkeeee
Tutulta kuulostaa nama tekstit taalla. Valitettavasti.
Olen 26-vuotias nainen ja karsinyt migreeneista lukioikaisesta asti, joskin migreenien kesto on pidentynyt alkupaivista paljon, nykyaan migreenikohtaus saattaa hyvinkin kestaa 3 paivaa putkeen. Harvoin migreenini kestaa vain pari tuntia, voi jos kestaisikin.
Migreenini alkaa vasymyksen tunteena, yhtakkisena "puutumisen tunteena" takaraivossa, tai kipuna joko oikean tai vasemman puolen olkapaalihaksissa. Valilla myos ohimoita alkaa kiristaa, aivan kuin vanne menisi valissa ja sita joku vetaisi kirealle.
Olen oksentanut migreenin aikana vain muutaman kerran, mutta muutoin kipu on sietamatonta ja usein itken sangyn pohjalla, valmiina vaikka kuolemaan kunhan paasisin kivusta eroon. Otin ennen Zomigia, se ei enaa auttanut hyvin, vaihdoin Imigraniin, joka auttaa paremmin ainakin toistaiseksi. Ainoa etta asun ulkomailla, jossa ei ole Kelan tukia, eli maksan jokaisesta 50mg Imigranista 10 euroa. Etta repikaa siita. Kalliiksi tulee siis jokainen 3 paivan migreeniputki, kun lisaksi toissa ei makseta palkkaa sairaspaivista.
Migreenin julmistuessa se yleensa aina kaataa minut sangyn pohjalle. Menetan puhekykyni (kukaan ei tajua mita sanon, soherran vain jotain epamaaraista mutinaa ja kuulen sen kylla itsekin), pari kertaa on mennyt myos kavelykyky (istunut bussipysakilla maassa paa polvissa ja miettinyt etta apua, miten ma paasen kotiin) ja koko kroppa menee veltoksi, etenkin reisia alkaa sarkea ja myos kordinaatiokyky menee. Koko kroppa siis ihan sekaisin.
Migreenin voi laukaista ihan mika vaan. En voi syoda sitruunehedelmia lainkaan, ja alkoholiin en ole koskenutkaan 5 viimeiseen kuukauteen. Edellisen kerran kun join (4 vodkadrinkkia koko illan aikana), sain 7 paivan migreenin. Ei siis kannata. Kaljasta ja viinista tulee migreenia jos vaan haistaakin lasiin pain nykyaan. On vahan kuivaa valilla ulkona kun kaverit tulee humalaan ja itse seuraan mehulasin kanssa vieressa. Mutta saastyypahan ainakin silta krapulamigreenilta.
Syon lisaksi ulkomailta saatavia Buranan tapaisia NurofenPlus -sarkylaakkeita kuin leipaa. Kroppa varmaan ihan sekaisin jo, mutta ei voi muuta jos haluaa elaa. Lisaksi olen yrittanyt erilaisia yrttituotteita, otan saannollisesti Fewerfew-yrttia tippoina veden kanssa, se sinansa kai auttaa vahan ehkaisemaan. Myos magnesiumia yritan ottaa saannollisesti, en tieda auttaako se mutta ainakin magnesium on vienyt suonenvetoni pois jaloista, joten olen miettinyt etta ehka se veisi paastakin migreenisuonenvedon pois...? Yrittanytta ei laiteta.
Kaiken kaikkiaan pirunmoinen vaiva ja vie ison osan elamasta. Toihin joudun soittamaan kipeaksi migreenin takia ainakin kerran kuukaudessa, ja suurin osa pomoista ei asiaa ymmarra, elleivat itse karsi migreeneista. Ajatellaan etta paansaryn vuoksi soittaa kipeaksi. Myos tyokaverit eivat kaikki asiaa ymmarra. Jopa muutama hyva ystava on hermostunut ainaiseen migreeniini (jonka kautta olen joutunut perumaan tapaamisia ym usein) ja ovat kaskeneet "ryhdistaytymaan" tai "juomaan vetta eika aina ottamaan noita migreenilaakkeita", koska "vesi auttaa minullakin paansarkyyn!" (voi jos migreenia voisikin verrata paakipuun...) ja yksi kaveri intti kerran koko illan etta miksen voi vain juoda paata tayteen, se varmana auttaa migreeniin koska se rentouttaa kropan. Njaah...
Vanhemmat ymmartavat minua aina hyvin, koska molemmat ovat karsineet migreenista koko ikansa, eivat tosin yhta pitkista kohtauksista kuin mina, mutta kuitenkin. Poikaystavalleni on valilla vaikeaa ymmartaa vaikka tekeekin kylla parhaansa ymmartaakseen, mutta koska han ei koskaan itse ole kokenut migreenia, hanella tuntuu valilla olevan vaikeaa tajuta kovan paansaryn ja migreenin ero. Valilla myos tuntuu etta jos migreenikohtaukseni estaa jonkun suunnitellun menomme, poikaystavani nayttaa pettymyksensa suoraan minulle, aiheuttaen minulle syyllisen olon, joka tietysti aiheuttaa riidan, kun alan sanomaan etta ala minua syyta, en mina migreenilleni mitaan voi. Jolloin han alkaa sanoa etta no mikset hae apua migreeniin esim akupunktuurista, han on lukenut etta akupunktuuri auttaa. Jolloin tietysti sanon takaisin (kivuissani) etta oi jos asia olisikin noin yksinkertainen, sittenhan maailmassa ei olisi migreenipotilaita enaa lainkaan! Mutta no, kylla han yrittaa ymmartaa, valilla kai vaan menee hermo tahan sangyssa itkevaan tyttoystavaan...
Pirunmoinen vaiva kylla. Laakari taalla ehdottanut etta aloittaisin saannollisen laakityksen, mutta en tieda mita tehda, kun samoja laakkeita kaytetaan verenpaineen (?) laakitykseen tms ja aiheuttaa kuulemma useille huippausta. E-pillereilla olen ollut jo 8v, vaihtanut merkkia kerran, ei mitaan muutosta parempaan eika huonompaan.- saarkeee
Lisaisin viela edelliseen etta usein (90% kohtauksista) migreeni alkaa viikonlopun tienoilla: joko pe-iltana kun tyostressi laukeaa ja miettii etta ihanaa, viikonloppu! tai sitten sunnuntaina iltapaivalla, kun on saanut levata kunnolla ja on mieli iloinen. Alkaa kohtaus miten vaan, siihen menee 1-3 paivaa AINA. Olen myos huomannut etta liika nukkuminen viikonloppuisin aiheuttaa aina migreenin, niinkuin myos paivaunet. Harmittaa siis etta kun viikonloppuina voisi vihdoin levata ja nukkua, ei voi, koska liiasta levosta tulee migreeni. Yritan siis viikonloppuisinkin herata viimeistaan klo 9 aikaan, enka nuku paikkareita koskaan vaikka mieli tekisin (mika on ihanampaa kuin su-iltapaivan paikkarit...). jos nukun liikaa, tunnen sen jo sangyssa paassani: paassa on outo huonoa oloa aiheuttava "kiristys" ja tiedan etta nyt on tullut nukuttua liikaa. Olo on pokkoroinen ja iskee migreenin heti kun heraa, tai sitten viimeistaan parin tunnin paasta.
Moni sanoo etta kahvi aiheuttaa migreenia mutta itse ainakin olen jaanyt koukkuun kahviin eli jos en aamulla juo kahvia, paakipu (ja sita myota migreeni) on taattua.
Olen myos huomannut etta jos pakotan itseni sosiaalisoimaan esim vasyneena, saan usein migreenin. Jos olen porukassa joita en tunne hyvin (esim osa poikaystavan kavereista tai perheesta) ja joudun pitamaan tekohymya paalla ja keksimaan jutun aiheita pakosta, saan heti migreenin. Aina. Omien ystavien seurassa saa rentoutua eika migreenia iske. Kun yritin selittaa poikaystavalleni etta tuntuu etta saan migreenin jos joudun sosiaalisoimaan pakolla, niin poikaystavani tietysti otti asian vaarin ja luuli etta hanen ystaviensa kanssa olo on minulle pakkopullaa. En tarkoittanut sita. Tarkoitin etta kaikki pakolliset sosiaaliset tilanteet, myos tyohaastattelut, aiheuttavat migreenia. Erakkoko...?
Harrastan joogaa saannollisesti, mielen rauhoittaminen on auttanut paljon. Ehka stressaan ja huolehdin siis yleisesti liikaa? Paalle kun laittaa migreenin geeneissa niin soppa on valmis. - Kirsikankivi
saarkeee kirjoitti:
Lisaisin viela edelliseen etta usein (90% kohtauksista) migreeni alkaa viikonlopun tienoilla: joko pe-iltana kun tyostressi laukeaa ja miettii etta ihanaa, viikonloppu! tai sitten sunnuntaina iltapaivalla, kun on saanut levata kunnolla ja on mieli iloinen. Alkaa kohtaus miten vaan, siihen menee 1-3 paivaa AINA. Olen myos huomannut etta liika nukkuminen viikonloppuisin aiheuttaa aina migreenin, niinkuin myos paivaunet. Harmittaa siis etta kun viikonloppuina voisi vihdoin levata ja nukkua, ei voi, koska liiasta levosta tulee migreeni. Yritan siis viikonloppuisinkin herata viimeistaan klo 9 aikaan, enka nuku paikkareita koskaan vaikka mieli tekisin (mika on ihanampaa kuin su-iltapaivan paikkarit...). jos nukun liikaa, tunnen sen jo sangyssa paassani: paassa on outo huonoa oloa aiheuttava "kiristys" ja tiedan etta nyt on tullut nukuttua liikaa. Olo on pokkoroinen ja iskee migreenin heti kun heraa, tai sitten viimeistaan parin tunnin paasta.
Moni sanoo etta kahvi aiheuttaa migreenia mutta itse ainakin olen jaanyt koukkuun kahviin eli jos en aamulla juo kahvia, paakipu (ja sita myota migreeni) on taattua.
Olen myos huomannut etta jos pakotan itseni sosiaalisoimaan esim vasyneena, saan usein migreenin. Jos olen porukassa joita en tunne hyvin (esim osa poikaystavan kavereista tai perheesta) ja joudun pitamaan tekohymya paalla ja keksimaan jutun aiheita pakosta, saan heti migreenin. Aina. Omien ystavien seurassa saa rentoutua eika migreenia iske. Kun yritin selittaa poikaystavalleni etta tuntuu etta saan migreenin jos joudun sosiaalisoimaan pakolla, niin poikaystavani tietysti otti asian vaarin ja luuli etta hanen ystaviensa kanssa olo on minulle pakkopullaa. En tarkoittanut sita. Tarkoitin etta kaikki pakolliset sosiaaliset tilanteet, myos tyohaastattelut, aiheuttavat migreenia. Erakkoko...?
Harrastan joogaa saannollisesti, mielen rauhoittaminen on auttanut paljon. Ehka stressaan ja huolehdin siis yleisesti liikaa? Paalle kun laittaa migreenin geeneissa niin soppa on valmis.Mulla on ollut lähes samanlaista oman migreenin kanssa. Nyt mulla on enää harvoin lamaannuttavia migreenikohtauksia ja useimmiten migreeni tuntuu vain päänsärkynä. Pääsin migreenin pahimmista oireista eroon vain vaihtamalla ehkäisypillerit ehkäisykapseliin. Kapseli maksoi 180,- eli kallis pieti, mutta ei ne migreenilääkkeetkään oo halpoja. Kapselissa on omat huonot puolensa, mutta en valita kun migreeni ei enää hallitse elämää eikä tartte olla koko ajan popsimassa särkylääkkeitä. Piilereitä ei kuulemma enää suomessa sais määrätäkään migreenistä kärsiville.
- wetiepti
Mulla kipu voi olla melkein missä päin päätä tahansa. Joko oikean tai vasemman silmän takana, takaraivolla (etenkin kuukautisten yhteydessä), korvan kohdalla tai sitten silmän alapuolella, aivan kuin olisi poskiontelotulehdus (tajusin migreeniksi vasta, kun luin ekan kerran asiasta ja kokeilin seuraavalla kerralla triptaania, joka auttoi). Viime aikoina on alkanut tulla myös koko otsan migreenejä tyyliin kiristävä panta kulmien yläpuolella.
Migreeni voi myös alkaa koska tahansa. Yleisin aika lienee illalla kuuden kieppeillä tai aamuyöllä kolmen jälkeen. Aamuyömigreenit ovat raivostuttavimpia, sillä en herää, ennen kuin kipu on todella sietämätöntä ja sen häätämiseen tarvitaan paitsi triptaani, myös pahoinvointisuppo (Primperan).
Migreenikohtaus kestää 1-3 päivää. Triptaanit vaikuttavat 12-24 tuntia (Zomig 12, Migard jopa 24, tosin Migard alkaa vaikuttaa hitaammin) ja ovat tosi tehokkaita, eli vievät kivun kokonaan pois. Tavallisia särkylääkkeitä en käytä lainkaan (eivät tehoa missään vaiheessa otettuina), eikä minulla ole "tavallisia" päänsärkyjä käytännössä ollenkaan.
Yksi kohtauksia pahentava syy ovat kuukautiset ja kierto yleensäkin (pahin aika kuukautisten alusta ovulaatioon, sitten voi olla parikin viikkoa ilman kohtauksia). E-pillerit olivat aikoinaan katastrofi (nyt steriloitu). Banaania en voi syödä, kohtaus tulee kuuden tunnin sisään. Vilkkuvalo/aistiärsykekohtauksia ollut aika ajoin (tyyliin eipä mennä kovin värikkääseen taidenäyttelyyn tai meluisiin paikkoihin). Tyroksiini-lääkityksen vaihtelut ovat olleet hankalia, ja muutenkin sen aloittaminen on tihentänyt kohtauksia huomattavasti. Ennen lääkitystä saattoi mennä jopa kuukausi ilman yhtään triptaania, nyt kuukaudessa menee keskimäärin 8-12 triptaania.
Estolääkkeistä on kokeiltu kolmea eri beetasalpaajaa, jotka eivät sovi (väsymys, astmaattiset oireet, liian alhainen pulssi). Ne jotenkin tylpistivät kipua, mutta eivät juurikaan vähentäneet kohtauksia. B-vitamiini (Bevi-Tabsia yksi päivässä, luin B-vitamiinin käytöstä estona Käypä hoito -suosituksesta) on nyt kokeilussa, sekin tuntuu tylpistävän kipua selvästi, mutta kohtauksia on edelleen, tässä kuussa triptaaneja mennyt neljä.
Semmoinen tarina siis täällä. - migrukas
Aamulla/aamupäivällä yleensä. Kirkas keli ja kevättalven sunnuntaiaamu paha yhdistelmä..Nykyisin stressin ja väsymyksen vuoksi alkaa usein jo pe-iltana : (
Pääkipu tuntuu aluksi jyskyttävänä otsalla ja ohimoilla, jos en saa heti lääkettä siirtyy lähes koko päähän.
Minulla aurallinen migreeni, eli alkaa näköhäiriöillä (salamat, näkökenttäpuutos). Jos otan heti buranaa, pääkipu ei tule kovin pahana. Sitten tulee pahoinvointi, mutta en ole koskaan oksentanut.
Jo ennen näköhäiriöitä olen ärtyisä ja levoton, ja tekee kauheasti mieli syödä kaikkea herkkua, kuten suklaata, juustoa ym. raskasta. - Madame_Migreeni
Niinpä, migreeniin ei aina löydy selvää syytä tai syyllistä.
Päänsärkypäiväkirja paljastaa migreenin ja kuukautisten ja ovulaation yhteyden. Muita sellaisia asioita, joita ei itse helposti keksi, ovat esim: onko jättänyt illalla syömättä, onko edellisenä päivänä tullut syöneeksi jotakin, missä on natriumglutamaattia, aspartaamia, nitraattia, onko unen laatu riittävän hyvä jne.
Pidä särkylääke ja vesilasi yöpöydällä, niin ei tarvitse lähteä sängystä lääkettä ottamaan. Oivalluksesi varhaisen lääkitsemisen tehosta osuu naulan kantaan.- piupau...
Nimimerkki "särkee", migreenisi vastasi lähes täydellisesti omaa migreeniäni. Taidat saada migreenin heti, jos yhtään alitajuisesti stressaat tai jännität jotain tilannetta, jossa pitäisi "esiintyä edukseen". Ei siihen tarvita mitään suurempaa sosiaaisten tilanteiden pelkoa. :o) Kaipa tämä on jonkinlainen "yliherkkyys" tämäkin. Minulla on pahin migreenin aiheuttaja juuri tuo nukkuminen, ja erityisesti päiväunet. Päiväunet on takuuvarma keino hankkia itselleen migreeni, myös liian pitkät yöunet ja pätkissä nukkuminen aiheuttavat minulle pahimmat migreenit. Viime syksynä alakertaani muutti sellainen asukas, joka möykkäsi 3-5 yötä viikossa. Nukuin tunnin, valvoin tunnin, nukuin taas pari tuntia, taas heräsin meteliin jne. Sain aivan järkyttäviä migreenikohtauksia 5 päivänä viikossa, loppuina 2 päivänäkin oli tokkurainen olo. Opiskeluni eivät edenneet yhtään tämän syksyn aikana. Valitusten seurauksena meteli saatiin vuoden vaihteen jälkeen loppumaan, mutta migreeni oli päässyt jotenkin kroonistumaan tämän syksyn aikana. Söin tietysti päivittäin lääkkeitä migreeniin (almogran, sumatriptan, ketorin primperan jotka oksensin ulos) ja ne menettivät kaikki tehonsa.
Olen käynyt pään magneettikuvauksissa, olivat ok. Lisäksi minulle on määrätty estolääkkeeksi beetasalpaajat, mutta en ole vielä aloittanut. Jotenkin kovasti inhottaa ajatus näistä verenpainetta alentavista lääkkeistä ja niiden sivuvaikutuksista. Harkitsen vielä näiden aloittamista. Yritän elää mahdollisimman säännöllisesti, mietin tarkkaan missä tilanteissa käytän alkoholia, ja muistuttelen itseäni stressin välttämisestä. Lisäksi olen kesän aikana aloittanut liikunnan harrastamisen, joka oli jäänyt elämästäni pois. En harrasta lihaskuntopainotteista liikuntaa, koska saan heti migreenin, vaan kevyempiä tunteja joita neurologi suositteli minulle (bailatino, salsa, afro), tekevät hyvää selälle, hartioille ja niskalle nämä tanssit.
Migreeniä on nykyään kerran viikossa, ja kohtaus kestää 2-3 päivää. Yhden päivän olen varannut itselleni vapaapäiväksi ja muina päivinä opiskelen. Työelämään siirtyminen jännittää, koska voi olla kohta entinen työpaikka, jos jatkuvasti täytyy olla sairaslomalla migreenin takia. Siinä vaiheessa on kai otettava estolääkitys käyttöön.
Toivottavasti en ärsyttänyt ketään kirjoituksellani, tiedän että tällä palstalla joillain on melkein tai täysin työkyvyn vienyt migreeni. Voimia kaikille migreenipotilaille ja erityisesti nimimerkille "särkee" kamppailemiseen migreenin kanssa. :o) Ei tätä ymmärrä kuin toinen saman kokenut, ja lääkärit/hoitajat tietysti.
- -relert-
Migreenini alkaa siten, että tunnen kipua silmän takana. Heti, kun ensimmäiset viiltävät kiputuntemukset alkavat, riennän ottamaan Relertin tai Maxaltin. Nuo ovat triptaaneista minulle tehokkaimmat. Minulla kesti melko pitkään, ennen kuin löysin triptaaneista sopivimmat itselleni. Aluksi tuntui, etteivät ne auta. Siihen aikaan käytin vielä Anervan-suppoja kohtaukseen. Nyt olen lopettanut kokonaan ergotamiinien käytön. Noin tunnin kuluttua triptaanilääkkeen ottamisesta otan vielä 2 tbl 500 mg.n Miranaxia, en tosin aina, mutta mikäli esim. takaraivossa tuntuu jonkinlaista jomotusta, tuo tepsii siihen. Estolääkkeenä iltaisin 2 tbl Triptyl 10 mg.
Pidän huolen siitä, että syön aterioita/ravitsevaa muutaman tunnin väliajoin. Mikäli verensokeri pääsee laskemaan, se laukaisee migreenin takuuvarmasti! Tärkeää on myös kunnon aamiainen ja yleensäkin tuo verensokerin pitäminen tasaisena syömällä tasaisin väliajoin. Laukussani on aina ruisleipää, Muksu-lastenpuuropakkaus tai banaania kaiken varalta!!!
Makeutusaineet ja esim. sitrushedelmät, suklaa, rusinat, viinirypäleet ja alkoholi laukaisevat migreenikohtauksen minulla. - *milla*
Mun migreeni alkaa aina kovalla kivulla oikean silmän yläpuolella. Kipu alkaa hiipimällä, ensin vihlaisee kerran ja sit iskee kovaa. Kipu ei lopu muulla kuin polilla saatavalla migreenikoktaililla. Kohtauksia tulee turhan usein, joskus kerran kuussa, kerran viikossa tai useammin. Estolääkkeitä olen kokeillut, triptyyliä, kolmea eri beettasalpaajaa ja viimeisimpänä söin lyricaa, mikään ei auta. Inhoittavinta on se, että kun kohtaus loppuu niin särky jatkuu ainakin kolme päivää.
- yksi migreenikko
.. migreeni kuluu kuukautiskiertoon ja olen silloin aivan pois pelistä, vasemmalla puolella takaraivoa särkee ja huimaa niin, että taju meinaa lähteä, ajatus laukkaa ja kaikki ärsykkeet oksettavat (äänet, hajut jne..)
Toisinaan on ensioireita, toisinaan ei. Siitä kyllä huomaan, että että ennen migreeniä otan väkisinkin päiväunet ja tpisinaan silissä välähtelee,
Sekä vatsa menee migreenissä totaalisesti sekaisin.
(Eli ajankohdat on ovulaatio ja ennen menkkoja tai heti menkkojen alkaessa) - Aurallinen sellainen
yksi migreenikko kirjoitti:
.. migreeni kuluu kuukautiskiertoon ja olen silloin aivan pois pelistä, vasemmalla puolella takaraivoa särkee ja huimaa niin, että taju meinaa lähteä, ajatus laukkaa ja kaikki ärsykkeet oksettavat (äänet, hajut jne..)
Toisinaan on ensioireita, toisinaan ei. Siitä kyllä huomaan, että että ennen migreeniä otan väkisinkin päiväunet ja tpisinaan silissä välähtelee,
Sekä vatsa menee migreenissä totaalisesti sekaisin.
(Eli ajankohdat on ovulaatio ja ennen menkkoja tai heti menkkojen alkaessa)Mulla on nyt pari kuukautta ollut flunssaa, ja tänä aamuna alko ihan SAIRAS huimaus, ja tuntu et päässä kasvaa ilmapallo ja puhe oli siinä ja siinä, ettei ruvennu sammaltaan, ajatus ei toiminut. Mutta sitten päätin, et ei mulla mikään migreeni ole, et jatkan vaan päivää, niin kuin olin ajatellut, enkä kiinnittänyt siihen sen jälkeen MITÄÄN (vaikka kuljin välillä seiniä pitkin, ajattelin et so what) huomioo (kun ensimmäinen ajatus oli et voi venäjä, mites noi lapset, jos äiti ei tajua kohta maailman menosta mitään), vedin buranan huuleen ja jatkoin päivää, kun ei mitään olis ollutkaan, ja se kohtaus ei ole täydellisesti alkanut vieläkään, välillä tuntuu puutumista päässä, ja sekavuutta ja ärtyisyyttä on liikenteessä, mut tästä päivästä selvisin näin! Saapi nähdä huomisen sitten, kun tää ei yleensä ole luovuttanut ennen kuin on päässyt huippuunsa, mut kai se on koitettava taistella vastaan, kun on tosiaan ne pienet lapset kotona!
- huh...
Aurallinen sellainen kirjoitti:
Mulla on nyt pari kuukautta ollut flunssaa, ja tänä aamuna alko ihan SAIRAS huimaus, ja tuntu et päässä kasvaa ilmapallo ja puhe oli siinä ja siinä, ettei ruvennu sammaltaan, ajatus ei toiminut. Mutta sitten päätin, et ei mulla mikään migreeni ole, et jatkan vaan päivää, niin kuin olin ajatellut, enkä kiinnittänyt siihen sen jälkeen MITÄÄN (vaikka kuljin välillä seiniä pitkin, ajattelin et so what) huomioo (kun ensimmäinen ajatus oli et voi venäjä, mites noi lapset, jos äiti ei tajua kohta maailman menosta mitään), vedin buranan huuleen ja jatkoin päivää, kun ei mitään olis ollutkaan, ja se kohtaus ei ole täydellisesti alkanut vieläkään, välillä tuntuu puutumista päässä, ja sekavuutta ja ärtyisyyttä on liikenteessä, mut tästä päivästä selvisin näin! Saapi nähdä huomisen sitten, kun tää ei yleensä ole luovuttanut ennen kuin on päässyt huippuunsa, mut kai se on koitettava taistella vastaan, kun on tosiaan ne pienet lapset kotona!
Tuttuja juttuja joo. Eli useammallakin kipu tuossa silmän tienoilla. Itselläni myös aina ja yleensä kipu vasemman kulmakarvan kohdalla, kerran 20:stä oikean kulmakarvan kohta.? Mutta..kipu on jomotusta ja tasaista, ei sykkivää tai kovaa. Eli tasaisen varmaa, mutta tekee toimintakyvyttömäksi. Koko ajan tekee mieli käydä pitämässä otsaa raanan alla tai kylmää rättiä silmien päällä..
Vaiva on ainakin 10v vanha, ja kerran pää kuvattiin, mutta tajuamattani, oliko sitten juuri ollut sinuiitti,mutta se oli löydös, eikä siis muuta näkyvää. No joku kertoi tuossa kroonisesta sinuiitista, mutta jos otsaontelossa olikin jotain, niin enpä pääse kyllä uusintakuvaan tuskin tuolla perusteella, eli nyt jäänee auki se tieto, oliko tuolloinen kuvan-aikainen sinuiitti tai varjostuma sen hetken tilanne vai onko siellä aina jotain näkyvissä. Ja sitten se, että tk-lääkäri tiukkaan väittää että kyseessä ei ole migreeni, kriteerit eivät täyty, vaikka jomottelut kestävät usein päivästä kahteen...sama paikka, sama kivun taso. Hänen dg on atyyppinen päänsärky.??? No, se lienee käyvän vaikka mihin vaivaan,mihin ei muuta keksitä. Säryt tulevat kerran/kolme viikossa..en ole löytänyt syytä, joskus nukkuessa juuri päikkäreitä, tai aamuyöstä kun herää, niin jo se alkava jomotus.. epäillyt olen suklaata tai juustoa ja hajuvesiä joskus, mutta selkeää logiikkaa ei ole, kun se ei aina ole syynä yksittäinen. "ALkoholi tosin 99% varmasti aiheuttaa...mutta siinäkin voi joskus mennä 3 keppanaa=ei särkyä, mutta toisella kertaa desin pikkupullo likööriä aiheuttaa vuorokauden jomotuksen. Eli logiikka kateissa. Kaikista käsittämättömintä oli, että tk-lekuri laittoi lähetteen neuropolille sairaalaan(Kotka) - ja hyvin vähättelevästi kuvasi oireet...ja kuinka ollakaan, neuron ylilääkäri kuittasi jutun sillä, että ei ole kyseessä kuolemaan johtava sairaus = ei tarvitse lisätutkimuksia.!!!!! >>> " Että tk-lekuri voi jatkaa vanhaa hoitoaan, ja muutama uusi lääke-ehdotus" - eli potilasta näkemättä. HUH. ELi, tiukassa on Suomessa hoidonsaanti nykyään. Ei saa edes lähetettä asiantuntijalle.
Mutta onneksi sitten löytyi tämä sumatriptaani, mikä nyttemmin on vienyt säryt parhaimmillaan puolessa tunnissa,mutta aina ei auta sekään. Eli, ei se oikein riitä arvaukset näihin hommiin, kyllä poissulkua pitäisi tehdä kunnes selkeä dg löytyy, eikä roppejakaan sitten arvaamalla kunnes oikea löytyy. Mistäs minä tiedän, mitä tuolla silmän takana tai otsassa on, jollei sitä edes lääkärit suostu tutkimaan. Ja täälläkin löytynee kerrotun perusteella samoja oireita ja niissä siis migreeni....?? Mutta tekeekö minulla sitten outouden tämä, että kipu on tasainen eikä kova.? Sahalaitaa en ole 10v nähnyt kuin kaksi kertaa, eikä pahoinvointia ole...ehkä lievää valonarkuutta. Ja sitten kipujen aikana tulee jatkuvasti rassattua ja hierottua tuota niskaa ja vasenta hartiaa/lapaluuta...tunne että sitä kautta tulisi apua, mutta tämähän lienee jotain itse kuviteltua..mutta enhän tiedä oikeasti, onko niskalla tai millä lie tekemistä..kun eivät tutki ja totea.
hyvää syssyjatkoa muille potijoille.. - Madame_Migreeni
huh... kirjoitti:
Tuttuja juttuja joo. Eli useammallakin kipu tuossa silmän tienoilla. Itselläni myös aina ja yleensä kipu vasemman kulmakarvan kohdalla, kerran 20:stä oikean kulmakarvan kohta.? Mutta..kipu on jomotusta ja tasaista, ei sykkivää tai kovaa. Eli tasaisen varmaa, mutta tekee toimintakyvyttömäksi. Koko ajan tekee mieli käydä pitämässä otsaa raanan alla tai kylmää rättiä silmien päällä..
Vaiva on ainakin 10v vanha, ja kerran pää kuvattiin, mutta tajuamattani, oliko sitten juuri ollut sinuiitti,mutta se oli löydös, eikä siis muuta näkyvää. No joku kertoi tuossa kroonisesta sinuiitista, mutta jos otsaontelossa olikin jotain, niin enpä pääse kyllä uusintakuvaan tuskin tuolla perusteella, eli nyt jäänee auki se tieto, oliko tuolloinen kuvan-aikainen sinuiitti tai varjostuma sen hetken tilanne vai onko siellä aina jotain näkyvissä. Ja sitten se, että tk-lääkäri tiukkaan väittää että kyseessä ei ole migreeni, kriteerit eivät täyty, vaikka jomottelut kestävät usein päivästä kahteen...sama paikka, sama kivun taso. Hänen dg on atyyppinen päänsärky.??? No, se lienee käyvän vaikka mihin vaivaan,mihin ei muuta keksitä. Säryt tulevat kerran/kolme viikossa..en ole löytänyt syytä, joskus nukkuessa juuri päikkäreitä, tai aamuyöstä kun herää, niin jo se alkava jomotus.. epäillyt olen suklaata tai juustoa ja hajuvesiä joskus, mutta selkeää logiikkaa ei ole, kun se ei aina ole syynä yksittäinen. "ALkoholi tosin 99% varmasti aiheuttaa...mutta siinäkin voi joskus mennä 3 keppanaa=ei särkyä, mutta toisella kertaa desin pikkupullo likööriä aiheuttaa vuorokauden jomotuksen. Eli logiikka kateissa. Kaikista käsittämättömintä oli, että tk-lekuri laittoi lähetteen neuropolille sairaalaan(Kotka) - ja hyvin vähättelevästi kuvasi oireet...ja kuinka ollakaan, neuron ylilääkäri kuittasi jutun sillä, että ei ole kyseessä kuolemaan johtava sairaus = ei tarvitse lisätutkimuksia.!!!!! >>> " Että tk-lekuri voi jatkaa vanhaa hoitoaan, ja muutama uusi lääke-ehdotus" - eli potilasta näkemättä. HUH. ELi, tiukassa on Suomessa hoidonsaanti nykyään. Ei saa edes lähetettä asiantuntijalle.
Mutta onneksi sitten löytyi tämä sumatriptaani, mikä nyttemmin on vienyt säryt parhaimmillaan puolessa tunnissa,mutta aina ei auta sekään. Eli, ei se oikein riitä arvaukset näihin hommiin, kyllä poissulkua pitäisi tehdä kunnes selkeä dg löytyy, eikä roppejakaan sitten arvaamalla kunnes oikea löytyy. Mistäs minä tiedän, mitä tuolla silmän takana tai otsassa on, jollei sitä edes lääkärit suostu tutkimaan. Ja täälläkin löytynee kerrotun perusteella samoja oireita ja niissä siis migreeni....?? Mutta tekeekö minulla sitten outouden tämä, että kipu on tasainen eikä kova.? Sahalaitaa en ole 10v nähnyt kuin kaksi kertaa, eikä pahoinvointia ole...ehkä lievää valonarkuutta. Ja sitten kipujen aikana tulee jatkuvasti rassattua ja hierottua tuota niskaa ja vasenta hartiaa/lapaluuta...tunne että sitä kautta tulisi apua, mutta tämähän lienee jotain itse kuviteltua..mutta enhän tiedä oikeasti, onko niskalla tai millä lie tekemistä..kun eivät tutki ja totea.
hyvää syssyjatkoa muille potijoille..Tässä vestiketjussa on kuvattu monenlaisia päänsärkyoireita. Toisilla kirjoittajilla on valmis ja selkeä diagnoosi, toisilla se on vähän hakusessa. Päänsärkykartoituksen http://www.tohtori.fi/?page=5277649 huolellinen täyttäminen voi epävarmoille antaa viitettä siitä, onko kyseessä migreeni vai jokin muu päänsärkysairaus. Joskus oireyhdistelmä ei oikein sovi minkään sairauden diagnostisiin kriteereihin ihan tarkkaan, silloin on pakko puhua atyyppisestä eli epätyypillisestä päänsärystä.
Päiväkirjan http://www.terveyskartoitus.fi/calendar/ pitäminen antaa viitteen siitä, onko oma lääkitys paras mahdollinen. Migreenissä kohtauslääke on toimiva silloin, kun särky häviää kahdessa tunnissa ja estolääkkeen pitäisi poistaa vähintään puolet kohtauksista tai kivusta. - huh2
Tässä vestiketjussa on kuvattu monenlaisia päänsärkyoireita. Toisilla kirjoittajilla on valmis ja selkeä diagnoosi, toisilla se on vähän hakusessa. Päänsärkykartoituksen http://www.tohtori.fi/?page=5277649 huolellinen täyttäminen voi epävarmoille antaa viitettä siitä, onko kyseessä migreeni vai jokin muu päänsärkysairaus. Joskus oireyhdistelmä ei oikein sovi minkään sairauden diagnostisiin kriteereihin ihan tarkkaan, silloin on pakko puhua atyyppisestä eli epätyypillisestä päänsärystä.
Päiväkirjan http://www.terveyskartoitus.fi/calendar/ pitäminen antaa viitteen siitä, onko oma lääkitys paras mahdollinen. Migreenissä kohtauslääke on toimiva silloin, kun särky häviää kahdessa tunnissa ja estolääkkeen pitäisi poistaa vähintään puolet kohtauksista tai kivusta.hmm...kiitos kommentista Madame_Migreeni...
"Päiväkirjan http://www.terveyskartoitus.fi/calendar/ pitäminen antaa viitteen siitä, onko oma lääkitys paras mahdollinen." ja auttavat>>> ja potilas sitten voi tehdä omat johtopäätöksensä vastoin omalääkärin kantaa.. Hauskaa.. arvailua.
Silti on vaikea kuvitella, etteikö tänäpänä kyetä tekemään SElkeää migreeni-diagnoosia ,jos siihen on halua...vai pitääkö ymmärtää niin, että se ei ole mahdollista edes haluttaessa. Kun tuntuu, että näissä " ei kuolemaan johtavissa" sairauksissa - tuo tutkimisen kynnys on aika matala. Toisaalta taas voisi kuvitella että ihmisen pää on sen verran tärkeä paikka, että siellä sijaitsevat kivut olisi syytä tutkia varsin tarkkaan..
No, kiitos siis kuitenkin vastauksesta. :-) - Madame_Migreeni
huh2 kirjoitti:
hmm...kiitos kommentista Madame_Migreeni...
"Päiväkirjan http://www.terveyskartoitus.fi/calendar/ pitäminen antaa viitteen siitä, onko oma lääkitys paras mahdollinen." ja auttavat>>> ja potilas sitten voi tehdä omat johtopäätöksensä vastoin omalääkärin kantaa.. Hauskaa.. arvailua.
Silti on vaikea kuvitella, etteikö tänäpänä kyetä tekemään SElkeää migreeni-diagnoosia ,jos siihen on halua...vai pitääkö ymmärtää niin, että se ei ole mahdollista edes haluttaessa. Kun tuntuu, että näissä " ei kuolemaan johtavissa" sairauksissa - tuo tutkimisen kynnys on aika matala. Toisaalta taas voisi kuvitella että ihmisen pää on sen verran tärkeä paikka, että siellä sijaitsevat kivut olisi syytä tutkia varsin tarkkaan..
No, kiitos siis kuitenkin vastauksesta. :-)Tuo sumatriptaani auttaa muunkinlaiseen päänsärkyyn kuin migreeniin, joten sen perusteella ei voi diagnoosia tehdä. Silmissäni vilahtivat tekstistäsi avainsanat "silmän takana" ja "ei-sykkivä".
Pääasia kuitenkin on, että lääke on nyt löytynyt ja se toimii. - huh3
Tuo sumatriptaani auttaa muunkinlaiseen päänsärkyyn kuin migreeniin, joten sen perusteella ei voi diagnoosia tehdä. Silmissäni vilahtivat tekstistäsi avainsanat "silmän takana" ja "ei-sykkivä".
Pääasia kuitenkin on, että lääke on nyt löytynyt ja se toimii.>Madame.. ok..kiitos
Tuo testi kertoi kivun olevan tension-särkyä ?!.... ihmettelen silti, kun kipu pääasiassa on aina ollut tuo kulmakarvan kohta, missä ihmisellä on se pikku reika kallossaan.. en tiedä meneekö hermoja siitä vai suonia..taisi olla jokin supraorbitalis, jos en väärin muista. Eli paikka on ollut varsin spesifi.. Useimmiten siis vain tuossa vasemmassa, harvoin mutta joskus myös oikealla ja sama paikka. Ehkä se samalla on silmän takanakin.... Näöntarkastuksissa ei mainittavaa..edes silmänpohjassa..ja paineetkin kai ok.. Mutta jos siis tension-särkyä, niin mistä lie syystä juuri tuossa yhdessä kohdassa..? Tulleeko sitten takaraivosta tai muualta jokin hermotus tai lihasryhmä tuohon,minun tietoni eivät siihen riitä, eikä omalääkärikään muuta muistanut, kuin kohdan nimen..:-) Mutta tämä tästä...mietityttää--mutta syödään nyt sitä triptaania, kun kerran toimii.
Syssynjatkot.. :-)
- päätä,
ei tunnu kipua, mutta paikkaa vaihtavasti alkaa paikat puutua. Viimeeksi huomasin vasemman käden keski- ja nimettömän alkavan puutua. Puutuminen vaihtoi kohta oikealle puolelle käteen. Siinä vaiheessa nappasin kaksi nopeaa asperiinia, kun muita vaihtoehtoja ei ollut, olin autolla sairaalaan menossa. Tahdonvoimalla menin, mutta jos migreeni on tullakseen, siinä ei tahdonvoima auta yhtään, vaan se on menoa se. Näköhäiriöt, esim. näkökentän puolittumista tai osittaista rei'ittymistä, inkakuvioiset kimaltavat kierteiset nauhat( siis verisuoniahan ne oikeasti on) on ihan tyypillisiä.
Puutumispaikat vaihtelee, samoin puutumisen etenemisnopeus. Ikävimpiä paikkoja kitalaki, tuntuu, ettei saa nielastua.
Mirgeeni iskee helpoiten aamulla, usein myös aamuyöstä, invaliditeettia kestää sen 8h. Paras tietysti olla pimeässä viileässä, nukkua, koska voimat on todella poissa.
Kipupaikka pitkiä aikoja kohtauksen jälkeen vasemmalla ohimolla.
Aivorunkomigreeni, veljelläni ainakin samanlaista, kuulumme selvitettyihin migreenisukuihin. Kolmella lapsellani yhdellä vastaavanlainen migreeni, yhdellä vakavampi neurologinen sairaus, yhdellä ei mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213