Mielialaoireet hormonikierukasta

Minulla ehti hormonikierukka olla vajaat kolme vuotta. Tiputtelua oli jatkuvasti, iho meni tosi huonoksi. Paino jumiutui eikä pudonnut millään konstilla. Mutta pahinta kaikessa olivat mielialaoireet. Pinna tosi kireällä, halut veks, väsymys ja masennusoireet. En osannut yhdistää niitä kierukkaan, ennenkuin surffailin netissä ja huomasin muiden (yllättävän monen!) kärsineen samoista oireista.

Varasin heti ajan koko värkin poistoon ja nyt olen ollut ilman puolitoista viikkoa. Kiinnostaisikin tietää, kuinka kauan on kestänyt, että mieliala on normalisoitunut? Kokemukset otetaan ilolla vastaan.
4588
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

Eikö kenelläkään ole vastaavia kokemuksia? :( Kiva tietysti, jos muilla tuo Mirena on pelittänyt toivotunlaisesti...

Äänestä
  • ...

    Äänestä

  • Mulla ollut nyt toi hormonikierukka Mirena kohta 4 kuukautta, ja olen vakavasti alkanut epäillä sen yhteyttä omiin mielialamuutoksiini ja ihon kuntoon.
    Aluksi tuli iho-oireet: Leukaan tuli isoja kipeitä finnejä. Finnejä tuli paikkoihin, joissa niitä ennemmin ei ole esiintynyt.
    Selvempänä muutoksena olen huomannut kärttyisen mielen, kiihtyneisyyden ja hermostuneisuuden. Parisuhteessa tulee nykyään helpommin riitaa ihan pikkuasioista, koska jotenkin oma mieliala on jatkuvasti riitelylle otollinen. Yleensä olen parisuhteessa aika rauhallinen ja kärsivällinen asioissa jotka ärsyttävät, mutta nyt kynnys on jotenkin matalampi.

    En haluaisi käyttää hormoniperäistä ehkäisyä, mutta tällä hetkellä se vaikuttaa olevan mulle ainoa vaihtoehto. En ole synnyttänyt, joten kuparikierukkaa ei varmaankaan voi ajatella. Nyt toivon vain, että lapsenteko olisi lähiaikoina ajankohtaista, niin voisin heivata koko kierukan huitsin nevadaan, ja saisin mieleni taas normaaliksi.

    Voiko olla vain niin, että joillakin sivuvaikutukset tulevat vahvemmin kuin toisilla. Kuukautisetkin on nykyään ihan kummalliset. En osaa enää yhtään aavistaa koska ne tulevat. Pientä tuhrua kestää n. 8 päivän ajan. Ennen minulla oli runsaat mutta lyhyet kuukautiset, mikä oli mielestäni parempi. Nyt koen olevani naisena jotenkin vajaa, koska en enää tunne hormoonien vaihteluita.

    Äänestä

  • Pilvi<3 kirjoitti:

    Mulla ollut nyt toi hormonikierukka Mirena kohta 4 kuukautta, ja olen vakavasti alkanut epäillä sen yhteyttä omiin mielialamuutoksiini ja ihon kuntoon.
    Aluksi tuli iho-oireet: Leukaan tuli isoja kipeitä finnejä. Finnejä tuli paikkoihin, joissa niitä ennemmin ei ole esiintynyt.
    Selvempänä muutoksena olen huomannut kärttyisen mielen, kiihtyneisyyden ja hermostuneisuuden. Parisuhteessa tulee nykyään helpommin riitaa ihan pikkuasioista, koska jotenkin oma mieliala on jatkuvasti riitelylle otollinen. Yleensä olen parisuhteessa aika rauhallinen ja kärsivällinen asioissa jotka ärsyttävät, mutta nyt kynnys on jotenkin matalampi.

    En haluaisi käyttää hormoniperäistä ehkäisyä, mutta tällä hetkellä se vaikuttaa olevan mulle ainoa vaihtoehto. En ole synnyttänyt, joten kuparikierukkaa ei varmaankaan voi ajatella. Nyt toivon vain, että lapsenteko olisi lähiaikoina ajankohtaista, niin voisin heivata koko kierukan huitsin nevadaan, ja saisin mieleni taas normaaliksi.

    Voiko olla vain niin, että joillakin sivuvaikutukset tulevat vahvemmin kuin toisilla. Kuukautisetkin on nykyään ihan kummalliset. En osaa enää yhtään aavistaa koska ne tulevat. Pientä tuhrua kestää n. 8 päivän ajan. Ennen minulla oli runsaat mutta lyhyet kuukautiset, mikä oli mielestäni parempi. Nyt koen olevani naisena jotenkin vajaa, koska en enää tunne hormoonien vaihteluita.

    Mulla on ollut jos minkälaista ehkäisymenetelmää ja tuntuu ettei sopivaa löydy. Alussa oli e-pillerit jotka lääkäri kuitenkin kielti kokonaan koska aurallinen migreeni on todettu ja aivoinfarktin vaara on suuri. Sitten kokeiltiin minipillereitä... noh, kasvoihini alkoi tulla sellaista ihan pientä punaista näppylä "mattoa". Lopetin senkin jonka jälkeen lääkäri sanoi että ainut vaihtoehto on oikeastaan kuparikierukka. Se on ollut minulla nyt 3 vuotta... Ja en ole synnyttänyt eli käy myös naisille jotka ei ole synnyttänyt :)
    Tänään kävin kuitenkin lääkärillä kun koko kolmen vuoden aikana on kohdussani tuntunut sellainen puukon iskumainen kipu ja selkääni alkoi tulla kipeitä finnejä. Lääkäri totesi ettei kuparikierukkakaan minulle sovi ja oli sitä mieltä että minulle paras on hormonikierukka. Nyt täytyy kyllä sanoa että pelottaa mitä siitä seuraa mutta haittavaikutukset ovat kai yksilöllisiä? Toisaalta tuo lääkäreiden mielipide tuntuu vaihtelevan koko ajan ja tulee väkisin sellainen olo ettei ne tunnu osaavan asiaansa kun kaikki on eri mieltä ja mielipiteet vaihtelee vuosien välein :/

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


giulietta21 kirjoitti:

Minulla ehti hormonikierukka olla vajaat kolme vuotta. Tiputtelua oli jatkuvasti, iho meni tosi huonoksi. Paino jumiutui eikä pudonnut millään konstilla. Mutta pahinta kaikessa olivat mielialaoireet. Pinna tosi kireällä, halut veks, väsymys ja masennusoireet. En osannut yhdistää niitä kierukkaan, ennenkuin surffailin netissä ja huomasin muiden (yllättävän monen!) kärsineen samoista oireista.

Varasin heti ajan koko värkin poistoon ja nyt olen ollut ilman puolitoista viikkoa. Kiinnostaisikin tietää, kuinka kauan on kestänyt, että mieliala on normalisoitunut? Kokemukset otetaan ilolla vastaan.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu