Kiinnostaako buddhalaista maapallon luonnon kohtalo ?

Ihminen no.15 mrd.

Millaisia päämääriä asettaisitte luonnonsuojelulle ?

10

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gybo-g-gero

      Jälleensyntymään uskovien tietoisuuksien olisi syytä miettiä luontoa ja sitä kuinka luonto voi, sillä uskomuksensa mukaisesti jälleensyntyjät palaavat takaisin.
      Toisaalta maapallo joka ei ole pääte-piste tietoisuuden kehitykselle vaan lähinnä konteksti jossa ja jonka kautta (osaltaan) oivallukset ja tietoisuuden kehitys pois materiasta tapahtuu, ei voi muotoutua liian tärkeäksi. Nimittäin Telluksestakin voi muodostua helposti 'riippakivi kotimatkalle".

      Tietoisuuden heräämisen ja kasvun kautta materian vaikutus ja valta "kuoressa/astiassa"(ihminen) vähenee. Sen ansiosta tavara ja sen hankkimiseen uhrattava turha aika ja puuhastelu vähenee.
      Minimi toimeentuloa enempää ei kaivata.

      • save the planet

        ja jos sattuu olemaan asia silleen että on itellä enemmän kun tarvii niin on kiva jakaa muille joilla ei ole.


      • nro. 6726284449

        Eivät nuo ole buddhalaisuutta vaan jotain tieteisutopiaa.

        Et tunnu ymmärtävän sitä, että buddhalainen ei kohtele luontoa kunnioittaen siksi, että itse tarvitsee sitä tulevaisuudessa, vaan siksi, että se on arvo sinänsä. Kyse ei ole siis tulevaisuuden hyödystä, vaan luonnon ja itsensä asettamisesta aidosti tasa-arvoisiksi.


      • ja epäilystä
        nro. 6726284449 kirjoitti:

        Eivät nuo ole buddhalaisuutta vaan jotain tieteisutopiaa.

        Et tunnu ymmärtävän sitä, että buddhalainen ei kohtele luontoa kunnioittaen siksi, että itse tarvitsee sitä tulevaisuudessa, vaan siksi, että se on arvo sinänsä. Kyse ei ole siis tulevaisuuden hyödystä, vaan luonnon ja itsensä asettamisesta aidosti tasa-arvoisiksi.

        Myöskään buddhalainen ei automaattisesti usko jälleensyntymiseen, jos ei ole pystynyt sitä todeksi todentamaan. Usko ei ole itseisarvo ja päämäärä.

        Buddhalainen arvostaa luontoa, jos hänellä on kokemus, että hän on yhtä luonnon kanssa ja samaa olemusta. Sofistiset jaarittelut eivät silloin tehoa, ne menettävät itseisarvoisuutensa.

        " On oikein, Kalamat, epäillä ja olla epävarma; te olette tulleet epävarmoiksi, siitä mikä on epäiltävää. Kalamat, älkää uskoko mitään vain siksi että niin on usein sanottu tai niin on tapana uskoa; älkää uskoko siksi, että se on huhu tai se on kirjoitettu pyhiin teksteihin; älkää uskoko vain siksi, että niin oletetaan tai sitä pidetään selviönä; älkää uskoko päättelyyn tai pohdintoihin; älkää uskoko toisten näennäisiin taitoihin tai ajatukseen"Tämä munkki on opettajamme". Kalamat, kun itse tiedätte; "Nämä asiat ovat pahoja ja johtavat kärsimykseen", hylätkää ne. "

        http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/soma/wheel008.html#kal

        Tämä epäileminen koskee myös Buddhan opetuksia ja itse Kalama-suttaa.


      • nro. 6726284449
        ja epäilystä kirjoitti:

        Myöskään buddhalainen ei automaattisesti usko jälleensyntymiseen, jos ei ole pystynyt sitä todeksi todentamaan. Usko ei ole itseisarvo ja päämäärä.

        Buddhalainen arvostaa luontoa, jos hänellä on kokemus, että hän on yhtä luonnon kanssa ja samaa olemusta. Sofistiset jaarittelut eivät silloin tehoa, ne menettävät itseisarvoisuutensa.

        " On oikein, Kalamat, epäillä ja olla epävarma; te olette tulleet epävarmoiksi, siitä mikä on epäiltävää. Kalamat, älkää uskoko mitään vain siksi että niin on usein sanottu tai niin on tapana uskoa; älkää uskoko siksi, että se on huhu tai se on kirjoitettu pyhiin teksteihin; älkää uskoko vain siksi, että niin oletetaan tai sitä pidetään selviönä; älkää uskoko päättelyyn tai pohdintoihin; älkää uskoko toisten näennäisiin taitoihin tai ajatukseen"Tämä munkki on opettajamme". Kalamat, kun itse tiedätte; "Nämä asiat ovat pahoja ja johtavat kärsimykseen", hylätkää ne. "

        http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/soma/wheel008.html#kal

        Tämä epäileminen koskee myös Buddhan opetuksia ja itse Kalama-suttaa.

        Mikä tahansa usko, ja yhtä lailla uskoon sisältyvä epäilys, vievät väärään suuntaan. Usko, epäilys ja käsitys ovat dualistisia, ajattelun avulla tavoitettavia käsitteitä, joista buddhalaisuudessa pyritään juurikin eroon.

        "Oikeaoppinen" buddhalainen ei siis edes pohdi jälleensyntymän tai luonnon tilaa, vaan elää ja kokee tätä hetkeä. Jälleensyntymä on vain selitysmalli ihmisen älylliselle pohdinnalle, eikä sillä ole mitään tekemistä sen elämäntavan kanssa, johon buddhalaisuus pyrkii. Buddhalaisuudessa on ihan sama minne ihminen on menossa, kunhan menee sinne läsnäolevana, eikä ajatuksistaan juopuneena. Ja läsnäoleva ihminen ei tottele egon itsekkäitä vaateita, ja on siksi automaattisesti ekologinen ja myötätuntoinen. Buddhalaisuudessa moraali ja eettisyys ovat siis luonnollsia seurauksia valitusta elämäntavasta. Muutoin ei voisi ollakaan.

        Tämä on meille järkiuskovaisille länsimaalaislle se vaikea asia ymmärrettäväksi. Buddhalaisuudessa ei ole mitään ymmärrettävää, ja sen ytimen löytää, kun vain lakkaa käsitteellistämästä asioista. Kaikki yritykset ymmärtää tai selittää buddhalaisuutta ovat joko vertauskuvia tai vääriä selityksiä, koska sen, kuten elämänkään ydin ei ole järjellinen kysymys. Buddhalaisuus on siis kokemuksellinen ja elävä hetki, ei mikään oppi tai teoria.

        Joku sanonta viittaa asiaan hyvin. Siinä, missä buddhalainen syö hyvän aterian, länsimainen ihminen syö ruokalistan. Tjsp. :)

        Ja samasta syystä aidosti buddhalainen kunnioittaa luontoa, koska se on osa elämää. Tällaisen ihmisen tarpeisiin tai ajatuksiin ei kuulu luonnon hyödyntäminen, vaan sen kanssa sopusoinnussa eläminen. Kaikkinainen luonnon hyödyntäminen hyödyttää vain ihmisen egoa, josta buddhalaisuudessa yritetään päästä eroon, ja siksi luonnosta hyötyminen etäännyttää "uskosta".


      • thyjkuljhgfdsa
        nro. 6726284449 kirjoitti:

        Eivät nuo ole buddhalaisuutta vaan jotain tieteisutopiaa.

        Et tunnu ymmärtävän sitä, että buddhalainen ei kohtele luontoa kunnioittaen siksi, että itse tarvitsee sitä tulevaisuudessa, vaan siksi, että se on arvo sinänsä. Kyse ei ole siis tulevaisuuden hyödystä, vaan luonnon ja itsensä asettamisesta aidosti tasa-arvoisiksi.

        Budhalaisen on syytä pitää päämäärä mielessä vaelluksellansa, vaikkakin haluksi asti sen päämääränsä, eli henkisen tilattomuuden ei sovi antaa kasvaa.
        Tässä mielessä ja pohjalta ei mikään, ei siis mikään ole tärkeämpää kuin päämäärä, eli kierrosta pois pääsy "Nirvanaan". Sanalla sanoen samaaan syssyyn mikään ulkoinen matkallamme ei muistuta Nirvanaa, eikä ole siksi sen vaivan arvoinen että tuota ulkoista itseisarvoisesti suojelisi. Mitään ideaa ei ole myöskään siinä' ajatuksessa että tuntisi olevansa syvimmältä olemukseltaan osa jotain mikä ei ole lainkaan totta(maailma).
        Ainoaksi syyksi jää siis se että se paikka jossa joutuu ajattelemisestaan johtuen olemaan on syytä ja viisasta pitää sellaisessa kunnossa että siellä ei toisaalta viihdy, mutta ei myöskään turhaa omasta syystä sen olomuodon pilaamisesta johtuen kärsi.


      • dfghjkujhgfdshgfd

        Ota iisisti.

        peace :)


    • Nam-myoho-renge-kyo

      Elämän kunnioittaminen herää automaattisesti, kun havahtuu huomaamaan olevansa yhtä muiden elämänilmentymien kanssa

    • nro. 6726284449

      Tai siis minua kiinnostaa, mutta en liene oikea ihminen vastaamaan muiden puolesta.

      Musta Buddhalaisuuteen on sisäänrakennettu tuo luonnonsuojelu. Se tulee sitä kautta, että luonto on ihmiselle yhtä arvokas kuin hän itse, niin luonnon raiskaamiseen ei ole tarvetta. Toisaalta yksinkertainen ja vaatimaton elämäntyyli, johon buddhalaisuus kehottaa, ei tarvitse kovin korkeaa teknologiaa tai suuria luonnonvaroja. Buddhalaisuuden vinkkelistä asia ei siis ole kovin relevantti kysymys.

      Kysymyksesi unohtaa sen tosiasian, että länsimainen tehokkuus on se, jolta luontoa pitää suojella, ei ihminen sinänsä.

      • vastaus nro.672.lle

        Jokainen osaa epäillä kaikkea!
        Sinulla ei kuitenkaan ole tuolla mitään ratkaisua sille miten luontoa tulisi suojella että ihmiset ylipäätään voivat elää maapallolla. :P
        Paljoa siinä pari buddhalaista erakko munkkia metsässä harjoittamassa zeniä auttaa jos maailmalla sattuu ydinkatastrofeja.

        Ajatus siitä että 6 miljardia ihmistä lakkaa käyttämästä luonnonvaroja ja pilaamasta luontoa on nykymaailmassa naivin idealistinen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2240
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1751
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1606
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      293
      1237
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe