Laiton lämmitysjohto?

Näin Rovaniemellä.,.

Yhdellä asukkaalla menee sisätilanlämppäriin johto auton oven välistä. Kysynkin että jos se pahin sattuu(tulipalo tai sähköisku), niin korvaako mikään vakuutus muiden autoihin tai henkilöihin kohdistuneita vahinkoja? Se nyt on selvääkin että syyllisen vakuutus ei hänen autonsa vahinkoja korvaa, mutta entäs muiden vahingot?

24

3589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+7

Ja mikä tuossa on ongelmana?

• kjll.l

vakuutus korvaa jos korvaa oli letku oven välissä tai ei.Ja ainoa joka tapahtuu jos piuha hiertyy rikki on jotta sulake menee ei auto mihinkään syty.

• välttämäti
        kjll.l kirjoitti:

vakuutus korvaa jos korvaa oli letku oven välissä tai ei.Ja ainoa joka tapahtuu jos piuha hiertyy rikki on jotta sulake menee ei auto mihinkään syty.

Jos hiertää pelkän vaihejohtimen, niin jos pistorasiassa on vikavirtasuojaus, niin voi suojata, muutoin jännite auton pelteihin ja noutaja lähellä kun koskettaa koslaa. Myös se maadoitusjohdin voi mennä ensin poikki ja onko se roikka edes maadoitetussa pistorasiassa kiinni...

• jokainen maksaa oman

Ei se vahingon aiheuttaneen auton vakuutus korvaa viereisien autojen vahinkoja, vain auton oma palovakuutus korvaa vahingot.

• kysyisin että

mikä on ongelma?
      Sähköjohto auton oven välissä ei ole mitenkään paha paikka, pieni puristus estää
      sitä hankautumasta ja siinähän on yleensä vielä oven kumitiivisteet kahta puolta suojaamassa.
      "Laillisempi" haaroitusjohto konetilan kautta on ainakin yhtä haavoittuvainen jollei
      pahempikin, ajossa hankautuu ties mihin kuumiin koneenosiin.

• laiton ...

jos johto on ko. ulkoilmakäyttöön hyväksytty johto, niin sen kulkeminen oven välistä ei ole millään tavalla laitonta.

• omapa on

mutta en minä sitä kyllä mihinkään oven rakoon laittaisi, kyllä sen vaurioituminen on aivan selvä asia vaikka olisi avaruuteen tarkoitettu.

• kidfhkifhidfhkd
        omapa on kirjoitti:

mutta en minä sitä kyllä mihinkään oven rakoon laittaisi, kyllä sen vaurioituminen on aivan selvä asia vaikka olisi avaruuteen tarkoitettu.

Mä poraisin tuulilasiin reiän, jotta voi sen roikan työntää siitä reiästä.

• on nykyinen
        omapa on kirjoitti:

autoni ollut 11 vuotta.
        Kokoa ajan olen käyttänyt aina kylminä talvipäivinä sen sisälämmitintä tällä
        samalla oven välistä kulkevalla johdolla ja tämä ketju sai minut
        aamulla katsomaan johtoa vähän tarkemmin.
        Kun ei edes 11 vuoden käyttöä mitenkään pysty johdosta näkemään, ei mitään
        hankaumia saati rikkoutumista ole havaittavissa niin ei tämä nyt kovin
        vaarallista voi olla.
        Jatkan kyllä samaa rataa.

• pöljä mikä pöljä
        on nykyinen kirjoitti:

autoni ollut 11 vuotta.
        vaarallista voi olla.

kun autossasi(täytyy olla joku toiota) on sellaiset harvat ladon ovet mistä rotatkin juoksee mennentullen kuin sellainen missä ovet ovat asianmukaiset.

• on nykyinen
        pöljä mikä pöljä kirjoitti:

kun autossasi(täytyy olla joku toiota) on sellaiset harvat ladon ovet mistä rotatkin juoksee mennentullen kuin sellainen missä ovet ovat asianmukaiset.

"kun autossasi(täytyy olla joku toiota) on sellaiset harvat ladon ovet mistä rotatkin juoksee mennentullen kuin sellainen missä ovet ovat asianmukaiset."

Huomaa selvästi että et itse ole käyttänyt sisätilan lämmitystä, tokko autoakaan.
        Kas, kun autossani on sellainen 2-vaiheinen ovilukko, ja mikä hassuinta, olen havainnut että
        kaikkien muidenkin autoissa on.
        Ja sisätilan lämmitys ajaa kosteuden autosta ulos kun ovi laitetaan vain siihen ensimmäiseen
        pykälään siksi aikaa jollin jää pieni tuuletusrako.
        Tällöin johto mahtuu sisään ihan puristumatta.

Ehkei tämä jossain keskustan kerrostalon pihalla tosiaan ole mukavaa/kätevää mutta
        minulla onkin onni asua muunlaisessa ja mukavammassa ympäristössä.

• pöljä mikä pöljä
        on nykyinen kirjoitti:

"kun autossasi(täytyy olla joku toiota) on sellaiset harvat ladon ovet mistä rotatkin juoksee mennentullen kuin sellainen missä ovet ovat asianmukaiset."

Huomaa selvästi että et itse ole käyttänyt sisätilan lämmitystä, tokko autoakaan.
        Kas, kun autossani on sellainen 2-vaiheinen ovilukko, ja mikä hassuinta, olen havainnut että
        kaikkien muidenkin autoissa on.
        Ja sisätilan lämmitys ajaa kosteuden autosta ulos kun ovi laitetaan vain siihen ensimmäiseen
        pykälään siksi aikaa jollin jää pieni tuuletusrako.
        Tällöin johto mahtuu sisään ihan puristumatta.

Ehkei tämä jossain keskustan kerrostalon pihalla tosiaan ole mukavaa/kätevää mutta
        minulla onkin onni asua muunlaisessa ja mukavammassa ympäristössä.

ettei voi laittaa asianmukaisia pistokkeita ja kaapeleita. Ja ovi raollaan menee se tuhannen wattia heti pihalle, oletpa typerä. Minun autossa on sähkötuvallisuuslain edellyttämät asennukset lämmittimien käyttöön, pistoke puskurissa, haaroitin konehuoneessa lohkolämmittimelle ja sisäpistorasialle jossa on sisätilalämmitin.

• on nykyinen

ettei voi laittaa asianmukaisia pistokkeita ja kaapeleita. Ja ovi raollaan menee se tuhannen wattia heti pihalle, oletpa typerä. Minun autossa on sähkötuvallisuuslain edellyttämät asennukset lämmittimien käyttöön, pistoke puskurissa, haaroitin konehuoneessa lohkolämmittimelle ja sisäpistorasialle jossa on sisätilalämmitin.

elämäntapa nimeltä

-älä tee mitään asiaa turhan vaikeasti vain sen takia kun muut haluavat

Ja sitten ihan käytännön juttu.

"Ja ovi raollaan menee se tuhannen wattia heti pihalle, oletpa typerä."

Mahdotonta, sisälämmittimeni on 800 wattinen :-)
        Käytännössä ongelmaksi autossa talvella muodostuu ainakin lapsiperheessä
        sisälle kulkeutuva lumi ja sen myötä kosteus.
        Jos autoa pitää "pullona" lämmitettäessä niin märkää on.
        Ihan sama onko ovi vähän raollaan tai ikkuna, kuten monet "hyvillä johdoilla"
        varustetut näkyvät pitävän.

• Neliveto...
        on nykyinen kirjoitti:

autoni ollut 11 vuotta.
        vaarallista voi olla.

Sulla onkin neliveto. Vetää kaikista ovista, joten ei siinä yksi johto ovenraossa mitään meinaa.

• on nykyinen
        Neliveto... kirjoitti:

Sulla onkin neliveto. Vetää kaikista ovista, joten ei siinä yksi johto ovenraossa mitään meinaa.

"Sulla onkin neliveto."

Land Rover Discovery II

• Pysäköijä vaan

auton omistajalla vahingon sattuessa, eli ei kai kukaan luule vakuutusyhtiön tai naapurin maksavan vahinkoja.
      Esim. meillä on iso parkkipaikka jossa tapahtuu kaikkea, parhain oli että toinen oli luonut lumet ajokäytävälle ja siihen jäiseen kasaan ajoi joku ja taloyhtiö joutui korvaamaan kun yhtiölle kuului parkkipaikan huolto joten jos yhtiö ei huolla paikkoja esim. sähkötolppia jotka vuotavat maihin on yhtiö vastuussa.
      Taas jos paikanhaltija on vaikka jättänyt sen tolpasta lähtevän piuhan lumihankeen ja siinä on vuotokohta ja omat penskat saa säkärin niin syyllinen on tietysti pihun jättäjä.
      Eli moni tietää että jos se haarotus ei ole sähköturvallisuus lain hyväksymä on se laiton.
      Enite meidänparkkipaikalla ihmetyttää nämä pihuna tolpaanjättävät ja kun se toinenpää roikkuu sielä hangessa niin kello kun sattuu loksuttamaan sähköt päälle voi siinä olla pienet sähköiskun vaarat.
      Nyt moni sanoo ettei se virallinen johto sähköiskuja anna, mutta kun se on pariinotteeseen peruutettu suolet pihalle ja paljas johto näkyvissä niin ei se mikään suojattu enää ole.
      Eli älkää päästäkö lapsia leikkimään parkipaikoille sillä se voi olla että see on viimmeinen kerta kun on leikkimässä.

• Oven välistä se on laitettava jos ei sisätilan pistoketta ole. Ei se ovi sitä mitenkään litistä, jos sitä ovea ei täysillä lyödä kiinni sen johdon päälle, vaan jätetään raolleen.

• pöljä mikä pöljä

hommatkaa ne sisäpistokkeeet niin ei tarvitse kinata. Jos jättää oven raolleen niin silloin ei varashälytin ole aktiivinen. Ainakaan oikeassa autossa. Mutta eihän noilla toiotilla ole väliä.

• alueella missä

hommatkaa ne sisäpistokkeeet niin ei tarvitse kinata. Jos jättää oven raolleen niin silloin ei varashälytin ole aktiivinen. Ainakaan oikeassa autossa. Mutta eihän noilla toiotilla ole väliä.

auton ovet voi huoletta jättää lukitsematta. Ehkä se tuntuu kaupungin vuokraslummissa asuvasta uskomattomalta mutta totta se on. Samoin seisoo kuorma-autoni kadun varrella ovet auki kaiket yöt. Voihan tietysti olla että paikalliset lurkit tietävät kuka olen eivätkä viihdy muutenkaan alueella jossa asuu huomattavan monta poliisia. Aivan oikeasti: Ongelmia nolla

• sähköins

Lain mukaan tuo on täysin sallittua, kaikki saavat käyttää jatkojohtoja asennuksissa eikä sitä missään kielletä etteikö oven välistä saisi vetää. Sähköturvallisuusasetukset kuitenkin määräävät ettei omista sähköasennuksista saa aiheutua vaaraa muille tai muiden omaisuudelle joten jos vahinko sattuu kannattaa selvittää onko tää henkilö rikkonut näitä sähköturvallisuusmääräyksiä.

Kyseisen henkilön vakuutusyhtiö ei varmasti korvaa koska ahneet vakuutusyhtiöt tekevät kaikkensa etteivät tarvitsisi maksaa ja varmasti löytävät vakuutusehdoista jonkun pykälän jota tää henkilö on rikkonut. Kannattaakin pitää huoli että sull on omat vakuutukset kunnossa.

• on nykyinen

aiheutuu muutamia autopaloja vuosittain.
        Tietääkseni niistä yksikään niistä ei ole alkanut siitä johdosta vaan lämmittimestä
        itsestään, yleensä siten että kellon kanssa käynnistetystä lämmittimestä ei olekaan
        lähtenyt tuuletin pyörimään ja sitten on vastukset palaneet ja sitä myöten koko auto.

Itse en käytä automaattikelloa vaan vien lämmittimen paikalleen itse, laita johdon
        tosiaan ovenväliin ja valvon että lämmitin käynnistyy kunnolla ennenkuin jätän sen
        lämmittämään.

"Jos jättää oven raolleen niin silloin ei varashälytin ole aktiivinen."
        Niin.
        Mitä väliä? Omakotitalon aidattu piha, auto ihan keittiön ikkunan alla josta
        näen sen aamukahvipöytään.

• pöljä mikä pöljä
        on nykyinen kirjoitti:

aiheutuu muutamia autopaloja vuosittain.
        Tietääkseni niistä yksikään niistä ei ole alkanut siitä johdosta vaan lämmittimestä
        itsestään, yleensä siten että kellon kanssa käynnistetystä lämmittimestä ei olekaan
        lähtenyt tuuletin pyörimään ja sitten on vastukset palaneet ja sitä myöten koko auto.

Itse en käytä automaattikelloa vaan vien lämmittimen paikalleen itse, laita johdon
        tosiaan ovenväliin ja valvon että lämmitin käynnistyy kunnolla ennenkuin jätän sen
        lämmittämään.

"Jos jättää oven raolleen niin silloin ei varashälytin ole aktiivinen."
        Niin.
        Mitä väliä? Omakotitalon aidattu piha, auto ihan keittiön ikkunan alla josta
        näen sen aamukahvipöytään.

noita persaukisia, ei ole tallia, roikat oven raosta, ei saatana mitä sentinvenyttäjiä. Hommaisivat tallin jos on omakotitalo, mutta ei kun ollaan persaukisia. Hommaisivat kunnolliset pistokkeet, mutta ei kun ollaan persaukisia.

• on nykyinen

noita persaukisia, ei ole tallia, roikat oven raosta, ei saatana mitä sentinvenyttäjiä. Hommaisivat tallin jos on omakotitalo, mutta ei kun ollaan persaukisia. Hommaisivat kunnolliset pistokkeet, mutta ei kun ollaan persaukisia.

mutta kun siellä on vaimon Mersu, pojan Bemari, tyttären Honda
        ja talvisäilytyksessä minun Harrikkani niin minun Lantikkani ei
        enää mahdu vaan on tässä pihalla.

Ihan sivunmennen sanoen, minun määritelmäni persaukisesta on iahn muu
        kuin johtoa oven välissä pitävä...

• persaukiset
        on nykyinen kirjoitti:

mutta kun siellä on vaimon Mersu, pojan Bemari, tyttären Honda
        ja talvisäilytyksessä minun Harrikkani niin minun Lantikkani ei
        enää mahdu vaan on tässä pihalla.

Ihan sivunmennen sanoen, minun määritelmäni persaukisesta on iahn muu
        kuin johtoa oven välissä pitävä...

kotteroonne palovakuutus ni ei tartte naapurien roikkia ihmetellä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe