Lähdimme ystävien yllytyksestä Sylikkäin -kurssille pohtimaan seksielämäämme. Oli niin mainio kurssi ja samalla innostuimme puhumaan monista uudenlaisistakin asioista yhdessä. Nyt ollaan ilmoittauduttu jo uusille parisuhdekursseille. Ei olla kotoamme aikanaan saatu taitoja keskusteluun tai hellyyteenkään. Nyt on hyvä aika niitä opetella, kun menee vielä suht hyvin. Ja kurssilta saimme sen hyvän kokemuksen, että on niitä mutkia muillakin, mutta voimme tehdä niiden eteen paljon hyvissä ajoin. Onks muilla kokemuksia parisuhdekursseista- siellä oli muuten tosi mukavaakin. Nykyään niitä mainostetaan myös nimellä lemmenloma..
Parisuhdekurssista vipinää
23
6589
Vastaukset
- yks vaan
Olimme olleet naimisissa n. 18 vuotta. Iloja ja suruja oli koettu, mutta jotenkin alkoi toisen läsnäolo tympimään. Ehdotin parisuhdekurssille menoa vaimolleni, koska koin että "jotain tarttis tehdä". Eipä ole juurikaan jännittänyt koskaan niin paljon kuin kurssin alussa:)
Kurssi oli Kataja ry:n "rikasta minua"-kurssi. Jäi erittäin hyvä maku kurssista ja sen avulla olemme nyt jaksaneet erittäin hyvin (ja koko ajan paremmin) tähän saakka. Kurssi oli 8 vuotta sitten.
Päällimmäisenä jäi mieleen kurssilta, että siellä pohdittiin ainoastaan positiivisia puolia molemmissa osapuolissa. Negatiivisiin asioihin ei puututtu lainkaan, joka tuntui jälkeenpäin tosi onnistuneelta jutulta.
Lämpimästi suosittelen. - lyhytterapiaa
Meitä auttoi niinkin hassu ja lyhytaikainen juttu kuin muutama viikko sitten tylsyyttäni selatessani kanavia päädyin AVAlle jossa näkyi pätkä jostain talk showsta jota kaksi varsin homomaista miestä juonsi. Niillä oli vieraana siinä joku miespuolinen parisuhde-expertti. Aluksi katsoin että mitähän saatanan homopellejä taas viisastelee naisille, mutta kun tämä miehinen mies, eli parisuhde-expertti, aloitti puheensa jäin mielenkiinnolla kuuntelemaan koska hänellä tuntui olevan asiaa juuri minulle.
Tämä expertti sanoi että kaikkia parisuhteen ongelmia pitäisi lähteä ratkomaan minä-me-keskeisesti. Eli jos parisuhteessa on ongelma joka koskettaa molempia, sitä ei lähdetä ilmoittamaan toiselle että minua vituttaa kun Sinä teet sitä ja sitä. Eli toisen syyttely ei vie asiaa lainkaan eteenpäin koska parisuhteessa on aina kaksi puolta. Esimerkiksi hän otti seksielämän ja kertoi että seksielämän tyytymättömyys johtuu usein väistämättä kummastakin. Jos vaimo ei anna, niin miehessäkin on silloin vikaa kun ennen niin halukas vaimo jättää mieluummin petipuuhat pois. Eli ongelmiin pitäisi lähteä kysymyksellä: minua häiritsee tämä Meidän elämäntapamME, mitä Me voisimME tehdä jotta se paranisi ja miellyttäisi Meitä Molempia.
Muutkin neuvot pitivät paikkansa, esimerkiksi keskustelun ja yhdessä tekemisen osalta ja kuuntelin sitten kaikki siitä mitä ei pidä tehdä ja miten asia sen sijaan pitää sanoa. Äijä tiesi selkeästi mistä puhui ja niinpä testasin heti vaimon saavuttua kotiin hänen neuvojaan ja siitähän se parisuhteen kehitys sitten lähtikin uuteen nousuun. Seksiä, joka ei ollut suhteen ongelma, oli aiemmin kerran pari kuussa, ja suhteen parannuttua sitä on nyt ollut melkein joka ilta. Eikä siihen tarvittu kuin muuttaa hieman lauseita ja tehdä niinkuin sovittiin.
Homoista ei ollut mitään apua, mutta sen sijaan tämä miehinen mies joka ymmärsi miehiä ja kertoi miesten sanoilla naisten ja miesten ajattelun eroista, sai minutkin tajuamaan miksi vaimoni aiheuttaa meidän parisuhteessa minulle niin paljon ongelmia ja kääntää ne vielä kaikki sitten minun syyksi.- Parisuhdekurssti
Varmasti moni liitto vielä eheytyisi jos ihmiset jotyenkin sataisiin näille kursseille, sillä olen samaa mieltä, että ei osata keskustella. Mirenkähän tähän saatisiin parannusta, että mahdollisimman moni pariskunta saataisiin kurssille, kun tuntuu virikkeitä liitosta puuttuva. Eroilla tullee niin paljon tuskaa kärsimystä ja koko suvuille, ei ole vain kahden asia. Eritoten lapset joutuvat suoranaiseen helvettiin.
- ongelmia on..
Yhdelle pariskunnalle kävi kurssilla niin että tutustuivat läheisesti toiseen pariskuntaan ja niinpä kävi sitten niin että toisen pariskunnan mies ja toisen nainen ihastuivat toisiinsa.Siitähän tulikin sitten kauhea katasrofi!Ei niin pitänyt käydä!
Minä en sen vuoksi voi enää edes kuvitella meneväni sellaiselle kurssille vaikka ongelmia on.Jos ne eivät kotona ratkea niin menköön sitten koko liitto.Surman suuhun en ainakaan vapaaehtoisesti mene!Olin aiemmin ajatellut että kurssilla nimenomaan tuetaan pariskuntaa omissa ongelmissaan,eikä niin että aletaan haihattelemaan liikaa toisaalle,halujen perään,"mitä mä haluan mun elämältä".
Suurin osa kursseilla olleista varmaankin on saanut apua,mutta minä en kerta kaikkiaan uskaltaisi lähteä.En osaisi varmaankaan yhtään rentoutua kun koko ajan olisi mielessä se,että jos puoliso toteaisikin etten minä olekaan riittävä..vaan kenties joku muu.
No,märehdin ehkä mieluummin itsekseni näitä avio-ongelmia sitten.- Rallikuski elämässä
Tiesitkö, että eräs pariskunta lähti lomamatkalle ja joutui kolariin! Se varmaankin tarkoittaa, että varmasti on suuri todennäköisyys, että teillekin käy niin.
Sen vuoksi varmaan kannattaa pysyä kotona.
Kuulostaa fobiselta neuroottiselta tekstiltä tai sitten tiedostamattasi otit tuon tekosyyksi. Nimittäin jokainenhan me tiedämme, että parisuhdeleireillä JOUTUU kohtaamaan toisen, eikä vain sitä kaveriperhettä.. APUA. sekös vasta pelottaakin kun joutuu omat virheensä näkemään.
- ei ehkä auttaisienää
Meidän liittoa on varjostanut aina miehen liika alkoholinkäyttö ja sen seurauksena sikailu.
Selvinpäin sitten katuva ja mukava, mutta luotappa sitten tuollaiseen.
Kotona on vihdoinkin ruvennut tyytymään siihen vähemmän humalatilaan ja nukkumaan menoon sen jälkeen. Ennen oli monesti kierros kapakkaan, kun kotijuomat loppuivat ja sikailua aamuyöstä.
Lapset kärsi ja minä kärsin, jotakin ehkä tajusi siitä vihdoin. Isänsä käyttäytyi samalla lailla aikoinaan.
Nyt tyytyy ne pahimmat sikoilut viemään sinne työpaikkojen juopottelureissuille, mitä lienee tapahtuukaan siellä...vähentynyt iän myötä kyllä nämäkin reissut.
Rakastanut olen ja kaiken sietänyt, nyt periksi olen antanut, ei kiinnosta enään.
Joskus tulee mieleen nämä ed.puhutut leirit...mutta en uskalla enää luottaa kuiteskaan mieheeni, en halua enää pahoittaa mieltäni ja sydäntäni. En uskalla ottaa sitä riskiä.
Liian rankkaa oli ne itkuni aikanaan ja se paska rakkaus, mikä pahoitti lopulta vain mieleni.
Luottamushan se kuitenkin on se suhteen A ja O?- Vertaistukea
Moikka! Suosittelen Sinulle Al-Anon ryhmään menoa. Tarkoitettu alkoholistien läheisille vertaistueksi. Ilmaista ja auttaa!
- xxxxxxxxxxxxxxwxxxxx
Avioliittokurssi -haulla löytyy avioliittokurssi, jolla opitaan parisuhteen pelisäännöt ja huoltokonstit vuorovaikutustaitoineen.
- Aikansa gutaakin
Vaimo ehdotti minullekin parisuhdekurssia, mutta mikähän siinä sitten on etten ole tippaakaan kiinnostunut menemään millekään kurssille vaimoni kanssa? Vaimoni keskittyy lähinnä epäkohtiin, joita hän löytää minusta, joten ei minua kiinnosta edes ajatella mitään yhteistä rientoa. Menköön vaimo kurssille jos haluaa. Kykenen keskustelemaan asioista ja tulevaisuudesta ihan asiallisesti ilman syyttelyä tai vanhojen muistelua, mutta vaimoni ei kykene. Minä voisin sen pitää lomaa kaikesta sillä aikaa kun vaimo kurssittelee, sitä minä miehenä kaipaisin ja haluaisin. Lomaa vaimosta, edes yksi viikonloppu ilman draamaa, ei mitään lisäkurssia. Nykyisen kaltaista vaimoani en jaksa kauaa enää rakastaa, kurssi olisi paikallaan siis.
- kutrikurssille
Aikansa gutaakin kirjoitti:
Vaimo ehdotti minullekin parisuhdekurssia, mutta mikähän siinä sitten on etten ole tippaakaan kiinnostunut menemään millekään kurssille vaimoni kanssa? Vaimoni keskittyy lähinnä epäkohtiin, joita hän löytää minusta, joten ei minua kiinnosta edes ajatella mitään yhteistä rientoa. Menköön vaimo kurssille jos haluaa. Kykenen keskustelemaan asioista ja tulevaisuudesta ihan asiallisesti ilman syyttelyä tai vanhojen muistelua, mutta vaimoni ei kykene. Minä voisin sen pitää lomaa kaikesta sillä aikaa kun vaimo kurssittelee, sitä minä miehenä kaipaisin ja haluaisin. Lomaa vaimosta, edes yksi viikonloppu ilman draamaa, ei mitään lisäkurssia. Nykyisen kaltaista vaimoani en jaksa kauaa enää rakastaa, kurssi olisi paikallaan siis.
Loma on oiva ajatus. Vaimo kurssille ja itse vaihtaa kurssia sillä aikaa levollisempaan.
Mä luulen muuten, että naiset ei tajua, kuinka niiden päähän on tungettu yhteiskunta paineisia asioita.
Naiset taitavat olla pulassa itsensä kanssa. Yrittävät oireilla miehille ja ympäristöönsä.
Joku tohtori voisi kehitellä sekasortoinfluenssapiikin ja ei niin haittaisi vaikka sivuoireena olisi iltaisin narkoleptisiä (nukahtamisia) ilmiöitä.
Jotenkin vaikuttaisi, että naisella ei ole hyvä olla. Syy ei ole miehen. - Ol Playa
Oletko huomannut, että teitä on parisuhteessa kaksi? Ehkä vaimosi takia sinun juuri pitäisi parisuhdekurssille osallistua.
Vaimosi oppisi siellä joitakin parisuhteen pelisääntöjä ja pystyisitte kerrankin keskustelemaan kunnolla. Noilla kursseilla juuri harjoitellaan sitä. Haluatko siis menettää tämän mahdollisuuden? Sillä kurssilla myös tulevat tarpeenne esiin ja vaimosi voisi ymmärtää paremmin, että sinä tarvitset lomaa kaikesta.
"Kurssi olisi paikallaan siis." - jos sä tahdot niin
Luettuani viestisi, en voi olla kommentoimatta. Vaikuttaa siltä, että sinun todellakin kannattaisi lähteä vaimosi kanssa kurssille. Juuri edellä mainittu Rikasta minua -kurssi, jossa keskitytään suhteen voimavaroihin voisi olla tosi hyvä. (Kurssillä käsitellään myös tarpeita ja toiveita, jotka voivat tuntua myös negatiivisilta, sillä ei ole aina helppoa kuulla oikeasti sitä, mitä kumppani tarvitsee. Varmasti se on kuitenkin helpompaa, kuin jatkuva tyytymöttömyydestä syntyvä nalkutus tai mökötys.)
Jos koet, että vaimosi keskittyy vain epäkohtiin, joita hän sinusta löytää, sinulla ei voi olla hyvä olla. Kurssi voisi vaikuttaa siihen, kuinka hän sinut näkee ja kuinka hän sinua kuulee.
Toteat, ettet kauan jaksa rakastaa. Miksi et sitten lähde kurssille? Tahdotko rakastaa?
- Kyselijätär
...
- säästäväinen
Kursseja näkyy olevan monenhintaisia. Jos täysihoito on lähes hotellitasoinen ja siihen päälle vielä ohjelma niin tällaisen viikonlopun näkyy saavan 300-400 eurolla. Ilmeisesti ilman täysihoitoa pääsee muutamalla kympillä per nenä.
Muistelen, että ainakin sellainen kuin Rikasta minua- parisuhdekurssi ei anna mahdollisuutta virheiden kaiveluun vaan keskittyy niihin asioihin jotka on hyvin. Niitäkin varmasti parisuhteessa, ellei suhde ole sitten alistamista ja riippuvuutta.
Eräs asianajaja laski, että riitelevään avioeroon omaisuuksien ja lasten huoltajuuksien hoitoineen menee lähes 20 000e. Milloinkahan olisin valmis käyttämään tällaisen rahasumman parisuhteeni hoitamiseen???
Me mennään nyt mieheni kanssa saunaan ja nautitaan leppoisasta yhdessäolosta. Olen aika onnellinen! - vuorovaikuttaja
Esim tämä kurssi on 200,-/ pariskunta ilman täysihoitoa.
http://katajary.fi/pariskunnille/kalenteri/vurovaikutustaidot-parisuhteessa-1-3-4-2011-vantaa
- Mietitään vinkkiä
Meillä on tuskin varaa käydä yhdessä edes kahvilla. Se ehkä on kaikkein suurin syy stressitilaamme. Innostuin kuitenkin suunnittelemaan, että kirjastosta ehkä löytyisi jokin omatoimi-opas mitä voisi kokeilla.
- 15 käyntiä takana
Perheasiain neuvottelukeskuksista saa avun ilmaiseksi ja vaikka toiminta on seurakunnan alaista toimintaa niin uskon asioista siellä ei puhuta mikäli ne eivät ole erikseen syitä sinne tuloon / menoon. Siellä myös keskitytään ME ajattelun vahvistamiseen ja kenenkään ei tarvitse pelätä että siellä keskitytään syyttelyyn ja toisen puolison mollaamiseen. Meitä siellä käynnit on auttaneet paljon. Ilman sitä emme olisi keskenään pystyneet selvittämään asioita, koska molemmilla lapsuus on ollut ongelmien syntymisessä merkittävässä roolissa (vanhempien käyttäytymismalli jota yritimme tuoda omaan suhteeseemme) . Käyntejä siellä on meillä erikseen sekä yhdessä. Suosittelen lämpimästi.
- parkuja
Itse olen niin herkkä tunneasioissa,että nämä neuvottelut tai kurssit tuskin kävisivät minulle.Haluaisin kyllä,mutta en minä saisi sanaa suustani kun itkisin vaan koko ajan.Mitä hyötyä siitä olisi,nolottaisi ja hävettäisi vain ja tuntisin itseni sen vuoksi typeräksi.Kotonakin täytyy itkeä salaa,koska jos mieheni näkee hän alkaa heti matkimaan itkuääniä ja katsoo ivallisesti.Mitä se olisi sitten vieraan nähden?Voi häpeän päivä...
- Tulta päin
Sullahan on tunneälyinen, vai pitäisikö sanoa tunneälytön kumppani, ei paljon empatiaa riitä häneltä. Itku on tuskan pakokaasua, sanoi ystäväni kerran hienosti. Menkää kurssille ja saatte jotain varmasti irti miehesikin tunteista, ehkä niitä on.
- tunteellinen siili
Itku on tärkeä viesti. Mistä itkusi kertoo? Ja miksi tunnet häpeää ja noloutta itkusta. Se kertoo jotain sellaista, joka ehkä pitäisi puhua ääneen- tai ehkä sydämessäsi on paljon itkemätöntä itkua.
Kyllä näillä kurssilla ja ryhmissä on tilaa itkulle- usein myös naurulle.
Kuuntele itseäsi! ja etsi mahdollisuus puhumiseen! onkos kenelläkään tietoa hyvistä kursseista pohjanmaalla?
ainahan tuo tekisi terää.- mää ja toi
Kursseja löydät sivustolta www.parisuhdekurssi.fi
Muistan kuulleeni, että Mennään eteenpäin- viikonloppu on ensi syksynä Seinäjoen Lakeus- hotellissa. sinne löydät reittiä www.memennaaneteenpain.fi Nämä ME- viikonloput ovat vuorovaikutustaitoja parantavia kursseja joissa ei ole ryhmätöitä. Vetäjät toimivat vapaaehtoisina ja hotelliviikonloput kustannetaan lahjoitusperiaatteella. Suosittelemme
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1976861- 1592026
- 1131678
- 511380
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001064Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?6977Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251944- 41919