HOHU Hensu

Pillura Pallura

Lääkeaineryhmät mitä ne on? Pittääkö pharmaca fennican sisäälysluettolo kopioda suunnitelmaan?

19

4728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olitkohan mukana

      lääkehoidon tunneilla? Jos olit, niin et kyselisi vastauksia täältä. Perehdy siis oppikirjaan ja muistiinpanoihisi.

      • Pallura

        joku jaksaa viisastella täälläkin:) Olin kotona nukkumassa, nyt vaan pitäisi saada vastaukset ja nopeasti. Kiitos etukäteen. Jos ei osaa vastata kysymykseen, niin ei kannata kirjoitella höpinöitä tälle palstalle.


    • Ei-lähäri..

      No siinä pharmacan sisällysluettelossahan ne on ihan kivasti, joten jos et yhtään tiedä miten tuo liittyy siihen mitä nyt opiskelet tai mitä pitäis osata, niin onhan se varma keino.

      Mä luulen, että joissain paikoissa ehkä riittäis tyyliin; Tiedän sydänlääkkeiden yleisimpiä haittavaikutuksia ja käyttöaiheita ja vaikka sen, että sydänlääkkeitä käyttävällä potilaalla verenpaineen mittausajankohdalla voi olla väliä (ennen päivän lääkkeitä vai niiden jälkeen)..

      • Lääkäri opiskelija

        Kiva kun vastaa täällä asiallisesti. Tylsää kun aletaan viisastelemaan, jos joku kysyy jotain asiaa mikä on hänen mielestä epäselväää, kuten toi ei-lääkärii...


    • kifgÄA<OITVN Ä

      Jos teet näytössäsi lääkeiden jaon, siinähän sinä samalla näytät että tiedät nämä lääkeaineryhmät, sydän ja verisuoni lääkkeet, nesteenpoisto, särky, antibiootit ym ym.

      Edellisissä paikoissa oli lääkkeet lääkekaapeissa jaoteltu lääkeaineryhmittäin..

    • Pthyi!

      vaan, että tiedän joitakin lääkeaineryhmiä ja löydän ne kaikki pharmaca fennicasta tarvittaessa. Tuo kelpasi.

    • apua?

      Lääkeaineryhmät
      - Sydän-ja verisuonisairauksien lääkkeet
      - Diabeteslääkkeet
      - Ruuansulatuskanavan lääkkeet
      - Kipulääkkeet sekä reuma-ja kihtilääkkeet
      - Psyykenlääkkeet
      - Neurologisten sairauksien lääkkeet
      - Mikrobilääkkeet ja rokotteet
      - Hengitysteiden sairauksien lääkkeet
      - Ihotautien lääkkeet
      - Silmä- ja korvasairauksien lääkkeet
      - Syövän lääkkeet
      - Hormoni lääkkeet
      - Rauta, vitamiinit sekä kivennäis- ja hivenaineet
      - Vaihtoehtolääkkeet

      • Ei viisastelija

        Lähihoitajan lääkehoidon opintohin sitten vissiin riittää opiskelu suomi24 -palstalla. Kohentaa varmaankin ammatin statusta ja sellaiset opiskelijat ovat varmaankin työpaikoissa haluttua työvoimaa. Kiinnostaisi kyllä tietää, mitähän se työnantajan edustaja näytön arvioinnissa moisesta laatuopiskelusta sanoo?


      • kjjj---
        Ei viisastelija kirjoitti:

        Lähihoitajan lääkehoidon opintohin sitten vissiin riittää opiskelu suomi24 -palstalla. Kohentaa varmaankin ammatin statusta ja sellaiset opiskelijat ovat varmaankin työpaikoissa haluttua työvoimaa. Kiinnostaisi kyllä tietää, mitähän se työnantajan edustaja näytön arvioinnissa moisesta laatuopiskelusta sanoo?

        Eli kun lähihoitajat tekevät perushoitotyötä, minusta on juurikin tärkeämpää tietää, että mikä lääkeaineryhmässä vaikuttaa siihen hoitotyöhön! Sellainen juuri, että potilaalle menee nesteenpoistolääke -> tarkkaillaan nesteenkertymistä tai poistumista.
        Lähihoitajan ei tarvitse osata vaikuttavia aineita ja _kaikkien_ yleisimpienkään lääkkeiden haittavaikutuksia - joidenkin toki ja vaikka mielenterveyspuolella on tottakai tunnistettava psyykelääkkeiden haittavaikutuksia, kun niitä tulee vastaan. Mutta yleisesti lääkeaineryhmistä olisi minusta hyvä tietää se, että miten sydänlääkkeet voivat vaikuttaa - hidastaako sykettä, nostaako verenpainetta, mites se varfariinihoito jne.. Ei liian hankalaa. Perusasiat kuntoon ensin.


      • lh-08
        kjjj--- kirjoitti:

        Eli kun lähihoitajat tekevät perushoitotyötä, minusta on juurikin tärkeämpää tietää, että mikä lääkeaineryhmässä vaikuttaa siihen hoitotyöhön! Sellainen juuri, että potilaalle menee nesteenpoistolääke -> tarkkaillaan nesteenkertymistä tai poistumista.
        Lähihoitajan ei tarvitse osata vaikuttavia aineita ja _kaikkien_ yleisimpienkään lääkkeiden haittavaikutuksia - joidenkin toki ja vaikka mielenterveyspuolella on tottakai tunnistettava psyykelääkkeiden haittavaikutuksia, kun niitä tulee vastaan. Mutta yleisesti lääkeaineryhmistä olisi minusta hyvä tietää se, että miten sydänlääkkeet voivat vaikuttaa - hidastaako sykettä, nostaako verenpainetta, mites se varfariinihoito jne.. Ei liian hankalaa. Perusasiat kuntoon ensin.

        Näyttö pöydässä sinun ei todellakaan tarvitse tietää sydän jne jne muita lääkkeitä edes nimeltä,höpö puhetta koko homma.jos niitä ei sinulla ole käyty läpi lääkehoidon tunneillakaan,ei niitä tarvi osata pöydässäkään,Työ kyllä sitten opettaas sinua.


      • samaaaaa

        Ei näitä nyt herran jestas tarvitse lh osta,sh hommia.


      • Aimilia
        Ei viisastelija kirjoitti:

        Lähihoitajan lääkehoidon opintohin sitten vissiin riittää opiskelu suomi24 -palstalla. Kohentaa varmaankin ammatin statusta ja sellaiset opiskelijat ovat varmaankin työpaikoissa haluttua työvoimaa. Kiinnostaisi kyllä tietää, mitähän se työnantajan edustaja näytön arvioinnissa moisesta laatuopiskelusta sanoo?

        No varmaan aika epätodennäköistä että menee läpi jos ei tuon vertaaa opiskelustaan ymmärrä.


    • toivo menetetty

      Näitä kun lukee, niin pelottaa vanheta. Tuommoisten tampioiden varassako sitä potilaat viime kädessä on? Ei ihme että valitetaan niin paljon vanhusten ja lasten kohtelusta laitoksissa kun tuommoset lukutaidottomat sählää sen ajan töissä mitä eivät juorua kahvihuoneessa ja vittuile ja tiuski potilaille.

      • toivo menetettiin

        jo syntyessäsi, älä puutu asioihin ,joita et ymmärrä.


      • toivo menetettiin kirjoitti:

        jo syntyessäsi, älä puutu asioihin ,joita et ymmärrä.

        SINÄ OLET MENETTÄNYT TOIVOSI!


    • Tee miten lystäät, mutta luuletko olevasi SEKSIKÄSKIN, kun käytät tuollaista nimimerkkiä?

    • onnellinen-lh

      Mikähän tässä oli ongelma? Asiallinen kysymys ja suurin osa vastauksista täysin asiattomia. Eikö se ole ihan sama mistä sen tiedon etsii, oppitunneilta, kirjoista vai netistä, jos vaan osaa poimia sen todellisen fakta tiedon ja ymmärtää että tänne saattaa kirjottaa myös sellaiset joilla ei sitä tietoa todellisuudessa ole.
      Lähihoitajan on kuitenkin hyvä osata havainnoida lääkkeen vaikutuksesta potilaaseen ja huomioida mahdolliset haittavaikutukset. Ja ymmärtää myös eri lääkkeiden yhteisvaikutukset ja riskit.
      Olen huomannut kentällä, että joillakin lähihoitajilla on taipumusta sulkea silmänsä ja hoitaa vain tämä perushoidollinen osuus. Olisi kuitenkin pystyttävä kantamaan kokonaisvaltaisesti vastuu potilaan hoidosta ja vietävä informaatiota jatkuvasti eteenpäin. Tällöin hoito olisi paljon tehokkaampaa ja potilasystävällisempää.

      On ikävää että hoitoalalla on liiaksi omaan napaansa tuijottavia hoitajia, joiden stressinsietokyky on nollassa ja agressionhallinta samaa luokkaa. Potilaista puhutaan jatkuvasti pahaa ja empaattisuutta löytyy tasan sen verran kun ollaan hetken aikaa nokatusten. Peiliin kattominen tekisi monellekin ihan hyvää.

    • VOI VITTU!

    • SKEK

      Olen täällä ekaa kertaa käymässä kun opettajakin suositteli hakemaan tietoa ja keskustelua netistä.
      Eikö siis asialliseen kysymykseen voi vastata asiallisesti tai pitää mölyt mahassaan.....
      En pidä ollenkaan pahana että opiskeluvaiheessa hakee vahvistusta täältä omille ajatuksilleen ja tiedoilleen.
      Ja jakaa jo omaa osaamistaan täällä niille joilla osaaminen ja opiskelu vasta aluillaan tai muuten vaikeampaa kuin toisilla.
      Itselläni monesti kirjallisen kysymyksen ymmärtäminen hankalampaa kuin keskustelu samasta asiasta mutta käytännön työt helpompi totetuttaa. Liekö jonkinasteista lukihäiriötä joka ei tee minusta sen tyhmempää.... Koska kuitenkin tentit H 2 - K 3 ja näytöt K 3 .
      Rohkeasti vaan kysymään ja keskustelemaan tänne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1080
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      948
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      807
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      86
      733
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      627
    7. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      539
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      36
      536
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      515
    10. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      125
      511
    Aihe