Kertookapa mitä tuolla äijämäisyydellä, josta monissa ketjuissa mainitaan, tarkoitetaan?
Äijämäisyys
9
1937
Vastaukset
- Äijän nähnyt
Mennnään eikä meinata asenne. Enemmän tekemistä, vähemmän miettimistä. Tunteilut ja hempeilyt on ämmien touhua. Yksinkertaiset putkiaivoiset mielipiteet. Kaljoittelu tai viinan vetäminen. Kovaäänisyys tai muuten itsensä esille tuonti. Itsensä esittely tavalla että vaikuttaisi aivan kuin olisi miesten mies. Lievä renttumaisuus. Lievä sovinimismi. Vaikutelma miehisyydestä luonnonvoimana jota ei voi pysäyttää. Miehen hien haju. Rehvastelua. Jääkiekon seuraamista. Kiroilua. Koittaminen tai pyrkimys urotekoihin. Homofobia. Välinpitämättömyys hienovaraisuutta kohtaan. Emännäksi naiseni ottaminen. Heimolaisuus. Saunomista.
- ...............
"Tunteilut ja hempeilyt on ämmien touhua. Yksinkertaiset putkiaivoiset mielipiteet. Kaljoittelu tai viinan vetäminen. Kovaäänisyys tai muuten itsensä esille tuonti. Itsensä esittely tavalla että vaikuttaisi aivan kuin olisi miesten mies. Lievä renttumaisuus. Lievä sovinimismi. Vaikutelma miehisyydestä luonnonvoimana jota ei voi pysäyttää. Miehen hien haju. Rehvastelua. Jääkiekon seuraamista. Kiroilua. Koittaminen tai pyrkimys urotekoihin. Homofobia. Välinpitämättömyys hienovaraisuutta kohtaan. Emännäksi naiseni ottaminen. Heimolaisuus. Saunomista. "
Tää on kyllä aika hyvä tiivistys ja komppailen sitä. Lähinnä samaa kategoriaa kuin renttu eli ei mitenkään tavoiteltavaa eikä ihannemies. Harmi toisaalta, kun aiemmin Äijä tarkoittanut isoisää ja nyt sanalla ei ole enää niin positiivista kaikua.
- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
piereskelee, epäsiisti, mauttomat jutut, ei ota muita huomioon... wikipedian mukaan vanha ukko.
- myös fiksu
Muissa vastauksissa on kuvailtu sivistymättömiä juntteja. Mutta myös fiksu, sivistynyt mies voi olla äijämäinen. Tämä tarkoittaa esim. että hän tykkää katsoa jääkiekkoa ja juoda kaljaa miesten kanssa pubissa, tai tykkää halkojen hakkaamisesta yms mökkitoiminnasta. Miehen ei tarvitse olla homofobinen sovinisti-idiootti harrastaakseen näitä juttuja, mutta hän on silti naisten silmissä vähän äijä.
- Äijän nähnyt
Aivan, mutta mitkä ne äijämäiset piirteet ovat tuossa henkilössä?
Ovatko ne mainittuina tuossa minun viestissä?
Yritin listata kaikki ominaisuuksia jotka äijäyteen liittyvät tai voivat liittyä, se ei tarkoita että jokaisessa äijässä olisi kaikki nuo piirteet.
Tunnen monta äijää, jotka ovat fiksuja. Minuakin on sanottu sellaiseksi. ;) - "äijä"
Siinä tapauksessahan äijämäisyys ei ole aina negatiivista, jos merkkinä on halkojen hakkaaminen ja muu mökkitoiminta. Ainakaan itse en ajattele itseäni sellaisena, että jo nämä isältä opitut kodintyöt tekisivät musta jotenkin inhottavan naisten silmissä. Kuinkahan moni nainen oikeasti on sitä mieltä, että on epäseksikästä tehdä fyysistä työtä kuten hakata halkoja ja tehdä muitakin "mökkitöitä". Eikö ole negatiivisempaa jos mies on sellainen nynny ettei osaa/jaksa omia polttopuitaan pilkkoa.
Lätkä on kyllä aika äijämäistä ja samaten kaljan juomalla juonti. Mutta mitä arvon naiset sanovat, onko mies negatiivisessa merkityksessä äijä jos on sivistynyt käytöstavoiltaan eli ei noita kaasunvaihtoja julkisilla paikoilla, välttää humalaan juomista ja muidenkin juottamista, ei välitä lätkästä eikä formulasta kuin muustakaan penkkiurheilusta vaan urheilee itse mieluummin, käy kuntosalilla säännöllisesti kun ei hyötyliikuntaa harrasta. Mutta tekee ne halot ja kantaa pirttiin asti, pitää valkean nurkassa kovillakin pakkasilla, korjaa ne rikkinäiset portaat joihin äitisi aina meinaa kompastua ja saattaapa harventaa vaikka pari hehtaaria metsää kesälomillaan jos ei mökkihommia tai jotain rakennusprojektia satu olemaan.
Jos asia on näin, että tällainen äijä ei enää suomalaisille naisille kelpaa koska on niin perusmies, että jo sellaisenaan vääntää kulmat kurttuun niin pitää lähteä vissiin käymään ulkomailla missä on vähän perinteisempiä naisia. Tai onko niitä enää sielläkään :( - .................
"äijä" kirjoitti:
Siinä tapauksessahan äijämäisyys ei ole aina negatiivista, jos merkkinä on halkojen hakkaaminen ja muu mökkitoiminta. Ainakaan itse en ajattele itseäni sellaisena, että jo nämä isältä opitut kodintyöt tekisivät musta jotenkin inhottavan naisten silmissä. Kuinkahan moni nainen oikeasti on sitä mieltä, että on epäseksikästä tehdä fyysistä työtä kuten hakata halkoja ja tehdä muitakin "mökkitöitä". Eikö ole negatiivisempaa jos mies on sellainen nynny ettei osaa/jaksa omia polttopuitaan pilkkoa.
Lätkä on kyllä aika äijämäistä ja samaten kaljan juomalla juonti. Mutta mitä arvon naiset sanovat, onko mies negatiivisessa merkityksessä äijä jos on sivistynyt käytöstavoiltaan eli ei noita kaasunvaihtoja julkisilla paikoilla, välttää humalaan juomista ja muidenkin juottamista, ei välitä lätkästä eikä formulasta kuin muustakaan penkkiurheilusta vaan urheilee itse mieluummin, käy kuntosalilla säännöllisesti kun ei hyötyliikuntaa harrasta. Mutta tekee ne halot ja kantaa pirttiin asti, pitää valkean nurkassa kovillakin pakkasilla, korjaa ne rikkinäiset portaat joihin äitisi aina meinaa kompastua ja saattaapa harventaa vaikka pari hehtaaria metsää kesälomillaan jos ei mökkihommia tai jotain rakennusprojektia satu olemaan.
Jos asia on näin, että tällainen äijä ei enää suomalaisille naisille kelpaa koska on niin perusmies, että jo sellaisenaan vääntää kulmat kurttuun niin pitää lähteä vissiin käymään ulkomailla missä on vähän perinteisempiä naisia. Tai onko niitä enää sielläkään :("jos merkkinä on halkojen hakkaaminen ja muu mökkitoiminta. Ainakaan itse en ajattele itseäni sellaisena, että jo nämä isältä opitut kodintyöt tekisivät musta jotenkin inhottavan naisten silmissä. Kuinkahan moni nainen oikeasti on sitä mieltä, että on epäseksikästä tehdä fyysistä työtä kuten hakata halkoja ja tehdä muitakin "mökkitöitä". Eikö ole negatiivisempaa jos mies on sellainen nynny ettei osaa/jaksa omia polttopuitaan pilkkoa. "
Minusta tuo on ihan miesmäistä, en koe sitä äijämäiseksi. En näe, että on joko äijät ja sitten nynnyt. On myös olemassa "ihan vaan miehiä" ja tämän koen erittäin positiivisena. Eli minulle äijä ei ole perusmiehen synonyymi. Klapien hakkaaminen ei ole äijämäistä.
"sivistynyt käytöstavoiltaan eli ei noita kaasunvaihtoja julkisilla paikoilla, välttää humalaan juomista ja muidenkin juottamista, ei välitä lätkästä eikä formulasta kuin muustakaan penkkiurheilusta vaan urheilee itse mieluummin, käy kuntosalilla säännöllisesti kun ei hyötyliikuntaa harrasta."
Minusta tuo kuulostaa juuri Mieheltä. :) Ei yhtään äijältä tai nynnyltä. Eikä nyt sekään ole niin oleellista, että jos tykkää katsoa jotain urheilua telkkarista tai ei. Tosin itse olen paljon törmännyt näihin uhoaja-jääkiekko-äijäilihöihin, mutta sehän on vain stereotypia.
"Jos asia on näin, että tällainen äijä ei enää suomalaisille naisille kelpaa koska on niin perusmies"
Äijä ei kelvannut minulle, koska minulla oli mahdollisuus saada Mies. Vastuuntuntoinen, rehti, fiksu, kohtelias ja toiset huomioonottava. Siisti. Osaa tiskata, laittaa ruokaa ja tehdä niitä miestenkin töitä. Mahtava isä lapsilleen, leikkii eikä pelkää näyttää tunteitaan ja hellyyttä. Ei ole joka viikonloppu vetämässä päätä täyteen ja uhoilemassa. Ja erityisesti äijyydestä erottava tekijä: Hänen ei tarvitse machoilla tai korostaa näitä hienoja piirteitään! Hän on sitä mitä on. Mahtava mies. Ne puut hakataan, mutta se on vaan perusjuttu, ei mikään merkki nynnyttömyydestä tai korostettava asia. En tiedä sitten onko tuo jotenkin nynnymäistä, mutta minusta ei ollenkaan. Ja tämän vuoksi mua ihmetyttää miksi jotkut edes haluavat olla "Äijiä". Mitä pahaa on olla mies, joka on lopulta paljon vähemmän nynnympää IRL kuin jokin äijäily? Ei minäkään koe olevani nynnympi nainen, vaikka en korosta kuinka hyviä pullia osaankaan tehdä ja siivota tehokkaasti kämppää. :/ - on hyvä asia!
"äijä" kirjoitti:
Jos asia on näin, että tällainen äijä ei enää suomalaisille naisille kelpaa koska on niin perusmies, että jo sellaisenaan vääntää kulmat kurttuun niin pitää lähteä vissiin käymään ulkomailla missä on vähän perinteisempiä naisia. Tai onko niitä enää sielläkään :(Ei, ei, arvon äijät, älkää ymmärtäkö väärin! Tuollainen sivistynyt äijä on juuri sitä, mitä me naiset haluamme! Halonhakkuu ja lätkän katsominen ovat miehessä mukavan äijämäisiä piirteitä :) On kiva, kun miehessä on sellaisia piirteitä. Käytämme näköjään äijä-sanaa eri tavoilla. Minun kielenkäytössäni se ei ole ollenkaan negatiivinen asia, päin vastoin. Esim. kaverini humanisti-älykkö-tutkijamieskin tykkää katsoa lätkää baarissa ja olen aina pitänyt sitä hänessä ihanan inhimillisenä piirteenä, selllaisena positiivisena äijämäisyytenä :)
- "ihan vaan mies"
on hyvä asia! kirjoitti:
Ei, ei, arvon äijät, älkää ymmärtäkö väärin! Tuollainen sivistynyt äijä on juuri sitä, mitä me naiset haluamme! Halonhakkuu ja lätkän katsominen ovat miehessä mukavan äijämäisiä piirteitä :) On kiva, kun miehessä on sellaisia piirteitä. Käytämme näköjään äijä-sanaa eri tavoilla. Minun kielenkäytössäni se ei ole ollenkaan negatiivinen asia, päin vastoin. Esim. kaverini humanisti-älykkö-tutkijamieskin tykkää katsoa lätkää baarissa ja olen aina pitänyt sitä hänessä ihanan inhimillisenä piirteenä, selllaisena positiivisena äijämäisyytenä :)
Fiksuin lukemani teksti vähään aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234