Automaalariksi vai autokorinkorjaajaksi?

karmasi

Eli minkälaista palkkaa kyseisillä koulutuksilla saapi?
Oon miettinyt noista jompaa kumpaa, mutta en oikein ossaa sanoa että kumpi sitte oikiasti kiinnostais enemmän, ja ois kannattavampaa.

Jos teillä on jotain tietoa kyseisistä aloista, niin kertokaa ihimeesä kaikkea mitä päähän putkahtaa!
Esimerkiksi pärjääkö nainen yhtä hyvin, minkälainen on työllisyys ja kummalla koulutuksella sais helpommin töitä ja kumpi olisi sillain "monipuolisempaa".

Olisin tosi kiitollinen, jos saisin tähän vastauksia. :)

11

8200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoinssi

Moi

Naiselle sopii omasta mielestä paremmin automaalarin hommat, meidän organisaatiossa on useita naisia automaalarina. Korimekaanikon työ on fyysisesti aika raskasta. Hyvistä automaalareista ja korimekaanikoista on todella iso pula korjaamoilla... jos vähänkin osaava on niin varmasti löytyy töitä.

Palkkauksesta sen verran, että riippuu todella paljon työntekijän taitotasosta ja työnopeudesta. Yleensähän sekä maalareilla, että korimekaanikoilla on provikkapalkkaus. Alottelija varmaan tienaa siinä 2000e:n paikkeilla, kun kokenut/taitava maalari tai korimekaanikko voi helpostikkin tienata 4000e:n luokkaa tai jopa enemmän.

Korimekaanikon työ on varmasti monipuolisempaa, mutta myös voi olla vähän v*mäisempääkin...

Jos tunnet olevasi käsistäsi taitava niin ehdottomasti hyvä uravalinta kumpi tahansa. Koulutuksesta itsellä on sen verran tietoa pääkaupunkiseudulta, että Vallilan amiksessa on ainakin huippu opettajia.

• Automaalari

Automaalari helposti 4000!? Älä puhu paskaa. Kyllä kolmeen tonniinkin saa jo töitä tehdä kauan.

• karmasi
        Automaalari kirjoitti:

Automaalari helposti 4000!? Älä puhu paskaa. Kyllä kolmeen tonniinkin saa jo töitä tehdä kauan.

Hyvä että edes pari viestiä on tullut =)

Ja ei tuo palkka _niin_ tärkeää ole, en oo tuotaa neljää tonnia, tai edes kolmea, havittelemassa.
        Kuhan pari tonnia tulis jossaki vaiheessa, ja vaikka tuo voi olla miesvaltaiseksi alaksi huono palkka, niin naisvaltasella alallahan saa suurinpiirtein saman verran, joten aevan sama. Enkä kyllä naisvaltaselle alalle halua, ainakaan tällä hetkellä.

Onko kellään sanoa esimerkkiä näiden ammateiden yhdestä työpäivästä esimerkiksi? :) Jos joku alalla saattais olemaan, valaisisi hurjasti ja sais selkoa kumpi ois enemmän mun juttu.

Ja tuosta maalauspuolesta vielä, miten terveyden kanssa käy? Ku meikää on peloteltu että aivot mennee mössöksi sun muuta, mutta hullu ja hölömö ku oon, niin silti houkuttaa.

• karmasi
        karmasi kirjoitti:

Hyvä että edes pari viestiä on tullut =)

Ja ei tuo palkka _niin_ tärkeää ole, en oo tuotaa neljää tonnia, tai edes kolmea, havittelemassa.
        Kuhan pari tonnia tulis jossaki vaiheessa, ja vaikka tuo voi olla miesvaltaiseksi alaksi huono palkka, niin naisvaltasella alallahan saa suurinpiirtein saman verran, joten aevan sama. Enkä kyllä naisvaltaselle alalle halua, ainakaan tällä hetkellä.

Onko kellään sanoa esimerkkiä näiden ammateiden yhdestä työpäivästä esimerkiksi? :) Jos joku alalla saattais olemaan, valaisisi hurjasti ja sais selkoa kumpi ois enemmän mun juttu.

Ja tuosta maalauspuolesta vielä, miten terveyden kanssa käy? Ku meikää on peloteltu että aivot mennee mössöksi sun muuta, mutta hullu ja hölömö ku oon, niin silti houkuttaa.

Apua tarvitaan, eli helpottais kovasti päätöstä jos saisin mielipiteitä ja tietoa lisää :)

• automaalari
        Automaalari kirjoitti:

kylhän toi on automaalarille ihan sika helppo tehdä provikkana..itse olen maalari ja pelkät provisiot on 3-4t siihen sitten pohjat päälle riipuen tunneista koko läjä yhteensä noin 5-6500e...että näin

• korikorjaaja

itse olen autokorikorjaaja ja jatkan vielä joskus automaalariksi. olen nainen ja aikoinaan menin työharjoitteluun yhteen pikkufirmaan ja otettiin vastaan avomielin ja tällä hetkellä olen yksi päähenkilöistä. asiakkaiden kanssa on paljon ennakkoluuloja kun on nainen töissä. mutta niihin tottuu ja sama se on onko korikorjaaja vai automaalari. itse olen vielä hentoinen ruumiinrakenteeltani mutta olen kyllä suoriutunut kaikista töistä sisulla. sisua jos ei oo niin sitten kannattaa maalaripuolta miettiä.
      jos jaksaa tehdä pikkutarkaa ja kärsivällistä työtä niin ehottomasti kannattaa maalariksi lähteä ja vielä jos hakee töistään täydellisyyttää eikä tyydy aivan kaikkeen, varmasti saa töitä helposti.

• likka#

Tommoset luulot - "naisille suositellaan automaalarinhommia ennemmin kuin koripuolta" on ihan höpöhöpö juttuja! Itse opiskelen toista vuotta autokorinkorjaajaksi ja olen pärjännyt hyvin, usea opettaja onkin sanonut että tytöt saattavatkin yllättää ja tehdä työnsä tarkemmin ja huolellisemmin. En siis yleistä, mutta kaikki tavanneeni tyttökaverit jotka opiskelevat samaa alaa ovat pärjänneet opinnoissaan erittäin hyvin vaikka ovat vastaanottaneetkin joskus ennakkoluuloja. Toki koripuolen hommat ovat fyysisesti raskaampia, mutta ei niihin kovinkummoisia voimia tarvitse. Oppimisenhalulla, sisulla ja hyvällä asenteella pääsee pitkälle! Itse hain automaalaripuolelle mutta olen iloinen siitä että pääsin koripuolta opiskelemaan, suosittelen jos yhtään ala tuntuu kiinnostavalta! Ja autokorinkorjaajan työtehtäviin kuuluu mm. tarkistaa kolarivaurion korjattavuus, tehdä kustannusarvio tehtävistä töistä ja valmistella ajoneuvo maalausvalmiiksi mikä sitten menee maalarille. Et tässäpä näin Lyhykäisyydessään.

• Perskele

JA PASKAN MARJAT! tältä alalta et saa helposti töitä ellet asu pääkaupunkiseudulla! ite turun seudulla asustelen ja valmistuin työttömäksi. raksa hommia sillon tällöin oon tehny mut auto hommista ei oo pulaa pienemmillä paikkakunnilla! tietty jos työn peräs jaksaa nuorena muuttaa ni siitä vaan! meeppäs raksa tai LVI alalle ni kyl työtä löytyy pikku kaupungeistakin!

• Minä--vaan

Moi
      Oletko harkinnut huoltopuolen koulutusta? Duuneja löytyy avoimena enemmän kuin koripuolella, eikä ole fyysisesti ihan niin raskasta ja voimaa vaativaa kuin korimekaanikon. Vielä jos hallitset sähköduunit niin työttömyydestä ei todellakaan ole pelkoa. Maalarin hommat sopii varmaan hyvin pikkutarkalle ja kärsivälliselle. Liksat pyörii (ainakin meillä) kaikilla samoissa eli alkupalkka siinä 10e/h ja siitä sitten kokemuksen karttuessa aina lähelle 15e-20,-/h niillä jotka on nopeempia. KK-palkka silloin n. 2000e -3000e miinus verot. Itse olen alan vaihtaja ja ainakin mä pääsen siis jopa vähitellen paremmille liksoille kuin entisissä toimistoduuneissani, jossa "ikälisien" jälkeenkin liksa oli max.2000,- . Työn puuduttavuus ja ikävä "kanalauma"työilmapiiri kypsyttivät alanvaihtoon ;-) Ennakkoluuloja naismekaanikolle kyllä löytyy! ja naista ei niin vaan edelleenkään palkata. Mutta sinnikkyys palkitaan. Itse pääsin valmistuttuani ensin "ilmaiseksi" työkkärin kautta harjoittelijaksi isompaan liikkeeseen ja sille tielle jäin. Alkuihmetyksen jälkeen olen saanut olla ihan kuin muutkin eli yksi jätkistä :-) Näin ainakin täällä Pääkaupunkiseudun suunnalla.

• Tuleva Autonasentaja

Moi!

Itse olen nyt toisen vuoden ajoneuvo asentaja-linjan opiskelija. Kyllähän se homma on oikein mukavaa ja kun työt ovat oikeasti vaihtelevia. Ammattikoulussa teemme asiakastöitä, joten saa paljon todellisemman tuntuman töihin, kuin tekisi jotain sata kertaa purettuja harjoitusautoja. Meille jaettiin tuossa viimeviikolla mietä koskeva (en muista nyt hienoa nimeä) Työehto sopimus, jossa oli määrätty että 18-vuotiaalle, joka on suorittanut tutkinnon, on maksettava vähintään palkkaluokka 1:ssä (yleensä kokemattomat ja hommaa työmarkkinoilla aloittelevat kuuluvat tähän) 12,74€/h ja vähintään viidenvuoden kokemuksen omaava asentaja, jonka työtehtävät ovat hyvin haastavia ja tekee omatoimista työtä, joka vaatii luovuutta ja osaamista kuuluvat palkkaluokkaan 6 jonka mukaan heille on maksettava vähintään 15,94€/h. Eli ykkösluokan palkalliset saavat noin 2000€/kk ja parhaimpaan kuudenteen palkkaluokkaan kuuluvat saavat vähintään 2500€/kk. Eli eivät ne autonasentajan palkat mitään kovinkaan kaksisia ole. Mutta eiköhän tuo 2000€ kuussa "normaaliin" elämiseen riitä, ja jos asuu kaukana työpaikasta siitä voidaan maksaa vielä matkakorvauksiakin...

• Myös auton asentaja

Olen myös ajoneuvo asenjajan koulutuksessa tosin kolmannella vuodella ja ehdottomasti kannatan sitä!!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1284
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe