Kefexin ja alkoholi?

EPÄTOIVOINEN!!!

Voisiko joku kertoa, että onko totta että alkoholin juonti vaikuttaisi antibioottien tehoon?
Minulle määrättiin todella vahva antibioottikuuri, mutta toisaalta minulla on ensimmäinen vapaa lauantai melkein puoleen vuoteen joten alkoholi kyllä olisi suunnitelmissa.... Ja jos taasen antibiootit eivät tehoakkaan niin suunnaksi tulee sairaala ja tiputus, joka ei houkuttele yhtään sen enempää...
JOTEN: jos jollain varmaa tietoa asiasta, sitä otetaan mieluusti vastaan!!!! KIITOS.

8

2073

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äphphoi

Alkoholi heikentää antibiootin tehoa. Jos nyt viettäisit ihan selvän viikonlopun ja vedät kuurin loppuun.

• Antibiootit mullakin

Asia on niin, että alkoholi ei vaikuta antibioottien tehoon millään tavalla. Ainoa, mikä pitää ottaa huomioon on se, että niin paljon ei pidä juoda, että oksentaa. Jos oksennat, lääke ei ehkä ole ehtinytkään vaikuttaa.
      Huomioitavaa on, että sattuuhan sitä ihmisille niinkin, että antibiootti unohtuu ottaa (siis ihan selvinpäinkin!), eikä antibioottikuuri siitä kuitenkaan vaarannu. Pakkausselosteessa on ohje tällaisen varalle eli riippuu siitä, missä vaiheessa huomaa unohduksen.

Toinen asia on se, että jos dokaat niin pahasti, että saat julmetun krapulan. Kuinkas sitten suu pannaan? :D Krapula saattaa heikentää vastustuskykyä ja tauti pääsee valloilleen.
      Mutta minä en kieltäisi alkoholin nauttimista, kunhan pidät sen jotenkin kohtuullisena. Hyvää viikonloppua!

• Että sillee...

Näin on,että otat alkoholia hieman varovammin kuin normaalisti,eli omaa kehoa kuunnellen.
        Poikani oli aikoinaan intissä ja oli tulossa lomille ja antibiottikuuri päällä.
        Silloin kysyin lääkäriltä,voiko ottaa lomilla alkoholipitoista.
        Lääkäri lupaili ottaa kohtuuden rajoissa,kunhan ei pussaile kylmässä pakkasilmassa tyttöystävansaä kanssa eli vilustuta itseään.

• kuhan nyt sanoin

Tämä nyt on vähän huvittavan yleinen kysymys. Ei tuohon ole mitään yhtä ja selvää vastausta, pääsääntöisesti useimpien antibioottien kohdalla ei vaikuta sen pahemmin antibiootin tehoon, mutta jos nyt on esim. joku 3 päivän tehokuuri parilla napilla päivässä niin eihän se nyt IKINÄ hyväksi ole. Ja yksilöllisesti jollakulla voi tulla jo pirun paha olokin. (Esim. itselläni juuri Kefexin ja saman ryhmän lääkkeet kyllä tekevät pirun pahan olon, jos otan enemmän viinaa. Aina laukeaa päänsärky ja olen huomannut ihan selvän syy-yhteyden. Kummiskin tyhmänä testasi nuorempana useammankin kerran kun oli vähän kroonisia lentsuja ym).

Toisekseen se suurin maalaisjärjelläajattelu asia, jonka mukaan lääkäri vastaisi varmasti sinulle vaikka itse antibiootti ei haittaisikaan alkoholin kanssa kohtuullisissa määrin. Eli sinulla on selvä SYY miksi antibiootti on päällä! Älä tuijota lääkkeitä, vaan ajattele oloa. Jos sanot itsekin, että jos antibiootit eivät auta niin edessä on sairaala. Joten tuota noin.. Vaikka nyt harmillisesti se vapaa lauantai sitten osuukin juuri kun sinulla on pöpö ja napit päällä, niin onko se sen arvoista? Jos nyt on monta tervettä päivää jo välissä ja "vain kuuri päällä enää", niin toki aina paranemisen estyminen/hidastuminen on epätodennäköisempää, mutta eihän nyt koskaan ole terveellistä juoda muutenkaan hirveästi, saati jos elimistö on kovassa rasitustilassa sairauden ja jonkin infektion vuoksi. Sitä voi rassata kova viinalasti hyvinkin paljon, kovin yksilöllistä mutta krapula nyt ainakin on jo melkoinen rääkki kropalle jos olet kovin sairas samaan aikaan.

Eli ajattele yleisesti miksi syöt sitä antibioottia, äläkä vain sitä voitko ottaa viunaa sen kanssa. Hyöty - haitta -suhde voi olla melkoisen epätasapainossa. Mutta itsehän päätät, harvemmin nyt tietysti kovin kipeänä ja antibiootit usein mahaakin hieman tilapäisesti ärsyttäneenä kauhean hyvä olo juodessakaan tulee. Siihen päälle vielä se, että kun dokaa niin siinä ei sitten usein sen aikana huomaa lentsuakaan hoitaa ihan kaiken sääntöjen mukaan. Sekin on eri asia istutko kotosalla katsellen telkkua lämpimässä vai jonotatko ensin vähissä kuteissa talvipakkasessa kapakkaan kolme varttia ja sitten tunnin taksijonossa vielä sen päälle. Aamulla sen sitten viimeistään huomaa menikö kaikki ihan putkeen.

Mutta up to you. Varma tieto jota pyydät: Et nyt varmasti itsellesi kovalla viinamäärällä tule hyvää tekemään, mutta et nyt tietysti kuolekaan siihen Kefexiin. Kaikki muu sitten siltä väliltä on kiinni 1000 1 muuttuvasta tekijästä.

• Hyi hävytöntä

Ei hyvä päivää kuitenkin. Voiko olla tottakaan, että jollakulla menee itsensä hoitamisen edelle viina ja ryyppääminen? Huh huh, että sellainen on kysyjän elmäntyyli. Tärkein on pään täyteen vetäminen, joka menee lääkehoidonkin ohi.

Mutta eipäs silti, luvut ovat järkyttäviä suomalaisten kohdalla tuon viinan käytön suhteen. Kun överiksi menee, menköön, mene sitten suosiolla sairaalaan, että saat vetää pääsi täyteen viinalla. Sitähän ei teitty voi siirtää.

• ämmä

Kieltämättä järki on vähän kuutamolla, jos on antibioottikuuri päällä jonka tehottomuus johtaa sairauden edetessä kysyjän mukaan sairaalaan asti mutta silti pitäisi päästä kaatamaan Manen kanssa:) Jos kyse olisi jostain pitkäaikaislääkityksestä pysyvään vaivaan (jota ei viina haittaisi) niin sinällään ymmärrän kysymyksiä -voinko ottaa välillä?- koska nykyään ei välttämättä näe lääkäriä kuin kerran tai pari vuodessa kontrollikäynneillä. Itse tietenkin kysyisin kyllä apteekista ensimmäisenä kuin netistä mutta siis ymmärrän kysymyksenasettelun. Nyt on kummiskin kyse jostain tilapäisestä pöpöstä ja hetken kuurista ja ei halua odottaa sen paranevan kunnolla ja rauhassa syödä lääkkeitä. Ei ihme, että tämän maan terveydenhuolto on kovilla voi huhheijaa. Itseaiheutetut tilat rules.

• f,
        ämmä kirjoitti:

Kieltämättä järki on vähän kuutamolla, jos on antibioottikuuri päällä jonka tehottomuus johtaa sairauden edetessä kysyjän mukaan sairaalaan asti mutta silti pitäisi päästä kaatamaan Manen kanssa:) Jos kyse olisi jostain pitkäaikaislääkityksestä pysyvään vaivaan (jota ei viina haittaisi) niin sinällään ymmärrän kysymyksiä -voinko ottaa välillä?- koska nykyään ei välttämättä näe lääkäriä kuin kerran tai pari vuodessa kontrollikäynneillä. Itse tietenkin kysyisin kyllä apteekista ensimmäisenä kuin netistä mutta siis ymmärrän kysymyksenasettelun. Nyt on kummiskin kyse jostain tilapäisestä pöpöstä ja hetken kuurista ja ei halua odottaa sen paranevan kunnolla ja rauhassa syödä lääkkeitä. Ei ihme, että tämän maan terveydenhuolto on kovilla voi huhheijaa. Itseaiheutetut tilat rules.

olemassa sitten sellaisia antibiootteja joilla on antabusvaikutus ja se onkin sitten jo vaarallinen juttu!

• Jaska vaan
        f, kirjoitti:

olemassa sitten sellaisia antibiootteja joilla on antabusvaikutus ja se onkin sitten jo vaarallinen juttu!

Se vaikutus voi tulla yksilöllisesti ilmankin ja vaikka ihan tutunkin lääkkeen kanssa. Itse kerran sain kohtuullisesta määrästä viiniä yhdistettynä antibioottikuuriin, melkoisen sieni-infektion joka aika yleinen antibioottien kiusallinen sivujuttu. Koskaan ei kys. antibiootti ollut tehnyt mitään ja sitten yhden kerran kuurin loppusuoralla pullollisen viiniä kun olin olin jo parantunut oireista. Aamulla heräsin, niin olikin sellainen sieni puskenut parille limakalvolle että sitä tapettiinkin 2 kuuria lisää. Tohtorin mukaan kuulemma ei ensimmäinen kerta kun törmäsi tuollaiseen, että alkoholi yhdessä kyseisen lääkkeen kanssa herkistää tuolle, vaikka itse kuuri ei mitään olisi aiemmin tehnytkään. Jälleen olin viisaampi.

Pakko piikittää silti ihan vähän: Nimimerkki on "epätoivoinen" ja kysymys on tuollaisesta asiasta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1701
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1546
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1260
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe