Hoikka, mutta vatsa päin mäntyä

Surullinensurupaa

Elikkä! On sellainen ongelma, että en itsekkään enää käsitä sitä, joten päätin tulla kysäsemään josko joku tietäisi. En ole varma onko tämä oikea ryhmä johon kirjoittaa, mutta en löytänyt sopivampaa.

Eli, olen 172cm 58kg 20-vuotias. Eli hoikka/normaali olen. Ongelmana on se, että olen vartaloltani ok, mutta vatsa tulee ulos, ja minua usein luullaan raskaaksi.. Ja joudun vakuutella, etten ole. Treenaan vatsaani, ja siinä ei ole paljoa rasvaa ja alavatsalihakset näkyy sekä ylä. Treenaan alavatsoja, koska alavatsaan on vaikeampaa saada lihaksia, ja muutenkin tulee samalla ylävatsaan lihaksia. Eli, kyse ei ole rasvasta.
Mistä syistä voisi johtua tämä? Vatsanseutu tulee kokonaan ikään kuin vähän edemmäs, ja se näyttää typerältä.

Syön 5 kertaa päivässä pieniä annoksia. En syö hiilareita melkein ollenkaan. Olen vegetaristi.

Tuntuu, että tähän ei löydy enää vastausta, mutta yritin kuitenkin..

13

6894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sartsuppa

      Olen vain pari kertaa sinua vanhempi, kaksi lasta saanut, mutta ikäni saman "ongelman" kanssa tapellut. Olen 171cm pitkä ja paino on tällä hetkellä jämähtänyt 63:n kiloon. Samalla lailla maha tuntui pömpöttävän silloin kun painoin 57, 55, tai 52. Ei mitään väliä. Liikuntaa olen harrastanut välillä tosi rankastikin, ja kyllähän se hieman vaikuttaa. Mutta sivuprofiili on aina se pömppis :( ...
      Edelleen kokeilen erilaisia ruokavalioyhdistelmiä, mikä auttaisi...iltasyönnin jättäminen, annosten pienentäminen, vettä ennen ateriaa...äh..mitä kaikkea...
      Ja tietty erilaista liikuntaa. Mitään selluliittivoiteita en ole ainakaan vielä lähtenyt kokeilemaan.

    • Prob.

      "" Probioottibakteerit ja laktoosi-intoleranssi:

      Laktaasi-entsyymin puute:
      Mikäli laktaasi-entsyymin tuotanto puuttuu potilaalta joka nauttii laktoosipitoista tuotetta, niin laktoosi jatkaa matkaa pilkkoutumatta ohutsuolesta-paksusuoleen, jossa alkaa runsas kaasun muodostus, joka >>>>>>>>>aiheuttaa turvotusta ja kipua.

      Huomioi tämä:
      Laktoosittomien tuotteiden valmistus ja myynti on valtava busines meijereille-Valiolle varsinkin! Meijereitä ei kiinnosta asiakkaiden terveys-vaan heitä kiinnostaa ainostaan tehdä businesta!
      Kun ostat kalliimpia laktoosittomia tuotteita, niin silloin hoidat ainoastaan oireita-et varsinaista sairautta jonka voit parantaa kolmella tärkeimmällä probiootti-bakteerilla: L-a, L-b ja Bif. Jatkuu...:""
      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Maitohappobakteeritiedotteet.html

      • pilatesserina

        ihan varsin pilatesta. Toisinaan ei riitä, vaikka vatsalihakset olisi kuinka hyvässä kunnossa ja olisit hoikka. Huono ryhti tai heikot lantiopohjanlihakset saavat olemuksen hieman lysähtämään ja mahan pömpöttämään. Pilates tehoaa nimenomaan syviin vatsalihaksiin (oikein harjoitettuna) ja parantaa ryhtiä. Tekee muuten ihmeitä pömppömahalle!


      • surullinensurupaa1

        Hei, kiitos erittän paljon linkistä. Aion kokeilla tuota aivan varmasti. Nimittäin minulla on jatkuvasti ilmavaivoja, mutta lääkärin mukaan minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, joten en tiedä mistä johtuu, vai voiko se silti osittain johtua laktoosista yms. Olen myös allerginen lähes kaikelle. Välillä oireet ovat melkein huomaamattomat, välillä pahat. Esim. eilen oivalsin, että olen varmasti allerginen pähkinöille, kun ensimmäistä kertaa alkoi kunnolla kutittamaan kurkusta, vaikka tätä ennen ei koskaan niin tapahtunut.
        Vaikeaa on vaan enää tietää mistä mikäkin johtuu, kun tuntuu, että jotkut tällaiset ongelmani ovat yhteydessä toisiinsa. Eli kysynkin, voiko olla mahdollista, että ilmavaivat johtuvat myös siitä, että syön ruokia joille olen allerginen? Mutta pakkohan se on elää. Mutta kuitenkin, tuntuu älyttömältä, että ilmavaivoista voi vatsa turvota lähes kaiken aikaa niin pahasti? Ärsyttävää. Mutta tuosta oli aika paljon lohtua. Toivottavasti jokin tepsisi, jos vaiva johtuu nimenomaan kaasuista.


      • lyujhgtrf

      • piupaukulkija
        surullinensurupaa1 kirjoitti:

        Hei, kiitos erittän paljon linkistä. Aion kokeilla tuota aivan varmasti. Nimittäin minulla on jatkuvasti ilmavaivoja, mutta lääkärin mukaan minulla ei ole laktoosi-intoleranssia, joten en tiedä mistä johtuu, vai voiko se silti osittain johtua laktoosista yms. Olen myös allerginen lähes kaikelle. Välillä oireet ovat melkein huomaamattomat, välillä pahat. Esim. eilen oivalsin, että olen varmasti allerginen pähkinöille, kun ensimmäistä kertaa alkoi kunnolla kutittamaan kurkusta, vaikka tätä ennen ei koskaan niin tapahtunut.
        Vaikeaa on vaan enää tietää mistä mikäkin johtuu, kun tuntuu, että jotkut tällaiset ongelmani ovat yhteydessä toisiinsa. Eli kysynkin, voiko olla mahdollista, että ilmavaivat johtuvat myös siitä, että syön ruokia joille olen allerginen? Mutta pakkohan se on elää. Mutta kuitenkin, tuntuu älyttömältä, että ilmavaivoista voi vatsa turvota lähes kaiken aikaa niin pahasti? Ärsyttävää. Mutta tuosta oli aika paljon lohtua. Toivottavasti jokin tepsisi, jos vaiva johtuu nimenomaan kaasuista.

        minulla on koko ikäni ollut ilmaa vatsassa, jo ihan pienenä minua kutsuttiin paukuksi, kun paukuttelin niin. vuosikymmeniä olen kärsinyt vatsan turvotuksesta.olen syönyt somacia kun röyhtäilin koko ajan ja oksentelin kun söin leipäpalasenkin. vasta vuosi sitten huomasin että maidon lisäksi vilja aiheuttaa pahaa oloa ja jätin sen pois, niin jopas turvotus hävisi. ei noi lääkäreiden kokeetkaan aina oikein sano, nyt kun en syö maitoa enkä viljaa mahani ei ole turvoksissa, mutta heti kun syön, se on kuin potkupallo.joten kokeileppa tuota, jätä se maito pois ja kaikki muu mikä ärsyttää, voihan se olla että jokin sisäelimesi on ärtynyt ja aiheuttaa sen turvotuksen. itselläni on niin, että kun vatsa on ihan kunnossa, mitä on harvoin, saan sen vedettyä sisään, mutta kun vatsani on vähänkään ärtynyt se pullottaa eikä sitä vedä millään lihasharjotuksella sisään.kun löydät syyn olet onnellinen:-) minä ainakin olin. siis vuosikymmeniä minulle on tarjottu suunnilleen typerän ihmisen mainetta, kun aina olen vatsoineni valittamassa kipua ja muuta.sanotaan se vatsakipu on psykofyysistä ja turvotus samaten, kun ei haeta oikeaa syytä. nyt tiedän, syy on viljassa ja maidossa.


    • Ryhtiliike

      Minäkin uskon, että seisot vaan "vatsa pystyssä." Onko sinulla notkoselkä?

      Naiselle sopii pieni (!) pyöreys vatsan seutuun, se on eroottista ja naisellista. Keskity muihin asioihin, olet varmasti ihana ja ihanannäköinen nuori nainen! Vatsa alkaa näyttää "ulostulevalta", jos kokoajan katsot vain sitä. Entä hiuksesi, kauniit silmäsi..?

    • Tibu

      Minulla on itselläni kunnon notkoselkä, jonka takia vatsa pömpöttää kovastikin. Kuulemma vatsalihasten treenaaminen auttaa siihen että notkoselkä suoristuisi mutta en ole kyllä huomennut että olisi muutosta tapahtunut vaikka masuja olen yrittänyt treenata :)

      • IlmapalloMelkein

        Luulen että ongelmasi johtuu noista ilmavaivoista. Se mistä ne ilmavaivat johtuvat, niinpä, sitä kun ei tunnu kukaan saavan selville.

        Minulla on samanlainen vaiva kuin sinulla. Olen 174 cm pitkä (nainen siis) ja painan nyt 57 kg. Olen painanut viimeiset 10 vuotta välillä 51-60. Olkoon paino mikä tahansa, vatsa on aina pömppö. Laktoosi-intoleranssia minulla ei ole, eikä keliakiaa, eikä pahoja ruoka-aineallergioita. Hedelmät, vihannekset ja marjat raakana aiheuttavat allergisia oireita. Mutta vatsani tuntuu hermostuvan kaikesta mitä suuhuni laitan. Ei minulla ole edes aina kipujakaan, mutta ilmaa riittää. Liikkuminen tuntuu myös joskus hankalalta ilmavaivojen takia, siis liikunnan harrastaminen koska joskus pelkään pidätyskykyni pettämistä. Ei tosiaankaan kivaa. Eipä tähän lääkäritkään osanneet vastata, laittoivat vain allergiatesteihin ja ärtynyt paksusuoli -lapun luettavaksi. Olen myös miettinyt, miten tämän vatsan kanssa pärjää 8 tuntia esim. toimistotyössä. Vielä kun olen opiskelija, päivät ovat lyhyempiä ja kotona voi "päästellä höyryjä", mutta miten tämän vatsan kanssa pärjää työelämässä? Kesätöissä olen aina ollut sellaisessa paikassa jossa liikun paikasta toiseen ja pystyn välillä päästelemään. Karseaa.


    • Kaasutusta - - -

      Ruisleipä
      Hiivaa sisältävät tuotteet
      Luumut, aprikoosit, rusinat (kuivatut)
      Light-tuotteet
      Muut keinotekoiset makeutusaineet, myös ksylitol
      Purukumit ovat pahoja kaasun tuottajia
      Liika juominen ruokailun yhteydessä - voi juoda ruokailujen välillä
      Hotkiminen - pureskele hitaasti
      Suoliston bakteerikanta vääränlainen - syö probiootteja
      Runsas kasvisten syönti, kypsentäminen voi auttaa

      Jos olet vegetaristi etkä syö hiilareita, mitä ihmettä sitten syöt? Pelkkää soijaa? Sun pitäisi ruveta syömään paremmin! Ei ihme että vatsa reagoi.

      • Kaasutusta - -

        Unohtui:
        Paljon kuituja sisältävät ruuat tietenkin täyttävät suolta enemmän kuin muut.


    • HoikkaPömppis

      Vanha ketju, mutta kerronpa sen, että joillakin ihmisillä on tavallista pitempi ja ehkä myös mutkaisempi suolisto, joka sitten täyttyessään joko ruoalla tai ilmalla, laittaa vatsan pullottamaan.

      Itselleni tehtiin paksunsuolentähystys, jonka jälkeen lääkäri kertoi, että eipä ole ihme, jos minulla on turvotusta ja ilmavaivoja, kun suoli on pitkä, mutta varsinkin niin mutkainen, ettei hän saanut sitä tähystyslaitetta kertaakaan menemään reilusti eteenpäin, vaan oli vain mutkaa mutkan jälkeen.

      Joskus vatsataudin jälkeen on pömppövatsa pienempänä. Vatsalihakset on hyvässä kunnossa, lankussa jaksan olla helposti 3 minsaa - kuntosalilla treenaan vatsaa myös muilla tavoilla.

      Painoa 43 kg ja pituutta 160 cm - pömppövatsa ja notkoselkä.

    • hghghgh

      Jatketaanpa sitten tähän vanhaan ketjuun. Olen normaalipainoinen, mutta edellisten kirjoittajien näkökulmasta varmaan pullukka, kun pituutta on vähemmän, mutta painoa suhteessa enemmän. Eli olen keski-ikäinen, 157 cm ja 52 kg. Maha ollut pyöreä pallo jo lapsesta saakka. Notkoselkä todellakin on. Rintoja ei nimeksikään.

      Vatsan vähän litteämmäksi saaminen vaatii sellaisen rääkin, etten siihen ihan vähällä viitsi ryhtyä (300 - 400 kg vaellus rinkka selässä - rinkka toimii kuin korsetti ja samalla lähtee luonnollisesti muutamia kiloja - vähäksi aikaa).

      Oletteko mitanneet vatsan- ja lantionympäryksenne? Itse aloin seurata asiaa vasta äskettäin, kun tuntemus oli, että hormonit turvottavat. Ennen aamupalaa pinnallisella hengityksellä vyötärö vajaat 70 cm ja lantio vajaat 90 cm. Mahan muoto on jotenkin sellainen, että sivuilla ei ole edes ihonalaisrasvaa, vaan sekin keskittyy keskiosaan. Eli sivulta katsoen pömpöttää paljon. Itsestäni myös tuntuu, että suorien vatsalihasten välissä on aukko, vaikken ole koskaan synnyttänyt tai ollut ylipainoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe