Onks tiatoo ?

Hei

Minua kiinnostaa kaikki mahdollinen tieto ja linkki missä näkyy lähetystyö- ja kristinuskon leviäminen maailmalla ja myös muiden uskontojen leviäminen maailmalla.

jari

6

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • X3

      Vuosi kysymyksen esittämisestä, olisikohan aika vastata.

      Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uutiset:

      "Vuonna 2012 kristittyjen määrä koko maailman väestöstä on 33 prosenttia. Määrän odotetaan nousevan ja olevan 36 prosenttia vuonna 2050.

      Nyt 28. kerran julkaistun vuosittaisen lähetystyötä ja uskontoja koskevan tilaston ovat laatineet missiologit Todd M. Johnson, David B. Barrett (1927-2011), ja Peter F. Crossing (Center for the Study of Global Christianity, Gordon-Conwell Theological Seminary, USA)."

      "Voimakkainta vähennystä on tapahtunut ateistien ja uskonnottomien määrissä."

      http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/A69692CF7BBE0FE5C2257980003669A8?OpenDocument&lang=FI

      • Hei ja kiitos

        Siinä on hyvin selvä tilasto, kiitos paljon.

        Olisin toki voinut etsiä tietoa, olen yliopistolla tiedonhankintakurssinkin käynyt, ja löydän jos etsin mutta olen palveluammatissa ollut itse työelämässä, ja sosiaalisena extroverttina ihmisenä mielelläni kyselen ja kommunikoin.

        Koneella menee aikaa niin paljon ja aivan rutiinissa tiedonhankintataidot eivät ole. Siihen pitää parikin kurssia muuten käydä ja hallita kun jos pyörii kotimaan ja ulkomaiden kaikessa mahdollisissa tietokannoissa. Sitten kyllä löytyy kaikki mitä maailmaan on koneille ilmoitettu tietoa ja -kirjoitettu.

        Aina joku saa postia paljonkin hetken minulta, koneesta on tullut seurusteluvälinekin.

        "Kristittyjen" osuus 33% on jotakin sellaista mitä voi kuvitellakin, ja siinä on syytä miettiä tietysti mistä sekin koostuu, vehnää ja rikkaviljaa siinäkin on, itsekin elämässäni olen olevaisessa ja olemattomassakin uskossa, pirukaan ittestänikään tiedä, tai tietäisi varmasti ehkä kai kuitenkin.

        Tuohon 33% mahtuu paljon siihenkin.

        yst. t. jari


      • Sellainen pieni kommentti noihin osuuksien muutoksiin, että tuo muutos on hyvin erilainen riippuen siitä, mistä osasta maailmaa puhutaan, ja otsikointi antaakin hieman harhaanjohtavan kuvan trendistä.

        Kristittyjen ja islamin osuus kasvaa vain siksi koska uskonnot ovat säilyttäneet suosionsa matalan elin- ja koulutustason kehitysmaissa, joissa kuintekin väestönkasvu on hurjaa. Samaten uskonnot leviävät myös entisissä (tai mykyisissä) kommunistimaissa kuten Kiinassa.

        Teollistuneissa länsimaissa uskontojen merkitys vähenee jatkuvasti, nopeimmin Euroopassa. Koulutus- ja elintason noustessa uskonnot ovat aina menettäneet jalansijaansa. Toivotaan, että niin tapahtuu aikanaan kaikkialla.


      • X3
        jarlau kirjoitti:

        Hei ja kiitos

        Siinä on hyvin selvä tilasto, kiitos paljon.

        Olisin toki voinut etsiä tietoa, olen yliopistolla tiedonhankintakurssinkin käynyt, ja löydän jos etsin mutta olen palveluammatissa ollut itse työelämässä, ja sosiaalisena extroverttina ihmisenä mielelläni kyselen ja kommunikoin.

        Koneella menee aikaa niin paljon ja aivan rutiinissa tiedonhankintataidot eivät ole. Siihen pitää parikin kurssia muuten käydä ja hallita kun jos pyörii kotimaan ja ulkomaiden kaikessa mahdollisissa tietokannoissa. Sitten kyllä löytyy kaikki mitä maailmaan on koneille ilmoitettu tietoa ja -kirjoitettu.

        Aina joku saa postia paljonkin hetken minulta, koneesta on tullut seurusteluvälinekin.

        "Kristittyjen" osuus 33% on jotakin sellaista mitä voi kuvitellakin, ja siinä on syytä miettiä tietysti mistä sekin koostuu, vehnää ja rikkaviljaa siinäkin on, itsekin elämässäni olen olevaisessa ja olemattomassakin uskossa, pirukaan ittestänikään tiedä, tai tietäisi varmasti ehkä kai kuitenkin.

        Tuohon 33% mahtuu paljon siihenkin.

        yst. t. jari

        Ihmeitä voi tapahtua. Rikkaviljastakin voi kasvaa vehnää.


      • illuminatus kirjoitti:

        Sellainen pieni kommentti noihin osuuksien muutoksiin, että tuo muutos on hyvin erilainen riippuen siitä, mistä osasta maailmaa puhutaan, ja otsikointi antaakin hieman harhaanjohtavan kuvan trendistä.

        Kristittyjen ja islamin osuus kasvaa vain siksi koska uskonnot ovat säilyttäneet suosionsa matalan elin- ja koulutustason kehitysmaissa, joissa kuintekin väestönkasvu on hurjaa. Samaten uskonnot leviävät myös entisissä (tai mykyisissä) kommunistimaissa kuten Kiinassa.

        Teollistuneissa länsimaissa uskontojen merkitys vähenee jatkuvasti, nopeimmin Euroopassa. Koulutus- ja elintason noustessa uskonnot ovat aina menettäneet jalansijaansa. Toivotaan, että niin tapahtuu aikanaan kaikkialla.

        Aivan varmaan ns. sivistysvaltioissa on niin hyvin että konkreettinen hätä ei motivoi ihmisiä etsimään turvaa uskosta.

        Kyllä kasvu on ns. kristillisyydessä ollut viimeisinä vuosina vain ns. " kolmansissa maissa."
        Sinne on tullut onnellisia ihmisiä. Hyvinvointivaltioissa löhötään sohvilla kotiteattereissa lihavina ja voidaan henkisesti pahoin kun kaikki mielenkiinto on itsensä hemmottelussa.

        Suomessakin hengelliset seurakunnat pysyvät paikoillaan tai hieman hiipuvat, yleensä aktiivinen hengellinen ja uskoon perustuvat ryhmät ovat vain 20-60 henkilön vahvuisia jotka sitten pitävät yllä toimintaa ja tilojakin mahdollisuuksien rajoissa. Meillä luterilainen kirkko on jakaantunut monenlaisiin ryhmiin jo perinteisesti, oliko körttiläisetkin jo luterisia, en tiedä, mutta tusina erilaisia liikkeitä on ison kirkon sisällä missä on aktiivisempaa toimintaa.

        Minusta luterilainen kirkko on suomessa aivan onnellinen asia, kirkolla on perustana aito ja oikea vanhurskautusoppi. Minua henkilökohtaisesti hämmästyttää kun yleinen mielipide panee keskustelemaan sellaisista asoita mikä pitäisi olla itsestään selvyys. Esim. karvaisten miesten vihkiminen kirkossa on asia josta ei olisi pitänyt edes keskustella.
        Makuuhuoneet yksityisesti on eri asia sitten joka on yksityinen asia, ei kuulu hengellisyyteen. Aina pitää erottaa hengellisyys ja uskonnollisuus toisistaan.
        Kristinusko on varsin suhteellinen käsite.
        Kaikissa raamattua lukevissa piireissä on Jumalan omia sen ymmärryksen varassa minkä omistavat. Nämä ovat vilpitömiä omassatunnossaan ymmärrykselleen ja joku toinen taas ajattelee hiukan toisin, ei kaikki ole aina pelastuskysymystä. Yksimielisyys raamatussa tarkoittaa yhteyttä Herrassa, ei että kaikki aina samaa mieltä joka asiasta.
        Synti on joskus hiukan suhteellinen kysymys, riippuen juuri tiedon määrästä ja uskollisuudesta sille minkä näkee oikeaksi itse.

        Raamattu kertoo minkälainen ihminen on "pyhä jumalalle kelpaava pelastuva" ihminen. >>> Ilm 14:12, Hebr 12:14. Ilm 12:17 vrt.
        Noissa jakeissa ydinasiat mitä merkitsee ns. pelastus käytännössä vaatimuksineen.

        Luterilaisella kirkolla on paljon erilaista toimintaa joka on hyödyllistä.
        Ison kirkon hengellinen elämä hiipuu, aina joku hurskas mummo on jumalanpalveluksissa.
        Pyöräilen kesäisin lomani ja pysähdyn aina kirkkojen luo katselemaan, sankarihaudat ovat aina jokaisen pikkusaarenkin kirkon hautausmailla.

        Olen itse ollut kirjoilla luterilaisuudessa ja adventtiliikkeessä.
        Adventtiliike täyttää nuo ehdot mitä mainitsin raamatunjakeita.
        Niihin jakeisiin liittyy koko raamatun pelastushistoria mistä kaikkina aikoina on ollut kysymys.

        Itse olen ollut olevaisessa ja olemattomassa uskossa elämässäni minäkin.
        On vertailupohjaa molemmille olotiloille.

        Mielenkiintoinen tilasto. Minulla on tarkoitus lueskella uskontotieteitä koskevaa aineistoa jossakin vaiheessa elämässäni vielä.

        yst. jari


      • X3 kirjoitti:

        Ihmeitä voi tapahtua. Rikkaviljastakin voi kasvaa vehnää.

        Vaikka orjantappuroista ruusuja.

        jari


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe