Onks tiatoo ?

Hei

Minua kiinnostaa kaikki mahdollinen tieto ja linkki missä näkyy lähetystyö- ja kristinuskon leviäminen maailmalla ja myös muiden uskontojen leviäminen maailmalla.

jari

6

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • X3

      Vuosi kysymyksen esittämisestä, olisikohan aika vastata.

      Suomen evankelis-luterilaisen kirkon uutiset:

      "Vuonna 2012 kristittyjen määrä koko maailman väestöstä on 33 prosenttia. Määrän odotetaan nousevan ja olevan 36 prosenttia vuonna 2050.

      Nyt 28. kerran julkaistun vuosittaisen lähetystyötä ja uskontoja koskevan tilaston ovat laatineet missiologit Todd M. Johnson, David B. Barrett (1927-2011), ja Peter F. Crossing (Center for the Study of Global Christianity, Gordon-Conwell Theological Seminary, USA)."

      "Voimakkainta vähennystä on tapahtunut ateistien ja uskonnottomien määrissä."

      http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/A69692CF7BBE0FE5C2257980003669A8?OpenDocument&lang=FI

      • Hei ja kiitos

        Siinä on hyvin selvä tilasto, kiitos paljon.

        Olisin toki voinut etsiä tietoa, olen yliopistolla tiedonhankintakurssinkin käynyt, ja löydän jos etsin mutta olen palveluammatissa ollut itse työelämässä, ja sosiaalisena extroverttina ihmisenä mielelläni kyselen ja kommunikoin.

        Koneella menee aikaa niin paljon ja aivan rutiinissa tiedonhankintataidot eivät ole. Siihen pitää parikin kurssia muuten käydä ja hallita kun jos pyörii kotimaan ja ulkomaiden kaikessa mahdollisissa tietokannoissa. Sitten kyllä löytyy kaikki mitä maailmaan on koneille ilmoitettu tietoa ja -kirjoitettu.

        Aina joku saa postia paljonkin hetken minulta, koneesta on tullut seurusteluvälinekin.

        "Kristittyjen" osuus 33% on jotakin sellaista mitä voi kuvitellakin, ja siinä on syytä miettiä tietysti mistä sekin koostuu, vehnää ja rikkaviljaa siinäkin on, itsekin elämässäni olen olevaisessa ja olemattomassakin uskossa, pirukaan ittestänikään tiedä, tai tietäisi varmasti ehkä kai kuitenkin.

        Tuohon 33% mahtuu paljon siihenkin.

        yst. t. jari


      • Sellainen pieni kommentti noihin osuuksien muutoksiin, että tuo muutos on hyvin erilainen riippuen siitä, mistä osasta maailmaa puhutaan, ja otsikointi antaakin hieman harhaanjohtavan kuvan trendistä.

        Kristittyjen ja islamin osuus kasvaa vain siksi koska uskonnot ovat säilyttäneet suosionsa matalan elin- ja koulutustason kehitysmaissa, joissa kuintekin väestönkasvu on hurjaa. Samaten uskonnot leviävät myös entisissä (tai mykyisissä) kommunistimaissa kuten Kiinassa.

        Teollistuneissa länsimaissa uskontojen merkitys vähenee jatkuvasti, nopeimmin Euroopassa. Koulutus- ja elintason noustessa uskonnot ovat aina menettäneet jalansijaansa. Toivotaan, että niin tapahtuu aikanaan kaikkialla.


      • X3
        jarlau kirjoitti:

        Hei ja kiitos

        Siinä on hyvin selvä tilasto, kiitos paljon.

        Olisin toki voinut etsiä tietoa, olen yliopistolla tiedonhankintakurssinkin käynyt, ja löydän jos etsin mutta olen palveluammatissa ollut itse työelämässä, ja sosiaalisena extroverttina ihmisenä mielelläni kyselen ja kommunikoin.

        Koneella menee aikaa niin paljon ja aivan rutiinissa tiedonhankintataidot eivät ole. Siihen pitää parikin kurssia muuten käydä ja hallita kun jos pyörii kotimaan ja ulkomaiden kaikessa mahdollisissa tietokannoissa. Sitten kyllä löytyy kaikki mitä maailmaan on koneille ilmoitettu tietoa ja -kirjoitettu.

        Aina joku saa postia paljonkin hetken minulta, koneesta on tullut seurusteluvälinekin.

        "Kristittyjen" osuus 33% on jotakin sellaista mitä voi kuvitellakin, ja siinä on syytä miettiä tietysti mistä sekin koostuu, vehnää ja rikkaviljaa siinäkin on, itsekin elämässäni olen olevaisessa ja olemattomassakin uskossa, pirukaan ittestänikään tiedä, tai tietäisi varmasti ehkä kai kuitenkin.

        Tuohon 33% mahtuu paljon siihenkin.

        yst. t. jari

        Ihmeitä voi tapahtua. Rikkaviljastakin voi kasvaa vehnää.


      • illuminatus kirjoitti:

        Sellainen pieni kommentti noihin osuuksien muutoksiin, että tuo muutos on hyvin erilainen riippuen siitä, mistä osasta maailmaa puhutaan, ja otsikointi antaakin hieman harhaanjohtavan kuvan trendistä.

        Kristittyjen ja islamin osuus kasvaa vain siksi koska uskonnot ovat säilyttäneet suosionsa matalan elin- ja koulutustason kehitysmaissa, joissa kuintekin väestönkasvu on hurjaa. Samaten uskonnot leviävät myös entisissä (tai mykyisissä) kommunistimaissa kuten Kiinassa.

        Teollistuneissa länsimaissa uskontojen merkitys vähenee jatkuvasti, nopeimmin Euroopassa. Koulutus- ja elintason noustessa uskonnot ovat aina menettäneet jalansijaansa. Toivotaan, että niin tapahtuu aikanaan kaikkialla.

        Aivan varmaan ns. sivistysvaltioissa on niin hyvin että konkreettinen hätä ei motivoi ihmisiä etsimään turvaa uskosta.

        Kyllä kasvu on ns. kristillisyydessä ollut viimeisinä vuosina vain ns. " kolmansissa maissa."
        Sinne on tullut onnellisia ihmisiä. Hyvinvointivaltioissa löhötään sohvilla kotiteattereissa lihavina ja voidaan henkisesti pahoin kun kaikki mielenkiinto on itsensä hemmottelussa.

        Suomessakin hengelliset seurakunnat pysyvät paikoillaan tai hieman hiipuvat, yleensä aktiivinen hengellinen ja uskoon perustuvat ryhmät ovat vain 20-60 henkilön vahvuisia jotka sitten pitävät yllä toimintaa ja tilojakin mahdollisuuksien rajoissa. Meillä luterilainen kirkko on jakaantunut monenlaisiin ryhmiin jo perinteisesti, oliko körttiläisetkin jo luterisia, en tiedä, mutta tusina erilaisia liikkeitä on ison kirkon sisällä missä on aktiivisempaa toimintaa.

        Minusta luterilainen kirkko on suomessa aivan onnellinen asia, kirkolla on perustana aito ja oikea vanhurskautusoppi. Minua henkilökohtaisesti hämmästyttää kun yleinen mielipide panee keskustelemaan sellaisista asoita mikä pitäisi olla itsestään selvyys. Esim. karvaisten miesten vihkiminen kirkossa on asia josta ei olisi pitänyt edes keskustella.
        Makuuhuoneet yksityisesti on eri asia sitten joka on yksityinen asia, ei kuulu hengellisyyteen. Aina pitää erottaa hengellisyys ja uskonnollisuus toisistaan.
        Kristinusko on varsin suhteellinen käsite.
        Kaikissa raamattua lukevissa piireissä on Jumalan omia sen ymmärryksen varassa minkä omistavat. Nämä ovat vilpitömiä omassatunnossaan ymmärrykselleen ja joku toinen taas ajattelee hiukan toisin, ei kaikki ole aina pelastuskysymystä. Yksimielisyys raamatussa tarkoittaa yhteyttä Herrassa, ei että kaikki aina samaa mieltä joka asiasta.
        Synti on joskus hiukan suhteellinen kysymys, riippuen juuri tiedon määrästä ja uskollisuudesta sille minkä näkee oikeaksi itse.

        Raamattu kertoo minkälainen ihminen on "pyhä jumalalle kelpaava pelastuva" ihminen. >>> Ilm 14:12, Hebr 12:14. Ilm 12:17 vrt.
        Noissa jakeissa ydinasiat mitä merkitsee ns. pelastus käytännössä vaatimuksineen.

        Luterilaisella kirkolla on paljon erilaista toimintaa joka on hyödyllistä.
        Ison kirkon hengellinen elämä hiipuu, aina joku hurskas mummo on jumalanpalveluksissa.
        Pyöräilen kesäisin lomani ja pysähdyn aina kirkkojen luo katselemaan, sankarihaudat ovat aina jokaisen pikkusaarenkin kirkon hautausmailla.

        Olen itse ollut kirjoilla luterilaisuudessa ja adventtiliikkeessä.
        Adventtiliike täyttää nuo ehdot mitä mainitsin raamatunjakeita.
        Niihin jakeisiin liittyy koko raamatun pelastushistoria mistä kaikkina aikoina on ollut kysymys.

        Itse olen ollut olevaisessa ja olemattomassa uskossa elämässäni minäkin.
        On vertailupohjaa molemmille olotiloille.

        Mielenkiintoinen tilasto. Minulla on tarkoitus lueskella uskontotieteitä koskevaa aineistoa jossakin vaiheessa elämässäni vielä.

        yst. jari


      • X3 kirjoitti:

        Ihmeitä voi tapahtua. Rikkaviljastakin voi kasvaa vehnää.

        Vaikka orjantappuroista ruusuja.

        jari


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe