Suonenveto

Vive

Onko muilla? Mulla on ollu tällä viikolla jo kolme kertaa, joka kerta kipu on aivan kamala, itkukin tulee monesti. Joskus voi olla parin viikon tauko, mutta joskus viikon sisällä voi olla 2-4 kertaa. Vuoden verran ainakin ollu näitä kipuja... Mistä voisi johtua? Yleensä vetää jommasta kummasta pohkeesta, mutta joskus myös varpaiden seutuvilta. Tarviiko huolestua, jos joskus on tullut suonenvedon takia mustelma? Mitä hyviä hoitokeinoja on? Yritän aina laittaa jalan koukkuun kivun iskiessä ja yritän hieroa, mut ei aina toimi. Joskus jopa vetää molemmasta jalasta, jolloin en voi tehdä mitään kun kipu on niin hirveä... Suonenvetäminen alkaa joko silloin, kun menen petiin ja ojennan jalkoja tai kenkiä riisuessa/laittaessa. En viittis mennä lääkäriin tämmösen "pikkuasian" takia...?

56

90984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sukkeliini

      Kokeilepa laittaa villasukat (aitoa villaa) jalkaan jo ennenkuin suonenveto ehtii alkamaan.
      Ei mitenkään seksikästä, mutta mukava olo nukkumaan mennessä on kuitenkin pääasia.

      • mummo

        Itse kärsin samasta vaivasta, ja olen huomannut sen liittyvän pitkään istumiseen päivän aikana.Joten muista nousta välillä kävelemään. Villasukat auttaa kyllä myös mutta kesällä eivät ole erityisen kivat.Ja lääkekin on olemassa, sen nimi on Crampiton, reseptillä saa.


    • minä

      mulla vetää varpaasta suonta ja sillon seison toisella jalalla sen jalanpäällä. se auttaa joskus.
      venyttelykin kai auttaa...

    • Ulpu

      Hei,

      vaiva on itseasiassa aika yleinen ja varsinkin naisilla ja urheilijoilla. Syö calsium -kuuri 350 mg 1 tabletti x pvä, (illalla ennen nukkumaan menoa), apteekista ilman reseptiä.
      Kuuri silloin tällöin ja suonenveto loppuu!
      Alkoholin käyttö lisää suonenvetoa.
      Ps. Villasukatkin jelppaa ja venyttely!

      • sirpa

        Kokeile magnesiumia 350 mg. iltaisin,johan helpottaa!


      • ---
        sirpa kirjoitti:

        Kokeile magnesiumia 350 mg. iltaisin,johan helpottaa!

        Juuri tuo Magnesium 350 g auttaa. Kun rupesin sitä käyttämään, pahimmat kivut jäivät!


    • Boris Jelzin

      Kuule jos mulla menee jalka poikki niin tiukka F ja ei tunne mitään ei mitään

    • Kiki

      Arvaappa oliko vaikea lukea toi juttu läpi nauramatta?

      • Vive

        Siis arvaappa katokoko kaverit työpaikalla kun kirjoitin tota ja hihittelin samalla...


      • Tepa

        Mitä ihmeen nauramista siinä nyt sitte oli? On siinä kyllä nauru kaukana, kun suonenveto iskee.. Ei taida olla sulla kokemusta siinä asiassa.


      • Murtunut
        Tepa kirjoitti:

        Mitä ihmeen nauramista siinä nyt sitte oli? On siinä kyllä nauru kaukana, kun suonenveto iskee.. Ei taida olla sulla kokemusta siinä asiassa.

        On varmaan kamala, mutta minulla katkesi jalka 9 metrin pudotuksessa nurmelle. Ei kiva :€


    • lammas

      Siis mulle tulee kans aivan järkyttäviä 20 minuutin mittaisia suonenvetoja just varpaiden alueelle jalkapohjaan ja yleensä vielä kesken treenin. Kaikki tuo venyttely yms. auttaa vähän, mutta usein saan sen laukeamaan sillä, että laitan suolaa kielen alle sellaset puoli teelusikallista. Ja tää ei oo mikään vitsi. Se maistuu aika järkyltä, mutta tehoaa ihan oikeasti. Usein kramppi laukee salamana sen jälkeen. Vaikutus riippuu varmaan siitäkin, mistä syystä kenellekin suonenveto tulee. Kokeile edes!

    • DrEvil

      Moi,

      Magnesium tablettien syönti auttaa joskus. Itse söin niitä koko talven ja helpotti mutta edelleen uimassa
      käydessä joskus tulee suonenvetoa. Tosin noiden magnesium taplettien jälkeen ne suonenvedot eivät ole olleet kovin pahoja.

      Sanoit, ettet viitsi moisen pikkuvaivan takia mennä lääkäriin mutta minusta tuo sinun vaivasi vaikuttaa joltain muulta kuin pikkuvaivalta.

      Lääkäriin vaan.

      Terveisin,
      DrEvil

    • Fishermans friend

      http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2002/160402_b.html

      Tuolla on lyhyesti selitetty joitakin faktoja, jotka kannattaa ottaa huomioon.
      Itselläni oli ennen useasti (ei kuitenkaan läheskään yhtä useasti kuin sinulla) suonenvetoa. Nyt ne ovat kuitenkin poissa, kun olen alkanut syömään terveellisesti ja tasapainoisesti. Olen kuullut, että magnesiumin nauttiminen ehkäisee suonenvetoja.

      • Liisa mummo

        Ei muuten auta se magnesium, olen käyttänyt sitä jo vuosia, mutta niin vain viime yönä heräsin kolme kertaa
        pahaan suonenvetoon. venyttelin joi vetta ja tuntui,että mikään ei auta. Sitten muistin jonkun kertoneen
        suolasta,niipä hienoa suolaa kielen alle ja apu tuli puolessa minuutissa.


    • fella123

      Kun suonen veto iskee älä koukista vaan venytä.. Yleensä vetoja aiheuttaa vitamiinien, magnesiumin ja
      kaliumin puute sekä kylmyys..

    • Maria Elisabeth

      Itse olen juuri aloittanut käyttämään B-vitamiinia, Kaliumia ja Magnesiumia suonenvetoon. Luontaistuotekaupassa suositeltiin magnesiumia päivittäiseen käyttöön. Pahimpaan suonenvetoon ei hieronta tunnu auttavan. Olen esimerkiksi herännyt yöllä ikävään suonenvetoon pohkeissa, reisissä ja alaselässä, jolloin otan särkylääkettä. Se poistaa kivun, niin että nukahdan ja herään aamulla levänneenä.

    • mar*aana

      Moi! Mulla vetää aina suonta kisojen tai jonkun harjoituksen jälkeen. Isi sanoo aina ,että sun pitäis venytellä ja syyä suolasta ja juoda paljon niin sitä ei ehkä tulis! mulle ei koskaan tuu mitään mustelmia kuitenkaan! Niin, että ei silleen mitään kummempaa...äiti sanoo että ei saa laittaa jalkoja koukkuun, koska se kipu vaan sitte pahenee ja käskee laittaa jalat suoraks! En mää koskaan missään lääkärissä oo käynny ton takii enkä varmaan tuu edes käymään!

    • Veto

      Seuraava lääke auttaa n. 10-15 minuutissa nauttimisen jälkeen.
      Norgesic joka on reseptilääke. Itse ostin sitä Kreikasta josta sitä saa ilman reseptiä.

    • Oku

      Olin 30 vuotta kärsinyt pari kertaa vuodessa jalan kramppiin menosta eivätkä nämä suomalaiset terveydenhuollon " valiot" asian päälle ymmärtäneet mitään, tuli vaan selittelyjä, että se joku noidannuoli, kyllä se siitä menee itsekseen. Ollessani Kreikassa lomaalla iski kipu autoa ajaessa niin pahaksi, että oli pakko mennä apteekkiin anelemaan apua ja sitähän tuli heti. Sain seuraavaa lääkettä joka auttaa n. 10-15 minuutissa nauttimisen jälkeen:
      Norgesic joka on Suomessa reseptilääke, mutta Kreikassa ilman reseptiä saatava. Uskon, että tästä on apua.

    • Murrikka

      Todella inhottavaa, kun suonta vetää varpaista joka ilta tai sitten yöllä herää siihen. Ainoa mika auttaa on kun laittaa jalat kuumaan vesivatiin, johon yleensä laitan vielä jalkasuolaa. Sitten kuivaus ja villasukat jalkaan ja takaisin petiin, mut ei jaksais joka ilta. Onks jollain parempaa keinoo?

      • leenamuori

        v-97 uudenvuoden yönä heräsin kunvarpaista veti joka suuntaan pyörryin lattialle yrirtin meeä wc kun oli
        paha olo pyörryin uudelleen ja varpaita veti joka suuntaan ja kipu oli hirveä. Selvisin siitä ja konttasin takaisin sänkyyn, aamulla oikea jalka oli
        kuin tukki turvoksissa ja kipeä alkoi painua mustaksi,menin seuraavana päivänä ea polille no tietysti epäili lekuri alkoholia aiheuttajaksi,en tosin käyttänyt moista ainetta silloin enkä nykyisinkään, sain diagnoosin yli 4tunnnin odotuksen
        jälkeen hematoma l,dex siis mustelma oikeassa jalassa jalka kuin mustikka eikä voinut astua yhtään ei kuvausta vain toteamus että ne paranee
        no 3viikossahan ne mustelmat parani, mutta jalalla ei voinutastua yhtään menin uud.nyt kuvattiin
        3keskimmäisen varpaat oli murtuneet jalkapöydästä
        sitten vain liimaside ja paranihan jkv.mutta vieläkin 10v tapauksesta rasituksen yhd.särky on kova olen nyt 66v.ja liikun olen aina liikkunut
        eipä vaan kukaan lääkäri ole osannut sanoa syytä
        suola ym arvot olivat kohdallaan enkä ole tupakoinut koskaan enkö käytä alkoholia.Joten???


    • Olisiko diabetes tulossa?

      Suonenveto on oire sokeritaudista. Olisi syytä aloittaa terveydellisistä syistä liikunta.
      Samalla on hyvä tutkia ruokavalioa.
      Monesti diabeteksen laukaisee stressi ja huolet.
      Suonenveto on jännittäjien tauti joissain tapauksissa verenkierto häiriintyy ja voi syntyä kuolio.
      Oletko hermostunut, ovatko ihmiset tyytyväisiä ympärilläsi, podetko yksinäisyyttä.
      Alkoholin käyttö, tupakointi, liiallinen itsensä rasittaminen on lopetettava heti.
      Ylipaino, diabetes, huonot elintavat, suonenveto ovat yhteydessä toisiinsa.

      • leenamuori

        vastaus tähän diabeteksen epäilyyn arvot 4-5 en tupakoi en milloinkaan alko ei kuulu elämääni, stressiä on ollut aina kaikki mitä kokeilla voi mitata oli ok. täysi mysteeri niin mulle kuin lääkärilllekin,varpaiden kramppi usean kerran viikossa jatkuu eikä liity kylmettymiseen. Liikun
        kyllä aika pajon ikäisekseni (65)paino 54 kg 158cm
        verenpaine hyvä ei lääkkeitä.


      • mimmi....

        En kyllä tiedä mistä olet keksinyt/kuullut että olisi diabeteksen esiaste. Suonenveto ei kuitenkaan liitty millään tavalla juuri diabetekseen, se voi johtua esimerkiksi jostain mikä aikanaan voi johtaa diabetekseen (esim. ruokavalio). Mutta ei siis missään nimessä ole diabeteksen esiaste!!!!


    • saimi anna-liisa

      Minulla on sama vaiva kuin Sinulla. Esimerkiksi viime yönä valvoin pari tuntia pohkeissa vuorottelevan suonenvedon takia. Hieroin pohkeita ja yritin vaihdella jalkojen asentoa. Syön Calcichew-D3
      sekä Emgesan 250 mg Mg2 eli Magnesiumia. Luulen, että elintavoissani on siinä mielessä muuttamisen tarvetta, etten juo riittävästi. Se on kai yksi syy suonenvetoon. Tänään aloitan määrätietoisen vedenjuonnin, vaikka ei olisikaan janontunnetta. Virtsan väristä huomaan,milloin olen juonut tarpeeksi ja milloin en. Ellei juominen ja hivenaineiden käyttö auta, pyydän omalääkäriltä Crampitonreseptin. Myötätuntoisin terveisin Saimi

      • rambo60

        kokeile hyppysellinen merisuolaa,kun kohtaus tulee,se auttoi ainakin munua,kun mikään muu ei auttanut


    • avun saanut

      Olen minäkin kärsinyt useasti suonenvedoista. Yleensä yöllä vetää suonta pohkeesta. Joskus uidessa varpaista. Sain aikanaan ohjeen, että jos vetää jalasta suonta, niin sille on heti astuttava. Se todella auttaa. Kun yöllä iskee suonenveto kuin salama kirkkaalta taivaalta, pomppaan välittömästi ylös ja astun väkisin krampissa olevan jalan varaan. Suonenveto loppuu saman tien. Kannattaa kokeilla vaikka se kovin järjenvastaiselta tuntuukin.

      • mulla

        auttaa sama keino. Seisoessa se heti "aukenee".


      • karvainen harri
        mulla kirjoitti:

        auttaa sama keino. Seisoessa se heti "aukenee".

        suonenveto ei ole diapeteksen esiaste se johtuu yleensä siitä janontunteesta minkä diapetes aiheuttaa ja sitten massiivinen juominen joka aiheuttta suola aineiden / kivennäisaineiden poistumisen kehostasi joka taas puolestaan aiheuttaa sen että vesi ei sitoudu kehoosi joka aiheuttaa ruumiisi kuivumista joka taas aiheuttaa suonen vetoa. itselläni veteli suonta sillon tällöin mutta kerran tärähti oikeen kunnolla mikään ei auttanut kauhea kipu. kesti monta tuntia jonka jälkeen kipu helpotti kun söin särkylääkkeitä. tämänjälkeen jalkani oli kipeä montapäivää. ei kärsinyt astua. sitten 2 viikkoa tästä kivusta myöhemmin menin lääkäriin ja minun pohkeessani todettiin kuolio joka oli liiaksi levinnyt. = amputointi polvesta alaspäin koko jalka pois. tämä ei ole leikin asia. olen 17 vuotias juon paljon viinaa ja poltan tonnettain tupakkia olen ylipainoinen ja syön epäterveellisesti.


      • kaksossisko43
        karvainen harri kirjoitti:

        suonenveto ei ole diapeteksen esiaste se johtuu yleensä siitä janontunteesta minkä diapetes aiheuttaa ja sitten massiivinen juominen joka aiheuttta suola aineiden / kivennäisaineiden poistumisen kehostasi joka taas puolestaan aiheuttaa sen että vesi ei sitoudu kehoosi joka aiheuttaa ruumiisi kuivumista joka taas aiheuttaa suonen vetoa. itselläni veteli suonta sillon tällöin mutta kerran tärähti oikeen kunnolla mikään ei auttanut kauhea kipu. kesti monta tuntia jonka jälkeen kipu helpotti kun söin särkylääkkeitä. tämänjälkeen jalkani oli kipeä montapäivää. ei kärsinyt astua. sitten 2 viikkoa tästä kivusta myöhemmin menin lääkäriin ja minun pohkeessani todettiin kuolio joka oli liiaksi levinnyt. = amputointi polvesta alaspäin koko jalka pois. tämä ei ole leikin asia. olen 17 vuotias juon paljon viinaa ja poltan tonnettain tupakkia olen ylipainoinen ja syön epäterveellisesti.

        niin sanot, että olet tehnyt kaiken mitä voi tehdä voidaksesi huonosti (juon paljon viinaa ja poltan tonneittain tupakkia olen ylipainoinen ja syön epäterveellisesti). Onko sulla joku itsetuhoamisvimma vai mitä se on? Mun sisko pelkäsi kaikkia sairauksia, mutta teki just niinkuin sinäkin. Sisko kuoli yhtäkkiä jo 20 vuotta sitten. Olisi ollut kiva pitää se sisko, vaikka se tärveli terveytensä. On sullakin varmaan joku, joka haluaisi pitää sut edelleen, vaikka sä hoopoiletkin. Etkö vois valita uusia tapoja???


    • taniya

      mulla on ollut suonenvetoja nyt aika useasti.. en ole ennen saanut suonenvetoja pohkeisiin, ja nyt tämä tuntuukin suoraan sanottuna aika paskamaiselta.. juuri lääkäri totesi että sairastan atopiaa ja nyt saan sen lisäksi suonenvetoja viikottain, välillä jopa päivittäin.. välillä tuntuuki ettei jaksais enää kun kaikki on mennyt vaan huonompaan suuntaan syksyn jälkeen.. jalan nostaminen ylös ja pieni hierominen on saanut suonenvedon aika nopeasti pois.. auttaako se muka tosiaan asiaan että käyttää lämpimiä sukkia? se voisi olla meinaan pelastus, koska en koskaan pidä kotona sukkia :P

      • HardCoRe_MaDnEss

        No onkos teillä ikinä käyny sillai että Mulla tuli 3vko sit suonenveto ja katosi oikeest jalkateräst tuntoaisit pieneltä alueelta eli en pysty nostamaa jalkaa ylös mutta alas pystyn työntää normisti. ja en oo lääkärii viittiny mennä, koska uskon että hermosto palaisi viel tuoho.


      • HardCoRe_MaDnEss
        HardCoRe_MaDnEss kirjoitti:

        No onkos teillä ikinä käyny sillai että Mulla tuli 3vko sit suonenveto ja katosi oikeest jalkateräst tuntoaisit pieneltä alueelta eli en pysty nostamaa jalkaa ylös mutta alas pystyn työntää normisti. ja en oo lääkärii viittiny mennä, koska uskon että hermosto palaisi viel tuoho.

        korjaan vähä et ymmärrätte ongelman -> eli ko alatte "rummutttaa" jalalla lattiaa vasten en pysty nostaa/kääntää jalkaa yläkulmaa ollenkaa että voisin rummuttaa jalal istualtee tai seisten :P


    • zzzqwr

      hahah idiootti pistää jalkaa koukkuun kun just toisinpäin pitäis tehä.

    • Kylpä

      Mulla sama juttu oon nyt kahtena aamuna heränny peräkkäin suonenvetoon pohkeessa. Tähän auttaa jalan painaminen maahan, varpaiden nostaminen ylöspäin siis kun on seisaallaan, hieronta auttaa myös. Ja onhan tähän lääkkeitäkin.
      Mutta ei mulla kyllä ikinä mustelmia ole tullut.
      Yleensä suonenveto on vain "harmitonta" kipua.

      • jar

        harmittavainen vaiva .Itselläni se nappaa oikeaan reiteen ja vaiva pahenee näin kesäisin. Johtuneekohan se tosiaan juomisen puutteesta.krappi kestää noin 20 min , seisominen suoralla jalalla varpaat ylös ja molemmin käsin puristaminen lihaksesta milestäni helpottaa kohtausta.


    • Suonenvedoista päässyt

      Muutama kuukausi sitten aloin saada suonenvetoja pohkeeseen huolimatta siitä että söin säännöllisesti magnesiumia ohjeen mukaan. Lopulta suonenvedot olivat niin kivuliaita että hakeuduin terveysasemalle. Lääkäri määräsi hepariinia. Olin sitä ennen yrittänyt hoitaa suoniani Hirudoidilla ja Mobilatilla -ilman tuloksia todella äkäisiksi muuttuneisiin suonenvetoihin, joita voi kuvata vain sanomalla että ne olivat aivan hirvittäviä. Lääkärille minut ajoi suonenvedosta aiheutunut lihasrepeämä, ensin toisessa ja sitten toisessa jalassa. Käytin hepariinituubin loppuun mutta samanaikaisesti muistin kuulleeni mahdollisesti äidiltäni, että on juotava paljon. Olin todellakin juonut suhteellisen vähän koska kraanavesi on meillä päin erittäin kylmää. Tähän yhdistelmään kuului vielä päivittäin pyöräily säässä kuin säässä ja paljon hikoamista. Terveyslääkäri tuntui olevan ihan ulalla eikä osannut sanoa muuta kuin että suoneni ovat tulehtuneet. Ja hepariiniresepti kouraan - jätin käyttämättä kun kuulin apteekissa että voidetta saa ilman reseptiä. Kraavaveden kylmyyden ratkaisin pistämällä vettä kannuun ja juomalla sitä huoneenlämpöisenä. Ei tuntunut enää vastenmieliseltä ja iso lasi tyhjeni helposti. Juon ison lasin vettä herättyäni, aamun kuluessa vielä yhden viimeistään ennen kuin lähden ulos pyörän selkään. Palattuani juon välittömästi lasin vettä. Ennen päivällistä juon ison lasin vettä.
      Suonenvedot ovat pysyneet poissa ja uskon sen johtuvan riittävästä veden juonnista. Käytän edelleen magnesiumia koska se joka on kokenut voimakkaan suonenvedon ei halua kokea sitä uudelleen. Nyt liikun kotosalla lyhyissä housuissa ja yöasuni housutkin ovat lyhytlahkeiset enkä silti saa suonenvetoja. Nukkuminen lyhyissä housuissa ilman peittoa altistaa suonenvedolle ja olen kokenut kaksi kertaa muutaman kuukauden aikana pienen varoituksen, hyvin lievän krampintapaisen joka on korjaantunut heti eikä muuttunut "oikeaksi" suonenvedoksi. Eli veden juonnilla on selvä vaikutus. Joku proffa sanoi jollakin terveyspalstalla että suonenvedossa on kysymys kalsium- ja nestetasapainon häiriöstä joka johtuu siitä ettei juo tarpeeksi tai käyttää nesteenpoistolääkkeitä. Uskon tähän. Hieronta ja lämmittäminen (hiustenkuivaaja tai lämpötyyny) auttaa mutta kokemukseni mukaan vain rentouttamalla ja lämmittämällä kipeytynyttä lihasta. Akuuttiin suonenvetoon nämä keinot ovat liian hitaita, jos yleensä pystyy liikkumaan. Paras keino akuuttiin suonenvetoon oli minulla jalan hankaaminen voimakkaasti aluslakanaa vasten (niin voimakkaasti että tuskissani hankasin aluslakanan rikki). Hieronta ja lämpö eivät kokemukseni mukaan paranna mitään eivätkä pysty ehkäisemään. Nukkuminen sukat jalassa saattaa ehkäistä mutta eivät enää sitten kun nestetasapaino on pahasti pielessä. Mainittu proffa suositteli jotain mittauksia ja lääkitystäkin on olemassa. Ilmeisesti parempaa kuin terveysaseman lumehoito. Mutta omalla kohdallani vesi tuntuu auttaneen.

      • moihg

        Et ole ainoa.. Itse sain juuri tänä yönä reiteeni jumalattoman kivun, yleensä isken jalkani tuossa tilanteessa maahan mut olin keskellä sänkyä ja annoin kivun vain hälveät (Kesti noin 5min). Aamulla tunsin tämän saman "kivun" reidessäni kun kävelin, teki hyvin hyvin kipeää!


      • Iirikki
        moihg kirjoitti:

        Et ole ainoa.. Itse sain juuri tänä yönä reiteeni jumalattoman kivun, yleensä isken jalkani tuossa tilanteessa maahan mut olin keskellä sänkyä ja annoin kivun vain hälveät (Kesti noin 5min). Aamulla tunsin tämän saman "kivun" reidessäni kun kävelin, teki hyvin hyvin kipeää!

        Heräsin hirvittävään tuskaan, varpaissa, pohkeissa ja reisissä.
        Pieninkin liike lisäsi infernaalista kipua, mutta lopulta sain ponnistetuksi itseni seisomaan.
        Nyt tuntuu kuin alkaisi hellittää, mutta pelottaa mennä takaisin sänkyyn.
        Tämä toistuu melko usein, pari-kolme kertaa viikossa. Nukun villasukat jalassa, ja olen toista vuotta syönyt magnesiumtabletteja, mutta en ole huomannut niistä apua olevan.


      • Jodlauskunsattuu
        Iirikki kirjoitti:

        Heräsin hirvittävään tuskaan, varpaissa, pohkeissa ja reisissä.
        Pieninkin liike lisäsi infernaalista kipua, mutta lopulta sain ponnistetuksi itseni seisomaan.
        Nyt tuntuu kuin alkaisi hellittää, mutta pelottaa mennä takaisin sänkyyn.
        Tämä toistuu melko usein, pari-kolme kertaa viikossa. Nukun villasukat jalassa, ja olen toista vuotta syönyt magnesiumtabletteja, mutta en ole huomannut niistä apua olevan.

        Mulla on alkanut krampata varpaat urheilun jälkeen tai aikana, pyöräillessä, tanssiessa, tai jopa kuntosalilla ilman jalkaliikkeitä. Tuntuu siltä että sillä on yhteys siihen että liikkuessa verenkierto on vilkkaampaa. En sitten tanssitunnin jälkeen tahdo päästä liikkeelle ollenkaan, kun varpaat kummastakin jalasta kramppaa joka askeleella. Noin tunnin jälkeen olo helpottuu ja pystyy kävelemään. Jotenkin tuntuu, että verenkierron vilkastuessa tai viimeistään tasaantuessa (heti tunnin jälkeen) krampit alkavat.
        Mikä se Crampiton on, ja se toinen lääke jota sai vain reseptillä? Täytyy sitä suolaakin kokeilla.. Lääkäri vaan nauroi kun valitin tästä. Hienoa käytöstä häneltä, ei oo tainnut kokeilla miten kamalalta se tuntuu.


      • Vanha konsti
        Jodlauskunsattuu kirjoitti:

        Mulla on alkanut krampata varpaat urheilun jälkeen tai aikana, pyöräillessä, tanssiessa, tai jopa kuntosalilla ilman jalkaliikkeitä. Tuntuu siltä että sillä on yhteys siihen että liikkuessa verenkierto on vilkkaampaa. En sitten tanssitunnin jälkeen tahdo päästä liikkeelle ollenkaan, kun varpaat kummastakin jalasta kramppaa joka askeleella. Noin tunnin jälkeen olo helpottuu ja pystyy kävelemään. Jotenkin tuntuu, että verenkierron vilkastuessa tai viimeistään tasaantuessa (heti tunnin jälkeen) krampit alkavat.
        Mikä se Crampiton on, ja se toinen lääke jota sai vain reseptillä? Täytyy sitä suolaakin kokeilla.. Lääkäri vaan nauroi kun valitin tästä. Hienoa käytöstä häneltä, ei oo tainnut kokeilla miten kamalalta se tuntuu.

        Kokeile villalankaa. Pohkeen tai nilkan ympärille väljähkö villalanka lenkki rusetin tai solmun kera.
        Ennalta ehkäisee. En tiedä perustuuko stimuloivana sähköisenä/hierovana ärsykkeenä vai mihin. Mutta toimii.


      • crampiton....
        Jodlauskunsattuu kirjoitti:

        Mulla on alkanut krampata varpaat urheilun jälkeen tai aikana, pyöräillessä, tanssiessa, tai jopa kuntosalilla ilman jalkaliikkeitä. Tuntuu siltä että sillä on yhteys siihen että liikkuessa verenkierto on vilkkaampaa. En sitten tanssitunnin jälkeen tahdo päästä liikkeelle ollenkaan, kun varpaat kummastakin jalasta kramppaa joka askeleella. Noin tunnin jälkeen olo helpottuu ja pystyy kävelemään. Jotenkin tuntuu, että verenkierron vilkastuessa tai viimeistään tasaantuessa (heti tunnin jälkeen) krampit alkavat.
        Mikä se Crampiton on, ja se toinen lääke jota sai vain reseptillä? Täytyy sitä suolaakin kokeilla.. Lääkäri vaan nauroi kun valitin tästä. Hienoa käytöstä häneltä, ei oo tainnut kokeilla miten kamalalta se tuntuu.

        Sain lääkäriltä crampiton reseptin ja ostin sitä. Näyttää siltä että se on auttanut, nyt olen kaksi viikkoa syönyt sitä 1-2 tablettia iltaisin.Lääke väsyttää jonkin verran ja siksi se otetaan illalla.


    • vanha konsti

      Kokeile villalankaa. Pohkeen tai nilkan ympärille väljähkö villalanka lenkki rusetin tai solmun kera.
      Ennalta ehkäisee. En tiedä perustuuko stimuloivana sähköisenä/hierovana ärsykkeenä vai mihin. Mutta toimii.

    • Paula/60

      Minulla on ongelma kun haluaisin kävästä pulahtamassa kylmässä vedessä.
      Miksi vetää heti suonta joten reissusta ei tule mitään. Mistä se johtuu kun jalat ei kestä kylmää vettä..onko mitään keinoa siihen?

    • -JK

      MULLA ON

    • tiuku29

      moii ! Mitäs se tarkoittaa kun pikkuvarvas juuri murtunut ja jalkapöydässä/varpaissa suonenvetoja? koko jalka siis polvesta alaspäin todella kipeä ja röntgeniin menen huomenna vasta mutta murtuma lääkärin mukaan on,en sitten tiedä kuinka paha tai kuinka monta..mutta todella kipeä jalka on,ei pysty varaamaan yhtään painoa sille jalalle...ja toiseksi jalassa sätii,on vähän turvoksissa ja puutunut..

    • Apu -punktio
    • hei, ihmiset... minä olen 97-syntyinen voisitteko auttaa, mulla on suonenveto oikealla kaulalihaksessa. Sattuu ihan kovasti, jopa kyynelet tulevat väkisin silmistä. Tää on eka kerta ku mulla on tämmönen. Venyttely auttaa mutta sitä pelkään tosikovasti kivun takia. Meillä on sähköllä toimiva tyyny, se lämpiää. Se autta tosi kovasti joten kokeilkaa. muuten Magnesium 350g auttaa aika paljon. joten kuuma/lämmin on erittäin auttavaa. Otan osaa kaikilta jotka kärsivät suonenvetoa. Auttakaa, olen vain 14-v ja en halua kärsiä tätä kivuliasta kipua loppuelämääni, onko jotain keinoja? Kiitos paljon.

      • Lämpimät jalat

        Tuntuu, että vaivasi on kovin hankala ja olet vielä nuorikin. Oletko käynyt lääkärissä?
        Itse olen saanut lääkäriltä reseptilääkettä, joka on ainoa, joka auttaa. Magnesiumit, kalkit muut "popakonstit" on tullut vuosien mittaan kokeiltua, yhtä tyhjän kanssa.
        Myös lämpimiä villasukkia iltaisin ja yöksi jalkaan.Vi


    • vedoton

      kyllä paras apu taitaa olla hyppysellinen suolaa kielenpäällle
      halpa mutta nopea ensiapu .

    • meri20

      Oootko ottanut mangesuimia? Eikä kannata hieroa jalkaa silloin.

      • Minulla on auttanut lämmin jalkakylpy illalla, ja ennaltaehkäisevästi rippunen suolaa illalla.
        Mutta kun olin 5 tuntia marjamettässä kumisaappaissa, ja sen päälle savusaunassa, alkoi suonenveto kuitenkin nukkumaan mennessä. Laitoin jalat uudestaan lämpimään veteen ja otin suolaa, auttoi nopeasti!
        Pitkät villasukat on syytä olla yöllä ta sukat ja säärystimet. Ja suolapurkki sängyn vieressä, jos ongelma paha.


    • veteraani

      Veteraaniurheilijana kärsin usein öisin pohkeiden ja isojen lihasten suonenvedosta. Krampit olivat todella kovia ja jouduin rasituksen jälkeen kävelemään tai painamaan jalkaa lattiaan jopa kolme kertaa yössä.
      Sitten sain vinkin tältä palstalta. Luomu Atlantin merisuola!

      Se auttoi heti!
      Nyt olen sanut olla jo kolmatta viikkoa ilman kramppeja, vain pari naurettavan pientä krampin poikasta on yrittänyt iskeä hampaitaan pohkeisiini, mutta ne kuolleet suolaan tympääntyneinä heti alkuunsa.

      • Iso meteli

        Paljon keskustelua yhdestä pienestä lihaskrampista :D


    • Anonyymi

      Relaxant auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1270
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      51
      942
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      834
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      798
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      760
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      83
      740
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      30
      650
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      52
      643
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      635
    Aihe