Hei!
Aion hakea Kelan työttömyystukea. Onko minun mahdollista saada sitä, jos en ole opiskelija, ei ole muuta kuin yo-tutkinto ja töitä olen tehnyt vähänlaisesti.
Kiitos jos joku vastaa!
Kelan työttömyysturva
6
347
Vastaukset
- asdxfcvgbhnmk,.
Ensinnäkin Kela ei maksa mitään, ellet ole työkkärin kirjoilla kokoaikatyön hakijana.
Se, saatko mitään tässä vaiheessa, riippuu monesta seikasta.
Jos sinulla on 28 kk:n ajalta väh. 34 sellaista kalenteriviikkoa, joina työaika on väh. 18 h, niin ongelmaa ei ole, koska olet tuolloin oikeutettu päivärahaan.
Vaan jos em. ehto ei täyty, olet alle 25-v ja et ole hakenut yhteishaussa opiskelemaan, niin heti alkajaisiksi sinua muistetaan 5 kk:n rangaistustyössäoloehdolla. Sen perään tulee sitten mahdollinen odotusaika.
Jos em. ehto ei täyty, mutta olet joka kerta yo-tutkinnon jälkeen hakenut yhteishaussa tai olet täyttänyt 25-v, niin sinulle asetetaan 5 kk:n odotusaika, mistä vähennetään työssäolosi.- CarrieCanDo
Kiitos vastauksesta!
- selleri-siili
Miksei noihin ohjeisiin voi vaan suoraan laittaa,että takana pitää olla 12 kk:n työsuhde,jotta sitä rahaa voi ammattiliito maksaa? Pitääkö ohjeistusten olla noin epäselviä ettei niistä mummokaan mitään ymmärrä!?Minun piti lukea tuo työssäoloehtoa koskeva teksti moneen kertaa,jotta ymmärsin sen. Minulta loppui nyt joulukuun lopussa 4kk:n määräaikainen työsuhde.Työaika oli 38,25h/viikko.Jos nyt olen oikein laskenut, niin en tule saamaan ammattiliitoltani mitään päivärahaa!Keväällä 2010 tekemistäni 1-3 päivän keikkasijaisuuksista ei työssäoloehto täyty.Ei kun sitten vaan Kelan kanssa asioimaan, kerrassaan ihanaa!Jos en kohta löydä vakituistatyötä,niin muutan sitten vaikka Kuuhun asumaan.
- wasdcfvbn,.-
selleri-siili kirjoitti:
Miksei noihin ohjeisiin voi vaan suoraan laittaa,että takana pitää olla 12 kk:n työsuhde,jotta sitä rahaa voi ammattiliito maksaa? Pitääkö ohjeistusten olla noin epäselviä ettei niistä mummokaan mitään ymmärrä!?Minun piti lukea tuo työssäoloehtoa koskeva teksti moneen kertaa,jotta ymmärsin sen. Minulta loppui nyt joulukuun lopussa 4kk:n määräaikainen työsuhde.Työaika oli 38,25h/viikko.Jos nyt olen oikein laskenut, niin en tule saamaan ammattiliitoltani mitään päivärahaa!Keväällä 2010 tekemistäni 1-3 päivän keikkasijaisuuksista ei työssäoloehto täyty.Ei kun sitten vaan Kelan kanssa asioimaan, kerrassaan ihanaa!Jos en kohta löydä vakituistatyötä,niin muutan sitten vaikka Kuuhun asumaan.
Ei tarvitse olla 12 kuukautta, 8 riittää, eikä senkään tarvitse olla yhdenjaksoinen, vaan kerryttää voi 28 kk:n ajalta.
Ansiosidonnaiseen päivärahaan oikeus syntyy, kun edeltävän 28 kk:n ajalta löytyy väh. 34 sellaista kalenteriviikkoa, joina työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko. Sama aika täytyy olla ollut työttömyyskassan jäsenenä.
Jos keikkatöissä olet ollut vaikkapa 3 pvää töissä ja niistä tulee väh. 18 h, niin tuollainen kerryttää päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa.
- KOKOOMUS-KEPU-SDP
Äänestäkää nyt taas kokoomus-kepu-rkp-vihreät-sdp valtaan - yhä uudelleen !!
Niin rikkaat rikastuu ja köyhät pääsee leipäjonoon !
--- mutta tuloa ja työtä ei ahneet halua jakaa,....
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1531387
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3231008- 43865
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html148665- 33651
- 38607
- 52561
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528548Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44511- 107508