Kelan työttömyysturva

CarrieCanDo

Hei!
Aion hakea Kelan työttömyystukea. Onko minun mahdollista saada sitä, jos en ole opiskelija, ei ole muuta kuin yo-tutkinto ja töitä olen tehnyt vähänlaisesti.
Kiitos jos joku vastaa!

6

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdxfcvgbhnmk,.

      Ensinnäkin Kela ei maksa mitään, ellet ole työkkärin kirjoilla kokoaikatyön hakijana.

      Se, saatko mitään tässä vaiheessa, riippuu monesta seikasta.

      Jos sinulla on 28 kk:n ajalta väh. 34 sellaista kalenteriviikkoa, joina työaika on väh. 18 h, niin ongelmaa ei ole, koska olet tuolloin oikeutettu päivärahaan.

      Vaan jos em. ehto ei täyty, olet alle 25-v ja et ole hakenut yhteishaussa opiskelemaan, niin heti alkajaisiksi sinua muistetaan 5 kk:n rangaistustyössäoloehdolla. Sen perään tulee sitten mahdollinen odotusaika.

      Jos em. ehto ei täyty, mutta olet joka kerta yo-tutkinnon jälkeen hakenut yhteishaussa tai olet täyttänyt 25-v, niin sinulle asetetaan 5 kk:n odotusaika, mistä vähennetään työssäolosi.

      • CarrieCanDo

        Kiitos vastauksesta!


      • selleri-siili

        Miksei noihin ohjeisiin voi vaan suoraan laittaa,että takana pitää olla 12 kk:n työsuhde,jotta sitä rahaa voi ammattiliito maksaa? Pitääkö ohjeistusten olla noin epäselviä ettei niistä mummokaan mitään ymmärrä!?Minun piti lukea tuo työssäoloehtoa koskeva teksti moneen kertaa,jotta ymmärsin sen. Minulta loppui nyt joulukuun lopussa 4kk:n määräaikainen työsuhde.Työaika oli 38,25h/viikko.Jos nyt olen oikein laskenut, niin en tule saamaan ammattiliitoltani mitään päivärahaa!Keväällä 2010 tekemistäni 1-3 päivän keikkasijaisuuksista ei työssäoloehto täyty.Ei kun sitten vaan Kelan kanssa asioimaan, kerrassaan ihanaa!Jos en kohta löydä vakituistatyötä,niin muutan sitten vaikka Kuuhun asumaan.


      • wasdcfvbn,.-
        selleri-siili kirjoitti:

        Miksei noihin ohjeisiin voi vaan suoraan laittaa,että takana pitää olla 12 kk:n työsuhde,jotta sitä rahaa voi ammattiliito maksaa? Pitääkö ohjeistusten olla noin epäselviä ettei niistä mummokaan mitään ymmärrä!?Minun piti lukea tuo työssäoloehtoa koskeva teksti moneen kertaa,jotta ymmärsin sen. Minulta loppui nyt joulukuun lopussa 4kk:n määräaikainen työsuhde.Työaika oli 38,25h/viikko.Jos nyt olen oikein laskenut, niin en tule saamaan ammattiliitoltani mitään päivärahaa!Keväällä 2010 tekemistäni 1-3 päivän keikkasijaisuuksista ei työssäoloehto täyty.Ei kun sitten vaan Kelan kanssa asioimaan, kerrassaan ihanaa!Jos en kohta löydä vakituistatyötä,niin muutan sitten vaikka Kuuhun asumaan.

        Ei tarvitse olla 12 kuukautta, 8 riittää, eikä senkään tarvitse olla yhdenjaksoinen, vaan kerryttää voi 28 kk:n ajalta.

        Ansiosidonnaiseen päivärahaan oikeus syntyy, kun edeltävän 28 kk:n ajalta löytyy väh. 34 sellaista kalenteriviikkoa, joina työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko. Sama aika täytyy olla ollut työttömyyskassan jäsenenä.

        Jos keikkatöissä olet ollut vaikkapa 3 pvää töissä ja niistä tulee väh. 18 h, niin tuollainen kerryttää päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa.


    • KOKOOMUS-KEPU-SDP

      Äänestäkää nyt taas kokoomus-kepu-rkp-vihreät-sdp valtaan - yhä uudelleen !!

      Niin rikkaat rikastuu ja köyhät pääsee leipäjonoon !
      --- mutta tuloa ja työtä ei ahneet halua jakaa,....

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      153
      1387
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      323
      1008
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      148
      665
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      651
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      607
    7. 52
      561
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      508
    Aihe