Olemme hiukan ikävässä ja samalla mukavassa tilanteessa. Eli olemme voittaneet suuren määrään rahaa. Siis sen varran suuren erän, että joudumme miettimään sitä kuinka tämä vaikuttaa ulkoisesti elämäämme, eli huomaako perhe tätä muutosta taloudessamme. Siis emme ole ostamassa mitään kartanoa, ainoastaan uuden auton (tätä ennen ajettu muiden jämillä ja 80-luvun rämillä) ja katselemme nyt vakavasti myös ok-taloa.
Tuntuu todella kurjalta huijata näin muita läheisiä, siis ettei kerro asiasta. Mutta kun emme rehellisesti osaa edes arvailla heidän reaktioitaan uutiseen. Olen itse ollut melkolailla etäinen viime vuodet siskoni kanssa ja mieheni ei ole kummoisissa väleissä veljensä tai vanhempiensa kanssa. Mitä siis voimme odottaa. Äkillistä muutosta käytöksessä, vai mitä? Yhtäkkistä mielenkiitoa siitä mitä meille kuuluu?
Yksi tuttavamme joka asiasta tietää kertoi, että läheisten käytös saattaa muuttua radikaalistikin, ja se voi typerryttää. Nyt pelkään että etäinen siskoni muuttuu ja alkaa näkyvästi kuin salamaniskuna pitämään yhteyttä. Nyt on jo ottanut yhteyttä useammin kuin puolen vuoden aikana, eli epäilys käy että on kuullut jotain. Siis kai sitä pelkää eniten sitä, että omaiset näyttää todelliset karvansa tämän jälkeen.
Mieheni ei ole koskaan saanut erityiskohtelua vanhemmiltaan, ei mitään rahallista tukea tai muutakaan tukea elämässään, ja koska hän tietää heidän kiinnostuksensa rahaan, ei uskalla kertoa heille asiasta. Kauheintahan olisi huomata että oma kiinnostavuus kasvaa vain rahan myötä.
Mitä itse tekisitte? Tai mitä olette jo tehnyt? Onko välit muuttuneet rahan myötä? Onko sukulaiset otaksuneet olevansa laillinen osa lahjoistuskohdetta?
Sekoittaako raha perhesuhteet?
65
4545
Vastaukset
- olettakoot omiaan
muu suku. Muista että raha tekee myös vainoharhaiseksi.
- sama arki
Vainoharhaisuus tulee siitä, että tuntee tai ainakin aavistaa jo tuntevansa oman perheen. Mies tietää vanhemmilleen rahan olevan kaikki kaikessa, ja samassa tiedossa olen siskoni kanssa.
Epäilystä höystää myös tuttava, joka rahavoiton jälkeen joutui vaihtamaan puhelinnumeronsa, koska nimenomaan vaimonsa vanhemmat ja vaimon suku alkoi pommittamaan heitä puheluillaan. Viimeiset puhelut oli kuulemma jo suoraa vippausta. Ja nyt hän on sukulaisille se paskajätkä.
Joten taidamme kai ottaa vielä hissukseen ja tehdä niinkuin muutkin normaalit, eli ottaa "asunto- ja autolainan" ja käydä "nopealla lähdöllä" jossain eksoottisessa paikassa.
Itse olen haaveillut koko pienen ikäni moottoripyörästä, mutta se haave sitten vielä lykätään, jotta kulissit säilyy... - mk
sama arki kirjoitti:
Vainoharhaisuus tulee siitä, että tuntee tai ainakin aavistaa jo tuntevansa oman perheen. Mies tietää vanhemmilleen rahan olevan kaikki kaikessa, ja samassa tiedossa olen siskoni kanssa.
Epäilystä höystää myös tuttava, joka rahavoiton jälkeen joutui vaihtamaan puhelinnumeronsa, koska nimenomaan vaimonsa vanhemmat ja vaimon suku alkoi pommittamaan heitä puheluillaan. Viimeiset puhelut oli kuulemma jo suoraa vippausta. Ja nyt hän on sukulaisille se paskajätkä.
Joten taidamme kai ottaa vielä hissukseen ja tehdä niinkuin muutkin normaalit, eli ottaa "asunto- ja autolainan" ja käydä "nopealla lähdöllä" jossain eksoottisessa paikassa.
Itse olen haaveillut koko pienen ikäni moottoripyörästä, mutta se haave sitten vielä lykätään, jotta kulissit säilyy...Mutta sanotte sukulaisille että velaksi on kaikki ostettu niin ei tule jälkipuheita ja älkää vain kertoko sukulaisille että voititte koska sitten tulee näitä rahanlainaajia riesaksi saakka. Kyselyihin vastaatte että täytyyhän sitä jotain pientä olla ja paskanen nauru päälle. Jos ostatte 300000€ talon niin 100000€ lainaa niin hyvä tulee ja saa vielä vähän verovähennyksiä mutta ei paljon . Ei muuta kun prätkän ostoon niin saat kaikki kateelliset sukulaiset itkemään kateudesta.
- Money is a air.
mk kirjoitti:
Mutta sanotte sukulaisille että velaksi on kaikki ostettu niin ei tule jälkipuheita ja älkää vain kertoko sukulaisille että voititte koska sitten tulee näitä rahanlainaajia riesaksi saakka. Kyselyihin vastaatte että täytyyhän sitä jotain pientä olla ja paskanen nauru päälle. Jos ostatte 300000€ talon niin 100000€ lainaa niin hyvä tulee ja saa vielä vähän verovähennyksiä mutta ei paljon . Ei muuta kun prätkän ostoon niin saat kaikki kateelliset sukulaiset itkemään kateudesta.
Irlanti painanut omin päin 51 miljardia euroa ja media vaikenee
http://rahanvalhe.puheenvuoro.uusisuomi.fi/58602-irlanti-painanut-omin-pain-51-miljardia-euroa-ja-media-vaikenee
- ...
Hakekaa pankista rahoitustarjous talolle silleen väljästi että teillä "iolisi ollut" vanhoilla tuloilla siihen varaan.
Sitten esitätte seuraavat 20 vuotta olevanne asuntovelkaisia.
Sen verta pitää olla "lainasta" perillä että osaatte molemmat sanoa samat faktat kun niitä teiltä kysytään; korot, marginaalit, kk-erät, jne.
Jos joku epäilee niin sanotte että uskomaton tarjouksenne meni läpi ja kyllä te pärjäätte.
Auton pistätte samaan ostosumaan sen talon kanssa ja kos joku kysyy niin sanotte ettei se auto täsäs konkurssissa enää paljon tunnu.- hyvää talvea
Miksi salailla..Minä voitin osakekaupoissa.huh uu iiisonkasan..RAHAAAAA.ja mitä sitten kaikki sukulaiset ja tutut tietää,että mitään ei heru..että silleen..t.rikas ja onnellinen mutta jalat maassa ..enkä mä kirppareita lopeta kiertämästä
- ei velvollisuuksia
Kenenkään ei tarvitse jakaa vanhemmilleen ja sisaruksilleen rahoistaan, riippumatta siitä miten ne on saatu. Jos esim toisella sisarella on iso palkka ja toisella pieni, ei silloinkaan rikkaammalla ole velvollisuus antaa sille pienituloisemmalle. Periaatteessa jokainen aikuinen vastaa itse omasta taloudestaan. Ei siis tarvitse myöskään salata varakkuuttaan, eikä kertoa mistä varallisuus on kertynyt. Ei myöskään lottovoitta tarvitse kertoa, kun se ei kuulu muille. Käyttäkää vain reilusti rahojanne ja nauttikaa niistä, ja ilman selittelyjä. Jos kyselevät, niin sanotte vaan että teillä vain on kertynyt varaa taloon, autoon ja lomamatkoihin, älkää rakkaat omaiset huolehtiko. Suoraan kysymykseen voi antaa suoran vastauksen, että kyllä, teillä on riittävästi rahaa ettekä elä puutteessa, mutta et selvittele raha-asioitasi kellekään.
Sopiva tilanne olisi sellainen että sukulaiset tietävät teillä olevan reilusti rahaa itsellenne mutta ei jaettavaksi muille.
Onnea!- rehellisesti
Minäkään en lähtisi valehtelu- ja teeskentelylinjalle. Epärehellisyys on alentavaa ja rasittavaa. Onhan niitä muitakin rikkaita, miksi siis ei voisi olla avoimesti rikas ja nauttia. Antaa toisten kadehtia, mitäs siitä. Kerjääjille voi sanoa reilusti ei, varsinkin kun suhteet ovat jo valmiiksi etäiset.
- nousukas näkyy
rehellisesti kirjoitti:
Minäkään en lähtisi valehtelu- ja teeskentelylinjalle. Epärehellisyys on alentavaa ja rasittavaa. Onhan niitä muitakin rikkaita, miksi siis ei voisi olla avoimesti rikas ja nauttia. Antaa toisten kadehtia, mitäs siitä. Kerjääjille voi sanoa reilusti ei, varsinkin kun suhteet ovat jo valmiiksi etäiset.
Ja tosiasiahan on, ettei kukaan nykyisin tiedä muiden rahavaroista.
Katsokaa vaikka ympärillenne. Luulisi, että Suomi on täynnä upporikkaita: talot, monet autot, veneet, mökit, ulkomaanmatkat ja vimpan päälle kaikki pienempikin.
Ja kuten tiedetään, suurin osa on velkaa. Ei varojen ja velkojen perään kukaan kysele.
Tietysti vähän toinen asia on, jos olette nousseet rutiköyhästä perheestä upporikkaaksi. Minun tuntemani upporikkaat eivät kyllä todellakaan NÄYTÄ varakkailta. Todellinen rikkaus on aina piilossa. - Roope Ankka
nousukas näkyy kirjoitti:
Ja tosiasiahan on, ettei kukaan nykyisin tiedä muiden rahavaroista.
Katsokaa vaikka ympärillenne. Luulisi, että Suomi on täynnä upporikkaita: talot, monet autot, veneet, mökit, ulkomaanmatkat ja vimpan päälle kaikki pienempikin.
Ja kuten tiedetään, suurin osa on velkaa. Ei varojen ja velkojen perään kukaan kysele.
Tietysti vähän toinen asia on, jos olette nousseet rutiköyhästä perheestä upporikkaaksi. Minun tuntemani upporikkaat eivät kyllä todellakaan NÄYTÄ varakkailta. Todellinen rikkaus on aina piilossa.Jaa`a päivän huolenaihe .
Ei auta muu kuin lähestymiskielto koko suvulle . - Rikas ryökäle
rehellisesti kirjoitti:
Niin minullakin. Ennen oli työtä ja rahaa, nyt ei oo kuin ruokaa ja rahaa...
- -mies-
Minä jatkaisin kuten ennenkin, enkä todellakaan jakelisi rahoja eteenpäin.
Miksi ihmeessä teidän edes pitäisi tehdä tiliä raha-asioistanne? - Minnikäinen
Tässä sinulle vähän mietittävää toisesta näkökulmasta. Ymmärrän kyllä tunteesi jos tosiaan on noin kuin sanot. Mietin tässä vain, että oletko itse mahdollisesti myös tarkoituksellisesti etäännyttänyt sukulaiset elämästäsi vai onko noin käynyt pikkuhiljaa? Yhteydenpito on laantunut molemminpuolin? Jotenkin vähän surullisen kuuloista, että sinulla on omaan siskoosi noin kylmät välit :(. Itselläni kun on läheiset välit siskoon ja on mukavaa olla tekemisissä. Jos voittaisin ison summan rahaa niin ilomielin auttaisin rakasta siskoani.
Suvuissa on erilaiset tavat ja jos tosiaan koet, että teillä menee sitten juurikin vippailuksi ja rahankerjuuksi niin varmaan itsekkin salaisin asian. Tosin ei mun varmaan tarvis hirveästi salailla, koska suvussamme ei ole tapana keskustella toisten raha-asioista eikä kysellä kenenkään tilejä ja tuloja. Mielestäni teidän kyllä pitäisi saada nauttia voittorahoistanne ihan rauhassa, joten antakaa palaa vain. Laittakaa ihana oma koti yms. ei tarvi sukulaisten takia tyytyä mihinkään rytöläjiin. sukulaisille voi sanoa, että "huhhuh kun on tuota velkaa päässyt kertymään"...toisaalta ihmiset saattaa kyllä aavistaa, että nyt on onni potkaissut sanomattakin, mutta kehtaisivatko ihan tosissaan kysyä suoraan ja vieläpä pyytää rahaa?- ei ongelma
Meitä on monta sisarusta, osa hyvinkin rikkaita ja osa köyhyysrajalla. Kukin pitää huolen omista asioistaan, rahasta ei ole tarvetta puhua, ei salailla eikä ruikuttaa. Rikas siskonperhe ostelee huviloita ja lomamatkoja, toinen ei voi ostaa edes vanhaa autoa, mutta ei niitä vertailla. Välit ovat hyvät ja läheiset eikä toisen onnea kadehdita tai toisen epäonnea häpeillä. Rahaa ei pyydetä eikä tarjota, eikä otettaisi vastaan myöskään. Minusta on hölmöä pelätä kateutta tai kerjäämistä niin, että sen takia pitäisi salailla todellista elintasoaan.
- teeskentelijät
ei ongelma kirjoitti:
Meitä on monta sisarusta, osa hyvinkin rikkaita ja osa köyhyysrajalla. Kukin pitää huolen omista asioistaan, rahasta ei ole tarvetta puhua, ei salailla eikä ruikuttaa. Rikas siskonperhe ostelee huviloita ja lomamatkoja, toinen ei voi ostaa edes vanhaa autoa, mutta ei niitä vertailla. Välit ovat hyvät ja läheiset eikä toisen onnea kadehdita tai toisen epäonnea häpeillä. Rahaa ei pyydetä eikä tarjota, eikä otettaisi vastaan myöskään. Minusta on hölmöä pelätä kateutta tai kerjäämistä niin, että sen takia pitäisi salailla todellista elintasoaan.
Ärsyttää ja inhottaa tää suomalaisten tapa vähätellä varallisuuttaan ja sepittää vihjauksia velkoihin ja muihin puutteisiin! Miksi ei voi olla reilusti rikas, jos on? Ulkomailla levitellään vapaasti upeilla huviloilla ja loistoautoilla, eikä esitetä luuseria niin kuin meillä on tapana. Täälläkin oikein neuvotaan, miten voi esittää sukulaisille köyhää, hyi olkoon. Neuvotaan vilpilliseksi. Minä en salaisi lottovoittoakaan, mutta en myöskään jakaisi siitä ulkopuolisille. Ei kenenkään tarvitse jakaa rahojaan muille.
Ärsyttää myös se, kuinka paljon valitetaan rahojen riittämättömyyttä ja että ei pysty hankkimaan sitä tai tätä, kun kuitenkin verotiedoista näkee että henkilöllä on ihan normaalit tulot. Tuttavissa on monta tällaista hyvätuloista, jotka viitsivät jatkuvasti vihjailla rahanpuutteeseen. Kun jotain ei raskita ostaa, sanotaan että "ei ole rahaa", vaikka pankkitilillä on ihan riittävästi. Kun hankitaan auto, viitataan "pankin" autoon, vaikka tiedän että heillä ei tarvitse velkaa ottaa. Kun tehdään remonttia, selitellään verovähennyksillä, vaikka varaa olisi ilman vähennyksiäkin. Olisi paljon reilumpaa vain kertoa että hankittiin auto tai remontti, selittelemättä mitään sen rahoituksesta. Selittelyistä tulee aina mieleen, että luuleeko tuo että tulen kateelliseksi.
Suomessa kai luullaan että on ihailtavampaa olla köyhä ja vähän surkea. Tai ajatellaanko että koyhänä esiintyen voi saada jostain etuja itselleen? Eikö olisi jo aika unohtaa nuo pula-ajan ihanteet. Toivoisin enemmän aitoutta ja rehtiä avoimuutta, oli sitten rikas tai köyhä. - -Centti-
teeskentelijät kirjoitti:
Ärsyttää ja inhottaa tää suomalaisten tapa vähätellä varallisuuttaan ja sepittää vihjauksia velkoihin ja muihin puutteisiin! Miksi ei voi olla reilusti rikas, jos on? Ulkomailla levitellään vapaasti upeilla huviloilla ja loistoautoilla, eikä esitetä luuseria niin kuin meillä on tapana. Täälläkin oikein neuvotaan, miten voi esittää sukulaisille köyhää, hyi olkoon. Neuvotaan vilpilliseksi. Minä en salaisi lottovoittoakaan, mutta en myöskään jakaisi siitä ulkopuolisille. Ei kenenkään tarvitse jakaa rahojaan muille.
Ärsyttää myös se, kuinka paljon valitetaan rahojen riittämättömyyttä ja että ei pysty hankkimaan sitä tai tätä, kun kuitenkin verotiedoista näkee että henkilöllä on ihan normaalit tulot. Tuttavissa on monta tällaista hyvätuloista, jotka viitsivät jatkuvasti vihjailla rahanpuutteeseen. Kun jotain ei raskita ostaa, sanotaan että "ei ole rahaa", vaikka pankkitilillä on ihan riittävästi. Kun hankitaan auto, viitataan "pankin" autoon, vaikka tiedän että heillä ei tarvitse velkaa ottaa. Kun tehdään remonttia, selitellään verovähennyksillä, vaikka varaa olisi ilman vähennyksiäkin. Olisi paljon reilumpaa vain kertoa että hankittiin auto tai remontti, selittelemättä mitään sen rahoituksesta. Selittelyistä tulee aina mieleen, että luuleeko tuo että tulen kateelliseksi.
Suomessa kai luullaan että on ihailtavampaa olla köyhä ja vähän surkea. Tai ajatellaanko että koyhänä esiintyen voi saada jostain etuja itselleen? Eikö olisi jo aika unohtaa nuo pula-ajan ihanteet. Toivoisin enemmän aitoutta ja rehtiä avoimuutta, oli sitten rikas tai köyhä.Ei kai ny kukaan omistaan luovu .Hyvä pitää mielessä ku se pahapäivä koitta ja matti
paistaa kukkaron pohjassa on sit lupa olla pyytämättä senttiäkään keneltäkään. - Roopen veljenpoika
-Centti- kirjoitti:
Ei kai ny kukaan omistaan luovu .Hyvä pitää mielessä ku se pahapäivä koitta ja matti
paistaa kukkaron pohjassa on sit lupa olla pyytämättä senttiäkään keneltäkään.on mihin kaytatte rahanne. Ei kenenkaan tarvitse tehda tilia muille, mita on ja MIKSI ja MITEn ne on hankittu. Ei ei muille kuulu.
Luulinkin etta Suomessa ei puhuta rahasta. - jep....
teeskentelijät kirjoitti:
Suomessa kai luullaan että on ihailtavampaa olla köyhä ja vähän surkea. Tai ajatellaanko että koyhänä esiintyen voi saada jostain etuja itselleen? Eikö olisi jo aika unohtaa nuo pula-ajan ihanteet. Toivoisin enemmän aitoutta ja rehtiä avoimuutta, oli sitten rikas tai köyhä.Niinpä. Ihan hölmöä valehdella olevansa köyhä. Jos itse voittaisin rahaa niin ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelevat. Ajatelkoon mitä tahtoo, ja valehtelemaan en ryhdy.
- .........
jep.... kirjoitti:
Niinpä. Ihan hölmöä valehdella olevansa köyhä. Jos itse voittaisin rahaa niin ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut ajattelevat. Ajatelkoon mitä tahtoo, ja valehtelemaan en ryhdy.
Ja sitäpaitsi jos voitti olisi todella suuri niin tottakai antaisin osan rahoista perheelleni, eli vanhemmilleni ja sisaruksilleni.
- Suu poikki
Onko sinun suvussasi muutenkin tapana kerjätä osaa toisen oalkankorotuksista tai menestyksen tuomasta hyvästä?
Joku opiskelee, valmistuu, saa paikan isossa konsernissa, tekee työtä ja saa huippupalkka, toinen ei, vaan tyytyy pätkätöihin. Aiheuttaako se suvussasi kateutta?
Täytyykö rahalla rehvastella? Ostat paremman auton ja paremman asunnon.
Uteliaille sanot, että vähän on tullut ylimääräistä, ja tähän sijoitettiin.
Älä puhu enempää. - ??????
kukaan normaali ihminen ala kerjäämään rahaa toiselta ihan lahjaksi?
- ihme sukulaisia
Onko sinulla tosiaan sellaisia sukulaisia, että alkavat kerjätä tai mielistellä jos huomaavat että jollakin on rahaa? Vai kuvitteletko vaan ja pelkäätkö turhaan? Minusta tuntuu, että normaalisti ihmiset ei odotakaan hyötyvänsä sukulaisten varallisuudesta, ja normaali ajattelutapa on että kukin pärjää omillaan. En ole itsekään koskaan jakanut ystävyyttäni varallisuuden mukaan enkä mielistellyt ketään sen vuoksi että siitä jotenkin hyötyisin. Minulla ei ole rahaa, mutta ei ole tullut mieleenkään että pitäisi hyötyä sukulaisten rahoista tai edes tietää paljonko heillä on ja mistä saatu. Älä suotta hankaloita omaa elämääsi salailulla, ja voihan pyyntöihin vastata suoraan että käytät omat rahasi itse.
- Ahnesukulainen
Ihmisiä ja sukuja on erilaisia! Joten ei kannata yleistää, jos omassa suvussa kaikki menisikin hienosti.
Kerronpa omista kokemuksista. Oma sukuni on ns. normaali, on varakkaita sukulaisia ja on köyhiä sukulaisia ja jokainen elää tavallaan. Rikkaat saa olla rikkaita rauhassa, ja kukaan ei pummaile heiltä rahaa tai ole kateellinen heidän etelänmatkoistaan. Ehkä epätyypillistä suomalaista käytöstä. Jokainen huolehtii omistaan ja eletään suu säkkiä myöten.
Mieheni suku taas on sellainen, että rahoista ollaan tosi kateellisia. Kaikkien pitäisi saada saman verran. Jos yhtään herää epäillys, että jollakin on rahaa enemmän (tai suurempi palkka, perintöä tms) niin sitten pitäisi jakaa ns. tasinkoa sukulaisten kesken!! Rikas sukulainen on velvoitettu ostamaan kalliita lahjoja köyhille sukulaisille, esim. jos köyhällä menee pesukone rikki, niin pian rikkaalla sukulaisella soi puhelin. Tai lomamatkoja. Jos köyhä sukulainen haluaa lomamatkalle niin hän soittaa rikkaalle sukulaiselle ja alkaa syyllistämään rikasta hänen luxusmatkastaan ja ilmoittaa haluavansa myös matkalle. Hmmm..tervettä!!
Eli meidän tapauksessa voimme normaalisti kertoa elämästämme omille sukulaisillemme, mutta miehen sukulaisilta pitää salata kaikki mahdollinen, ja siltikin tulee kerjuupuheluita yms. vaikka olemme sanoneet että emme lahjoita/lainaa rahaa, koska keksimme niille itsekin käyttöä, kiitos vain. :-)
Eli mun neuvo alkuperäiselle on, että jos yhtään tunnet sukulaisias niin valehtele vaikka lainoista tms. Se on niin rasittavaa, kun niskassa on "oikealla asialla" olevia sukulaisia, jotka kuvittelevat olevansa jotenkin osallisia rahoista. :-)
Onneksi olkoon jokatapauksessa!
- asffssadfd
Älkää kertoko kenellekään että voititte rahaa jostakin. Ihmiset ajattelevat että ette ole oikeasti ansainneet niitä rahoja ja heille kuuluu osa koska he tuntevat teidät. Kun sana leviää, facebook-kaverit ja pikkuserkut alkavat soitella ja pyytää lahjoituksia. Jos ostatte uuden auton, sisko soittaa ja pyytää uutta autoa tyttärelleen synttärilahjaksi.
Itse en edes voittanut mistään rahaa vaan ostin kolme vuotta sitten lainalla ison asunnon. Kaikki tietävät että se on ostettu velaksi mutta heti alkoi tulla joulukortteja ja sukulaisten vierailuja. Työkaverit kutsuivat ravintolaan ja olettivat että minä maksan kaiken. Äiti vaati että maksaisin hänen asuntolainansa pois.- krissss
Uskomatonta, meille kävi ihan samoin! Heti kun ostimme ensiasunnon niin anoppi alkoi kertomaan lahjatoiveitaan. Mikroaalto uuni piti saada ja ties mitä! Mehän olimme ihan persaukisia kun kaikki rahat meni asuntoon ja remppaan, ja hyvä että hernekeittoa oli vara ostaa. Mutta olimme kuulemma rikkaita, kun oli VARAA OSTAA UUSI ASUNTO! Kaikenlaisia idiootteja sitä vapaana liikkuukin.
- kjnhkiuhi
Erotapa urpo "omaiset" ihmisistä, joiden katsot merkitsevän sinulle muutakin, kuin rahayksikköä. Minun mielestäni ihan hyvin on pärjännyt sillä, että ei hyväksy tai omaa suvussaan rikollista taustoja omaavia - sillä pääsee pitkälle. Yks sellainen on kerran ollut, jollaista mulla oli vaikeuksia hyväksyä, koska sillä oli joku vitun teiniaikojen näpistely- tms. varastelutuomio ja sellaista paskasakkia ei sukuuni ole koskaan kuulunut yhtäkään, mutta osoittautui ihmiseksi. Erittäin surullista lukea, että joillekin ihmisille sukulaiset ovat jokin raha- arvolla mitattava asia... Meillä normaaleilla on läheiset välit sukulaisten kanssa.
Sulla on vielä vajakki väärä palstakin: mitäs paskaa sun "perheesi" kertomastasi asiasta jotakin huomaisi, kun samalla kerroit, ettet ole niiden kanssa edes väleissä? - ElämäOnIhanaaaa
Mikä lie sekopää taas...
- lusikkaväärinpäin
Mulle kyllä vois lainata muutaman tonnin, ei olis köyhä olo.
Paljon töitä, palkka pieni - haist... pas..
---kirjoitella tänne jos saisin rahaa kunnolla eli huono provo. Nussikaa äitiänne :):):):)
- Aava Olivia
Sanoisin että sekoittaa .....ei tietenkään kaikissa perheissä ,mutta esimerkiksi itse en kertonut sukulaisilleni justiin sen takia ettei tule vanhemmat ja veli perheineen ns. haaskanjaolle.Heidät tuntien näin olisi käynyt.Ihmettelin kyllä kuinka sattui,kun ottivat siihen aikaan yhteyttä enemmän tai niin ainakin tuntui silloin kun itse koitti olla niinkuin ennenkin ja en tehnyt rahoillani muuta näkyvää kuin että minulla oli ensimmäinen oma auto 55-vuotiaana ja sekin vanha auto mutta itselleni suuri asia ja sain maksettua velkani pois......todellisesta taloudellisesta tilanteestani ei tiedä kuin avopuolisoni ja kaksi läheisintä ystävääni ja koen että näin olen päässyt helpommalla ja suhteet sukulaisiin säilynyt entisellään eikä ole tullut mitään ylimääräistä ongelmaa sen takia.
- saamarin höynät
Vittu mistä te näitä juttuja keksitte?joka päivä kehitellään joku uusi provo,että saadaan nää pöljät kommentoimaan!!!!!!!!!!!!!!!!!
t:ex suomi wepin työntekijä- markkinapoliisi
aika helppo uskoa, että kyseessä on tosiaankin provo koska eikö se ole hieman hassua, että sattumalta veikkaus on ostanut sivuilta mainostilaa ja tälläinen aihe on nostettu etusivulle??? :D
Ettei vaan olisi ihan mainosmiesten tarkoituksella kirjoittama juttu, joka pysäyttää ihmiset miettimään:
"HEI, MÄKIN HALUAN VOITTAA ISON SUMMAN RAHAA!!! MISTÄKÖHÄN VOISIN VOITTAA --- OHHOH KATOPPA VAAN, TUOSSAHAN PYÖRII VEIKKAUKSEN MAINOS JOSSA KERROTAAN MAHDOLLISUUDESTA VOITTAA YLI 7 MILJOONAA --- PITÄÄPÄ LOTOTA SAMANTIEN!!!"
:D :D
- Tosi on
Mitähän tuollaset asiat kuuluu muille kuin sulle ja miehelle,raha asiat kun mielestäni ovat aika henkilökohtaisia asioita.Tosin jos on niin törttö että pitää koko suomelle ilmottaa että on nyt rahaa niin suosittelen vaikka laittamaan sen lehden etusivulle niin kaikki ainakin sitten tietää sen.
- ihiuhio
Sitä minäkin ihmettelen.. Tuskin kukaan kailottaisi jossakin keskustelupalstoilla yksiselitteisen yksityiskohtaisesti omista raha-asioistaan. Aivan järjetöntä! Veikkaankin aloituksen olevan urkinta-aloitus, eli kun ketjuun vilpittömästi vastaava lukija vilpittömänä siihen vastaa, niin tulee tolle uteliaalle ketjun aloittaja- tampiolle kertoneeksi ehkä jopa paljon, jollei ole verbaalisesti taitava tai edes siten taitava, ettei ihan voida ns. "hirttää seinään" perättömyyksien puhumisesta. Sitä mä lähinnä ihmettelen, että miksi tää foorumi tukee tuollaista... ja kohtuullisen pöpi toi aloittaja oli, kun laittoi "Anoppi ja appi" - nimiselle keskustelupalstalle ton aloituksen ja puhui siinä kuitenkin siitä, että ei ole väleissä siskonsa ja veljensä kanssa, asianaan se. Mun mielestäni, jo ylipäätään, edes tällaisen "anoppi & appi"- nimisen keskustelupalstan ylläpito on rikollista - samoin kuin moni muukin palsta tällä foorumilla, enkä muuten ikinä itse aiemmin ole tällä keskustelupalstalla edes käynyt, mutta nyt tulin keskusteluiden etusivuille nostetun kautta.
V*ttu näillä tyypeillä on outoa keskustelutyyliä, näillä palstoilla.
- happy4ever
minulla kävi jokin aika sitten vähän samalla tavalla, voitin erittäin suuren summan rahaa. ennen sitä olin ollut ns. normaalituloinen ja esim sisarrukseni, joilla ei tulojen puolesta mennyt paremmin, mutta esim heidän puolisonsa olivat hieman paremmin toimeentulevia, eivät pitäneet mitään yhteyttä ja esimerkiksi sukujuhlissa jos tavattiin he jaksoivat arvostella ja kommentoida "virheitäni". yritin pitää salassa voittoni, mutta toki kalliit autot ja talot herätti huomiota. ja kuinkas kävikään...yht´äkkiä minua kutsuttiin jo kaikkiin mahdollisiin juttuihin ja ruvettiin olemaan yhteydessä enemmän. muutos oli silmiinpistävä. ilman sen suurempia tunnontuskia annoin heidän vain olla. en vastaa edelleenkään viesteihin, soittoihin, meileihin ja aina kun on sukujuhla (johon pakko mennä) näytän kaikille että rahaa on kuin roskaa. ja olen huomannut että kun en vain yksinkertaisesti suo heille aikaani.....se taitaa olla pahinta myrkkyä.
RAHA ON SAATANAN KEKSINTÖ. LAHJOITTAKAA RAHAT KÖYHILLE TAI TEILLE KÄY HUONOSTI.
MONILLE ON KÄYNYT TODELLA HUONOSTI VOITETTUAAN RAHAA.EROJA, ITSEMURHIA,HUUMEITA,SYRJÄHYPPYJÄ, JNE.JNE.
HANKKIUTUKAA ÄKKIÄ EROON NIISTÄ. POLTTAKAA VAIKKA MUTTA ÄKKIÄ POIS- Joops..
Minä sijoittaisin kaikki rahat ja kertoisin sen jälkeen. Kun kaikki rahat on kiinni jossakin, niin kenenkään on turha mankua osingoille.
- hrehrwahwhrhrwhy
Voittehan pistää hyväntekeväisyyteen edes pienen murto-osan rahoista? On niin paljon paikkoja, missä rahaa tarvitaan, eläintenkodit, sairaalat, kehitysmaat... Olen itse opiskelija, eikä minulla ole muita tuloja kuin opintotuki, ja olen pistänyt hyväntekeväisyyteen sen verran kuin olen pystynyt. Jos joskus voittaisin edes sata euroa rahaa, vähintään 20 euroa siitä laittaisin hyväntekeväisyyteen. Oikeastaan kukaan tuttuni ei tiedä tästä, mutta minulle on tullu lahjoittamisesta aina parempi mieli. :)
- joooops
näin. elätte kuten enne, mutta voivottelette sitä, että kaikki kallistuu ja korotkin on kalliita. Autoon otatte rahotuyhtiöltä, vaikka jonkun xx-summan
- kauko-putki
rahaa rahaaa rahaaa rahaa tänne kaikki heti minulle !!!! olen teidän uusi paras kaverinne, kunhan TE tarjootte !
- Näin se menee
Rikkailla ei ole köyhiä ystäviä. Kertakaikkiaan köyhä on niin kateellinen rikkaalle, että ei siitä kaveruudesta tule yhtään mitään. Helpompi hakautua samantasoiseen seuraan niin ystävyyskin luonnistuu.
- Rikas mies
Mä ite voitin vuosi sitten 3.4 miljoonaa ja en ole antanu sukulaisille mitään enkä anna. Itelle ostin omakoti talon kaks autoa ja lapsille kaikki tavarat mitä ne halus. Jos mun tai muijan sukulaiset on kateellisia ja katkeria niin mitä sitten olkoot. Rahat on mun mielestä mun eikä niitten. Eivät ole koskaan pyytäny mitään eikä kyllä saiskaan vaikka pyytäis.
- kateuden uhri
Rikas mies kirjoitti:
Mä ite voitin vuosi sitten 3.4 miljoonaa ja en ole antanu sukulaisille mitään enkä anna. Itelle ostin omakoti talon kaks autoa ja lapsille kaikki tavarat mitä ne halus. Jos mun tai muijan sukulaiset on kateellisia ja katkeria niin mitä sitten olkoot. Rahat on mun mielestä mun eikä niitten. Eivät ole koskaan pyytäny mitään eikä kyllä saiskaan vaikka pyytäis.
Valitettavasti köyhät ystävät katoavat, jos rikastut. Minulle tuli sen verran perintöä, että pystyin nostamaan elintasoani ja elämään vähän huolettomammin, ja erehdyin jopa onnellisena esittelemään hankintojani ystäville. Sen sijaan että iloitsisivat rinnallani, seurasi nyrpeitä reaktioita, ostosteni mollaamista ja muita kateuden merkkejä. Ystävät lakkasivat pitämästä yhteyttä. Siis ei niin, että olisivat alkaneet mielistellä tai kerjätä, vaan päin vastoin etääntyivät. Surullista.
- Minnikäinen
kateuden uhri kirjoitti:
Valitettavasti köyhät ystävät katoavat, jos rikastut. Minulle tuli sen verran perintöä, että pystyin nostamaan elintasoani ja elämään vähän huolettomammin, ja erehdyin jopa onnellisena esittelemään hankintojani ystäville. Sen sijaan että iloitsisivat rinnallani, seurasi nyrpeitä reaktioita, ostosteni mollaamista ja muita kateuden merkkejä. Ystävät lakkasivat pitämästä yhteyttä. Siis ei niin, että olisivat alkaneet mielistellä tai kerjätä, vaan päin vastoin etääntyivät. Surullista.
Heh :D, miksi sun piti kavereillesi elvistellä hankinnoillasi? Ei ihme, että heitä ei enää seurasi kiinostanut...miksei voi olla ihan vaan normaalisti.
- kateus joo
Minnikäinen kirjoitti:
Heh :D, miksi sun piti kavereillesi elvistellä hankinnoillasi? Ei ihme, että heitä ei enää seurasi kiinostanut...miksei voi olla ihan vaan normaalisti.
Eikös se ole normaalia, että ystäville kerrotaan myös onnellisista tapahtumista tai jutellaan kaikenlaista mitä on tehty, hankittu tai suunniteltu. Kateelliset tulkitsevat kaikki ystävän positiiviset tapahtumat elvistelyksi. Pitäisikö puhua pelkästään vaivoista ja ruikuttaa elämäänsä, ettei vaan kukaan tulis kateelliseksi.
- Realisti varmaan
Jos ei kiinnostanut elämä ennen rahaa, niin ei kuulu niille mitä rahoilla teet. Sijoita vaan sillai järkevästi että kulut on pienet elämisessä, niin voit nauttia kivasta elämästä pitkään ja tsemppii! :)
- Köyhäpaska_
Poltatte rahat roviolla jos kerran noin pienistä asioista murehditte.
- mummo 62
Miksi lähdette kertomaan kenellekkään? Kel onni on, se onnen kätkeköön:)
- ...wsfdsadsaasd
Raha-asioista nyt yleensä on parempi olla kertomatta muille, ellei ole pakko. Kateutta syntyy pakosta ja jotkut saattavat tulla jopa kerjäämään hiluja.
Parempi olla sanomatta voitoista mitään, puhua vaikka hyvistä osakekaupoista tms, jos on ihan pakko, kun joku kysyy. Riemuita voi perheen sisälläkin kertomatta suvulle, joka ei ennestään ole kovin kiinnsotunut muutenkaan teidän asioistanne.- Kosteetorttu
sanóisin että ette ala esittelemään rahojanne sukulaisille. Elelkää mahdollisimman vaatimattomasti tuttavien ja ystävien kanssa kuten ennenkin. Muuten tosiaan käy niin että ystävät katoaa- ja köyhyydessä on valitettavasti sama puoli. Ahneita riittää varmasti suvussa kuin tuttavissa ja apajille änkeää kuka tahansa. Ei kannata esitellä siis rahojaan jos tahtoo pitää ystävänsä..
Kateus on kaiken nielevä tunne sille joka kokee elämästään puuttuvan esim. juurikin rahaa. Ja liika raha (sillä brassailu) on typerää. Varokaa ettei raha nouse päähän, ja antakaa osa köyhille..niille jilla ei ole töitä syystä tai toisesta..
- Entinen tussu mies
Olimme noin 20 vuotta naimisissa. Ajan kuluessa ja yhteiskunnan
muutuessa vaimostani kehkeytyi itsenäinen nainen, mikä oli yksi merittävä
syy avioeroomme.
Hän oli apuhoitaja ja teki yötyötä eli nukkui päivät ja oli sairaalassa yökkönä.
Ilmeisesti tästä johtuva "elämätön elämä" vaati hyvitystä eli psykologisesti
sanottuna sublimaatiota. Hän löysi sen matkustelemisesta ja tuhlailevasta
elämänmuodosta.
Hän varaili ulkomaan matkoja, ja matkustimme ulkomaan lämpöön ja aurinkoon
koko perhe kaheden lapsemme kanssa vähintäänkin kaksi kertaa vuodessa.
Lisäksi hän osteli koko perheelle uusia vaateita.
Ja kaikki velaksi.
Sitten kun emme pystyneet maksamaan velkojamme, hän otti pankista lainaa,
ja hänen äitinsä asunnon hän pani pantiksi.
Ja kun hän huomasi, että tuohon aikaan pankista sai lainaa helpolla
hän otti omatoimisesti minun, hänen miehensä tietämättä suuren lisälainan
ja kunkas muuten kuin matkustamista varten.
Tietysti itsekin pidin matkustamisesta, mutta kun "velkatie" oli kuljettu loppuun,
aloin vaatia elämänmuotoemme muuttosta. Lisäksi sairastuin.
Tätä muutostani vaimoni ei kestänyt, vaan otti ja lähti.
Nyt olen ollut eronnut jo noin 30 vuotta ja yhä itsekin matkustelen, mutta en velaksi.
Elän "suu säkkiä myöten" eli en tuhlaile, mutta entinen vaimoni jatkaa samalla tavalla
mutta toisen miehen kanssa.
Tosin matkakohteet ovat muuttuneet. He matkustavat Karibialle, kauempiin ja
kalliimpiin matkakohteisiin.
Ja uuden miehen äidin osake pantiin tämän uuden miehen asunnon remonttilainan
takuuksi, ja miehen asunnon remontti tehtiin juuri niin kuin tämä minunexvaimoni
haluisi.
Remontti maksoi kymmeniä tuhansia, mutta se oli sen ehtona, että exvaimoni muutti
tämän uuden miehen luokse asumaan.
Mutta maksumiehenä en enää ole minä. - hiukan huijata
MInä en misssän tapauksessa kertoisi. Jos joku alkaa epäillä mistä raha on peräisin, niin sanoisin, että uskaltauduimme hakemaan lainaa pankista, että koville se otti, mutta maksellaan sitä hiljalleen takaisin. ;)
- Yx köyhä :)
Mä olen aina taas haaveillut että jos saisin lottovoiton esimerkiksi, niin olis ihana kun vois maksaa vaikka veljen velat pois, ostaa lapsille omat kämpät yms ja vanhemmilleni ostaisin heti asunnon tai kesämökin, kumman nyt sit mieluummin haluaisivat. Olis ihanaa kun voisi kerrankin hemmotella läheisiään oikein urakalla :)
Teinä mä olisin ihan normaalisti. Jos tekee mieli ostella jotain niin ostaisin. Jos kerran ette ole läheisissä väleissä sukulaisten kanssa niin miksi ihmeessä ne teidän rahojenne perään kyselisivät? Jos joku ihmettelee asunnon ostoa tms niin sit sanoo että huvitti vaan ostaa. Ei sitä tarvii aikuisten ihmisten muille tiliä asioistaan tehdä jos ei halua. Jokainen tekee rahoillaan mitä haluaa. Jos joku sukulainen yhtäkkiä haluaa olla enemmän tekemisissä niin suhtaudutte asiaan niinkuin siinä ei olis mitään outoa...ette vaan puhu kuitenkaan mitään rahasta. Ei kai se raha muutenkaan ole ensimmäinen puheenaihe ihmisillä yleensä jos soittaa tai kyläilee.
Olette ja elätte vaan ihan normaalisti. En mä ymmärrä mikä ongelma tuossa muka on? Vai halusitko vaan jonnekin käydä vähän kertomassa rahoistanne kun ei niitten sukulaisten uskalla asiaa jakaa. No ei siinä mitään pahaa ole :) Onnea vaan kovasti :) - pillipiipari24
Minun mielestäni sinun on aivan turha edes miettiä tuommoisia asioita... Luoja yms... kohtalo tai joku on teille sen voiton suonu niin sillon se on myös vain ja ainoastaan teitin.... Jos kohtalo tai joku muu ylempi voima sen ois sun siskolles tai jollekki aivan muulle (vaikka mulle, mitä ei oo muuten näkyny) halunnu antaa niin sillon se ois varmaan antanu.... Mietippä tota :>
Siinä sitä onkin miettimistä. Olisin hiiren hiljaa ennenmin kuin kertoisin.
Jos minä oikeasti voittaisin paljon rahaa olisin eri tilanteessa kuin te. Sisarusvälit ovat läheiset, joten en pystyisi olemaan lahjoittamatta rahaa. Tilanne olisi eri, jos kiinnostuksen todennäköisin syy olisi vain raha. Ihmiset, jotka välittävät vain rahan toivossa eivät välitä silloin, kun itse apua tarvii ja on hyödytön muille. Käytännössä minun sisarukseni salaisivat asian, joten kukaan ulkopuolinen ei saisi tietää. Se vähä mikä ulkopuolisin silmin muuttuisi selittyisi luontevasti väittämällä isäni jakaneen ennakkoperintöä.- ÄKKI RIKASTUNUT
tai sitten en
- Selvä juttu
Voittorahat kuuluvat tietenkin voittajalle ja hän yksin on oikeutettu päättämään, mitä niillä tekee. Hän voi toki lahjoittaa läheisilleen (tai kenelle tahansa) sopivaksi katsomansa osan, jos siltä tuntuu.
Itselläni on sisaruksiin (ja myös vaimoni sisaruksiin) niin hyvät välit, että voisin vallan hyvin harkita jonkinmoisia pikku "lohdutuspotteja" heillekin.
Mutta toisin päin asia muuttuu täysin: jos joku minun tai vaimoni sisaruksista sattuisi voittamaan jättipotin ja saisin vihiä asiasta, ei minulla tulisi mieleenkään mennä ruinaamaan pientäkään almua tai edes vihjailemaan olevani rahallisen avun tarpeessa. Olen kaikkea muuta kuin suurituloinen, mutta elän mieluummin kapeasti omillani kuin leveästi toiselta kupatuilla rahoilla.
Pyyteettömästi annetun lahjan voisin ottaa vastaan.
Osuuksien mankuminen toisen voitosta itselleen osoittaa mielestäni sen luokan matalaotsaisuutta, että jättäisin sellaiseen syyllistyvän ilman muuta nuolemaan näppejään! Jos ajatusmaailma on sitä tasoa, ei todellakaan ole ansainnut edes pientä lahjaa.- kuhjuhj
Niin. Pyyteettömästi annetun lahjan voi ottaa vastaan, jos lahjan vastaanottaja toimiii moraaliselta pohjalta ja varmaan ne jotka eivät halua lahjoitella, eivät lahjoittele ymmärrettävistä syistä mitään ainakaan aloittajan kirjoittaman kaltaisille sukulaisiaan palstoilla haukkuville - jos tuo aloituksen juttu siis edes pitää paikkansa, eikä ole sekin jokin ihan hanurista keksitty provokaatio, kuten kaikki kirjoitettu tällä foorumilla havaintoni mukaan useimmiten on - vaan niille läheisille sukulaisille, joihin on hyvät välit.
Ja vaikkei kovinkaan selkeäsanaisesti, sivistyneisyyttään, kehtaisi tätä edes sanoa, muttei ole parempiakaan termejä kuvaamaan, niin ainakin minulle tämä koko S24- foorumi tuo mieleen useimmiten melkeinpä ainoastaan jonkun sivistymättömien ihmisten juoruakkakerhon, suurinpiirtein: sivistymättömillä ihmisillä, jotka siis livessäkin käyttäytyvät samalla tapaa ja yhtä moukkamaisesti, on tapana uteliaina kysellä ja kysellä ja kysellä tuntemattomiltakin asioista, mutta itsestään eivät kerro mitään..;) Jokainen niinsanotusti juoruämmiä joskus tavannut tietää sen kiusallisen tunteen, jollei itse ole samanlainen, kun kokee, että joku ei kohteliaista yskäisyistäkään huolimatta vielä tajua, että nyt jutun luonne on kiusallinen ja ettei pidä puhetyylistä ja sen uteliaisuudesta, vailla kommunikatiivista kohteliaisuutta - vertauskuvalliseksi ilmaisuksi juoruilijoista sanon.
Ja katsokaas, kuinka suuri osa tän foorumin aloituksista on sisällöltään pahansuopaisia mustamaalaamiseen kannustavia horinoita tai uteliaita kyselyitä, missä sitten ketjuun vastaavien kanssa eivät kuitenkaan keskustele mitään, vaan jäävät varmaan vaan uteliaina katselemaan, että mitä itse kukin kirjoittaja noihin juttuihin sanoo. Varmaan joo voi raha- asioistakin jutella, mutta minä suoraan sanottuna en ikinä ole ymmärtänyt ihmisiä, joita erityisesti kiinnostaa muiden ihmisten yksityinen taloustilanne - saatika tuntemattomien sellaisten. Ja surulliseksi minä ainakin tuosta aloituksesta tulin, jos se pitää paikkansa: kauhean surullista, jos on sukuja, missä on jotakin vihanpitoa tai saatika kateutta varallisuudesta - onneksi oma sukuni ja kaikki mulle läheiset ihmiset ovat normaaleja ja välittäviä. Kunnon kansalaisia.
Sanoin tuolla jossakin, kun meni eilen vähän ns. kuppi nurin tätä keskustelua lukiessa, että minusta tämä Suomi24 voisi ihan hyvin lopettaa suuren osan palstoistaan: luulis, että sukulaisasioistaan keskustelemaan kiinnostuneillekin riittääisi vain yksi keskustelupalsta, eikä joka kumminkaimoille ja muille tarvitse olla erillisiä. Muuten ei mitään ja varmaan vertaistuki on suurellekin osalle keskustelijoista tärkeää - siihenhän nää tällaset palstat alunperin luotiin, mutta kun se nyt vaan ei oikein nykyisin näytä näitä palstoja lukiessa siltä, että suurellakaan osalla kirjoittajilla olisi tarkoituksena käydä mitään rakentavaa ja asiallista keskustelua... Mulla ainakin raja kulkee esimerkiksi siinä, että alkaisinko juoruta muiden raha- asioista nettipalstoilla mitään tai jos, niin ainakin tajuaisin mennä aihetta koskeville palstoille.
Ja sitten noi häiriköt vielä laittelevat mille sattuu palstalle aloituksiaan - ei niistä voi ketjuun vastaava tietää, että millä palstalla juttu ehkä alunperin olisi ollut, että mikä sellaisen motiivi olisi tai että mitä, koska saittihäiriköt näemmä myös muokkailevat näille palstoille jo aiemmin kirjoitettuja postauksiakin, joskus. - ja opi
kuhjuhj kirjoitti:
Niin. Pyyteettömästi annetun lahjan voi ottaa vastaan, jos lahjan vastaanottaja toimiii moraaliselta pohjalta ja varmaan ne jotka eivät halua lahjoitella, eivät lahjoittele ymmärrettävistä syistä mitään ainakaan aloittajan kirjoittaman kaltaisille sukulaisiaan palstoilla haukkuville - jos tuo aloituksen juttu siis edes pitää paikkansa, eikä ole sekin jokin ihan hanurista keksitty provokaatio, kuten kaikki kirjoitettu tällä foorumilla havaintoni mukaan useimmiten on - vaan niille läheisille sukulaisille, joihin on hyvät välit.
Ja vaikkei kovinkaan selkeäsanaisesti, sivistyneisyyttään, kehtaisi tätä edes sanoa, muttei ole parempiakaan termejä kuvaamaan, niin ainakin minulle tämä koko S24- foorumi tuo mieleen useimmiten melkeinpä ainoastaan jonkun sivistymättömien ihmisten juoruakkakerhon, suurinpiirtein: sivistymättömillä ihmisillä, jotka siis livessäkin käyttäytyvät samalla tapaa ja yhtä moukkamaisesti, on tapana uteliaina kysellä ja kysellä ja kysellä tuntemattomiltakin asioista, mutta itsestään eivät kerro mitään..;) Jokainen niinsanotusti juoruämmiä joskus tavannut tietää sen kiusallisen tunteen, jollei itse ole samanlainen, kun kokee, että joku ei kohteliaista yskäisyistäkään huolimatta vielä tajua, että nyt jutun luonne on kiusallinen ja ettei pidä puhetyylistä ja sen uteliaisuudesta, vailla kommunikatiivista kohteliaisuutta - vertauskuvalliseksi ilmaisuksi juoruilijoista sanon.
Ja katsokaas, kuinka suuri osa tän foorumin aloituksista on sisällöltään pahansuopaisia mustamaalaamiseen kannustavia horinoita tai uteliaita kyselyitä, missä sitten ketjuun vastaavien kanssa eivät kuitenkaan keskustele mitään, vaan jäävät varmaan vaan uteliaina katselemaan, että mitä itse kukin kirjoittaja noihin juttuihin sanoo. Varmaan joo voi raha- asioistakin jutella, mutta minä suoraan sanottuna en ikinä ole ymmärtänyt ihmisiä, joita erityisesti kiinnostaa muiden ihmisten yksityinen taloustilanne - saatika tuntemattomien sellaisten. Ja surulliseksi minä ainakin tuosta aloituksesta tulin, jos se pitää paikkansa: kauhean surullista, jos on sukuja, missä on jotakin vihanpitoa tai saatika kateutta varallisuudesta - onneksi oma sukuni ja kaikki mulle läheiset ihmiset ovat normaaleja ja välittäviä. Kunnon kansalaisia.
Sanoin tuolla jossakin, kun meni eilen vähän ns. kuppi nurin tätä keskustelua lukiessa, että minusta tämä Suomi24 voisi ihan hyvin lopettaa suuren osan palstoistaan: luulis, että sukulaisasioistaan keskustelemaan kiinnostuneillekin riittääisi vain yksi keskustelupalsta, eikä joka kumminkaimoille ja muille tarvitse olla erillisiä. Muuten ei mitään ja varmaan vertaistuki on suurellekin osalle keskustelijoista tärkeää - siihenhän nää tällaset palstat alunperin luotiin, mutta kun se nyt vaan ei oikein nykyisin näytä näitä palstoja lukiessa siltä, että suurellakaan osalla kirjoittajilla olisi tarkoituksena käydä mitään rakentavaa ja asiallista keskustelua... Mulla ainakin raja kulkee esimerkiksi siinä, että alkaisinko juoruta muiden raha- asioista nettipalstoilla mitään tai jos, niin ainakin tajuaisin mennä aihetta koskeville palstoille.
Ja sitten noi häiriköt vielä laittelevat mille sattuu palstalle aloituksiaan - ei niistä voi ketjuun vastaava tietää, että millä palstalla juttu ehkä alunperin olisi ollut, että mikä sellaisen motiivi olisi tai että mitä, koska saittihäiriköt näemmä myös muokkailevat näille palstoille jo aiemmin kirjoitettuja postauksiakin, joskus.Olen pahoillani jos joku aloituksista on ottanut sinuun juuri henkilökohtaisesti. Mutta niin täällä voi käydä. Tosin nämä vuodatukset myös opettaa, huolimatta siitä mille palstalle ne on laitettu ;)
Itse tajusin juuri yhdestä kirjoituksesta kuinka olen kohdellut siskoani kaltoin, vaikkei se välttämättä suoraan minulle ollut tarkoitettukaan. Ehkä sinukin pitäisi ottaa nämä viestit rakentavana, ei loukkaavana. Ja ainahan voit jättää tulematta tänne :)
- the iigle
miljoonan annoin hyväntekeväisyyteen
- yhtään kellekkään
sillä yhtä lottovoittajaa sivusta seuranneena voin todeta miten muutaman markkamiljoonan voitto teki enemmistön mielestä ennen mukavasta miehestä kusipäisen kitupiikin kun ei suostu baarissakaan kaikille naamatutuille tarjoamaan.
Ja vittu sitä kerjäyskirjeiden määrää minkä tämäkin kaveri sai!
Veikkaanpa että omasta kaveripiiristä ja suvusta jäljelle jäisi ehkä pari ,joita sitten voisi vähän jeesatakkin. - Arpanoppa
yhtään kellekkään kirjoitti:
sillä yhtä lottovoittajaa sivusta seuranneena voin todeta miten muutaman markkamiljoonan voitto teki enemmistön mielestä ennen mukavasta miehestä kusipäisen kitupiikin kun ei suostu baarissakaan kaikille naamatutuille tarjoamaan.
Ja vittu sitä kerjäyskirjeiden määrää minkä tämäkin kaveri sai!
Veikkaanpa että omasta kaveripiiristä ja suvusta jäljelle jäisi ehkä pari ,joita sitten voisi vähän jeesatakkin.mieltä.. Ei kannata sanoa mitään. Rahaa se kuitenkin vaan on, ja rahalla voi olla huonokin vaikutus.
- ..
Arpanoppa kirjoitti:
mieltä.. Ei kannata sanoa mitään. Rahaa se kuitenkin vaan on, ja rahalla voi olla huonokin vaikutus.
Se jolla onni on, se onnen kätkeköön..!!
- treyu59
sukulainen pyysi lainaa, en antanut, sanoin että meillä alkaa reilun miljoonan rakennusprojekti juuri joten ei ole ylimääräistä.
- Ja viisautta myös
Hankkikaa hyvä sijoitusneuvoja, sieltä saa myös varmasti ohjeita, miten rahojen kanssa ei pidä elää. Kellekään teidän ei tarvitse puhua, millaisista summista on kyse, parempi vastailla vain ympäripyöreästi, esim. tyyliin, laskettiin, että on meillä tähän varaa. Tietenkin leveämpi elämänne saa aikaan puheita, mutta ei sittenkään ole tarpeen tehdä perusteellista selkoa, kuinka paljon sitä rahaa onkaan. Kääntöpuoli: Ei velkaantuneetkaan kerro, montako miljoonaa ulosotossa onkaan, tutuille riittää tieto, että raha-asiat on huonolla tolalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422602Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423272279- 322022
- 241645
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta471636Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251529- 441396
- 1001379
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391335- 361126