Meillä rivitaloyhtiö sälyttää osakkaiden maksettavaksi asioita, jotka eivät lain mukaan osakkaalle kuulu. Oletetaan, että kaikki maksavat huoneistonsa kulut itse - nekin, jotka lain mukaan kuuluisivat taloyhtiölle. Pitääkö ottaa lakimies valvomaan osakkaan oikeuksia? Yhtiökokousväki on niin nössö, etteivät hallituksen parille tee-se-itse-miehelle halua laittaa hanttiin ja nämä taas ei halua maksaa mistää ulkopuolisesta ammattityöstä. Yhtiöjärjetykseen näitä ekstravelvotteita ei ole kirjattu "on sovittu" -periaatteella tehdään (sopimuksia ei olekirjattu mihinkään). Olen uusi osakas enkä ole sopinut kenenkään kanssa mitään eikä kaupantekovaiheessa mitään tietoa ole minulle annettu. Sen tiesin, että talonmiestyöt hoidetaan vuorotellen, luulin sen sisältävän pelkkää liputusta, lumityötä yms. normivalvontaa. Katoille kiipeilyt, pienet sähkötyöt ym. en tiennyt kuuluvan itseni tehtäväksi. Voinko tilata tekijät ulkopuolelta, jos hallitus ei pyyntöihini reagoi. Sanomattakin selvää lienee, että isännöitsijä on omasta talosta oleva maallikko.
Lakia ei noudateta taloyhtiössä
58
9821
Vastaukset
- 16+19
vaikka joku olisikin sopinut asita toisin hoidettavaksi. AsOy lain mukaan osakkaalla on ainoanan velvollisuutena on maksaa hoito- yms. vastikkeet. Kaikki mitä tehdään muuten, on talkootyötä, johon ketään ei voi pakottaa. Ei siinä auta edes sopimukset, koska ne eivät ole lainmukaisia ja varsinkin jos et itse ole ollut sopimassa mitään.
Yhteiset kulut = yhtiön kuluja, jotka katetetaan hoitovastikkeilla yhtiöjärjestuksen mukaisesti.
Laita yhtiönne kuriin ja järjestykseen.- vahinkokustannuksia
osatoimihuollossa eli talkootyöllä tehtyjen toimien aiheuttamien vahinkojen kustannuksista. Taloyhtiön vastuulla on kaikki vastuunjakotaulukon ja yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiön vastuulle kuuluvien osien ja tilojen korjaus- ja huoltotyöt! Talousarvio ja hoitovastike tulee vastata todellista tilannetta eli yhtiön vastuulla olevien töiden kulut tulee mennä yhtiön kirjanpidon kautta. Muuten annetaan väärää kuvaa yhtiön taloudellisesta tilasta! Alla tekstiä omatoimihuollon eli talkootyön puutteellisuuksien aiheuttamien vahinkojen vakuutuskorvauksista! Kannattaa katsoa ennen kuin kaatuu tai saa lunta niskaansa.
"ISA-yhdistys:
- Oikeustapausten valossa talkootöihin osallistuvat osakkaat ovat pääsääntöisesti itse vastuussa kuluistaan, jos he loukkaavat itsensä esimerkiksi liukastumalla pihalla. Osakkaan on tällöin katsottu myötävaikuttaneen itse onnettomuuden syntyyn, eikä kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutusosakaan ei ole tämän takia korvannut vahinkoa, XX lisää.
- Vuonna 2003 voimaan tulleen järjestyslain mukaan kiinteistöjen on huolehdittava myös, ettei katolta putoava lumi tai jää tai muu esine tai aine aiheuta vaaraa ihmisille tai esineille. Tämä kaikki merkitsee siis korostettua vastuuta ja velvollisuutta taloyhtiön hallitukselle ja isännöitsijälle huolehtia ennakoivasti lumen poistosta ja liukkauden estosta, XX tiivistää."
Jos talossa tehdään talkoilla kaikki työt, niin isännöitsijä patistaa hallitusta valvomaan osakkaita = talkoolaisia = omatoimihuoltoa tarkkailemaan lumitilannetta ja pudottamaan lumet katolta joko talkoilla, jos on talkoovakuutus, tai tilaustyönä! Osakas antaa lumitilanteen valvontailmoituksen hallitukselle kirjallisesti, jotta oma tausta on turvattu. Yhtiökokouksessa käsitellään huoltotoiminnan sujuvuutta ja toimivuutta vastuu- ja kustannusnäkökulmista ja budjettiin varataan noin 0,20 s/m2/kk huollon teknisten palvelujen ja talvipuhtaanapidon ostoon huoltoyhtiöltä! Näin hallitus ja osakkaat vapautuvat löysästä hirttosilmukasta. - LakiaLukee
vahinkokustannuksia kirjoitti:
osatoimihuollossa eli talkootyöllä tehtyjen toimien aiheuttamien vahinkojen kustannuksista. Taloyhtiön vastuulla on kaikki vastuunjakotaulukon ja yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiön vastuulle kuuluvien osien ja tilojen korjaus- ja huoltotyöt! Talousarvio ja hoitovastike tulee vastata todellista tilannetta eli yhtiön vastuulla olevien töiden kulut tulee mennä yhtiön kirjanpidon kautta. Muuten annetaan väärää kuvaa yhtiön taloudellisesta tilasta! Alla tekstiä omatoimihuollon eli talkootyön puutteellisuuksien aiheuttamien vahinkojen vakuutuskorvauksista! Kannattaa katsoa ennen kuin kaatuu tai saa lunta niskaansa.
"ISA-yhdistys:
- Oikeustapausten valossa talkootöihin osallistuvat osakkaat ovat pääsääntöisesti itse vastuussa kuluistaan, jos he loukkaavat itsensä esimerkiksi liukastumalla pihalla. Osakkaan on tällöin katsottu myötävaikuttaneen itse onnettomuuden syntyyn, eikä kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutusosakaan ei ole tämän takia korvannut vahinkoa, XX lisää.
- Vuonna 2003 voimaan tulleen järjestyslain mukaan kiinteistöjen on huolehdittava myös, ettei katolta putoava lumi tai jää tai muu esine tai aine aiheuta vaaraa ihmisille tai esineille. Tämä kaikki merkitsee siis korostettua vastuuta ja velvollisuutta taloyhtiön hallitukselle ja isännöitsijälle huolehtia ennakoivasti lumen poistosta ja liukkauden estosta, XX tiivistää."
Jos talossa tehdään talkoilla kaikki työt, niin isännöitsijä patistaa hallitusta valvomaan osakkaita = talkoolaisia = omatoimihuoltoa tarkkailemaan lumitilannetta ja pudottamaan lumet katolta joko talkoilla, jos on talkoovakuutus, tai tilaustyönä! Osakas antaa lumitilanteen valvontailmoituksen hallitukselle kirjallisesti, jotta oma tausta on turvattu. Yhtiökokouksessa käsitellään huoltotoiminnan sujuvuutta ja toimivuutta vastuu- ja kustannusnäkökulmista ja budjettiin varataan noin 0,20 s/m2/kk huollon teknisten palvelujen ja talvipuhtaanapidon ostoon huoltoyhtiöltä! Näin hallitus ja osakkaat vapautuvat löysästä hirttosilmukasta."Osakas antaa lumitilanteen valvontailmoituksen hallitukselle kirjallisesti, jotta oma tausta on turvattu"
Osakkaaan vastuu on turvattu sillä, että osakkaat ovat vainneet hallituksen hoitamaan taloyhtiön asioita. Hallituksen jäsenyys on luottamustoimi, joten osakkailla on oikeus luottaa siihen, että valitut henkilöt hoitavat asiat niin, että heille ei aiheudu seuraamuksia luottamushenkilöiden tekemistä virheistä ja laiminlyönneistä seuraamuksia. Hallitus ei voi vetäytyä sen taakse, että jäävät odottamaan osakkeenomistajilta kirjallisia ilmoituksia esim. katolta putoavien lumien vaaroista. Osakkaalla on tietenkin velvollisuus ilmoittaa hallitsemansa huoneiston sisällä ilmenevistä vioista, silla hallitus ei voi eikä saa jatkuvasti käydä asunnoissa vahtimassa tilaanteita.
Korostan nimen omaan tuota hallituksen vastuuta ja sitä, että osakkeenomistajat eivät ole vastuussa luottmustoimiin valittujen henkilöideden huolimattomuudesta ja välinpitämättömyydessta. Hallituksen tehtäviin kuuluu yhtenä asiana nimenomaan taloyhtiön turvallisuuden varmistaminen sekä siitä vastaaminen. - turvallisesti
LakiaLukee kirjoitti:
"Osakas antaa lumitilanteen valvontailmoituksen hallitukselle kirjallisesti, jotta oma tausta on turvattu"
Osakkaaan vastuu on turvattu sillä, että osakkaat ovat vainneet hallituksen hoitamaan taloyhtiön asioita. Hallituksen jäsenyys on luottamustoimi, joten osakkailla on oikeus luottaa siihen, että valitut henkilöt hoitavat asiat niin, että heille ei aiheudu seuraamuksia luottamushenkilöiden tekemistä virheistä ja laiminlyönneistä seuraamuksia. Hallitus ei voi vetäytyä sen taakse, että jäävät odottamaan osakkeenomistajilta kirjallisia ilmoituksia esim. katolta putoavien lumien vaaroista. Osakkaalla on tietenkin velvollisuus ilmoittaa hallitsemansa huoneiston sisällä ilmenevistä vioista, silla hallitus ei voi eikä saa jatkuvasti käydä asunnoissa vahtimassa tilaanteita.
Korostan nimen omaan tuota hallituksen vastuuta ja sitä, että osakkeenomistajat eivät ole vastuussa luottmustoimiin valittujen henkilöideden huolimattomuudesta ja välinpitämättömyydessta. Hallituksen tehtäviin kuuluu yhtenä asiana nimenomaan taloyhtiön turvallisuuden varmistaminen sekä siitä vastaaminen.osakas ole turvassa yhtiössä, jossa melkein kaikki hoidetaan omatoimisesti eli talkoilla. Isännöinnin Auktorisointi ISA ry:n sivuilta otetussa lainauksessa juuri todetaan, että käytännössä, kun osakas on liukastunut ja loukannut itsensä taloyhtiön pihatiellä, jonka talvipuhtaanapito tehdään talkoilla, hallituskaan ei ole joutunut siitä vastuuseen eli kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutuskaan ei ole korvannut vahinkoa. Vielä lainaus uudestaan!
"ISA-yhdistys:
- Oikeustapausten valossa talkootöihin osallistuvat osakkaat ovat pääsääntöisesti itse vastuussa kuluistaan, jos he loukkaavat itsensä esimerkiksi liukastumalla pihalla. Osakkaan on tällöin katsottu myötävaikuttaneen itse onnettomuuden syntyyn, eikä kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutusosakaan ei ole tämän takia korvannut vahinkoa, XX lisää."
Yhtiössä, jossa kaikkiyhtiön työt tehdään talkoilla, osakkaan ei kannata tuudittautua harhaiseen turvallisuudentunteeseen! turvallisesti kirjoitti:
osakas ole turvassa yhtiössä, jossa melkein kaikki hoidetaan omatoimisesti eli talkoilla. Isännöinnin Auktorisointi ISA ry:n sivuilta otetussa lainauksessa juuri todetaan, että käytännössä, kun osakas on liukastunut ja loukannut itsensä taloyhtiön pihatiellä, jonka talvipuhtaanapito tehdään talkoilla, hallituskaan ei ole joutunut siitä vastuuseen eli kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutuskaan ei ole korvannut vahinkoa. Vielä lainaus uudestaan!
"ISA-yhdistys:
- Oikeustapausten valossa talkootöihin osallistuvat osakkaat ovat pääsääntöisesti itse vastuussa kuluistaan, jos he loukkaavat itsensä esimerkiksi liukastumalla pihalla. Osakkaan on tällöin katsottu myötävaikuttaneen itse onnettomuuden syntyyn, eikä kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutusosakaan ei ole tämän takia korvannut vahinkoa, XX lisää."
Yhtiössä, jossa kaikkiyhtiön työt tehdään talkoilla, osakkaan ei kannata tuudittautua harhaiseen turvallisuudentunteeseen!Osakas on oikeutettu korvauksiin mikäli ei osallistu "osakaskunnossapitotoimintaan".
- hieno termi!
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Osakas on oikeutettu korvauksiin mikäli ei osallistu "osakaskunnossapitotoimintaan".
Välittäjä_LKV on lausetta tulkinnut aivan oikein! Kaikki osakkaat kieltäytykööt sitten ottamasta osaa "osakaskunnossapitotoimintaan", niin osakkaat pääsevät taas vakuutuksen piiriin!
- vakuutuksia
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Osakas on oikeutettu korvauksiin mikäli ei osallistu "osakaskunnossapitotoimintaan".
"- Oikeustapausten valossa talkootöihin osallistuvat osakkaat ovat pääsääntöisesti itse vastuussa kuluistaan, jos he loukkaavat itsensä esimerkiksi liukastumalla pihalla. Osakkaan on tällöin katsottu myötävaikuttaneen itse onnettomuuden syntyyn, eikä kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutusosakaan ei ole tämän takia korvannut vahinkoa, XX lisää."
Tätä varten taloyhtiö ottaa talkoovakuutusken, joka kustantaa muutaman kympin vuositasolla. Korvaa talkoo työssä sattuneet haaverit eli esim. jos joku hikottaessa kaatuu ja murtaa häntäluunsa tai jos joku tulee katolta alas lunta tiputtaessaan turvavaljaista huolimatta.
Ei suomi nyt vielä sentään ole niin idioottien maa, että suunnilleen persauksien pyyhimiseenkin pitäisi palkata jonkun asiantuntijan mukaan ammattilainen ettei satu haaveria ja löytyisi tällöin vastuullinen. - talkootöissä
vakuutuksia kirjoitti:
"- Oikeustapausten valossa talkootöihin osallistuvat osakkaat ovat pääsääntöisesti itse vastuussa kuluistaan, jos he loukkaavat itsensä esimerkiksi liukastumalla pihalla. Osakkaan on tällöin katsottu myötävaikuttaneen itse onnettomuuden syntyyn, eikä kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutusosakaan ei ole tämän takia korvannut vahinkoa, XX lisää."
Tätä varten taloyhtiö ottaa talkoovakuutusken, joka kustantaa muutaman kympin vuositasolla. Korvaa talkoo työssä sattuneet haaverit eli esim. jos joku hikottaessa kaatuu ja murtaa häntäluunsa tai jos joku tulee katolta alas lunta tiputtaessaan turvavaljaista huolimatta.
Ei suomi nyt vielä sentään ole niin idioottien maa, että suunnilleen persauksien pyyhimiseenkin pitäisi palkata jonkun asiantuntijan mukaan ammattilainen ettei satu haaveria ja löytyisi tällöin vastuullinen.sattuvaa vahingoittumista tai vahinkoa varten, ei talkootyön jäljiltä syntyneen huonon työn aiheuttaman tapaturman vahingonkorvausta varten. Eli jos talkootyöläisenä luot lumia pihatieltä ja siinä liukastut, olet loukkaantunut talkoissa ja talkoovakuutus kattaa vahinkosi. Mutta jos kuljet pihatiellä ja vedät lipat pyhäpuku päälläsi, siis et ole talkoilla lunta luomassa, ja saat jalkasi kipsiin moneksi kuukaudeksi, niin mennee ISA-isännöitsijän oikeustapauksista antaman kuvauksen perusteella omaan piikkiin. Kannattaa tässä uskoa ammattilasta! Tässä on iso aukko osakkaan vakuutusturvassa!
- Kyyninen ihminen
turvallisesti kirjoitti:
osakas ole turvassa yhtiössä, jossa melkein kaikki hoidetaan omatoimisesti eli talkoilla. Isännöinnin Auktorisointi ISA ry:n sivuilta otetussa lainauksessa juuri todetaan, että käytännössä, kun osakas on liukastunut ja loukannut itsensä taloyhtiön pihatiellä, jonka talvipuhtaanapito tehdään talkoilla, hallituskaan ei ole joutunut siitä vastuuseen eli kiinteistövakuutuksen vastuuvakuutuskaan ei ole korvannut vahinkoa. Vielä lainaus uudestaan!
"ISA-yhdistys:
Yhtiössä, jossa kaikkiyhtiön työt tehdään talkoilla, osakkaan ei kannata tuudittautua harhaiseen turvallisuudentunteeseen!Isännöinnillä voi uuden lain mukaan yrittää rahastaa entistä enemmän. Joten nuo ISA:n jutut voi lukea siinä valossa.
Ikävä, jos taloyhtiöön muuttaa tumpelo, joka ei kykene hoitamaan osuuttaan. Se tarkoittaa kaikkien osakkaiden kustannusten nousua! - asiaa pohtinut
LakiaLukee kirjoitti:
"Osakas antaa lumitilanteen valvontailmoituksen hallitukselle kirjallisesti, jotta oma tausta on turvattu"
Korostan nimen omaan tuota hallituksen vastuuta ja sitä, että osakkeenomistajat eivät ole vastuussa luottmustoimiin valittujen henkilöideden huolimattomuudesta ja välinpitämättömyydessta. Hallituksen tehtäviin kuuluu yhtenä asiana nimenomaan taloyhtiön turvallisuuden varmistaminen sekä siitä vastaaminen.Meidän taloyhtiössä useammat ns. vanhukset luulevat rivitalon palvelutaloksi, jota se ei ole. Jos vaikea asua rivitalo-osakkeessa on tietysti paras muuttaa jo palvelutaloon.
- LakiaLukee
asiaa pohtinut kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä useammat ns. vanhukset luulevat rivitalon palvelutaloksi, jota se ei ole. Jos vaikea asua rivitalo-osakkeessa on tietysti paras muuttaa jo palvelutaloon.
AsOy-lain mukaan huollot - myös rivitaloyhtiössä - kuuluvat taloyhtiölle. Taloyhtiölle ei tosiaankaan kuulu palvelut (esim. ruokien haku kaupoista, tukanleikkuut jne. jne). Onkohan kovin vaikeaa ymmärtää eroa huollon ja palvelujen välillä. Tuskin ne vanhukset tai muutkaan odottavat tloyhtiöltä palveluja, mutta huolto kuuluu yksiselitteisesti taloyhtiön vastuulle, josta kaikki osakkkaat maksavat tasapuolisesti hoitovastiketta (ei siis tarkoita esim. sairaudenhoitoa).
On se kumma, jos joku (ilmeisesti nuori) osakkeenomistaja tuntee yhtiön huollon palveluksi toisia kohtaan. Sen enempää rivitalo- kuin kerrostalo-AsOy ei todellakaan ole palvelutalo - ne ovat erikseen (voivat kyllä joskus olla yhtiömuotoisia) ja niissä ihmiset maksavat niin taloyhtiön huollosta, kuin myös henkilökohtaisista palveluista. Huollon maksamisesta ei niissäkään voi välttyä, mutta palveluja voi tilata juuri oman tarpeensa mukaan.
Sitaareten ja muokaten "asiaa pohtinutta":
Jos vaikea asua rivitalo-osakkeessa ja osallistua siellä lain määrittelemiin hoitokustannuksiin, on tietysti paras muuttaa jo omakotitaloon ja tehdä siellä huoltotyöt joko itse tai tilata ne joltakin - aivan miten itse haluaa ja parhaaksi näkee ja mihin rahat riittävät. Ei kannata asua yhtiömuoteisessa talossa, jos ei ole varaa maksaa niitä velvoitteita, jotka ko. asumismuoto aiheuttaa.
- rivarilainen-
Tota noin! Olet kai selvillä, että taloyhtiö olet myös sinä ja jos esim. asut vaikkapa kymmenen huoneiston taloyhtiössä, niin sinä maksat sen kymmenesosan kaikista yhtiön kuluista ihan kaiken aikaa. Se raha toki otetaan määrätyllä osakemaksulla kuukaudessa, mutta voit vaikka maailman tappiin teetättää aivan kaiken ulkopuolisella niin kuin muutkin ja samalla iloisesti maksella yhä korkeammaksi nousevaa osakemaksua. Tämä kannattaa nyt rauhassa sisäistää ja sen jälkeen lähteä uudestaan puimaan nyrkkiäsi muulle taloyhtiön väelle. Et siis ole pelkästään saava osapuoli :)
Voin myös luvata, että jos asut pienessä yhtiössä kukaan täysjärkinen ammatti-isännöitsijä ei ota työn alle pientä yhtiötä. Ei sinä, eikä kukaan muu yhtiössänne muutenkaan suostu maksamaan niin mahtavia kuluja, mitä niin vähäinen työ isännöitsijällä teetättää. Ehkä joku päivä tajuat, että ylenkatsomasi omatekoinen isännöitsijänne kuitenkin koettaa sietää sinunlaisiasi naapureita ja tehdä sen, mitä pitääkin? Tai ehdota itsesi tilalle ja näytä mistä kana pissii.
Ja jos et itse osaa, niin mene sanomaan hallitukselle mikä on tilanteesi. On minunkin naapurissani täys tumpelo, mutta hän on oppinut avaamaan suunsa ja pyytämään apua. Hyvinkin näyttää kelpaavan naapuriapu, joka tulee heti ja on ilmaista. Ja ilman muuta tilataan ammattimies, jos ei kukaan osaa. Joten ehkäpä teilläkin on ajateltu aivoilla jo ennen sinun muuttamistasi sinne ja taloyhtiössänne on sopimuskorjaajat, jotka sinulle tilataan samoin tein. Omatoimisuutta en sitä ennen suosittele.
Mutta hyvä ihminen, etkö sinä soittanut ennen asuntokauppoja isännöitsijälle tai hallitukselle kysyäksesi millaiseksi elämäsi siellä muokkaantuu? Kaltaisiasi tyyppejä ilmaantuu meidänkin yhtiöön ja sitten vaan neuvomme, miten hankalaa on asua rivarissa kuin myös listaamme mitä kaikkea mälsää joutuu itse kukin tekemään. Tämä on ihan yleissivistykseen kuuluvaa rivaritietoa ja joka kerta sitä vaan ihmettelee, että mistä tynnyristä jotkut tulevat kun kaikkea pitää taivastella suu auki kuuluuuuux tääääääääki mullllllllllle.
Nyt vaan opettelet reippaasti rivari-ihmiseksi ja varaudut siihen, että joudut oppimaan tavanomaista sosiaalisemmaksi ja kokeilemaan rajojanne. Asiat henkilöityvät valitettavasti ja jos haluat, että sinuakin kuunnellaa, niin älä aloita arvostelulla ja syyttelyllä. Kielteisyys muistetaan niin kauan aikaa kuin siellä tulet asumaan ja se vaikeuttaa elämääsi ihan taatusti.- aloittaja täsmentää
Ei tämä minun ensimmäinen taloyhtiöni ole, jos sitä epäilet. Ongelma onkin se, että apua ei saa niihin hommiin, joita en itse osaa tehdä (esimerkiksi kattotiilien vaihto, räystäiden korjaus tms.). Ne kun olettaa, että jokainen tekee omansa, hallitus ei reagoi. Ei ostovaiheessa isännöitsijäntodistuksessa mitään mainittu eikä välittäjäkään puhunut. Sen tiesin, että korjausselvitystä ei ollut laadittu enkä sitä pitänyt suurena ongelmana tuon ikäisessäkään talossa. Oletin vaan että taloyhtiö hoitaa lainmukaiset korjaukset. Ylimääräistä en ole vaatimassa siis. Mutta ulkopuoleltakaan en voi tilata, kun en ole hallituksen jäsen.
Taidat olla juuri se omatoimimies, joka tietää ja taitaa kaiken, siksi voi ylenkatsoa muita. Mutta olen jo ongelmaani hakenut ratkaisua ja se on uusi taloyhtiö, jossa kaikki on läpinäkyvää, ei sisäpiirin tietoa. Mädäntyköön nykyinen yhtiö omassa aikapommissaan ja maksakoon seuraavan asukkaan vaatimat korjaukset kalliiman mukaan, kun ajoissa ei ole tehty. Joka itse kätensä upottaa ammattitaitoa vaativiin töihin, vastaa siitä myös ainakin seuraavat viisi vuotta. Koskee myös omatoimimiehiä. Vielä kun löytäisi niin tollon ostajan kuin itse olin. Edes hiekoitushiekkaa ei taloyhtiö hanki yhteisille alueille, ou jee! JA ne välit on useimpien asukkaiden kanssa muuten hyvät. Yhtiökokouksessakin olen mielipiteeni sanonut. Jos itse haluaisin tehdä, olisin ostanut omakotitalon - yksinkertaista! - kun tuolla tavalla
vaahtoat ihan asiallliseen kysymykseen.! Asukkaalla on velvollisuus vastikkeen maksuun, muu on vapaaehtoista, koita tajuta se. Olen asunut yli 30 vuotta rivarissa ja muuan "poliisi" on koittanut ylittää valtuuksiaan mutta onneksi meillä on enemmmistö järkeviä asukkaita joita ei simputeta yli osakeyhtiölain.
- pysytäänpä asiassa
Eihän rivitaloasumisen tarkoitus ole kerjätä apua osaavilta naapureilta ovikelloa rimputtelemalla? Korjaus- ja huoltotoimen kuuluu olla automaattista ja yhtäläistä kaikille. Toki valvontavelvollisuus on ja puutteista tulee huomauttaa. Tämä huomauttamisen jälkeen vastuu siirtyykin taloyhtiölle. Ja miksi aloittajan pitäisi ehdottaa itseään tehtävään, jota ei hallitse kuten itsekin myöntää? Hallituksen jäsenyys/isännöinti/osakkuus on eri asia kuin kiinteistöhuolto. Asioiden hoidon vaatiminen ei ole kielteisyyttä kuten tämä kirjoittaja (ei aloittaja) olettaa, juuri tuonkaltaiset hallintohenkilöt pilaavat sen ilmapiirin.
- reiska``
kyllä asia on näin, kun kysyjä sanoo. Sama laki puree kaikkiin taloyhtiöihin, jos ei ole erikseen yhtiöjärjestykseen viety muutokset. Ja talkootyöt on vapaaehtoisia, niitä ei ole pakko tehdä, jos ei halua. Mutta oman osuuden lumitöistä, "oman pihan" voi joutua kolaamaan, ja vs. työt, mutta muihin tehtäviin ei ole pakko osallistua. Ja jos muista kunnossapitovastuista taloyhtiö kieltäytyy, nii asianajaja vaan selvittämään. Kotivakuutukseen menee ne menot. Ja jos ylimääräisiä menoja taloyhtiölle tulee asioiden selvittelyistä, nii nekin kuuluu hallituksen jäsenille ja isännöitsijälle maksaa, jos ovat väärin toimineet. nimin. kokemusta on .
- rtrttrtrtt
aloittaja täsmentää kirjoitti:
Ei tämä minun ensimmäinen taloyhtiöni ole, jos sitä epäilet. Ongelma onkin se, että apua ei saa niihin hommiin, joita en itse osaa tehdä (esimerkiksi kattotiilien vaihto, räystäiden korjaus tms.). Ne kun olettaa, että jokainen tekee omansa, hallitus ei reagoi. Ei ostovaiheessa isännöitsijäntodistuksessa mitään mainittu eikä välittäjäkään puhunut. Sen tiesin, että korjausselvitystä ei ollut laadittu enkä sitä pitänyt suurena ongelmana tuon ikäisessäkään talossa. Oletin vaan että taloyhtiö hoitaa lainmukaiset korjaukset. Ylimääräistä en ole vaatimassa siis. Mutta ulkopuoleltakaan en voi tilata, kun en ole hallituksen jäsen.
Taidat olla juuri se omatoimimies, joka tietää ja taitaa kaiken, siksi voi ylenkatsoa muita. Mutta olen jo ongelmaani hakenut ratkaisua ja se on uusi taloyhtiö, jossa kaikki on läpinäkyvää, ei sisäpiirin tietoa. Mädäntyköön nykyinen yhtiö omassa aikapommissaan ja maksakoon seuraavan asukkaan vaatimat korjaukset kalliiman mukaan, kun ajoissa ei ole tehty. Joka itse kätensä upottaa ammattitaitoa vaativiin töihin, vastaa siitä myös ainakin seuraavat viisi vuotta. Koskee myös omatoimimiehiä. Vielä kun löytäisi niin tollon ostajan kuin itse olin. Edes hiekoitushiekkaa ei taloyhtiö hanki yhteisille alueille, ou jee! JA ne välit on useimpien asukkaiden kanssa muuten hyvät. Yhtiökokouksessakin olen mielipiteeni sanonut. Jos itse haluaisin tehdä, olisin ostanut omakotitalon - yksinkertaista!asunto-osakeyhtiölaki 4 luku pykälä 4.Voit korjata yhtiön laskuun kirjallisen huomautuksen jälkeen.
- Rivariotus
AsOy:öön muutetaan juuri sen takia, että ei haluta tehdä töitä kotinurkissa ja se, joka muuttaa AsOy:öön, on varmasti valmis maksamaan maksamaan tehdystä työstä = huollosta. Jos joku on niin köyhä, että ei ole varaa maksaa huollosta, niin ainahan voi muuttaa omakotitaloon tekemään askareitaan.
Rivariotus kirjoitti:
AsOy:öön muutetaan juuri sen takia, että ei haluta tehdä töitä kotinurkissa ja se, joka muuttaa AsOy:öön, on varmasti valmis maksamaan maksamaan tehdystä työstä = huollosta. Jos joku on niin köyhä, että ei ole varaa maksaa huollosta, niin ainahan voi muuttaa omakotitaloon tekemään askareitaan.
Tosin nuo "omatoimisuutta" suosivat osakkaat ovat noita homeriitakiinteistöjen myyjiä, eli köyhyys ja alhainen ÄO korreloivat..
- Kyyninen ihminen
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Tosin nuo "omatoimisuutta" suosivat osakkaat ovat noita homeriitakiinteistöjen myyjiä, eli köyhyys ja alhainen ÄO korreloivat..
En LKV-nimimerkillä hirveästi huutelisi hometaloista. Viimeksi kämppää vaihtaessani otatin asuntoja pois myynnistä useamman, kun välittäjien paperit olivat mitä olivat ja selkeitä kosteus- ja homevaurioita ei oltu merkitty.
Erittäin ongelmallisia välittäjiä ovat ekonomi ja merkonomi tms. taustaiset. Heillä ei ole mitään käsitystä rakennustekniikasta! - se tumeplo
Kyyninen ihminen kirjoitti:
En LKV-nimimerkillä hirveästi huutelisi hometaloista. Viimeksi kämppää vaihtaessani otatin asuntoja pois myynnistä useamman, kun välittäjien paperit olivat mitä olivat ja selkeitä kosteus- ja homevaurioita ei oltu merkitty.
Erittäin ongelmallisia välittäjiä ovat ekonomi ja merkonomi tms. taustaiset. Heillä ei ole mitään käsitystä rakennustekniikasta!Siis eihän ne myytävän asunnon paperit ole välittäjän papereita vaan juuri sen taloyhtiön, joka ei lain mukaan ole hoitanut siis tehtäviään. Ekonomin ja merkonomin tehtävä aivan oikein ei ole olla rakennustekniikan osaaja. Sinun mielestäsi asunto-osakeyhtiöön saisi muuttaa vain juuri niitä rakennusmiehiä ja "rakennustekniikan osaajia", joka itsekin kuvittelet olevasi? Kirjatkaapa semmonen pykälä sitten yhtiöjärjestykseen niin ollaan taas lainkuuliaisella tiellä.
- tworider
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Välittäjiä tarvitsevat nimenomaan heitä vielä tyhmemmät.
Olen itsekin asunut rivitaloyhtiössä, jossa helpot huoltohommat hoidettiin itse, ja enemmän asiantuntemusta vaativat lämmönsiirrin- ym. hommat teetettiin alan ammattilaisilla. Ja hyvin on toiminut. Vanhuksia ei tietenkään raskaisiin töihin jne.
Hallitus vastaa taloyhtiössä kaikesta. Isännöitsijä on hallituksen valitsema toimihenkilö.
Yhteistyöllä nämä hommat sujuvat. - syöttö omavastuulla!
Kyyninen ihminen kirjoitti:
Erittäin ongelmallisia välittäjiä ovat ekonomi ja merkonomi tms. taustaiset. Heillä ei ole mitään käsitystä rakennustekniikasta!OLEN PANNUT MERKILLE! Monella alalla avuttomat apulaiset pantu aikuisten töihin. Muka säästöjä syntyy vaikka todellisuudessa sutta. Vanhusten hoidossa aivan sekalaista sakkia! Avuton kielitaito ei muka haittaa! Kun suurin osa ei kuule ei paljon puhu eikä ainakaan pysty itse itseään mitenkään puolustamaan ja ovat usein jo leimattu valmiiksi dementikoiksi. Ateistit pistetty hoitajapulassa osastoille. Havaittu ilmeisesti hyviksi teloittajiksi, kun ei kristityn kuolema paljon hetkauta (ei tule turhia omantunnon tuskia). Vaikenevat lisäksi kuin muuri ja vieläpä monella kielellä täysin sujuvasti! Jos perusterveen ihmisen annetaan KUOLLA vaikka viluun, nälkään, janoon, tartuntatautehin ja yksinäisyyteen. Kyseessä on mielestäni kidutus. Olisi mukavaa kuulla muiden ihmisten mielipiteitä asiasta. Tulisiko viranomaisten puuttua apsurdiin petokselta haiskahtavaan järjestäytyneeseen rikollisuuteen. Mitä on tehtävissä? Onko peli jo menetetty? Surullista, kun yhteiskunta rappeutuu seuraukset tulevat olemaan katastrofaaliset. En enää ihmettele, että päät tungetaan pensaaseen - lennetään ulkomaille yhä tiheämpään tahtiin. Seurauksena tuhlataan lunnonvaroja järjettömästi, saastutetaan luontoa, jossa itse elämme. Sahaamme oksaa jolla itse istumme! Kohta eurojemme arvo puolitetaan = superinflaatio kiitos päättäjille ja muille itseään Neroiksi tituleeraaville epäihmisille, jotka eivät enää ole edes varmoja omasta sukupuolestaan.
Teatterilaiset eivät enää pysty keksimään juonta nytelmäänsä, kun kaikki on NORMAALIA ja kerran jo nähtyä jokaisen jo kokemaa jokapäiväisessä elämässä kohtaamaa KRAPULAA.
Tuleeko suomalaisista hamassa tulevaisuudessa venäläisiä vai myymmekö itsemme lopulta vaikka kiinalaisille, jotka osaavat varmasti tehdä siitäkin käypän kopion, jonka voi myydä länsimaihin omana keksintönä. Lampaana joka ei määi vaikka perseeseen potkittaisiin. Kaikki se syö mitä ylhäältä annetaan ja vieläpä itse nielee yleensä tukehtumatta, mutta jos keuhkokuumeen saa se vain on luonnollista poistumaa. Kun toisiaan kyöräävät päivät pitkät eivät sivistymättöminä huomaa edes lihamyllyjen jo käynnistyneen ja lopussa karvoihin katsomatta joka pala erotellaan käsitellään ja Linnojen herkuiksi ja hyödykkeiksi muutetaan. Yksikään ei enää muista tai ainakaan tunnusta tuntevansa tai olleensa missään tekemisissä tietokonetta yksinkertaisemman likaisen haisevan otuksen kanssa, kun herkkuja maistellaan niitä notkuvista pöydistä. (Sushien)SUSIEN - mummo pj.
tworider kirjoitti:
Välittäjiä tarvitsevat nimenomaan heitä vielä tyhmemmät.
Olen itsekin asunut rivitaloyhtiössä, jossa helpot huoltohommat hoidettiin itse, ja enemmän asiantuntemusta vaativat lämmönsiirrin- ym. hommat teetettiin alan ammattilaisilla. Ja hyvin on toiminut. Vanhuksia ei tietenkään raskaisiin töihin jne.
Hallitus vastaa taloyhtiössä kaikesta. Isännöitsijä on hallituksen valitsema toimihenkilö.
Yhteistyöllä nämä hommat sujuvat.Huoneistovälittäjät lukevat huoneiston ja taloyhtiön asiat isännöitsijäntodistuksesta. jotka osittain vajavaisia. kuinka helppoa on myydä itse ja esitellä huoneisto. tiedät taloyhtiön hallituksen tekemän 5 vuoden korjaussuunnitelman. minkälaista on asua taloyhtiössä. mitä teet talkootyänä ym. välittäjät eivät vaivaudu kaikki edes esittelemään varastoja joista löytyy lumikolat ym. hädin tuskin autopaikka-/katos vinkataan.kauppakirjat pankissa. tarvittavat paperit saa isännöitsijältä ja vaikka neuvot.
nämä teeseitse/monitoimimiehet pitäisi saada pois taloyhtiön paikoista hääräämästä. ei tule kuin tuhoa. joka joudutaan korjaamaan. mitä jos kyseinen on vielä insinööri sitä suurempi tuho. kokemusta on. pesuhuone korjattu taloyhtiön piikkiin kaksi kertaa.onneksi älysi muuttaa pois. ihmeteltiin as.oy. palkkaamaa valvojaa??????
- karua pelia pienissä
Meidän taloyhtiössä hoidetaan nöyrien asukkaiden työt omalla väellä näiden parin besserwisserin toimesta mutta hankalaksi katsotut jätetään väliin eli yhdenvertaisuus ei pelaa. Eli semmoset hyljeksitään jotka vaatii lain ja sääntöjen noudattamista ja esimerkiksi turvallisuusasioiden huomioimsita (ei itse esim. tehdä sähköasennuksia tai vesihommia). Minäkin lopetin kannanoton ja maksan vain vastikkeen, en edes lumitöitä hoida kuin oman portaani edestä. Hallitukseen en lähtisi suin surminkaan: miksi vapaaehtoisesti laittaisin pääni silmukkaan?
- taloyhtiö maksaa.
Uuden voimaan tulleen as oy lain myötä voit tilata itse sellaisen korjauksen mikä kuuluu taloyhtiön kunnossapitovastuulle, jos olet ilmoittanut viasta kirjallisesti isännöitsijälle tai hallitukselle, eikä taloyhtiönjohto ole ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin kohtuuajassa asian korjaamiseksi.
- laittomuuteen asti
Aloittajan kysymys on oikea ja aiheellinen. Nythän aloittaja kokee tulleensa huijatuksi, sillä omatoimihuollon = talkootyön laajuutta ei ole kerrottu ostotilanteessa kerrottu, yhtiön tilinpäätös ja hoitovastike ovat harhaanjohtavia, omatoimihuollon vastuukysymykset selvittämättä puhumattakaan vastusta, jotka aiheutuvat talkoolaisen virheellisestä työstä rakenteille, hallitus- ja isännöintityöskentelyssä on vakavia puutteita tai jopa asoylain vastaisuuksia. Kuka on tilintarkastajana? Tietysti talon asukas vähäisellä ammattitaidolla eli taloutta sivuavalla kokemuksella tarkastaa tilit. Ottakaa edes ulkopuolinen ammattilainen tilintarkastajaksi, niin asiat ollevat paremmin hallinnassa, vaikka laki ei enää vaadi ammattitilintarkastajaa. Näin edes yksi asia olisi kunnossa.
Miten laajaksi hallitus ja omatoimihuolto ymmärtää huoltotoimet ja niiden sisällön? Onko teillä huoltokirja, jota noudatatte? Oletteko katsoneet KH-kortistossa mallia huoltotehtävien laajuudesta? Miten hallitus tekee kiinteistön kunnon tarkastukset, kuntoarviot, kuntotutkimukset? Huolto on paljon laajempi asia kuin ruohonleikkuu, räystäiden puhdistus , liputus ja auraus ja hiekoitus ja muutaman lampun vaihtaminen.
Se käsittää teknisten laitteiden, järjestelmien , rakenteiden ym. kunnon seurannan, laitteiden huoltotehtävät ym. Löytyykö talosta niin monipuolista porukkaa, että omin voimin kaikki hoituu? Tuskinpa.
Eli suunnitelmallisesta ennakoivasta huoltotoiminnasta ja kiinteistön kunnon ylläpidosta ei ole tietoakaan, vaan aina toimitaan palomiesten tapaan: sammutetaan tulipalo. Tämä toimintatapa tulee pitkällä juoksulla kalliiksi yhtiölle, sillä lämmönvaihtimen vaihtaminen sen rikkoutuessa on huomattavasti kalliimpaa kuin sen vaihto suunnitelmallisesti esim. 1 vuosi ennen sen mahdollista rikkoontumista! Tiedän kiinteistöjä joissa omatoimihuolto on vuosia ihmetellyt vesikaton rakenteiden homehtumista ja kostumista sillä seurauksella, että korjauskustannukset ovat 10 kertaa korkeamman kuin mitä ne olisivat olleet silloin kun rakenteen puutteet havaittiin, mutta päätettiin vain seurata tilannetta. Tuuletuksen järjestäminen ei olisi paljoa maksanut. Rakennuksen kunnon ylläpitäminen maksaa ja kun oikeat asiat tekee ulkopuolinen, niin virhevastuutkin ovat heidän. Omatoimihuolto, OTO-isännöinti ja tilintarkastus talosta voi olla erittäin kallis yhdistelmä, jos talosta ei löydy ammattitaitoa tarpeeksi. Toivottavasti osakkailla on taitoa nähdä, missä omat taidot loppuvat ja missä kannattaa käyttää asiantuntijaa.- toimintaa9392
Osakkaat vastuuseen sillä hehän ovat tästä talkoo-periaatteesta taloyhtiön kiinteistönhoidossa päättäneet? Hallituksella ei ole valtuuksia päättää kiinteistönhoidon teettämistä ulkopuolisella ilman yhtiökokouksen päätöstä. Kiinteistöstrategia on oleellista ja mikäli taloyhtiö on yhtiökokouksessaan päättänyt, että hoidetaan taloyhtiön kuntoa tällä tulipaloperiaatteella niin tällöin pitää niin edetä, koska se on tällöin kiinteistöstrategiassa ilmenevä taloyhtiön tahtotila. Jos taloon vaihtuu uusi osakas joka ei ole tyytyväinen voimassa olevaan kiinteistöstrategiaan niin tällöin hän voi kirjallisesti ilmoittaa haluavansa asian yhtiökokouksen esityslistaan niin tällöin asia käsitellään uudestaan ja siirrytään toisenlaiseen toiminta tapaan mikä yhtiökokouksen määräenemmistö näin haluaa.
- aloittaja jatkaa
toimintaa9392 kirjoitti:
Osakkaat vastuuseen sillä hehän ovat tästä talkoo-periaatteesta taloyhtiön kiinteistönhoidossa päättäneet? Hallituksella ei ole valtuuksia päättää kiinteistönhoidon teettämistä ulkopuolisella ilman yhtiökokouksen päätöstä. Kiinteistöstrategia on oleellista ja mikäli taloyhtiö on yhtiökokouksessaan päättänyt, että hoidetaan taloyhtiön kuntoa tällä tulipaloperiaatteella niin tällöin pitää niin edetä, koska se on tällöin kiinteistöstrategiassa ilmenevä taloyhtiön tahtotila. Jos taloon vaihtuu uusi osakas joka ei ole tyytyväinen voimassa olevaan kiinteistöstrategiaan niin tällöin hän voi kirjallisesti ilmoittaa haluavansa asian yhtiökokouksen esityslistaan niin tällöin asia käsitellään uudestaan ja siirrytään toisenlaiseen toiminta tapaan mikä yhtiökokouksen määräenemmistö näin haluaa.
Olen esittänyt yhtiökokouksessa asian kirjaamista yhtiöjärjestykseen eli siinä jo ilmoitetaan, että jokainen hoitaa normaali vastuunjakotaulukon mukaiset yhtiölle kuuluvat kulut itse. Mutta siihenkään ei ole suostuttu eikä asia ole saanut kannatusta. Hallitushan se tyrmää näitä korjauspyyntöjä - ei yhtiökokous.
- Voi kiesus
toimintaa9392 kirjoitti:
AsOy laki velvoittaa järjestämään huollon - ei siinä tarvita yhtiökokouksen päätöstä. Hallituksen velvollisuus on huolehtia siitä, että huolto on hoidettu asianmukaiseti, mikä ei voi tarkoittaa talkoita, koska talkoisiin ei voi pakottaa... Hallitus ei tarvitse mitään valtuuksia kiinteistöhuollon teettämisellle ulkopuolisella, koska sen järjestäminen on hallituksen velvollisuus - taitaa olla joillakin vaikea ymmärtää AsOy-lakia.
- Erk32010
Voi kiesus kirjoitti:
AsOy laki velvoittaa järjestämään huollon - ei siinä tarvita yhtiökokouksen päätöstä. Hallituksen velvollisuus on huolehtia siitä, että huolto on hoidettu asianmukaiseti, mikä ei voi tarkoittaa talkoita, koska talkoisiin ei voi pakottaa... Hallitus ei tarvitse mitään valtuuksia kiinteistöhuollon teettämisellle ulkopuolisella, koska sen järjestäminen on hallituksen velvollisuus - taitaa olla joillakin vaikea ymmärtää AsOy-lakia.
"AsOy laki velvoittaa järjestämään huollon - ei siinä tarvita yhtiökokouksen päätöstä. Hallituksen velvollisuus on huolehtia siitä, että huolto on hoidettu asianmukaiseti, mikä ei voi tarkoittaa talkoita, koska talkoisiin ei voi pakottaa... Hallitus ei tarvitse mitään valtuuksia kiinteistöhuollon teettämisellle ulkopuolisella, koska sen järjestäminen on hallituksen velvollisuus - taitaa olla joillakin vaikea ymmärtää AsOy-lakia. "
Aivan oikein, mutta jos yhtiökokous on tehnyt päätöksen, että taloyhtiön kiinteistönhoito tehdään talkooperusteisesti niin tällöin hallitus ei pysty tilamaan kiinteistönhoitoa mm. kiinteistönhoitoyritykseltä, koska tällöin hallitus ylittäisi toimivaltansa ja olisi velolllinen korvaamaan taloyhtiölle kiinteistönhoidon tilaamisesta ulkopuoliselta tulevat kustannukset omista varoistaan.
Hallitus voi tilata esim. erilaisia taloyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvia korjauksia ulkopuolisilta ja on tehtäväkin niin mikäli erikoisammattiosaamista vaativa työ. esim. putkirikon korjaus, sähkötyöt, teknisten laitteiden huolto ja korjaus yms. Toki mikäli suuremman luokan operaatio tulee kyseeseen eli ylitetään talousarvio ja nykyiset varat niin tällöin tulee asia hyväksyyttää yhtiökokouksella.
Kiinteistönhoidolla tarkoitetaan lyhykäisesti, ulkoalueiden lumien puhdistus, hiekoitus, hoito, siivous. Yleiset erirakenteiden ja yleisten tilojen siivoustoimenpiteet, rännit, katto yms, taloyhtiön teknisten laitteiden kunnonseuranta ja toimenpiteisiin ryhtyminen tarvittaessa. - eee3322
Erk32010 kirjoitti:
"AsOy laki velvoittaa järjestämään huollon - ei siinä tarvita yhtiökokouksen päätöstä. Hallituksen velvollisuus on huolehtia siitä, että huolto on hoidettu asianmukaiseti, mikä ei voi tarkoittaa talkoita, koska talkoisiin ei voi pakottaa... Hallitus ei tarvitse mitään valtuuksia kiinteistöhuollon teettämisellle ulkopuolisella, koska sen järjestäminen on hallituksen velvollisuus - taitaa olla joillakin vaikea ymmärtää AsOy-lakia. "
Aivan oikein, mutta jos yhtiökokous on tehnyt päätöksen, että taloyhtiön kiinteistönhoito tehdään talkooperusteisesti niin tällöin hallitus ei pysty tilamaan kiinteistönhoitoa mm. kiinteistönhoitoyritykseltä, koska tällöin hallitus ylittäisi toimivaltansa ja olisi velolllinen korvaamaan taloyhtiölle kiinteistönhoidon tilaamisesta ulkopuoliselta tulevat kustannukset omista varoistaan.
Hallitus voi tilata esim. erilaisia taloyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvia korjauksia ulkopuolisilta ja on tehtäväkin niin mikäli erikoisammattiosaamista vaativa työ. esim. putkirikon korjaus, sähkötyöt, teknisten laitteiden huolto ja korjaus yms. Toki mikäli suuremman luokan operaatio tulee kyseeseen eli ylitetään talousarvio ja nykyiset varat niin tällöin tulee asia hyväksyyttää yhtiökokouksella.
Kiinteistönhoidolla tarkoitetaan lyhykäisesti, ulkoalueiden lumien puhdistus, hiekoitus, hoito, siivous. Yleiset erirakenteiden ja yleisten tilojen siivoustoimenpiteet, rännit, katto yms, taloyhtiön teknisten laitteiden kunnonseuranta ja toimenpiteisiin ryhtyminen tarvittaessa."Olen esittänyt yhtiökokouksessa asian kirjaamista yhtiöjärjestykseen eli siinä jo ilmoitetaan, että jokainen hoitaa normaali vastuunjakotaulukon mukaiset yhtiölle kuuluvat kulut itse."
Asia vaatii tällöin jokaisen osakkaan suostumuksen mikäli maksu osuus nousee. aloittaja jatkaa kirjoitti:
Olen esittänyt yhtiökokouksessa asian kirjaamista yhtiöjärjestykseen eli siinä jo ilmoitetaan, että jokainen hoitaa normaali vastuunjakotaulukon mukaiset yhtiölle kuuluvat kulut itse. Mutta siihenkään ei ole suostuttu eikä asia ole saanut kannatusta. Hallitushan se tyrmää näitä korjauspyyntöjä - ei yhtiökokous.
Jos naapurisi joutuu esim. työttömäksi samaan aikaan kun hänen kylpyhuoneessa tapahtuu vesivahinko, niin hänellä ei ole mahdollisuuksia korjata sitä. Sen sijaan yhtiö saa aina lainaa, ja työtönkin voi siten osallistua korjauskuluhin.
Puhumattakaan siitä, että yhtiöllä ei ole mitään moraalista oikeutta puuttua osakkaiden toteuttamiin remontteihin, oli ne sitten kuinka vaativia tahansa. Toki sähkötyöt tarvitsevat jonkin nimellisesti pätevän henkilön allekirjoittaman pöytäkirjan, mutta siihen se jääkin.- kusetettu aloittaja
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Jos naapurisi joutuu esim. työttömäksi samaan aikaan kun hänen kylpyhuoneessa tapahtuu vesivahinko, niin hänellä ei ole mahdollisuuksia korjata sitä. Sen sijaan yhtiö saa aina lainaa, ja työtönkin voi siten osallistua korjauskuluhin.
Puhumattakaan siitä, että yhtiöllä ei ole mitään moraalista oikeutta puuttua osakkaiden toteuttamiin remontteihin, oli ne sitten kuinka vaativia tahansa. Toki sähkötyöt tarvitsevat jonkin nimellisesti pätevän henkilön allekirjoittaman pöytäkirjan, mutta siihen se jääkin.Olen ajatellut ja ehdotukseni sisälsikin tuossa kokouksessa provokaatiota muita osakkaita ilmaisemaan tahtonsa ääneen - kukaan ei asiaa kommentoinut. Järkevää se ei missään nimessä ole enkä sitä tästä yhtiöstä hakenut. Mutta siinä tapauksessa oltaisiin ainakin rehellisiä mahdollisille tuleville ostajille! En ymmärrä, miksi täällä silti puhutaan "on sovittu" -asioista. Turhauttavaa keskustella pienessä yhtiössä mistään lainmukaisista asioista, koska äkkiä saa hankalan maineen, olen saanut jo. Pitää oikeasti olla hankala näiden kanssa mutta energiaa se vie mukavasta asumisesta.
- Kauheaa....
kusetettu aloittaja kirjoitti:
Olen ajatellut ja ehdotukseni sisälsikin tuossa kokouksessa provokaatiota muita osakkaita ilmaisemaan tahtonsa ääneen - kukaan ei asiaa kommentoinut. Järkevää se ei missään nimessä ole enkä sitä tästä yhtiöstä hakenut. Mutta siinä tapauksessa oltaisiin ainakin rehellisiä mahdollisille tuleville ostajille! En ymmärrä, miksi täällä silti puhutaan "on sovittu" -asioista. Turhauttavaa keskustella pienessä yhtiössä mistään lainmukaisista asioista, koska äkkiä saa hankalan maineen, olen saanut jo. Pitää oikeasti olla hankala näiden kanssa mutta energiaa se vie mukavasta asumisesta.
Itse muutamme perheen kanssa samanlaisesta paskasta kuunvaihteessa pois.
6 huoneistoa, hyvin menee rv. 1985, lähes kaikki alkup. kunnossa. Enemmistö osakkeista on vanhusten hallussa, eikä heidän mielestään ole mitään korjattavaa. Paitsi jos omasta pussista maksat. Kuulemma halvalla on paras asua. Ehdoteltiin perusparannuksia portaittain, korjailtavaksi.
EI PUHETTAKAAN... päät kääntyy pois muminaa, tekarit kurkkuun...
no uuteen ensi viikolla, huh helpotusta. Laittomuuksista, ja tekemättä jättämisistä saisi pitkän listan. - reiska`
eee3322 kirjoitti:
"Olen esittänyt yhtiökokouksessa asian kirjaamista yhtiöjärjestykseen eli siinä jo ilmoitetaan, että jokainen hoitaa normaali vastuunjakotaulukon mukaiset yhtiölle kuuluvat kulut itse."
Asia vaatii tällöin jokaisen osakkaan suostumuksen mikäli maksu osuus nousee.ei maistraatissakaan iha kaikkee hyväksytä yhtiöjärjestykseen, kun on se lakikin olemassa.
- tyhmä kysyy nyt
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Puhumattakaan siitä, että yhtiöllä ei ole mitään moraalista oikeutta puuttua osakkaiden toteuttamiin remontteihin, oli ne sitten kuinka vaativia tahansa. Toki sähkötyöt tarvitsevat jonkin nimellisesti pätevän henkilön allekirjoittaman pöytäkirjan, mutta siihen se jääkin.Eikö tämä uusi as-oy -laki muuttanut tilannetta millään tavalla? Se mitä asiasta osakkeenomistajana olen lukenut on että tapetoinnnin ja silikonisauman vaihdon voi tehdä ilman ilmoitusta remontista, lähes kaikesta muusta pitää ilmoittaa, tehdä kirjallinen selostus, saada lupa ja maksaa valvojan kustannukset.
Olenko siis ymmärtänyt väärin. En vielä tarvitse sähkömiestä tai kylpyhuoneen remppaajaa mutta keittiöremppa on kohta ovella.
- Yhteishyvää
Samoin kaikki siipeilijät periaatteella, että joku muu maksakoon!
Lähdetkö kuntosalille silloin kun pitäisi tarttua lapioon? Voisko veskin tiivisteen vaihtaa itsekin(5 min)?
Onko peukalo keskellä kämmentä!
No, raahan saa pankkiautomaatista, eiks niin.- se avuton vammanen
Mutta otetaan se kaikkien asukkaiden tililtä, sano sinä mitä sanot. Missä on vessan tiiviste?
- yhtiön kirjanpidon
se avuton vammanen kirjoitti:
Mutta otetaan se kaikkien asukkaiden tililtä, sano sinä mitä sanot. Missä on vessan tiiviste?
kautta, jotta kirjanpito ja hoitovastike antaa oikean kuvan yhtiön taloudellisesta tilanteesta ja kulurakenteesta! Kyllä tiivisteet yhtiön kirjanpitoon! Peukalo keskellä kämmentä olevana pyydän hallitukselta ohjeita siitä, miten ja kuka tilaa omatoimihuollossa esim. tiivisteiden vaihdon hanan vuotaessa.
Katsotaanko samalla koko yhtiön hanat vai tuleeko meille tänään ja ensi viikolla naapurille. Miten vaan, mutta ohjeistus olisi hyvä olla! Missä on talon sulut, hanan tiivisteen vaihto ei ehkä onnistu ilman koko huoneiston, talon vesien katkaisua. Tämä omatoimisuus epämääräisyydessään alkaa ottaa jo päähän!
- hallituksen pj
Jos teet huoneistossasi muutostöitä, jotka poikkeavat ensi asennuksista. Ne sinun tulee teettää omalla kustannuksellasi. Sen lisäksi sinun tulee ennen muutostoita tehdä ilmoitus aiotuista toimenpiteistä taloyhtiön hallitukselle/isännöitsijälle, joka sitten hyväksyy tai hylkää muutos esitykset. Jos hyväksyy, niin sinun tehtävä kirjallinen selvitys tehdyistä muutoksista. Lumen pudotukset kuuluu taloyhtiölle! Hallitus vastaa vahinngoista, jotka yhtiölle koituu, jos hommat jätetään hoitamatta! Samoin, kun kiinteät vesi,-viemäri, sähkölaitteiden kunnossa pito!
- Pj
Tuttu tilanne, ikävä kyllä :-( Ei auttanut kuin tehdä "vallankaappaus" ja ryhtyä itse hoitamaan asioita. Tosi vaikeaa on saada kuriin tällaiset diktaattorin tavoin toimivat hallitukset. Ei heitä lakipykälillä uhkailut säikäytä, kun lukevat lakia ihan omalla tavallaan. Ja asiaan tottakai kuuluu, että muut osakkaat on säikytelty hiljaisiksi!
- Ja naapurissa
Meillä paritalossa tehdään itse / teetetään itse / maksetaan itse lähes kaikki hommat omiin samankokoisiin asuntoihimme
jos en osaa / viitsi en itse osaa tehdä esimerkiksi kattotiilien vaihtoa, räystäiden korjausta tms. niin se on minun murheeni. Mutta mitä sitten, eipähän tarvitse minun miettiä naapurin kattotiiliä, eikä räystäitä.
Esim. kaikki ikkunat kävin perusteellisesti läpi jokunen vuosi sitten, niillä pärjää varmasti vielä vuosikymmenet.
Toisin on naapurissa. Ikkunanpokille ei ole koskaan tehty mitään huoltoa ja jos vielä viivyttelee, niin ovat kohta uusittavassa kunnossa.
Mutta eipä koske minua.. Ei myöskään hänen kylppäriremppansa, omani olen jo laitattanut. Helppoa ja järkevää mielestäni. Toimii myös useamman asunnon taloyhtiössä, jos kämpät ovat saman kokoisia, eli omistetaan saman verran osakkeita..
Vastiketta meillä ei kerätä, vaan maksetaan jätehuolto, verot, vakuutukset 50 /50 %. Vesimaksut omien mittereiden mukaan, yhteistä taloyhtiön sähköä ei ole. Omat pihat hoitaa kumpainenkin itse, lumityöt hoituvat periaatteella kumpikin oma alue, mutta tarvittaessa "vuoroin vieraissa"
Yksinkertaista, edullista ja helppoa :) - näin sanoo laki
Ja naapurissa kirjoitti:
Meillä paritalossa tehdään itse / teetetään itse / maksetaan itse lähes kaikki hommat omiin samankokoisiin asuntoihimme
jos en osaa / viitsi en itse osaa tehdä esimerkiksi kattotiilien vaihtoa, räystäiden korjausta tms. niin se on minun murheeni. Mutta mitä sitten, eipähän tarvitse minun miettiä naapurin kattotiiliä, eikä räystäitä.
Esim. kaikki ikkunat kävin perusteellisesti läpi jokunen vuosi sitten, niillä pärjää varmasti vielä vuosikymmenet.
Toisin on naapurissa. Ikkunanpokille ei ole koskaan tehty mitään huoltoa ja jos vielä viivyttelee, niin ovat kohta uusittavassa kunnossa.
Mutta eipä koske minua.. Ei myöskään hänen kylppäriremppansa, omani olen jo laitattanut. Helppoa ja järkevää mielestäni. Toimii myös useamman asunnon taloyhtiössä, jos kämpät ovat saman kokoisia, eli omistetaan saman verran osakkeita..
Vastiketta meillä ei kerätä, vaan maksetaan jätehuolto, verot, vakuutukset 50 /50 %. Vesimaksut omien mittereiden mukaan, yhteistä taloyhtiön sähköä ei ole. Omat pihat hoitaa kumpainenkin itse, lumityöt hoituvat periaatteella kumpikin oma alue, mutta tarvittaessa "vuoroin vieraissa"
Yksinkertaista, edullista ja helppoa :)Tämä on yksi tapa jos näin on oikeasti sovittu ja yhtiöjärjestykseen merkitty. Teillä ei ilmeisesti ole yhteisiä alueita ja sillä valaistusta. Ja jos kyse on vain kahdesta asunnosta, se on kahden kauppa. Mutta jos yhtiöjärjestyksessä ei ole merkintää toimintatavasta, seuraava ostaja voikin jo korjauttaa ne rapistuneet ikkunat sun muut teidän yhteiseen laskuun. Jos haluaa. Ei kannata tuudittautua ruususen uneen.
- Ja naapurissa
näin sanoo laki kirjoitti:
Tämä on yksi tapa jos näin on oikeasti sovittu ja yhtiöjärjestykseen merkitty. Teillä ei ilmeisesti ole yhteisiä alueita ja sillä valaistusta. Ja jos kyse on vain kahdesta asunnosta, se on kahden kauppa. Mutta jos yhtiöjärjestyksessä ei ole merkintää toimintatavasta, seuraava ostaja voikin jo korjauttaa ne rapistuneet ikkunat sun muut teidän yhteiseen laskuun. Jos haluaa. Ei kannata tuudittautua ruususen uneen.
Ei voi korjauttaa, sillä äänivalta on 50 / 50 %.
Ja vaikka voisi, niin mitä sitten? Jos joutuisin osallistumaan esim. naapurin ikkunoiden uusimiseen, niin vaatisin ilman muuta itsellenikin uudet.
Kukapa tässä hyötyisi ? Ei kukaan, vaan molemmat maksaisivat käytännössä omansa.. - ja naapurissa
Ja naapurissa kirjoitti:
Ja vaikka voisi, niin mitä sitten? Jos joutuisin osallistumaan esim. naapurin ikkunoiden uusimiseen, niin vaatisin ilman muuta itsellenikin uudet.
Kukapa tässä hyötyisi ? Ei kukaan, vaan molemmat maksaisivat käytännössä omansa..Oli yhteiset sähköt pihavalaistukseen, mutta ei ole enää. Siksi ei ole enää, ettei ollut mitään järkeä pitää taloyhtiön sähköä, jolla hoidettiin ainoastaan neljää ulkovalaisinta ja kahta numerovaloa.
Tuttu sähkäri pyörähti ja teki pari-kolme tuntia hommia. Nyt on molemmilla vain omat sähköt, joilla hoituvat myös pihavalot. Minulla pihavalot hämäräkytkimen ja liiketunnistimen takana, numerovalo vain hämäräkytkimen takana.
Naapurilla palaa kaikki ulkovalot aina pimeällä, vaan se on hänen asiansa. - otapa selvää
Ja naapurissa kirjoitti:
Kukapa tässä hyötyisi ? Ei kukaan, vaan molemmat maksaisivat käytännössä omansa..Jos yhtiöjärjestyksen muutosta ei ole tehty, kyllä laki ajaa edelle ja voi korjauttaa. Yhtiöjärjestystä ei jälkikäteen noin vaan muuteta.
- teettäminen maksaa
Huollon hoitamisella on mahdollista saada merkittävää säästöä yhtiövastikkeissa. Kaksi samanikäistä hitas-yhtiötä Helsingissä. Toinen on 10 huoneiston RT ja toinen pieni KT yhtiö. Tonttivuokra samaa luokkaa.
RT yhtiö on täysin omahuoltoinen. Yksi asukkaista isännöitsijänä, talkoilla hoidettu huolto ja yhteiset pihat, omat tilintarkastajat ja homma toimii hyvin. Yhtiövastike on 2,2e/m2 eli 60m2 kaksiosta 132e/kk. Vuodessa 1584 euroa.
Pieni KT yhtiö täysin päinvastainen, eivät viitsi tehdä itse niin yhtään mitään. On palkattu isännöintifirma, huoltoyhtiö ja lisäksi siivousfirma joka luuttuaa rappukäytäviä. Huoltoyhtiö hoitaa lisäksi myös pihat nurmikonleikkuusta alkaen. Vastike on 4,5e/m2 eli samasta 60m2 kaksiosta vastike 270e/kk. Vuodessa 3240 euroa.
Erotus vastikkeissa 1656 euroa vuodessa saman kokoisen ja ikäisen kaksion omistajalle. Itse kävisin mielummin tuolla rahalla ulkomaanmatkoilla, mutta jotkut tykkäävät laittaa rahansa mielummin isännöinti, tilintarkastus, huolto ja siivousfirmojen taskuun.
Meille nuo ovat sijoituksia, itse asumme OKT:ssä joten sikäli sama kun vuokralaisethan ne maksaa. Osoituksena vain kuinka paljon, omasta mielestäni, pienellä vaivalla ja oma-aloitteisuudella voi tienata. Kun kyse omasta asunnosta.- kusetettu aloittaja
Nythän ei keskustellakaan hinnoista vaan vastuusta ja siitä, kuka ne työt tekee TASAPUOLISESTI. Omatoimi voi tulla halvaksi mutta ei olekaan enää halpaa, jos vaativatkin työt tehdään itse. Siinä samalla sanoo itsensä irti mahdollisista vahinkovakuutuskorvauksista mutta hallitus/yhtiö ei kuitenkaan välty korjausvastuulta, jos taloon muuttaa henkilö, joka vaatii lainmukaiset korjaukset tehtäviksi. Näiden asioiden on oltava LÄPINÄKYVIÄ ja talon papereihin kirjattuja, uusiakin osakkaita ajatellen. Itse en puhunut pienistä korjauksista tyylillä naula, vasara ja maali, mutta sähkötöihin, kiipeilemään tai lämmitysjärjestelmään en koske.
- 11+5
jos AsOy:ssä tehdään talkoilla töitä, niin tämähan tarkoittaa sitä, että jokainen talkoisiin osallistuva "myy" omaa työpanostaan. Jos tuntihinnaksi lasketaan kaikkine kuluineen vaikkapa vaan 20 € tunti, syntyy talkootyösta aikamoinen kustannus. Tietenkin vastikke pysy "pienenä", mutta jos lasket omat tekemäsi tunnit esim. 50 h vuodessa ja asuntosi koko on 80 m2, tekee työllä maksamasi vastike 50 h x 20 € = 1000 €.
1000 € / 12 kk / 80 m2 = 1,04 €/m2/kk. Eli jos vastikkeesi talkooyhtiössä on vaikkapa 2 € / kk ja siihen lisäät tuon reilun euron, on todellinen vastikkeesi yli 3 € / kk. Joku haluaa tehdä töitä ja joku toinen haluaa viettää vapaa-aikansa omana aikanaa - ei siis ylimääräisenä työntekona. Joillekin siis päivätyö riittää työnteoksi ja toiset taas haluavat tehdä töitä vapaa-ajallaankin. Kaikilla on vapaa oikeus valita mitä elämältään haluaa.
Ne jotka haluavat työllään säästää vastikemaksujaan voivat muuttaa omakotitaloon ja tehdä siellä töitä niin pajon kuin vaan huvittaa. Jos AsOy:ssä haluaa tehdä talkootöitä, niin ei sitten tarvitse valitaa niille, jotka ovat valmiit masamaan AsOy-lain tarkoittamat velvoitteet ihan oikealla rahalla.
- asumismuoto
Parempi sitten asua omakotitalossa tai kerrostalossa sillä juuri tuollaisiin ongelmiin yksittäinen osakas joutuu. Et voi velvoittaa taloyhtiötä maksamaan sinun yksipuolisesti määräämiä kuluja, vaan siihenkin tarvittaisiin yhtiökokous. Rivitalot vaativat usein hyvinkin kalliita remontteja ja maksajia on vain kourallinen. Lisäksi rivitaloissa on yhtä paljon työtä kuin omakotitalossa/osakas. Ja noita "MINÄ olen TÄMÄN Taloyhtiön Hallituksen PUHEENJOHTAJA"- tyyppejä kerääntyy pätemään juuri pieniin rivitaloyhtiöihin. Usein tämä meriitti on henkilön ainoa pätemisen väline ja he tekevät sitä puhtaasta ilosta (ei ainakaan rahasta, sillä muutaman kympin euron palkkio ei lompakkoa tai päätä tuuleta). Itse myisin sinuna ko asunnon pikaisesti. Voin kokemuksesta kertoa että muussatapauksessa on edessäpäin varsin kallis ja mittava oikeustie joka maksaa maltaita. (LUE: Juuri sinulle yksittäinen osakas). Eikä taloyhtiön epäsuosiossa oleminenkaan ole kovin herkkua. Kämppä lihoiksi vaan ja ole varovaisempi seuraavalla kerralla asumismuodon kanssa.
- "hankala tyyppi"
Näitä vastaavia juttuja kuulee vähän väliä. Myös meidän 14 asunnon rivitaloyhtiöstä löytyy tämä "poliisi", joka tuntuu olevan jokaisessa yhtiössä. Meillä se vain sattuu olemaan vielä hallituksen puheenjohtaja, joka on onnistunut ottamaan kaksi ainoata kaveriaan mukaan hallitukseen. Tiedän, osakkaillahan on mahdollisuus valita hallitus, mutta kynnys on korkea, kun yhtiökokoukseen ei osallistu väkeä ja kaikki tuntuvat hyväksyvän tilanteen. Uskon, että vastaavia ongelmia on monella muullakin.
Esimerkkejä:
Kaikki mahdollinen tehdään yhtiössä talkoilla. Viime vuonna hallituksen jäsen osti itselleen mönkijän. Hallitus esitti, että maksetaan hänelle 20 euroa tuntu pimeänä siitä, että tekee lumityöt. Yhtiökokous hyväksyi asian, luonnollisesti pöytäkirjaan merkittiin edelleen lumenluonti tehtävän talkootyönä. Järjestely saattaa hyvinkin olla edullisempi kuin huoltoyhtiö, mutta menettelytapa on silti lainvastainen.
Viime kesänä yhtiökokouksessa päätettiin uusia väliaidat. Hallitus päätti ostaa asennustyön itseltään ja maksoivat budjettiin merkityn maksimisumman itselleen tästä työstä. Argumenttina oli, että ei sitä mistään muualta olisi saanut sen halvemmalla. Eipä tarjouksia kyselty eikä liioin tarjottu mahdollisuutta muille osakkaille.
Aitojen vaihdosta eteenpäin hallitus on ottanut käytännön, että talkootyöstä maksetaan palkkaa kaikille, jotka osallistuvat. Tätä ei vain ole muistettu kertoa kaikille.- laki viidakossakin
Palkanmaksaminen lienee taloyhtiöllä mahdollista mutta ylimääräisen periminen niiltä osakkailta, jotka eivät osallistu talkoisiin ei ole. Se on laitonta ja niin meillä yritettiin (itse kyllä osallistuin talkoisiin mutta em. tapaa en hyväksy).
- 10+15
Jos teillä on ulkopuolinen tilintarkastaja, niin osakkeenomistajalla on aina oikeus ottaa häneen yhteyttä ja ilmoittaa väärinkäytöksistä tai niiden epäilyistä. Jos tilintarkastaja on omasta yhtiöstänne, niin varmaan hänkin on hallituksen talutusnuorassa, vaikka ei pitäisi olla.
Jos oikein hankalaksi menee, niin ota yhteyttä aluehallintvirastoon.
Laittomuuksiin ei kannata suostua.
En kyllä ymmärrä miten taloyhtiö voisi maksaa jollekin jotakin pimeänä - otapa yhteyttä verovirastoon ja esitä eepäily..... - Muutos on teissä
10+15 kirjoitti:
Jos teillä on ulkopuolinen tilintarkastaja, niin osakkeenomistajalla on aina oikeus ottaa häneen yhteyttä ja ilmoittaa väärinkäytöksistä tai niiden epäilyistä. Jos tilintarkastaja on omasta yhtiöstänne, niin varmaan hänkin on hallituksen talutusnuorassa, vaikka ei pitäisi olla.
Jos oikein hankalaksi menee, niin ota yhteyttä aluehallintvirastoon.
Laittomuuksiin ei kannata suostua.
En kyllä ymmärrä miten taloyhtiö voisi maksaa jollekin jotakin pimeänä - otapa yhteyttä verovirastoon ja esitä eepäily....."Aitojen vaihdosta eteenpäin hallitus on ottanut käytännön, että talkootyöstä maksetaan palkkaa kaikille, jotka osallistuvat. Tätä ei vain ole muistettu kertoa kaikille. "
Se ei ole talkootyötä tällöin jos siitä maksetaan palkkio. Talkootyö perustuu vastiikkemuuteen ja vapaaehtoisuuteen. Sanoisin kyllä, että voisivat kyseisen talonkin osakkaatkin katsoa peiliin, jos eivät yhtiökokouksiin osallistu ja valitsevat hallitukseen ketä vain, eli sitä saa mitä tilaa. Kaikista ärsyttävintä on nämä saamattomat vässykät, jotka sitten nurkan takana rutisevat ja voivoivottelevat, että kynnys on niin kova tehdä siellä yhtiökokouksessa muutakin kuin hörppiä kahvia ja myötäillä muiden ehdotuksia vaikka nyrkkitaskussa sitten myöhemmin kirotaan pahaa maailmaa. - SäästetäänVäärin?
Muutos on teissä kirjoitti:
"Aitojen vaihdosta eteenpäin hallitus on ottanut käytännön, että talkootyöstä maksetaan palkkaa kaikille, jotka osallistuvat. Tätä ei vain ole muistettu kertoa kaikille. "
Se ei ole talkootyötä tällöin jos siitä maksetaan palkkio. Talkootyö perustuu vastiikkemuuteen ja vapaaehtoisuuteen. Sanoisin kyllä, että voisivat kyseisen talonkin osakkaatkin katsoa peiliin, jos eivät yhtiökokouksiin osallistu ja valitsevat hallitukseen ketä vain, eli sitä saa mitä tilaa. Kaikista ärsyttävintä on nämä saamattomat vässykät, jotka sitten nurkan takana rutisevat ja voivoivottelevat, että kynnys on niin kova tehdä siellä yhtiökokouksessa muutakin kuin hörppiä kahvia ja myötäillä muiden ehdotuksia vaikka nyrkkitaskussa sitten myöhemmin kirotaan pahaa maailmaa.En jaksanut koko pitkää ketjua viimeisen päälle lukea, mutta eräs seikka minua kuitenkin jäi mietityttämään. Jos pitäisi tehdä töitä, joita ei osaa ja jotka vielä oikeasti lakisääteisesti LUVANVARAISIA, niin silloin voi tulla ongelmia (koko taloyhtiölle myöhemmin) kun aito ammattitaito puuttuu, sillä LAADUSTA ja TURVALLISUUDESTA ei voi olla varma. Esim. talkootyönä tehdään sähkötöitä. Jokin sähköneristys ei ole hoidettu oikein kun ei olla osattu ottaa huomioon kaikkia olosuhteita (esim. sää) ja joku saa sähköiskun, jonka seurauksena kuolee. Siinä ei oikein enään auta selittely:"Koitin kyllä kovasti puhua hallitukselle etten osaa sähkötöitä tehdä eikä minulla ole lupia, mutta painostivat silti hoitamaan osuuteni..." Syyte tulee aika varmasti kuoleman tuottamuksesta eikä puheet auta...
Olen itse autoalalla ja väitän että kuka tahansa kokematon pystyy kyllä purkamaan vaikkapa auton moottorin kunhan antaa aikaa, pienen opastuksen ja työvälineet. Mutta AMMATTITAITO tulee siinä näkyviin, että osaako täysin ensimmäistä kertaa tehnyt saada sen oikeasti toimimaan? Meneekö hommaan viikko kuten ammattilaiselta vai ensikertalaiselta 2kk? Jäikö osia yli "oho, mihin ihmeeseen tämä kuului"? Kuuluuko ylimääräisiä ääniä tai täristääkö moottori käydessään? Onko moottori tehokas (hevoset tallella)? Syökö se öljyä? Vaikka kaikki olisikin onnistunut korjauksessa testatessa, niin onko kone kunnossa vielä 2 vuoden ajon jälkeenkin vai pettikö joku paikka esim. väärän kiristysmomentin takia? Pointtini on, että kun pitäisi tehdä AMMATTITAITOA vaativia töitä ENSIMMÄISTÄ KERTAA ja ilman kunnollista VALVONTAA, OPASTUSTA ja KOULUTUSTA, niin laatu ja turvallisuus saattaa olla kyseenalaista. Tämän takia ymmärrän ketjun aloittajan huolta... - mummopj
SäästetäänVäärin? kirjoitti:
En jaksanut koko pitkää ketjua viimeisen päälle lukea, mutta eräs seikka minua kuitenkin jäi mietityttämään. Jos pitäisi tehdä töitä, joita ei osaa ja jotka vielä oikeasti lakisääteisesti LUVANVARAISIA, niin silloin voi tulla ongelmia (koko taloyhtiölle myöhemmin) kun aito ammattitaito puuttuu, sillä LAADUSTA ja TURVALLISUUDESTA ei voi olla varma. Esim. talkootyönä tehdään sähkötöitä. Jokin sähköneristys ei ole hoidettu oikein kun ei olla osattu ottaa huomioon kaikkia olosuhteita (esim. sää) ja joku saa sähköiskun, jonka seurauksena kuolee. Siinä ei oikein enään auta selittely:"Koitin kyllä kovasti puhua hallitukselle etten osaa sähkötöitä tehdä eikä minulla ole lupia, mutta painostivat silti hoitamaan osuuteni..." Syyte tulee aika varmasti kuoleman tuottamuksesta eikä puheet auta...
Olen itse autoalalla ja väitän että kuka tahansa kokematon pystyy kyllä purkamaan vaikkapa auton moottorin kunhan antaa aikaa, pienen opastuksen ja työvälineet. Mutta AMMATTITAITO tulee siinä näkyviin, että osaako täysin ensimmäistä kertaa tehnyt saada sen oikeasti toimimaan? Meneekö hommaan viikko kuten ammattilaiselta vai ensikertalaiselta 2kk? Jäikö osia yli "oho, mihin ihmeeseen tämä kuului"? Kuuluuko ylimääräisiä ääniä tai täristääkö moottori käydessään? Onko moottori tehokas (hevoset tallella)? Syökö se öljyä? Vaikka kaikki olisikin onnistunut korjauksessa testatessa, niin onko kone kunnossa vielä 2 vuoden ajon jälkeenkin vai pettikö joku paikka esim. väärän kiristysmomentin takia? Pointtini on, että kun pitäisi tehdä AMMATTITAITOA vaativia töitä ENSIMMÄISTÄ KERTAA ja ilman kunnollista VALVONTAA, OPASTUSTA ja KOULUTUSTA, niin laatu ja turvallisuus saattaa olla kyseenalaista. Tämän takia ymmärrän ketjun aloittajan huolta...Taloyhtiöt eivät voi teettää kuitittomia töitä. On aina parempi jos as.oy;n lvi- sähkö- lämmönjakotyöt ja huollot teetetään samoilla ammattitaitoisilla yrityksillä. Tulee taloyhtiö tutuksi piuhoineen. Alennustakin voi löytyä jos sopimus töiden teettämisestä tehdään. Säästöä löytyy myöskin tavasta kartoittaa asukaskyselyllä korjaustarpeista.(kaikki eivät huomio valuvaa hanantiivistettä saatikka valuvaa vettä wc-pytyssä ym. yksinkertaisia asioita) isän.tai hallitus käy kyselyt läpi. Ne taloyhtiö korjaa jotka sen vastuulle kuuluvat. korjattavat listalle ja samalla kerralla hoituu monta viankohdetta esim.lvi-puolella.
- voivoisentään
Naurettava ketju, siis aloittaja on täysin oikeassa ja kaikki nämä "tee-itse" tyypit eivät käsitä yhtään rikkovansa lakia. Toivottavasti tulisi oikein kimurantti oikeusjuttu, jos vaikka sen kautta tyhmätkin oppisivat että asunto-osakeyhtiölakia on noudatettava. Ei ne muuten tajua, jos sittenkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1086937- 954441
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista493885- 513538
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1903479
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242979- 672684
- 482532
- 131924