E-pillereistä kierukkaan? Muita ehkäisymenetelmiä?

***Donkey---

Eli ongelma on se että en koe pillereitä enää sopivaksi itselleni. Olen syönyt niitä jokusen vuosi, mutta tuntuu että ne ovat aiheuttaneet agressiivista käytöstä ja lihomista itselleni (nämä voi johtua muustakin, mutta pääasiallisesti epäilen pillereitä ja tämän takia haluan kokeilla muuta). Pari kysymystä asiasta kumminkin olis, olis hieno homma jos jollain olis tietoo asiasta,eli:

Olen ottanut kierukasta hieman selvää ja haluaisinkin kokeilla sitä, mutta...Asennetaanko kierukkaa parikymppiselle joka ei ole vielä synnyttänyt? (Olen kuullut että yleensä se laitetaan synnyttäneelle). Tiedän että se laitetaans it 3-5 vuodeks, mutta itselläni ei aikomustakaan hankkia lapsia seuraavaan 7-vuoteen ainakaan.

Kenen kautta pitäisi tilata lääkäriin aika (gynen, terkkarin)? Ja mitenkäs se vaihto sitten onnistuu pillereistä yhtäkkiä kierukkaan.

Ja onko tosiaan kierukan kanssa niin että menkat saattavat vähentyä tai kadota melkein kokonaan?

Jos jollain kokemusta asiasta niin kiva :) Ja jos jollain suositella jotain ehkäisymenetelmää niin se olis kans ihan hyvä kuulla.

11

7615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyt.Mirenallinen

kierukkaa ajattelit, kuparista vai Mirenaa?

Asennetaan ei-synnyttäneillekin, kumpaakin, itselleni ensim. Mirena asennettu kun olin 18 v. Ja jos e-tarve on yli sen 5 v niin sitten voi asennuttaa uuden kierukan.

Omani asennutin yksityisellä gynekologilla, tämän toisenkin (minulla on siis nyt "menossa" toinen Mirena).

Minulla tiputteli ensim. Mirenan kanssa pari kuukautta ihan pientä vuotoa, sitten vuodot loppuivat kokonaan, onneksi!

Kyllä se vaihto onnistuu pillereistä kierukkaan ihan ok.

Nuo ed.mainitut koskevat sitten Mirenaa, en tiedä kumpaa ajattelit, esim. kuparisella monella vuodot lisääntyvät..

• ***Donkey---

En oikein tiedä itekkään kumpaa..En oo niin paljoa viel lukenu.

Ajattelin vähän gynenkin kans keskustella et mitä se suosittelis.

• .-.

Itse vaihdoin e-pillerit kuparikierukkaan, joten osaan vähän kertoa siitä. Mulla oli hurjia päänsärkyjä ja näköhäiriöitä, siksi piti jättää pillerit pois. Moneen kertaan kyllä yritettiin tuputtaa minipillereitä tai jotain muuta vaihtoehtoa (hormonaalista) enkä suostunut. Tämän jälkeen lupasivat kuparikierukan asennuttaa.

Mulla vaihto kävi näin: Soitin terveyskeskukseen ja selitin asiani, varattiin aika lääkärille. Lääkärillä juttelin vielä vaihtoehdoista, mutta olin jo päättänyt mitä haluan. Olin myös paljon lukenut kierukasta netistä joten tiesin mitä odottaa, vaikkakin he vielä kaiken mulle kertoivat. Ekalla käynnillä siis juteltiin ja tutkittiin, otti papakokeen. Se on kuulemma otettava, koska kierukkaa ei voi asentaa jos siellä saattaa olla jokin tulehdus, kierukan asennuksen myötä se leviää. No, itselle tietysti kävi niin, että siellä jokin tulehdus oli vaikka oireita ei ole ollut. Lääkäri antoi lääkettä ja tämän jälkeen varattiin aika kierukan asennukseen kun lääkekuuri on ohi. Omalla paikkakunnallani ensimmäinen kierukka on ilmainen, en tiedä miten muualla menetellään joten kannattaa lääkäriltä kysellä.

Kierukka asennetaan aina kuukautisten aikaan, se on kuulemma helpointa niin ja paikat on jotenkin eniten "avoinna". Mulla kun oli lääkekuuria vielä, niin meni tosiaan vähän menkkojen jälkeen se asennus. Sattui, mutta kesti vaan hetken. Eli siis vaihto pillereistä kierukkaan olisi semmonen :) Asettaminen sitten ajoitetaan tyhjennysvuodon kohdille ja ehkäisyteho kuparikierukassa alkaa samantien kun se on paikallaan.

Kuparikierukan kanssa menkat lähes poikkeuksetta runsastuu. Mut hyvä puoli kuitenkin on se, että ei tarvitse syödä hormoneja. Kyllä ainakin omalla kohdallani kärsin mielummin hieman runsaamman vuodon. Mut toikin on tietysti hirmu tapauskohtaista :) Mulle kuparikierukka nyt ainakin sattui sopimaan todella hyvin eikä valittamista ole.

Ja kuparikierukkaa ei yleensä asenneta synnyttämättömille tulehdusriskien takia. Mulle se asennettiin suopeasti, kun sanoin olleen samassa suhteessa jo 7 vuotta. Tuota tuskin asennetaan jos on sinkku ja kumppani vaihtelee. Ja olen 23-vuotias synnyttämätön nainen :)

• ***Donkey---

Olen itsekin ollut jo monta vuotta saman kumppanin kanssa.

Mites kierukan kanssa sitten nuo lomamatkat? Jos vuodot tulee millon tulee ja itse en ainakaan vuotoja halua jos ulkomaille menen niin miten kierukan kanssa? Onko pakko vaan sulattaa se että vuoto saattaa silloin tulla vai voiko sille jotain tehdä?

• anestesianurse35

kuparikierukka asennetaan ei-synnyttäneillekin siinä kuin synnyttäneillekin. Sama tulehdusriski siinä on, on sitten syn. tai ei. Kuparikierukan kanssa nyt vain on tulehdusriski olemassa, suurempi kuin hormonikierukan kanssa.

Ja aivan varmasti asennetaan vaikka olisikin sinkku. Ja vaikka kumppani vaihtuisikin.

Mistä ihmeestä olet moisia juttuja saanut päähäsi?

Aloittaja: älä ihmeessä sitten anna terveyskeskuksen yleislääkärin asentaa kierukkaa jos siihen päädyt, varaa aika gyneltä.

ps. olen itse ollut näissä asenteluissa mukana työskennellessäni lääk.asemalla muutaman vuoden

• 1+1
        ***Donkey--- kirjoitti:

Olen itsekin ollut jo monta vuotta saman kumppanin kanssa.

Mites kierukan kanssa sitten nuo lomamatkat? Jos vuodot tulee millon tulee ja itse en ainakaan vuotoja halua jos ulkomaille menen niin miten kierukan kanssa? Onko pakko vaan sulattaa se että vuoto saattaa silloin tulla vai voiko sille jotain tehdä?

olet hommaamassa, kuparista vai hormonaalista? (siirtopil.on olemassa)

• ***Donkey---
        anestesianurse35 kirjoitti:

kuparikierukka asennetaan ei-synnyttäneillekin siinä kuin synnyttäneillekin. Sama tulehdusriski siinä on, on sitten syn. tai ei. Kuparikierukan kanssa nyt vain on tulehdusriski olemassa, suurempi kuin hormonikierukan kanssa.

Ja aivan varmasti asennetaan vaikka olisikin sinkku. Ja vaikka kumppani vaihtuisikin.

Mistä ihmeestä olet moisia juttuja saanut päähäsi?

Aloittaja: älä ihmeessä sitten anna terveyskeskuksen yleislääkärin asentaa kierukkaa jos siihen päädyt, varaa aika gyneltä.

ps. olen itse ollut näissä asenteluissa mukana työskennellessäni lääk.asemalla muutaman vuoden

Ajattelin jos soittaisin yksityiselle lääkäriasemalle ja varaisin sinne ajan, en oikein luota noihin julkisiin palveluihin missään terveyden asioissa.

Ja siis sen verran pihalla vielä olen noista että en tiedä haluanko kuparikierukan vai mirellan(?).

Haluisko joku antaa mielipiteensä kumpi parempi? Ja mitä eroa noilla on? Eli miksi kannattaisi valita juuri se toinen?

• anestesianurse35
        ***Donkey--- kirjoitti:

Ajattelin jos soittaisin yksityiselle lääkäriasemalle ja varaisin sinne ajan, en oikein luota noihin julkisiin palveluihin missään terveyden asioissa.

Ja siis sen verran pihalla vielä olen noista että en tiedä haluanko kuparikierukan vai mirellan(?).

Haluisko joku antaa mielipiteensä kumpi parempi? Ja mitä eroa noilla on? Eli miksi kannattaisi valita juuri se toinen?

on hormoonikierukka, kuparinen hormooniton.

Täältä voit lukea lisää, on hinnat ym.

http://www.yliopistonapteekki.fi

Kuparisella vuodot yleensä tulevat runsaammiksi, tulehduksia saattaa olla usein, ei ole niin varma kuin Mirena. Ja Mirenalla vuodot yleensä loppuvat kokonaan.

Mirena kun on paikallinen, niin se ei aiheuta samanlaisia sivuv.kuin esim. e-pillerit, toki Mirenassakin on omat sivuvaikutuksensa, kuka nyt sitten saa mitäkin, suuri osa ei saa mitään.

Varaa se aika sitten siten, että jos haluat asennuksen saman tien, niin tuo vuotoasia josta tuolla aiemmin oli selvitystä olisi sitten kohdillaan.

• ***Donkey---
        anestesianurse35 kirjoitti:

on hormoonikierukka, kuparinen hormooniton.

Täältä voit lukea lisää, on hinnat ym.

http://www.yliopistonapteekki.fi

Kuparisella vuodot yleensä tulevat runsaammiksi, tulehduksia saattaa olla usein, ei ole niin varma kuin Mirena. Ja Mirenalla vuodot yleensä loppuvat kokonaan.

Mirena kun on paikallinen, niin se ei aiheuta samanlaisia sivuv.kuin esim. e-pillerit, toki Mirenassakin on omat sivuvaikutuksensa, kuka nyt sitten saa mitäkin, suuri osa ei saa mitään.

Varaa se aika sitten siten, että jos haluat asennuksen saman tien, niin tuo vuotoasia josta tuolla aiemmin oli selvitystä olisi sitten kohdillaan.

Kiitos linkistä! :)

• Mari23..
        ***Donkey--- kirjoitti:

Kiitos linkistä! :)

kuparikierukkaa, olen yli 25v synnyttämätön.
        Kaikki on mennyt hyvin. Ei ole ollut mitään tulehduksia tai muitakaan ongelmia. Tiputteluvuoto alkaa 2-3 päivää ennen varsinaista putousta, joka kestää myös 2-3 päivää ja sitten loppuu. Krampit ovat melkoiset noiden putouspäivien aikana, mutta siihenkin on kunnon särkylääke.

• xez
        Mari23.. kirjoitti:

kuparikierukkaa, olen yli 25v synnyttämätön.
        Kaikki on mennyt hyvin. Ei ole ollut mitään tulehduksia tai muitakaan ongelmia. Tiputteluvuoto alkaa 2-3 päivää ennen varsinaista putousta, joka kestää myös 2-3 päivää ja sitten loppuu. Krampit ovat melkoiset noiden putouspäivien aikana, mutta siihenkin on kunnon särkylääke.

Mä olen 26-vuotias ja kuparinen Flexi-t 300 kierukka (synnyttämättömien malli, löytyy goglaamalla) on ollut reilun vuoden. Söin pillereitä lähes 7 vuotta, mutta sitten kyllästyin sivuvaikutuksiin (mieliala, ruuansulatus, paino jne.) Varasin ajan ensin opiskelupaikan terkkarille, josta lähetti kaupungin ehkäisyneuvolaan, kun eivät siellä asentaneet kierukoita. E-neuvolassa yrittivät vielä tuputtaa muita hormooneja, jopa asetuskerralla. Olin kuitenkin jo itse ostanut kierukan ja halusin, että asennetaan. En halunnut enää mitään hormonaalisia ehkäisykeinoja käyttää. Ostin siis Flexi-T:n itse apteekista, koska luin sen olevan parempi esim. vuotojen ja kipujen kannalta kuin Nova-T, joka olisi ollut ehkäisyneuvoilan kaapissa valmiina. Senkin olisi joutunut kylä itse maksamaan. Asetus ei juurikaan sattunut, tuntui vähän epämukavalta. Loppupäivän oli kipuja.

Vuodot on runsastuneet, mutta ovat nyt samaa luokkaa kuin luomumenkat muistaakseni ennen pillereitä (pillerit niukensi mulla melkein tiputteluksi). Käytän regular ja mini tapaxeja (tamponin käytöllekään ei ole mitään estettä, kunhan ei käytä liian suurta imukykyä). Kipuja on harvoin, ja vain vuodon 1. päivänä. Yleensä silloin jos olen syönyt epäterveellisesti jne. kyseisenä kuukautena, nin saattaa olla kipujakin. Burana auttaa. Mulla ei ole ollut tän kanssa mitään ongelmia muuten kuin, että alussa piti käydä lyhennyttämässä/taittamassa lankaa, kun sattui miestä seksissä. Tosi hyvä ja vaivaton keino, halpakin vielä (62e viiden vuoden ehkäisystä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe