Kumpi on suurempi paha? asiallisia vastauksia kiitos. Oon käynyt kahdella eri lääkärillä ja kumpikin sano mulle eri juttuja. Toinen sano että temestaa voi syödä (tietysti mielummin vähitellen lopetella tai ottaa tarvittaessa)ja oli niin diapamia vastaan ja nyt toinen lääkäri taasen oli ihan eri mieltä että temesta on se pahin koukuttaja ja mielummin diapamia. Kehen tässä pitäis uskoa?
Temesta vai Diapam?
15
12165
Vastaukset
- .
koukuttaa ja toleranssi nousee, ovathan ne bentzoja. (pahin koukuttaja on kyllä edelleen. alpratsolam)
- benzo-pam
He vain toimivat lääkefirman myyntimiehen ohjeiden mukaan.
Vain todella harvalla lääkärillä on itsellään kokemusta noista lääkkeistä, ja jos onkin, eivät enään yleensä toimi lääkärinä! - joojoo-jätkä
Temestalla (loratsepaami) ainakin on aika huono maine juuri sen koukuttavuuden takia. mutta ainut varma juttu on, että molemmat kyllä voivat aiheuttaa riippuvuutta, bentsoja kun ovat.
- Henna224
Diapam tekee unettavan ja tokkuraisen olon jota Temesta ei minulle ainakaan tee.
Olen käyttänyt Temestaa tarvittaessa jo aika kauan,pahempina aikoina joduin ottamaan jopa 4 päivässä.
Nykyään enää 0,5 tabl päivässä. Itse täytyy pitää huoli ettei jää koukkuun ja vähentäminen, ja lopettaminen kyllä onnistuu vähitellen. - tus_ka
Temesta on hyvin lyhytvaikutteinen bentso, jonka puoliintumisaika on niin lyhyt, että useimmat päivittäiskäyttäjät kokevat annosten välisiä vieroitusoireita (lääkeaineen pitoisuus vaihtelee elimistössä päivän aikana rajusti).
Diapamilla on pitkä puoliintumisaika, joten annosten välisiä oireita ei tule.
En suosittele bentsoja päivittäiskäyttöön kenellekään. Kaikki bentsot aiheuttavat yleisesti toleranssin kasvua, jolloin lääkeannosta on lisättävä jatkuvasti saman tehon saamiseksi. Itse yritän vieroittautua ja on todella tuskallista.
Kannattaa tutustua aiheeseen esim. täällä: http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/bentsodiatsepiini_hoitomanuaali.pdf
Täällä löytyy tarinaa siitä, miten rajua voi bentsovieroitus olla: http://pahabentso.vuodatus.net- häiriöinen
Musta toi on tosi yksilöllinen juttu. Jos mahdollista niin sano kummallekkin ei. Bentsot ovat koukuttavia ja olen valitettavasti joutunut vierestä seuraamaan, millaista se on kun bentroriippuvuus on voimakas. Lisäksi olen työssäni nähnyt tätä puolta.
Itse sairastan eri mielenterveyshäiriöitä ja olen kuusi vuotta käyttänyt satunnaisesti eri bentsoja. Muunmuassa temestaa, oxaminia, diapamia, xanoria ja nyt xanor debottia, en ole koskaan jäänyt koukkuun. Johtuen luultavasti siitä, että niin hassulta kuin se kuulostaakin olen äärettömän bentso vastainen ihminen. Pystyn sietämään järjetöntä ahdistusta. Mutta jos ahdistus kasvaa niin valtaviin mittoihin, että alkaa sietokyky karata käsistä ja sitä myötä itsetuhoiset ajatukset kasvaa niin on varmasti parempi valita se bentso.
Usein sanotaan, että nimenomaan xanor vaikuttava aine apratsolaami olisi pahin koukuttaja, nimenomaan siksi että joillekkin se aiheuttaisi euforista tunnetta. Lääkärit eivät tätä edes kovin mielellään määrää. Ei minusta bentsoista ole eroa, muuten kuin että toiset toimivat paremmin kuin toiset.
Mutta yleisesti ottaen, en tiedä miksi olet lääkettä hakemassa, mutta kyseessähän on vain lyhyeksi aikaa tarkoitettu lääke ja todella suosittelisin että harkitsisit kaksi kertaa. Oma käyttötahtini on tällä hetkellä niin, että käytän, noin 1-2 mg xanor debottia (0.5 mg tbl) viikossa ja sekin on minusta liikaa. Parasta olisi kun oppisi hallistemaan ahdistusta muilla keinoin. Lääkärin määräämä annostus minulle on 3mg per päivä, tai se on se mitä saan ottaa. Pahimpina hetkinä olen kyllä käyttänyt tuotakin annostusta esimerkiksi viikonkin joka päivä.
Jos en tietäisi bentoista, enkä koskaan olisi ottanut niitä käyttöön, niin pystyisin elämään niitä ilman. Eli jonkinasteinen psyykkinen riippuvuus minullakin niihin on. Pidän niitä kotona aina muutaman pahan päivän varalle. Jos saisin päättää, niin bentsojen määräämistä tiukennettaisiin huimasti. Niin paljon ne aiheuttavat ongelmia. Pitkäaisessaa säännöllisessä käytössä ne yleensä pahentavat ahdistusta ja unettomuutta. Lääkärit määräävät niitä aivan liian helposti. - Kaikenlaisialääkkeitä
häiriöinen kirjoitti:
Musta toi on tosi yksilöllinen juttu. Jos mahdollista niin sano kummallekkin ei. Bentsot ovat koukuttavia ja olen valitettavasti joutunut vierestä seuraamaan, millaista se on kun bentroriippuvuus on voimakas. Lisäksi olen työssäni nähnyt tätä puolta.
Itse sairastan eri mielenterveyshäiriöitä ja olen kuusi vuotta käyttänyt satunnaisesti eri bentsoja. Muunmuassa temestaa, oxaminia, diapamia, xanoria ja nyt xanor debottia, en ole koskaan jäänyt koukkuun. Johtuen luultavasti siitä, että niin hassulta kuin se kuulostaakin olen äärettömän bentso vastainen ihminen. Pystyn sietämään järjetöntä ahdistusta. Mutta jos ahdistus kasvaa niin valtaviin mittoihin, että alkaa sietokyky karata käsistä ja sitä myötä itsetuhoiset ajatukset kasvaa niin on varmasti parempi valita se bentso.
Usein sanotaan, että nimenomaan xanor vaikuttava aine apratsolaami olisi pahin koukuttaja, nimenomaan siksi että joillekkin se aiheuttaisi euforista tunnetta. Lääkärit eivät tätä edes kovin mielellään määrää. Ei minusta bentsoista ole eroa, muuten kuin että toiset toimivat paremmin kuin toiset.
Mutta yleisesti ottaen, en tiedä miksi olet lääkettä hakemassa, mutta kyseessähän on vain lyhyeksi aikaa tarkoitettu lääke ja todella suosittelisin että harkitsisit kaksi kertaa. Oma käyttötahtini on tällä hetkellä niin, että käytän, noin 1-2 mg xanor debottia (0.5 mg tbl) viikossa ja sekin on minusta liikaa. Parasta olisi kun oppisi hallistemaan ahdistusta muilla keinoin. Lääkärin määräämä annostus minulle on 3mg per päivä, tai se on se mitä saan ottaa. Pahimpina hetkinä olen kyllä käyttänyt tuotakin annostusta esimerkiksi viikonkin joka päivä.
Jos en tietäisi bentoista, enkä koskaan olisi ottanut niitä käyttöön, niin pystyisin elämään niitä ilman. Eli jonkinasteinen psyykkinen riippuvuus minullakin niihin on. Pidän niitä kotona aina muutaman pahan päivän varalle. Jos saisin päättää, niin bentsojen määräämistä tiukennettaisiin huimasti. Niin paljon ne aiheuttavat ongelmia. Pitkäaisessaa säännöllisessä käytössä ne yleensä pahentavat ahdistusta ja unettomuutta. Lääkärit määräävät niitä aivan liian helposti.Ei se ole terveellistä olla lähes jatkuvassa ahdistuksessakaan ilman bentsoja. Jos saisin päättää, niin neutoleptien ja masennuslääkkeiden määräämistä tiukennettaisiin tosi paljon ja bentsojen määräämistä lievennättäisiin, mutta bentsojen annoskoon kanssa pitäisi olla aika tiukka.
- Bläbbä
Kuulostaa bentsoriippuvaisen puheelta ;) Hehän usein puhuvat siihen malliin, että lähes kaikki lääkkeet ovat pahasta ja pahojen lääkeyhtiöiden juonia, paitsi tietysti bentsot, jotka ovat kaikin tavoin täydellisiä lääkkeitä, jossa ei ole mitään haittavaikutuksia.
Olet ihan oikeassa siinä, ettei ole terveellistä olla jatkuvan ahdistuksen kanssa. Siksi ei pitäisikään vain piilottaa oireita bentsoilla, vaan yrittää löytää ja korjata ne ahdistuksen syyt. Vaivoja lääkitsemällä alkuperäinen syy ei koskaan poistu. - Anonyymi
Bläbbä kirjoitti:
Kuulostaa bentsoriippuvaisen puheelta ;) Hehän usein puhuvat siihen malliin, että lähes kaikki lääkkeet ovat pahasta ja pahojen lääkeyhtiöiden juonia, paitsi tietysti bentsot, jotka ovat kaikin tavoin täydellisiä lääkkeitä, jossa ei ole mitään haittavaikutuksia.
Olet ihan oikeassa siinä, ettei ole terveellistä olla jatkuvan ahdistuksen kanssa. Siksi ei pitäisikään vain piilottaa oireita bentsoilla, vaan yrittää löytää ja korjata ne ahdistuksen syyt. Vaivoja lääkitsemällä alkuperäinen syy ei koskaan poistu.Totta puhut Bläbbä mutta en ole pitkän ahdistusikäni aikana tavannut vielä lääkäriä, joka puuttuisi ahdistuksen syihin. Ei ole ehdotettu psykoterapiaa tai muuta. Tekisin mitä vain, jos pystyisin lääkkeettömään elämään ilman pelkoja ja ahdistusta. Ykaityiset terapiat ovat aivan liian kalliita.
- Anonyymi
Bläbbä kirjoitti:
Olet ihan oikeassa siinä, ettei ole terveellistä olla jatkuvan ahdistuksen kanssa. Siksi ei pitäisikään vain piilottaa oireita bentsoilla, vaan yrittää löytää ja korjata ne ahdistuksen syyt. Vaivoja lääkitsemällä alkuperäinen syy ei koskaan poistu.Olen käyttänyt Temesta 10 vuotta. Vieroitus oireet tulee, mut on se parempi kuin kärsiä hypokontriasta. Piste
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen käyttänyt Temesta 10 vuotta. Vieroitus oireet tulee, mut on se parempi kuin kärsiä hypokontriasta. Piste
Ymmärrä välillä näitä ihmisiä ketkä pitää lääkitystä jonain mörkönä. Mitä tänne sit kirjoittelee. Jos kotona laiskuutta makaa ryyppää ja vetää bentsoja niin ei voi ymmärtää. Bentsojen tarkoitus on päästä elämässä eteenpäin, töitä yms jos mielenterveys on esteenä. Kumpi on parempi. Olla kokoajan paska housuissa kun epäilee kaikkea vai se et elämä jatkuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta puhut Bläbbä mutta en ole pitkän ahdistusikäni aikana tavannut vielä lääkäriä, joka puuttuisi ahdistuksen syihin. Ei ole ehdotettu psykoterapiaa tai muuta. Tekisin mitä vain, jos pystyisin lääkkeettömään elämään ilman pelkoja ja ahdistusta. Ykaityiset terapiat ovat aivan liian kalliita.
Totta puhut. Sama tilanne täällä. Kärsin yleisestä ahdistushäiriöstä, joka ajoittain kovaa. Pelkitilat vaivaa lähes päivittäin. Jos ei olisi näitä bentsoja, ei elämästä tulisi mitään.
Yritän saada nyt palvelusetelin 20 kerran psykoterapiaan. Haluaisin eroon bentsoista sekä saada mieleni tasapainoon.
- Zandere
Kauan olin lääkityksen alla. 16- vuotiaasta 36 vuotiaaseen alkoholi ja bentso- ja neuroleptien kierteessä. Osastolle jouduttuani Diapam oli karkkia ja popsittavana kuin karkkia. Muutin sitten toiselle paikkakunnalle, jotka keksivät viimein katkaista 40mg/pv Diapamia nollatasolle. Rukoilin Diapamia, mutta sanottiin ei.
Aloun korjaamaan saamattomia bentsojani oluella ja tärisin lähellä pyörtymistä joka aamu kaupan edessä. Ei sekään toiminut ja kuilema oli lähellä. Ryyppäsinhän sekakäyttäjänäkin.
Viimein riuhtaisin itseni lenkille ja nautiskelin vasta illalla viiniä. Huono vaikutus sillä oli, sillä lähti menovaihde päälle.
Viimein lopetin kokonaan ryyppäämisen ja raivosun vihaani salilla 2x päivässä. Tuli jotenkin uni. Pääsin viinasta ja napeista ja minusta kasvoi kuukaudessa 6 kiloa suurempi kuin kuuhtuneella alkkarikropalla. Aloin myös tehdä itse ruokani. Ulkomaanmatkalleni lähdin ilman bentsonappeja ja läpivalaistuksessa helpottunut.
Olen ollut juomatta alkkista nyt vuosi ja kolme kuukautta. Bentsot ja alkoholi sekakäyttö on suuri vaara. - 54677
Kysymys oli vuodelta 2010 tai jotain.
Vähän myöhäiset vastaukset akuuttiin tilanteeseen ? - Anonyymi
Temesta on voimakkaampi ja parempi jos tarvitsee ottaa monta tablettia päivässä, koska se vaikuttaa lyhyemmän ajan kuin Diapam. Diapam on melko pitkävaikutteinen. Lähes kaikki lääkärit antaa ensimmäisenä joko Opamoxia tai Diapamia. Opamoxin huono puoli on että se vaikuttaa vasta jonkun n. tunnin päästä, Diapam ja Temesta vaikuttavat nopeammin. Diapam (ja Rivatril) on hyviä myös jos on koukussa bentsoihin. Niiden pitkäaikainen vaikutus on hyvä ettei tuu vieroitusoreita niin helposti (näin neuvotaan Ashton Manuaalissa). Temesta ja alpratsolaami (Xanor) koukuttavat yleisesti käytössä olevista bentsoista helpoiten, joten käytä varoen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202373Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3081286- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681