Kauniin vanhenevan ihon salaisuus

uusi elämä

Olen tehnyt omassa kaveri-, tuttava ja sukulaispiireissä tutkimusta ihonhoidosta ja ihon vanhenemisesta.
Nyt näitä naisia ikävuosiltaan 30-80 naisia haastateltuani olen tullut seuraavaan tulokseen, joka myös päättötyöhöni kirjataan.

Kauniisti vanhenevan ihon salaisuus on

-liiallisen pesemisen välttäminen
-liiallisen meikin käytön välttäminen
-perusrasvojen käyttäminen/ vain kuivan ihon rasvaaminen, suojakerroin!
-runsas veden juonti ja monipuolinen normaali ruokavalio, jossa lihan osuus pieni
-ehdoton tupakoimattomuus ja alkoholin välttäminen
-auringonvalolta suojautuminen

Näiden tulosten perusteella oma neuroottinen peseminen kerta päivässä saippuasuihkuttelusta vaihtuu tällä istumalla kerta viikossa saunomiseen ( tietty viikolla intiimipesu pesulapuin). Jätän jokapäiväisen meikin ja naaman läträämisen. Pesen kasvoni vain jos ehdoton tarve ja käytän korkeintaan rasvaa näin kuivina kausina ja ulkona ollessani. En enää istu auringossa ilman päähinettä ja käytän ulkona 30-kertoimista suojarasvaa myös heti kevättalvesta alkaen aina syyskuulle asti.
Vettä olen juonut aina, mutta nyt jätän asteittain lihan syöntiä vähemmälle ja korvaan sen kalalla. Onneksi en polta tupakkaa ja alkoholikaan ei enää maistu.

Koko oman selvityksen taustalla oli 6-kymppisen äitini kanssa saunassa käynti. Olin aivan järkyttynyt, kun hänellä oli iho kimmoisampi kuin 4-kymmpisellä siskollani, joka oli koko ikänsä paklannut ja hinkannut ihoonsa jos mitä erikoistuotteita, käynyt kerta viikkoon lymfassa ja muutenkin elänyt kituen vähäkalorisella ruokavaliolla (ilmankos on niin kuivan näköinen). Itse käyn 3-kymppiä, joten toivottavasti ehdin vielä äitini ja muiden hehkuvien niasten kauneusoppeihin mukaan.

Suosittelen muillekin!

40

6330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+15

      Ota huomioon, että myöskään hoitamatta jättäminen ei ole iholle hyväksi! Kasvot pitäisi pestä ja kosteuttaa päivittäin jne. Kannattaakin vähän katsoa, että MITÄ tuotteita siihen käyttää. Ja voi kyllä hoitaa ja käyttää kosmetiikkaa, kunhan sitä tekee hillitysti, liika on aina liikaa. Molemmat ääripäät yhtä huonoja!

      • -vähempi parempi

        Ihan pötypuhetta! Kosmetologien ja muiden kemikaaleilla läträävien mainoslause! Ajatelkaa joskus itse, ilman että aina hoette niitä kemikaalijättien alulle panemia mantroja muka oikeasta ihon hoidosta. Ihon hoitaminen seuraa samaa kaavaa kuin huonekasvin hoito, kun hoidat liikaa, tapat sen.

        Tottakai nuoren iho on eri asia, mutta vanhemman iho ei todellakaan kaipaa pesua, jos siihen ei läträä meikkiä joka päivä. Kaupunkisaasteet lähtee ihan pumpulilapulla kevyesti pyyhkien. Kosteutus vanhemmalla iällä on monilla tarpeen, mutta rasvojen kanssakin on turha läträtä jos ei ole tarve tälle.

        Omat iho-ongelmat loppui kuin seinään, kun lopetin päivittäisen naaman pesun ja rasvaamisen sekä meikin käytön. Iho voi aina huonommin keinotekoisesti tuotetussa rasvassa kun ensin on pesty liuottimilla kaikki suoja-aine pois! Luonnollisuus ja kohtuus kaikessa....ihotyypin mukaan!


      • petronelli

        Täällä vastaa yksi muiden mielestä ikäistään 10v nuoremmalta näyttävä. Havaintosi pisti silmään erityisesti siksi, että 4/6 havainnosta piti minun kohdalla paikkansa. En hoida ihoani kuin saunan jälkeen rasvaamalla (Nivea), koska minulla on kuiva ihotyyppi. En myöskään pese sitä saunomisten välillä. En meikkaa kuin noin 2x kuussa joihinkin tilaisuuksiin ja silloinkin vähän. Aurinkoisella säällä on aina lippis ja pää pois auringonvalosta. En pidä turhasta kasvojen grillauksesta.

        Mutta juon vähän nestettä/vrk. Syön paljon lihaa ja kalaa joka päivä. En syö kasviksia juuri lainkaan ja pastat ovat täysjyvä versioita. Herkuista ei uppoa kuin suklaa ja kesällä jäätelö. Syön paljon hedelmiä ja marjoja ja syön maitotuotteita paljon ja ruoka- ja janojuomana useimmiten maito. Tykkään poppareiden ym. sijasta napostella pähkinöitä ja siemeniä (esim auringonkukka tms.). Poltan n. 5 tupakkaa päivässä ja juon alkoholia silloin tällöin. Eli ruokavaliota ja "paheita" lukuunottamatta pitää paikkansa.

        Mutta omista havainnoista olen huomannut maidon juomisen. Tiedän muutaman, joka juo sen samat 2l maitoa päivässä olevan muusta ruokavaliostaan huolimatta hoikkia. Kaiken sen raskaan suklaa määrän ja voilla valmistetun ruoan jälkeen minun painoindeksi on 20.

        Tunnetteko ketään maitoa litkivää?

        Voisin tähän lisätä vielä, että sisimmässään perusiloiset, positiiviset, avoimen asenteen omaaviat ihmiset ovat hyviä säilyttämään itsensä hyvänä. Geenien kanssa on vähän niin ja näin. Joidenkin kohdalla se pitää paikkansa, mutta joidenkin ei. Oman urheilutaustan perusteella ihmiset, jotka murrosiässä ovat harrastaneet paljon liikuntaa, pysyvät todennäköisemmin solakampina, kuin vähemmän harrastaneet, vaikka myöhemmin aikuisiässä omaisivatkin samanlaiset elämäntavat ja geenit.


    • Valkea kuulas :)

      Listastasi puuttuu kaikkein tärkein hyvän nuoren ja vanhan ihon salaisuus: perintötekijät. Mikään ei auta, jos geenit ovat epäsuotuisat.

      • monia....

        Itselläni on ollut aina paksu ja paha akneiho, vaikka muu perhe on siloposkia ja kuulaskasvoja. Joten on syytä myös muistaa että ihon perinnöllisyys ei ole vakio.

        Toisaalta onhan se hyvä laittaa syyksi perintötekijät kun vetää 20 vuotta röökiä ja näyttää tältä:
        http://justjared.buzznet.com/2009/03/16/kate-moss-smokes-on-the-job/

        Moss on 35, mutta tupakka lisää sen 10 vuotta ja meikittömissä kuvissa näky on vielä raaempi:
        http://stylefrizz.com/200908/kate-moss-without-makeup-and-retouching/


      • ....................
        monia.... kirjoitti:

        Itselläni on ollut aina paksu ja paha akneiho, vaikka muu perhe on siloposkia ja kuulaskasvoja. Joten on syytä myös muistaa että ihon perinnöllisyys ei ole vakio.

        Toisaalta onhan se hyvä laittaa syyksi perintötekijät kun vetää 20 vuotta röökiä ja näyttää tältä:
        http://justjared.buzznet.com/2009/03/16/kate-moss-smokes-on-the-job/

        Moss on 35, mutta tupakka lisää sen 10 vuotta ja meikittömissä kuvissa näky on vielä raaempi:
        http://stylefrizz.com/200908/kate-moss-without-makeup-and-retouching/

        Mihin sitä ihanaa naamaanne säästätte ? Hautaanko ? ELÄKÄÄ !


      • mummot rulaa
        .................... kirjoitti:

        Mihin sitä ihanaa naamaanne säästätte ? Hautaanko ? ELÄKÄÄ !

        tosi asia on, että munkin iho voi paljon paremmin mitä vähemmän mä sitä hoidan! Mutta älkää käsittäkö väärin, toki pitää välillä naamansa pestä ja rasvaa heittää perään varsinkin jos omaa kuivan ihon kuten minä! Mutta jos en liikaa koske ihoani, pese liikaa, käytä liikaa aineita ihoni voi vallan mainiosti. Mutta yksi juttu on kanssa tärkeetä ,ettei pese ihosta sitä luonnon omaa suoja rasvaa pois varsinkin jos omistat kuivan ja atooppisen ihon. Sekin varmasti vaikuttaa ihon hyvinvointiin !
        Itse olen 40 omaan tuon kuivan ja tosi herkän ihon, ja omasta ihostani olen huomannut että vaikka siihen mitä vetäis jos koko ajan pesen ja hoidan iho vain kuivaa entisestään ja kärsii!! Ja sillä hetkellä ei mikään voide ole hyväksi iholleni, vaikka siihen sillon kun on intoutunut hoitamaan "liikaa" ihoaan laittais mitä voidetta ei auta! Iho ovi silloin tooosi huonosti, se kuivaa ja kuivaa sekä alkaa punoittaa!!
        Taitais olla parasta palata niihin hoito ohjeisiin millä mummomme hoitivat itseään! Vanhat hyvät voiteet taitavat olla parhaita kuitenkin kaikkien ryppyvoiteiden jälkeen!
        Mutta ei saa unohtaa myöskään veden ja ulkoilun merkitystä, ennenhän ulkona tehtiin paljon enenmmän töitä eikä ollut limsoja yms janojuomia!


      • Älä usko höppään
        mummot rulaa kirjoitti:

        tosi asia on, että munkin iho voi paljon paremmin mitä vähemmän mä sitä hoidan! Mutta älkää käsittäkö väärin, toki pitää välillä naamansa pestä ja rasvaa heittää perään varsinkin jos omaa kuivan ihon kuten minä! Mutta jos en liikaa koske ihoani, pese liikaa, käytä liikaa aineita ihoni voi vallan mainiosti. Mutta yksi juttu on kanssa tärkeetä ,ettei pese ihosta sitä luonnon omaa suoja rasvaa pois varsinkin jos omistat kuivan ja atooppisen ihon. Sekin varmasti vaikuttaa ihon hyvinvointiin !
        Itse olen 40 omaan tuon kuivan ja tosi herkän ihon, ja omasta ihostani olen huomannut että vaikka siihen mitä vetäis jos koko ajan pesen ja hoidan iho vain kuivaa entisestään ja kärsii!! Ja sillä hetkellä ei mikään voide ole hyväksi iholleni, vaikka siihen sillon kun on intoutunut hoitamaan "liikaa" ihoaan laittais mitä voidetta ei auta! Iho ovi silloin tooosi huonosti, se kuivaa ja kuivaa sekä alkaa punoittaa!!
        Taitais olla parasta palata niihin hoito ohjeisiin millä mummomme hoitivat itseään! Vanhat hyvät voiteet taitavat olla parhaita kuitenkin kaikkien ryppyvoiteiden jälkeen!
        Mutta ei saa unohtaa myöskään veden ja ulkoilun merkitystä, ennenhän ulkona tehtiin paljon enenmmän töitä eikä ollut limsoja yms janojuomia!

        En voi kuin ihmetellä, että ihmiset ovat koukussa kaikenmaailman hömppäkosmetiikkaan.
        Valmistajalleen niiden purkkien ja purnukoiden pakkaukset maksavat enemmän kuin itse sisältö.
        Kemiallisesti perusvoiteet ovat aivan samaa ainetta, mutta ovat halvempia kun niillä ei ole massiivisia tv-mainoksia ja monimutkaisia pakkauksia, jotka menevät kaupasta suoraan roskiin.
        Olen myös huomannut luonnollisen hoidon, kun ihoa ei pese liian usein, olevan parasta ihonhoitoa.
        Itse käytän kosteusvoidetta vain poskipäihin, muu osa kasvoista on rasvoittuvaa ja kun pesen sen kerran päivässä iltaisin miedolla pesunesteellä, niin voiteita ei tarvita.


      • Noinkin.
        monia.... kirjoitti:

        Itselläni on ollut aina paksu ja paha akneiho, vaikka muu perhe on siloposkia ja kuulaskasvoja. Joten on syytä myös muistaa että ihon perinnöllisyys ei ole vakio.

        Toisaalta onhan se hyvä laittaa syyksi perintötekijät kun vetää 20 vuotta röökiä ja näyttää tältä:
        http://justjared.buzznet.com/2009/03/16/kate-moss-smokes-on-the-job/

        Moss on 35, mutta tupakka lisää sen 10 vuotta ja meikittömissä kuvissa näky on vielä raaempi:
        http://stylefrizz.com/200908/kate-moss-without-makeup-and-retouching/

        Geenit poukkoilevat kauempaakin kuin lähisuvusta.

        Hyvän ihon voi tosiaan pilata äärikeinoilla, kuten näkyy. Huonon ihon parantaminen onkin vaikeampi juttu.


      • Rumana hautaan
        Noinkin. kirjoitti:

        Geenit poukkoilevat kauempaakin kuin lähisuvusta.

        Hyvän ihon voi tosiaan pilata äärikeinoilla, kuten näkyy. Huonon ihon parantaminen onkin vaikeampi juttu.

        Suomalainen nainen "luonollisena" näyttäkin kun olis päivittäin krapulassa, erittäin nämä 40 . Saunomisesta punanenäiset ja punaposkiset. Kaula täynnä roikkuvia vekkeja, jäk...


      • ihania ollaan
        Rumana hautaan kirjoitti:

        Suomalainen nainen "luonollisena" näyttäkin kun olis päivittäin krapulassa, erittäin nämä 40 . Saunomisesta punanenäiset ja punaposkiset. Kaula täynnä roikkuvia vekkeja, jäk...

        huom tietämätön, on eri asia jos omistat pahan couperosan silloin olet joka päivä pahemmin ja pahemmin sen näköinen kuin olisit kovista löylyistä tullut. Ja siihen vaivaan ei tosiaankaan auta kuin omat voiteet sille iholle juuri suunnitellut. Mutta tosi asia on myös ,että moni normaali ihoinen on pilannut ihonsa hoitamalla sitä liikaa ja liian hoitavilla aineilla! Ja saanut aikaan jopa tuota couperosaa itselleen!
        Mutta tiedän myös tapauksia joissa ollaan voitu palata takaisin vähemmän hoitaviin aineisiin kun iho ollaan saatu hoidettua kuntoon!
        Ja huom. liika aurinko on huonoksi ja aiheuttaa juuri ennen aikaista vanhenemista ja ryppyjä ja myös miehilläkin!!!
        Ja ennen vanhaan ei maattukkaan auringossa tunti kaupalla, töitä tehtiin kyllä mutta osattiin myös suojata itsensä auringolta!
        Ei nuo suomalaiset miehetkään kovin herttaisia ole punaisine neniensä kanssa.... eli hyvää yhteiseloa meille kaikille!


    • perma pepe

      Naisilla auttaa miehen sperman nieleminen.
      Ei muuta kuin antamaan suihinottoja tuiki tuntemattomilta.
      Kuulemma muutama satsi viikossa tekee iholle eetvarttia.

      • majur

        Ei kun vaan antamaan BJ:ia tuiki tuntemattomille. Asiassa ei ole mitään homoseksuaalista, vaan takana on täysin terveydelliset syyt.


      • jyfou6

        hahhah niinpä varmaan :D lähde?


      • Suikkiseksi yöks

        kurkkusyöpää. Etkös sitä ole kuullut? Tuntemattomilla voi olla vaikka mikä kondylooma munassaan ja se tarttuu kurkkuun. Kaikki muutkin sukupuolitaudit tarttuu suuhun. Mun suuhuni ei yxkään tuntematon äijä tunge sissijuustopatukkaansa. :(P
        http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/Suuseksi aiheuttaa syöpää/art-1288336597772.html


    • Ihana kesä

      Niin, olet oikeassa siinä että liiat kemikaalit saattavat ärsyttää ihoa ja saavat sen reagoimaan pintakuivuutena ym. tavoin. Talvella yksi hyvä perusvoide riittää. Kesällä täytyy suojautua auringolta, se on ehdoton edellytys jos haluaa säilyä suht. sileänä. Itse aloin välttää aurinkoa kymmenisen vuotta sitten kun rupesin saamaan auringosta maksaläikkiä, ja huomasin että kasvot ei ole ollenkaan samassa määrin rypistyneet kuin esim. kädet jotka on kesällä koko ajan alttiina auringolle ulkona ollessa. Ja solarium, se vasta on tehokas ihon vihollinen, vaikka muuta väitetään.

    • aatsipappa

      kyllä naisenkin täytyy antaa vanheta, kuten mieskin saa sharmia ikääntyessään

    • NUOREKAS 59V

      AURINKOA EN PALVO .EN TUPAKOI ENKÄ ALKOAKAAN KORK JUHLISSA HARVOIN...AIKA SAMANLAISIA NEUVOJA KUIN ÄITILLÄSIKIN ON..SAMAA IKÄÄ MINÄKIN MELK OON NE 60V JUHLAT TULOSSA JA TUTUT EI USKO ETTÄ 50 KÄÄN TÄYTÄN...IHONI NIIN RYPYTÖN ..SAIRAALASSA LEIKKAUKSESSA OLIN SIELLÄ VIERUSTOVERINA KOSMETOLOGI JOKA HALUS KOSKETTAA KASVOJANI SANOI HÄNKIN NUOREKAS OOT MUTT ET OLEKAAN VARMAAN 50 KÄÄN...JA TOISELLA KERTAA NYT KUN MENIN KAUPPAAN OLI PIRISTÄVÄ TAPAUS ..SIINÄ 2 VANHEMPAA IHMISTÄ SANOI KUN TULIN SIIHEN SISÄÄN ...ETTÄ ON KAUNIIT KASVOT IHMISELLÄ...TOINEN SANOI NIIN MINULLAKI NUORENA...JA MINÄ KATSAHDIN TAAKSENI KETÄ HE TARKOITTI...EI NÄKYNY KETÄÄN ETTÄ ILMEISESTI MINÄ OLIN SE HENKILÖ JOTA KEHUIVAT LUOMUNAINEN ..NUORENAKIN VAIN APTEEKIN AINEILLA JA VEDELLÄ PUHDISTIN...KUIVAMAAN EN PÄÄSTÄ VAAN SILLOIN RASVAAN...KAUNEUS SISÄISTÄKIN KUNPOSIITIVINEN OTE ELÄMÄÄN..KANNATTAA ÄITISI NEUVOJA USKOA...EI LIIKAA MEIKKEJÄ ..LUOMU ON KAUNEUTTA ,TOKI VÄHÄN VOI SIPAISTA JOS SILTÄ TUNTUU VÄLILLÄ KUITENKIN LEVÄTÄ..VETTÄ VAAN JA PESUJA VÄLTTÄÄ RIITÄÄ KERTA PARI VIIKKOSSA..JOAN COLLINS NÄYTTELIJÄTÄR SANOI JOSKUS TV SSÄ ETTÄ RASVATA PITÄÄ VANHAAKIN NAHKAA SIINÄ HÄN ON OIKEASSA...KAIKKEE HYVÄÄ PÄÄTTÖTYÖHÖSI..

      • NUOREKAS 50v

        NIIN JA JÄI SANOMATTA NE HYVÄT GEENIT..ÄITINI MYÖS IKÄISTÄÄN NUOREMMAN NÄKÖINEN SAMAT KONSTIT HOITAA IHOAAN..HÄNTÄ EI 80 SEKS USKOISI..MUUTENKIN LIIKUNNALLINEN NIKUIN ITSEKIN OON...SAUVAKÄVELEN.


    • :o

      Itsellä' huononi iho heti kosmetologilla käynnin jälkeen (kävin ottamassa puhdistuksen ynm. hoitoja häitteni alla) Nyt ihoni vaatisi lisää hoitoa, mutta kokeilen sinnitellä jonkun tovin vielä josko se palautuisi
      (toivossa on hyvä elää sano lapa-mato)

      ELI HYVÄT NAISET:
      "ÄLKÄÄ ALOITTAKO KÄYMÄÄN MINKÄÄN VALTAKUNNAN KASVOHOIDOISSA, NIIN IHONNE EI TULE SITÄ VAATIMAANKAAN"

    • hipheijarallallaa

      Minun ihoni salaisuus on oikeat rasvat ja öljyt sekä sisäisesti että ulkoisesti käytettynä.

      Ihmisen ihosolut koostuvat rasvasta ja näinä aikoina kun rasvaton ruokavalio margariineineen jyllää niin kyllä huomaa kuinka monella on mitä erilaisempia ihovaivoja. Iho tarvitsee oikeanlaista rasvaa uusiakseen solujaan. Myös D vitamiini on hyväksi iholle ja iho kestää esim. Aurinkoa paremmin kun on saanut D vitamiinia runsaasti.

      Esimerkiksi kuiviin kantapäihin löysin avun kookosöljystä. Otan sitä päivittäin teelusikallisen ja kuinkas ollakaan on kantapääraspin voinut heittää jo roskiin! Iho muuttui muutenkin tasaisen ja hyvän väriseksi koko kropassa.

      Ihmiset eivät ehkä tajua mitä nämä kaikki vähärasvaiset tuotteet ovatkaan. Esim. jos juustosta poistetaan rasvaa on sen käytävä läpi aikamoinen prosessi. Samalla kun häviää rasva häviää myös osa mausta ja juustomaisesta ulkonäöstä. Nämä sitten korvataan lisäaineilla. Yleensä mitä vähemmän rasvaa tuote sisältää sitä enemmän siinä on sokeria ja lisäaineita jotta tuote maistuisi edes joltain ja näyttäisi ja olisi koostumukseltaan syötävän näköistä.

      Itse käytän vain luonnonmukaisesti tuotettua kosmetiikkaa. Jotkut ihmiset ovat todella allergisia esim. hajustetuille kosmetiikkatuotteille mikä on sinänsä ihmeellistä sillä hajusteettomat sisältävät eniten kaikenlaisia myrkkyjä ja kemikaaleja. Kosmetiikan raaka-aineet haisevat todella pahalta. Siksi niihin usein lisätään jotain tuoksua ja sitten tuote on valmis. Hajusteettomiin taas tungetaan kemikaaleja jotta saadaan sekoitus joka ei haise miltään. Näitä sitten markkinoidaan ”herkkäihoisille” esim. apteekeissa.

      Todennäköisesti aloittajan äiti on syönyt normaalia rasvaista ruokaa ja osannut valmistaa sen itse ja näin on säästynyt suuremmilta lisäaineilta ja ihon kuivumiselta jolloin ei ole ollut tarvetta käyttää kemikaaleja iholla.

      • Pitkällä kokemuksell

        Täällä on paljon sellaista, mitä minäkin olen todennut oman kokemukseni kautta. Olen 60 v ja tyytyväinen ihooni, joka on sileä, kimmoisa ja hyvän värinen. Minä myös vältän liikaa pesemistä ja liikaa kemikaaleja. Pesen vedellä iltaisin, en käytä saippuaa ollenkaan. Jos on enempi meikkiä, käytän puhdistuslappuja ennen pesua. Kosteusvoiteita aloin käyttää 45-vuotiaana. Nyt kuuskymppisenä jo hemmottelen itseäni myös kalliilla erikoisvoiteilla, ei ihan joka päivä, että iho saa levätä. Oli kausi, jolloin innostuin hoitamaan ihoa liikaa, kokeilin kuorintoja ja naamioita, ja sain couperoosaa ja näppyjä pitkäksi aikaa. Aina kun lopetin hoidot, iho tasottui, joten lopulta päädyin vain vähäiseen kemikaalien käyttöön.

        Ruokavalio on tavallisen monipuolinen, lihaakin syön. Alkoholia sen verran että elämä maistuu. Saunon paljon, ulkoilen hiukan. Lepo ja rentoutuminen näyttää vaikuttavan myös ihoon, ja otankin elämän rennosti ja elintapoja paljoa miettimättä. Luulen, että liiallinen voiteiden ja kemikaalien käyttäminen iholle vaikuttaa kokonaisterveyteen, koska kyllähän kaikki imeytyy ihon kautta myös elimistöön. Niin, ja näyttääpä myös sperma imeytyvän naisen limakalvoista verenkiertoon ja sitä kautta ihoon jonkinlaisena "nuorennuslääkkeenä": Rakastelun jälkeisenä päivänä iho näyttää ja tuntuu ilmiselvästi nuoremmalta!


      • mitä kemikaaleja

        Mitä kemikaaleja tarkoitat niihin hajusteettomiin lisättävän? En ole huomannut moisia.


      • pitkällä kokemuksell
        Pitkällä kokemuksell kirjoitti:

        Täällä on paljon sellaista, mitä minäkin olen todennut oman kokemukseni kautta. Olen 60 v ja tyytyväinen ihooni, joka on sileä, kimmoisa ja hyvän värinen. Minä myös vältän liikaa pesemistä ja liikaa kemikaaleja. Pesen vedellä iltaisin, en käytä saippuaa ollenkaan. Jos on enempi meikkiä, käytän puhdistuslappuja ennen pesua. Kosteusvoiteita aloin käyttää 45-vuotiaana. Nyt kuuskymppisenä jo hemmottelen itseäni myös kalliilla erikoisvoiteilla, ei ihan joka päivä, että iho saa levätä. Oli kausi, jolloin innostuin hoitamaan ihoa liikaa, kokeilin kuorintoja ja naamioita, ja sain couperoosaa ja näppyjä pitkäksi aikaa. Aina kun lopetin hoidot, iho tasottui, joten lopulta päädyin vain vähäiseen kemikaalien käyttöön.

        Ruokavalio on tavallisen monipuolinen, lihaakin syön. Alkoholia sen verran että elämä maistuu. Saunon paljon, ulkoilen hiukan. Lepo ja rentoutuminen näyttää vaikuttavan myös ihoon, ja otankin elämän rennosti ja elintapoja paljoa miettimättä. Luulen, että liiallinen voiteiden ja kemikaalien käyttäminen iholle vaikuttaa kokonaisterveyteen, koska kyllähän kaikki imeytyy ihon kautta myös elimistöön. Niin, ja näyttääpä myös sperma imeytyvän naisen limakalvoista verenkiertoon ja sitä kautta ihoon jonkinlaisena "nuorennuslääkkeenä": Rakastelun jälkeisenä päivänä iho näyttää ja tuntuu ilmiselvästi nuoremmalta!

        Vielä lisäys: Olen myös auringossa liikaa stressaamatta ja nautin siitä. Aurinko tekee iholle hyvää ja kevyt rusketus on kaunista. Suojavoiteita käytän vain poikkeustilanteissa, mutta en ota kuitenkaan enää vahvaa rusketusta niin kuin nuorempana. Iän lisääntyessä ei sovi tumma rusketus, joka tulee helposti laikukkaaksi. Uskon että aurinko hoitaa ja vahvistaa ihoa, kun vaan pitää huolen kohtuudesta ja varoo palamista. Tai ehkäpä ihoa hoitaakin auringosta nauttiminen....


    • Hony mamma

      Hei luin mielenkiinnolla sinun juttusi ja olen samaa mieltä.Tuo ihon hyvin vointi ja siihen liityvä teksti ,se pitää 100%paikkansa.Ja vielä yks lisäys,jonka olen itse vuosien käytön jälkeen todennut.HUNAJA.!
      Lotraan sitä joka sauna reissulla,ja ihoni on hehkeä ja rypytön ,kuin 20kymppinenä.Käytän tietenkin kosteus voidetta,ja oljy-ampulleja,varsinkin kuorinnan jälkeen,mutta perus hoito on tuo sinun mainitsemat,terveellinen elämä,ulkoilu,ei tupak.ei alkohol,ym,ym.
      Että kun minä ja 26,sekä 24 vtytöt olemme samassa kuvassa,kellään ei ole ryppyjä.!!
      Terveisin,Hony mamma

      • sdfdgs

        Alkuperäinen kirjoitus pitää NIIN paikkansa! Jos vertailette isoäitejä, niin useimmiten ne sellaiset "varakkaammat", ns. hienot rouvat, joilla on ollut varaa törsätä kosmetiikkaan ja jotka ovat meikanneet paljon jne. ovat nyt vanhana niitä kamalimmat näköisiä, naama on niin kurtussa ja kuolleen näköinen iho. Kun taas ne jotka eivät ole kosmetiikkaa käyttäneet juuri ollenkaan ovat siloposkisia (kuten molemmat isoäitini). Iho on todella sileä ja kimmoisa (ovat 80 vuotiaita!!) Kyllähän iän näkee silmistä ja toki heilläkin pieniä juonteita on ja muutama syvempi ura jne.

        Olen aina ollut sitä mieltä, että sanoohan sen maalaisjärkikin, ettei ole terveellistä pistää joka päivä kasvoihin ties mitä kemiallisia tököttejä. Niin paljoa en luota yhtiöihin jotka näitä voiteita tekevät. Raha se heillä ratkaisee. Itse pesen vedellä, silloin harvoin kun meikkaan, pesen meikinkin usein vain vedellä tai erisanin tosi halvalla ja simppelillä puhdistusvoiteella. Ja ihan jotain tosi perus erisania kasvoille jos kuivuvat. Välillä jos en esim, meikkaa voi olla parikin päivää etten edes vedellä pese kasvoja. Olen yli kolmekymppinen ja minulta on usein kysytty bussissa lastenlippu vai aikuinen ja kaikki luulevat yleensä kymmenen vuotta nuoremmaksi.


    • Tuuti1

      Olen tullut omalla kohdallani samaan tulokseen.Olen laiska pesemään/puhdistamaan kasvojani.Joskus pesen ja laitan jotain erioilia.Meikkaan.Saunassa käyn,jos joku viitsii saunan lämmittää.(puusauna)En tykkää olla auringossa,en polta,alkoholia käytän siten,että nyt kaksi vuotta sitten aloitin käyttää verenkiertohäiriöitten takia lähes kerran päivässä,iltaisin,lasi/kaksi punaviiniä tai tilkka konjakkia.Sitä ennen meni liki 10 vuotta täysraittiina.En syö lihaa,syön runsaasti kalaa ja kasviksia ja tummaa leipää.
      Minua luullaan jatkuvasti jopa 10-15 vuotta nuoremmaksi,kuin mitä olen.Olen kohta 54 vuotias.Olen saanut olla terveenä,josta ei voi ottaa kiitosta itselle,vaan se on annettava Luojalle.Eli en käytä mitään lääkkeitä.Teen raskasta työtä,nykyisin nukun huonosti,kun kaikki taloudelliset ja muut huolet painavat.En tiedä, onko siihen ihon vanhenemiseen yhtä yksittäistä syytä.Uskon,että geeneillä on osuutensa.Toki,jos juo jatkuvasti ja polttaa ketjussa,se myös näkyy iholla.

      • Real woman

        Naiset on saatettu uskomaan, että mitä kalliimpi voide, sen suurempi teho. Itse tajusin tämän huijauksen jo kauan sitten. Minä en myöskään hinkkaa alvariinsa pois ihon omaa suojakerrosta. Olen yli 70, minut lokeroidaan uusissa tilanteissa ns. työikäiseksi. Toki kuntoilen paljon ja syön terveellisesti, voitelen myös ihoni saunan jälkeen, jos olen keskuslämmitystiloissa. Mutta esim. kasvoja en jyystä joka päivä putipuhtaaksi; vain jos olen meikannut, tai pari kertaa viikossa. Ryppyjä ei ole. Vielä.


      • toistaiseksi nuori

        Minäkin haluan päästä meikistä eroon! Olen 21v nainen ja olen meikannut aina yläasteelta lähtien. En vain halua olla ihmisten ilmoilla ilman meikkiä, en pidä itseäni sievänä ilman meikkiä. Tulee nuutunut olo.
        Äitini ei ole taas koskaan meikannut, eikä hän ole vanhannäköinen ikäisekseen (55v). Olen kateellinen koska tiedän että meikistä eroon pääseminen on minulle niin vaikeaa.
        En tosin tupakoi, en juo alkoholia kuin harvoin ja syön terveellisesti. Liikuntaakin voisin tosin lisätä..


    • ihojen erot

      Toisilla on kuiva iho ja toisilla rasvaisempi. Varmastikin ihon hyvinvointiin vaikuttaa tämäkin, kuivaa ihoa on pakko rasvata enemmän jos haluaa pitää sen hyvänä että se ei hilseile. Saippua kuivattaa joten pesussa kannattaa käyttää vähemmän kuivattavia aineita. Hankaaminen on iholle pahasta ja se veltostuttaa ihoa´, mutta kuorintavoiteet tekee hyvää.
      Joillakin on hyvä iho ja toisilla huonompi vaikka sitä ei isommin edes hoida, siihen vaikuttaa myös mitä syö ja miten paljon on ulkona. Paljon sisällä olevat ovat kasvoiltaan harmaita. Kaikilla ei ole kuitenkaan mahdollisuutta olla paljon ulkona. Hajuttomat keveät perusrasvat joita saa apteekeista riittää kasvojen alueelle.

    • --Tarja--40 +

      Omega 3. 3 rkl rypsiöljyä joka päivä. E-vitamiinia. Kalaa. Punaiset marjat ja hedelmät ehkäisevät aika paljon ihon palamista auringossa. Tomaattipyreetä 1 rkl päivässä. Ei liian kauan kuitenkaan auringossa tietenkään. Solut tarvitsevat vettä ja kesällä enemmän. Suola sitoo nestettä. Ei liikaa suolaakaan. Kosteus- ja suojavoiteet ok. Nuku riittävästi. Se on kaiken a ja o. Kun on pirteä ja hyvät jalkineet, niin säästyt monilta rypyiltä.

    • Tättä häärää

      Komppaan alkuperäistä kirjoittajaa. Itse olen 4-kymppinen, mutta kasvojeni perusteella minua luullaan jatkuvasti 10-15 vuotta nuoremmaksi, pipo päässä Alkossa saatetaan kysyä jopa paperit yhtä viinipulloa ostaessani! Pipossa näytän kuulema ihan lapselta, sanoo oma teini-ikäiseni ;-)

      En todellakaan puunaa naamaani päivittäin puhtaaksi (meikkiä kyllä käytän tilanteen mukaan) ja pärjäilen ilman kalliita kosmetiikkatuotteita, hyvä ja omalle iholle sopiva kosteus/perusvoide piisaa. Sillä voi myös puhdistaa kevyesti esim. pumpulilla tarpeen mukaan!

      En polta enkä hirveästi käytä alkoholiakaan, syömiset nyt on välillä vähän mitä sattuu... Mutta aika perusruualla ja kohtuullisella veden juomisella mennään. Auringossa aina kunnon kertoimet naamassa jne...

      Ihoni näytti itse asiassa 2-kymppisenä huonommalta ja vanhemmalta kuin nykyään, kun silloin sitä pakkelia tuli vedeltyä aika runsaalla kädellä ja vastapainoksi ylihoidettua ihoa. Silloin baareissa tuli käytyä aika ahkeraan ja siihen aikaan siellä suorastaan uitiin tupakansavussa, vaikkei itse polttanutkaan. Se vaihe elämästä kun jäi pois kolmeakymppiä lähestyessä, ihoni on sen kun vaan nuorentunut! ;-)

      Suosittelen!

      • vain vesipesua

        Nimenomaan saippuointi on liikaa. Riippuu ihan ihotyypistä, mutta useimmiten riittää pelkkä suihku haalealla vedellä. Liian kuuma vesi liuottaa liikaa rasvaa ja suhkusaippuat vielä pahentavat asiaa. Suihkusaippuoiden valmistajat haluavat, että kaikki vaahdottavat koko vartalonsa monta kertaa päivässä harrastusten jälkeen, mutta iho ei ole sellaiseen rääkkiin valmistettu. Intiimipesuun kannattaa käyttää pelkkää vettä, eikä mitään kemikaalipitoisia pesulappuja, ei edes intiimipesuainetta. Jos kasvoilla on meikkiä, niin sehän pitää kuitenkin puhdistaa jollain aineella. Joskus meikin voi puhdistaa pelkällä kosteus- tai perusvoiteella. Kuivan tuntuiselle iholle kannattaa pesun jälkeen levittää perusvoidetta. Eniten rasvausta kaipaavat kädet ja jalkapohjat.


    • an O a week

      Perintötekijöillä on varmasti osansa, ja pintavoiteluilla. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että sisäinen hyvinvointi näkyy ulkoisessa kauneudessa. Tarkoitan normaalissa parisuhteessa ja seksissä saatavaa onnelissuuden tunnetta, rauhaa ja rakkautta. Kyllä minunkin kaapissani on Cliniquen sarja, mutta rento olo ja vähemmän ryppyjä tulee kuitenkin sieluelämää hoitamalla!

      • rasvalla väliä?

        minua erityisesti kiinnostaisi tietää käyttävätkö nämä ihmiset minkälaisia kasvorasvoja? Siis jotain sikakalliita vaiko jotain ihan perus pellipurkki niveaa????


    • ikä ja kauneus

      Olen reilusti yli 60 vuotias ja ihollani ei näy ryppyjä lainkaan. Nuorena meikkasin muutaman vuoden ajan, mutta jo yli 10 vuoden ajan sauna ja kylmä huuhtelu aamuisin ilman pesunesteitä riittävät ihoni hoidoksi. Tietenkin raskaan hien ja pölyn pesen pois iholle sopivalla pesunesteellä. Ihon oma rasva on parasta hoitoa iholle, sitä ei pidä pestä turhaan pois.

      Osuutensa on myös perintötekijöillä. Sukuni naisilla ei ole ryppyjä. Ja nähtyäni aikoinaan kaukaisemman sukulaisnaiseni, olin aivan ihmeissäni, miten 80 vuotias voi näyttää 40-kymmpiseltä. Kaunis rypytön iho, eikä hänen hiuksensakaan olleet harmaantuneet!

    • j84hdr98

      Perintötekijät ja hyvä ihonhoito, siinä on ainakin oman ihoni hyvän kunnon salaisuus. Ei tulisi mieleenkään käyttää pelkää perusrasvaa kasvoihin, muutoin kuin poikkeustilanteessa.

    • Anonyymi

      No nyt joku tajunnut asian! Itse en kehtaa aina edes ääneen sanoa, että en pese kasvoja joka päivä - pääsääntöisesti vain joka toinen päivä kun käyn suihkussa ja vain vedellä. Iholleni käytän ihan tavallisia perusrasvoja, ja nyt iho voi paremmin kuin silloin kun käytin puhdistusainetta, kasvovettä, seerumia, silmänympärirasvaa sekä tietty yö- ja päivävoidetta!!
      Ja kuinka ihanan yksinkertaista elämä on! Reissuun kun lähtee riittää kun heittää laukkuun yhden voiteen.

    • Anonyymi

      Hyvä kun useampi tajunnut asian - vähemmän on enemmän !
      Ihoa ei kannata totuttaa liikaan hoitamiseen, loppuu se luontainen ihon oma hoito ja normaali rasvoitus kokonaan!

    • Anonyymi

      Olen nyt pari vuotta hoitanut ihoani erittäin maanläheisesti, vain kun tarvetta on. Ja sen hoitaminen tehnyt yksinkertaisesti, yhdellä hyvällä tuotteella.
      Ja ihoni voi hyvin, couperosani on rauhoittunut myös.
      Pitää ajatella ja toimia maanläheisesti!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe